Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 267 reacties
Bron: BBC

De release van Doom 3 moet nog plaatsvinden, maar het complete spel wordt al uitgewisseld via diverse online kanalen, zo schrijft BBC News. Op p2p-netwerken en in nieuwsgroepen zijn het afgelopen weekend de eerste kopieën van ruim anderhalve gigabyte opgedoken. Volgens de BBC is het spel al tienduizenden keren gedownload, een aantal dat in de legale verkoop enkele miljoenen dollars zou hebben opgeleverd. Die legale verkoop gaat morgen van start in de Verenigde Staten. Vanaf middernacht zullen exemplaren tegen een prijs van zo'n 55 dollar over de toonbank gaan. Europa en de rest van de wereld volgen in de komende twee weken. De afgelopen dagen zouden enkele verkooppunten van het spel al het embargo hebben gebroken en exemplaren hebben verkocht. Mogelijk dat de bron van de illegale kopieën een van die exemplaren is geweest.

Doom 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (267)

1 2 3 ... 12
Ik hoop toch niet dat 1 van de originele spellen de bron was voor de illegale versie die te downloaden is. Ik hoor van verschillende kanten dat de illegale versie redelijk instabiel is (en dat zou niet liggen aan het rippen). Het zou niet mooi als de officiele versie ook zo instabiel is. Ik denk dat de versie die te dl is een soort beta is of in iedergeval een nog niet afgewerkte versie.
ik moet je toch teleur stellen, de hele versie is uitgelekt...

en dat door dit weer enkele pc's instabiel zijn.....
Helaas voor ID software is het de volledige versie, en werkt hij gewoon goed.
Ik heb de beta gespeeld, die's echt heel brak, terwijl deze gewoon goed werkt en zo. 't Is dus echt niet de beta.

K vind m trouwens echt rulen, heel sjieke effecten, en helemaal niet te zwaar voor je pc: op mijn XP2600+ met GeForceFX 5900XT en 1 GB geheugen loopt ie gewoon goed. De minimum specs zijn: 1.5 GHz / XP1500+, 384 MB ram, vga-kaart met >64 MB geheugen. Valt dus nog mee in vergelijking met wat de beta's slurpten. (die draaide hier dus niet lekker)

Voor de mensen die m toch nog willen kopen: echt een aanradertje, totaal geen weggegooid geld!
K krijg er echt dezelfde rillingen bij als k ook de eerste keer bij Half-Life had :P
Europa en de rest van de wereld volgen in de komende twee weken.
misschien dat als ze het gewoon overal tegelijkertijd zouden uitbrengen dat we het dan niet hoefden te downloaden, op deze manier vragen ze er zelf om.
om Todd Hollenshead (CEO id) te quoten
This isn't because we don't have love for you folks outside the U.S., but the localization and manufacturing process takes a bit longer outside the U.S. where we will have JVC run 24/7 to get the units built. I guess the European manufacturers prefer to give their employees nights and weekends off. Go figure!
het is echt niet zo dat ze daar zelf voor kiezen.
Dan moeten ze een gelocaliseerde versie uitbrengen voor de Fransen en Duitsers en een US versie voor de rest die hem eerder willen hebben. Simpel. Ik kon ook niet wachten, maar als ie in de winkel t ekoop is, ga ik hem halen.
Als dat echt de reden is dat er vaak 2 weken verschil zit in de release-datums dan is dat natuurlijk makkelijk te voorkomen door de release date globaal op te schorten met 2 weken. Op een game als Doom3 werd bijna 4 jaar gewacht, die 2 weken kunnen er dan ook nog wel bij.
Wat een gel*l. Gebruik die 2 weken om iedere dag een uur extra te werken, dan kun je de game gewoon kopen en heb je ook nog geld over om flink Jolt in te slaan!
[Voor wie dit niet kent: http://www.jolt.de]
Waar is de demo?
Mensen willen een spel eerst uitproberen voordat ze het gaan kopen. Als er geen demo is kan je niet veel anders dan de volledige versie te downloaden om het uit te proberen.
Een (fatsoenlijke) demo kan er voor zorgen dat ik het spel misschien wel, of toch niet, koop.
demo komt later, en ik weet niet of het veel had gescheeld in de aantal downloads na de release
demo komt later, en ik weet niet of het veel had gescheeld in de aantal downloads na de release
Mwah, weet ik niet :). Nu heb ik niet erg uitgekeken naar dit spel, maar de graphics wil ik op zich nog wel zien. Ik download het niet omdat dat me nu te lang gaat duren, om vervolgens nog even met cracks e.d. aan te kloten. Dan wacht ik wel op de demo. Misschien kan die demo me er zelfs van overtuigen dat ik het spel wil kopen (zodra het in de budgetbak ligt, that is), al denk ik niet dat dat het geval zal zijn aan de hand van wat ik tot nu toe over de game heb gehoord.

