Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: NoctemWare, submitter: bastv

Sinds John Carmack, een van spelontwikkelaars van ID Software, de broncode van Quake 3 Arena heeft vrijgeven zijn enthousiaste programmeurs druk bezig met het opschonen van de code, het verhelpen van vervelende bugs en het toevoegen van nieuwe functionaliteit. Zo zijn ook de mensen van NoctemWare aan de slag gegaan met het spel. Zij hebben het spel geport naar de PocketPC, om te gebruiken als proefprogramma voor SpeedDemon, een Windows CE profiler. De PPC-versie van Quake 3 ondersteunt zowel software- als hardwarerendering, al is dat laatste alleen mogelijk op PDA's met een Intel 2700g-chip. Overigens is het spelen van het spel niet geheel zonder risico: het programma kan de handheld laten crashen, waardoor een harde reset nodig is om het apparaat te herstellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Het is wel heel erg raar als je er bij stil staat.
Enkele jaren geleden moest ik mijn PC upgraden naar een flinke gaming machine om Q3 te kunnen draaien en nou komt er een pocketPC versie :Y)
Het is idd een raar idee. Maar het voordeel van Quake 3 op de pocket PC is in dit geval dat Q3 zeer goed tweakable is. Bijna alles qua grafische instellingen kan via de Quake console gewoon ingame al ingesteld worden. Het zal dan ook niet erg gek zijn als ze standaard het spel grafisch iets minder mooi eruit zullen gaan laten zien.
Die PocketPC heeft waarschijnlijk een stuk lagere resolutie dan jouw PC van toen. Dat verklaart waarom het nu op een PocketPC kan draaien.
Ik weet niet wat de native res van een PPC is maar ik speelde destijds op 640x480 om het vloeiend te laten gaan dus dat is al vrij laag. De engine in zijn algeheel is gewoon zwaar dus wil je dat kunnen porten dan moet die PPC wel een redelijke CPU hebben :)
Q3 is wat dat betreft juist ideaal voor een pocket PC. De engine zelf is juist helemaal niet zo zwaar, maar berust compleet op je videocard en dat is juist het gene wat je aan kan passen.

Q3 is namelijk prima te spelen met een p3 450 en een Geforce 2 videocard op full details. De FPS zakken alleen in als er bots en explosies in beeld zijn. Zonder deze dingen trek je zo 70fps.

Neem je echter UT (direct3d ipv openGL bij q3), een spel van vergelijkbare graphics en tijd, kun je het wel vergeten met een p3 450.
Zal je nog gekker vertellen, Q3 draaide bij mij heel vlot op een P1-120@2x75Mhz(150) met een voodoo-2 videokaart....
Dat geloof ik niet echt.. ik had een K6-2/350 met een 12mb Voodoo2 en daar moest ik de details toch best omlaag zetten voordat het een beetje draaide hoor. Pas op mijn Athlon 700 met Geforce SDR draaide het echt acceptabel.
errr. Q3 is behoorlijk CPU based hoor :S
och kom zeg, ik speelde ut op een p2 333 met 32 ram (later 128, scheelde 800-600 tegenover 1024-786 vlot en ietsje detail) en een s3 trio 3D 2mb
Klinkt goed, Quake 1 en 2 waren al heel leuk op de PPC...

Alleen hoop ik dat ze deze keer de key-mappings wel goed gedaan hebben, in Quake 1 kon je soms het menu niet meer uit op sommige pda's omdat ze geen record knop hadden....

En ik vraag me uit hoe die software rendering eruit gaat zien, zo super snel zijn Xscale's nou ook weer niet...
En wat voor PDA heb ik nodig wil ik het een beetje fatsoenlijk willen spelen (voor de lol uiteraard maar het moet wel draaien) ?
Versie 1.0 draaide met 12 fps op een Qtek 9090, in die versie was nog amper getweaked... versie 1.1 (sinds kort uit) schijnt een stuk beter te lopeN :)... heb hem al een maand geleden ongeveer getest :) erg grappig.. jammer dat het alleen met bots is en geen verhaal lijn dus (daar en tegen kan dit wel betekenen dat q3 engine gebaseerde games ook misschien geport kunnen worden)
Intel 2700G is de videokaart die Dell gebruikt in zijn x50 en x51 reeks.
Ik ben eens benieuwd wat it spel doet op mijn x50v ...
En de besturing, hoe werkt die? Lijkt me niet handig om te lopen en te schieten/springen tegelijk met zo'n pennetje :+
gewoon aanraken met de tip en hij schiet daar?
*tik* headshot
*tik* headshot
*tik* headshot

:+
Ja... met met een pennetje ja...
Klinkt inderdaad leuk om Quake te spelen op je PPC
Maar wat ik minder leuk vind is dat dan wel je pda kan crashen.
Snap dan eigenlijk niet goed waarom ze hem dan uitbrengen voor de pda.

