Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

De firma 3D Systems heeft een draagbare 3d-scanner voor de consumentenmarkt aangekondigd. De zogeheten Sense 3D kost 329 euro en moet het inscannen van objecten met een grootte tot 3 bij 3 meter vergemakkelijken.

Sense 3DDe Sense 3D van 3D Systems is een van de eerste 3d-scanners die geen vaste opstelling nodig heeft, zoals bijvoorbeeld de MakerBot Digitizer, en dus met de hand gebruikt kan worden. Het apparaat is nog wel bedraad via een usb 2.0-kabel. De benodigde scansoftware is geschikt voor Windows 7, 8 en 8.1. Het apparaat scant met een 'oogvriendelijke' class I-laser van de firma PrimeSense.

Tijdens het scannen van een object, dat maximaal 3 bij 3 meter kan beslaan, wordt alle 3d-data opgeslagen in een stl-bestand met, afhankelijk van de grootte en complexiteit, 20.000 tot 400.000 driehoeken. Kleurdata wordt in het ply-formaat opgeslagen. Eventuele stukken die bij het scannen worden overgeslagen, zouden met de meegeleverde software automatisch ingevuld worden.

Volgens een hands-on van Engadget is het scannen van bijvoorbeeld een persoon vrij eenvoudig uit te voeren en vergelijkbaar met het schieten van foto' s in panoramamodus op een smartphone. De software geeft aan als de Sense 3D-scanner te dichtbij of veraf wordt gehouden. Ook zou de scantool het te scannen object goed kunnen onderscheiden ten opzichte van de achtergrond.

Toekomstige versies van de Sense 3D zouden geheel draadloos moeten kunnen opereren door de integratie van een accu. 3D Systems, onder andere bekend van de Cube 3D-printers, zou de huidige bedrade versie al hebben willen uitbrengen om de concurrentie een stap voor te zijn. Ook is de prijs van 329 euro relatief laag.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Waarom USB 2.0 ? Neem toch aan dat een 3d afbeelding behoorlijk wat mb is.
Omdat de Kinect het ook prima deed met USB 2.
Het ziet er uit als een handheld PrimeSense sensor net als de Structure van Occipital.
http://structure.io/
Erm, nee, de resolutie van dit ding is bijzonder laag waardoor de hoeveelheid data uitermate beperkt is. Doet me denken aan de handscanners (2d) van 20 jaar geleden, goedkope rommel waar je weinig tot niets aan hebt.
Met die handscanners zijn destijds mooie dingen gemaakt, hoor. Voor een kleine 3d-print zoals in het filmpje lijkt me dit heel geschikt.

Alleen die limiet van 3 bij 3 meter, dat klinkt nogal 2d. Zou het dan 3 bij 3 bij 3 meter zijn?
Je weet dat een 3d afbeelding uit punten bestaat die door de pc aan elkaar geknoopt worden.
Het is geen 3D-afbeelding, maar een 3D model. Vergelijk het met een vector-afbeelding, maar dan bestaande uit coordinaten van driehoekjes in drie dimensies. Dat gezegd hebbende is de vraag natuurlijk wel of het apparaat de conversie van ruwe data naar stl doet of de computer. Ik neem aan het laatste. Maar gewone scanners werken ook prima met USB 2, en daar zit uiteindelijk ook gewoon een optische sensor in.
Effectief gezien kan usb2.0 35MB/sec aan... Denk niet dat die scanner daar overheen gaat.
Zo word 3d printen en zelf dingen "ontwerpen" echt makkelijk als je van een specifiek iets nergens de code op het internet kan vinden scan je het gewoon in. Kun je voor een prikkie optimistjes printen.
Of je hebt een vervangend plastic onderdeeltje nodig voor iets dat nergens verkrijgbaar is.

Geeft USB2.0 trouwens wel genoeg bandbreedte?

vraag me trouwens nog wel af wat de scan kwaliteit zal zijn, lijkt me redelijk gevoelig voor kleine bewegingen (net zoals de vroegere 2D handscanners).

