Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Twee dagen geleden is het programma CEDEGA naar versie 5.0 getild. CEDEGA, ontwikkeld door TransGaming Technologies, stelt Linux-gebruikers in staat om tot op zekere hoogte spellen te draaien die in de eerste plaats voor Windows zijn ontwikkeld. Het programma is van oorsprong een afsplitsing van het open-sourceproject Wine, maar het heeft zich sindsdien vooral gericht op het afhandelen van API-aanroepen naar DirectX-componenten en andere spelgerelateerde functionaliteit. Op dit moment ondersteunt CEDEGA zonder moeite onder andere World of Warcraft, Half-Life 2 en Battlefield 2. De nieuwe versie heeft ook ondersteuning voor Pixel Shader 1.4 en OpenGL 2.0. Voor een maandelijkse bijdrage van vijf euro kunnen gebruikers de nieuwste versie downloaden van de servers van TransGaming.

Doordat Linux steeds vaker gebruikt wordt als goedkope oplossing voor computers, stijgt ook de vraag naar games voor dat platform. Uiteindelijk worden relatief weinig populaire spellen uitgegeven voor zowel Linux als Windows. Afgezien van spellen zoals Doom 3, de Quake- en Unreal Tournament-serie, zijn Linux-liefhebbers veelal aangewezen op een extra Windows-installatie of een gameconsole. Vaak wordt een spel alleen voor Windows uitgegeven omdat DirectX gebruikt wordt. Deze multimediabibliotheken van Microsoft draaien niet op een Linux-systeem en daarom moeten bedrijven die het spel in eerste instantie met DirectX-aanroepen hebben geschreven, extra moeite steken in het omzetten van de broncode naar Linux-aanroepen. Dit wordt veelal nagelaten, vanwege de relatief geringe afzetmarkt voor Linux-games ten opzichte van Windows-games.

World of Warcraft met CEDEGA
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Dit is zeer goed nieuws, binnenkort eens op mijn 40gig schijfje knallen en testen of call of duty ook werkt. Ik zit namelijk al tijden te twijfelen of ik zal overstappen op linux maar dit soort kwesties houden me toch een béétje tegen, maar met de hedendaagse ontwikkeling van compatibiliteit voor andere besturingssystemen dan windows (eigenlijk mag het geen compatibiliteit genoemd worden, laten we emulatie gebruiken dan.) gaat toch redelijk snel, wat de linux markt toegankelijker maakt.

Wij leveren soms al systemen met linux erop, gewoon omdat de klant goedkoop uit wil zijn en af en toe eens een briefje wil typen, of een (legaal) mp3tje wil luisteren. in dat soort gevallen moet de gebruiker het wennen aan het besturingssysteem maar op de koop toe nemen, scheelt toch 130 euro :9

maargoed genoeg offtopic bs, dit is wel vet, eindelijk normaal en goed gamen op linux, vanavond meteen even proberen! :7
call of duty werkt iig prima, met wine (dus je hoeft geen geld aan cedega te betalen daarvoor), is nml gebaseerd op een opengl engine..
Behalve dan dat PunkBuster je constant van cheaten beschuldigd en je kicked als je ermee online gaat spelen. Zo was het in ieder geval de laatste keer dat ik het probeerde.
Ik haat punkbuster :(
ah, cod idd niet online (alleen maar over lan en sp) gespeeld, punkbuster zuigt imho idd
inderdaad.. ik kreeg ook zo'n melding:
"Not enough priviledges from operating system"

Is daar geen workaround voor?

Verder over cedega.. ik heb versie 4.4 geprobeerd onder ubuntu... steam werkte niet goed, installeerde wel, maar liep vast. Call of Duty gaf dus de bekende fout. En ik heb Live for Speed geprobeerd.. en die lijkt het gewoon goed te doen.