Neem NFS Underground.. Ik wou gewoon even zien wat het was. Eerst heb ik de demo gedownload (geen gezeik met cracks, snelle http download). Nu heb ik de volledige versie gedownload (call me a thief!) over traag p2p, en wanneer het in de budgetbak ligt koop ik het waarschijnlijk (hangt af van de tijd, hoelang ik het nu nog ga spelen, en de prijs dan). En nee, ik lul niet totaal uit m'n nek. Tony Hawk's Pro Skater 2 heb ik na een hele tijd "illegaal spelen" ook legaal aangeschaft voor een leuke prijs. Daarna nooit meer gespeeld zelfs (kreeg het niet goed aan de praat met WinXP).. En als ik het speel gebruik ik nog steeds de illegale versie omdat ik daarvoor de CD niet op hoef te zoeken.
Wist je dat er van die mooie prijs budgetbakspellen, nauwelijks meer een cent naar de makers gaat, maar nog alleen naar de distributeurs e.d.? En dus blijf je een dief, omdat je de makers niet betaald hebt voor de bloed, zweet en tranen die ze er in gestopt hebben, terwijl je het in die tussentijd mooi gespeeld hebt...
Dus als je alleen maar budgetspellen speelt ben je ook een dief omdat je wel speelt maar de makers zogenaamd niks meer krijgen? Mooi is dat :D

Ik doe het zo omdat het zo kan. Als ik games niet meer kan downloaden speel ik alleen nog maar budgetgames, of ik game (bijna) niet meer. Ik kan me de volledige prijs van een spiksplinternieuwe game niet veroorloven, iig niet zonder te erge consessies aan m'n hardware te doen. Wat moet je met originele games als je computer alleen nog maar games van 3 jaar geleden fatsoenlijk kan draaien.
Wist je dat er van die mooie prijs budgetbakspellen, nauwelijks meer een cent naar de makers gaat, maar nog alleen naar de distributeurs e.d.? En dus blijf je een dief, omdat je de makers niet betaald hebt voor de bloed, zweet en tranen die ze er in gestopt hebben, terwijl je het in die tussentijd mooi gespeeld hebt...
@Armada: Dat is natuurlijk complete onzin dat de makers geen ruk verdienen aan een game in de budget bak. Wanneer een winkel exemplaren van hun game inkoopt, dan is dat hun inkomst. Wat daarna met de exemplaren gebeurt maakt geen ruk uit voor de ontwikkelaar want die heeft z'n geld dan allang binnen.
De demo komt pas na de officiele release. Welke release (VS of Europa) weet ik niet, ik hoop natuurlijk van de VS omdat wij Europeanen zo iig nog wat de doen hebben al die tijd dat wij op Doom³ moeten wachten.
Als er geen demo is kan je niet veel anders dan de volledige versie te downloaden om het uit te proberen.
Eh? Misschien zou je een review kunnen lezen? :? Wat een slechte reden om het maar te downloaden zeg.
Daar sluit ik me helemaal bij aan
Ach ik kan geen demo vinden
oh dan maar even mn FTP clubjes afstruinnen download ik maar het hele spel
echte de grootste onzin die er bestaat
Sorry, maar is dit nieuwswaardig?

Dat gebeurt met zo goed als elk spel.

Wordt altijd onderschept en gecracked voordat het in de winkels ligt.