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 8 november 2013 18:37]

Dat zal wel meevallen. Zo te zien is de resolutie van het model niet al te hoog dus ik ga er van uit dat een model zoals het voorbeeld waarschijnlijk niet veel meer dan 40Mb zal zijn ne misschien wel minder.
zeg maar rustig 4 megabyte ofzo, het hoeft echt niet zo groot te zijn.
Nou Kinect had een Gyroscope er in, dus dan kon je gewoon in 3D er omheen lopen met je Kinect en die informatie gebruiken. Ik dacht dat er een Homebrew dev het ook gebruikt heeft als 3D scanner met Gyroscoop zodat ze de "resolutie" van puntjes konden verhogen door dichterbij te stappen naar het object :).

Ikz al het filmpje eens proberen te vinden. Was best wel snugger om de Gyroscope zo te gebruiken :).
mijn ervaringen zijn gebaseerd op een Artec scanner van een paar jaar geleden.
deze werkte door een "grid" te projecteren en vervolgens daarvan een foto te maken, en dat met zo veel mogelijk frames per seconde.
volgens mij werkt deze scanner volgens een vergelijkbaar principe, en ik moet zeggen dat de accuraatheid en details verbazingwekkend goed zijn.
voor kleine bewegingen is dit soort scanners volledig ongevoelig (je beweegt de scanner zelf tenslotte ook)
alleen vervorming/verandering in het te scannen object was toendertijd wel een probleem
ook het was hiermee helaas niet mogelijk om bijvoorbeeld haar waar te nemen.
het bestand wat ik op mijn pc terug heb kunnen vinden is een STL file van mijn gezicht, en dit is 13MB groot, gezien het detail wat daarin zit vind ik dit dus nog wel meevallen.
In de CAD/CAM wereld word een soortgelijk systeem al jaren gebruikt. Een jaar of 6 geleden heb ik zo'n dergelijk systeem van FARO in werking gezien... de nauwkeurigheid hiervan was, als ik het me goed kan herinneren, ongeveer 0,02mm. Helaas was dit systeem destijds niet nauwkeurig genoeg voor de werkzaamheden op het bedrijf waar ik werk...
In de CAD/CAM wereld word een soortgelijk systeem al jaren gebruikt. Een jaar of 6 geleden heb ik zo'n dergelijk systeem van FARO in werking gezien... de nauwkeurigheid hiervan was, als ik het me goed kan herinneren, ongeveer 0,02mm. Helaas was dit systeem destijds niet nauwkeurig genoeg voor de werkzaamheden op het bedrijf waar ik werk...
En niet voor 330 euro. De prijs is wat bijzonder is!
Ik heb het ook niet over prijzen, maar juist over het feit dat zulke systemen voor veel toepassingen heel nauwkeurig kunnen zijn. Uiteraard zal de nauwkeurigheid ook in verhouding tot de prijs van het apparaat staan, echter zal het voor de meeste toepassingen genoeg zijn.
Wij hebben op het werk ook pas gekeken naar een meetarm van FARO plus de 3D scanner. Nauwkeurigheid was voor ons helaas ook niet genoeg. En ondanks dat dit complete pakket inclusief de software neerkomt op ¤ 65.000 viel het me nog heel erg tegen hoeveel werk het was om naar een goed en clean 3D model te komen. Ik denk dat het goed is dat deze producten op de markt komen zodat ze verder ontwikkeld kunnen worden maar echt bruikbaar is het nog niet.
klinkt heel leuk, een betaalbare scanner die makkelijk redelijke meshes uitpoept lijkt me wel wat. Alleen mijn ervaring is dat je nou niet zo maar een mooie en vooral printbare mesh scant. ALS er sofware bij zit die dit wel goed doet en je dus zonder menselijk modeleerwerk ertussen van scan naar print kan gaan DAN lijkt het me wel zeker het proberen waard. Legio mogelijkheden alleen scandata handmatig cleanen in een modeler is een killer qua tijd.

Het filmpje ziet er wel goed uit, al ziet het ingescande ventje er een beetje blurry uit. Toch zit ik wel te wachten op zo'n draagbare tool.

