Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: Creative

Creative heeft vandaag stilletjes de Sound Blaster Audigy 4 Pro geïntroduceerd. Zonder er een persbericht aan te wijden is de kaart verschenen op de productpagina van de Creative-site. De Sound Blaster Audigy 4 Pro is de opvolger van de Audigy 2 Pro en wordt geleverd met een extern kastje met verschillende audio-in- en audio-uitgangen. De kaart is in staat om geluid op te nemen met een 24-bit/96KHz resolutie en kan geluid met een 24-bit/192KHz resolutie afspelen in stereomodus. Wanneer we 5.1 geluidskanalen willen is de maximale resolutie 24-bit/96KHz. De kaart heeft een 113dB SNR en heeft ondersteuning voor low latency ASIO 2.0. Verder is de Audigy 4 Pro uitgerust met ondersteuning voor Advanced HD 4.0 en een tweetal FireWire-aansluitingen.

Creative Soundblaster Audigy 4 Pro
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Dit nieuwsbericht stond vorige week toch ook al eens op de frontpage? :?

[Edit] http://www.tweakers.net/nieuws/34939

Bij de productinfo op de website van Creative valt me op dat alleen 5.1 en 7.1 wordt aangegeven.

De audigy 2 (die heb ik) heeft 6.1, en heb daarvoor ook 6.1 boxen.

Waarom zouden ze die ondersteuning eruit hebben gehaald?
Damn? Geen stereo meer? :+
toen was het een gerucht ;)
Dat is wel vreemd ja, want ze hebben wel een 5.1, 6.1 & 7.1 logo op de pagina gezet.
Begrijp deze zet niet helemaal:

1) waarom van versie 2 naar 4 terwijl de veranderingen eigenlijk zeer beperkt zijn?
2) Het is sowieso een kaart voor een beperkt publiek vanwege de prijs maar ook de minimale veranderingen dus grote omzet zullen ze er niet mee behalen.
3) DE grote nieuwe groeimarkt is PCI-Express. Het geluid zal heus niet beter klinken door die interface maar het verkoopt wel.

Heb het idee dat Creative op een dood spoor zit met hun geluidskaarten omdat de ontwikkeling eigenlijk na de intro vd Audigy 1 een beetje is stilgevallen. Het is nu erg langzame evolutie geworden.

Wellicht is de geluidloze introductie het teken dat Creative dit zelf ook door heeft.
idd, creative heeft een goede naam bij de allround consumenten: je hoeft maar creative te roepen en je ziet gelijk, SERIEUS HEB JE DIE!!! :9~

alle gekheid op een stokkie, creative is wel lekker als je gamed. het biedt veel perspectief voor gamers, dat zeker. Maar creative heeft ook veel zwaktes: denk ad prijs en andere kwalen zoals drivers of kwalitatief slechtere opname mogelijkheden zoals hiervoor al is aangegeven
het verschil tussen 24bit 96khz en 24bit 192kbit is echt verwaarloosbaar. Boven de 20khz horen we nauwelijks meer wat, een 40khz benadering is dus eigenlijk al prima (vandaar de 44khz op een cd). Het schijnt dat supersonische geluiden tóch een meerwaarde aan het geluid geven, helaas is de maximale frequentie bij 192khz sampling (96khz toon) zo hoog dat luidsprekers deze zo gebundeld weergeven dat je er niks aan hebt (het geluid wordt als een soortement van laserstraal door de luidspreker uitgezonden áls 'ie het al uit kan zenden.
Boven de 16KHz is het al niet meer te 'horen', maar nog wel herkenbaar dat je kan zeggen dat een vioolspel wel degelijk anders klinkt, eenmaal beperkt tot 16, 20 of 48KHz.

Degelijke apparatuur van een stevige paar ¤'s kunnen met gemak nog +70KHz frequenties aan hoor. :)
Edit: nazoeken leert dat ik de waardes iets te hoog had onthouden. 20KHz voor een goed horend persoon, de meeste mensen horen slechter, een enkeling beter. Dus 16 KHZ is zo gek nog niet. Allerlei zij-effecten kunnen wel zorgen voor waarneming tot +/- 24 KHz. (extreem geval)

Oude tekst.
16 KHz is wekl erg weinig. De meeste mensen kunnen nog 20 KHz als enkele toon horen. Mensen met een erg goed gehoor kunnen nog tot de 22 KHz horen. Incidenteel misschien zelfs tot 24 KHz. Hoe het zit met meer tonen tegelijk weet ik niet.