Ik hoop dat in versie 5, steam gefixt is. Want dan kan ik ook weer lekker Ubuntu Linux draaien :)
Is geen emulatie. Ze voegen API's toe, ze vertalen niets.
Ik neem aan dat hier gewoon een soort van DirectX->OpenGL wrapper voor gebruikt wordt? Dan ben ik wel benieuwd naar de performance eerlijk gezegd..
Een performancehit is er nauwelijks (amper merkbaar) - in de meeste games gaat het over enkele FPS.

Microsoft is trouwens van plan het omgekeerde te doen in Longhorn - een standaard OpenGL implementatie die bovenop DirectX 10 draait, waardoor alle videokaarten opeens serieuze support krijgen voor OpenGL wanneer ze DirectX10 compliant zijn...
Dat geldt enkel als je een OpenGL programma of game in en venster draaidt!
Daardat de windows desktop geheel in Direct3D wordt gerenderd is het niet mogelijk om een venster met OpenGL te draaien. Vandaar de vertaal slag.
Zodra je weer fulscreen gaat draaien moet het weer gewoon nativ OpenGL draaien.
@blauwekip:

Hoezo technisch gezien niet nodig :?

Zie toch veel liever dat men vector gebaseerde desktop gerenderd gaat worden dmv men gpu in plaats van met de cpu. Dat directx hiervoor gebruikt gaat worden is niet meer dan logisch en cad/cam mensen kunnen het gewoon uitzetten. Dit is zelfs voor kantoor pc's een goede en logische stap vooruit, waarom zou je die geintregeerde gpu op je chipset niet gebruiken voor het renderen van een toolstrip in excel zodat de cpu meer tijd heeft om de sheet door te rekenen? Of voor het scalen van een jpeg in een document beheer systeem en noem maar op. Het is niet alleen dat het mooier gaat uitzien maar er wordt ook effiecienter gebruik gemaakt van de onderliggende hardware.
Ik denk (maar ben geen expert op dit gebied) dat jij bedoeld dat het niet mogelijk is om een overlay te maken. Het lijkt mij niet nodig om echt een taakbalk en een grote balk bovenaan in beeld te houden. Alleen het zal dus via andere technieken werken.
Ik draai, jij draait, hij draait, wij draaien, jullie draaien, zij draaien.

Simpel.
5 EUR per maand? Dat is 5 x 24 = 120 EUR voor 2 jaar. Voor dat geld heb je ook een OEM licentie voor Windows..
Bij de gebruikers gaat het er natuurlijk om dat het werkt op hun favoriete OS en niet dat je evenduur uit bent na 2 jaar invergelijking tot de aanschaf van Windows. Vertel me niet dat je alleen maar Linux zou gaan draaien omdat het je niks kost. Zeker niet als desktop OS als server systeem zie ik hier wel de voordelen van in omdat je hierdoor veel kosten kunt bespraen als je een rack met webservers zou hebben draaien.
Waarom zou het geld moeten kosten?

Windows is mijn favoriete OS omdat ik alle spellen kan draaien zonder dat ik er extra geld hoef voor af te geven.
Met Windows 98SE kan je nog altijd alle spelletjes draaien zonder dat je daar speciale updates moet voor gaan doen van een third party software leverancier.

Dus leg me maar eens uit waarom ik nu ineens wel een versie van een Linux OS moet kopen en daarboven nog extra geld moet uitgeven om spelletjes te kunnen spelen.

Verder is het grotendeels de fout van de Community zelf dat iedereen denkt dat LINUX en veel software op het platform gratis is.
Niets moet.

