Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 189 reacties
Bron: AnandTech, submitter: EaS

Nu Doom 3 overal opduikt vragen heel wat fans zich natuurlijk af hoe hun systeem zal presteren in dit langverwachte spel. AnandTech offerde zich op om een hele nacht door te werken en verschillende grafische kaarten te testen. Zowel de toppers zoals de nVidia GeForce 6800 Ultra Extreme, als de meer budgetvriendelijke kaarten zoals een ATi Radeon 9200 werden aan de tand gevoeld. Het testsysteem waarop de reviewer zijn lusten kon botvieren was voorzien van een AMD Athlon 64 FX53 op 2,6GHz en 1GB OCZ 3500 RAM-geheugen op een MSI MS-6702E-moederbord. De test wordt verder opgedeeld in drie categorieŽn namelijk high-end (moderne kaarten waaronder de Radeon X800 Pro), midrange (hierin worden de meeste kaarten getest, zoals de GeForce FX 5950) en low-end (oudere, goedkopere kaarten zoals de GeForce 4 TI 4400). Als eerste komen de zware jongens aan de beurt.

In deze eerste testreeks bevinden zich de enige kaarten die resoluties tot 1600x1200 aankunnen, of Anti-Aliasing kunnen verwerken. Er wordt dan ook volop getest met Ultra Quality-instellingen en dit werkt perfect op alle moderne hardware. Hoewel er aangeraden wordt over minstens 500MB grafisch geheugen te beschikken, merkt de reviewer op dat alle levels in het single player-spel klein genoeg zijn om swapping te voorkomen. Er deden zich echter wel enkele problemen voor. Tijdens de tests met Anti-Aliasing verschenen er namelijk meer en meer artifacts bij de GeForce 6800 Ultra Extreme, tot op het moment dat het systeem spontaan heropstartte.

High-End Prestaties (High Quality, 1024x768, 4xAA)
6800 Ultra 73,1
6800 Ultra Extreme 70,5
6800 GT 65,2
X800 XT Platinum 56,1
6800 52
X800 Pro 40,9
Groen = nVidia GeForce | Rood = ATi Radeon

John Carmack had reeds eerder gesproken over eventuele problemen met overgeklokte hardware en de reviewer vraagt zich dan ook af of dit ook van toepassing is op hardware die door de fabrikant standaard overgeklokt geleverd wordt. Op naar de volgende test echter: de midrange-kaarten. In deze categorie slaagt elke kaart erin een prestatie neer te zetten die voldoende is om op 1024x768 te kunnen spelen. Een minimumgrens van 40 frames per seconde werd aanzien als 'voldoende', hoewel 45fps eigenlijk nog iets beter zou zijn.

Midrange Prestaties (Medium Quality, 1024x768)
FX 5950 Ultra 53,8
9800 XT 52,4
FX 5900 Ultra 50,2
9800 Pro 128 48,2
9700 Pro 41,5
FX 5700 Ultra 31,1
9600 XT 28,7
Groen = nVidia GeForce | Rood = ATi Radeon

Tot slot worden de oudere modellen getest. Zelfs met de instellingen op High Quality haalden sommige kaarten nog meer dan 35 frames per seconde, maar dit werd door AnandTech niet als voldoende beschouwd. Op Medium Quality zien we echter dat de GeForce 4 TI 4400 nog een degelijke prestatie neerzet, wat voor een kaart van die leeftijd toch best wel netjes is, aldus de reviewer. Opvallend is wel dat het verschil tussen Medium en Low Quality te verwaarlozen is en er dus geen enkele reden is om op lage kwaliteit te spelen met een kaart die over 64MB RAM-geheugen beschikt. Hoewel dit niet opgenomen werd in de test, vermeldt de reviewer nog dat de beste instelling voor kaarten als de 5700 Ultra en de 9600 XT Medium Quality op 800x600 lijkt te zijn.

Low-End Prestaties (Medium Quality, 640x480)
FX 5700 Ultra 64,4
9600 XT 63,8
4 TI 4400 42,2
FX 5500 29,4
9200 19,9
Groen = nVidia GeForce | Rood = ATi Radeon

Doom 3 is volgens AnandTech het eerste spel in lange tijd dat erin slaagt zelfs op 640x480 een aangename spelervaring te bieden. Id Software heeft volgens hen dan ook een uitstekende prestatie neergezet om Doom 3 het neusje van de zalm te laten bieden aan gamers met high-end hardware en tegelijk het spel zo schaalbaar te maken dat het zelfs op oudere systemen vlot speelbaar is. Tot slot benadrukt AnandTech nog dat voor deze tests gebruikgemaakt werd van een overgeklokte processor om zo de grafische kaart de beperkende factor te laten worden. Aangezien Doom 3 een processorintensief spel is, kan het belangrijk zijn daar rekening mee te houden. Voor meer ervaringen met Doom 3 kan men in dit topic terecht op Gathering of Tweakers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (189)

1 2 3 ... 8
het spel zo schaalbaar te maken dat het zelfs op oudere systemen vlot speelbaar is.
Tja wat kan ik zeggen... mee eens.

