Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties
Bron: Ina-Community

Goodiem4n vond deze thread op het forum van Infogrames, waarin Mark Rein van Epic een statusupdate geeft over Unreal Tournament 2003. Hij meldt onder andere succes met het draaien van het spel op oudere kaarten zoals de TNT2 en 3dfx Voodoo 3, zij het met mindere kwaliteit. Het grootste nieuws is echter dat het spel een officiŽel Dolby Digital 5.1 certificaat heeft gekregen. Het spel is daarmee ťťn van de eerste dat digitaal zes-kanaals geluid kan leveren met - volgens Dolby Labs - 'perfect 5 channel panning'. Helaas is er maar weinig hardware beschikbaar dat hier ook gebruik van kan maken; de nForce chipset van nVidia is het meest bekende product dat ermee overweg kan. Rein verzekert ons echter dat ook een Creative Soundblaster Live! of Audigy goed 5.1 geluid kan geven. Over een week of twee kunnen we een officiŽle demo verwachten:

Unreal On the sound side we have some amazing news! Dolby Laboratories informed us today that we are officially Dolby Digital 5.1 certified! UT2003 will be one of the first PC games to ship with true Dolby Digital support. Of course this requires hardware that has DD5.1 which today includes any Nvidia nForce motherboards but more hardware is on the way. Dolby is just as excited about this as we are, the report we got back said UT2003 had "perfect 5 channel panning!". Of course on add-in cards like Creative Labs' Sound Blaster Audigy we'll also deliver an awesome 5.1 performance so you don't have to have Dolby Digital to have 5.1 sound.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

<again offtopic>
<reactie op JT>

<quote> Dolby Digital gecertificeerde speakersets Die bestaan niet. Ik neem aan dat je bedoelt een speakerset met Dolby Digital decoder ? </quote>

Als een speakerset/versterker gecertificeerd is voor dolby digital dan betekent dat, dat ie het aankan... dus zal er wel zo'n decoder in zitten eh; anders mogen ze het logo nl. nie voeren.

<quote> 1.) Eindversterkers zitten NOOIT op een geluidskaart. 2.) Er is op het moment maar 1 kaart die dat heeft, kan alleen even zo snel niet op de naam komen. Kaarten als de Audigy enzo doen het stiekem softwarematig. <quote>

1. Wel degelijk zijn er geluidskaarten met eindversterkers aboard. Hell, er zaten zelfs versterkers in de de eerste soundblasters!
2. Het enige waar we hierover praten is een chippie, ik geloof echt wel dat er geluidskaarten met onboard decoders zijn, net zoals er dvdspelers met interne decoders zijn; of het met de Audigy ook zo is weet ik nie.

<quote> Er word helemaal niks gemanipuleerd, slechts gedecodeerd. </quote>

Hangt volledig af van de situatie. Bij een eindversterker gaat het signaal altijd door een DSP met wel of niet effecten. Het signaal wordt gedempt, treble verhoogd, verlaagd, verscherpt, verzacht whatever.. aangezien het hier een digitaal signaal betreft, betekent dit, dat het signaal wel degelijk gemanipuleerd wordt.
Als een speakerset
Wijs jij maar is een speakerset aan die is gecertificeerd voor Dolby Digital. Als je versterker zegt dan heb je gelijk, maar speakers worden niet gecertificeerd voor Dolby Digital. Speakers alleen kunnen ook geen Dolby Digital weergeven. THX kunnen ze wel gecertificeerd zijn. Dat zijn bepaalde eisen waar een speaker aan mot voldoen.
1. Wel degelijk zijn er geluidskaarten met eindversterkers aboard. Hell, er zaten zelfs versterkers in de de eerste soundblasters!
Tegenwoordig zo goed als niet meer omdat iedereen actieve speakers heeft.
2. Het enige waar we hierover praten is een chippie, ik geloof echt wel dat er geluidskaarten met interne decoders zijn, net zoals er dvdspelers met interne decoders zijn; of het met de Audigy ook zo is weet ik nie.
Zoals ik al zei, ik ken er maar 1. Wat niet uitsluit dat er meerdere zijn. Maar er zijn er niet veel.
Hangt volledig af van de situatie. Bij een eindversterker gaat het signaal altijd door een DSP met wel of niet effecten. Het signaal wordt gedempt, treble verhoogd, verlaagd, verscherpt, verzacht whatever.. aangezien het hier een digitaal signaal betreft betekend dat het signaal wel degelijk gemanipuleerd wordt.
Laat ik het zo zeggen: dat is iets waar je voor kiest en zelf kijk ik altijd gewoon Dolby Digital zonder een of andere spacey effect erbij.
Uhh, ik dacht dat je juist hiervoor een Audigy of Live! kocht? Zijn er andere kaarten die hier meer geschikt voor zijn dan?

