Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

De Interactive Audio Special Interest Group werkt aan een nieuw en open audioformaat. De eerste fabrikant die het systeem gaat toepassen heeft zich al gemeld: Sony gaat het formaat in de Playstation 3 gebruiken.

Notes De Iasig heeft de specificaties van het zogeheten 'Interactive XMF'-bestandsformaat. De groep hoopt dat het nieuwe bestandsformaat op verschillende platformen gebruikt gaat worden, schrijft Gamesutra. Sony zal het formaat in elk geval implementeren in de ontwikkeltools voor de Playstation 3, zodat het toegepast kan worden in games voor het platform.

In technisch opzicht is ixmf geen echt nieuw audioformaat, maar een specificatie voor zogeheten containers, waarin bestaande audioformaten als pcm, aiff, mp3 en midi gecombineerd kunnen worden. Zo gebruikt ixmf de tijdcodering van midi om geluiden in een bepaalde volgorde af te spelen. Daarnaast is er de mogelijkheid om scripts in het ixmf-bestand op te nemen die beschrijven hoe een ingesloten audiobestand afgespeeld moet worden. Het nieuwe ixmf-formaat borduurt voort op het XMF Meta File Format, dat weer grote gelijkenis vertoont met xml.

Het nieuwe formaat is open, zodat niet betaald hoeft te worden om het te gebruiken. Het initiatief lijkt sterk op DirectMusic Producer, de tool die Microsoft een aantal jaar geleden introduceerde als onderdeel van zijn Directx-api. DMP is nooit aangeslagen omdat het aan Directx gekoppeld was en daarmee niet op platformen van Sony en Nintendo gebruikt kon worden. Met ixmf hoopt de Iasig een standaard te hebben die wel op verschillende platformen gebruikt gaat worden. De grote vraag is dus of Microsoft het formaat zal gaan omarmen, maar dat bedrijf heeft nog niet op de aankondiging van de Iasig gereageerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

als je mp3 in je ixmf stopt wel :-)
De scripts waar het hier om gaat regelen heel andere zaken dan een codec. Denk aan effecten als een geluid (dat als mp3 in het bestand ingebakken zit) dat van links naar rechts verhuist en ondertussen in toonhoogte verandert of echo meekrijgt.
Ik denk eerder dat ze drm achtige scripts in willen bouwen.

Ik snap het nut van deze container niet helemaal (behalve dat het dan op ieder systeem draait, maar dat doet een media player met de juiste codec allang)

Ik ben bang dat dit weer een van de vele formaten gaat worden die soms wel soms niet wordt ondersteund (zoals ogg in mp3 spelers)
Toch wel raar dat er nog geen echte standaard is, want toch wel vaak irritant die extensies. Waarom kan het niet zo zijn dat er maar 1 algemene standaard extensie is?
MP3, WAV en MIDI zijn gewoon standaarden. ixmf is geen nieuwe audiostandaard zoals de titel het een beetje brengt, maar eerder een interface om dergelijke geluids fragmenten af te spelen. Een alternatief voor DirectXAudio uit de DirectX gelederen. Daarom is de kans dat Microsoft dit zal gebruiken op de Xbox of PC erg klein.

DirectMusic Producer lijkt weer meer op de audio trackers uit het dos tijdperk zoals StreamTracker waarbij je geluids fragmenten op meerdere tracks kon zetten om zo een compleet muziek stuk te schrijven. Veel house muziek uit de jaren 80 en 90 zijn middels zulke trackers (vooral op de Amiga) gemaakt.


(edit: Fixed some typos)

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 4 maart 2008 15:03]

omdat elk formaat zijn eigenschappen heeft. je kan niet alles combineren. zo is midi compleet wat anders dan audio. en is wav bijvoorbeeld ongecomprimeerd en mp3 niet.
ok het zou fijn zijn als er 1 standaard was voor ongecomprimeerd, dus niet zowel aif(apple) en wav(microsoft), of mp3(licenties dokken) en ogg(open standaard), maar dat is in een droomwereld. en zo'n probleem is het nou ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door Maghiel op 4 maart 2008 14:46]