Athlon2100+ , 1024MB, Geforce4 Ti4200... 800x600 medium detail. Het loopt lekker vlot ( behalve bij extreem veel gebeurtenissen / grote omgevingen op het scherm, zoals in het begin waar die shuttle opstijgt ).
Ik heb een Athlon 2400+ draaien, met 1gb pc2700 ddrram, en een Ti4400

Draai doom 3 op 1024*768 en het loopt echt goed. Medium quality staat die op.

Die scene met die plasmagun dat al die imps opeens overal vandaan komen, liep prima kon ze makkelijk om knallen zonder vertragingen. Ik ben zeer te spreken over Doom 3, maar ook over mij Ti4400 die ik voor het eerst sinds ik hem zie, zulke mooie beelden, met goede prestaties zie weergeven, en heb dan ook eindelijk het gevoel waar voor mijn geld te hebben, ook al moet ik alweer een nieuwe gaan kopen :/
Hmm, ik heb een amd athlon xp 2000+ met ook een ti4400 dr in maar wel 512 mb ram. Maar bij mij loopt ie alleen redelijk als ik in een normale gang loop zonder veel lichteffecten en troep (op 640 x 480 met low detail). Als er ook maar iets in beeld komt gaat ie meteen een stuk trager en vaak is het gewoon niet speelbaar. Ligt dat verschil tussen onze pc's dan echt tussen die iets snellere processor en die mb's ram meer?

EDIT: Hmm laat maar. Ben er daarnet achter gekomen dat mn processor op de een of andere manier al een tijdje op 1250 mhz draaide in plaats van de 1667 mhz waar ie op hoort te staan |:( Nu draait ie redelijk goed op 640 x 480 medium detail zonder al te veel fps terugval :)
Met een Athlon XP 1600+ en een GF4 Ti.4200 64Mb loopt het ook aardig (alleen nog 640x480 low detail geprobeerd), alleen af en toe toch wel slowdowns. Ik denk dat een 1600+ toch ietsje te weinig is. Ik denk dat inderdaad vooral de processor de vertragende factor is.

Edit:

Niet de videokaart, want ik had alles op low detail staan. Zo gauw dat omhoog gaat zal ik al gauw tegen die 64Mb grens aanlopen ja :).
Nou, ik denk eerder je videokaart! }>
Definieer "oudere PC's"

In mijn ogen zijn dit nog de 500-1400 Mhz PC's met een TNT2 tot GF3 kaart.....
Als ik deze testen zo zie vrees ik dat je voor DOOM3 toch even iets anders moet gaan aanschaffen dan een PC waar je met veel plezier DOOM2 op hebt kunnen spelen.......
tsja doom2 draaide prima op een P1 166 MHz.
Die spellen liggen per versie zover uit elkaar dat het geen vergelijking meer is.
Dat is zelfs zware overkill ;)

Een Pentium 66MHz kan het spel nog makkelijk aan. Minimale eisen voor Doom II zijn 486 66MHz.
Anderhalf jaar geleden was de FX5900 de topkaart van nVidia. GeForce 4 was toen gewoon mid-range... En met een FX5900 kun je Doom3 heel aardig spelen :)
dit was ook wel te verwachten, althans ik verwachtte een goed schaalbare engine. veel mensen waren veel te bang dat het niet zou lopen. voor de meesten zal dat dus een flinke meevaller worden

heb het spel zelf nog niet gespeeld, wacht uit respect tot ie uit is ipv downloaden, wacht al zo lang op dit spel, kan nog wel een weekje of 2-3 bij ;)
Hoe komt men aan die waarden van boven de 60 fps? Ik dacht dat Doom 3 gelimiteerd is aan 60 fps omdat John Carmack van mening was dat meer toch geen nut heeft, omdat het menselijk oog niet meer kan waarnemen?
Met de timedemo is dit wel mogelijk, tijdens het spelen niet.
Schakelt ie dan ook je monitor terug naar 60 Hz ?
Handiger zou het zijn als de framerate gesynced wordt met de refresh van je monitor.
Dat werkt alleen als de framerate altijd precies 60fps is, je monitor kan namelijk niet continue de refresh veranderen. In de praktijk zal dat moeilijk te garanderen zijn.
Dat is onzin. Bij verticale synchronisatie wordt een frame in het videogeheugen ververst op het moment dat de videokaart aan een nieuw frame begint i.p.v. op het moment dat deze klaar is. Op die manier zie je nooit twee halve frames op je monitor.