Wel vet iig.. Deze game gaat echt goed worden.
Creative heeft blijkbaar geen Dolby Digital encoder op haar geluidskaarten zitten :).
Decoder it is...
euhhh AC3-pass-through?? Hij kan ook 5.1 decoderen dus ik zie het probleem niet zo... :?
Uhm, nee. Het signaal dat uit de digitale uitgang van dergelijke kaarten komt, om vervolgens in een externe Dolby Digital decoder gedecodeerd te worden, hoeft niet extra encoded te worden. Het hoeft alleen maar naar een voor de versterker bruikbaar signaal omgezet te worden, zodat het digitaal overgebracht kan worden.
Hoi Maxx en je hebt het verkeerd :)
Zo'n game is nogal dynamisch dus op het moment zelf moet de AC3 stream aangemaakt worden waarin je de gun linksachter je hoort schieten.

Misschien dat dit met software kan maar volgens mij heb je dan toch wel flink wat vertraging. Voor het moment is de nforce APU voor zover ik weet de enige die AC3 kan encoden.
Daarna heb je nog eens een decoder nodig dus kan je je weer afvragen of de 5.1 functionaliteit van een soundblaster audigy niet gewoon beter is voor games.

Wat jij zei door het gebruik van samples lijkt me juist dat dit enorm veel plaats zal innemen en nooit perfecte positionering kan weergeven zoals in dit nieuwtje beweerd wordt.
Het is dus echt on the fly encoden.
dolby didital is maar een manier van geluid weergave niet een complete engine die echt 3d geluid maakt

3d geluid zit al jaren in games en klinkt meestal meer 3d met koptelefoon (zeker met inear van sony die ik gebruik)

ik zag hier ook een vies woord staan channel panning

dat is iets zoals 3d geluid vroeger was stereo speakers en dan via de volumen van een geluid te regelen per kanaal wist je of het geluis van links of rechtr of van voren en achteren(ja verschil tussen voor en achter is er niet dan) kwam

dan moet dit zijn het zelfde met meerdere speakers
dus plat 3d geluid!
2d geluid dus op de Z en X as

met 6 speakers en channel panning kun je geen hoogte geluid toevoegen

dit kon al wel met elk ander 6 5 4 3 2(koptelefoon) channel systeem wat een beetje goed was (met live audigy en natuurlijk die andere merken)

deze gebruikte niet alleen channelpanning maar ook frequentie berekingen om geluid te laten klinken hoe hoog het is en meer (met 2 speaker koptelefoon letterlijk van elke richting (met 6 speaker spul dus ook alleen andere formules)

3d geluid word berekent met data van de oorschelp
formules voor geluids refractie (echo's) en dopler effect
voor bewegend geluid (auto komt lang rijden op vaste snelheid maar als ie net langs is veranderd frequentie naar een lagere van wege uitrekken geluids golf (dopler effect))

met channel panning bereik je crap

als dat dolby digital is zijn ze niet verder gekomen

waarschijnlijk mist er wat in die text
Uh, je wil toch juist een Dolby Digital 5.1 signaal naar je versterker sturen? Dan zal je toch het game-geluid naar zo'n signaal moeten omzetten. Encoden dus.
Maar de game levert de dolby digital signaal, en niet de geluidskaart, dus heb je geen "encoder" op je geluidskaart daarvoor nodig.