Dit is gewoon voor Linux-gebruikers die een beetje behoorlijk willen gamen, maar niet afhankelijk van Windows willen zijn. Vergelijkingen met Windows zijn dan ook totaal niet relevant.
probleem ligt bij de speldevelopers, voornamelijk het gebruik van api's die niet portable zijn (direct3d) en vooroordelen zijn de redenen dat er relatief weinig games voor linux zijn, kwa 3d support heb je op linux al sinds vele jaren niets te klagen (mits je net als bij andere operating systems een hardwareboer hebt die fatsoenlijke drivers maakt)

Ik snap bijv nog steeds niet waarom er meer games voor de mac uitkomen terwijl de markt daarvoor zeker niet groter is, het is zelfs zo dat sommige games eerst naar linux geport worden om vervolgens naar de mac te worden overgezet maar dat de linux versie niet kan worden uitgebracht omdat de uitgever daar geen zin in heeft.

zou iig al heel wat schelen als men af zou stappen van direct3d en gewoon opengl gaat gebruiken

Overigens is cedega gewoon een commerciele fork van wine, wat opzich alles opengl games en veel direct3d games prima draait, die 5 euro betaal je dan ook imho voor de support van transgaming aangezien de bulk van het werk afkomstig is van wine (al zal de codebase nu wel wat verschillen, iig wbt d3d support, aangezien dat de focus van transgaming is)
waarom is dat een fout? het is toch ook gratis? maar het feit dat veel linux distributies gratis zijn, betekent niet dat een ander bedrijf geen geld mag vragen voor zijn software.

Ik draai liever linux, omdat ik het veel gebruikersvriendelijkers vind dan windows, en omdat het beter aan mijn wensen voldoet. Verder vind ik het leuk om af en toe een spelletje te spelen, en ik heb geen zin om daar speciaal een windows installatie voor te doen (afgezien van het feit dat het geld kost).

Maar natuurlijk moet een ieder dit voor zich beslissen.
Geen command line interface, gewoon alles grafisch en voor de nitwit worden er standaard wizards meegeleverd die, als je het even niet meer weet, bijna alles voor je kunnen. Automagisch
Hoewel ik zelf de command line erg gebruiksvriendelijk vind kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die niets van pc's weten, die geef je dan ook een simpele distro voor beginners, hoef je nooit (of iig niet meer dan bij windows) op de console te pielen en niet meer externe hulp te vragen.

Probleem ligt m vaak bij de externe support, helpdesks vol met n00bs die slechts scriptjes doorlopen waar het woord linux niet eens bekend is, hardware fabrikanten die geen support voor hun product bieden etc, die externe support zorgt voor het grootste "gebruiksgemak" gevoel bij beginners en heeft niets met het onderliggende os te maken (maw: geen enkele linux distributeur of ontwikkelaar heeft daar invloed op)
Zeker erg lang geleden dat je voor het laatst linux op de desktop hebt gebruikt, als je dat al ooit hebt gedaan?
Neem bijvoorbeeld KDE, hiermee heb je tal van wizards, waardoor je eigenlijk nooit meer die commandline nodig hebt, al blijft hij uiteraard wel beschikbaar voor als je die wilt gebruiken.
Linux, gebruikersvriendelijker dan Windows? Ja, als je heel veel kennis hebt van hoe Linux werkt dan wel ja. Je moet dus als absolute noob eerst een ontzettend groot handleidingsboek doorlezen voordat je goed met linux kan werken. Zelfs voor het installeren van de meest onbenullige programma's moet je vaak terug grijpen naar een shell. De meeste mensen die ik ken die linux gebruiken die maken daar dan ook het meest gebruik van.

In linux is het nog steeds niet mogelijk om op een uniforme manier b.v. een programma te installeren. Je wordt als gebruiker vaak geconfronteerd met iets als "je typt apt-get dit in, je compileert dat, je herschrijft die en die config file eventjes" en zo gaat het maar door.

Windows is in dat opzicht gewoon veel makkelijker, CDtje erin, de Setup start automatisch, je blijft op next klikken, een icoontje verschijnt op je bureaublad en spelen/werken maar. Geen command line interface, gewoon alles grafisch en voor de nitwit worden er standaard wizards meegeleverd die, als je het even niet meer weet, bijna alles voor je kunnen. Automagisch :+
Ik ben klant van Transgaming. Dat doe ik niet om goedkoper uit te zijn dan met Windows. Ik vertik het nog windows te draaien op m'n eigen PC, dus Windows kopen is geen optie.