Als een frame niet klaar is op het moment dat de videokaart aan een nieuw frame begint, tekent deze het oude frame nog eens. M.a.w. je framerate kan gerust onder de 60 Hz komen. Hoger kan daarentegen niet, want je monitor tekent maar 60 frames per seconde.
M.a.w. je framerate kan gerust onder de 60 Hz komen. Hoger kan daarentegen niet, want je monitor tekent maar 60 frames per seconde.
hoger kan wel degelijk als mijn monitor op 150 hertz staat dan kan hij ook 150 frames weergeven alleen houden je ogen het niet bij om het vershil te zien.

En vergeet niet dat het 60 hertz verhaal niet een absoluut feit is.
De gemiddelde mensen kan niet meer zien als 60 hertz, maar er zijn ook genoeg mensen die wel meer kunnen zien tot ergens tussen de 70 en 80.
Boven dat is het fysiek niet meer mogelijk.
Ikzelf krijg al last van mijn ogen als ik al 1 min sta te staren naar 60 hertz het geknipper is gewoon te erg net alsof iemand een stroboscoop voor me houdt en weiger daarom ook met monitoren te werken die daarop ingesteld staan.
Met com_maxFPS kun je het maximaal aantal fps instellen. Verder is de limiet inderdaad 60fps ingame.
com_showFPS 250 lijkt me wel voldoende ;)
Ik denk dat je bedoelt :

com_maxFPS 250 en com_showFPS 1

Kan me er toch niks anders bij voorstellen iig. Echter heb ik dat eerste commando niet in de console. :?
Staat die niet gewoon in je config file?
Tijdens de tests met Anti-Aliasing verschenen er namelijk meer en meer artifacts bij de GeForce 6800 Ultra Extreme, tot op het moment dat het systeem spontaan heropstartte.
Waarschijnlijk kapot geheugen of zo. Ik heb dat gehad met een 9800pro AIW. Die herstarte echter niet, maar liet het systeem gewoon helemaal vastlopen.
Ik lees op meerdere fora dat mensen met gewone videokaarten, niets overgeklokt, ook artefacten krijgen. Na het onderklokken van de kaart zijn de artefacten dan weg.
Het 'Unreal' effect. Toen Unreal uitkwam was het ook dergelijk zwaar voor bestaande kaarten dat ze tot de limiet werden belast. Dat was bij andere games nog nooit voorgekomen, hetzelfde zie je nu gebeuren.
tsja wat is 100% belasting.
Wanneer ik een groot bestand zip, dan wordt mijn CPU ongeveer 40graden. Dat is dus 100% CPU belasting.
Wanneer ik met diezelfde CPU een Mpeg2 file maak wordt 'ie 44graden. is ook 100% CPU belasting.

Kennelijk heeft mijn mpegcompressor wat meer registers tegelijk nodig, want hij wordt warmer.
Ik kan me echter goed voorstellen dat de fabrikanten hun koeling afstemmen op een gebruikelijke zware belasting en dat ze ervanuit gaan dat het toch nog even duurt voordat de boel ook echt warmer wordt, omdat een drukke scene vrijwel altijd afgewisseld wordt door een iets rustiger scene. De belasting is namelijk vrijwel nooit continue 100%.... totdat er doom3 was :)
Probleem met warmte-afvoer is dat dit heel afhankelijk is van de koeling van je gehele kast. Een fabrikant kan zijn kaart nog zo goed getest hebben, als je kast zelf een slechte koeling heeft, kan je kaart nog zo goed gekoeld zijn maar bij hoge belasting zal ie gewoon te warm worden. En dat ligt dan echt niet aan de kaart zelf.
Dat duidt er dus op dat videokaart fabrikanten hun koeling niet goed genoeg testen, anders waren ze er wel achter gekomen dat de koeling niet helemaal in orde is. (Een kaart/CPU moet 24/7 kunnen draaien @ 100% belasting)
100% belasting betekent dat het niet uit moet maken wat ik (softwarematig) naar de kop van het betreffend stuk hardware gooi en hoelang dat is. De hardware heeft het gewoon maar te doen.
Zo kun je maar weer zien in wat voor droom wereld mensen leven...
Ten eerste is hardware never en nooit niet ontwikkeld om 24/7 100% prestatie te leveren. iig niet de hardware waar we het hier over hebben.
Denk maar eens goed na... Waarom heben bedrijven nu mainframes met intel XEON proc's die echter allemaal maar 1.8 gHrz lopen. Omdat deze namelijk wel 24/7 behoren te draaien.
Waarom neemt met SCSI disks. vroeger was snelheid een argument. Maar zelfs bedrijven met een gigabit LAN zouden never nooit niet de HD zo kunnen belasten dat deze te langzaam zouden worden. RAID drives endergelijke hebben daar voor gezorgd. Nee de reden is eenvoudig deze worden namelijk ontwikkeld om 24/7/100% te werken een IDE drive niet die worden geschat op 25% van hun levens duur. Dus +/- 5 jaar 25% zou 1.25 jaar continue zijn. Dat dit in de praktijk makelijk haalbaar zou zijn geeft enkel aan dat men met Safe marges werkt. Dit alles is gewoon leesbaar in de product beschrijving.
Maar ja...
Dus verbaas je niet als je PC'tje het ff niet aankan. Een mainframe heeft weer andere nadelen.

