Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Hardwarefabrikant Creative heeft een nieuwe serie Sound Blaster-kaarten uitgebracht. De kaarten volgen de X-Fi-kaarten op en zijn uitgerust met vier dsp's. De Quad-Core-generatie kaarten wordt middels een pci-e-connector aangesloten.

De Sound Blaster Recon3D-kaarten, zoals Creative de nieuwste generatie geluidskaarten noemt, zijn in drie varianten beschikbaar. De meest eenvoudige versie, de Sound Blaster Recon3D, is voorzien van een zeskanaals 24bits dac, een hoofdtelefoonversterker en naast analoge uitgangen tevens s/pdif in- en uitgangen.

De luxere modellen zijn de Recon3D Fatal1ty Champion en de Recon3D Fatal1ty Professional. Met eerstgenoemde wordt een losse i/o-drive met de meeste poorten meegeleverd, die aan de voorkant van de pc-behuizing kan worden ingebouwd. Bij de Professional-uitvoering zitten de poorten gewoon op de kaart. Creative heeft voor alle kaarten gekozen voor vier dsp's, die daarmee voor de quad-core-aanduiding zorgen. Prijzen maakte Creative nog niet bekend: de Champion-uitvoering zal volgens het bedrijf pas begin 2012 verschijnen.

Creative Sound Blaster SoundCore3D.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Kan iemand mij uitleggen waar je 4 DSP's voor nodig hebt?
De meeste mensen hebben een geintergreerde geluidskaart op hun mobo. en de echte professionals vinden dit weer poppenspul.
aan de BOM te zien mag dit plankje niet al te veel kosten.
In 1993 heeft Creative het bedrijif E-Mu overgenomen. E-Mu was/is vooral bekend om zijn synthesizers (Proteus), maar sinds eind jaren tachtig/begin jaren negentig ook om zijn professionele studio en opname apparatuur.

De door Creative ontworpen processoren die op de Soundblasters (consumenten-)kaarten zaten en zitten zag je vaak terug op E-mu kaarten, maar dan met professionele software/drivers en (soms) een professionelere poort configuratie.

Ik vermoed dat deze quadcore soundprocessoren in eerste instantie ontworpen zijn voor de professionele E-Mu kaarten en dat Creative dacht: "Als we ze toch hebben, kunnen we ze net zo goed op een nieuwe Soundblaster lijn zetten, want Asus bewijst dat er nog steeds een markt is voor consumenten geluidskaarten, dus..."

Ik denk dat het voor consumenten PC's niet bijzonder nuttig is een quadcore soundprocessor te hebben, maar als het op zich een goede kaart is voor een goede prijs, dan waarom niet?
Je schrijft het nu op alsof E-MU kaarten even goeie DSP's hebben als de creative consumenten shizzle. Misschien de goedkoopste, maar daarna ech nie :)
Je schrijft het nu op alsof E-MU kaarten even goeie DSP's hebben als de creative consumenten shizzle. Misschien de goedkoopste, maar daarna ech nie :)
Ik denk dat het eerder andersom is.

E-MU is bekend van zijn serie samplers (o.a. Emax, Emax II en Emax II HD) die door profs gebruikt werden en ongeveer het wapen van keuze waren voor bijvoorbeeld Depeche Mode.

Dat professionele chips terugkomen in consumentenapparatuur is echt niet nieuw. De bekende Ad Lib-synthesizer draait op een Yamaha OPL-3 chip, die weer een variant is op de legendarische DX7 synthesizer. Ook te vinden op de oude Sound Blasters, dus SB1.0, SB2.0 en SB16 ISA ;)

De Roland MT-32 (muzikaal bekend van de LucasArts games, o.a. de bekende tune van Monkey Island is door Michael Land op een MT32 gecomponeerd) is weer een variant op de "Linear Arithmetic" synthesizer van Roland, die ook terug te vinden is in de D-10, D-20 en D-50 serie van hun. Bekende sounds uit die serie komen weer terug in "Revolutions" van Jean-Michel Jarre, "Live to Tell" van Madonna en "Orinoco Flow" van Enya.