Ik zou deze software ook kunnen downloaden van internet en/of zelf de CVS versie kunnen kopieren, en ben capabel genoeg om dat ook daadwerkelijk te doen.
Waar ik voor betaal is de support. Als ik een probleem heb post ik wat op het forum en komt een van hun mij helpen uitzoeken waarom het niet werk.
Daar betaal ik graag wat voor.

Wat verder wel gaaf aan dit bedrijfje is, is dat alle klanten iedere maand mogen stemmen over wat er die maand moet gebeuren. Zo kun je invloed uitoefenen op wat er met je geld gebeurt. Ik kan bijvoorbeeld stemmen dat ik wil dat ze aan Civilization 4 ondersteuning werken, en niet aan Age of Empires Zoveel (3?).
Volgens mij kan je 3 maanden lid worden en dan stoppen. Dan heb je voor 15 euro een werkende 5.x versie, maar geen updates daarna.

Je kan ook de sources downloaden en het zelf compileren, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee.

Windows is trouwens niet echt een alternatief voor dit product, dan moet je dual-booten etc. en dat is niet handig.
de source bevat niet de code die onder NDAs vallen, dit betekent dat alle copy portection en een hoop andere code er niet inzitten. Zoals op het irc kanaal wordt gezegd, de gewone wien is meestal beter dat de code zelf bouwen
5 EUR per maand? Dat is 5 x 24 = 120 EUR voor 2 jaar. Voor dat geld heb je ook een OEM licentie voor Windows..
En de spellen die de gemiddelde gamer er mee gaat spelen kosten een veelvoud van die 120 euro. Wat is je punt?
Ik merk dat veel mensen commentaar hebben op het betalende aspect van Cedega. Je kan Cedega echter perfect gratis gebruiken ook hoor. Hier krijg je dan geen support en geen pre-build packages. Maar als je die ¤5 echt overdreven veel vindt, google even op cvs cedega en je hebt het in no-time gratis en legaal draaien.
Ik denk niet dat mensen die 5 euro te veel vinden, maar het punt is dat het daar niet bij blijft...
Want dan wil je nog een spel spelen... WoW kost ook al 30$ per 60 dagen... En dan moet je het spel ook nog netjes kopen in de winkel...
Moet je eens uitrekenen wat je kwijt bent als je alles op de nette manier wilt betalen...
Computeren is echt een HELE dure hobby...
Hm maar die kosten heb je altijd hoor, dus als je wil gamen, kost het je veel geld zowel aan hardware als aan software. Ik gaf dit antwoord enkel om aan te tonen aan die mensen die vinden dat je al beter een windows-licentie neemt omdat die je evenveel geld kost, dat het ook gratis mogelijk is (als je de ondersteuning wil opgeven)
De CVS-versie is zowat antiek. Al maanden geen updates en wat ze dan updaten zijn 'minder belangrijke onderdelen'. Het direct3d gedeelte is in de CVS-versie al een jaar of meer niet bijgewerkt.
Bovendien zit er in de CVS versie geen software voor de diverse kopieerbeveiligingen.

Ik heb Cedega een maand of 6 gebruikt en was redelijk tevreden. Het forum is vrij actief en de mensen daar behulpzaam. Want zeker in het begin ben je veel bezig met uitzoekwerk (registry aanpassen, andere installers gebruiken, etc.).

Uiteindelijk kost het behoorlijk wat extra moeite om het goed onder Cedega te laten werken en dan nog loop je het risico dat patches (denk aan Steam Updates) er voor zorgen dat je spel niet meer werkt en dan mag je weer een paar weken wachten op een fix.