Gr. Krytonguard
Ik lees op meerdere fora dat mensen met gewone videokaarten, niets overgeklokt, ook artefacten krijgen. Na het onderklokken van de kaart zijn de artefacten dan weg.
Dat ligt aan het weer :+

Maar serieus, mijn vorige PC moest in de zomer met de kap open met een ventilator er op gericht, anders kreeg ik idd artefacten. In de winter had ik nergens last van, een 10C lagere omgevingstemperatuur was dus genoeg om het te redden ;)
Ik heb een Radeon 9800 XT van Asus. (Niet oc'ed)

Heb op de achtergrond smart doctor mee gedraaid als ik doom 3 speel. Kaart wordt ongeveer 62 graden. (schommeld een beetje) Die artefacten blijven gewoon.

Farcry in volle glorie brengt mijn 9800 XT op z'n knieen maar zonder artefacts. Terwijl Doom 3 op de laagste reso en details wel artefacts geeft.

Wat ik me dus afvraag is dat dit uberhaubt artefacten zijn en niet grafische fouten, omdat het alleen witte en rode puntjes betreft. Zelfs al in het Main menu kun je het zien. (In de planeet wat op de achtergrond draait)

Lijkt mij toch echt een Driver en/of Doom 3 engine probleem.
Al of niet herstarten na een crash is een instelling. Dat mag je dus zelf bepalen.

De symptomen dat er steeds meer artifacts verschijnen en dat daarna de pc crasht duidt wel degelijk op een overclock- of warmte-probleem. Op jouw 9800 zat dan waarschijnlijk ook een rammetje wat wel goed werkte, maar zijn specs niet haalde.
In theorie is dat inderdaad een instelling in Windows. Maar helaas kan je hardware ook zů crashen, dat Windows de tijd niet krijgt dat te registreren. Mijn MicroStar (Medion) PC crasht "regelmatig" (in Windows XP termen wel te verstaan) spontaan, zonder dat er ook maar iets van terug te vinden is in Windows' eventlogs....
Nvidia doet het gemiddeld beter dan ATI zo te zien, ben benieuwd hoe ATI het doet als de nieuwe openGL drivers er zijn: http://www.tweakers.net/nieuws/33571

Het zou leuk zijn om het dan nog eens te testen :).
Een openGL toggle (zoals in half-life bijvoorbeeld) heb ik anders niet kunnen vindingen in de settings schermen... wellicht dat dat wel in de niet windows versies van doom3 gebruikt gaat worden?
Dat is logisch. Doom 3 draait namelijk op OpenGL en heeft geen Direct3D renderer.
Niet?

Pixel shaders in OpenGL:

Loading Pixel Shaders in OpenGL

Before we get begin writing shaders, we should have a way to load them and use them. There are some different shader extensions for OpenGL. In this article, I'll show you how to use the ARB_fragment_program extension. Note that you may need to create and set function pointers using wglGetProcAddress(), glXGetProcAddress(), or some other equivalent function to use the gl*Program*ARB functions shown below; the demo accompanying this article contains code for setting such pointers, which are prefixed with "my_", in the set_function_pointers function in scene.c.

