Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Bron: ZDNet.nl, submitter: tweak_dude

ZDNet.nl schrijft dat Creative Labs op de Gameworld Developer Conference in San Jose, Californië de wereld kennis heeft laten maken met de nieuwste EAX-standaard van het bedrijf: EAX 4.0. Deze standaard zal de EAX 3.0-standaard opvolgen die vier jaar geleden geïntroduceerd werd. Hoewel de EAX 3.0-standaard al in 1999 het daglicht zag duurde het tot ver in 2001 voordat Creative de Audigy-serie geluidskaarten lanceerde met ondersteuning voor de standaard. Het ligt dus in de lijn der verwachtingen dat het nog geruime tijd zal duren voordat we de eerste EAX 4.0-producten zullen zien.

Creative Audigy kaart (klein)Veel informatie over de nieuwe mogelijkheden van de EAX 4.0-standaard geeft het artikel op ZDNet.nl niet prijs. In het artikel wordt ondersteuning voor meerdere geluidsomgevingen genoemd, maar wat we daarbij moeten voorstellen is de vraag aangezien EAX 3.0 ook al vier omgevingen tegelijkertijd kon verwerken. Andere, volgens ZDNet, nieuwe gereedschappen zijn frequency shifters, echo's en chorusfuncties.

Verder heeft Creative een nieuw audioformaat ontworpen genaamd Interactive Spatial Audio Composition Technology (ISACT) waarmee ontwikkelaars geen rekening meer hoeven te houden met het aantal gebruikte speakers. Afhankelijk van het aantal aanwezige speakers wordt het geluid automagisch in het juiste formaat gegoten. Komende zomer zal Creative de ontwikkelgereedschappen voor de EAX 4.0-standaard vrijgeven aan de game developers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

ik hoop dat het effect wat hiermee bereikt wordt een beetje gaat lijken op het oudere a3d, dat roelde wel erg. EAX zorgt voor mooie omgevingsgeluiden (holle grot enzo), maar echt positioneel zoals a3d als uit mn speakers kon toveren heb ik van eax nog niet gehoord, ook al heb ik nu een 5.1 speakerset.
EAX 3.0 heeft het grootste deel van die A3D-effecten. Alleen gebruikt naar mijn weten geen enkel spel het nog op een goeie manier. GTA3 bijv. claimt dat ze EAX3.0 ondersteunen maar ze gebruiken maar 2 speakers eigenlijk. Ook splintercell en Jedi Knigt 2 zouden EAX3.0 ondersteunen. Maar uit eindelijk word het niet volledig gebruikt. Heel jammer.
Toch vreemd dat de fabrikant van geluidskaarten zelf een standaard bedenkt...
Helemaal niet vreemd. Juist door dit trucje van Creative hebben ze altijd DE gamekaart omdat alleen creative kaarten ondersteuning hebben voor het nieuwste.
Helemaal niet vreemd. Juist door dit trucje van Creative hebben ze altijd DE gamekaart omdat alleen creative kaarten ondersteuning hebben voor het nieuwste.
Ja, maar Creative is ook marktleider, dus eigenlijk kunnen ze doen wat ze willen.
Nou, ik hoor anders met mijn Audigy perfect 3d (bijv. Splinter Cell). Echter gebruik ik de front en rear line outs en een surround versterker.
Werkt echt prima hoor!
Hmmm ik heb een live en daar hoor ik het dus niet, maar ik heb een paar dagen een audigy en toen hoorde ik het ook niet... misschien kwestie van toen verkeerd geconfigureerd...

Uit splinter cell krijg ik nu niet veel meer dan stereo over 5 speakers en environmental effecten :'(
maarja dat zal dan wel aan de live liggen.
Als je pc de speakers aanstuurt gaat dat niet via de spdif naar je DTT2500/3500, maar via de digital DIN, een eigen Creative uitvinding.
Verder kan de DTT2500 maar 4 aparte kanalen ontvangen, zowel analoog als via die DIN. De rest wordt erbij "bedacht" door het kassie (via cmss). Dolby pro-logic levert ook maar 4 "kanalen".
De enige manier om op die set alle 6 kanalen apart vanuit de pc aan te sturen is via een DD5.1 stream door de spdif, maar dat kan alleen een nvidia soundchip realtime encoden vanuit spellen.
EAX is geen 3D geluid.

