Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties
Submitter: zonoskar

Canon heeft de DP-V3010 aangekondigd, een 30"-referentiemonitor met een resolutie van 4096x2560 pixels. De uhd-monitor is volgens Canon bedoeld voor videoprofessionals die met 4k-materiaal werken en heeft een adviesprijs van 32.500 euro exclusief btw.

De DP-V3010 beschikt over een beeldverwerkingsprocessor die door Canon zelf is ontwikkeld en 10bit-kleurdiepte biedt, goed voor 1024 gradatieniveaus voor elke rgb-kleur. De monitor ondersteunt diverse kleurruimtes, waaronder Adobe RGB. Ook kan de monitor overweg met 4k-video met beeldverversingssnelheden van 23,98p, 24p, 50p en 60p.

Het ips-scherm heeft met een resolutie van 4096x2560 pixels een 16:10 verhouding, terwijl de native uhd-resolutie 4096x2160 pixels telt. De contrastverhouding wordt gespecificeerd op 2000:1, terwijl Canon kijkhoeken van 89° belooft. De DP-V3010 wordt geleverd met een controler unit. Deze kan zowel op de desktop worden gebruikt als in een 19"-rack geplaatst worden. Voor de input zijn acht bnc- en vier displayport-inputs aanwezig, terwijl er ook een ethernet- en usb 2.0-aansluiting beschikbaar zijn.

De 24kg wegende 30"-monitor wordt door Canon aangeprezen voor professionele digitale video-editing van 4k-materiaal, het uitvoeren van kleurcorrecties in de postproductie en voor cad- en animatiedoeleinden. Canon noemt een adviesprijs van 32.500 euro exclusief btw. De DP-V3010 zal in Europa in het eerste kwartaal van 2014 beschikbaar komen.

Canon DP-V3010 Canon DP-V3010 Canon DP-V3010
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Omdat dit een monitor is die in mijn vakgebied gebruikt zal worden zal ik even reageren:

Dit betreft een zogenaamde GRADE 1 monitor. Een monitor die vooral is bedoeld voor zeer kleurkritisch gebruik. Het klinkt gek maar de prijs valt me nog enigszins mee. Tuurlijk, een enorme zak geld maar in onze branche niet ongebruikelijk.

Zelf gebruik ik als colorist bij de afwerking van film, commercials etc. een Dolby PRM4200 monitor. Dit model (met ongveer dezelfde prijs) heeft zelfs maar een native resolutie van 1920x1080 maar geldt als de ultieme referentie voor kleur- en contrast. Daarnaast kan deze als enige monitor 100% van de P3 colorspace laten zien welke gebruikt wordt binnen de digitale cinema specificaties. Wij beschikken ook over een Barco 2k cinema projector en de match is inderdaad 100%. Ik ga ervan uit dat deze Canon ook aan deze specs voldoet. De afzetmarkt voor dit soort monitoren is zeer beperkt en er gaat veel engineering inzitten om tot deze kwaliteit te komen. Daar komt echt geen scherm bij de mediamarkt bij in de buurt. En ja, dat komt met een prijs.

Heb deze monitor afgelopen april op NAB gezien en het is een ongelooflijk mooi ding. Daar had de monitor overigens ook gewoon SDI aansluitingen zoals gebruikelijk. Zal wel d.m.v. optie boards gaan.

Oh en het uiterlijk? Deze monitoren worden meestal gebruikt in een volledig donkere ruimte en het ontwerp of kleur mag juist niet afleiden. Hooguit wordt er een lamp achter de monitor geplaatst die exact 6500K weergeeft. Alles voor het beeld ;)
Ik dacht dat de Sony trimaster oled referentie monitor ook de volledige P3 kleurruimte kon weergegeven

[Reactie gewijzigd door Jortio op 9 november 2013 08:54]

Het lijkt me dat dit soort monitoren dan ook over de volledige kijkhoek kleurecht moet blijven of niet?

En is het niet veel goedkoper om een goede, ouderwetse CRT monitor neer te zetten? Want die zijn toch ook zeer goed qua kleurechtheid (mits goed gecalibreerd)?
Het lijkt me sterk dat deze monitor net zo'n goede kijkhoeken heeft als een plasmascherm. Onder een grote hoek zullen de beelden aan helderheid en contrast inleveren. IPS-schermen hebben wel geen kleurverschuiving, zoals TN-schermen hebben. Maar een zeer donkere scène in een film zal er onder een grote hoek toch minder mooi uitzien.
Daar heb je een punt, crt, oled of plasma heeft een veel natuurlijker beeld dan lcd.
Toen mijn crt nog werkte gaf die een veel beter beeld naast een lcd.
Kan je lcd nog aan allerlei theoretische getalletjes en procentjes voldoen, crt/oled/plamsa heeft dat gewoon niet nodig is altijd goed. ;)

