Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Bron: Inside Mac Games, submitter: larridon

CEO Todd Hollenshead heeft bevestigd dat Doom 3 geport zal worden naar zowel Linux als MacOS X, zo lezen we op Inside Mac Games. Er is nog geen datum bekend waarop deze ports beschikbaar zijn, zo zegt hij. Linux binaries zullen vlak na het uitkomen van de Windows-variant uitkomen, er zijn echter geen plannen voor boxed spellen voor het open source besturingssysteem. Voor de OS X-versie geldt “when it’s done” als releasetijdstip, de CEO zegt dat er nog veel moet gebeuren voor deze variant uit zal komen. Hij zegt dat Doom 3 OS X pas uit zal komen als deze net zo goed opgepoetst is als de pc-versie. In een review van PC Magazine wordt het aangeraden om het spel te spelen met een CPU van 1,5 tot 2GHz; Inside Mac Games verwacht dan ook dat de Mac-variant veel optimalisatie nodig zal hebben om speelbaar te zijn op zo veel mogelijk Mac-computers.

Doom 3 logo / creatures (490px)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Spijtig dat de Mac en Linux binaries niet meteen op de CD erbij gezet worden (die ruimte is er vast nog wel).

En op zich zal dat porten wel meevallen, ID doet alles in OpenGL en dat is gewoon hetzelfde voor elk platform, of het nou Windows, Linux, of OSX is. Ze hoeven waarschijnlijk alleen wat support routines te porten.

Wat is het hier trouwens rustig vandaag? Zitten alle tweakers lekker op het strand of zo? :)
OpenGL kan dan wel hetzelfde als Direct3D, maar een game is toch wel iets meer dan alleen maar mooie graphics. Zaken als DirectSound, DirectMusic, DirectInput, DirectPlay hebben voor zover ik weet geen standaard-api's onder linux, en die dingen zijn toch wel essentieel als je een game wil hebben ipv een geluidsloze rolling-demo ;)

En ze moeten natuurlijk DRM gaan maken voor onder linux om kopieren tegen te gaan.
directsound ==> openal (openal is de opengl variant voor audio)
directmusic ==> openal
directinput ==> opengl (opengl doet ook de input van muis keyboard etc..)

directplay ... niet nodig, hoeveel programma's zijn er die internet gebruiken zonder directx. dus dat is eht probleem niet.
GLUT is geen onderdeel van OpenGL, net zo min als CPW, GLFW, GLOW en andere op OpenGL geörienteerde toolkits dat zijn. :)

Dat GLUT geschreven is door een (ex?)werknemer van SGI maakt het niet automatisch een onderdeel van OGL.
directinpit ==> opengl (opengl doet ook de input van muis keyboard etc..)
Ik ben dan wel een tijdje weggeweest uit het programmeer- en OpenGL-wereldje, maar sinds wanneer doet OpenGL ook aan input?

Ik mag aannemen dat je weet dat OpenGL staat voor Open Graphics Library? ;)
Open GL is meer dan alleen een graphics library.
Het is een api die je ook in staat stelt menus te maken zoals met glutCreateMenu() en nog veel meer.

en voor de input wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van glutKeyboardFunc() en glutMouseFunc(). Er zijn nog veel meer functies hiervoor maar dit zijn de meest gebruikte. Overigens staan ze in de glut library, wat een onderdeel van opengl is.

lijkt me dat als je geprogrammeert hebt in opengl je tenminste weet dat opengl meer dan alleen graphics voor zich neemt.
GLUT is geen onderdeel van OpenGL, net zo min als CPW, GLFW, GLOW en andere op OpenGL geörienteerde toolkits dat zijn.
inderdaad. Waarschijnlijk zal gewoon de Xinput library gebruikt worden, ik vermoed dat zoiets ook het geval is met Ut(2kx).
Nee, Je moet het game kopen in de winkel en dan de binarys downloaden. Die binarys hebben dan nog altijd de CD-key nodig en een ingebouwde CD-check.
nou wat dacht je anders te krijgen op een cd? broncode? shellscipts? Een spel verschijn t namelijk alleen in binaire vorm, tenzij het onder GPL of dergelijke verspreid wordt.. dat zal bij ID niet het geval zijn..
98% van wat er op de CD staat is textures, soundeffects, maps en custommade scripts. De andere 2% is Win32/DirectX specifieke gecompileerde x86-code, en dat is dus het enige wat je een nieuwe versie van nodig hebt.
Wat maakt dat nu uit?
Als ze het op die manier doen (Windows-versie kopen en linux-versie gratis downloade na het bewijzen dat je het gekocht hebt), dan is er toch helemaal geen probleem lijkt me. Je betaalt dan eerder voor het spel zelf dan voor het schijfje (zoals bij andere games eerder het geval is, vind ik).
Wat mij leuker lijkt, is gewoon eerst een Windows-only versie uit te brengen met eventueel een coupon om later een Linux-versie/MacOSX-versie te gaan halen, laten opsturen of te downloaden. En wanneer de andere versies uitgebracht worden, gewoon die cd's/dvd's bij in de doos gooien en op de doos mooi zetten 'Also for Linux and MacOS X''. Lijkt me toch het meest logisch. Je koopt dus eigenlijk niet de Wintel binaries maar wel het spel (in gecompileerde vorm, maar dat boeit niet).
Tja, als je het zo wilt zien dan klopt dat. Maar je betaald voor de ontwikkeling van het spel in zijn geheel. Windows gebruikers betalen dus ook mee aan de ontwikkeling van een Linux en OS/X versie.

