Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Bron: The Inquirer

Mensen die voor de jaarwisseling een Creative Labs Audigy of Extigy geluidskaart hebben gekocht krijgen 25% korting op hun volgende aankoop bij het bedrijf (met een maximum van $62,50). De reden hiervoor is dat er misleidende reclame voor deze producten is gemaakt, waarin grote nadruk werd gelegd op de 24-bit 96kHz geluidskwaliteit. In de praktijk bleek dat deze specificaties alleen onder zeer specifieke omstandigheden waar werden gemaakt, en dat de kaarten het grootste deel van de tijd dus minder goed presteerden. Drie teleurgestelde klanten zijn daarom al in 2003 een rechtszaak begonnen uit naam van alle gedupeerden, die afgelopen december werd geschikt door Creative met deze kortingsregeling. Om gebruik te maken van de uitspraak moeten 'slachtoffers' - of mensen die gewoon korting willen - een formulier invullen met onder andere het serienummer van de geluidskaart. De actie loopt nog tot september.

Creative Labs Soundblaster Audigy Player
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Nederland staat r niet bij in de lijst.
De rechtzaak is ook alleen in Amerika aangespannen voor Noord/Zuid-Amerika. Dan moet je anders een aktie op touw zetten om hetzelfde in Nederland te doen, echter zijn de reclame wetgevingen hier in Amerika een stuk strenger. De kaart kan in weze dus die kwaliteit halen, dus voor zover ik weet is er onder Nederlandse wetgeving dan niet zo zeer sprake van misleiding. Maar ik ben geen advocaat, dus moet je anders laten uitzoeken.
en BelgiŽ ook niet ! :'(
Aangezien ik uit de Pro-audio wereld kom, maar eens even iets duidelijk maken:

Voor zover mij bekend halen zelfs de beste converters met moeite 21 bits resolutie. (High-end reverb producent Lexicon bevestigt dit o.a. in een interview in het blad Sound On Sound.)

In feite liegt iedere producent dus als geclaimd wordt dat er 24 bits conversie is, alhoewel ik inderdaad vind dat Creative het hier wel erg bont maakt.

Echte 24 bits resolutie is trouwens eigenlijk overkill.

@John_Glenn: Hogere samplefrequenties geven ook een hoger frequentiebereik, daarom lijkt het voor de hand liggend om daar dus voor te kiezen. Echter, er komt meer bij kijken. Zo vinden sommigen de klank van 44,1 converters mooier dan de 96kHz converters. (Ik behoor ook tot die groep). Bovendien, als je van te voren besluit om het materiaal enkel op CD uit te brengen, dan kies je voor 44,1, omdat conversie van 96 naar 44,1 toch het signaal aantast. (88,2 naar 44,1 gaat wel weer redelijk).
Ook speelt mee wat je als bronmateriaal gebruikt. Zijn het vooral electronische instrumenten, synthesizers bijv., dan heeft het ook geen zin om hoger te gaan dan 44,1, daar deze instrumenten vrijwel allemaal op 44,1kHz werken.

44,1 kHz is trouwens helemaal zo slecht nog niet.

Leuk insiders-detail: Vinylfans beweren vaak dat LP's een veel betere hoge-frequentie-weergave hebben dan CD's. Laat het nu zo zijn dat 99,9% van de LP's gemasterd zijn met filtering van 15kHz en hoger. (Gebleken is dat signaal boven 15kHz voor harmonische vervorming zorgt).

Voor de audio wereld geldt net als in de computerwereld: Meer is niet altijd beter!
het probleem zit hem niet in de bitdiepte; de EMU DSP kan wel met 24bit streams overweg. Alles wat erin gaat wordt echter geresampled naar 48kHz (zelfs 48kHz streams schijnen te worden geresampled!!).

Als ik het goed heb, is men in de pro-audio wereld wel erg dol op hogere samplerates, niet?
Een nog veel groter probleem bij deze kaarten is dat de 44,1 kHz door de DSP omgezet word naar 48 kHz.