Andersom vind je vaak ook simplistische consumentenhardware in professionele apparatuur terug als het zich betrouwbaar heeft bewezen. Een Avolites Pearl 2004-lichttafel heeft bijvoorbeeld een simpel ASUS moederbordje onder de kap als je de deksel eraf trekt. Alle specifieke gadgets zitten daar gewoon aan vast via USB. :Y)
Ik denk dat het eerder andersom is.
Met zo'n uitspraak denk ik dat je me niet goed hebt begrepen. Je zegt wel een boel dingen over pro audio maar het heeft er helemaal niks mee te maken.
Waarschijnlijk wou je gewoon even je kennis spuien, maar Roland synths en welke tracks ermee gemaakt zijn heeft hier helemaal niks mee te maken.

Het ging er namelijk niet om welke componenten overeenkomen op andere hardware, maar om het feit dat ie dacht dat een EMU kaart een creative met professionele i/o en andere software is.. onzin ftl dus;
http://www.zzounds.com/item--EMU1820
[...]
Het ging er namelijk niet om welke componenten overeenkomen op andere hardware, maar om het feit dat ie dacht dat een EMU kaart een creative met professionele i/o en andere software is.. onzin ftl dus;
http://www.zzounds.com/item--EMU1820
Het is anders wel zo dat de consumentenlijnen en professionele lijnen vaak naast elkaar lopen en dezelfde componenten gebruiken. Een NVIDIA Quadro en een GeForce zijn bijvoorbeeld nagenoeg gelijk, vaak met een iets verschillende chip en andere drivers.

Wat er dan gebeurt is dat de componenten die de kwaliteitscontrole voor de 'pro' lijn niet halen doorgestuurd worden naar de consumentenlijn. Onder de kap zijn het dan 100% dezelfde kaarten, maar de consumentenvariant kan niet de stabiliteit garanderen die een industriële klant nodig heeft. De hobbyist die nét iets meer met zijn hardware wil en wel de pro-features wil hebben kan er daarentegen prima mee overweg.

Het is niet zo dat de pro-industrie compleet andere technieken gebruikt dan de consumentenlijn. Dat zou ook nog eens te duur worden, terwijl het voor Creative veel rendabeler is als ze de E-Mu kaarten van dezelfde productielijn kunnen laten lopen in plaats van twee afzonderlijke fabrieken voor Creative en E-Mu produkten. Het enige verschil zal dan zijn dat de Creative kaarten geen header hebben voor de professionele I/O en die zonder modificatie dus ook niet gaan passen. Het feitelijke verschil is wel dat de E-Mu's een stuk stabieler zijn tijdens intensief gebruik zoals bijvoorbeeld in de studio.
Sterker nog; Niet alleen even goed maar precies dezelfde...

Naam van de chip op de Sound Blaster AWE32 = EMU8000
Op de Soundblaster Live! = EMU10K1 en op de Soundblaster Audigy zat de EMU10K2
Op de E-mu1820 die jij noemt zit als ik me niet vergis de EMU10K2.5 chip die je ook op de Audigy2 kon vinden.

Het officiele verhaal is dat E-mu onafhankelijk van Creative de kaart eromheen zelf ontwerpt, echter, met bijvoorbeeld de Soundblaster Live! kon je gewoon de driver van de E-mu APS gebruiken.

Het is voor chipbakkers (zoals ook bijvoorbeeld Intel, AMD en NVidia ) veel goedkoper maar een enkele chip te ontwerpen en die dan in verschillende versies uit te brengen, met bijvoorbeeld een deel van de cache uitgeschakeld of zo. Nog goedkoper is precies dezelfde chip maar met aangepaste drivers, zoals bij bijvoorbeeld de SB Live! en de E-mu APS het geval was.

Wat is trouwens "shizzle" precies?

[Reactie gewijzigd door cbkid op 7 september 2011 00:23]

Das niet zo moeilijk te verzinnen.. Denk aan wat veel mensen nu al doen bv en iets als Teamspeak + een game + een mediaspeler als Winamp ofzo. Kan je dit nou software matig op een hardware matige bron plaatsen heb je dus al 3 kanalen in gebruik en zou dit technisch gesproken zonder enige vorm van LAG kunnen. :9
Ik moet wel zeggen dat ik ook vol verwachting was van de X-Fi Pro 4 jaar geleden maar na BF2 heb ik niet vaak meer gehoord van hun hardware matige ondersteuning voor games behalve dan de minimale latencie mogelijkheid en dit is natuurlijk zonde. Wel denk ik dat dit de eerste waardevole opvolger is van de eeste generatie X-Fi's en zo kunnen ze de strijd weer aan met de toch ook interesante Asus Xonar serie