Mij lijkt het dat het intern allemaal dolbydigital samples zijn wat door de game word gedownmixed naar een ander formaat indien er geen dd geluid gewenst is (of zelfs compleet andere samples)
Nee, er mist niks. Dolby Digital is alleen rechts-links en voor-achter. Niet boven-onder. En ja, het zou leuker zijn als dat wel kon, maar ik vind dit al geweldig, met m'n Yamaha versterker helemaal :)

Maar als je het mij vraagt hebben we strax surround met 2 speakers, zowel boven-beneden, links-rechts als voor-achter, met deze hele simpele theorie: we horen met 2 oren, dan moet er ook met 2 speakers surround te creeeren zijn.
Ik heb zo'n vermoeden dat ze het willen gebruiken voor ruimtelijke plaatsing dus voetstappen, richting van waar van geschoten wordt etc dus geluidsbron plaatsing en dat wordt dus door de game engine gegenereerd en als Doby digital encoded afgelevert aan de geluidkaart die het dan decoderd of extern decoderd met een 5.1 setje en anders stuur de game engine 6 channels direct of met 3dchannels.
hmm dat bestaat al jaren in games ik heb al jaren 3d positioned geluid eerst A3d 1.0 nep kaartje maar wel 3d positioning (geen wavetracing)

dat is niet nieuw ofzo en 6 speakers voor 3d geluid is niet nodig het beste zou zijn een inear koptelefoon
en nog beter dat je geluidskaart zich calibireert op je oor schelp (want 3d geluid in koptelefoons word gerealiseerd door verschillende frequentie berekingen te doen zo dat het net klinkt of geluid uit een bepaalde richting komt dit klinkt nu al er g goed ik kan er bijna oprichten in 3d games

alleen met lossen speakers is dat altijd iets minder omdat de speakers niet altijd op de perfecte plek staan en de kamer niet altijd perfect is
Ja dat klopt, zij het, dat er nog geen boxen voor zijn om echt dolby digital 5.1 te krijgen...
En mijn DTT2500 dan? En al die andere 5.1 setjes? Daar moet het toch gewoon mee kunnen? (denk aan een Inspire met Audigy Player).
Ik bedoel, dvd is bij mij gewoon 5.1. Die game dan toch ook? Of blijft het bij EAX(2)?
jij kunt met jou set dit gewoon gebruiken hoor. tenzij je een gewone live! had gehad. deze heeft maar 4.1 Deze kaart is overigens precies hetzelfde als de 5.1 alleen moet je em dan zelf tweaken. het is n.l. een kwestie van een paar pootje van de chip omsolderen en je hebt 5.1 het verschil dat een 5.1 geluidskaart duurder is gewoon omdat ze de dolby digital rechten daarover moeten betalen.

* 786562 henk
heb je misschien een linkje naar deze mod?.. :9
ik heb hem al, maar de eerste vind ik toch mooier
Je moet wel weten waar je over praat hoor. ben je wel eens een audio winkel in geweest? een beetje versterker heeft een optiche ingang, 5 toffe boxjes en een sub, en je bent klaar (zoals ik behalve alle boxjes dan) :*) :9~ :9~
Dit gaat VEEL processor kracht kosten. Probleem is namelijk dat de Live 5.1 of de Audigy geen hardwarematige Dolby Digital decoding hebben en dus alles doen met behulp van de cpu. Nu is 5.1 een heel systeem op zichzelf en is niet voor de pc geschreven. De commando's die je hebt voor Dolby Digital moeten dan ook geemuleerd worden. Gevolg: het kot dus heel veel kracht om een Dolby Digital signaal te decoderen. Kijk maar naar emulators zoals die voor de PSX. De PSX draait op een 33 mhz processor, maar met een P100 kan je een PSX emulator wel vergeten.