To load and use an ARB_fragment_program shader, we first need to enable the ARB_fragment_program extension:

glEnable(GL_FRAGMENT_PROGRAM_ARB);


etc....
Ze gebruiken DirectX alleen voor niet-3D dingen zoals netwerk, input, geluid, etc. De graphics gaan toch echt via OpenGL.
Nooit geweten dat er Pixel Shaders in OpenGL ondersteund werden :S
Het zou leuk zijn om het dan nog eens te testen
dat zal zeker nog wel gebeuren, het zou me heel erg verbazan als doom3 niet door alle review sites in de standaard game benchmarks werden mee-genomen.

en dat Nvidia het beter doet is niet zo heel gek natuurlijk, hun kaart is bijna ontworpen met doom3 op het oog.
hun 0x32 pipeline zal ze in dit spel geen windeieren leggen.
vraag me alleen af of ze er in andere games ook iets aan hebben want geen een anders spel maakt er gebruik van of is vanplan er gebruik van te maken.
het het heeft ze toch een hoop transistors gekost (die ook weer allemaal stroom verbruiken)
Gelukkig zal de doom3 engine in veel toekomstige spellen gebruikt gaan worden.
Met dat in gedachten lijkt het me dus verstandig een Nvidia kaart aan te schaffen, als je op dit moment wilt upgraden.
ook zijn de ati drivers niet al te best op linux, dus als je niet je hele leven verder nog aan MS vast wil zitten zou je beter een nvidia kunnen kopen op dit moment (totdat ati's drivers beter worden uiteraard).
Dan nog zal het spel beter op een nVidia draaien. nVidia heeft geld geinvesteerd en John Carmack en consorte hebben daarom geoptimaliseerd voor nVidia.

Op de doos van nVidia's 6800Ultra staat inmiddels ook 'Recommended for Doom 3'

Eerder nog, op de E3 van 2002 zou er nauw samengewerkt worden met ATI. Inmiddels is dat voor nVidia
Carmack heeft voor niets en niemand geoptimaliseerd. Sterker nog geen enkele fabriekant heeft een demo gehad. Ze zijn dus niet in de gelegenheid geweest om speciale dirvers te schrijven.

Carmack heeft gewoon een goed spel geschreven zonder rekening te houden met een of ander fabriekant.
Was het dan niet zo'n Nvidia how it's ment to be played spel?
Beste CyberAngel:

Nogmaals het verschil tussen nVidia enATI kaarten op een simpele manier uitgelegd!!!

ATI kaarten zijn geoptimaliseerd voor DirectX, dat is 24 bits, geen 32 bit zoals je DirectX proggie zal melden.

nVidia kaarten zijn 8, 16 en 32 bit, aangezien OpenGL, dacht ik, 16 en 32 bit is zal nVidia zowiezo beter spelen in OpenGL dan DirectX.

De nVidia kaart moet dan gaan remmen naar 24 bit (32 bit in DirectX, onder 16 bit DiectX zul je niet veel verschil merken), vandaar de verschillen in DirectX en OpenGL.

Aangezien de meeste spellen tegenwoordig in DirectX worden geschreven heb je een voordeel met Windows (DirectX), niet wanneer je een ander OS neemt, OS-X, FreeBSD, Linux, etc..., hier wordt OpenGL gebruikt, DirectX is er gelukkig niet.

Je kunt het merken aan de nieuwere UT's (2003, 2004), hierbij wordt een DirectX/OPenGL wrapper gebruikt, vandaar dat deze onder zeg maar Linux iets minder fps zal geven, maar ja als je onder WIndows 400 fps hebt en onder Linux 360 fps, zul je er niet zoveel van merken :)

Oh ja, de oude UT, deze is geschreven voor OpenGL, is zowiezo sneller onder Linux dan in Windows, zelfs de grafische effecten zijn een stuk minder in DirectX, btw Windows heeft een "slechte" OpenGL ondersteuning, hoe zou dat nou toch komen :)

Zeg maar dankjewel aan ATI en Redmond als je ATI kaart wat minder presteert in Doom3
Je analyse is onjuist. Een Radeon accepteert in hardware prima 32 bit waarden, hij zal de berekening alleen met 24 bit doen. Dat betekent dat een Radeon niet aan de specs voldoet als 32 bit gevraagd wordt; er is minder precisie en dat zou bij ingewikkelde berkeningen tot kleine visuele rariteiten kunnen leiden.

De conversie van 32 naar 24 bit intern is gratis, je hebt er alleen wat bedrading voor nodig om de juiste bits op de juiste bits aan te sluiten. (In tegenstelling tot een cpu, die daarvoor data moet roteren.)

M.a.w. het feit dat een Radeon intern in 24-bit rekent is niet de reden dat deze trager is in Doom 3.