@BRAINLESS01 hieronder: uit tests bleek vaak dat de creative addin kaarten ong 3% sneller waren en dus toch minder bottleneck vormen voor het systeem

[Reactie gewijzigd door larsiano op 2 september 2011 16:54]

Het aantal DSP's en het aantal te gebruiken digitale kanalen heeft weinig met elkaar te maken. DSP's worden gebruikt om signalen (geluid) digitaal te bewerken. Zolang je geen bewerkingen doet aan het gelkuid heb je ook geen dsp nodig.
Tenzij ze spannende dingen met een on-board Dolby chip gaan doen blijft het een of-of spelletje. Wil je het maximale uit je home entertainment systeem, dan haal je een Xonar. Spendeer je verontrustend veel tijd aan games, dan kan je beter een Creative plank halen. Beiden hebben hun pro's en cons.
Helemaal mee eens op een belangrijk punt.

Want zolang Creative niet zijn drivers verbeterd komt er bij mij geen SB kaart in huis.

Creative driver 100~500MB aan voor namelijk onbruikbare crap.
Xonar driver 9.2MB en doet pressies wat ik wil.

Zo lang Creative niet een basis driver maakt van minder dan 25MB (geïnstalleerd) komt er bij mij iig geen Creative in huis.
Ik heb zo'n Xonar D2 gekocht, en de drivers zijn echt een ramp.. Het ziet er niet uit, en ik moest enige tijd zoeken voor ik iets kon vinden.

Mijn Creative XtremeMusic daarentegen heeft een "saai" driver uiterlijk (of de grafische media center versie) maar doet exact wat het moet doen.

Ook de ASIO driver is stukken beter bij de Creative kaart, de D2 haalt hier een 6ms, terwijl ik op de Creative kaart 2ms kan aanhouden..

Geluidskwaliteit (op mijn geluidssysteem) klinkt even goed, dus zal ik die D2 maar weer in de verkoop doen ;)
Laat staan dat ik ooit nog een keer het Alchemy debacle op mijn pad wil vinden. Creative ondersteund haar kaarten met het huidige OS vaak prima, maar laat wel erg veel steken vallen als er een nieuw OS komt.
De laatste keer dat ik een Creative kaart had (Audigy 2 ZS) had ik niet eens meer een DTS output over SPDIF binnen Windows Vista/7 omdat Creative in al haar wijsheid besloot dat gebruikers voor deze support moesten gaan betalen. Een stormvloed van kritiek op hun fora was het gevolg en Creative besloot een tijdje later dat het misschien toch niet zo handig was en stelde het daarna gratis ter beschikking (wel letterlijk duizenden postings en petities later). Mijn conclusie destijds was dat Creative's support in dit soort dingen zo verschrikkelijk slecht is dat ik gezworen heb om nooit meer iets van Creative aan te schaffen (terwijl ik sinds de oldschool SB letterlijk zo'n beetje alles van Creative kocht..) Sinds die tijd Asus soundcards geprobeerd en erg tevreden over m'n Sonar Essence STX.
Doet me weer terug denken aan me SB5.1 :)
Ik neem aan dat doelt op dat er weinig componenten op de kaart zitten.

Dit kaartje ziet er uit qua analoog als de budget kaart van de nieuwe reeks, maar waar heb je tegenwoordig nog honderden onderdelen voor nodig, als alles in een chip gedaan kan worden.

De steeds veder gaande integratie van componenten maak de vele extra onderdelen die vroeger nog nodig waren overbodig.

Kijk bv het verschil tussen de eerste PC mobo en wat nu op een USB stick vele malen sneller gedaan kan worden

[Reactie gewijzigd door player-x op 3 september 2011 08:44]

Straks komt de Gravis Ultrasound ook nog terug.... Yheaaaa......Dat was eens een soundcard.
Inderdaad, dat was pas een geluidskaart...
Standaard met 256KB geheugen, en uitbreidbaar tot 1MB.
De nieuwe versie krijgt 256MB en uitbreidbaar tot 1GB ;=)
Ik heb er nog één bewaard. Geen idee of ik nog een PC heb waar hij nog in zou passen ;-)

Tegenwoordig is steeds meer hardware 'virtueel'.
En sinds Windows XP (?) zit de functionaliteit van de Gravis Ultrasound
(het kunnen afspelen van samples voor natuurgetrouwe instrumenten)
bijna één op één in Windows ingebouwd...

