Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Bron: WineHQ, submitter: webfreakz.nl

Op WineHQ is een vergelijking verschenen van een zevental benchmarks, waarmee de prestaties van de Windows-emulator Wine met die van Windows XP SP2 worden vergeleken. Het stuk laat zien dat er ten opzichte van de laatste keer dat een dergelijke vergelijking werd gemaakt, behoorlijke progressie is geboekt: Wine wint 67 van de 148 tests, terwijl Windows XP 63 proeven sneller aflegde. Achttien tests konden hetzij door Wine, hetzij door Windows niet voltooid worden. In april 2005 delfde Wine het nog op 107 van de toen 170 onderdelen het onderspit.

Wijnglas Het lijkt er dus op dat Wine gemiddeld beter presteert dan Windows, maar de cijfers zijn wel tamelijk gekleurd. Zo zijn van de 18 tests waarop geen vergelijking mogelijk was, er maar drie tests waarop Windows faalde. Worden die cijfers meegenomen, dan blijkt de shootout met 78 tegen 70 geslaagde tests toch weer in het voordeel van Redmond uit te pakken. Ook de grafische prestaties van beide platforms worden maar niet voor het voetlicht gebracht; hoewel Wine de al bijna antieke 3dMark2000-test met glans wint en een hogere eindscore dan Windows weet te produceren, is de emulator volstrekt niet opgewassen tegen de 3dMark01-prestaties van Windows XP. Wine scoort wel een kleine drie procent beter dan in april 2005, maar Windows noteert een driemaal zo hoge eindscore en Wine weet de pixel shader- en point sprites-tests nog steeds niet tot een goed einde te brengen. Bij de Dronezmark-bench laat Wine wel hogere framerates noteren, maar het aantal gerenderde polygonen ligt 21 tot 66 procent lager.

Het verhaal wordt voor Wine rooskleuriger bij de niet-grafische benchmarks. Niet alle PCMark-tests kunnen door Wine worden uitgevoerd, maar de meeste proeven die wel lukken, tonen slechts een minieme achterstand voor het open-sourceproject en vaker nog een voorsprong. De twee geteste games - Unreal Tournament 2004 en Quake 3 - laten ook nog steeds een voorsprong voor het Windows-platform zien, maar met een gemiddelde achterstand van ongeveer 17% voor UT04 en 7,4% voor Q3 is Wine prima in staat de spelletjes speelbaar te houden. Uiteraard heeft de speelbaarheid ook wel iets met de Pentium 570 @ 3,8GHz en de GeForce GO 6800 waar de benches op gedraaid worden, maar dat de spellen beide probleemloos draaien, kan de burger zeker moed geven. Dan moet die burger trouwens wel Gentoo draaien, andere distro's zijn niet getest. De verschillen tussen de diverse Linux-varianten zullen echter niet al te groot zijn.

Screenshot van Wine met Microsoft Office
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Op WineHQ is een vergelijking verschenen van een zevental benchmarks, waarmee de prestaties van de Windows-emulator Wine met die van Windows XP SP2 worden vergeleken.
Wine Is No Emulator is toch geen windows emulator?
Het emuleert niet, in de trage zin van instructie per instructie. De bibliotheken zijn herschreven om een adapter te bieden tussen een Windows API en Linux kernel. Dus het is perfect mogelijk dat zo'n bibliotheek een sneller implementatie heeft dan het Windows equivalent.
Vergeet ook niet dat er nog flinke gaten in de wine functionaliteit zitten. Een functie die bij windows daadwerkelijk iets doet kan bij Wine door een stub zijn vervangen.

Snelheid zegt dus niet echt veel zolang de implementatie incompleet is.
wine is nu wel voor meer dan 95% compleet, en daarbij zullen de bestaande api implementaties echt niet langzamer worden wanneer de overige 5% toegevoegd word...
Het emuleert inderdaad geen cpu of een besturingssysteem, maar volgens mij emuleert het wel gewoon de windows API's.

Aangezien "emuleren" niet in de online vandale blijkt te staan (:?), hier een stukje over "emulator" op dictionary.com:
Computer Science. To imitate the function of (another system), as by modifications to hardware or software that allow the imitating system to accept the same data, execute the same programs, and achieve the same results as the imitated system.
Je kunt denk ik wel stellen dat het een emulator is.
Zoiezo slagen veel van dit soort programma namen op weinig, maar ze klinken wel ;)
Wine is not an emulator