En uiteindelijk betaald iedereen evenveel voor de ontwikkeling van de engine, de levels en de media.
ja, maar dan moet ik wel die hele fscking game nog een keer gaan downloaden ofzo, alsof de bandbreedte me op de rug groeit ;(
ja, maar dan moet ik wel die hele fscking game nog een keer gaan downloaden ofzo,
Natuurlijk niet, alleen de binaries maar. Dat is met een paar mb wel bekeken.
"alleen de binaries"


nou wat dacht je anders te krijgen op een cd? broncode? shellscipts? Een spel verschijn t namelijk alleen in binaire vorm, tenzij het onder GPL of dergelijke verspreid wordt.. dat zal bij ID niet het geval zijn..
Nee hoor, je moet niet de Windows binaries kopen. Je neemt de software in licentie. Voor die licentie en het gebruiksrecht betaal jij! Of je nou Linux, Windows of je eigen doe het zelf OS gebruikt heeft daar nix mee te maken!

Dus Ja de Linux binaries hebben ook de serial nodig en hebben dezelfde checks ingebouwd! Ook onder Linux blijft het dus commerciele software!
Er zijn wel standaard api's, alleen niet bekend bij jou :P. SDL wordt vrij veel gebruikt volgens mij:

http://www.libsdl.org/index.php
UT2004 gebruikt SDL/OpenGL voor de graphics en OpenAL (met een ALSA compatible layer) voor het geluid.
Het is echt niet zo dat de Linux minder is dan de Windows versie :)

Het enige wat eraan mist is Text2Speech (is meestal toch irritant ;)) en vaak werkt de joystick niet echt (geen commentaar :P).
Doom3 is ontwikkeld op Linux met Windows in gedachte. In die zin is Windows dus meer een port dan Linux. Alleen zit er daar meer geld in dus wordt die eerst uitgebracht.

Verder is, zoals eerder opgemerkt, SDL een zeer complete en ook goede vervanger van de hele DirectX suite, die ook gebruikt wordt in UT(Classic/2003/2004) en Neverwinter Nights, en nog vele andere games.

Om de een of andere reden worden op Linux versies echter vrijwel nooit CD-checks ingebouwd, de binaries verwachten dat de volledige CD geinstalleerd is op de harde schijf en dan heb je de CD's niet meer nodig. Of het hier nodig is om de CD in de CD-rom te hebben is dus nog maar de vraag.
Als zij de Mac en Linux libraries er wel op de cd bij zouden plaatsen, dan zou het uitkomen nog veel langer gaan duren.

De Windows versie is nu gereed en die willen ze nu graag uitbrengen.
Zo'n beslissing moet je tijdig maken. Niet pas als je gold gaat.
Voor UT2004 zijn alle versies tegelijk ontwikkeld (Win32, Win64, Linux32, Linux64 en MacOSX). Win64 stond niet op de CD omdat er nog geen Windows variant op de markt is.
Blijft toch hun keus .... of het een verstandige keus is, kan over gediscussieerd worden. Maar aangezien de windows markt groter is, kan ik me voorstellen dat men deze een hogere prioriteit toekent.
En op zich zal dat porten wel meevallen, ID doet alles in OpenGL en dat is gewoon hetzelfde voor elk platform, of het nou Windows, Linux, of OSX is. Ze hoeven waarschijnlijk alleen wat support routines te porten.
Dit betekend dat of de jongens bij ID ware genien zijn en het voor elkaar krijgen om niet alleen beeld maar ook geluid, netwerk, input en de ai via opengl te programeren, of het spel bestaat alleen maar leuke bewegende beeldjes zonder enige interactiviteit (oftwel, het is een film).
Waarschijnlijk is een andere optie waar, en maken ze bij ID gebruik van andere API's naast OpenGL
zoals ik al eerder gezegd had zijn er al standaard api's die geluid, beeld en input doen, deze zij namelijk opengl voor video en input via de OpenGL Utility Toolkit (glut)

