Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Asus heeft twee nieuwe geluidskaarten uitgebracht. Met de Xonar D-KARAX richt de fabrikant zich op zang-toepassingen, terwijl de Xonar U7 Echelon Edition een externe usb-kaart voor 7.1-kanaals weergave en met 'Sonic Radar'-technologie is.

De Xonar D-KARAX is een pci-e-audiokaart met Cirrus Logic CS47028C-dsp. De kaart biedt 24bits en 7.1-kanaals 96KHz-weergave en de signal-to-noise-ratio zou 106dB bedragen. De kaart is volgens Asus vooral voor zangers interessant. De fabrikant levert toepassingen mee met voor hen belangrijke effecten als high- en lowpass-filters, dynamic boost en stem-equalizers.

Xonar D-KARAX

De Xonar U7 Echelon Edition biedt eveneens 24bits 96KHz-output over 7.1-kanaalweergave, maar de signaal-ruisverhouding is bij deze kaart 114dB. Het gaat bij dit model om een externe usb-kaart met s/pdif-interface, twee koptelefoonaansluitingen en line-in. Bovenop zit de volumeregelingen en Asus heeft het hele oppervlak van de camouflage-print voorzien die het altijd bij Echelon-producten toepast.

Voornaamste functionaliteit is de Sonic Radar voor gamers. Hierbij toont de kaart een hud in games, die bepaalde acties die plaatsvinden aangeeft, op basis van de audioinformatie. Daarnaast wordt visueel weergegeven om wat voor acties, zoals voetstappen of geweerschoten, het gaat. Asus levert de kaart inclusief Sonic Studio Pro-suite. Beide kaarten verschijnen binnenkort voor een nog onbekende prijs.

Asus Xonar U7 Echelon EditionAsus Xonar U7 Echelon Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

ik vind die Sonic radar wel erg richting cheaten neigen. realisme is goed (voetstappen linksachter bv) maar een radar waarbij exacte details (plaatsing, afstand) worden weergegeven is _niet_ realistisch en wel erg oneerlijk voor andere spelers...
Het is cheaten! De kaart geeft je een (potentieel) voordeel t.o.v je tegenstanders die niet iets dergelijks hebben. Hiernaast voegt het een 'feature' toe die de ontwikkelaars van een spel niet hebben gemaakt.

Persoonlijk zie ik het verschil niet zo tussen een feature als deze of een grafische kaart die muren in een FPS met 50% transparantie weergeeft.

Los van dit alles vraag ik me af of dit echt iets toevoegt. Het is een geluidskaart; ik mag toch hopen dat die je in staat stelt om te horen dat er voetstappen achter je zijn...
De kaart geeft je een (potentieel) voordeel t.o.v je tegenstanders die niet iets dergelijks hebben
Dat kun je van zoveel hardware zeggen, een simpele geluidskaart is ook een voordeel ten opzichte van een persoon die hem niet heeft, of een muis met sniper-mode, extra knoppen, een toetsenbord met macro's, een 120 hz lcd scherm etc...
Dat kan wel zo zijn dan, maar geen van de 'upgrades' die jij opnoemde veranderen iets in het spel zelf, ik vind die HUD toch zeker zorgwekkend.

Het gaat vooral om het idee.
Tjsa, ook deze functie verandert natuurlijk niets aan de game zelf want het is puur gebaseerd op informatie die de game zelf verstrekt. De game is tenslotte verantwoordelijk voor het plaatsen van de geluiden in de 3-dimentionale ruimte. Het enige wat Asus hier doet is die plaatsing visueel weergeven. Hierdoor is de plaatsing ook inzichtelijk voor spelers zonder 7 kanaals audio installatie en zelfs voor doven. Dit is dus wat anders dan een wallhack (waar informatie die normaal gesproken niet beschikbaar is, beschikbaar wordt gemaakt) en juist wel te vergelijken met de voordelen die een gebruiker met een betere videokaart, geluidsinstallatie, scherm, muis, enz enz heeft.
Schuin hierop aanhakend.