Er zijn nog steeds mensen die blijkbaar een kaart zoals deze nieuwe creative
kaarten nodig hebben c.q. kopen...
Terwijl ook dit soort kaarten toch aardig met software te 'vervangen' zijn...
Een dedicated geluidskaart ontlast de CPU wat resulteert in meer FPS in games. Dat niet alleen, het geluid klinkt ook nog eens beter en je kunt veel meer zelf instellen etc. Compleet overbodig is een dedicated geluidskaart niet, een beetje PC heeft er namelijk wel een via PCI/PCI-e of embedded(duurdere moederborden).

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 3 september 2011 01:04]

Softwarematig is het wel een 4% ofzo van je cpu gebruik op een beetje dualcore en meestal is je videokaart de bottelnek dus dat het je fps verhoogd was misschien 5 jaar geleden het geval tegenwoordig niet eens meer merkbaar met de huidige cpu`s met 4 cores of meer.

[Reactie gewijzigd door stamp op 3 september 2011 06:09]

Als het niet merkbaar is vraag ik me af waarom iedereen toch zo gretig ligt over te clocken. Blijkbaar merk je er niks, kost het geld en brengt het ook nog eens een hoop risico's met zich mee.
Een paar % winst op je CPU's gebruik, wegens een hardware matige geluidskaart, of 20 tot 50% winst door de CPU te overlocken.

Prijs Geluidskaarten ( mogelijke winst: 1 tot 2% ): 50€+
Prijs Overclocken ( mogelijke winst: 20 tot 50% ): Afhankelijk van de CPU generatie tussen de 0€ en 50€.

En risico's met het overclocken? Welke? Zodra je een onstabiele OC hebt, merkt je dat wel snel.
die komt helaas nooit meer terug denk ik :(
En ja, zelfs de x-fi hadden het geluid niet wat de GUS Max kon voortbrengen
de EMU kaarten zeker wel. externe usb geluidskaarten gaan nog vele klassen boven de klasse van de x-fi.
Ik had vroeger een awe32 en later een 64 kaart en moet zeggen dat ik de midi-table 10x beter vond klinken dan de gravis ultrasound.

Wat ik dan wel cool vond is dat de gravis ultrasound een rode printplaat had :)
5.1?

Haha, die goede oude tijd.

Mijn zuur verdiende centjes van mijn eerste vakantiebaantje gingen naar een Soundblaster 1.5.

Die werd toen zonder het weten van mijn vader in zijn PC-privé project PC geprikt. :P
Niet iedereen kan het verschil horen tussen onboard en een losse geluidskaart, echter zijn er zat die het verschil juist wel horen.

Tevens is het zo dat je vaak net iets meer opties hebt op zo'n geluidskaart.

In eerste instantie had ik voor mijn nieuwe pc ook geen losse geluidskaart, maar kwam wel van een pc met een fatsoenlijke geluidskaart, merkte echter te veel verschil en dus gewoon één aangeschaft.

Echter, ik had liever gezien i.p.v. een nieuwe kaart uit te brengen dat ze is een keer wat aan die verschrikkelijke drivers doen.
Dan moet je echt wel doof zij om dat niet te horen, of bar slechte boxen/headset gebruiken.
ik hoor zelf niet te goed, maar hoor wel duidelijk het verschil tussen onboard en de XFi kaarten.
Ander voordeel is dat veel onboard oplossingen minder aansluitingen hebben en de uit& ingangen muxen. maar ik gebruik ze liever allemaal 5.1 + mic in aparte aansluiting.
Hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de onboard componenten.
Soms zijn die bijzonder goed, soms behoorlijk brak.
Geen LP versies?

Ik snap überhaupt het nut van een geluidskaart niet, nooit gesnapt sinds onboard geluid mainstream werd.

Voor een mediacenter kan ik het me goed voorstellen als je geen digital out hebt. Maar de rest heb ik mijn enorme twijfels bij.