Hoger sample rate's zijn goed maar een 44,1 kHz wil je niet omzetten naar 48 kHz.
25% korting?
Dan maken ze nog winst.
Een soort klantenbinding dus. :+
Een soort klantenbinding dus.
Dit is geen iniatiatief van Creative Labs maar opgelegd door de rechter, voorlopig alleen in Noord,- en Zuid-Amerika. Als Creative Labs echt aan klantenbinding wil doen dan zouden ze hun fout wereldwijd moeten erkennen en deze "actie" dus ook wereldwijd moeten uitbreiden.

Ik denk dat veel oude klanten en potentiŽle kopers zich belazerd voelen door het geven van verkeerde specs maar nog meer doordat veel "gedupeerden" naast het net vissen.
Hoe weet jij dat ze dezelfde campagne gevoerd hebben in dit deel van de wereld? Misschien was het hier niet zo misleiden dan daar...
Beetje jammer dat je moet kopen bij het bedrijf wat je tegelijkertijd belazerd heeft om voordeel uit je reeds gekochte aankoop te halen.
En als je bij die volgende aankoop weer belazerd wordt, kun je waarschijnlijk niet meer claimen. "Maar meneer, u wist toch nog van de vorige keer dat wij onze klanten misleiden ...".
Ik geef je gelijk. Maar hoe dan ook denk ik dat dit een gebaar is om "het goed te maken". Het is in iedergeval beter dan niks.
"Certificates received in this settlement may be redeemed only at Creative's online store at http://us.creative.com."

Dat verklaart waarom er geen niet-Amerikaans land in de lijst voorkomt.
Dat is geen verklaring want als je bijvoorbeeld op de nederlandse antille zit, moet je naar http://an.creative.com/
Creative doet dit wel vaker. Van de SB live MP3 werd ook gezegd dat hij hardware mp3 ondersteuning heeft, maar toen ik documentatie van opensource.creative.linux ging lezen, kwam ik erachter dat dat helemaal niet zo is. Het enige verschil is de software, die overigens zelf ook al shit is. Niet dat ik die kaart gekocht had, overigens.

Maar het is al verscheidene malen gevraagd, maar hoe zit het nu precies met dat kwaliteitsverschil? Kan hij nou wel of niet 24/96? En in welke situaties kan hij dat dan wel of niet, aangezien 24/96 alleen soms gehaald kan worden?
In de praktijk bleek dat deze specificaties alleen onder zeer specifieke omstandigheden waar werden gemaakt, en dat de kaarten het grootste deel van de tijd dus minder goed presteerden.
Welke kwaliteit wordt er meestal gehaald dan?
De DSP op de Audigy-1 werkt vast op 48kHz. Het enige dat 96kHz spec heeft is de DA-converter, maar die zit *na* de DSP en ontvangt dus een 48kHz stream.

In principe passeren alle streams de DSP, want die regelt ook het mixen van inputs. Dus daar ben je mooi klaar mee...

edit: voor technischer informatie zie hier. Ik dacht eigenlijk dat mijn verhaal voor de Audigy-2 niet meer gold, maar begrijp uit het verhaal in de link (onder "Playing back 24/96..." dat er meer een soort workaround is gemaakt door Creative. De DSP ligt nog steeds dwars.
24/96 is alleen als je apparatuur via een externe digitale uit/ingang aansluit. Via de 'gewone' analoge in/uitgang is maximaal 16/48 mogelijk. Maar aangezien dit een 'gamers-kaartje' is (relatief laag cpu, EAX4 support e.d.) is dat niet z'n ramp lijkt mij
Ik vraag me af voor hoelang geleden het dan geldt, want ik heb in juni 2003 (dat is dus bijna twee jaar geleden) een Audigy 2 Platinum eX gekocht. Vraag me af of dit dan ook van toepassing is. Zou het wel erg leuk vinden...
Het is volgens mij sowieso niet van toepassing op de Audigy 2, alleen voor de originele Audigy.
you must provide the model and serial number of your Audigy ES, Audigy Platinum, Audigy Platinum eX, Audigy Gamer, Audigy MP3+, or Extigy model sound card ("Sound Card")
If you did not purchase a qualifying Sound Card at some time between March 28, 1999 and December 29, 2004, you are not eligible to make a claim and should not submit a Claim Form.
Ofwel datum is geen probleem, product wel.
dan is het denk ik nog wel geldig, gewoon invullen en dan zie je wel :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True