Ik ben eenhorig, ik hoor rechts 0%, links gewoon 100%. Ik game dan ook altijd met een mono-headset (Sennheiser PC-120 zo uit m'n hoofd). Ik heb ook een Z5500 dolby surround set, maar die gebruik ik voornamelijk als ik muziek wil luisteren.

Omdat ik dus een mono headset heb (of, als ik wel over de speakers speel, ik maar de helft hoor), heb ik dus best een grote 'handicap', ik hoor gewoon niet waar het geluid vandaan komt. Als ik met vrienden aan't gamen ben die wel gewoon stereo horen, dan zie ik gewoon dat dat ontzettend veel voordeel bied, als we naast elkaar lopen in bijv. Battlefield 3 en er is een explosie of gunshot of wat dan ook, dan weet mijn medespeler meteen vrij precies waar het geluid vandaan kwam, het enige wat ik kan doen is wegrennen of kamikaze-mode gaan :P

Dat is ook de reden dat ik hier wel warm van loop. Ik heb zelf de afgelopen jaren al gefantaseerd over een dergelijke HUD die je in ieder geval laat zien waar geluid vandaan komt (hoeft dan niet eens zozeer de geluidssoort te zijn zoals ze hier doen (met voetstappen, kogels, explosies, etc)), zodat ik in ieder geval wat richtingsgevoel heb.

Maargoed, ASUS kan moeilijk deze spullen alleen verkopen aan mensen die aantoonbaar problemen hebben met gehoor, dus ook mensen die een 7.1 headset hebben kunnen er een aanschaffen, maar voor hun is de extra waarde die het bied m.i. veel minder dan iemand die slecht, deels of helemaal niet hoort. Daarnaast ben ik het met humbug eens dat deze apparatuur slechts voortborduurt op hetgeen de game beschikbaar maakt (het visualiseren van de bron van geluid in een game).

Ach, tot die tijd maar gewoon rondrennen en knallen of beetje kamperen :+
Ik vind het ook cheaten maar zie al een scenario ontstaan waarbij elke competitieve FPS gamer een dergelijk systeem aanschaft om niet zozeer te cheaten maar eerder om niet benadeeld te zijn omdat bijna iedereen het al gebruikt. Als ze zo'n systeem ook niet als element op je beeldscherm zetten maar bijvoorbeeld op een extra unit naast je scherm zullen programma's als punkbuster, die je beeldscherm checken voor afwijkende zaken (cheats) , ook niet meer kunnen melden als cheaten.
Dus... In jouw ogen is het geen cheaten als a) iedereen het doet, en b) het niet gedetecteerd wordt.

Sorry, dat vind ik een beetje oneerlijke benadering. In jouw ogen is doping in de Tour de France dus ook in orde, op voorwaarde dat alle wielrenners het doen? En inbreken is ook niets mis mee, zolang je niet betrapt wordt?
Tenzij je doof ben. Dan is het wel weer eerlijker :)
beejte jammer dat je dn eerst een hele dure geluidskaart moet halen, om dan vervolgens alleen het stukje software te gebruiken :P
Niet de eerste keer voor Asus. In 2001 hadden hun videokaartdrivers een soort wallhack-functie...
Ik dacht precies hetzelfde. Het is gewoon een cheat tool die Asus mee levert.
...het zal niet lang duren voordat iemand met autohotkey de audio hud uitleest om zijn bot aan te sturen
Dat zou het gewoon moeilijker maken. Een bot zet gewoon de directie van de viewport naar het target, norm(B-A)... CPU bots zoals bij unreal tournament doen hetzelfde, de code is zeer simpel. Alles wat nodig is om een bot te maken zit al in de game engine.
heeft dit voordeel tov 7.1 ingebouwd op mijn moederbord? Of is het alleen voor mobo's met weinig aansluitingen?
Ja, het heeft voordeel. Allereerst heeft deze kaart een volwaardige DSP: Hij geeft geluid niet alleen door, maar kan er ook wat mee doen. Dat zie je aan de lijst van audiostandaarden die ondersteund wordt en het processorgebruik zal lager liggen. Vermoedelijk (maar dat heb ik niet kunnen verfiren) heeft hij ook hardwaremixing, wat je lagere latentie oplevert en je je onder Linux bijv. niet met troep als PulseAudio moet behelpen.