Nu zal je krijgen dat als je bijvoorbeeld 1600x1200 kan spelen zonder DD dat je dan moet terug schakelen naar 1280x1024 of zelfs 1154x864.

Over de discussie of een Live of Audigy nou wel of geen hardwarematige Dolby Digital decoding heeft, kijk hier maar even.

Het hele bovenstaande verhaal gaat natuurlijk niet op voor mensen met een externe decoder :)
Bepaald de processor dan ook wat de maximaal speelbare resolutie is? Er wordt toch net zoveel data naar de videokaart gestuurd als bij hogere resoluties? Ik dacht dat de videokaart bepalend was voor de resolutie.

Ik kan het mis hebben natuurlijk... :P
De combinatie is verantwoordelijk. En op deze manier word de CPU de bottleneck.
Zoals al eerder gezegd is volgens mij, gaat het er niet om dat de geluidskaart het moet decoderen, maar met encoderen. De geluidskaart moet dus een AC3 signaal maken, wat dan bijvoorbeeld weer naar een externe decoder gestuurd kan worden, zoals bij een DTT2500 digital.

Als je geen externe decoder hebt, heeft het natuurlijk geen enkele zin om er een DD signaal van te maken en de geluidkaart kan het dan gewoon rechtstreeks doorsturen naar de boxen.
Als je geen externe decoder hebt, heeft het natuurlijk geen enkele zin om er een DD signaal van te maken en de geluidkaart kan het dan gewoon rechtstreeks doorsturen naar de boxen.
Precies, maar dat doen ze juist niet |:(
nee, dit gaat geen processorkracht kosten... er wordt geen DD gedecodeerd door de pc.

DD in UT2003 is alleen weggelegd voor mensen met een Nforce moederbord met Nforce geluidsprocessor.
De Nforce decodeert zelf ook niks. Nforce encodeert de geluidseffecten in real-time, en geeft ze vervolgens door een een versterker/decoder.
(Het is net als met de Xbox)

Als je een Audigy of wat anders hebt, zal er egwoon van Eax en dergelijke gebruik gemaakt worden. Audigy heeft zelf namelijk genoeg rekenkracht om zes kanalen individueel aan te sturen. Inprinicipe heeft Audigy ook genoeg rekenkracht om Dolby Digital te encoden denk ik... maar Creative wilde daar niet aan. Het zou waarschijnlijk weer licensentiekosten met zich meebrengen, en er was toch geen spel dat er gebruik van wilde maken....
Inprinicipe heeft Audigy ook genoeg rekenkracht om Dolby Digital te encoden denk ik
Het word dus stiekem softwarematig gedaan.
Kewl, dat heeft wel even geduurt zeg, ik hoop dat het een standaard wordt, dan heb ik tenmiste niet voor niks voor 5000 gulden aan boxen / versterker uitgegeven
Hmmm... Dit setje weegt vast wel een kilootje of 60 bij elkaar... Lekker slepen, bij ieder lan party it is!!
Versterker en zulk formaat boxen worden vaak nieteens toegelaten op lanparties (versterkers 99.9% niet)

Hoofdtelefoon @ lanparty's zou een wet moeten worden :)
Kewl, dat heeft wel even geduurt zeg, ik hoop dat het een standaard wordt, dan heb ik tenmiste niet voor niks voor 5000 gulden aan boxen / versterker uitgegeven

edit: owja de audigy kan 24/96 DOORGEVEN als het DD of DTS is en met minimale vervorming tov analoog
<quote> Wijs jij maar is een speakerset aan die is gecertificeerd voor Dolby Digital </quote>

http://www.americas.creative.com/products/category.asp?category=15&mai ncategory=3 voor speakersets die dolby digital ondersteunen.