Design is ook vet. Nietmachine.

[Reactie gewijzigd door maratropa op 8 november 2013 18:47]

Leuk dat die dingen aardige formaten (3x3 meter vind ik niet een klein oppervlak) kunnen inscannen en toch relatief goedkoop zijn. 329 euro, ik als arme student zou er nog voor kunnen sparen. Leuk voor iedereen die weinig te besteden heeft en toch baat heeft bij zulke technologie. Misschien wel erg geschikt om bijvoorbeeld objecten voor in (indie) games mee te maken, en natuurlijk voor de 3D printende doe-het-zelver.
Ik snap de limiet eigenlijk niet, 3x3x3 meter. Waar komt dat uit voort dan, de software die niet meer triangles trekt? In principe zou je toch met zo'n scanner kunnen scannen tot je een ons weegt?
Ze hadden het over 3x3, niet 3x3x3. Blijkbaar mag de hoogte van alles zijn maar is de oppervlakte beperkt. Ik vermoed dat hij anders problemen krijgt met het meten van afstanden of zo.

Afmetingen terzijde, ik vind het wel opvallend dat het zo Windows gericht is. Dat er geen Linux wordt ondersteund is al een beetje apart, aangezien programma's als Blender uit de open source community zijn voortgekomen en het apparaat door de prijs ook wel eens voor indie mensen interessant kan zijn (waar je onder Linux gebruikers niet al te weinig van mag verwachten), maar dat ook Mac OS X niet wordt ondersteund, wat onder creatievelingen nog steeds best populair wil zijn, is al helemaal opvallend.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 9 november 2013 02:29]

Ik dacht op het eerste gezicht dat het een 3x3 meter apparaat was waar je het object doorheen haalt en die een soort röntgenfoto maakt die je vervolgens op kan slaan.
Zo'n ding is zeker leuk, maar de resolutie is echt wel belachelijk laag. Dat een kinect een hoge resolutie niet haalt is logisch omdat de focus ligt op het detecteren van bewegingen en posities. Dat de resolutie van dit zo laag ligt is bijna onacceptabel, je wil toch dingen inscannen om er een goed beeld van te maken, niet zo'n super pixelated model (zoals die poppetjes, ik heb er al véél betere gezien).
De lage resolutie hier lijkt 'per frame' te zijn, wellicht is de resolutie van de scan in zijn totaliteit een stuk hoger? Er kan in ieder geval nog iets meer smoothing worden toegepast als ik dat 'kleine bruidspaar' zo bekijk.

Ik vraag me nu af of je een beter resultaat zou kunnen krijgen als je in elke hand zo'n ding hebt en de resultaten softwarematig samenvoegt.
Ha, ik voorzie veel thuis geprinte freubelvarianten van alledaagse objecten, de komende tijd.

En/of juist van kostbare objecten... een goedkoper kopietje van een Rodin, bijvoorbeeld. :+

En daar dan weer torrents van... En hoe zit dat dan met copyright? O-)

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 8 november 2013 18:33]

En daar dan weer torrents van... En hoe zit dat dan met copyright? O-)
Rodin is gestorven op 17 november 1917...
Dus wat denk je zelf?
LOL, '17 november' wist ik inderdaad niet, ergens begin vorige eeuw is ingebakken ;-)
Hij zoekt tenminste op of zijn antwoord klopt, vaak is het commentaar dat iets niet klopt en vervolgens googled iemand nu googled iemand is het wer niet goed...
Madam taussaud kan wel inpakken.

Je loopt als bekende ff door de scanner en wordt ter plekke geprint en aangekleed, nog wat make up en voila! :-)
Vergeet niet de 3D-printer, met extra grote voorraad was.
wel raar hoe krijg je nou een 1:1 schaal als je iets na wilt printen ?

als je van veraf scant is het object ook kleiner gezien
Ik gok erop dat er gewoon een afstandsmeter in het apparaat zit, en dat het meer is dan een simpel cameraatje. Daar bestaan al genoeg oplossingen voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True