Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: Asus, submitter: koffie-junk

Asus heeft op de Computex 2007-beurs, die deze week in Taiwan gehouden wordt, een geluidskaart geïntroduceerd. De Xonar D2 is de eerste geluidskaart die Asus op de markt zet.

Asus Xonar D2De geluidskaart is gebaseerd op de AV200-audiochip, biedt 7.1-geluid en ondersteunt verschillende Dolby-standaarden. De kaart kan onder andere overweg met Dolby Digital Live, dolby headphone, Dolby Pro Logic IIx en dts interactive. De kaart onderscheidt zich verder door de gespecificeerde signaal-ruis-verhouding van 118 decibel voor alle 7.1-geluidskanalen en 115 decibel voor de audio-ingangen. Asus claimt de AV200-chip zelf ontwikkeld te hebben, maar waarschijnlijk gaat het om C-Media-chips die voor Asus ontwikkeld zijn. De chips worden door UMC gefabriceerd met een 350nm-procedé. De Xonar D2 zal in het derde kwartaal van dit jaar op de markt verschijnen met een adviesprijs van 199 dollar. Het is de vraag of Asus een groot marktaandeel zal veroveren met de nieuwe geluidskaart. Volgens sommige cijfers heeft zelfs Creative minder dan één procent van de markt in handen met de succesvolle Audigy en X-Fi-kaarten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Tja geluids kaarten, die zijn eigenlijk niet meer interessant voor de consument. Ten eerste zit op zowat elk moederbord een heel aardige hd-audio codec en ten tweede is de belasting van de cpu niet meer zo belangrijk.

De kaarten die nog over zijn, zijn veel te duur om interessant te zijn. 199 is toch echt te veel voor een verbetering die op 99,9% van de pc speaker setjes niet eens te horen is.

Kansloos product.
Kansloos product zou ik t niet willen noemen. Een geluidskaart biedt weldegelijk goed hoorbaar verschil ten opzichte van die onboard chips. Alleen als je erg slechte speakers hebt hoor je het verschil niet.
Het is dan ook niet zo dat geluidskaarten niet interessant zijn voor de consument maar dat veel mensen simpelweg helemaal niet doorhebben dat ze wat missen (en dat dat door de afwezigheid van een goeie geluidskaart komt).
Een geluidskaart over het algemeen is dus geen kansloos product, maar het is wel zo dat er al genoeg spelers op de markt zijn en de kaart van Asus misschien wat ten overvloede is (vooral als het helemaal niet beter is dan zo'n onboard ding).
Overigens heb je al hele degelijke geluidskaarten voor zo'n 80 euro..
als we alle geluidskaarten van asus (onboard) meetellen is dat meer dan de 1% van creative :p )

het is logisch dat creative zo'n laag percentage aandeel heeft want er zijn tegenwoordig weinig mensen die wat extra willen betalen voor een klein beetje beter geluid, voor de gemiddelde consument voldoet onboard geluid prima.

zouden we gaan kijken naar creatives aandeel bij alle pc's die een losse geluidskaart aan boord hebben zal dat gegarandeerd boven de 50 misschien wel 70% uitkomen.

ik wacht zelf nog met smart op de nieuwe auzentech met creative xfi chip 8-)
Je vergeet alleen dat deze geluidskaarten niet van asus zijn, maar van bijvoorbeeld Realtek ;) Dit zijn dus chipsets van een ander merk, die op hun moederbord geplaatst worden, maar in principe niet van hun zijn (en dus ook niet als hun marktaandeel geteld zal worden)
dan kan je dus ook alle standalone kaarten met een cmedia of realtek chip enz schrappen, waaronder de zojuist in deze nieuwspost aangekondigde asus geluidskaart :X
beetje een doelloos punt als je het mij vraagt, het was meer om een vergelijking te bieden in waarom creative op 1% zit terwijl het wel de bekendste geluidskaarten fabrikant ter wereld is, en het gaat niet om de chip, we hebben het nu over de fabrikant van de geluidskaart als ik even bijdehand terug mag zijn...
Als er een Asus stickertje op zit tel het voor het marktaandeel van Asus....
Of zijn Asus moederboarden met Marvel LAN, Intel, nVidia etc chipsets ook geen Asus moederborden.
mispost

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 juni 2007 15:16]

Als creative minder dan 1% van de markt heeft wie is er dan marktleider?
ik denk dat dan 1 van de moederbord fabrikanten aan de leiding ligt...denk aan Realtek ofzoiets..

