Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: Infogrames, submitter: Martin Sturm

Op het forum van Infogrames staat de aankondiging dat de game Unreal Tournament 2003 klaar is om verspreid te worden. De zogenaamde 'gouden' cd's zijn afgelopen vrijdag naar de productie-afdeling gestuurd, zo zegt Mark Rein, Vice President van Epic Games. Naast een korte uitleg over de nieuwe versie en de extra tools die in de 3-cd set worden meegeleverd, wordt er ook gesproken over Linux support: Linux gebruikers kunnen zich met UT2003 helemaal geven, op de derde cd staat zowel een client als een multiplayer server versie van het spel voor Linux. Op de doos staat niets vermeld over de Linux ondersteuning, omdat het nog niet zeker was of deze op tijd klaar zou zijn:

Tux met rocketlauncher The Linux installer is included on Disc 3 of the 3 CD set! We support both client and server for Linux. Unfortunately there's no mention of Linux on the box because we didn't know it would be done in time so please tell all your Linux gaming friends that UT2003 is ready for them!
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

De zogenaamde 'gouden' cd's zijn afgelopen vrijdag naar de productie-afdeling gestuurd

FYI: In de softwarewereld wordt broncode die de eerste officiele 1.0 launch vormt 'gold code' genoemd. 'Gold code' is dus broncode die alle beta's heeft overleeft.

Als hier dus wordt gesproken over 'gouden' CD's wordt er dus 'Final code' bedoelt ... en dus niet een type CD-R ...
Wie heeft dat dan over cd-r's? De tekst wat mij betreft niet, de benaming 'Gold' is niet bij iedereen bekend en daarom is de zin op deze wijze in de nieuwspost gezet (in combinatie met de openingszin). Een beetje lezer kan dan hopenlijk samen met het bronartikel prima begrijpen waar het over gaat.
Ik impliceer ook niet dat de tekst onduidelijk is. Mensen zouden zich alleen af kunnen gaan vragen waar 'gouden' voor staat ...

... en dat dat ff toegelicht wordt, daar is het tenslotte ook een forum voor.
De term gouden CD's heeft niets te maken met final code. Het heeft te maken met de masters. (De cd's/tapes/lp's die als bron moeten functioneren bij het produktieproces)
Ik heb nog nooit van 't begrip "gold code" gehoord, maar het kan zijn dat het in de engelstalige wereld wel wordt gebruikt.
Bij winxp was ook het nieuws dat "winxp has gone gold" :)
Die master discs zijn toch goudkleurig?
Nu begint het interesant te worden om een Linux-Game-Machine neer te zetten :)

Laten we hopen dat vele game makers zullen volgen.
Als ik even mag spammen:
Gentoo heeft zojuiste een UT2003-demo live-cd uitgebracht.
Prachtig om kennis te maken met (Gentoo) linux en/of met UT2003, zonder daarvoor je hele systeem te moeten omgooien.

http://www.gentoo.org/news/20020922-ut2k3.html
nb: als je dus minder als een nvidia geforce 2 (mx) (lees tnt2 zoals ikkuh.... :( :( ) hebt hoef je deze iso niet te downloaden!
Maar gentoo is zowieso wel fijn, dus dat staat er hier al op...
Dus als ik het spel koop kan ik die versie ook onder linux laten draaien? :9
Dat is dan erg netjes van EPIC en ik hoop dat andere spellenmakers dit voorbeeld ook volgen. Vind het namelijk beetje tever gaan om voor beide platformen hetzelfde spel twee keer te moeten kopen.