Maar deze ervaringen zijn van een jaar geleden. Misschien tijd dat ik het weer eens ga proberen.
Waarom heeft iedereen het altijd en alleen maar over Cedega. Wine kan ook gewoon spellen draaien. Ik heb het dan niet alleen over oude spellen, maar spellen als WoW, Halflife2 enzo werken gewoon. De snelheid en eenvoud is nog niet zo als die van Cedega, maar het werkt wel en is gratis. Verder wordt aan de ondersteuning van spellen keihard gewerkt en binnen niet al te lange tijd zal het Cedega voorbijstreven.
De snelheid is zeker in opengl games net zo goed/beter dan in cedega (vnml gefocust op direct3d)

Bijna alles goede games kan ik zonder problemen met wine draaien iig
tsjah als er een astronaut op Mars een colaatje wil hebben ga je daar ook geen cafe opzetten. Zelfde met dit.. te weinig animo om er geld in te steken
Dit is toch net iets anders, omdat als een spel in OpenGL wordt geschreven iig de graphics ook prima omder linux werken. Dan hoeft er iig al een heel stuk minder herschreven te worden, misschien nog een paar andere stukken code, maar dat is iig heel beperkt.
Zoals t nu is moet je t meer zien van:
Een astronaut wil op mars een cola drinken, maar dat kan niet omdat de cola niet op de juiste manier gemaakt is. Als de cola op een andere manier bereid wordt dan kan de astronaut dat WEL op mars drinken.
Lol, alsof de grafische zooi de meeste code is ? Echt niet dus. Goed voor veel code zal het geen probleem zijn of het nu op Windows of Linux draait, maar jouw gepraat over "Een paar stukken code", laat het wel heeeel erg lijken alsof het om 1000 regels code gaat :P.

En in jouw vergelijking moet je dan ook meenemen, dat die cola die dan voor de maan is gemaakt, niet meer op aarde gedronken kan worden (de grootste afzetmarkt).
Lol, alsof de grafische zooi de meeste code is ? Echt niet dus. Goed voor veel code zal het geen probleem zijn of het nu op Windows of Linux draait, maar jouw gepraat over "Een paar stukken code", laat het wel heeeel erg lijken alsof het om 1000 regels code gaat .
Als iemand het in zijn eentje (ik noem maar ff ryan "icculus" gordon) lukt om binnen redelijk tijd een port te maken van een spel dat van het begin af is ontworpen met compatibility in het oog (opengl + sdl bijv) dan kan ik me niet voorstellen dat het zoveel problemen geeft, sterker nog, gezien de vraag naar linux games zullen de kosten daarvan zich zonder problemen terugverdienen, zeker wanneer het niet over een aparte linux versie gaat maar gewoon een een pakket met de geporte libs wat gebruik kan maken van de data op het installatiemedium (welke in principe al gewoon platformonafhankelijk is)
Vind dit wel nogal contradictorisch... de reden dat een nog steeds zeer beperkte groep overstapt naar Linux is het feit dat het gratis is... en dan moet men een maandelijkse bijdrage gaan betalen voor een spel te kunnen spelen, wat bij Windows toch gratis kan... dan kan je beter een Windows licentie kopen IMO.
Dat het gratis is is voor mij (en vele anderen) slechts een bijkomend voordeel.

Het is Free Software/Vrije Software.
Je kan het zonder problemen verspreiden/doorgeven.
Je kan erin en eraan hacken - wat mij niet interesseert voor mezelf om te doen, maar ik vind het belangrijk dat ik het zou kunnen, of dat ik iemand opdracht zou kunnen geven dat te doen.
Er kan geen sprake zijn van lock-in.
Open standaarden.
Je kan zonder licenties te schenden een gaaf systeem hebben - zonder illegale kopien oid; ik heb absoluut geen illegaal gekopieerde software op mijn machines, en dit is op Windows eerder uitzondering.

Het is een Unix 'voor thuis'. Onder andere. Maar dat is wat voor mij telt. (Goed, heb op m'n werk ook Linux, op desktop en server.)

Ik vind het een gaaf systeem. Velen met mij.

