Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Apple heeft het IsraŽlische bedrijf PrimeSense overgenomen, dat 3d-sensors ontwikkelt en verantwoordelijk was voor de eerste Microsoft Kinect. Het overnamebedrag is niet officieel bekendgemaakt, maar ligt volgens bronnen rond de 360 miljoen dollar.

Geruchten over de overname van PrimeSense door Apple deden al langer de ronde, maar zondag heeft Apple een einde gemaakt aan de geruchtenstroom en de overname officieel bevestigd. Het bedrijf uit Cupertino doet geen mededelingen over details van de overname, zoals de prijs, maar volgens AllThingsD is er rond 360 miljoen dollar voor het Israëlische bedrijf neergelegd.

Waarschijnlijk heeft Apple het bedrijf overgenomen om de 3d-sensortechnologie van PrimeSense in zijn producten te integreren, bijvoorbeeld in een nieuwe iPad of iPhone, maar mogelijk ook in eventuele Apple-televisies, waarover al lang geruchten gaan. PrimeSense was eerder verantwoordelijk voor de sensor van de Kinect voor de Xbox 360. De Kinect voor de Xbox One is door Microsoft zelf ontwikkeld.

Kinect

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Ik vraag mij af wat voor gevolgen dit heeft voor het depth sensor framework van PrimeSense, OpenNI. Dit framework is open source en biedt ondersteuning aan de sensors van PrimeSense in onder andere de PrimeSense Carmine, de Asus xTion Pro (Live) en de Microsoft Kinect. Apple heeft over het algemeen niet zo heel veel op met Open Source, dus ik hoop dat ze de ontwikkeling van PrimeSense en de ondersteuning van nieuwe sensoren blijven doorzetten.

Wij gebruiken deze sensoren in de robotica en daar zijn ze vrij essentieel. De huidige hardware blijft natuurlijk wel werken, maar nieuwe hardware af en toe is ook wenselijk. Met reverse engineering was in eerste instantie de Microsoft Kinect ook al aan te sturen via OpenKinect / libfreenect, maar dit was nogal hacky code en bood geen volledige ondersteuning.
Dus nu moet Microsoft een licentie bij Apple af gaan nemen, om de sensor in Kinect te gebruiken?
Ik verwacht dat ze een x bedrag betalen voor de 360 sensor inclusief licentie.
Voor de nieuwe X-Box hebben ze zelf een sensor ontwikkeld.
Het kan zijn dat deze patenten schend en ze hier wel geld voor moeten afdragen.
Mogelijk dat ze ze voor de oude Kinect (voor de Xbox 360 en pc) nog licenties betalen totdat die helemaal uit de schappen verdwijnen. De deal is waarschijnlijk gemaakt voor de hele levensduur van die kinect en moet de prijs wel gelijk blijven. De nieuwe kinect die geleverd wordt bij de Xbox One heeft Microsoft in-house ontwikkeld en maakt gebruik van andere nauwkeurigere technieken, hierdoor is het aannemelijk dat er niet al te veel problemen ontstaan met patenten. De eerste Kinect maakte namelijk gebruik van de structured light/light coding principe waar de nieuwe Kinect het time of flight methode gebruikt om een persoon in de kamer waar te nemen.

[Reactie gewijzigd door excedo op 25 november 2013 08:40]

Dat zal wel mee vallen. MS en Appel zien niet echt elkaars vijanden wanneer het op uitruilen van licenties aankomt.

Daarbij MS heeft al toegang gehad tot de techniek voordat Apple het bedrijf over heeft genomen, ik denk dat Apple andere bedrijven dan Microsoft op de korel heeft.

Ik vind het wel interessant wat Apple met deze techniek wil, gaat ze het bijvoorbeeld inzetten in hun telefoons of zien ze er desktop mogelijkheden voor... Bijvoorbeeld in een Mac-Book Pro.....