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 8 november 2013 21:29]

Tja zou je denken he? Maar dat zou betekenen dat het gewoon dom is om deze monitor te kopen, maar zoals maddope al aangeeft is hier toch echt wel een (niche) markt voor... Dus waar zit hem dat dan in?
En is het niet veel goedkoper om een goede, ouderwetse CRT monitor neer te zetten? Want die zijn toch ook zeer goed qua kleurechtheid (mits goed gecalibreerd)?
Een 30" CRT met 4K resolutie? Het zou mij niet verbazen als dat niet bestaat.
Dat iedereen zo om die prijs begrijp ik niet echt.
Ik werk zelf bij een internationale tv productie bedrijf.
En wij gebruiken nu al 3 jaar (dag in dag out) gemiddeld 12 a 14 uur per dag, de Sony LMD-2451W.
Die kosten toen ook 8000 euro per stuk en dan nog eens een SDI-HD module erbij van 1000 euro.
Dus 32.000 euro voor een nieuw product van dit segment en specs is echt niet duur.
Dan kan je wel de duurste consumenten TV kopen met 4K ondersteuning maar daar kan je niet gemiddeld 12 uur per dag voor x aantal jaren mee werken zonder dat de kwaliteit van het beeld achteruit gaat.
Je hebt gelijk dat de prijs voor bedrijven zoals dat niet het probleem zal zijn, maar die drie jaar zijn arbitrair. Als die monitor er na een jaar mee ophoud heb je als bedrijf 0,0 garantie en dan kost ie toch ¤ 125 per dag, behoorlijk meer dan die andere monitor.
Dit is er al meteen vanuit gaan dat het naar een jaar kapot zou gaan.
Met dit soort pro-producten zijn hele andere garanties/services die krijgt als er iets kapot gaat of niet naar behoren meer functioneert.
En verder zijn dit geen massa producten en worden er andere materialen gebruikt die niet goedkoop zijn.

Dit is nog een van de goedkopere producten in je post-productie (HD / 4K setup)
HDCAM-SR-Studio Recoder:
http://www.bhphotovideo.c...M_SR_Studio_Recorder.html

Daar kan je een leuke BMW van kopen...
Voor de pro Canon 4k DP-V3010 32500 euro, voor de consument SEIKI 4k SE39UY04 $799,- www.Nuvola4k.com

Heb nu voor 3DCAD een 2 x Dell U2412M opstelling maar een 32-39" 4k opstelling lijkt me er prettig https://drive.google.com/...kUkZ1bzg/edit?usp=sharing

[Reactie gewijzigd door ErwinMeulman op 9 november 2013 07:26]

"voor de consument SEIKI 4k SE39UY04 $799,-"

Klinkt te mooi om waar te zijn, zo te zien slechts $699!
het is verbazend hoeveel tweakers hier niet in kunnen of willen zien om wat voor product het gaat. nog belangrijker voor wie het bedoelt is. dit is absoluut geen consumenten hebbedingetje.
zoals maddope al zei, flinke zak geld en je krijgt er héél véél voor terug. dit ding is een vrachtwagen, en niet een BMWtje.

ik vermoed dat de USB poort er op zit voor de controller, USB3 poort is dus niet nodig.
Ik geloof dat radiologen daar nog best interesse in zouden kunnen hebben, en hoop dat ze er veel kopen zodat de prijs snel daalt.
Radiologen gebruiken vaak Eizo Radiforce, een lijn speciaal voor de medische wereld. Het top model is de RX840: 36.4-inch Monitor @ 4096×2160. Kost 'maar' ¤21.000, da's toch 33% voordeliger dan deze Canon en het is tenslotte crisis hè, zeker in de zorg 8-)
ik gebruik vnl Barco schermen. Dit scherm van canon is niet bedoeld voor de medische sector. Bovendien is kleurweergave niet heel noodzakelijk, behalve voor bepaalde toepassingen.

[Reactie gewijzigd door drernie op 8 november 2013 23:52]

Spijtiggenoeg niet geschikt voor diagnostische doeleinden. Op sommige vlakken Is deze wel nog een stukje beter dan wat op radiologie gebruikt wordt.
Op diagnostisch vlak komt deze waarschijnlijk wel helemaal niet in de buurt van een 6mp barco scherm.
Sorry, "niet geschikt?".

Uiteraard, voor het beoordelen van radiologische beelden is het prettiger als dit op een groot scherm kan met een hoge resolutie en een breed bereik aan grijswaarden, maar het is echt niet zo dat je zonder zo'n scherm niets kunt. Sterker nog, de radioloog die zegt iets niet te kunnen beoordelen omdat er geen scherm van meer dan 10.000 euro voor handen is, moet mijns inziens zijn kundigheid in twijfel trekken.

Net zo min als je een fotocamera van 5000 euro nodig hebt omdat je anders geen goede foto's zou kunnen maken.