Momenteel draai ik muziek en films met een 3.5mm naar 2x tulp naar mijn versterker. Die maakt er een mooi Dolby Pro Logic II of DTS Neo6 signaaltje van en heb geluid.

In mijn geval geen digitaal geluid dus ook geen 5.1 signaal dat is wel jammer, vandaar dat ik het me kan voorstellen dat het voor mensen in deze situatie een enorme uitkomst is. Maar dan heb je vaak te maken met een Low Profile model.

Mensen die zoiets kopen om een 'mooier' geluid te krijgen. Moet ik echt om lachen. Die moeten veel meer van deze rommel kopen, want zoals het nu lijkt is deze prut veel te overpriced.
Je hoort het verschil wel degelijk tussen een onboard en een losse kaart.

Vooral tijdens gamen ect. Je kan alles perfect instellen en het geluid is zuiver.
Onboard klinkt net iets "'doffer" zodat je bv voetstappen slechter hoort in de game.


Maar indd voor een normale gebruiker (downloaden / surfen ect) maakt het weinig uit.
Je doelt waarschijnlijk op de crystalizer (of iets in die richting). Die het geluid dus verpest door extra hoge tonen toe te voegen.

Je hebt als gamer meer aan een goede versterker met 5.1 set dan aan een x-fi kaartje.
Zoals ik een paar post hierboven al heb gezegt het gaf mij meer problemen dan dat ik er iets aan had.
Het geluid "verpesten" doet het echt niet.
Als je een degelijke kaart icm met degelijke speakers / koptelefoon hebt, is het een genot voor de oren.

(creative X-FI icm. logitech Z-5500)
De crystalizer heeft wel degelijk een positieve invloed op lagere kwaliteit audio bestanden.
Wat betreft geluidskaarten als dit bij gebruik in games, onboard geluidskaarten halen lang niet de geluidskwaliteit van deze losse kaarten, om nog maar te zwijgen over de 3d positionering van het geluid.
Bij gebruik van een koptelefoon zijn de creative kaarten subliem met het plaatsen van geluid, als ik een shooter speel dan kan ik precies horen waar anderen lopen, het is dan ook bijna een wallhack te noemen, ik weet precies wanneer iemand de hoek om komt.
Dat is iets waar de onboard kaarten velen malen minder in zijn.
Verder zijn het dingen als DTS Upmix (het omzetten van alle audio naar een 7.1 DTS signaal via coax of optisch.
Een stereo MP3tje kan dan dus over een 7.1 set uit alle speakers komen met een ruimtelijk 3d effect er eventueel aan toegevoegd, dit geeft een hoop body aan muziek.
Natuurlijk kan het ook gewoon stereo in zeer hoge kwaliteit zonder extra poespas worden verzonden zodat de die hard muziekliefhebber er ook wat aan heeft. De dac's op een kaart als dit zijn een stuk beter dan de onboard dac's van moederborden.
Dat ben ik niet met je eens - er zijn altijd nog die mensen die niet op hun pc gamen, maar wel kwaliteit willen horen als ze muziek opzetten tijdens dat surfen/downloaden met bv de xfi crystaliser en stereo surround.
Voor een mediacenter kan ik het me goed voorstellen als je geen digital out hebt. Maar de rest heb ik mijn enorme twijfels bij.
De modernere mediacenters gebruiken gewoon HDMI voor zowel video als audio, en dan is een geluidskaart al helemaal niet nodig. Alleen als je nog met een versterker zonder hdmi ondersteuning of met een "pc"-speakerset werkt heb je een losse kaart of onboard nodig.
Wat is het voordeel van zo'n kaart ten opzichte van een on-board geluidskaartje? Hij lijkt een aantal aansluitingen extra te hebben, maar als je gewoon 5.1 of 7.1 geluid wilt hebben, merk je dan nog verschil? Vroeger zaten er op on-board kaartjes maar 1 of 2 poorten, dus dan had een extra kaart als voordeel dat je wel genoeg aansluitingen had, maar nu is on-board 7.1 geluid gemakkelijk te vinden.
Voor apps met geluid welke geen of slechte multicore support hebben kan een dedicated geluidskaart welke niet via de cpu werkt toch wel een verschil van 50% core gebruik opleveren (mooi voorbeeld is de engine welke in Fallout 3 en Oblivion gebruikt wordt). Wat ervoor zorgt dat de overige delen van de app veel meet cpu kracht tot zijn beschikking heeft.