Ten tweede hebben onboard geluidskaarten vaak vrij primitieve analoge elektronica. Het PCM-geluid wordt in een analoge elektrische spanning omgezet. Echter, als jij een koptelefoon of luidspreker aansluit die redelijk wat energie verbuikt, dan krijgt geluidskaart de spanning niet zo hoog als gewenst. Als de conus terugveert gaat hij spanning opwekken: De koptelefoon vecht terug en belemmert de geluidskaart de gewenste spanning aan te houden. Dit probleem speelt vooral bij luidsprekers die met weinig vermogen toch genoeg herrie moeten kunnen maken. Zulke luidsprekers hebben een lage weerstand, wat het voor de geluidskaart moeilijk maakt de spanning op het gewenste niveau te brengen.

Als je naar deze geluidskaart kijkt, zie je vrij veel condenstatortjes bij de uitgangen. Dat is een aanwijzing dat er aandacht besteed is aan de analoge uitgangen: De kaart zal veel beter de spanningen kunnen bereiken die het digitale signaal aangeeft. Dat uit zich in en natuurgetrouwere geluidsweergave. Probeer het eens: Persoonlijk vind ik het verschil in geluidskwaliteit van een moederbord en dat van een geluidskaart goed hoorbaar.
In het geval van koptelefoons kan je verhaal kloppen, maar luidsprekers moeten, met een nominale impedantie dat van een line-niveau signaal verwacht wordt, prima presteren. Het signaal wordt immers pas flink versterkt in de luidspreker zelf (in het geval van pc-speakertjes, deze zijn meestal actief met eigen voeding), of wanneer je een hifi-set aan je pc hebt hangen, in de eindtrap.

Dan nog zijn er onboard chipsets (bijv Realtek ALC898, en vele anderen) die qua meetbare prestaties al erg dichtbij duurdere losse geluidsopstellingen komen. Het hoorbaar zijn van het verschil tussen het geluid van een onboard chipset en een geluidskaart vervalt meestal ook wanneer er dubbelblind vergeleken wordt.

En DSP, who cares about DSP als er geen technologie is die er echt gebruik van maakt. Die paar clock cycles die je CPU nodig heeft voor het berekenen van het positioneel slappe geluid in games zal hoogstens een frame of 2 per seconde schelen. Sinds dat A3D om zeep is gebracht door Creative, is er nooit een API gekomen van hetzelfde niveau die dan ook in mainstream games geimplementeerd werd. Astoundsound is een erg goede nieuwkomer, maar ik moet het nog terugzien in echte games in plaats van techdemos!

[Reactie gewijzigd door skndd op 24 november 2013 16:08]

We hadden al perfect klinkende DSP's in de 90's(Advanced Gravis GF1 als beste voorbeeld), die geheel ruisvrij waren, de mijne was destijds echter ruim 600 gulden, terwijl een simpele soundblaster Pro-kloon voor amper 100 te koop was, van tientallen verschillende merken. Echter was dat rond een tijd dat mensen nog verbaast stonden van "Argh, mein leben!!" op 8Khz, omdat de gemiddelde PC niet verder kwam dan de PC-speaker met squeek-geluidjes uit commander Keen, en een wavetable-synth ging voor veel mensen echt boven hun pet.

De gemiddelde huiskamerPC heeft echter nu nog een doodsimpel onboard geluidskaartje, en barst van de achtergrondruis. Volgens de oren van de gemiddelde consument klinkt dat echter ook prima.

A3D was geweldig(Ik had een Daimond MX100), maar EAX deed het ook zeker niet slecht.