Of..... Zouden ze zelfs bezig zijn met een gameconsole achtige?
Wel cool als je straks ook met Apple producten in de lucht swipend door je beel materiaal kunt gaan, op elk device lijkt dat me een interessante ''gadget'' :)

Heb laatst een t.v. bij een familie lid gezien die ook een sensor ingebouwd heeft. Swipend door beeldmateriaal, de aanknop is twee keer in je handen klappen (kun je natuurlijk zelf bepalen of je dit wilt inschakelen :p) Het zijn leuke ontwikkelingen :)
Totdat de TV ineens omschakelt op een ander kanaal omdat iedereen zijn armen opsteekt als het Nederlands elftal scoort :+
Ik hoop dan ook dat er een soort ''mute knop'' op bewegings detectie zit.. Heb nu een klein ventje thuis, we klappen vaak in de handen omdat hij dat nu net aan het leren is, zal irritant worden als de TV dan steeds aan en uit gaat, hahaa
Precies, ik zie niet zoveel heil in dit soort ontwikkelingen
Ik ben benieuwd of Apple het "van-iets-bestaands-iets-beter-maken"-truukje weer gaat uitvoeren met gesture control op televisies. Het is nodig, want op onze Samsungs werkt het erbarmelijk en staat het steevast uit.
Ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen. Maar vooral de ontwikkeling op dat gebied. Zie bijvoorbeeld de smartwatch. Het gerucht ging van de iwatch en de markt werd overspoeld door smartwatches(ookal waren er al smartwatches op de markt). Krijgen we nu ook een soort kinect revolutie?
Dus Apple koopt oude Kinect 1 techniek. Dan hebben ze nog heel wat in te halen blijkbaar.
Nee, ze kopen de mensen die dat ontwikkeld hebben (en dus redelijk trailblazers zijn op dat gebied) om waarschijnlijk iets dergelijks voor apple producten te bouwen..
Ik denk dat Apple deze technologie gecombineerd met hun patenten voor camera in de pixels verwerkt hele bizarre shot zou kunnen maken.

Maar ja het blijft gissen wat apple doet met primesence. Waarschijnlijk hebben ze het bedrijf niet eens voor hun patenten gekocht maar voor de expertise die daar werkt. Die gaan aan de slag aan iets wat nog niemand eerder gezien heeft. (althans de methode om iets dat waarschijnlijk al heel lang bestaat radicaal anders te doen) Geen idee in welk product dat zal zijn en hoe.
had het bedrijf patenten op een techniek voor dat en wilde apple ze over nemen daarvoor of zijn ze echt geinterseert in het bedrijf dat voor hun het maakt.

lastig zeggen in tijd van (patenten)oorlog

ga ervan uit dat microsoft geen patent van dat bedrijf gebruikt anders krijgen we daar weer een drama serie over van recht zaak naar reachtzaak
Apple en Microsoft hebben samen een patentconsortium opgericht dus lijkt mij niet dat Apple deze Kinectpatenten koopt om microsoft een poot uit te draaien. Daarnaast heeft Microsoft voor de Xbox one zelf de sensor ontwikkeld. Ik denk dat Apple het bedrijf werkelijk heeft gekocht om te integreren in hun eigen producten en dan met name apple tv

Overigens heeft apple al in 2011 patent aangevraagd op kinectachtige besturing: http://techcrunch.com/201...ect-style-control-system/

en nu lijken ze dus ook de techniek in huis te hebben gehaald om het tot uitvoering te kunnen brengen.

[Reactie gewijzigd door Tomvd5 op 25 november 2013 08:17]

kijk hier eens naar

Is al een tijdje uit, weet niet hoe lang, maar het lijkt mij dat zij toch echt iets eerder bezig zijn geweest dan het patent die Apple indiende.
Hadden ze beter Leap Motion kunnen opkopen, zit immers ook in Californie.
Apple heeft al in 2005 de eerste versie ingediend van patenten met betrekking tot dit soort bediening, ruim voor Leap Motion's ontstaan. Daarbij is Leap Motion ook pas begonnen, nadat PrimeSense al de Kinect sensor had ontwikkeld. Het is dus strategisch waarschijnlijk een veel betere keus om PrimeSense op te kopen, jaren meer aan expertise en patenten. Leap Motion valt kwalitatief in het niet als acquisitie, ze hebben bijkomstig ook geen noemenswaardige patenten.