Maar voor films en dergelijke heb je er tegenwoordig eigenlijk niet veel meer aan.
Edit: @ reactie van BRAINLESS01

Heb zelf al ruim 2 jaar Creative X-fi Extreme Gamer geluidskaart en ben er nog steeds zeer tevreden mee! En het verschil tussen onboard geluid en een externe geluidskaart hoor je wel! Zelfs al laat je de externe geluidskaart op zijn defaults staan dan hoor je al een aannemelijk verschil. Een verschil dat mij niet meer terug laat gaan naar onboard geluid!

De klanken zijn beter en er zit minder ruis door, de bass is volop en laat zichzelf nooit in de steek door perongeluk een doffe bass te laten horen. Verder kan je 2.1 geluid heel mooi omzetten naar 'surround-sound' waardoor je het geluid door al je boxen hoort en met een beetje goede afgestelde geluidskaart lijkt het alsof je omringt ben door het geluid en het niet van 1 specifieke locatie hoort komen.

Als ik wat reviews van deze kaarten heb gezien denk ik dat ik maar eens een nieuwe koop!

Zelf heb ik deze geluidskaart in gebruik met de T7900 geluidsset van Creative (: En het haalt veel meer uit je geluidsset. Met onboard sound kan ik makkelijk de volume knop op 50% zetten zonder dat de buren aan de deur komen maar met de externe geluidskaart hoef ik hem echt niet harder te zetten als 20%..

En met de huidige moederborden (Asus P5Q Deluxe, Asus P8Z68-V PRO en Asus SABERTOOTH P67) hoor ik nog steeds het verschil met gemak!

[Reactie gewijzigd door Mebus op 2 september 2011 17:01]

Dat jouw Creative kaart meer volume produceert dan de onboard geluidskaart zegt nog helemaal niets over de geluidskwaliteit. Dat is natuurlijk allemaal erg subjectief en ik voorspel dat vrij weinig mensen in staat zijn om in een, goed opgezette, dubbelblind test het verschil te horen tussen een onboard soundkaart en een kaart van Creative op een paar desktop pc speakers van welk merk ook. Er zullen best verschillen zijn maar om deze aan het licht te brengen zal er toch iets meer kwaliteit aangesloten moeten worden dan een gemiddeld setje desktop pc speakertjes.
Ik zou je het verschil kunnen laten horen tussen
- de onboard soundcard van mijn MB
- een USB soundcard (van de Logitech Z-10 speakers)
- een dedicated soundcard (Asus Xonar)

telkens in combinatie met de Z-10 speakers.

Als je het verschil niet hoort in games en bij het afspelen van films, dan ben je vrees ik rijp voor een hoorapparaat.

Qua helderheid, klankvolheid en klankdiepte staat de Xonar mijlenver boven onboard sound. En of er nu enkele fps meer geproduceerd worden of niet, de beleving is voor mij althans stukken beter dankzij de relatief low-cost investering in de Xonar.
Ik vind een Audigy (2) kaartje een heel stuk helderder klinken dan de onboard sound.