Aan de andere kant, ik speel veel oudere games met 320x200x256(of via een megadrive emulator doe ik het met nog minder) en vind dat er vaak acceptabel uitzien. Ieder het zijne.
De meeste audiochipsets die op moederborden geintegreerd zijn, zijn redelijk ruk. Doordat de audio-componenten op een moederbord het met heel weinig ruimte moeten doen, moeten concessies gedaan worden aan het aantal en de omvang van de componenten. En juist voor audio heb je graag flinke discrete condensatoren. Het gemis daaraan geeft vervorming met name bij hoger volumes. Daarnaast zit geintegreerde audio heel dicht bij allerlei storingsbronnen in je PC. Dat geeft dus ruis.

Een losse insteekkaart zit zowel fysiek als elektrisch verder van de storingen af en heeft meer ruimte voor discrete componenten. Extern is elektrisch nog wat prettiger maar dan krijg je weer een uitdaging om je data door USB te krijgen, wat complexer is, extra latency geeft en (vooral vroeger) een beperkte bandbreedte heeft.
daar ben ik mee eens, maar geldt dat ook voor je coax en optische uitgang dat blijft gewoon digitaal wellicht is de snr bter.

wat wel interessant lijkt is een 5.1 voor spellen e.d. want dat krijgt de gemiddelde on board kaart niet voor elkaar of ik doe iets fout
De laatste keer dat ik 5.1 probeerde in games met een onboard systeem leek het meer op een soort upscaled 2.0. Ik heb ook niet de indruk dat je met onboard geluidschips ver komt als je surround wil. Mijn huidige geluidskaartje laat me een stuk beter horen waar geluiden vandaan komen. Als je dan nog een spel hebt dat een beetje goed zijn audio voor elkaar heeft zie je me toch wel met enige regelmaat 180 graden draaien omdat ik de geluiden achter me niet vertrouw.
Wat heeft een RAMDAC hiermee te maken?

Overigens is een audio-dac niet zelf gevoelig voor de storing, maar de analoge uitgang, als deze slecht is afgeschermd pak je achtergrondgeluid mee. (Zelfs in de jaren 90 had men al kaarten die betere afscherming hadden, maar dit maakte gewoon de kostprijs van kaart(in materieel) een stukje duurder.

Gezien bandbreedte niet echt een probleem meer is, is er geen enkele reden om de geluidskaart niet extern te hangen.
In de reacties op deze vraag zie ik vooral berichten terug over kwaliteit van de individuele signalen. Mijn ervaring is dat daarnaast ook het geheel van kanalen (voor, achter, het hele surround verhaal) wel eens beter wil zijn op losse geluidskaarten. Al weet ik niet hoe goed mijn huidige moederbord ermee is (ik heb meteen tijdens assemblage er een geluidskaart opgeprikt met de aanname dat dat toch wel beter is), bij mijn vorige moederbord hoorde ik een enorm verschil bij gebruik van surround. Het moederbord deed maar wat, elk geluid in games kwam eigenlijk uit alle speakers, misschien uit sommige net iets harder, maar daadwerkelijk pinpointen waar geluiden vandaan kwamen ging niet echt. Toen ik in die PC een X-fi prikte ging dat ineens een heel stuk beter.

Dat was mijn reden om naar geluidskaarten te kijken. Ik ben niet echt iemand die goed het verschil kan horen tussen FLAC en noem maar een ander formaat, tenzij dat andere formaat echt ruk is (nooit echt veel op geoefend of zo, al moet je niet bij mij met blikkerige muziek aankomen). Maar ik wil wel graag enigszins kunnen horen waar een geluid vandaan komt. In sommige gevallen is dat in een spel net het verschil tussen leven en dood.
Geluidskwaliteit.