Apple patenten:
http://www.google.nl/patents/US8018579
http://www.google.nl/patents/US20110298704
http://www.google.nl/patents/US20110298798

Enkele PrimeSense patenten:
http://www.google.nl/patents/US8493496
http://www.google.nl/patents/US8494252
http://www.google.nl/patents/US8456517
Founded in 2010 as OcuSpec, the company raised a $1.3M seed financing round in June 2011 with investments from venture capital firms Andreessen Horowitz and Founders Fund, SOSventures as well as several angel investors.[1] In May 2012, Leap Motion announced a $12.75M Series A funding round led by Highland Capital Partners. After operating in quietly since 2010,[2] Leap Motion publicly announced its first product, originally called The Leap, on May 21, 2012. The device started full-scale shipping in July 2013.
http://en.wikipedia.org/wiki/Leap_Motion

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 25 november 2013 13:29]

MS heeft dan wel voor de XBOX One de kinect zelf ontworpen, maar dat wil niet zeggen dat ze bij nul zijn begonnen c.q. dat ze geen patenten van PrimeSense gebruiken?
Beetje jammer dat er tegenwoordig alleen maar wordt gedacht aan patenten. Niet geheel onlogisch gezien de vele berichtgeving daarover, maar wel jammer.

Kom op, dit is Tweakers, laten we het over de techniek hebben. Blijkbaar ziet Apple toekomst in bediening van apparaten middels luchtgebaren, dat is toch veel interessanter dan dat saaie patentgeneuzel? :)
Dit is inderdaad tweakers, maar in de echte wereld (;)) gaat het toch echt vaak om geld en is het zeker niet gek om aan patenten te denken.

Overigens lijkt het me niet dat ms een patent van PrimeSense heeft gebruikt, maar wellicht dat Apple daar anders over denkt ;)
Techniek verdwijnt door die patenten steeds vaker achter de siliconen deiren van de ontwikkelaars.
Tegenwoordig gebruiken we geen technologie meer maar licenseren we het gebruik van producten.
Gebruikers worden steeds a-technischer omdat de producten steeds makkelijker te bedienen worden. De fabrikanten brengen steeds meer devices uit die inhaken op hun walled garden en jij als gebruiker hebt maar gebruiker te zijn.
Uiteindelijk wordt het vooral de toepassing en niet de technologie erachter wat mensen nog gaat boeien. Dit leidt ook tot meer fanboy-ism omdat mensen geen realistische of rationele argumenten kunnen vormen over deze gesloten devices.
Je ziet dat dus al op tweakers gebeuren. De zwakste discussies met verhoudingsgewijs de meeste trolls of schreeuwers gaan over de nieuwe mobiele computers of consoles waar je niet zoveel verstand van hoeft te hebben om toch te denken dat je een tweaker bent.
Verder speelt natuurlijk mee dat tweakers.net zelf een breder publiek probeert te bedienen. Tweakers profileert zich al jaren niet meer als een hardcore site. De redactie praat steeds vaker advertenties na zonder echt dieper op de materie in te gaan (want dat vereist een tweaker met specialistische kennis) en sommige dagen denk ik dat tweakers 1 grote advertorial is. Denk dat veel van de betere tweakers wel zinnigere dingen te doen heeft dan tegen die poeplawine in te zwemmen.
En dat is jammer want tweakers raakt daarmee denk ik een stukje kernwaardes kwijt. Het zal nog maar een paar jaar duren voordat het nieuwsgedeelte een add-zombie is voor zanussi, of mille, of whirlpool... :/
Een overname zorgt niet dat licentieovereenkomsten opeens ongeldig worden. het is een overname, niet een failliete boedel.
ga ervan uit dat microsoft geen patent van dat bedrijf gebruikt anders krijgen we daar weer een drama serie over van recht zaak naar reachtzaak
Microsoft heeft gewoon een licentie op de patenten van dit bedrijf, uit de tijd van de kinect 1, en de doorontwikkeling naar kinect 2. Die licentie zal Apple gewoon moeten honoreren.
Ik vind het bedrag van 360 miljoen wel een leuke symboliek :) Ik snap wel dat ze de (oude) 360 genomen hebben, want One million was natuurlijk te weinig, terwijl One billion weer veel teveel zou zijn geweest :)
Het is 'volgens bronnen' bekend geworden, maar niet officieel. Kortom: symbool bedrag inderdaad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True