en sound via openal

voor netwerk moet je je bedenken dat je alles zo kan programmeren dat je direct de tcp/ip stack kan aanspreken, iets wat ongeveer elk os ondersteund.
Het lijkt me stug, gruwelijk stug zelfs dat John Carmack GLUT gebruikt. Waarschijnlijk gebruikt hij voor alles behalve de graphics (waar hij uiteraard OpenGL voor gebruikt) een of andere abstracte interface die onder Windows met DirectInput/DirectSound wordt geimplementeerd, en onder Linux met OpenAL en gewone standaard Linux functionaliteit.

GLUT (wat weer een uitbreiding is op GLU, wat weer een uitbreiding is op OpenGL) is een toolkit voor lerende programmeurs, en wordt hoofdzakelijk in tutorials en opleidingen gebruikt.
Het zal wel op DVD uitkomen zeker ;)

En dat het op meerdere platformen uitkomt is niet verwonderlijk. voor ID Soft is het promoten van de engine zeer belangerijk en multi platform hoort hierbij thuis. We hebben hetzelfde gezien bij Q3A en de UT serie. En laat ons niet vergeten dat deze games meestal beter presteren onder linux dan onder Windows. Tenminste als NV en ATi hun nieuwste drivers op tijd klaar krijgen :P
Er komt geen DVD versie enkel (ik dacht 4) cd versie.
Er komt wel een DVD versie,

USA - CD
UK - DVD
Germany -DVD
het is al bekendgemaakt dat er géén DVDversie uitkomt ... (dacht ik toch .. ben er toch tamelijk zeker van dat het over DIII ging en niet HL2 ofzo)
Wat waren de system requirements ook alweer? (kon ze zo snel niet op het forum vinden)
De Doom 3 aanbevolen specs zijn:
* 2GHz CPU or equiv Athlon
* 512MB of RAM
* Radeon 9800/GeForce FX 5600 and up
* 5 channel sound card with speakers (Sound Blaster Audigy 2)
De volgende videokaarten worden ook ondersteund: GeForce 3/4/4MX/FX/6800 + ATI Radeon 8500/9000/9200/9500/9600/9700/9800/x800
Volgens deze specs zou een Radeon 9700 een mindere kaart zijn als een Geforce 5600?? Ik mag hopen dat er iemand zich vergist heeft.
nope doom 3 schijnt geoptimaliseerd te zijn voor Nvidia kaarten.. (in het speciaal de FX serie..
dus dat zou helemaal zo gek nog niet zijn hoor...
misschien, en dat lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk, heeft meneer Carmack wat beter geoptimaliseerd voor nVidia dan voor ATi, ik kan me nog wel herinneren hoe hij op de Alpha lek bij ATi reageerde en in eerste instantie zelfs riep dat ze nog wel even gingen kijken of ATi kaarten uberhaupt wel gesuport zouden worden... dat is allemaal wel wat bijgetrokken, maar wie weet...
Hoeft niet, het is bekend dat nVidia qua OpenGL erg sterk is (terwijl ATi weer iets beter is in DirectX). Hoe groot dat verschil is weet ik niet, maar misschien presteerde de 9700 onder de maat qua OpenGL.
De Radeon draaiden veel sneller wanneer ze beiden op het standaard codepath liepen. Alleen vanwege een zwaar voor NVidia geoptimaliseerde codepath draait doom3 sneller op NVidia kaarten. Onder de redenatie dat er niets hoger dan FP16 gerenderd hoeft te worden voor hun spel...

Ach we zullen wel zien... 't is algemeen bekend dat NVidia en Carmack twee handen op één buik zijn. Niettemin heeft op dit moment het potentiele Doom publiek meer ATI kaarten dan NVidia, dus kunnen ze het zich simpelweg niet veroorlofen om te grote verschillen te laten ontstaan. Vooral niet omdat ze de enige ook nog willen verkopen aan andere developers.
Beste AdV:

Zoals uit je reactie blijkt dat je er veel verstand van hebt.