EAX zijn alleen maar effecten. Effecten zoals echos en hol geluid zoals bv in een kathedraal of grot.
Maar dan niet dynamisch berekend zoals bij A3D maar gewoon vooraf bepaald.

Daarom dat je EAX kan gebruiken bij spellen die helemaal geen 3D omgeving hebben. (zoals Baldurs Gate)

Het voordeel van EAX is dat het best wel een mooi effect geeft zonder dat het veel rekenkracht kost.
Pas bij EAX3 zijn ze begonnen die effecten ook afhankelijk te laten zijn van voorwerpen die in de weg staan en het geluid tegenhouden etc.
Nee. De allereerste EAX heeft geen positionele audio. Dat gedeelte wordt volledig overgelaten aan DS3D.

Je moet het als volgt zien:

Met DS3D krijg je positionele audio. Dus bv dat je een monster rechts van je hoort in een grot.
Met EAX wordt een effect toegevoegd zodat het geluid hol lijkt. Dat effect is echter niet afhankelijk van de vorm van de grot. (vandaar dat het ook in 2D spellen als Baldurs Gate gebruikt kan worden)

Met A3D krijg je positionele audio zoals in DS3D, alleen van betere kwaliteit.
Met A3D2.0 krijg je een hol geluidseffect afhankelijk van de ruimte waarin je staat. Daarom is A3D2.0 niet te gebruiken in Baldurs Gate.

Met A3D2.0 hoor je geen monsters in een gang naast je. (als er dus nog een wand tussen zit)
Bij EAX in principe wel. (wordt met truuks natuurlijk grotendeels in spellen verholpen)
Dat is bij EAX3 verholpen. Als je daar een deur op een kier zet dan heeft dat ook het gewenste effect op het geluid. Net zoals A3D2.0 dat al veel langer had.

A3D2.0 was eigenlijk zijn tijd ver vooruit, en vergde daardoor relatief veel rekenkracht.
EAX klonk toch best aardig, en kostte bijna geen rekenkracht. Wat dat betreft was er veel voor EAX te zeggen als je geen high-end systeem had.

Wie let er nou op of een geluids wel op de juiste manier hol klinkt? Zolang het maar hol klinkt in een dungeon zijn de meesten al lang tevreden.
Zet EAX dan eens aan, staat standaard uit in SC. Zal wel de reden zijn dat je nog nooit wat gemerkt hebt in games....Dit soort dingen :)
staan je boxen wel goed??

bij mij staan ze precies zoals het moet (staat op diverse sites uitgelegd) en ik hoor dus wel degelijk waar iemand zich bevindt in games die EAX (en dus ook DS3D) ondersteunen.
in m'n oude computer had ik een live, en in m'n nieuwe een audigy2 (beide platinum) en bij mij komt 't er spectaculair goed uit.

ik gebruik hiervoor de digitale uitgang (soort van spdif dacht ik) en de eerste line out. (zo stond 't in de handleiding in elk geval). De speaker set is een Creative / Cambridge Soundworks DTT2500-digital.

zou goed moeten werken dacht ik. Maar crea support in Ierland kan je d'r vast wel mee helpen als het niet lukt.
Dat is onzin...

De live heeft al support voor objecten die in de weg staan. Heeft alleen geen environment morphing en padding.

En sinds de allereerste EAX heb je al positionele audio, misschien niet zo goed geimplementeert als bij A3D, maar was al wel aanwezig.
wat mij opvalt is dat iedereen het over die effecten heeft, hou allemaal er even rekening mee dat er een verschil is tussen surround en quadrofonisch. surround is niets meer als overal boxjes, maar geen positie bepaling. voor de positiebepaling heb je namelijk hooguit maar 4 en geen 5, 6 of 7 boxjes nodig. positiebepaling word gedaan met behulp van quadrofonie. hiermee kan je uit elk boxje afzonderlijk geluid laten komen zodat er een positie bepaalt kan worden. de eerste live (value) kon dit 2e al, deze kon geen surround aan (5.1), maar wel quadrofonie (4.1), met andere woorden, de eerste versie van EAX was wel zeker voorzien van geluidsbepaling
Ik raad aan de term "surround" maar helemaal niet te gebruiken aangezien die nergens gedefinieerd is.