En ja duizenden mensen downloaden het dan, maar:
-Hadden die mensen het anders wel gekocht?
-Kan het niet zijn dat veel ervan gewoon ongeduldig zijn en het later alsnog kopen?
Het échte nieuws hieraan is dat hierover bericht wordt op de site van de BBC... en dat het dus niet alleen meer de zaak is van de "klassieke downloader"

In die mate vind ik dit wel nieuws
ahh.. de eeuwige vraag van de warez...

in dit geval, game warez. Niet te verwarren met :
applicatie warez - waar het argument is dat je 'm later bij je baas zal promoten en dat die baas dan 't pakket of zelfs meerdere paketten koopt

muziek warez - waarbij er in principe alleen een morele of fysieke reden is tot aankoop achteraf - bijvoorbeeld je wil de inlays (alhoewel die ook weer te downloaden zijn, etc.)

game warez, daarentegen, zijn als muziek warez, met een bijkomstigheid : als je groots online wil spelen, kan dat vaak niet met een gekraakte versie - of 't moet alweer bij een niet-officiele server

Dan wordt dus de vraag : hoeveel mensen zouden het spel gekocht hebben, als ie niet de downloaden was ?
Moeilijk vast te stellen, aangezien die situatie zich niet voordoet. Je kan er niet over speculeren.
Echter, feit is wel : elk persoon die 'm wel gekocht had, maar nu download, is er 1.
Al zijn dat er maar 1000 mensen op de tienduizenden die 'm al downloaden, da's al $55,000 omzet mis. Nou weet ik wel, dat is niet veel op de omzet die ze vast nog wel zullen maken ondanks de warez (en ik hoop dat ik daarmee geen discussie "dankzij de warez!" op gang breng), maar dat maakt de $55,000 niet minder.

En de andere vraag hoeveel mensen zullen 'm kopen terwijl ze toch de warez versie hebben ?
Dit zou je in principe kunnen meten, als iedereen eerlijk zou zijn - er is een site die dit soort dingen bijhoudt, maar dat is op sporadische data gebaseerd, en da een slashdot verhaal is het percentage dat de boel koopt na het warezen wel erg verdacht omhoog gegaan - niet echt betrouwbaar dus.
Dus zou je zelf een onderzoekje kunnen doen bij vrienden en kennissen. Hoeveel van hun software/muziek hebben ze gekocht na de warez/mp3 versie te hebben gebruikt ?
Wal-Mart heeft al versies naar diegenen in de VS opgestuurd die hebben gepre-orderd voordat er al sprake was van de officiele releasedate. Deze zijn dan weer op internet gekomen.

Hadden ze dit niet gedaan, dan gebeurde het wel op 3 augustus. Daarom ben ik voor wereldwijde releasedates. Et is gewoon belachelijk dat et spel hier in Europa haast 2 weken later komt.
Hier ben ik het volmondig mee eens.

De distributeurs werken het warez effect wel in de hand door niet wereldwijd te lanceren. Want iedereen die van zijn/haar vrienden in amerika hoort hoe cool het spel is, en om online te komen spelen, KAN het gewoon niet kopen.