is de uitspraak ;) zie: http://sourceforge.net/projects/wine/
Wat is het dan? (dank VHware)
Een implementatie van de Windows API's.
Het is een implementatie van de Win32 APIs voor Linux :z
Ja, net als LAME Ain't an MP3 Encoder. Afkortingen zeggen niet zo veel in gpl land ;)
maar voor WINE klopt het wel :P
Wel grappig dat ze in de games-test twee games pakken die ook native beschikbaar zijn voor Linux. Echt emuleren om het emuleren dus.... Mss had het daarbij wel leuk geweest om de native Linux versies eens naast Wine te benchmarken.
ik heb warcraft 3 TFT een tijd onder wine gedraait. ik vond dat warcraft best snel opstarte onder windows, totdat ik het onder wine zag vliegen O.o
serieus, als je die-hard warcraft fan bent -> wine installen!
ook het installen trouwens, dat was <1 min klaar terwijl het normaal toch een ~5 min in beslag neemt (van dezelfde iso's, zelfde systeem)
ook het installen trouwens, dat was <1 min klaar terwijl het normaal toch een ~5 min in beslag neemt (van dezelfde iso's, zelfde systeem)
Misschien ook wel omdat je onder Windows een virusscanner hebt draaien? Dat maakt dat soort dingen namelijk een stuk trager...
nope, tijdens dagelijks gebruik had ik niks van virusscanner of andere beveiliging draaien
Die zal het ook echt 5 keer langzamer maken, dan is er iets niet goed met je virusscanner.....
Mensen! Ga VMWare of VirualPC installeren met linux+ wine erop om WC3 sneller te kunnen starten!!! (Nofi :z )

PS: Dit is voor Win Gebruikers ;)

Dus niet in Linux vmware instaleren en DAAROP linux+wine zetten }> :P
Q3 is 'vaak' sneller op linux.
Weer een reden te meer om Linux op een xbox360 proberen te zetten :Y)
Aan de mensen die commentaar leveren op Wine of het jammer vinden dat het niet sneller is, houdt er wel rekening mee dat het een programma is dat in een vreemd OS draait he. Opzich is het heel erg netjes dat ze deze resultaten geboekt hebben.
idd, omgekeerd is er niet eens iets dergelijks, probeer maar eens een linux/bsd programma te draaien onder windows, of een "exotisch" (lees geen fat/ntfs) fs te gebruiken
www.colinux.org

Dat is toch wine, maar dan omgekeerd? Gewoon native linux apps draaien op windows
Neen, coLinux draait het Linux OS op Windows. Wine draait Windows Programma's op Linux.

coLinux op windows is ongeveer als VMware op Linux, waarin je windows installeert.
Laten we het eens van de andere kant benaderen:

Er zullen in windows dus optimalisaties gedaan kunnen worden!!
Dat hoeft niet, het kan zijn dat windows voor jouw stabiliteit dingen controleert, die bijvoorbeeld in WINE voor een crash zorgen ( wat zo was bij test zo was )
Ik vindt het een beetje een copieer apartaat vergelijken met een (kopieer/faz)printer
Die copieer machine is sneller als je gaat copieeren, maar die printer kan meer...
Het is hartstikke mooi dat er projecten als WINE bestaan.
En ik hoop van harte dat de ontwikkelaars van WINE de prestaties alleen maar om hoog krijgen.

Jammer genoeg is de conclusie die uit de test wordt getrokken een beetje rooskleurig.
Wat erg opvalt is dat als WINE sneller is dan dan Windows, dit meestal marginaal is.
Andersom is WINE vaak stukken langzamer dan Windows.

De keren dat WINE zoveel langzamer is zal je je zeker merken, de keren dat WINE sneller is zal je jammer genoeg nauwelijks merken.
Als zo een test gedaan wordt, ga je toch niet zo een uitspraak doen! Iedereen die de titel leest denkt; "owja? dat wil ik even lezen!". En iedereen gaat lezen ontdekt dus dat het eigenlijk bedrog is, want de tests zijn totaal niet representatief, waardoor juist een tegengesteld effect wordt bereikt!
Net als hieronder is vermeld, het is progressie en dat is erg positief.

Verder, ja 3D prestaties vergelijken is moelijk. Vooraf, ja ik weet dat veel mensen windows hebben omdat ze spellen spelen en sommige doen het onder linux niet.

Anyway, Het wine project zegt zelf al dat 3D applicaties niet de belangrijkste stuurfactor zijn. OpenGL is wel aardig geimplemnteerd, dit omdat het 'gemakkelijk kan' OpenGL calls van windows worden gewoon door gegeven aan Linux, aangezien opengl == opengl. Als OpenGL games het niet doen komt dat dan ook vaak wegens brakke OpenGL drivers (ATi!) in Linux.