Ohwz.. en ff tussendoor: onder speakerset versta ik een set die je koopt voor je pc. Want een game speel je meestal op je pc. Let op het woordje SET! Ik zeg niet dat een speaker zelf gecertificeerd is maar ik heb het constant over de algehele set.

<quote> Laat ik het zo zeggen: dat is iets waar je voor kiest en zelf kijk ik altijd gewoon Dolby Digital zonder een of andere spacey effect erbij. </quote>

DSP wordt altijd gebruikt. Kan je niet uitzetten. Je kan wel effecten ed. uitzetten maar de Digital Signal Processing vindt altijd plaats. Het is nl. essentieel voor de decodering van het Dolby Digital signaal. zie : http://www.epanorama.net/links/dsp.html

enne Jt: de DSP zorgt er bv. voor dat het signaal wordt aangepast naar jouw luisteromgeving, vertraging van kanalen ed. Zet dat maar eens uit.. dan suckt de boel behoorlijk!

(ff kleine reactie toegevoegd + EOD (iig van hieruit)
Ohwz.. en ff tussendoor: onder speakerset versta ik een set die je koopt voor je pc. Want een game speel je meestal op je pc. Let op het woordje SET! Ik zeg niet dat een speaker zelf gecertificeerd is maar ik heb het constant over de algehele set.
wat een b*ll zeg, je praat over SPEAKER sets. Oftewel een setje speakers, daar valt een versterker niet onder dus. Daarnaast vroeg JT zich af of je het had over een set speakers met daarbij geleverd een versterker/decoder. Dit is inderdaad het geval. Geef dan gewoon eerlijk toe als je het een keertje mis had, dat gebeurt de beste wel eens.
DSP wordt altijd gebruikt. Kan je niet uitzetten. Je kan wel effecten ed. uitzetten maar de Digital Signal Processing vindt altijd plaats.
Nogal wiedes, het is een digitaal signaal. Dat kun je niet analoog processen - althans het kan wel maar zal weinig opleveren. Overigens staat DSP voor Digital Signal Processor, niet voor digital signal processing.

Wat betreft dat manipuleren, dat is meer een discussie over wat nu wel of niet manipuleren is. In principe is het omzetten van digitaal naar analoog al een manipulatie. Als je het zo bekijkt heb jij gelijk. Bekijk je het begrip manipuleren als 'er wordt inhoudelijk iets gewijzigd' dan heeft heeft JT gelijk.
enne Jt: de DSP zorgt er bv. voor dat het signaal wordt aangepast naar jouw luisteromgeving, vertraging van kanalen ed. Zet dat maar eens uit.. dan suckt de boel behoorlijk!
Dat is een punt van discussie. Vergelijk het met de vraag of je al dan niet de bass/treble functie op een versterker moet gebruiken (of loudness). De een vind van wel, de ander van niet. Geluid is subjectief, jij vind het behoorlijk sucken zonder effecten, iemand anders misschien niet.

Als laatste een kleine 'van de orde'.. als je wilt quoten gebruik dan svp vierkante haken ipv. groter dan /kleiner dan tekens. Dus niet <quote> maar [ quote ] (zonder de spaties).
<quote> Wijs jij maar is een speakerset aan die is gecertificeerd voor Dolby Digital </quote>

http://www.americas.creative.com/products/category.asp?category=15&mai ncategory=3 voor speakersets die dolby digital ondersteunen.
het is dat bakje (aka de versterker) die gecertifieerd is, niet de boxen die je op die versterker aansluit. Ze worden wel samen in 1 doos verkocht maar daardoor worden de speakers zelf niet plots mee gecertifieerd voor een standaard die hoegenaamd niet met speakers op zich te maken heeft.
Dat bedoel ik dus.
DSP wordt altijd gebruikt. Kan je niet uitzetten. Je kan wel effecten ed. uitzetten
Precies, je kan de effecten, de manipulaties, uitzetten, waardoor het geluid niet meer gemanipuleerd, maar slechts gedecodeerd word. Zoals ik al zei, daar kan je dus voor kiezen.
enne Jt: de DSP zorgt er bv. voor dat het signaal wordt aangepast naar jouw luisteromgeving, vertraging van kanalen ed. Zet dat maar eens uit.. dan suckt de boel behoorlijk!
Ik heb het altijd uit...sommige mensen houde nvan het pure geluid zonder allerlei extra echo's e.d., ik dus bijvoorbeeld.
Wat ie waarschijnlijk bedoelt is dat je in je DD versterker ingeeft op welke afstand je speakers staan tov de luisterplek.