En tweedehands kosten ze geen kont, omdat niemand meer PCI wil, maar de meeste PCs hebben nog steedss een enkel PCI slot.
Voor als je mobo bijvoorbeeld geen digital in/out heeft is zo'n kaart perfect. Ik heb zelf toendertijd een X-FI kaart gekocht omdat BFBC2 crashte door mijn onboard audio kaart.
Dure oplossing. De meeste moderne mobo's hebben headers voor de digitale geluidsaansluitingen. Kwestie van een SP/Dif bracketje van 2 euro op prikken en je kunt je externe apparatuur digitaal aansluiten zonder een dure kaart te gebruiken.
.. met een rammelende d/a en a/d converter met onnauwkeurige clock, en het idee van digitale aansluitingen is dat je het signaal onbewerkt en 100% hetzelfde transporteert naar een audioapparaat met de beste componenten/ of de eindtrap. En die slechte clock zorgt voor heel veel vervorming van het geluid. niet doen dus. En beter coaxiale SP/DIF dan optisch, tenzij je 100 meter kabel hebt, want een conversie van elektrisch signaal naar lichtsignaal is ook niet bevorderlijk als je goed geluid wilt.
Erg overdreven allemaal. Net of jij het verschil hoort tussen of iets optisch of coaxiaal aangesloten is. Sorry, dat gaat er bij mij niet in en ik ben zeker niet de enige.
kom jij maar eens met argumenten dat het niet zo is. ik heb verteld waarom het zo is. google is your friend, spdif optical clock accuracy jitter
Nu nog goede drivers, altijd een ramp bij die kaarten geweest.
Wat je zegt! De kaarten zijn perfect, niets op aan te merken, maar de drivers en de support kunnen een fikse upgrade hebben.
Ik heb nog een externe "kaart in een doosje" vraag me even niet wat de aanduiding was. Klik hem via USB aan de pc, en onboard werd netjes uitgezet. Perfect geluid, 5.1. Windows ondersteunde het, had redelijke drivers, maar zonder de verschillende effecten. (Daar begon het probleem, krijg de juiste drivers aan de praat.)
Als het eenmaal draaide werkten mijn spellen (RA2 bijvoorbeeld) stukken beter omdat de cpu ontlast werd.
true. Sinds het driver debacle (waar ik duidelijk last van gehad heb) weiger ik ook nog iets met Creative te maken willen hebben.
Same here. Die driver ellende was voor mij ook einde Creative, wil er niks meer van kopen. Zeker nu niet. Eerst win8 op de markt en dan zien wat ze nu echt ondersteunen. B
Indrukwekkende kaart nog wel met zijn quad core chip en hoofdtelefoonversterker. Maar hoeveel nut heeft een dedicated geluidskaart nu nog voor de 'gewone' consument?

Ik weet dat in de periode 2003 - 2004 het verschil tussen on-board geluid en een echte geluidskaart nog aardig te horen was. Maar ondertussen? Ik heb al lang geen moederbord gehoord dat eigenlijk slecht geluid voortbrengt. Het klinkt heel aardig allemaal.

Goed dat deze dingen nu bij PCI-E blijven. Een extra reden om PCi-sloten van toekomstige moederborden weg te laten.

EDIT: Grappig dat meerderen zich hier dezelfde vraag stellen :) . Blijkbaar leeft deze discussie toch wel.

[Reactie gewijzigd door Lorefice op 2 september 2011 16:48]

Het geluid op zich is bij onboard ook prima. Het gaat om de functies en prestaties die zo'n kaart biedt. Mijn X-Fi titanium zorgt voor geluidsonderdrukking van de microfoon op mijn headset. Daarnaast kan de headset worden aangesloten en losgekoppeld, waarbij de X-Fi zelf de signalen switched tussen de 5.1 set en de headset, inclusief de bijbehorende instellingen. Daarnaast zorgt het voor betere performance in games en heb je ondersteuning voor eventuele EAX effecten. Je hebt ook de mogelijkheid om optische kabels aan te sluiten, maar dat heb ik zelf nog nooit gebruikt.
Verder is een dedicated geluidskaart als de X-Fi nodig om goed met synthesizers en electrische muziekinstrumenten op de computer te kunnen werken.
Het switchen van audio doen de meeste kaarten tegenwoordig. Dit kan mijn laptop zelfs.
De ruisonderdrukking is wel erg goed van de kaarten en die EAX effecten zijn leuk, maar mij is het altijd meer werk om die kaart goed werkent te krijgen met drivers/bios dan dat het waard is. Rare hickups omdat de kaart niet goed de IRQ kan delen met een andere kaart.

Mijn x-fi extreme music ligt al een aantal jaar naast mijn pc stof te vangen omdat mijn onboard vrijwel hetzelfde kan.
Ik weet dat in de periode 2003 - 2004 het verschil tussen on-board geluid en een echte geluidskaart nog aardig te horen was. Maar ondertussen? Ik heb al lang geen moederbord gehoord dat eigenlijk slecht geluid voortbrengt. Het klinkt heel aardig allemaal.
Slecht geluid is een kwestie van smaak en definitie.