Jij vindt blijkbaar dat surround hetzelfde is als 5.1, maar ik denk bij surround eerder aan "Dolby Surround" wat 4.0 is. (Center, left, right, surround)

Inderdaad zijn 4 speakers genoeg. Maar een center voor maakt de plaatsbepaling wel beter in het voorste segment.
Niet zo interessant bij computerspeakertjes die vlak naast je monitor staan, maar als je speakers ver uit elkaar staan is het wel degelijk erg nuttig.
(zoals bij mij bv aangezien ik de speakers van mijn DD versterker gebruik)

(Overigens is quadrofonie 4.0 ipv 4.1)

Maar nogmaals: EAX was niet voorzien van geluidsbepaling. Dat werd door DS3D gedaan.
Maar als je in een 3D spel EAX had, dan had je automatisch ook DS3D. Daardoor leek het alsof EAX zelf met die geluidsbepaling te maken had. (Een verwarring die ook verder aangewakkert werd door Creative)
Het grote verschil tussen A3D en AEX (en wat dus ook [indirect] zorgt voor al die problemen die je noemt) is dat A3D volledig 3d geluid gaf: het deed aan x, y en z positionering. AEX doet enkel aan x,y positionereing.

Daarom kan je met A3D zo mooi het geluid laten bepalen door de grootte van een grot, en had AEX alleen een 'flag' die je aan aan de ruimte/het geluid kon geven die het geluid vervormde.
Ik heb hier de live 5.1 met een creative setje en splinter cell komt er perfect uit. Uit alle boxen komt geluid dus ook de middelste.
Zelfde hierzo, gehackte A2 drivers over een SBLive gooien samen met Creative/CSW DTT 3500-Digital Super soundje. En het spdif btw die uitgang
geloof me ... A3D 2.0 was een pak beter. Ik ben nu ook een Audigy, geen slechte kaart, maar ze kan nog altijd niet tippen aan die oer oude Vortex2 chip
Ik dacht dat a3d en eax aanvullende technologien waren, dit is dus niet meer het geval??
Dat is nog steeds het geval.
EAX is een aanvulling op DirectX.

Ik geloof dat Sensaura die A3d maakte opgekocht was door Creative omdat A3D veel te goed was tov de rommel die Creative maakte. Nu gaan ze weer lopen pronken met wat A3D al jaren geleden had gemaakt.
A3D was van Aureal, die trouwens ook soundchips maakte (Vortex).
Sensaura bestaat gewoon nog.
Wat zit iedereen dan te zeuren, dat het weer als a3d moet gaan klinken het 1 sluit het ander niet uit, en alle kaarten van tegenwoordige (behalve trust waarschijnlijk) ondersteunen a3d.
gebruik de hardware en\decoder van mijn nforce1
op een dts versterker

en geloof me als je dat heb gehoort wel je die creative niet meer

gewoon onder games bijna het zelfde geluid als in films op dvd

geluid links is dus ook echt links en niet met een echo ergens anders vandaan
vandaar dat ik mijn creative rommel weg heb gedaan
(ook wegens problemen met via chip)

ben zeer tevreden met games met mijn geluidskaart
alleen jammer dat mijn ati 9100pro(Overgeklokt)
niet meer de nieuwste games kan bijhouwen

maar ik blijf zeggen
als je geld heb
doe het via de dts\dolby digital
van je versterker
Mjah kewl... maar ik ben tot nu toe nog geeneen game tegengekomen die realtime DD ondersteunt... alle spellen die ik tot nu toe heb geprobeerd proppen alles weer terug naar 2 kanalen, ook al output je 5.1 digitaal naar je externe DD decoder. Die overige 3.1 kanalen worden domweg niet gebruikt.

Misschien doe ik iets ontzettend fout... maar WAT dan :?