Aan de hand daarvan wordt de vertraging voor de verschillende kanalen uitgerekend, zodat ondanks dat de front speakers bv verder weg staan dan de surrounds, het geluid van de speakers toch op hetzelfde moment op de luisterplek terecht komt.

Dat is essentieel voor een goede weergave van surround. (ook voor Prologic en dergelijke)

Maar dat is nog wel een wereld van verschil met die spacy effecten die je verder met die DSP kan doen, en waar jij volgens mij op doelt.
(Die dingen zet ik ook nooit aan. Het maakt de boel nooit mooier).
volgens Dolby Labs - 'perfect 5 channel panning'
5 kanaals? 4.1 is 5 kanaals, 5.1 is 6 kanaals :?
Dolby Digital is 5 kanaals geluid. het .1 is het subwoofer gebeuren, maar dat is gewoon alle bass van de 5 kanalen bij elkaar. Als je een dvd ript, kan je ook zien dat die 5 kanalen heeft.

DTS heeft ook 5 kanalen.
DTS ES 6.1 heeft er wel 6.

groetjes Matthijs
Oh het welles niet es verhaal, daar gaat * 786562 SGook effe aan medoen, maar dan met argumenten:

Maar je hebt zover ik weet:
2
2.1
4
4.1
5.1
6.1

Sattelieten kunnen geen lage bas efectief weergeven aangezien ze daar te klein voor zijn en bestukt zijn met midrange en of tweeters dus geen bas weergevers. dus 60Hz kan je vergeten. 100Hz ook.
Omdat Bassen grotere bas speakers vereisen en heel wat grotere boxen eisen als klank kast, hebben ze het satelieten systeem bedacht omdat de bassen niet plaats gebonden zijn iig de ultralage bassen dus kan je een grote bas box wegmoffelen en heb je makkelijk en handzamere kleine satelieten die het stereo beeld weergeven zonder bassen dus in het andere geval krijg je kolosale stereoboxen evenbredig met vermogen en heten dan ook geen satelieten meer omdat die fullrange moeten zijn met bas..

Een appart Bas kanaal is puur Actieve filtering principe.met het zelfde doel als passiefe filtering. de frequentie banden delegeren aan de juiste speakers voor die frequenties.

Bij passieve worden de frequenties uit het highpower signaal van de versterkers gesplits naar de speakers die het het efficients kunnen weergeven.

2
4
box/kannaal systemen werken zo.Deze zijn dan Fullrange met bas en heten boxen ipv satelieten omdat ze groot en bas kunnen weergeven.

Bij actieve wordt het line in signaal gefilter en dan naar apparte versterkers gestuurdt met de ideale frequentie band voor bas speakers en voor Midrange/tweeters
Hier komt dan een versterker aan de pas voor actief fileren en dan boosten/versterken.

Dus 2 met full range boxen is gelijk aan 2.1 aan gezien beide RCA line in 2 kanalen slikken maar op een andere manier/merthode weergeven met het zelfde resultaat.

* 786562 SG
3 of 4 weg actieve filtering zou dan ook bij het kanalen tellen 'n heel raar hoog getal krijgen.
Aangezien 2.1 minimaal 2 weg actief gefilterd is
en bij 3weg 2.1 ook maar midrange met de tweeters gewoon 2weg passief waarbij de 3de weg de bas actief is gefilterd.

dus bij 4weg actieve 5.1 wat zover ik weet in huiskamer hifi niet bestaat
zou dan:
5 tweater kanalen zijn front/ rear/ center
5 midrange front/ rear/center
4 slagbas front/rear
en 1 sub ultra low

dus 14.1 maar zijn gewoon 5 kanalen

Maar in Car hifi zijn er wel demo auto's die dit benaderen 4way actief gefilter met DVD theatre ingebouwed.