:( nou nou overbodig? Ik weet dat ik ongeveer hetzelfde zeg als de anderen maar ik vind zelf dat ik het wat duidelijker neerzet. En ik zag die posts nog niet toen ik het zelf poste.
Dus als ik het spel koop kan ik die versie ook onder linux laten draaien?
jah dat staat er idd.... :+
Dat is dan erg netjes van EPIC en ik hoop dat andere spellenmakers dit voorbeeld ook volgen. Vind het namelijk beetje tever gaan om voor beide platformen hetzelfde spel twee keer te moeten kopen
dat hoefde ook niet, de binaries kon je gewoon gratis downloaden...dat ze die er nu bijzetten is makkelijker uiteraard...
Blij te horen dat er meteen een linux-cd bijzit. Dit is voor mij dus een reden om het spel te kopen. Wat dat betreft vindt ik zonder meer dat meer spelletjes fabrikanten linux moeten supporten.
Linux werkt gewoon goed op de desktop en het enige wat eraan schort zijn games. winex en wine zijn in mijn ogen lap-middelen om spelletjes onder linux te draaien. native is waar het om draait.
ik ben es benieuwd welke performance dit spel zal geven onder linux
Uit eigen ervaring (Wolfenstein onder KDE) weet ik dat spellen niet slechter draaien dan onder Windows. Verwacht dus ook niet dat dit spel slechter zal draaien onder Linux dan onder Windows.
Voor zover de Demo representatief is: die performance is erg goed. Maar ja, ik heb dan ook een nVidia kaart (niet dat nVidia beter is dan de concurrentie, maar nVidia's linux drivers zijn gewoon qua performance heel erg goed). Een van de weinige fabrikanten met Linux drivers die S3 texture compression ondersteunen, dat is nodig voor UT2003 en veel linux drivers hebben dat - om patent redenen - niet. Het is dus NIET zo dat je per se een nVidia kaart nodig hebt, zoals je op vele plekken leest. Op het moment dat er drivers komen met S3TC support, kan je UT2003 draaien. Xi Graphics (ja die van die dure X servers) laatste Radeon driver ding draait bv. al UT2003 op een aantal kaarten.
De UT2003-demo draait voortrefflijk onder linux,
maar een Nvidia kaart is verplicht.
maar een Nvidia kaart is verplicht
Zoals ik hierboven al zei, dat is dus niet zo. Wat ook "leuk" om te weten is, dat een TNT2 -ook nVidia- niet gaat werken. Geforce series only.
Ja logisch, hoe wilde je zo'n grafisch geavanceerd spel spelen zonder hardware T&L? Je kan niet altijd backwards compatible blijven dan maak je gewoon niet optimaal gebruik van de mogelijkheden.
TNT2 werkt _wel_ voor de windows gebruikers als je DirectX gebruikt.
OpenGL vereist texture compression, en dat ondersteund de TNT2 niet.
Dat is de _enige_ reden waarom je geen TNT2 kaart in linux kan gebruiken met UT2003
TNT2 werkt inderdaad wel in Windows (in combi met DX8.1B wel te verstaan. DX8.0 is a no go).

Ik heb het getest met een Asus TNT2 Ultra met 32 MB, maar het is nauwelijks speelbaar. M'n andere machine heeft een GF2 MX400 64 MB en dat speelt al een stuk prettiger.

Conclusie: 32MB kaarten zijn sowieso niet echt aan te raden.

* 786562 robbl
kvinnut eigelijk ronduit belachelijk dat je persee een nVidia kaart moet hebben om het in Linux te kunnen draaien.

Straks krijg je dingen van: Quake V, only for Radeon 20k oid....
Kun je voor Quake V een Radeon kopen, voor UT2005 een NV40... ik noem maar wat.
De OpenGL versie van het spel vereist S3 texture compressie. Hier hangen nogal wat patenten aan vast.

Dit is dan ook de reden dat alleen de commerciŽle Nvidia drivers hier ondersteuning voor hebben en de momenteel in ontwikkeling zijnde open source Ati drivers niet.

Er wordt door Epic wel met Ati overlegd over de mogelijkheid om de TC in de commerciŽle Ati drivers te bouwen, maar hier is verder nog niets over bekend.
Geweldig om te weten, k'heb net m'n dual met een TNT2 gebouwd en RH 7.3 erop gekald...

Kewl...