Noem eens een titel waarbij dit bij jou werkt?
Het spel hoeft het niet te ondersteunen.
Die chipset verzorgt zelf de encoding van standaard 4 speaker support naar Dolby Digital
Toch vreemd dat de fabrikant van geluidskaarten zelf een standaard bedenkt... Dit terwijl de andere merken waarschijnlijk deze standaard niet zullen gebruiken of vlink moeten betalen om het te mogen gebruiken....

Ik vind trouwens wel dat creative de laatste jaren erg slechte en onduidelijke driver support heeft voor hun soundkaarten...

Kep zelfs een keer een sb live 4.1 gekocht wat gewoon een sb 128 bleek te zijn. De bekende EMU10K1 chip zat er dan ook niet op... Nu heb ik een sb live 5.1 waar de naam audigy live in voorkomt. T wordt er niet duidelijker op. Probeer nu eens drivers te downloaden voor deze sb live... Succes met de puzzel... de meeste drivers werken niet met deze kaart.
Ik vind trouwens wel dat creative de laatste jaren erg slechte en onduidelijke driver support heeft voor hun soundkaarten...
Niet alleen kwa drivers, maar ook zeker kwa releases van hardware. Ik vind Creative tot op zekere hoogte zelfs misleidend.

Want toen Creative begon met de Live serie en dan vooral de EMU10K1 chip die ze gebruikte voor die Live beloofde ze dat je een geluidskaart zou krijgen die door de tijd heen steeds meer functionaliteiten zou krijgen doordat de EMU10K1 zo "programmeerbaar" was. Dus ik kocht toendertijd een SB Live met de veronderstelling "Leuk, een chip die doormiddel van drivers meer functionaliteiten krijgt". Dus niet.

Creative heeft nooit niets toegevoegd aan een bestaande kaart doormiddel van drivers. Ze hebben alleen maar de EMU10K2 uitgebracht die nog beter is. Maar ja, als Creative er vervolgens niets mee doet behalve geld vangen vraag ik me af waarom ik nog ooit een Creative zou moeten kopen, al helemaal nadat de laatste Liveware alleen nog maar via een CD te bestellen is |:(
Officiele driver support is inderdaad om te huilen :(

MAAR als je wil kun je wel gehackte audigy2 drivers op je audigy 1 of zelfs sblive gebruiken.

Je hebt dan alle nieuwe eax effecten die de audigy2 ook heeft.

Heb zelf een sblive 4.1 met audigy2 drivers en software draaien, werkt prima :)

Ben benieuwd hoe dat met eax 4.0 zit :)
EAX-(A)HD (versie 3.0 dus) krijg je niet uit je Live!. Ook niet met gehackte drivers.

Verder is de driversupport al lang goed!! Als je de moeite neemt om de meuktracker in de gaten te houden zou je dat weten (officiele drivers via Compaq).
Oh, werken de drivers dan tegenwoordig wel goed op een dual processor systeem?
Kep zelfs een keer een sb live 4.1 gekocht wat gewoon een sb 128 bleek te zijn. De bekende EMU10K1 chip zat er dan ook niet op...
Dan ben je bedonderd want de 2 kaarten die jij noemt bestaan namelijk allebei:

1) SoundBlaster Live! 1024 -> 4.1 geluid.
2) SoundBlaster 128 met 2 uitgangen. is geen 4.1 maar dubbelstereo.

Is een heel verschil qua geluidskwaliteit/effecten.
Ik zou liever eigenlijk zien dat creative de markt van het realtime encoden van Dolby Digital eens wat meer zou betreden. Ik denk dat dit nog veel leuker is dan EAX. Ik weet alleen niet of ze dit al hebben of een soort vorm, maar hardwarematig zou wel erg leuk zijn.
Inderdaad. Hier kaart je een veel belangrijker punt aan.

Omdat geluidskaarten geen realtime DD signaal kunnen encoden (buiten de nForce combinatie) heb je nog steeds geen volwaardig ruimtelijk signaal in spellen.