De ware reden is gewoon mankracht. Nvidia heeft in het verleden meer mankracht op OpenGL gezet dan ATi.
Ik dacht dat Ati bij D3D bleef? :?
...het spel zo schaalbaar te maken dat het zelfs op oudere systemen vlot speelbaar is.
Hulde hiervoor! Dit soort 'features' zouden ze IMHO best wel eens wat zwaarder mogen laten meewegen in bijv. recensies. Ik lees regelmatig recensies van spellen waarvan ik zelf wel een eerste interesse in heb en als je dan een lyrische recensie ziet besluiten met 'aanbevolen configuratie: P4 3,0 Ghz / AMD 64 3200+ blablabla...' dan zakt m'n broek daarvan af. Niet iedere gamer is in de gelegenheid om elke 6 maanden een PC upgrade uit te voeren
Nvidia doet het gemiddeld beter dan ATI zo te zien, ben benieuwd hoe ATI het doet als de nieuwe openGL drivers er zijn
Dat kan ik je vertellen, heb net Cat 4.9 beta uitgeprobeerd op mijn X800Pro@16pipesXT (hardmod.). Deze drivers zouden alvast wat verbeterde OpenGL performance moeten geven en dat doen ze!

Ik heb het bovenste plaatje gebencht met de timedemo, dus Doom3 op 1024x768, high quality, 4xAA.
Resultaat: 63,3 fps

Dit geeft t.o.v. hun resultaat met de XTPE (56,1) al een aardige verbetering, en daarnaast heb ik hun "killer" systeem niet. Ik doe het hier "slechts" met een niet overgeklokte Athlon64 3000.
Bij Anandtech hebben ze een artikeltje over het effect van de CPU op de snelheid van DOOM3.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2149
Mijn snelste systeem wat ik nu thuis heb staan;
dell laptop - p4-1.7GHz
ati mobility radeon 9000

Ik ben de laatste paar dagen vooral bezig geweest, om te kijken hoe ik het beste de drivers kon updaten, en snellere resultaten kon krijgen op mijn laptop.

Mijn laatste video-drivers van 'dell' zijn oud dwz, van een jaar geleden. Verder heeft Ati wel nieuwere drivers (oa. catalyst pack) maar op het moment je een driver zoekt voor een 'mobile/laptop' op Ati. krijg je zo`n melding.. Informeer aub. bij je laptop producent.

Verder Catalyst (4.8 beta) kon ik ook niet runnen. die knalde er gelijk al uit met een error message.

Gisteren de omega drivers geinstalleerd.
http://www.omegadrivers.net/
Noot. dit zijn aangepaste drivers door een particulier in elkaar gezet/getweaked. en opeens draaide alles als het hoorde en acceptabel, goede belichting etc. mijn 3Dmark03 ging van 890 naar 1088.
Installeren op eigen risico, maar bij mij ging het goed met de standaard install;
Maar weet wat je doet. voordat je aan alle opties & en extra sliders gaat trekken!

Ik code af en toe in openGL, en meer dan 1400 fps haal ik op deze 'slome' laptop. dwz. bijvoorbeeld alleen de achtergrond een ander kleurtje geven. geeft als resultaat, dat je van die fijne mooie kleurstrepen ziet, zoals vroeger C64 of zx-spectrum games werden ingeladen. Helemaal wierd als je met die snelheid een aantal 3D vlakken gaat tekenen. Totale beeld distortie.


Kort door de bocht
Je kan wel te gekke hardware in je computer hebben zitten, maar goede drivers kunnen het beeld/animatie echt tig-keer-meer versnellen.

En het is toch lullig dat ik mijn systeem via getweakte drivers van ťťn enthousiast gast, deze dingen pas goed aan de praat krijg. Deze kwestie zal wel 'au' doen bij Ati.. hopenlijk leren ze;
(en de rest) er wat van in de toekomst.
is dit met een officiele DOOM gedaan of met een 'gelekte'?
Alle mensen die hier zeggen doom3 gespeeld/gebenchmarked te hebben kunnen dat niet met een in de winkel gekocht exemplaar gedaan hebben.

Doom 3 is namelijk nog niet in de nederlandse winkel te krijgen.

Waarschijnlijker betreft het hier illegale downloads. Warez dus.