En dit is nog buiten de klankkleur waar jij op doelt, wat bij de geluids-ervaring inderdaad ook een rol speelt.
Boven de 20kHz kan je niet als een toon horen. Dat is dan ook precies de reden dat een CD niet hoger gaat. (En de meeste speakers ook niet. Pas recentlijk zijn er speakers gekomen die naar 30kHz gaan)
De betere speakers gaan al sinds jaar en dag vlot naar en boven de 30 kHz (-3dB). De afgelopen 30 jaar is er hier geen enkele speaker in huis geweest die niet de 30 kHz bereikte. Natuurlijk kan ik dat niet horen, maar ik ga er van uit dat de fabrikant geen blaasjes vertelt in de specificaties. Bij versterkers ligt de bandbreedte meestal nog veel hoger.

Over de positieve invloed van deze hogere frequenties zijn de meningen erg verdeeld. Ik ga er dus geen uitspraak over doen. De ene groep zegt dat het onzin is terwijl de andere beweert dat de hogere harmonischen voor een betere reconstructie van de grondtonen zorgen. Fourier geeft deze laatste mensen wel gelijk op papier, maar volgens mij moet het oor dan toch nog steeds die harmonischen kunnen horen, anders heb je er ook niets aan.
Je vergist je daar toch echt flink in.

Zo hebben bv de B&W Nautilus 801 en 802 hun -3dB punt bij 22kHz liggen.
En dat zijn nou niet bepaald kinderachtige speakers. Voor de mensen die niet bekend zijn met high-end speakers: Deze speakers zijn o.a. gekocht door "Skywalker Sound" en "Deutsche Grammophone" voor gebruik in hun eigen studio's.

Een ander speaker die bepaald niet kinderachtig is: De von Schweikert VR5 heeft de volgende waardes:
28-20kHz, +/- 1.5 dB, 22Hz-25kHz -6dB

Dat zijn dus allemaal speakers die ver boven het budget van de normale muziekliefhebber liggen. (helemaal als je een 5.1 opstelling wilt maken :))

Maar heb je nou een zeer recent model. Dan heb je goede kans dat ze een stuk hoger gaan. En dat geldt dan niet alleen voor de high-end range, maar ook voor betaalbare speakers.
Waar haal je die onzin vandaan?

Een baby kan 20Khz horen ja. Een volwassene al niet meer.

De meeste volwassen mogen blij zijn als ze 16kHz nog horen.
Ga maar eens naar zo'n testsignaal luisteren, dan kun je het zelf constateren.
Zelfs zit ik zo tussen de 16 en 17kHz.

Boven de 20kHz kan je niet als een toon horen. Dat is dan ook precies de reden dat een CD niet hoger gaat. (En de meeste speakers ook niet. Pas recentlijk zijn er speakers gekomen die naar 30kHz gaan)

Jij vergist je waarschijnlijk met randverschijnselen die ontstaan met filters op 20 en 22kHz. Maar dat heeft niets te maken met het horen van een enkele toon.
het verschil tussen 24bit 96khz en 24bit 192kbit is echt verwaarloosbaar.
da's een eindeloze discussie, ga ik niet op in ;-)

wat in ieder geval een groot verschil maakt, is het feit dat een 192kHz circuit veel minder aggressieve filters kan gebruiken:
op 192Khz kun je signalen tot 96kHz opnemen, maar je hebt alleen de eerste doe-is-gek 22kHz nodig voor audio.
op 44.1 kHz kun je maximaal tot 22k, en dan wil je het onderste uit de kan!!! dan moet je wel zorgen dat vanaf je gewenste topfrequentie alles ge-na-de-loos wordt weggefilterd, wat ook schade doet aan
de hoge frequenties die je eigenlijk graag perfect had opgenomen....
dus het voordeel van 192k is niet zozeer die idioot hoge nyquist frequentie van 96k, maar het feit dat je met een heel zacht filter kunt werken en daardoor het hoorbare gebied beter kunt beschermen, en opnemen.

als je deze 192k opname later omrekent naar 44.1 of 48, moet er natuurlijk nog een hoop wiskunde gebeuren om de audio niet totaal te vern**ken, maar hey, dan kunnen mensen weer mooi ergens hun brood aan verdienen! :Y)
De reden dat geluid gesampled wordt met een frequentie boven de 24KHz is van technische aard. Om een golf (sinus) te kunnen recontrueren heb je 2 punten op deze golf nodig. Dus om geluidsgolven van 24 KHZ te kunnen reconstrueren moet je samplen op 48 KHz.

Voor degene met een klein beetje wiskunde achtergrond: je krijgt een vergelijking met 2 onbekenden. Let wel dit is per geluidsgolf.