Omdat posts van 1 woord hier altijd worden gedownmod hier nog maar een zinnetje vulmateriaal, maar duidelijker dan dat ene woord kan ik het niet zeggen.
Speciaal voor zangers...kweet niet hoe goed de tweakers kunnen zingen...lol
Maar neem aan als je echt zanger(es) bent je naar de studio gaat en die zullen geen Asus kaartje gebruiken lijkt me...maar misschien ook wel...smile
"Speciaal voor zangers" is misschien overdreven, en de ingebouwde effecten zullen wel ruk zijn, maar het is wel zo dat de gemiddelde consumerkaart qua prestaties (frequentierespons, SNR, dynamisch bereik, harmonische distortion etc) al lang de "transparante" treshold hebben overschreden. Als je dus een goede mic en mic preamp op deze kaart aansluit kun je waarschijnlijk opnames maken die dubbelblind voor de gemiddelde persoon niet te onderscheiden zijn van een opname die via een dezelfde mic setup door een Benchmark ADC16 of wat voor ander duur spul dan ook is opgenomen.

[Reactie gewijzigd door skndd op 24 november 2013 14:34]

Dit is correct.
De gemiddelde consumentenkaart van een tientje of 2 a 3 is al ongeveer net zo goed als de geluidskaart waarop men 10 jaar terug professionele opnamen maakte.

'Speciaal voor zangers' is op zich dan ook armetierige marketing. Iedere kaart wordt wel met audiosoftware geleverd, zoals filters, EQ's en compressors. En anders download je die freeware.

Enige winst zou kunnen zijn dat de amateurzanger(es) hierbij gewoon gebruik kan maken van een gemakkelijke GUI, ipv zelf aan de ratio's, tresholds etc te moeten sleutelen. :)
Al die mensen die via youtube 'ontdekt' worden gebruiken wellicht alleen maar de ingebouwde microfoon in de webcam of laptop.

Een goede microfoon doet denk ik al wonderen voor de kwaliteit van de opgenomen sound, maar om daar nou speciaal een geluidskaart voor aan te schaffen lijkt me inderdaad wat overdreven.
De meeste amateurinternetzangers hebben tegenwoordig de USB-microfoons als heilige graal ontdekt. Microfoon, preamp en ADC in 1, zoals de Blue Snowball en andere populaire microfoons. Deze mensen hebben dus ook geen geluidskaart meer nodig voor het opnamegedeelte.
+1

beter een goede mic. dan een goede kaart
Beter een goede stem dan een goede mic en beter een leuke toet dan een goede stem. ;) Als iemand zingt als een heks (stem als een kraai) dan draai ik het geluid wel weg en laat ik het beeld aan.
Cirrus Logic ? Bestaat dat nog ???
Heb ooit heeeeel lang geleden een Cirrus Logic videokaart gehad.
Dat waren de betere videokaarten (destijds dan), maar of ze ook anno 2013 goede audiokaartenprocessoren kunnen maken.
Dan is Creative nog steeds 1 van de bekendere namen.
Cirrus Logic bestaat zeker nog, grote kans dat jij op dit moment een paar van hun producten in huis hebt. Ze maken onder andere veel audio chips die je terug vindt in AV-apparatuur, portable media players en smartphones.

Creative maakt zelf vrijwel geen componenten dus in Creative producten had je grote kans een CL chipset tegen te komen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 november 2013 19:27]

Cirrus Logic zit in bijna alle digitalen apparaten met een audio plug, van je Macbook tot dolby-digtal/dts reciever en auto-radio..
Cirrus Logic is geen kleintje.
en zoals je in de foto kan zien zit er ook een chip op van c-media, voor DTS/DD-real-time.

sterker nog, op bijna elke creative audio kaart zit bijna altijd een Cirrus Logic chipje (aangezien zij nog steeds de beste D/A Converters hebben)
want creative maakt eigenlijk geen DSP of D/A Converters, die overal in zitten.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 november 2013 04:41]

Kan dat wel 7.1 24bits 96KHz-output over een s/pdif-interface? Ik dacht dat alleen HDMI voldoende bandbreedte heeft om dit te trekken...
Met een DTS of andere encodering erom heen gaat dit prima. PCM gaat inderdaad niet lukken.
Nee, dat gaat niet met DTS. Je kan niet zo maar elke willekeurige resolutie/sample-rate omzetten naar DTS, DTS heeft bepaalde standaarden die ondersteund worden. De beste hiervan die je over over SPDIF kan sturen is DTS 96/24. DTS 96/24 is dan inderdaad wel 24 bit en 96kHz, maar is gelimiteerd tot 5.1 geluid. Overigens ken ik geen enkele geluidskaart die live kan encoden naar DTS 96/24.