In mijn ogen nogal triest gedrag, maar ja de huidige generatie kids schrikt werkelijk nergens voor terug, ook niet voor het stelen van software.

edit:

Ja hoor, iedereen die nu doom3 illegaal gedownload heeft koopt hem later natuurlijk! :*) Ik denk dat nog geen 1 op de 100 zo eerlijk is als jij Wildfire. Sowieso begeef je je met warez download gedrag op het criminele pad hoe je het achteraf ook goed (denkt) te kunnen praten.


edit:

Ik heb hier een linux pc en een mac os x laptop. Alle software is betaald of opensource. Oh ja natuurlijk alle mensen hier hebben via Amazon besteld en gelijk 2 dagen na US release al uitvoerig kunnen benchen en spelen in NL :?


edit:

Mag ik alle stelende boefjes doorverwijzen naar buro halt?

http://www.halt.nl/www/jon/opgepakt/index.htm
Als ik de site van HALT even doorlees, kom je niet in aanmerking voor een taakstraf van het schenden van copyright. Sterker nog als je dit probeerd aan te geven op een politiebureau vraag ik mij af of er wel een proces verbaal opgemaakt wordt voordat je naar huis gestuurd wordt.

Ik vind het wel een gemiste kans van iD dat er niet eens een demo van Doom3 te downloaden is. Ik ben best wel benieuwd hoe Doom3 eruit ziet/speelt, maar meer als een level hoef ik niet te zien.
Ben ik nu illegaal in Nederland ?
Ja, je zal zsm worden uitgezet door minister Verdonk en Donner! :z
Als je geen verblijfsvergunning of sofi nummer hebt wel :P
jij niet, jij hebt een sofi-nummer, je Doom 3 versie trouwens ook niet, wel heb je een copyright geschonden, maar in NL kan je niet eens illegaal DL'en, wťl illegaal aanbieden :Y)
Huidige generatie? 20 jaar geleden kopieerden we al spellen voor onze MSX 1's.

En alle software, muziek en films op jouw PC zijn allemaal betaald?

Anyway, doom3 is het geld wel waard en als iemand die hem straks toch gaat kopen hem alvast download so be it.
Ja hoor, iedereen die nu doom3 illegaal gedownload heeft koopt hem later natuurlijk! Ik denk dat nog geen 1 op de 100 zo eerlijk is als jij Wildfire.
Zoals de waard is, vertrouwt 'ie zijn gasten.

Ik heb hem ook gedownload maar ga hem kopen zo gauw hij uit is. Als was het alleen maar om multiplayer te kunnen spelen. Ik heb dit al met veel meer spellen gedaan.

Wat ik gek vind is dat ID hun vertrouwde manier van werken hebben omgedraaid. Bij Doom 3 was er eerst een downloadable demo en kwam de winkelversie later pas. Sinds Wolfenstein 3D hebben ze het omgedraaid. Vaag, want je kan op je vingers natellen dat de protectie binnen een dag gehacked wordt en de images op P2P netwerken staan.

Overigens zijn er ook mensen met import versies hoor. Je kunt gewoon bij Amazon ofzo bestellen.
(...)ook niet voor het stelen van software.
Heb je d'r weer zo een die door Brein/buma geindoctrineerd is.
Een illegale kopie spelen is GEEN stelen, het is schending van het copyright, iets heel anders, als het stelen was hadden we geen aparte copyright wetten nodig he.
Op zich is dat voor ID niet zo'n groot probleem, een aanzienlijk deel van inkomsten voor hen is licensing van de engine. Dus als veel mensen erg enthousiast zijn is dat een goede reclame voor hun engine.
Ja hoor, iedereen die nu doom3 illegaal gedownload heeft koopt hem later natuurlijk! Ik denk dat nog geen 1 op de 100 zo eerlijk is als jij Wildfire. Sowieso begeef je je met warez download gedrag op het criminele pad hoe je het achteraf ook goed (denkt) te kunnen praten.
Als jij denkt dat ik 60 euro uit ga geven voor een benchmark dan is er iets mis met je.

Dat is nl de enige reden dat ik doom3 nu op mijn (nieuwe) systeem heb... Iedereen gaat Doom3 nu als de nieuwe standaard voor real life prestatie gebruiken, zeker na het NVidia vs 3dMark driver 'schandaal'.

Als ie niet illegaal te downen was, had ik hem dan gekocht? Nee. Ik geef geen 60 euro uit aan een benchmark. Koop ik uberhaupt wel spellen? Ja hoor. Als er iets langskomt wat het waard is om te kopen, dan doe ik dat. Ik vind ook dat mensen die de games maken geholpen moeten worden als ze hun best gedaan hebben. In de meeste gevallen betekend dit voor mij race games. Nascar Racing, Indycar Racing, Need for Speed Underground, Live for Speed, F1 2001, 2002, 99-02. Ik hou niet zo van dat schieten.
In de meeste gevallen betekend dit voor mij race games. Nascar Racing, Indycar Racing, Need for Speed Underground, Live for Speed, F1 2001, 2002, 99-02. Ik hou niet zo van dat schieten.
Dan ben jij vast en zeker ook een grote fan van de "Very hard" series... ;)

Kan je trouwens de Doom 3 demo (als ie strax af is)niet als benchmark gebruiken? En zoja, dan ben jij ongetwijfeld ook zo eerlijk om de illegale versie te verwijderen, om dan vervolgens de demo te gaan gebruiken... ;)

* 786562 cuylfrits
Leuk, weer een moraalridder.