[Reactie gewijzigd door 85ceas op 7 juni 2007 19:55]

Wordt helaas niet duidelijk uit het artikel van de cijfers (juiste link)

Maar dat zal vast Cmedia ofzo zijn, met on-board chips.
Ik denkt dat Creative minder dan 1% marktaandeel heeft met de high-end kaarten.
Tenminste zou begrijp ik het artikel.
Op de foto lijkt het net alsof er een fan op zit. Maar als je een vooraanzicht ziet blijkt dat gelukkig wel mee te vallen.

Werkende link naar de cijfers: Link

Edit: Waar net nog een hele introductie stond, is alles nu weg :S Hij doet het weer

[Reactie gewijzigd door Nijn op 7 juni 2007 19:48]

Is dit niet een bovenaanzicht ;) ?
Als je hier wat naar onder scrollt, kan je zien dat Asus ook met een PCIe x1 versie komt.

edit: en hier staat vermeld, dat de chip is gemaakt door Analog Devices Inc. (ADI), niet door C-Media.

[Reactie gewijzigd door mieJas op 7 juni 2007 20:47]

De Driverondersteuning tov Vista zal hier denk ik nog een grote factor in spelen. Creative heeft zich hier al lelijk in zn eigen vingers gesneden (net als nVidia, maar dat is een ander verhaal). Creative heeft tot op heden nog steeds geen fatsoenlijke Vista driver uit kunnen brengen & wat oudere kaarten zijn afgeschreven (bv de Live!).

De Live! is bv standaard niet te installeren in Vista, maar kan door slim gebruik wel geinstalleerd worden met XP drivers (!!!).

Als Asus ervoor zorgt dat het met de drivers goed zit, maken ze een redelijke kans om een nieuwe markt aan te boren.
Ik ben benieuw hoe de D/A conversie verloopt, of er clicks in de volumeregeling zitten, wat de frequency response doet, etc, etc.. Kan t.net niet weer eens een mooie audiocard review doen, of zijn er nog mooie reviews te vinden zoals deze?
De chips worden door UMC gefabriceerd met een 35nm-procedé.
35 nm? Dat is wel erg klein, zelfs Intel heeft nog geen 45 nm.
Het gaat hier ook niet om cpu's he, da's andere koek.

Er worden al chips op 32nm geproduceerd bijvoorbeeld. We hebben zelf nog geschreven dat IBM, Chartered, Samsung, Infineon en Freescale in een 32nm-jointventure gestapt zijn.
Bron: nieuws: IBM duikt samen met vier fabrikanten in 32nm-technologie

In januari van vorig jaar kwamen IBM, Sony en Toshiba al tot de overeenkomst om de Cell - dat ding dat in de Playstation 3 zit - op 32nm te gaan ontwikkelen.
Bron: http://www.theregister.co...m_sony_toshiba_32nm_cell/

En tot slot hebben Intel en TSMC in december samen al een prototype van een 32nm-chip laten zien. Let wel dat de opmerking 'het zal nog drie jaar duren' in dit verband op cpu's slaat.
Bron: nieuws: Intel en TSMC testen eerste 32nm wafers

Op zich lijkt een keuze voor 32nm me ook niet meteen logisch, maar hélemaal onrealistisch is het dus ook niet.

---

Ik ben er inmiddels achter dat de 35nm-claim van DigiTimes zou komen.
The company indicated that the card adopts the Asustek-developed AV200 chip, manufactured by United Microelectronics Corporation (UMC) at the 0.35 micron process
Wat dus een foute vertaling betekent hier. In Fab 8C word volgens de website van UMC overigens met 0,35 micron - ofwel 350nm - gewerkt. Fab 8AB gaat op 250nm met 8"-wafers. En Fab 8F produceert 40.000 8"-wafers per maand met een detail van 150nm.