En ik heb inmiddels al meer betaald aan Linux distributies dan ooit aan MSWindows.
Dus gratis is voor mij geen reden. Vrijheid wel.
Ik denk dat het meer de keuzevrijheid, en de kwaliteit/flexibiliteit is die mensen naar linux lokt, ik ken geen enkele linux gebruiker die vanwege het "grats" aspect is overgestapt van een ander os.
Ik dus niet. ik vind linux veel fijner werken dan windows en heb dus ook op de meeste computers linux draaien en betaal voor cedega. Ik heb donaties gedaan aan de meeste gratis software projecten die er zijn en als ik niet prima uit de voeten kon met gentoo linux had ik wel iets als suse professional gekocht. En zo zijn er dus blijkbaar veel meer die zo als mij denken anders bestond transgaming niet meer.
Maar dan moet je dus rebooten naar Windows.

Rebooten is voor een Linux gebruiker niet zo vanzelfsprekend als voor een Win32 gebruiker, Linux gebruikers doen dit liever niet (mijn laatste reboot was 235 dagen geleden)
Ik moet zeggen dat ik Linux een erg goed alternatief vind voor Windows wanneer je zelf de touwtjes in handen wilt hebben.

Meestal als er een nieuwe Fedora core uitkwam probeerde ik deze wel, maar dan blijf je inderdaad beperkt in het aantal spellen dat ook op een linux platform kan draaien. We weten allemaal dat de spellen van ID software altijd draaien op een linux systeem evenals Unreal tournament.

Toch heb ik er geen 5 euro per maand voor over om de mogelijkheid te hebben een Windows spel te kunnen spelen. Je hebt dan ook nog de mogelijkheid Wine {x} te gebruiken, maar deze is ook niet echt geschreven om spellen te draaien.

Dan zit je ook nog met de performance van games. Mijn ervaring is dat games zoals Quake series en Doom 3 beter draaien op een Windows systeem.
Gek, ik haal zowel met doom3 als met de quake(3) based games meer fps dan in windows, alleen bij games met een slechtere opengl implementatie (zoals helaas ut2k3 en hoger) zie ik af en toe een wat mindere prestatie (al is dat flink bijgewerkt)

Ligt overigens ook aan de hardware die je gebruikt, op linux gamen kun je op dit moment (performance en feature wise) eigenlijk alleen op een nvidia kaart, omdat die fatsoenlijk driver support hebben

Wine mag zich dan niet specifiek op spellen richten, ze draaien er vaak prima op (en stabieler, wow crasht bij mij nooit op linux maar toch vaak 2-3X op een avond op windows, en neemt dan het hele systeem mee)
Voor 5 euro de maand vind ik het nog wel meevallen. Echter dat men WoW en HalfLife 2 bijvoorbeeld heeft draaien is heel mooi, maar in hoeverre is dit speelbaar? Ik neem aan dat door de emulatie (want dat is het neem ik aan) een boel Proccesor kracht verloren gaat wat de game niet ten goede komt. Eigenlijk is het gewoon jammer dat games/software niet gewoon win/*nix/mac worden gebouwd. Ok natuurlijk kost het meer tijd/geld maar waarom doet men het bij bijvoorbeeld bij Unreal Tournament dan wel?
Ik neem aan dat door de emulatie (want dat is het neem ik aan)
Nee, het is geen emulatie, het is een alternatieve implementatie van een aantal windows API's .
5 euro per maand is volgens mij idd leuk. Hé er is een nieuwe versie uitgekomen deze maand, laat ik me deze maand abbonneren, hé deze maand niet, nou dan deze maand geen abbo.

Met het gevolgd dat het de programmers gemotiveerd houdt om door te gaan programmeren omdat ze anders geen/minder inkomsten hebben.
[..]Ok natuurlijk kost het meer tijd/geld maar waarom doet men het bij bijvoorbeeld bij Unreal Tournament dan wel?
Helemaal mee eens dat dat jammer is. Persoonlijk geef ik ook principieel geen geld meer uit aan software die niet voor linux geschikt is, al beschik ik ook over een MS Boot optie.