Je doet nou net of iemand een zware crimineel is als 'ie een game download. Mooi niet dus.

Ik heb trouwens ook de illegale. So what? In mijn geval maakt het geen ruk uit, ik heb de legale in de pre-order staan maar heb de warez-release gedownload omdat ik niet kon wachten.
Alle mensen die hier zeggen doom3 gespeeld/gebenchmarked te hebben kunnen dat niet met een in de winkel gekocht exemplaar gedaan hebben.
Nope, ik had hem cadeau gekregen van een vriend
In mijn ogen nogal triest gedrag, maar ja de huidige generatie kids schrikt werkelijk nergens voor terug, ook niet voor het stelen van software.
Na 4 jaar wachten zou het op 6 augustus uitkomen, als het dan nog eens 5 dagen wordt uitgesteld... nee dan kan ik toch echt niet meer wachten hoor.

Overigens, ik wilde eerste een demo downloaden maar die was er nog niet! Ik vond het spel overigens zwaar tegenvallen t.o.v. Far Cry... Ik heb het dan ook allang weer verwijderd van mijn HD.
Ja hoor, iedereen die nu doom3 illegaal gedownload heeft koopt hem later natuurlijk!
Ik wel hoor. Maar daarom test ik ook graag alles van te voren.
Oh ja natuurlijk alle mensen hier hebben via Amazon besteld en gelijk 2 dagen na US release al uitvoerig kunnen benchen en spelen in NL
Hier loopt dus inderdaad zo'n gek rond die voor de release naar Amerika is gegaan, die is vannacht thuis gekomen en die heeft een legale versie... Dus het kan wel...
Ik heb hier een linux pc en een mac os x laptop. Alle software is betaald of opensource.
Gefeliciteerd hoor!
het gaat hier over een benchmark, voor deze game waren er nog amper benchmarks en het punt is dan om de eerste te zijn hŤ. respect is everything.
en dat je dan een gedloade versie gebruikt voor de initial benchmarking is omdat je de game zelf nog niet kan krijgen in NL vind ik dan logisch.
als whoever is behind that all de moeite neemt om het spel zo te benchen lijkt het me sterk dat hij het spel zelf niet gaat kopen.

en @ tagforce:
denk dat 60e voor deze benchmarker niet echt veel is ;)
k heb hier een linux pc en een mac os x laptop. Alle software is betaald of opensource.
Dat betekent waarschijnlijk dat je weinig buiten een beetje surfen en/of tekstverwerken doet :+
Ik download hem nog niet eens omdat mijn laptop niet snel genoeg is, maar dat terzijde. Omdat er nog geen demo is, zou ik niet snel veel geld uitgeven aan een spel waarvan ik nog niet weet of hij acceptabel draait op mijn hardware, en dus eerst een illegale 'demo' willen.
Of ik hem daarna ga kopen weet ik niet, moet ook nog altijd naar de winkel om een albumpje te kopen wat ik het geld waardvind :o
En wat zou volgens jou in de praktijk het verschil moeten zijn?
De Alpha versie was nog niet geoptimaliseerd. Dat betekende dat je met een 9800pro max 30fps haalde ofzo. Deze 3cd gold versie is gewoon het spel zoals het in de winkel licht, met alle code-paths erin voor nvidia series en ati series enzo. Geoptimaliseerd waar mogelijk enzo. Vandaar deze realistische framerates in de benchmarks.

En let maar niet op 64-Bitch ;) Je kunt niet alles weten, maar je kunt wel alles opzoeken als je iets niet weet.
met als enige verschil dat het hier niet om de alpha gaat, maar om de recent gelekte final, die gewoon de retail versie is, maar dan met crack op de CD...
Wat moet ik dan nog met een voodoo 12 MB kaart?
Lekker pacmannen! :Y)
http://www.gamershell.com/reviews_PacManAdventuresinTimefr.shtml
The test pc was a PII450, 128sdram and had a Voodoo 2 8mb. And the game seems to love the 3dfx cards....
;)
hey mijn sli van 2 voodoo2 kaarten heeft het het langste uitgehouden als videokaar it rock't

mijn beste investeering oooit gedaan in hardware
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True