DirectX is een heel ander verhaal. Hiervoor moet veel voor worden geschreven. Ze gaan uiteraard niet heel de DirectX api voor alle videokaarten implementeren, maar eerder DirectX naar OpenGL vertaal slag doen. Omdat zoals ik net zei 3D niet de stuurende kracht is achter wine, zullen daarom voornamelijk 3D applicaties in deze test slecht uit de boot komen. Een extra reden om niet al te veel op DirectX te focussen is ook het feit dat cedega zich hier erg mee bezig houd.

Dus word je bedrogen doordat 'gevaalde' tests niet mee tellen? Technisch gezien, ja eigenlijk wel. Maar markt technisch is dit beter en ook nog steeds eerlijk, want wat willen ze laten zien, dat ze veel vooruitgang boeken en dat al heel veel mogelijk is met wine, zonder hier performance voor hoeven in te leveren!

edit:
Tot slot/achteraf, daar komt nog is bovenop dat wel netjes word toegegeven waar ze slecht op scoren. B.v. die 3dMark2001. Staat netjes waar ze overal in verloren. Dat vind ik persoonlijk toch wat netter dan die reclames uit redmond waar ze alles winnen en ook nog is 'goedkoper' zijn.
Anyway, Het wine project zegt zelf al dat 3D applicaties niet de belangrijkste stuurfactor zijn. OpenGL is wel aardig geimplemnteerd, dit omdat het 'gemakkelijk kan' OpenGL calls van windows worden gewoon door gegeven aan Linux, aangezien opengl == opengl. Als OpenGL games het niet doen komt dat dan ook vaak wegens brakke OpenGL drivers (ATi!) in Linux.

OpenGL is helemaal niet van Microsoft daarom heeft het ook ondersteuning onder linux gevonden. DirectX wel en zit daarom ook niet in linux :Y)
opengl was er al voordat direct3d uberhaupt gebruikt werd, daarom heeft ms direct3d verzonnen: zodat men via lock-in er toch voor kon zorgen dat de meeste gebruikte 3d api voor games niet compatible/portable was ;( daarom is er op dit moment zo weinig support voor andere operating systems bij veel games (weer zon mooi voorbeeld waar een monopolisme de keuzevrijheid van de consument uiteindelijk beperkt)
Dat monopolie is niet zomaar bekomen. OpenGL is veel te traag meegeëvolueerd met de ontwikkeling van grafische hardware. En OpenGL 2.0 is lang niet geworden wat men ervan hoopte. En dat is niet Microsoft's schuld...
OpenGL is veel te traag meegeëvolueerd met de ontwikkeling van grafische hardware. En OpenGL 2.0 is lang niet geworden wat men ervan hoopte. En dat is niet Microsoft's schuld...
Valt wel mee, pas met direct3d 8 kwam direct3d op t niveau van opengl, maar toen was het gros van de games al gericht op direct3d dus van die "veronderstelde" trage mee-evoluering heeft opengl weinig last gehad, het is puur te wijten aan de koppeling direct3+windows, zoals bij de rest van hun producten het geval is.
Dat monopolie is niet zomaar bekomen. OpenGL is veel te traag meegeëvolueerd met de ontwikkeling van grafische hardware
En hoeveel moeite zal je als driverboer doen als Microsoft en alle games Direct3D pushen? OpenGL is een achtergebleven kindje gebleven op het Windows platform, juist doordat Microsoft dat liever niet zag gebeuren.
Direct3D concentreerde zich reeds vroeg op games. Dat het pas 'laat' het OpenGL niveau bereikte (we spreken hier 2000, en moeten dan alle omslachtige en hardware-specifieke extensions meerekenen), had geen enkele negatieve invloed. Direct3D evolueerde mee met de werkelijke mogelijkheden van gebruikershardware. En OpenGL bleef vasthangen aan de sterk verouderde structuren. Het is dan ook complex om te implementeren en niet populair bij de grote IHV's. ATI en NVIDIA hadden heel wat inspraak in de specificaties van elke nieuwe Direct3D standaard. Microsoft luistert naar z'n partners, terwijl het ARB prioriteit bleef geven aan OpenGL voor workstations. Het gaat zelfs zo ver dat achterwaartse compatibiliteit meestal gebeurt door software emulatie.

Met andere woorden OpenGL was nooit echt geschikt voor deze markt. Men had een eigen API moeten creëren die eenvoudig genoeg was voor IHV's, snel meeëvolueerde, en een goede abstractie leverede voor de programmeurs, plus een hele boel tools. Maar daar is het nu wat laat voor... Microsoft was ze voor.