Je gaat toch ook geen spel uitbrengen voor de pc om er dan wel bij te vermelden dat hij je pc kan laten crashen .
Het is enkel voor de lol en om de mogelijkheden van zowel de Q3 engine als de PPC te laten zien, bovendien kon de allereerste windows xp versie je systeem ook laten crashen, terwijl dit met de final een stuk beter is :) , maar mischien hadden ze hem inderdaad 0.1 of 0.9 ofzo moeten noemen
Het feit van crashen is puur omdat hij een "memory-auto-tuning" heeft... dit KAN niet goed werken indien de config van je aparaat toch deels afwijkt van het geen wat "gevonden" word.... als hij dus meer geheugen wilt vrij maken dan aanwezig KAN je ppc crashen... dit kan je daar en tegen ook zelf doen door te kloten met de memory instellingen ;)
ik denk dat het voor die mensen om de kick gaat, het is net als met linux draaien op een PlayStation 2, of 15000++ 3D marks halen met stikstof koeling
Dat een applicatie (in dit geval een game) het complete besturings systeem kan laten crashen lijkt me eerder de schuld van dat OS dan van de applicatie. Een goed geschreven OS kun je niet laten crashen met user-space software.
Maarja, dit zal wel weer als flame worden bestempeld, en naar beneden worden gemod door die grote groep mensen die nog steeds denken dat windows (CE in dit geval) goed in elkaar zit...
Windows CE heeft in mijn ogen het meeste weg van windows 95/98/ME (geen aparte users, geen rechten/access control)
Hoewel de NT kernel wel heel erg portable is
(x86, mips, xbox, xbox360, ibm powerPC, alpha on volgens mij ook sparc)
denk ik niet dat ze die gebruikt hebben.
En we weten allemaal wel hoe hard windows 9x op z'n bek gaat van een buggy software progsel.
sinds wanneer draait NT op sparc en PPC?

alleen op x86 (en xbox) en alpha hoor ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_nt
Supported platforms

Windows NT 3.1 ran on Intel IA-32 x86, DEC Alpha, and MIPS R4000 processors. Windows NT 3.51 added support for PowerPC processors. Intergraph Corporation ported Windows NT to its Clipper architecture and later SPARC, but neither version was sold to the public. Windows NT 4.0 was the last major release to support Alpha, MIPS, or PowerPC, though development of Windows 2000 for Alpha continued until 1999, when Compaq stopped support for Windows NT on that architecture. Only 2 of the Windows NT 4.0 variants (IA-32 and Alpha) have a full set of service packs available. All of the other ports done by 3rd parties (Motorola, Intergraph, etc.) have few, if any, publicly available updates.

Windows XP 64-Bit, Windows Server 2003 Enterprise, and Windows Server 2003 Datacenter support Intel's IA-64 processors. As of April 25, 2005, Microsoft had released four editions for the AMD64: Windows XP Professional x64 Edition, Windows Server 2003 Standard x64 Edition, Windows Server 2003 Enterprise x64 Edition, and Windows Server 2003 Datacenter x64 Edition.

The Xbox uses a heavily modified and stripped down Windows 2000 kernel. This kernel was heavily modified again for the Xbox 360 which runs on PowerPC. This version is not for sale, and little is generally known about it.
Hij is er ook al voor de xbox, werkt erg goed, ook met mods... besturing is verbasingwekkend goed en de framerate is ook acceptabel.
maar je hebt wel een modchip nodig neem ik aan? anders kun je geen ongesingeerde code draaien toch?
w00t!!! net als Doom, Wolf3d en Duke nukem 3D op mijn Motorola MPx200... Kei STOER!!!! zal echter niet zo snel draaien... :9

hmmzz.. weet iemand trouwens welke PDA's dit spel zullen kunnen ondersteunen??? is wel een zeer interessant onderwerp...
En waar zijn de screens?
mischien even de link volgen naar de website daar staan ze gewoon op :Z

ziet er op zich nog goed uit ook alleen omdat je beeld smaller is is het kijkken wat lastiger maar wel goed grafisch gedaan

(alleen dat crashen en harde reseten is voor mij de reden dat ik hem niet ga testen)
Yeah nog muis en keybord voor pcket pc.. want met touch scren is het echt niet spelen
Kom ik straks of morgen even op terug (okee, muis is zeker een gemis, maar ik zal het eens met mijn keyboard proberen :P)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True