Afstemmen en samenwerken levert vaak lang niet zoveel macht, invloed en geld op als rakelijk langs anderen samenwerken.
Waarom kan het niet zo zijn dat er maar 1 algemene standaard extensie is?
Een woord: patenten.
Patenten zouden niet echt een probleem moeten zijn, want het alternatief van MP3, ogg is ook vrij en zo zijn er ook wel varianten van de andere manieren van muziek vastleggen die ook vrij zijn, of dusdanig simpel dat om patenten heenwerken ook niet een probleem zou moeten zijn.
Nee ik zou een ander woord gebuiken: Geld.
Waarom zou microsoft dit zelf moeten ondersteunen in Direct-X? Als je hiervoor een open library met een flexibele licentie hebt kan je dit toch perfect bovenop DirectX of eender welk ander platform laten werken. Gewoon wat geluidjes mixen en op het juiste ogenblik afspelen is toch zo moeilijk niet...
Zo hallo, onderschatting is hier echt een understatement :P

Libraries zoals FMOD e.d. zijn wel leuk enzo, maar professioneel audio mixen + programmeren komt echt wel even wat meer bij kijken :P

Timing kan best trickey zijn (programmeer technisch) en DSP staat nou niet bekend als een supereenvoudig ontwikkelgebied :P

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 4 maart 2008 15:29]

Ik zei dus wel 'bovenop' DirectX, die al het moeilijkste geluidswerk doet (eigenlijk doen je soundcard drivers dat). Dat DSP werk gebeurt daar allemaal, je kan perfect de geavanceerdere highlevel DirectX functies gebruiken om dit soundformaat af te spelen, dus ik zie niet in waarom dit zo moeilijk zou kunnen zijn.
Ik zou zeggen, stuur een sollicitatie naar Ms. ;)
Ik werkte wel eens met trackers en nu nog steeds dit formaat heeft veel weg van een bestand dat deze trackers maken. Bv en mod bestand zelfde idee geluiden afspelen op een bepaalde tijd met een bepaald filter en snelheid. Kan dus makkelijk gewoon in een codec geplakt worden.
Ik mis een beetje het voordeel van dit initiatief. Wat voor probleem lost dit nieuwe formaat op?
"Daarnaast is er de mogelijkheid om scripts in het ixmf-bestand op te nemen die beschrijven hoe een ingesloten audiobestand afgespeeld moet worden."

Mp3's met scripts.. Dat zou voor mij een grote reden zijn juist bij mp3's te blijven.
Is dit niet opeens virusgevoelig?

De mp3 is overigens niet zomaar te breken. Als Sony dit wil doordrukken zou je haast zeggen dat ze mp3 support in de PS3 gaan remmen, net als Nintendo met de wii heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door Bouncing Ball op 4 maart 2008 14:48]

Er zouden twee voordelen moeten zijn, de mogelijkhijd tot scripting en het open formaat. Dat laatste is echter pas een voordeel als alle partijen (lees: Microsoft, Nintendo en Sony) het omarmen. Al zijn er natuurlijk ook toepassingen buiten de gamesindustrie te verzinnen.
Het nieuwe formaat is open, zodat niet betaald hoeft te worden om het te gebruiken.
Het is een container, dus ik neem aan dat je wel moet dokken wil je alle mogelijke ondersteunde formaten ondersteunen. MP3 bijvoorbeeld.

Toch?
Wat uit het stuk kennelijk niet duidelijk genoeg geworden is... Het nieuwe audioformaat is nadrukkelijk niet bedoeld als alternatief voor bestaande formaten als wav en mp3. Het nieuwe formaat is bedoeld voor het ontwikkelen van interactieve media als games. Daar is ook de scripting-functionaliteit voor bedoeld. Voor het weergeven van "gewoon" audio als muziekopnamen is een nieuw formaat als dit inderdaad onzin, daar zijn genoeg alternatieven voor. De scripting-mogelijkheden zijn bedoeld voor de audiodesigners van games (of films) die aan de audiobestanden extra opdrachten mee kunnen geven, zoals over (verlopende) panning, toonhoogte, en effecten als echo.
Er staat dat het de vraag is of MS het zal omarmen, niet dat ze het in / op DirecX moeten zetten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True