ATI draait goed op DirectX, DirectX is 24 bit, de ATI kaarten zijn geoptimaliseerd voor 24 bit, ook al zegt de game dat het 32 bit is, het zal draaien op 24 bit, vanwege DirectX.

nVidia draait goed op OpenGL, OpenGL is 16, 32 bit, wanneer je een nVidia kaart (een echte 32 bitter) in DirectX gaat gebruiken zal die moeten omschakelen van 32 bit naar 24 bit, dit kost tijd, vandaar een "slechtere" performance, met 16 bit zal het wel meevallen

Wanneer een ATI kaart 16 bit OpenGL gaat gebruiken is ewr nog niet zoveel aan de hand, wel wanneer je 32 bit gaat gebruiken, dan moet deze de 32 naar 24 bit omschakelen, voila daar hebben we de euvel van nVidia met DirectX.

Dat de programmeur van een spel zelf bepaald wat hij gebruikt voor de grafische is zijn keuze, als diegene denkt dat die beter met OpenGL of DirectX kan programmeren dan moet hij die keuze maken, maar kom niet aan met 2 handen op 1 buik.

Ik zie regelmatig games bij bekenden van me, daar zie ik vaak hoe verschillend de spelen zijn in OpenGL of DirectX, ik speel alleen maar games in Linux en er zijn er genoeg om te spelen, misschien niet alle "top" games, maar ja, UT2K4 is zo'n mooi voorbeeld, is een spel geoptimaliseerd voor DirectX, ondanks door de wrapper van DirectX naar OpenGL speelt het spel zeer goed.

Ben daarom zeer benieuwd hoe de poort naar Linux eruit zal zien.
Ja J Carmack lult ook maar zoals de wind waait. Op de E3 van een jaar of 2 geleden was ie helemaal pro ATI omdat die verder waren. Daarna heeft nVidia er flink geld in gepompt en sindsdien waait ie weer mee in de richting van nVidia.

Hij moet gewoon zorgen dat het op beide kaarten goed werkt :D
Waarschijnlijk presteerd de Radeon 9700 veel minder in Doom 3 dan de GeForce FX 5600
Iets zegt me dat het waarschijnlijk niet flitsend gaat draaien op mijn 4-en-een-half-jaar-oude 500MHz G3 Pbook met ATi Rage Pro...

:Z
Tuurlijk wel, dat wordt de meest flitsende diashow die je ooit gezien hebt ;)
Tip voor diegenen die DIII onder linux willen spelen.
Zorg dat je een Nvidia kaart hebt, en geen Ati kaart. (Ati heeft zelf bij mijn weten nog geen eigen binary drivers voor Linux, en nvidia wel).

Ati werkt alles behalve goed onder linux (wat betreft 3D) omdat je daar afhankelijk bent van enge drivers die gebaseerd zijn op backtraces en decompiles.

Btw.. goede ontwikkeling, dat steeds meer games gereleased worden met binaries voor onder linux... Games waren de enige reden dat ik nog wel eens terug wilde grijpen naar windows. Nog even en ook dat is verleden tijd....

-R-
Nou, ik denk dat het nog lang gaat duren voordat Linux een haalbaar gamesplatform zal zijn.

Technisch is het allemaal uiteraard mogelijk, maar verreweg de grootste groep gamers heeft gewoon een standaard pc bij Aldi of Dixons of wherever gekocht, en speelt dus onder Windows. Dat er een relatief kleine groep tweakers is wat graag Linux draait is leuk, maar financieel gewoon niet interessant om games voor te maken (of te porten).

Anders vraag je het aan de mensen van Loki, die ooit een niet mis te verstane lineup hadden van Linux-ports van succesvolle Windows-games. Allemaal leuk en aardig, maar ze gingen toch kopje onder omdat er te weinig vraag naar was. Hun site bestaat nog: www.lokigames.com.

Dat games op de Unreal-engine en games van id toch geport worden naar Linux, is omdat dit zo ongeveer de enige engines zijn in de games-wereld die door derde partijen gelicenceerd kunnen worden, en zo biedt je je klanten een extra service aan, mochten ze graag in Linux gebruik willen maken van je engine.

Allemaal vraag & aanbod, zeg maar...
Loki, die ooit een niet mis te verstane lineup hadden van Linux-ports van succesvolle Windows-games. Allemaal leuk en aardig, maar ze gingen toch kopje onder omdat er te weinig vraag naar was.
Ik denk dat Loki tegenwoordig meer kans zou maken dan toen. De ondersteuning van Linux door bv Nvidia was in de tijd van Loki veel minder dan nu. Verder is ook de gebruiksvriendelijkheid van Linux voor noobs de laatste jaren enorm verbeterd.