Zelfde met films. Hellboy is hier nog niet eens uit, terwijl die in Amerika al lang op DVD is - wel shit, want ik heb het bedrijf dat VFX ervoor heeft gemaakt nog bijgestaan, maar had geen tijd in de VS om 'm daar te zien. Dus nu maar wachten :/
"op deze manier vragen ze er zelf om"
Wat is dat nu weer onzin!
Alsof de consument gaat bepalen hoe en wanneer een bedrijf z'n software gaat releasen. Vindt het toch wel erg bont worden zo, een bedrijf krijgt niet eens de kans om wat investering terug te verdienen of het staat alweer op een plaats om te downoaden.
Ben zelf wel een fanatieke gamer en koop ook de spellen die ik echt de moeite waard vindt, en idd download ik ook wel eens voordat ik koop, maar voor een spel zoals Doom is al bekend hoe en waarover het gaat, ben bang dat er steeds minder grote spellen gaan uitkomen op deze manier. Maar stop toch eens met die die stupide uitspraken zoals: Release duurt te lang, het is te duur, enz. Betaal de prijs die ervoor gevraagt wordt en laat het anders in de schappen liggen, dat is toch geen reden om het dan maar te jatten.
Dat is er wel zelf om vragen. Waarom krijgen ze m in de VS t spel 2 week eerder? Als ze t spel wereldwijd uitbrengen dan zijn er heel wat minder downloads. Er blijven natuurlijk altijd mensen die nergens voor betalen maar op dit spel zitten veel mensen al zo lang te wachten. Dat is echt de kat op t spek binden. Ben m nu ook aan t dl en koop m wel zodra die hier in de winkels ligt. Maar ik vind t te zot voor woorden dat ik nog 2 weken langer moet wachten omdat 1 of andere marketingdude een datum heeft geprikt.
Waarom krijgen ze m in de VS t spel 2 week eerder?
Zie hierboven (JURRiE): doordat de Europese producenten er in Europa minder haast mee maken.
Als ze t spel wereldwijd uitbrengen dan zijn er heel wat minder downloads
Vette onzin. De downloaders zijn niet perse kopers. En kopers zijn niet perse downloaders.
Maar ik vind t te zot voor woorden dat ik nog 2 weken langer moet wachten omdat 1 of andere marketingdude een datum heeft geprikt.
Ik vind t te zot voor woorden dat jij zo'n zielig argument gebruikt om het dan maar te stelen. Ze zijn niet verplicht om het spel uberhaupt in Europa uit te brengen hoor.
Hij wordt echt duurder dan de 45 euro die Jorrick noemt. Lees maar even deze thread in het Tweakzone forum: http://forum.tweakzone.nl/topic/30902
Bij www.cdwow.com kost hij 25 pond, da's omgerekend 38 euro incl verzending. Klinkt toch niet duur, daar hoef je niet voor te kopieren.
Tjah maar vrijwel alle nieuwe spellen kosten ¤45 (¤44,95) in nederland, en als je dan zo'n ultieme topper als doom 3 hebt zal dat zeer waarschijnlijk nog net een beetje meer zijn.
Ik zou er niet vreemd van op kijken als die 50 of 55 euro gaat kosten.

* 786562 Master-Devil
En toch ga ik hem kopen. Zo'n fantastische game verdient gewoon mijn Eurootjes O+
Oh ja, dus als je het wel gaat kopen krijg je +4 ? Objectiviteit is ver zoek vandaag.... Ik wil je over 2 maand weer horen, of je het nog speelt... :)

Ok ik zal het wel kopen, mag ik weer op +1 ?
IDD

ik heb em ook gedownload en ik koop em op de release dag iedereen die ik ken gaat em kopen op release, dat hoort toch zo een game van Id koop je op release dag.

Maarja als ze dan releasedag 2 weken uitstellen in deze snelle tijd dan is het vragen om ellende.

Beetje naief van Id om te verwachten dat in een tijd dat alle A+++ films wereldwijd tegelijk gereleased worden IVM internte piracy, hun spel niet zou worden gecopyeert.
Ja, alleen al via het Torrent netwerk heb ik al zo'n
80.000 mensen aan het up en downloaden gezien.
Daar zullen veel mensen blij mee zijn, en ook genoeg helemaal NIET!
Hier in België betaal je al snel 55 euro voor een game. En wat krijg je dan? Een kale DVD doosje met CD waarop de handleiding in PDF staat. Bovendien vind ik 20 uur spelen eigenlijk bitter weinig.
De meeste games kunnen mij overigens niet echt meer aanspreken. Meestal zijn het sequels met meer van hetzelfde. Buiten bombastische gfx en geluid heb ik de laatste jaren toch niet echt iets vernieuwends weten uitkomen waar ik langer dan twee/drie weken zoet mee was.
Iedereen herinnert zich pakweg Red Alert. Uuuuuuren speelplezier, fantastische boxart, etc. én je betaalde er hooguit 40 euro voor. Duke Nukem 3D kocht ik zelfs aan 35 euro indertijd!

Ik ben zelf geen downloader van games (ik keur het ook af) maar als je ziet dat het kwalitatief de laatste jaren toch bergaf is gegaan (véél sequels, veel van hetzelfde) over het algemeen (thank god voor toppers zoals Battlefield1942 of GTA3) dan verbaast het mij toch niet. Bovendien kan niet iederéén elke maand 55 euro ophoesten voor de laatste nieuwe games.

Ik denk dat de industrie véél klanten zou winnen wanneer de prijzen wat naar beneden gehaald werden, er wat meer aandacht aan gameplay ipv gfx wordt besteed én dat men ipv copy-protectie terug in aantrekkelijke box-art investeert.
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True