Ik heb een Auzentech Xi-Fi Forte waarmee ik muziek luister op mijn hoofdtelefoon en het verschil is dag en nacht. Allereerst omdat de on-board geluidskaart niet krachtig genoeg is / te weinig vermogen heeft is de de hoofdtelefoon aan te sturen (Denon AH-D2000, maar een Sennheiser HD200 was ook al te veel voor de onboard kaart).

Maar ook de achtergrond ruis bij hoog volume is met de geluidskaart weg.

En het geluid overall is nauwkeuriger / gedetaileerder. Individuele noten / geluiden / instrumenten / stemmen zijn met de geluidskaart te onderscheiden, waarbij deze met de onboard geluidskaart wegvallen / opgaan in de rest van de muziek.

Of dat 50-150 euro waard is verschilt van persoon tot persoon.

[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 2 september 2011 20:05]

Voor mij geen Creative kaarten meer sinds het blijkt dat Creative niet eens een driver fix kan leveren voor X-fi eigenaren met 64 bit besturingssystemen die hun besturingssysteem op een SSD hebben staan. Deze gebruikers moeten reeds om een willekeurig aantal dagen hun kaart opnieuw installeren omdat het 'playback device' Speakers verdwijnt in Windows.
zie: http://forums.creative.co...p-SSD-related/td-p/567821
Ik heb zelf nergens last van met een G1 fatality pro, maar ik zie in jou link dat ze er wel mee bezig zijn, ze hebben zelfs beta drivers aan forum members gegeven.

Ik ben er zelf erg blij mee, en dat onboard spul daar merk ik wel het verschil mee.

Misschien dat ik volgend jaar naar de nieuwe lijn ga (ben ik eindelijk van de laatste PCI kaart af).
En zoals je dan kon lezen maken die Beta drivers geen bal uit. Een eventuele fix is ook niet meegenomen in de beta drivers en Creative voedt forum members maar met een beta driver om even van het 'gezeur' af te zijn.

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 2 september 2011 19:08]

Met mjin Revodrive x2 nergens last van anders hoor!
ik zal je vertellen ik heb exact hetzelfde probleem gehad zoals beschreven in die link.

ook geen speakers alleen digital out.
en unkown device in windows.
knopjes en verlichting werkte ook niet meer op met front drive.
standaard windows driver welke windows bij eerste install gebruikt (standard high
defenition audio o.i.d.) gaf wel geluid alleen via digital out.
Verders geen 1 keer meer gewerkt.

in mijn pc zit echter geen SSD en de hardware was al 3 jaar ongewijzigd.
Het bleek bij mij dat de kaart stuk was.
Heb een nieuwe gehaald en deze werkte in 1 keer.

Mijn kaart was the fatality champion edition.
Zou ik dit probleem ook moeten hebben met een X-Fi Fatality Pro, 64-bits Windows 7 en een Vertex II SSD?
Want ik gebruik die combinatie al meer dan een jaar en nog nooit last gehad van wat jij beschrijft, maar ik heb de link dan ook nog niet bekeken. Misschien is het nog specifieker.
De SB kaarten van Creative onderscheidden zich van onboard oplossingen doordat:
- Creative nog altijd betere componenten gebruikt
- de signaal/ruis verhouding beter is
- Creative de facto de standaard voor EAX neerzet
- een lagere cpu belasting omdat op kaarten meer effecten worden berekend dan via de cpu

Maar het verschil is inderdaad aanzienlijk kleiner geworden.
Dat verschil is in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar. Helemaal omdat de gemiddelde gebruiker geen high-end versterker/speaker combo gebruikt. (Die dat wel doen kopen wel wat beters.)
Dan blijft over dat het puur marketing is om al die specs op te sommen. Ze teren gewoon op hun oude glorie. Dat de Creative drivers brak zijn lijkt me veel belangrijker. Als ze daar niets aan doen blijft het maar afwachten of het goed gaat of niet.
Buiten dat, Creative verdoezeld regelmatig enorme problemen met hun design in hun specs.
Zo is er een tijd geweest dat ze alle samplerates stiekum naar 48kHz omrekenden.
Dit leverde een aantal bijeffecten op die nergens in de specs terug te vinden waren.
Eindelijk waardige opvolger van de X-fi serie hopelijk :) Gebruik mijn XtremeMusic nog steeds tot volle tevredenheid (goed, installeren blijft wat moeilijk).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True