Voor de betere DTS standaarden heb je gewoon meer bandbreedte nodig dan dat SPDIF levert.


Zoals Ramon al aangeeft staat er nergens dat die 7.1/24b/96kHz via de SPDIF naar buiten gaat, sterker nog, de beschrijving van Tweakers klopt gewoon van geen kanten. Deze kaart heeft gewoon een 7.1 analoge uitgang, en maar n koptelfoon uitgang.
Er wordt niet gezegd dat de 7.1 24bits 96KHz ook daadwerkelijk over de spdif gaat.
Hoop dat ze ook ondersteuning voor OS X bieden met die USB geluidskaart! Mijn huidige geluidskaart kan ik helaas niet gebruiken (PCI XTREME GAMER). Vind het toch wel beter klinken dan dat onboard geluid van je moederbord.. (Hackintosh)
Voor mij nooit Asus Xonar meee. Heb een D2 - driverondersteuning is dramatisch. Ik was vroeger erg fan van assu mobo's maar sinds dit Xonar drama een stuk voorzichtiger geworden.
Dus omdat de geluidskaart ruk was zijn de moederborden dat ook? Dat is appels met peren vergelijken. Daarnaast heb ik redelijk vaak gelezen dat Asus geluidskaartjes kwa prijs net zo goed en soms zelfs beter presteren dan Creative geluidskaartjes :) De driver ondersteuning van Creative is nou ook niet altijd erg super geweest...
Vraag me af wat voor problemen jij dan had? Heb een Xonar D2 draaiende gehad onder windows 7 en 8/8.1 , en nog nooit enig probleem mee gehad. Kaart klinkt super en alles werkt zoals het hoort. Had je misschien een defect exemplaar?
Kan ik inkomen; de driverondersteuning is inderdaad een groot drama bij Asus. Dat is DE reden dat ik nog niet over ben op Windows 8.1.

Heb al tijden een Xonar HDAV 1.3 Deluxe, de Asus drivers draaide prima onder Windows XP maar toen Windows 7 kwam waren er maandenlang geen drivers voor (introductie op 22-10-09 en Asus driver release volgt op 08-01-10). Windows 8 nog erger: introductie op 26-10-12 en Asus 1st driver release volgt op 23-08-13. Gelukkig heb ik destijds de UNi Xonar Drivers (gemaakt door een user die echt mijn donatie verdiende) gevonden en zo de kaart aan de praat gekregen. Voor mij ook geen Asus geluidskaart meer, zo te zien op Tweakers was ik niet de enige met problemen, 1 voorbeeld:
http://tweakers.net/produ...eaction=5176931#r_5176931
Zou idd wel uitkomst bieden voor hackingtoshers die het geluid niet aan de praat krijgen
Ik krijg het geluid wel aan de praat, waaronder 5.1/7.1 geluid, maar met een geluidskaart klinkt het veel beter. Voor zover ik weet is het geluid aan de praat krijgen op een Hackintosh niet zo heel erg moeilijk (is mij al op 2 machines gelukt).

Dat is wat ik mis. En ook als ik achter een echte Mac zit, dan mis ik vaak ook gewoon die betere geluidskwaliteit :) En dat vind ik eigenlijk het enigste minpunt aan Mac/OS X.
Haha, Sonic Radar. Dat zal fwel totaal niet werken, en indien het magischerwijs toch betrouwbare resultaten geeft, zal het binnen de kortste keren als cheat gemarkeerd worden, en in elke competitieve omgeving gebanned worden.