ALs dat echt een kanaal zou zijn dan zou het 5.1 gewoon 6 moeten heten dus de dolby digitaal bedenkers zien die .1 kannaal ook niet als echt aparte kanaal maar meer als een ondersteunende speciale kanaal omdat bassen implementatie veel ruimte en vermogen eisen.
En zijn ze met de n.1 aanduiding gekomen.
"n" zijn de werkelijke onderscheidende(Stereo/surround/Center) kanalen met of zonder .1 is de implementatie van die kanalen, dus bas apart of geintergreerd.
Het spijt met SG, maar ondanks je lange verhaal zit je er toch helemaal naast.

De enige reden dat het LFE kanaal bij Dolby Digital als .1 wordt weergegeven is omdat het maar een tiende van de ruimte inneemt als die andere kanalen.

Dat LFE kanaal is echt een kanaal dat compleet los staat van de andere kanalen. Bij 5.1 geluid heb je 5 kanalen die FULL RANGE zijn. Dus 20Hz tot 20kHz en 1 LFE kanaal van 20Hz tot 120Hz.

Dat staat verder compleet los van de speakers die je er wel of niet aan hangt. Dat kunnen in een (zeer dure) opstelling best 5 full-range speakers zijn plus een sub. Maar het kunnen ook 5 sattelites met een sub zijn, of 5 full-range zonder sub. Het DD5.1 signaal blijft in alle gevallen 6 discrete kanalen.
Dat wellicht (computer)speaker fabrikanten een zelfde notatie gebruiken om aan te geven dat iets een sattelite/sub configuratie is, heeft verder met DD5.1 niets te maken.

Wil je nalezen dat .1 echt voor de ruimte staat die dat kanaal inneemt, en voor andere informatie dan verwijs ik je door naar www.dolby.com. Daar staat bergen informatie voor de hobbyist tot de expert.

(BTW je hebt ook DD5.0 Ik heb een DVD met klassieke muziek in DD opgenomen die 5.0 is. Dat LFE kanaal is typisch voor films, maar voor muziek zijn die 5 full-range kanalen ruim voldoende)
Daar heb je geen gelijk in. Het subwoofer kanaal is wel degelijk een apart kanaal. Dat de goedkopere speakersets geen bas in de satelietjes hebben zitten is een ander verhaal.
5.1 is 6 kanaals en 6.1 is 7 kanaals. Het .1 subwoofer kanaal is namelijk een compleet apart discreet signaal.
Jah, maar de sub wordt niet gepanned. Dus is het 5.
Ik denk dat ze bedoelen dat je de 5 tweeters goed kunt pannen, maar dat je de subwoofer niet kunt pannen
Zou je geen AC3 pass-throuhg kunnen doen? Ik kan nu namelijk met me Live! Player gewoon het signaal doorgeven en dan DD/DTS op me receiver afspelen.

Moet toch ook kunnen?
[offtoppic]
Euh, was het niet zo dat de DTT 2200 (zoals die van mij) en DTT2500 analoog waren? De Soundblaster Live! bewerkt alles wel digitaal, maar zet dat om naar een analoog signaal voor de boxen. :? De audigiy was wel volledig digitaal en de nieuwste boxen daarvoor ook.
[/offtoppic]
Heeft UT voor deze boxen dan een certificaat gekregen, omdat ze volledig digitaal zijn? De andere analoge 5.1 sets kunnen ook heel goed het geluid van UT laten horen, maar dan ietsje mindere kwaliteit omdat het dan analoog moet zijn? :?