Ik ben wel met je eens dat Linux games de komende jaren nog een minderheidsmarkt zal blijven, maar dat is de MAC ook. (wel ietsje groter)

Desalniettemin is het feit dat bedrijven als ID met Linux versies blijven komen een enorme stimulans voor Linux. Dit betekent namelijk dat Linux wel serieus wordt genomen als alternatief games-platform.

Zo lang je je netjes aan standaarden houdt die op meerdere platformen gelden (bv opengl), dan is porten tussen deze platformen betrekkelijk eenvoudig. Je hebt dan alleen problemen met de punten waar dat niet kon en je moet alles dubbel testen (wat wel weer bugs naar voren kunnen brengen die ook voor het andere platform gelden).
Iemand enig idee of er ook een linux 64-bit versie komt net als UT2004? Kan er op alle doom3 sites niks over vinden.
Ik vrees ervoor...

Aangezien het van hun kant waarschijnlijk niet veel meer dan een recompile is (aangenomen dat ze het met gcc/g++ en een netjes Makefiletje gedaan hebben ;-)) met -march=vulwatin, zal het waarschijnlijk ooit wel gebeuren :)
slim van ze, laat je klanten van alle platforms niet in de kou staan.
Linux binaries zullen vlak na het uitkomen van de pc-variant uitkomen
jaja want als er linux op draait is het geen pc natuurlijk, een echte pc heeft windows. |:(
Linux draait toch op een 'bak'? Of 'box', voor de engels sprekenden onder ons. :)

IEigenlijk moet er bij de ondersteunde systemen zoiets staan als 'Mac, PC, x86 Box'. :)
Als er een Dos variant op draait is het een pc, anders niet.
Nu moeten vooral de mensen van Linux en Mac niet gaan zeuren dat het langer duurt, neem nou de consolegames. Vice city kwam ongeveer 1 jaar eerder uit op de PS2 dan op de PC.
Ander voorbeeld: Halo: de Xbox is een pc (P3 733Mhz, met een windows achtig OS). Hoe lang duurde het niet voordat Halo (eindelijk) naar de pc kwam?

Ik wil dus maar zeggen dat je er als (niet mainstream) gebruiker niet gek op van moet kijken als games niet _meteen_ of helemaal NIET worden geport naar jouw favo OS.
Dat van Vice City was gewoon een contract dat er voor zorgde dat ze MOESTEN wachten met de PC versie.

Dat van Halo is natuurlijk een strategische zet van MS om de XBOX te promoten.
misschien is dit nu ook wel een stunt van id om windows te promoten :+
Vind dit een goede zet van id. Ook qua concurrentie met Valve waarvan Half Life 2, dacht ik, windows only wordt.
Hoewel het natuurlijk slim (en voor sommige prettig) is dat ze het spel ook voor de andere systemen willen uitbrengen zodoende dat ze nog meer geld kunnen verdienen, heeft dit voor de rest weinig te maken met HL2. Dit zijn gewoon twee compleet verschillende games.
de linux versie wordt als update geleverd ;)
de mac versie wordt een complete DVD alleen voor de Mac.
De Mac versie zal zwaar aangepast moeten worden he! Gezien de Mac op een aantal grafische gebieden niet kan tippen aan de GPU's van ATI en nVidia, zullen ze nogal wat concessies moeten doen in textures etc.

De Linux versie zal waarschijnlijk alleen enkele andere binaries gebruiken maar de hardware blijft hetzelfde en de snelheid dus ook. De datafiles en textures kunnen in dit geval dus 100% overgenomen worden.
Jammergenoeg zijn spellen een van de weinige programma's waar de 'MHz-mythe' wel toepasbaar is.
De systeemeisen van een computerspel voor een PC zijn vaak tzelfde (of soms lager) dan voor Macs.
Gedeeltelijk zou je dit kunnen wijten aan 'slordige' ports, maar ook aan het feit dat (eyecandy) spellen veel meer leunen op snel veel berekeningen.

Toch jammer, khoop eerlijk gezegd wel eens Doom3 op mn 2dagen oude PowerBook G4 te kunnen spelen :P

Nouja, fingers crossed dan maar ;)
Het kan aan mij liggen, maar ik kan uit je post niet opmaken waarom de MHz-Mythe bij games wel opgaat ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True