Foutje dus

[Reactie gewijzigd door Yoeri op 7 juni 2007 23:01]

Nee, maar waar gaat het dan wel precies om? :)
En welke chips worden op 32 nm geproduceerd?
GPUs en zelfs geheugen gaan ook nu pas naar 65 nm dacht ik.
Let wel dat de opmerking 'het zal nog drie jaar duren' in dit verband op cpu's slaat.
Drie keer gaat het om bedrijven die met 32 nm ontwikkeling beginnen. Waar zijn de artikelen over de bedrijven die al aan het produceren zijn?
Op zich lijkt een keuze voor 32nm me ook niet meteen logisch, maar hélemaal onrealistisch is het dus ook niet.
Ik blijf er bij, voor een audiochip is het compleet onrealistisch momenteel.

Waar komt die 32/35 nm eigenlijk vandaan? Ik zie het niet in de bron staan.
0.35 micron = 0,35 µm = 350 nm
Kijk, dat klinkt stukken logischer. :)

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 7 juni 2007 21:56]

jaja, maar om betaalbaar te zijn moet je er wel onvoorstelbaar veel van laten maken.
de mask-cost voor 35nm is wellicht zéér hoog. Ook de tool-cost om de chip te layouten.

lijkt me eigenlijk ook wel bijzonder merkwaardig dat ze zo'n technologie kiezen :?
0.35 micron = 0,35 µm = 350 nm
Als ik mij niet vergis

Edit:
Sorry dubbel post r0ck3t was mij voor

[Reactie gewijzigd door engibenchi op 7 juni 2007 21:52]

Haha dit is wel grappig, ze zeggen dat ze zelfs op games gebied winnen:
http://resources.vr-zone.com//newspics/Jun07/04/Xonar-8.jpg

Wat een grapjassen :P

En dat Dolby Virtual Speaker moet ik nog eens horen, daarvan kan ik niet zeggen dat het beter of slechter is. Alleen dat van EAX is gewoon echt onzin.

[Reactie gewijzigd door The__Virus op 7 juni 2007 19:39]

Vooral aangezien EAX backwards compatible is. Dus de nieuwe Creative kaarten ondersteunen netjes EAX 2.0 games.
Realtime Dolby Encoding is ook fijn, kun je over een enkele coax/optische kabel meerkanaals geluid sturen naar een receiver.

Ook Dolby Virtual Speaker zou ik niet onderschatten, dat schijnt niet verkeerd te zijn.
Realtime Dolby Encoding is ook fijn, kun je over een enkele coax/optische kabel meerkanaals geluid sturen naar een receiver.
Dat is decoding. Encoding wil zeggen dat je een audio-stream in DD kan opnemen naar je PC.
Nee hoor dat is ook een vorm van encoding, hij encodeert dan een live gemixed 5.1 DirectSound signaal on-the-fly naar 5.1 AC3 en gooit die op de spdif uitgang
klinkt goed! zeker de dts ondersteuninge en de dB output..zie alleen de meerwaarde niet tegenover de Hi-end kaarten van Creative..(die overigens iets goedkoper zijn) ben goed tevreden over mijn SB-X Fi..doe veel opname's met (live)instrumenten..al die dolby is voor mij dus niet zo belangerijk..

[Reactie gewijzigd door 85ceas op 7 juni 2007 19:55]

zie alleen de meerwaarde niet tegenover de Hi-end kaarten van Creative.
Misschien levert Asus wel goede Vista-drivers ;)
Dat lijkt mij in ieder geval een goede reden om over te stappen!
Iemand hier wat meer info over?
En misschien ook redelijk/goede Linux drivers (want die zijn er ook nog niet echt voor de X-fi kaarten)

[Reactie gewijzigd door m00se op 7 juni 2007 22:29]

zeker de dts ondersteuninge en de dB output
Ja dat is inderdaad leuk. Alleen waarom zou je deze kaart prefereren boven een creative kaart? Alleen voor de DDL en eventueel DTS ondersteuning lijkt mij. Als je hem toch digitaal aansluit, interesseert die signaal-ruis-verhouding je toch niet meer.

Ook zeggen ze dat EAX ondersteuning aanwezig'is. Tot nu toe ken ik geen enkele geluidskaart los van die van Creative welke het ook degelijk ondersteund. De C-media chips die ik gehoord heb bakken er niets van. Ja, ze vervormen het geluid inderdaad, maar of de spelervaring daar nou beter van wordt... En als je film kijkt gebruik je gewoon pass-through, en met muziek heb je niets aan DDL (tenzij het 5.1 is, maar dat is zeldzaam).

Dus dan maar liever analoge kabels uit een creative en geen DDL!