correct me if iam wrong..
there is no usch thing as digitaal geluid wat goed klinkt
er is altijd een d/a converter ergens tussen de spoel van een speaker en de digitale bron (er zit meestal nog een versterken tussen natuurlijk)

en om nou te zeggen dat het nou erg uitmaakt of die in de speaker zitten of in de geluidskaart nee misschien met hele dunne lange slechte kabel kan er ruis ofzo bij komen maar met een beetje speaker gebeurt dit niet

het enige voordeel van digitale speakers zou kunnen zijn minder verlies omdat het zelf bij lange kabels helemaal in de speaker aankomt zoals het verzonden is
De DDT2200 en 2500 zijn beide in staat het digitaal aangeleverde signaal om te zetten in geluid. Wil je echter surround sound bij je spelletjes, dan moet je deze alsnog analoog aan je soundcard zetten, aangezien er nog geen games zijn / geluidskaarten zijn die realtime AC3 kunnen encoden...wellicht UT2003 icm nvidia wel dus...
als je dat wilt moet je een NForce moederbord met geluidkaart hebben... het is niet alleen een kwestie van AC3 doorgeven, maar in real-time geluideffecten encoderen.... en dan naar de versterker doorsturen.

Als je een "gewone" 5.1 geluidskaart hebt kan die wel een AC3 stroompje doorgeven naar je decoder/versterker, bijvoorbeeld een muziektrack bij een spel, maar geluidseffecten klaarstomen voor je versterker/decoder zal niet lukken helaas.
Maar die Nforce kan volgens mij iedere 3D bron toch al als AC3 encoden en dan doorgeven?

Dus wat doet UT dan nog extra dat zij zich DD gecertificeerd mogen noemen?
Ik hoop het wel, heb hier een Hercules GameTheater XP 6.1 icm een Creative Labs DTT2500 set... :)
Hij meldt onder andere succes met het draaien van het spel op oudere kaarten zoals de TNT2 en 3dfx Voodoo 3
Ik heb de demo hier liggen, en ik heb begrepen dat die ook op Voodoo3's draait. Wel met problemen, maar 't draait...

/edit: niet om 't een of 't ander he, maar waarom is dit een troll?! Tja, dit is niet als commentaar of zo, maar 't haalt me mod-points en zo omlaag :P
op mijn TNT2 deed ie het met veel 1kleurige vlakken (muren, vloeren + players alles in 1 lastige kleur), enkel trappen en dergelijke kon ik beetje zien

[edit]
wat is hier flamebait aan ? ik kan er toch niet aan doen dat die pre-release alpha bij mij nogal funky deed ??

ik zaag er toch ook niet over, ik geef gewoon de feiten zoals ze hier zijn. kwestie van multiple-input
Bij mij draait ie niet, maar later zal dat maybe wel kunnen. Ze hebben wat problemen opgelost, maar kunnen (helaas) niet geranderen dat ie op elke Voodoo zal werken.
Ik begrijp niet waarom een audigy een AC3 signaal van een dvd wel naar analoog kan omzetten maar een AC3 signaal van UT niet.
Verder vraag ik me af ofdat DD (veel) beter is dan EAX Advanced HD. Ik dacht trouwens dat DD ook werd ondersteund door Alice maar dat zal dan wel Dolby Surround zijn.
EAX is meer voor het simuleren van echo's, reverbs e.d., dus akoestische informatie. Dolby Digital heeft daarnaast ook nog is positionering van effecten, wat het beter kan dan EAX.
Omdat DD op een DVD statisch is en lang op voorhand in de fabriek geencodeerd is. het enige dat bij jou nog moet gebeuren is die AC3 stream doorgeven aan de decoder.

In UT moet de AC3 stream nog aangemaakt worden door jou computer op het moment van spelen. Omdat dit waarschijnlijk een vrij heftig proces is gebruik je daar best hardware voor zoals de nForce APU.

Maar weer encoden om dan meteen te decoden is een beetje gek voor gamen. a3D lijkt me dan beter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True