Ik verwacht dat de reden waarom bijv ID Software met o.a. Quake en Doom vaak ook speller voor linux beschikbaar maakt ook te maken heeft met de kracht van die bedrijven. Omdat ze toch de leider zijn (zo niet toch zeker een van de grotere) op hun grondgebied kunnen ze het zich permiteren het ook voor bijv. GNU Linux beschikbaar te maken, en dat doen ze omdat de mensen die daar werken dat willen, en die mensen zorgen ervoor dat ID is wat het is.

Vergelijkbaar met Google, die haar werknemers (net als hierboven niet de minsten!) ook candy geeft door dingen te te laten ontwikkelen naast de "verplichte" werkzaamheden. Dat houdt de werknemers scherp en enthousiast, biedt leuke extraatjes voor de eindgebruiker en het knalt er vanaf hoe goed een onderneming kan zijn!

Dat denk ik tenminste dat de reden is, ook voor UT (naast natuurlijk ook niet achter kan blijven op de concurrentie ;) )
Een soortgelijk initiatief voor de Mac zou niet verkeerd zijn. Of is dit al in ontwikkeling?
de basis van MacOSX is FreeBSD, wat weer een unix-variant is. Linux is ook een unix-variant. Dus als je de source compileert op een Mac zou het wel moeten werken denk ik.
Nee, wine en varianten werken alleen op dezelfde architectuur. Dus op x86 apples zal het kunnen, op de ppc Macs niet.
Mijn SCO UNIX PC met INFORMIX 4GL vind van wel... :+

LET Linux = "OS"
LET Unix = "OS"

IF Linux = Unix THEN
DISPLAY "Linux = Unix"
ELSE
DISPLAY "Linux != Unix"
END IF
Nee, Linux is een Unix variant, en dat staat er ook letterlijk....
gnu is gebaseerd op UNIX
linux is door een student gemaakt en lijkt eigelijk op geen andere kernel.
@eroc oud ammerveld
dus volgens jou vergelijking lijkt dos ook op unix?
GNU = GNU is Not Unix :z
@Eric Oud Ammerveld


En dan maar wachten tot er -1 als antwoord komt :o
dan ken je deze vast ook wel

<script>
Linux = "OS"
Unix = "OS"

IF Linux==Unix
{
dis = Linux = Unix
}
else
{
dis = Linux != Unix
}
window.prompt dis
</script>

10 Linux = "OS"
20 Unix = "OS"
30 IF Linux = Unix then PRINT "Linux = Unix" ELSE PRINT "Linux != Unix"
Codeweavers (de 'hoofdontwikkelaars' achter Wine) zijn bezig Wine te porten naar de x86-versie van OSX. Een port voor PowerPC zal niet komen, omdat dit zeer complex is en de snelheid nauwelijks beter zal zijn als een programma als VirtualPC.
Een port voor PowerPC zal niet komen, omdat dit zeer complex is en de snelheid nauwelijks beter zal zijn als een programma als VirtualPC.
Dat is niet correct. x86 emuleren op PPC is veel makkerlijker snel te krijgen dan andersom. Het zal dus wel degelijk sneller lopen dan VirtualPC. Of het echter bruikbaar is blijft natuurlijk nog steeds de vraag
Het probleem is niet zozeer het emuleren van de PPC-processor zelf. Het probleem is dat de emulatie in alle functies van Wine geintegreerd zou moeten worden. (in het ergste geval moeten functiewaarden enzo ook omgezet worden tussen little en big endian)
Hmm.. je bent niet echt op de hoogte;
http://darwine.opendarwin.org/
Darwine bestaat nl. al een tijd. Nu dat Apple over gaat stappen naar x86 heeft darwine natuurlijk minder nut.
Dan zal wine gewoon in een X11 venster kunnen draaien.
De mensen van transgaming werken schijnbaar momenteel aan een port naar de mac. Hoe wat hierover is niet echt bekend, maar en wordt aan gewerkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True