Het rear kanaal was tot nog toe altijd mono en het front kanaal altijd stereo (je zou het kunnen vergelijken met Dolby ProLogic). Met tevens een stereo achter kanaal kun je een groter ruimtelijk gevoel creeeren bij de speler/luisteraar, en dat is juist waar men naar streeft.

Dit nieuwsbericht is daar eigenlijk niet meer dan een kleine bijdrage aan, vergeleken met het realtime DD encoden. Want dat kan nog steeds niet zonder nForce moederbord, het zou inderdaad interessant zijn een hardwarematige oplossing te implementeren op "stand-alone" geluidskaarten.
Idd, Creative doet als of we iets spectaculairs mogen verwachten, iets GEHEEL nieuws, koop NU!

Het is IDD ZEEEER jammer dat Aureol OPGEKOCHT is door Creative labs. A3D was Met A3D 1, 2 en 3 (3 is nooit afgekomen, toevoeging was oa decompressie 3d gepositioneerse mp3 gegeluiden) de concurentie VER vooruit. Toen Aureol in deze conservatieve bussiness (geluid is toch geluid?) succes begonnen te boeken, na grote dure investeringen, heeft Creative z'n slag geslagen.

Ik voorspel dat Creative toch over een bepaalde tijd over gaat op het A3d idee.
Waarbij de ruimten, materialen, occussies,reflecties, etc. allemaal Realtime door de chip berekend gaan worden. Kijk dan word je soundcard iets waarvoor je wilt upgraden.

A3D word NU al weggemoffeld euh uitgefaseerd met windows XP (gebrekkige KLOTE drivers, en als je GOEDE (zonder memleak hebt voor W2k hoor ik 't GRAAG) * Zou philips het A3Dpatent/idee willen kopen van creative? Dat zou ERG goed voor de markt zijn.*

Ja sorry voor 't Creative bashing, maar die zijn de afgelopen jaren alleen bezig met creative marketing ipv iets goed te maken, nieuwe kaarten hebben geen verbeterd sn ratio etc, wavetable poort is al tijden foetsie, die kopieer beveiliging tegen digt kopieeren, drivers, beloften niet nakomen over "soft-ware-upgrades" etc. Het is gewoon met ouder rommel cashen! :r :'(

Zilver om oud ijzer luid 't spreekwoord.

-BF-
[quote[
wordt het geluid automagisch

Tiepvaud?

[/quote]

Nee :o

Maar goed, het klinkt nog steeds niet goed. Als je nagaat dat A3D 2.0 al veel beter klonk dan A3D 1.0 en dat dat weer beter klonk dan EAX 2.0 .... nou dan weet ik het wel. Ze zouden het trouwens idd beter moeten toepassen in de spellen. Zou je eigenlijk op kunnen schieten met een SPU (Sound Processing Unit) ala bv een proc @ 400 Mhz, kan nog passief met 512 kb cache .... voor realtime berreken van geluid ?
Zo'n Sound Processing Unit zoals jij het nu noemt bestaat al een jaar of 10 in de vorm van een DSP, Digital Signal Processor.

De EMU10K1 en EMU10K2 zijn beide krachtige DSP's welke goedkoop zijn en heel wat in huis hebben. Creative gaat niet real-time DD encoderen omdat ze dan bergen licentie gelden aan Dolby Laboratories moeten gaan betalen en dus ontwikkelen ze een eigen game standaard net als andere fabrikanten dat doen of gedaan hebben.
Het lijkt mij overigens het beste als de PC niet zelf de geluiden gaat lopen berekenen, maar dat een externe DSP dit gaat decoderen. Een DSP met Dolby Prologic II of DTS: Neo 6 ondersteuning zal een spectaculair resultaat neer kunnen zetten uit een standaard 2 kanaals signaal. Ik kijk alle TV uitzendingen in DTS: Neo 6 en dat klinkt gewoon zeer goed. Het mooiste zou een digitale 5.1 DTS stream zijn, maar dit vergt zo'n enorme rekencapaciteit dat er een zeer dure DSP op de soundcard geplaatst moet worden en de bandbreedte van de PCI bus te klein zou zijn.
Ik denk dat men het gewoon moet houden bij een echte goede stereo weergave met een goede Prologic signaal erin verwerkt. De kwaliteit van de aangesloten luidsprekers en versterkers aanzienlijk verbeteren en voor een nog betere signaal ruisverhoding en vervorming op de geluidskaart gaan. Meer speakers toevoegen om beter positioneel geluid te krijgen is niet de manier. Beter apparatuur en weergave wel.
Als die Dolby licenties echt zo belachelijk duur zouden zijn, waarom heeft Nvidia DD encoding dan ingebouwd in de Nforce chipset?