Als je het dan nog leuk vindt om pubservers te stompen met extra hulpmiddelen, is het de meerprijs wel waard, I guess.
Hun moederborden hebben dit al hoor (sommigen iig) en schijnt prima te werken.
Ik zie nu wat voorbeelden op youtube inderdaad. Als dat "prima" moet voorstellen, dan hebben deze mensen geen oren, want de vaagheid qua visuele positionele representatie is groter dan wanneer je enkel aandachtig naar de geluiden luistert.
Achja wat is prima, t is beter dan de concurrentie :+. Maar het komt (gelukkig) niet in de buurt van cheaten nee. Voor doven is dit trouwens wel weer super ;).

[Reactie gewijzigd door aatje92 op 24 november 2013 14:44]

Heb je gezien wat het feitelijk is?
http://www.youtube.com/wa...e=player_detailpage#t=385

Is het cheaten? Ik denk dat het wel meevalt, het is simpelweg een tool die voor je luistert, het is geen aimbot oid ;)
Werken die kaarten onder linux - da's 't enige wat voor mij telt.
Ik heb een Xonar DX of DSX, weet ik niet meer precies, maar die werkt prima onder ubuntu.
Ja, moet gewoon werken.
asus gebruikt gewoon een c-media en cirrus chip, die worden tegenwoordig vrij goed ondersteunt "werken vaak zelfs beter dan als onder windows, doordat windows nooit de nieuwste drivers heeft omdat c-media geen driver updates uitgeeft en hij alleen met asus drivers werkt, en die updaten ze nauwelijks"
'Speciaal voor zangers'. Geen mic preamp, geen gebalanceerde XLR input, geen phantom voeding... Je kunt er niet eens een fatsoenlijke microfoon op aansluiten... Marketing... 8)7

[Reactie gewijzigd door Shadow op 24 november 2013 15:02]

Uiteraard is het niet bedoeld voor professionele zangers. Die hebben met iets als een Focusrite Saffire PRO 14 voor minder dan 200 al een apparaat wat wl voor pro toepassingen is gemaakt.

Dan heb je:
2x XLR
Phantom power (om je mics mee te voeden)
Bus powered (dus geen externe voeding meeslepen)
Dubbele pre-amp
Firewire (voor aansluiting op de rest van je audioapparatuur)
8 audio inputs
6 audio outputs

De markt voor dit soort Asus spul is duidelijk voor consumenten, voor pro's ontbreekt er inderdaad teveel.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 november 2013 16:07]

Je hebt helemaal gelijk.
Een dergelijke kaart promoten voor zangers is vreselijke marketing.
Low/high pass filters hebben iets met zang te maken maar zijn generiek voor audio/muziek en kunnen gebruikt worden om welk instrument dan ook beter te laten klinken in een mix.
7.1 output is leuk voor (3D) films en documentaires, maar voor audio/studio toepassingen is 2[.1] nog altijd de standaard.

Het gaat hier echt wel om een PCI-e kaart en zal dus voornamelijk gericht zijn op de gemiddelde Wintel systemen en die hebben geen firewire. De Focusrite waar je naar linkt zal voor het doelpubliek dus niet aan te sluiten zijn.
Een USB variant echter wel en die is bij een bekende audio-boer al voor 120,- verkrijgbaar.
Investeer voor een zelfde bedrag in een aardige zangmicrofoon en je opnames klinken direct een heel stuk beter.
Noem me maar paranoide maar een geluidskaart in legerkleuren met de naam van een bekend spionageproject komt er bij mij niet in.
Ik wilde zeggen dat je paranoide was, maar in het licht van alle recente nieuwsberichten is het eigenlijk helemaal niet zo paranoide.
Ik geloof niet echt dat deze kaart me zal afluisteren, maar de naam Echelon is besmet. Het is voor mij zoiets als een product dat "Osama Bin Laden" of "Concentratiekamp" heet.
Precies, dat. Als men je wil afluisteren zijn daar wel andere manieren voor, maar het is gewoon de naam die het hem doet.
Het was precies mijn 1e gedachte!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True