Mark my words; een cross-platform implementatie van Direct3D 10 zou nieuw leven blazen in het hele gebeuren. Alle nodige documentatie is aanwezig, ik weet enkel niet wat de legale toestand is van het gebruik van de interfaces op zich.
En hoeveel moeite zal je als driverboer doen als Microsoft en alle games Direct3D pushen? OpenGL is een achtergebleven kindje gebleven op het Windows platform, juist doordat Microsoft dat liever niet zag gebeuren.
Microsoft heeft gewoon gestopt met nieuwere versies van de framework DLL mee te leveren. Máár als je dan op zoek gaat op de OpenGL site naar nieuwere versies vind je... niks. Alles moet via extensions gebeuren zeggen ze dan. Het is dus OpenGL zelf die nooit interesse heeft gehad in Windows. Daarom dat Microsoft aan DirectX moest werken om de gewenste API's te ontwikkelen aan hetzelfde tempo als de hardwareontwikkeling. Herinner je Talisman? OpenGL bleef zich richten op de markt van de workstations, tot op vandaag.

Geen reden dus om naar Microsoft te wijzen voor OpenGL's mislukkingen.
Wat mij meer verbaast is dat er tests waren waar Windows faalde, terwijl Wine er wel goed doorheen zou komen. Heeft Wine inmiddels ook z'n eigen "uitbreidingen" op de Win32 API? ;)
Wine moet ook de fouten in de Windows API implementeren om compatible te zijn met Windows.

Als Wine het dus wel goed doet is dat een fout in Wine.
Als je de testen in kwestie bekijkt, zie je dat de drie 'mislukte' tests onder Windows met een OpenGL benchmark tool GL-XS (http://www.glexcess.com/default.asp) zijn gedaan. De kans is daarom erg groot dat het probleem eerder een driverprobleem is dan een Windows probleem.
Ik vindt eerlijk gezegd wine niet zo interessant. Als er op een X86 platform gedraaid wordt dan kun je beter VMware nemen en daar gewoon een windows XP onder draaien dat is veel beter compatible met windows software. Dat wordt zelfs nog interessanter met al de hardware support voor virtualisatie die er aan komt.
Nee.

Wine intergreerd de applicatie in je huidige omgeving zodat het lijkt alsof het een native Linux applicatie is. Zodra je met VMware werkt zit je met een totaal andere omgeving waardoor het veel vervelender is met dit programma te werken in samenwerking met andere applicaties op dezelfde PC. Je zou op het VMware OS Citrix kunnen installeren om de applicatie alsnog in de grafische Linux omgeving te intergreren. Dit gaat allemaal wel erg erg hard ten kostte van de performance, het spelen van games kun je dan wel vergeten. Daarbij komt dat Wine gratis is, een licentie voor VMWare, Windows en Citrix zijn alles behalve gratis.
Wat als je geen zin hebt om XP te kopen?
Wat als je geen zin hebt om XP te kopen?
De applicaties die je zou willen draaien op WINE zijn vaak duurder dan Windows XP zelf. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Microsoft Office, Adobe Acrobat, Adobe Photoshop, etc... als je dat soort applicaties gaat kopen, kun je net zo goed Windows draaien natuurlijk.

Anders neem je wel een Linux alternatief natuurlijk. ;)
Het gaat er niet alleen om dat XP geld kost, het gaat er ook om waar dat geld heen gaat. En zijn IMHO echt betere bestemmingen dan Microsoft.
tjak, met virtualisatie is t misschien wel handig om iets als xen te gebruiken, alleen als je direct de hw wil aanspreken kun je eigenlijk weinig met vmware (ik ben alleen maar verplicht om windows te gebruiken voor incompatible games dus vmware is redelijk nutteloos atm)
Zelf gebruik ik Wine ook af en toe en de prestaties zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven. Ze moeten is komen met een MAC emulator voor windows.
Ik hoop echt dat wine ook gaat komen voor Mac-OS als dat draait op intel hardware, en de prestaties verbeteren nog iets, dan stap ik zeker over.
Google maar even op Darwine ;)
Die zal er zeker komen, voor ppc heb je zoals al gezegd darwine (geen idee of dat een beetje goed werkt, zal wel niet imho)
Mischien is het ook wel aardig om te realiseren dat Wine in principe een stuk kan inlopen op de win32 API. MS breidt win32 namelijk niet echt meer zoveel uit. Veel energie wordt gestop in de ontwikkeling van het .NET framework.

Win32 is tegenwoordig toch iets te spartaans om direct tegenaan te programmeren. MFC bestaat niet echt meer, dus voor mainstream Windows development is .NET toch de eerste keus als het om nieuwe applicaties gaat.
jammer dat .net niet echt platformonafhankelijk is :( maar daar heeft wine ook iets voor, een wine variant voor winforms ;)
idd, maar mono heeft geen support voor winforms (omdat ms natuurlijk bepaalde onderdelen niet vrijgeeft, ze zijn immers als de dood echt te moeten concurreren), je zult echt gtk# moeten gebruiken voor gui's

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True