En dat geeft ook meteen aan dat het real-time encoden van DD informatie best goed te doen is tegenwoordig.

Die Nforce chipset met DD encoding is immers niet extreem duur.

Ook ProLogic van een digitale bron, over een goede versterker legt het enorm af tegen DD. Dus ik wil wel degelijk dat ze daar meer aandacht aan besteden.

En totdat ze dat doen doe ik het voorlopig wel met mijn Acoustic Edge die itt Creative wel 5.1 in games doet. (En dat dus doorlossen naar de 6ch ingang van mijn DD versterker)
Kun je der ook koekjes mee bakken?
Maar wat is het nut van een lancering die je zelf pas véél later gaat ondersteunen? Je laat jezelf alleen maar door de concurrent in de kaart kijken. Beter is het volgens mij om via NDA's de programmeurs vast op de hoogte te stellen of zo en de concurrent pas bij de ondertseuning/lancering de ogen uitsteken. Tenzij het een open standaard/licentie standaard is natuurlijk.
Kijk meneer deze video kaart is nét nieuw, ondersteund eax 4.0 en wat al niet meer.
Eax 4.0?
Ja de inmiddels twee jaar oude standaard van Creative, maar hij is de eerste die het ondersteund hoor echt.
Oh, en wat kan die kaart daar? Klant wijst naar ander merk kaart :)
Nut van het nu al uitbrengen van de standaard is dat game developers de games er al mee uit kunnen gaan rusten. Een game ontwerpen duurt enkele jaren. Als creative de kaarten en development tools tegelijk uitbrengt is er geen hond die de kaarten gaat kopen, omdat ze nog niet worden ondersteund.

Zorg je dat de development tools ver van te voren aanwezig zijn (en backward compatible zijn), dan worden de games er al mee uitgerust, waarna de klant sneller de nieuwe kaart gaat kopen als ie uitkomt, omdat ie al games heeft die er gebruik van maken.
een videokaart die eax ondersteuning heeft ga ik gelijk kopen. lijkt me stoer mn monitor die 7.1 geluid produceert.
Kijk meneer deze video kaart is nét nieuw, ondersteund eax 4.0 en wat al niet meer.
Eax 4.0?
Das idd wel vreemd een VIDEOkaart die EAX geluid wept...
Krijgt hercules gelijk de licentie hiervoor van Creative :?

Crystal chippies vind ik wat beter namelijk ;)
Is 't niet pas een standaard als iedereen (>70%) het gebruikt? Anders kan ik ook wel ff wat standaarden introduceren :+
Het oude a3d was zoveel beter dat het met een koptelefoon op zozeer 3d was dat je het ook boven en onder je hoorde dit met behulp van vertragingen van het geluid aex is niet te vergelijken echt jammer dat aureal niet meer is
Wanneer gaan ze eens een kwaliteitseis aan de effecten stellen? De galm/chorus/flangers zijn gewoonweg om te huilen. Je hoort de aliasing en alle digitale randverschijnselen zo duidelijk dat je bijna over je nek gaat als je een fatsoenlijke galm (a la Lexicon) gewend bent. Dat versta ik dan onder een realistischer geluid. En die EMU chippies kunnen dat met gemak aan. En niet dat het een Lexicon kwaliteit moet zijn maar wat ik van EAX3 gewend ben is te vergelijken met niet gefilterde/niet gealiasde 3D graphics. En als Creative poogt over te komen met professionele geluidskwaliteit dan laten ze op dit gebied een forse steek vallen.

Maar ik zal braaf eens naar EAX4 luisteren als ik de mogelijkheid daartoe krijg. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True