In praktijk heb je echter altijd te maken met afrondfouten. Om het effect hiervan zo klein mogelijk te houden kun je meer punten per golf nemen en de resultaten daarvan slim middelen. Daarom zie je sample-frequenties van 96KHz of meer.
Als je een 20 KHz signaal met 40KHz sampled heb je dus maar 2 waardes. Kan je je mischien voor stellen dat je met 2 samples moeillijk het oorspronkelijke signaal terug kan krijgen. Daarom gebruike CD spelers ook allemaal oversampling om dit beter te kunnen reproduceren. D/A is dus niet zo eenvoudig als het lijkt. 96KHz heeft dus zeer zeker zin. 192KHz is voor de consument naar mijn mening overbodig.
Best wel een dure oplossing lijkt mij. Voor hetzelfde geld heb je een prof. kaart die een veel betere naam hebben. En met 192KHz opname. Maar goed, die merken zijn niet zo main stream, en wat de boer niet kent, doar luustert ie niet noar.....
EAX ondersteuning vergeet je voor het gemak maar even ?

Deze kaarten worden vooral door gamers gekocht om de CPU te onlasten (hoeft die de effecten niet meer te berekenen.. mag de DSP doen) en om het geluid zo goed mogelijke uit alle kanalen te krijgen tijdens het gamen (EAX)
Het is me de laatste tijd opgevallen dat veel niet-Creative kaarten (en onboard chipsets, bijv C-Media) ook EAX ondersteuning bieden. Ik heb er (vluchtig) naar gezocht, maar kan helaas geen info vinden of dit nou 'echte' EAX is of een soort emulatie (waarbij je CPU alsnog voor de meeste berekeningen gebruikt wordt).

Maar in het geval dat moderne onboard oplossingen wél je CPU ontlasten, wat is dan nog het voordeel van een losse geluidskaart (vanuit 't standpunt van de gamers)?
Ik heb een paar kaarten van een ander merk gehad met EAX ondersteuning. Maar het geeft altijd geklier in spellen.

Mindere/andere effecten dan bedoeld, meer bugs, vaak toch maar EAX uitzetten, of zelfs hardware ondersteuning uitzetten omdat anders het geluid niet lekker werkt. (Per spel weer verschillend)

En dan nog heb je maximaal EAX2.
EAX3/4 wordt alleen maar door Creative kaarten ondersteunt, en EAX4 heeft nou juist een aantal interessante features. (waardoor het gemis van A3D 2.0 minder wordt :))

Wel jammer dat Microsoft en de andere geluidskaart producenten niet wat harder bezig gaan om die features in DX te zetten.
Nu moet ik toch weer verplicht een creative kaart kopen als ik geen gezeik wil hebben in spellen.
@cyberjoe:

En hebben die kaarten (met een goede naam) ook ondersteuning voor EAX 4.0? Als ik bij vrienden games op de pc speel mis ik gewoon de helft van het geluid door het ontbreken van EAX onderteuning. Bijvoorbeeld: de vogelgeluiden bij Tiger Woods, het schreeuwen van de coach op de achtergrond bij Fifa, het mooi gelijkmatig aanzwellen en wegebben van het racegeluid bij een naderende rallywagen in een racegame enz. Dit zijn slechts voorbeelden die eigenlijk overbodig zijn omdat game-geluid met EAX continue beter klinkt dan zonder EAX. Ook de onlangs gereviewde en bejubelde onboard oplossingen schieten hierin toch echt te kort. Voor gamers is dit de reden waarom een Audigy zeker wel meerwaarde biedt.
Tuurlijk is dit relatief duur, mar je krijg er wel veel voor, interne PCI kaart, extern deel plus een afstandbediening. het bevat ook nog eens 2 FireWire aansluitingen. Het is zeker het geld waard mits je natuurlijk veel waarde hecht aan goed geluid en veel mogelijkheden
Persoonlijk heb ik het nut van firewire aansluitingen op een geluidskaart nog nooit begrepen... verder is het wel een super kaartje, met zeer goede specs op de audio in/uitgangen.
Ik had ook liever gezien dat ze een of twee optische aansluitinkjes op de plek van die firewire propten. Nu zitten die wel op het externe kastje, maar dan weer voorop, staat wat slordig als je perse je receiver optisch wilt koppelen, omdat je misschien alleen een optische ingang (over) hebt. Zeker in het geval van een enkel kaartje, dan heb je er helemaal geen, alleen zo'n vage niet standaard aansluiting waarbij je met verloopjes aan de gang moet. En daarbij zit firewire tegenwoordig ook al op veel mobo's, dus nu echt overbodig, en anders prikt men er toch gewoon een kaartje bij met indien gewenst, zitten meteen meer aansluitingen op ook.
Kun je die bak waar je het geluid afregelt ook in je pc bouwen? 5.25 bay?