:)
Ik heb geen bal interesse en verstand van de cobo Linux en games, maar van wat ik gelezen heb heb je met een DX emulator maar 50 % performance , aangezien je die ut2003 ook in opengl kunt laten draaien, waarom dan nog D3D gebuiken, bij mijn weet is opengl ook standaard ondersteund in linux en beter overdraagbaar van windows platform naar linux, stabieler enz...
Ik heb geen bal interesse en verstand van de cobo Linux en games,
Ja dat blijkt wel.

1. Er is geen DX 8.1 emulator (of bedoelt u WineX 2.x?)
2. UT2k3 is volledig OpenGL, da's ook best handig voor Linux

Onder Windows maakt deze game gebruik van Direct3D, de OpenGL-ports zijn om Linux en Mac OS X te faciliteren.
Have fun!
UT2K3 is gemaakt voor D3D en daarvoor volledig geoptimaliseerd en niet voor opengl.
In het begin was er zelfs sprake om hem D3D only te maken maar om zowel linux als mac ports mogelijk te maken is er besloten het gelijk goed aan te pakken.
D3D zal voor UT2K3 altijd beter presteren omdat het daarvoor is geschreven, de opengl code is een poort om de funties die normaal naar D3D verwezen door te sturen naar een code die het omzet naar OpenGL, dit is geen emulatie omdat deze code niet D3D opdrachten probeert te ondervangen en vervangen maar daarvoor het al opvangt, Er kan op deze manier niet veel geoptimaliseerd worden en er word dus lager gepresteerd.
Deze informatie kan je terug vinden in de officiele forums waar ook door epic gepost is dat de Linux versie een zwaardere machine moet zijn om UT2K3 met goeie framerate te kunnen spelen.

WineX is een soort DirectX emulator maar is bij lange na nog niet ver genoeg ontwikkeld om goede ondersteuning te bieden, WineX is gebasseerd op Wine maar kan omdat het commercieel is en Wine onder de GNU licentie valt niet meer proviteren van de ontwikkelingen bij wine zelf. Jammer genoeg bundelen ze hun krachten niet :/


[edit] duidelijker gemaakt ;) [/edit[
Ehhh is UT2003 niet standaard OpenGL?? in de zin van wie kan er een DX8.1 emulator vinden voor Linux?? ik niet hoor...
Is er iets bekend over de extra ontwikkeltijd/kosten die er nu in is gaan zitten om zoiets voor bijde platformen te ontwikkelen? Daar zou ik nu eens naar benieuwd zijn.
Als je een spel goed opzet moet dat vrij weinig uitmaken. OpenGL blijft OpenGL. Je moet er alleen voor zorgen dat je zo weinig mogelijk windows system calls gebruikt. Maar voor spellen is dat meestal toch al vrijwel nihil.
Kennelijk heeft de port niet al teveel tijd extra genomen. De UT2003 ontwikkelaars wilde sowieso de server versie onder Linux beschikbaar hebben omdat zeker de helft van de UT-servers al onder Linux draaien. De stap voor de client was een kleine stap; een programmeur (Ryan C. Gordon) heeft de taak op zich genomen om de Linux client in elkaar te bakken. Meer achtergrond kan gevonden worden op volgende link (als ie werkt als je geen member bent?!);
http://www.ina-community.com/forums/showthread.php?s=c7060739be31c11bf 90eb32421883142&threadid=201170
Beetje vreemd pinguin plaatje ... de gemiddelde gamer ziet gelijk dat dat een rocket launcher is uit Quake 3 ... en zeker niet uit UT
Een echte linux fan weet dat Quake een van de spellen was die als eerste goede Linux ondersteuning had.
Een echte linux fan weet dat Quake een van de spellen was die als eerste goede Linux ondersteuning had.