Ik moet er namelijk niet aan denken om zo'n los ding ook nog eens op m'n bureau te hebben.
Nee, dat kan niet.
Bij de Audigy (1) waren er 2 modellen met een bracket: Audigy Platinum met 5,25" bracket en de Audigy Platinum eX (die ik heb, maar niet meer gebruik) met extern kastje.
Produkt mist mijns inziens zijn doel een beetje. Enerzijds professionele functies, maar concurrentie op prof. markt is moordend; bovendien wil daar niemand een creativelabs-kaart in z'n systeem. Dus dan blijft de game-markt over, en zeg nou eerlijk, dan is dit produkt overkill. Belangrijkste is processorbelasting, maar om daar nou zo'n smak geld voor neer te leggen ? Heb je snel weer een 1/2 videokaart voor.
Jammer dat NVidia met soundstorm technologie is gestopt :'( . Kost geen drol en performance is errug ok:
http://www6.tomshardware.com/game/20030405/sound_for_games-03.html#ben chmarks

Kortom: Zonde van je centen
voor de profesionele markt heeft creative weer een hel stel andere kaarten.

Deze kaart is echt voor de gewone consument en de audigy2 is al een hele goede top kaart die volgens mij moeilijk te over treffen is
Ik snap het niet hè...iedereen is heftig aan het discuseren over of het hoorbaar is of niet....maare ondertussen luisteren de meeste van ons toch het meest naar MP3tjes?
1) Naast het kunnen horen van bepaalde tonen boeit ook nog hoe en wat je luistert. Als je bijvoorbeeld danst dan boeit het veel minder of je elke toon goed kan horen dan als je geconcentreert luistert.

mp3 is daarmee uitstekent voor situaties waarin je niet geconcentreert kunt luisteren, zoals in het verkeer of op de achtergrond. Maar als ik ga zitten voor bv Mahler, dan heb ik liever CD-kwaliteit of nog liever beter.

Muziekmakers spingen op dit verschijnsel in. Zo wordt bij popmuziek rekening gehouden met het feit dat je danst. Oftewel relatief weinig details. Terwijl de meeste mensen die naar bijvoorbeeld klassieke muziek luisteren dit vaak geconcentreert doen. Daar boeien details dan wel. (details is de zin van dynamisch bereik en toonhoogtes)

Dit maakt mp3 geschikter voor popmuziek dan voor klassiek. Hetzelfde geldt voor het frequentie (& dynamisch) bereik van je opname en apparatuur.

Daarom geef ik de voorkeur aan een lossless compressie-algoritme voor klassiek (bv flac) en gewoon mp3 voor pop.

Overigens kennen beide muzieksoorten hun uitzonderingen op dit verhaal (voor we daar discussie over krijgen).

2) Verder heb je het feit dat bij elke bewerking van geluid (en beeld) kwaliteitsverlies krijgt door bv afrondfouten. Als je je opname nog wilt bewerken, bijvoorbeeld om je videogeluid goed te krijgen, wil je dat de begin-kwaliteit zo hoog mogelijk is. Dit om altijd een redelijke eindkwaliteit te verkrijgen. Dit betekent dat je opname apparatuur beter moet kunnen opnemen, dan jij kunt horen.
Bij de presentatie van deze kaart gaf Creative al aan dat dit gewoon een geupgrade (en dan dus maar een beetje) Audigy 2 is, maar dat ze door de nieuwe naam toch nog een aantal kerstcadeaus konden verkopen.

En tja, Creative heeft het vrij makkelijk natuurlijk, want voor de meeste mensen is dat toch het enige merk in de geluidskaarten.
Ik heb nu eene Audigy 2 ZS. Ik zie de voordelen van de Audigy 4 niet echt. De 'verbeteringen' zijn niet overtuigend genoeg om weer ¤ 200 aan een nieuwe geluidskaart te investeren.

Alleen ik wil er wel bij vermelden: Creative Rulez onder de Flankerz
Ja, beetje vreemd dat er in het artikel niet duidelijker vermeld wordt wat de ENIGE verbetering is:
een snr van 108 db naar 113 db.

Nou poepoe, daar dan we het voor hoor.

En dan snap je ook gelijk waarom Creative het ding stilletjes geintroduceerd heeft.
Audigy 1 en 2 doen allebei al EAX4. Dus idd helemaal geen reden tot upgrade als je de kaart voor de 3D ondersteuning hebt aangeschaft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True