... maar dat was geen client ondersteuning ...
Ow... de echte fan weet dat er al veel meer spelen zeer goed draaide op Linux voordat Quake3 geport werd.
De ECHTE fans gaan geen ruzie maken over dat soort feiten maar gaan op een LAN (of natuurlijk gewoon via internet) uitmaken wie er het sterkst is :P
Damn! Je was me voor :)
En de echte expert weet dat dit gewoon een ouwe advertentie van Penguin Computing is. Is niet zo moeilijk te zien hoor, kijk maar naar het logo op de gun. :)
Het is inderdaad erg leuk en aardig (ik amuseer me zeker met de demo onder Linux), maar UT (niet 2003!) draaide ook onder Linux. Daar stond het zelfs op de doos. Dus het is niets nieuws. Toen hoopte iedereen ook "hopelijk is het een goed trend!" maar dat was dus ijdele hoop...
Uhuh. dead wrong. Unreal Tournament had zeer beslist geen ondersteuning vanuit Epic voor Linux.

Loki Software had een uitbreidings code geschreven op de UT CD, waarmee het spel ook op linux geinstalleerd kon worden, en kon draaien. Dat was een 3rd party extentie, geen officiele code. Hooguit hebben ze die bij latere heruitgaves meegegeven, dat kan. maar het hoort niet bij het originele spel.

Overigens een EXTREEM brakke code die alleen wilde werken als je aan de meest irritante randvoorwaardes voldeed. Anders werkte al snel het eea niet meer.

UT2003, iig de demo, lijkt tenminste goed functioneel en stabiel te zijn. Ik heb in ieder geval weinig problemen met de server.
1) Loki was door Epic ingehuurd voor de linux code, dus niet echt 3rd party extentie. Btw, datzelfde loki team werkt nu voor Epic

2) De UT linux draaide zeer goed en had helemaal geen irritante randvoorwaardes. Het presteerde vaak zelfs beter in linux dat het in windows deed (zelfde systeem)

3) UT2003 Linux versie is een stuk brakker dan de UT Linux versie, er is daar nog heel hard aan gewerkt na de Demo release.
Ad 1: Misschien dat Epic een groot deel van het team heeft overgenomen. Dit echter omdat Loki zelf failliet is gegaan. Hun doel, linux versies van games uitbrengen is nl nooit afdoende van de grond gekomen.

Ad 2: misschien bij jou niet. Maar voor mij, als linux UT server beheerder problemen al om. Webadmin interface die dus absoLUUT niet wilde draaien onder een 2.4 kernel. Installatie en updates waren een crime bij gebrek aan een X-server. En dan heb ik het nog niet over mijn nachtelijke ritjes omdat een crachende UT serverengine mijn volledige systeem de grond in hakte. (sorry, maar als een programma onder linux het volledige systeem mee trekt in zijn crash, dan is het programma gewoon brak geschreven.) Installatie procedure verloopt al uitstekend soepel en direct.

Ad 3: vergeleken bij bovengenoemde, liep UT2003 Demo server bij mij vrijwel direct als een zonnetje. Ik heb met even de config file doornemen de probleempjes met webmin eerder opgelost dan dat ze op het UT admins forum bekend waren. Met de auto port forwarder die ze geschreven hebben, en de webmin server zelf op 8080 draaiende werkt dat echt perfect. Updates helemaal soepel lopende met de update toepassing aanwezig, en ik heb de server nog niet zien klappen.
Firefox: ik heb 8 UT servers gedraait op 6 verschillende systemen voor bijna 2 jaar en geen enkele keer is een van die systemen gecrashed door UT. Eigenlijk is er geen van die machines ooit op zijn bek gegaan. De webadmin bug was niet alleen dankzij linux 2.4, maar ook door windows. Linux <-> Linux = werkt, Linux <-> Win9x MSIE5 werkt, maar sommige combinaties werkte niet. Voornamelijk iets met Win2k.
PS. sinds linux 2.4.16 schijnt alles weer wel goed te werken.
Ik denk dat de andere het eigenlijk hadden over de client, en niet direct over de server.. De client van UT draaide volgens mij best behoorlijk goed onder linux... :z
De gemiddelde gamer draait ook geen server onder Linux denk ik :). En ik ken ook serverbeheerders die UT server draaiden, die nauwelijks tot geen problemen hadden.. misschien ligt het aan de gebruikte distro ofzo? (toch ook best druk bezochte server) En hoe kan het dat een crashend prog. onder Linux heel de server down haalt :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True