Het grote deel van medische beslissingen gebeurt aan de hand van beelden geprojecteerd op 15" TN panelen vrees ik. En hiermee doel ik niet op de afdeling radiologie, maar wat er op de Spoed Eisende Hulp gebeurt. Artsen aldaar bekijken gewoon op cheap ass schermen in de meerderheid van de gevallen en maken daar beleid op. Als het zo subtiel is dat het alleen met een groot duur scherm opgemerkt had kunnen worden dan heeft het in de regel geen klinische consequenties.

[Reactie gewijzigd door Eskimo0O0o op 9 november 2013 15:51]

Op welk vlak is dit 10 megapixel scherm dan niet beter dan een barco 6 MP scherm voor diagnostiek? Zijn die barcos gewoon nog veel groter?
is wel geschikt voor radiologen maar het is een overkill. (hoeven niet zoveel kleurcombinaties maar willen wel zeer hoge resolutie, de radiologen.

Ik als fotograaf denk dat deze bedoeld is om professionele foto's te bewerken in een fotolab.

en ik lees hier echt flauwekul over lelijk design enz. ma mensen toch, dit is een pro device en geen italiaans design voor je woonkamers.
dat het 30 kg weegt zal te maken hebben dat ze gasontladingslampen (ultra witte) gebruiken ipv led voor de achterkant verlichting
En wie betaalt die radiologen? :P
Dit lijkt zelfs voor de pro' s duur.
Dit lijkt zelfs voor de pro' s duur.
Ik denk dat dit standaardprijzen zijn voor zulke high-end apparatuur in de filmproductiewereld.
Schermen voor medische toepassingen moeten te calibreren zijn. Bovendien zijn bij dergelijke schermen contrast en kleurechtheid veel belangrijker dan resolutie en kleurdiepte.
Tot voor enige tijd waren veel medische monitoren nog uitgerust met zwart-wit megapixelbuizen uit Heerlen (die leverden onder andere aan Duitse en Italiaanse fabrikanten). Dat is nu een aflopende zaak omdat en waardoor Heerlen nu gesloten is, maar alsnog zit er een flink verschil in de eisen die gesteld worden aan medische monitoren versus de eisen die gesteld worden aan foto/video-monitoren.
bizare prijs, 10x zo duur dan die andere 4k 30" monitor..
Tsja, ik werk nog vrijwel dagelijks op een UXGA CRT-monitor van 21" die oorspronkelijk 10.000 gulden kostte en ook voor dergelijk werk geschikt was en op de markt werd gezet als high-end particulier model (stond gewoon in de Philips consumentenboekjes). Voor professioneel gebruik dus waarschijnlijk low-end.

Omgereken naar de huidige koopkracht kom je op 6400 euro ongeveer. Stel dat een echt professionele uitvoering omgerekend al minstens 10.000 euro kostte... Dan betaal je nu 3 keer zoveel maar daar heb je wel een groter en platter scherm en 5,5 maal zoveel pixels voor. Zelfs de naam van de resolutie is langer: WQUXGA+.

Als hij bovendien even degelijk blijkt te zijn, dan lijkt me het prijskaartje zonder meer realistisch.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 9 november 2013 22:14]

Hij is dan ook niet bedoeld voor de consumentenmarkt.
De 24kg wegende 30"-monitor wordt door Canon aangeprezen voor professionele digitale video-editing van 4k-materiaal, het uitvoeren van kleurcorrecties in de postproductie en voor cad- en animatiedoeleinden.
Zakelijk waarschijnlijk ook 10 keer zo goed als die andere 4k 30"...

Zeker voor drukwerk voorbereiding en dergelijke: als alles in 2 keer of in 20 keer goed is, dan is het na 4 keer perfect in plaats van 'het kan zo ook wel'.

En voor film-mastering zal het ook z'n voordeel hebben.
Wel gek, de pro werkt met een monitor waarbij de kleurechtheid kennelijk heel belangrijk is, terwijl iedereen thuis het moet doen met een TV van ronde de 800 euro die kennelijk niet eens in de buurt komt met zijn kleur productie. Zou als pro juist eerder met een goed model TV willen werken zodat je weet wat de consument thuis ook te zien krijgt. Want hoeveel wijkt mij TV thuis af? Wel, eigenlijk kijk ik films tegenwoordig voornamelijk op mijn Ipad3, TV thuis is meer voor mijn kinderen. Dus wie maakt zich druk voor de absolute kleur echtheid. 99% absoluut niet. Dus wij doen het voor die ene 1%? Wel vindt ik dat voor de printmedia het wel veel interessanter is, kleur bereik is daar namelijk gewoon veel groter en kritischer (vindt ik).
Er zijn genoeg mensen die, net als met audio thuis, juist veel tijd en geld besteden aan kwaliteit. Daarbij worden dit soort monitoren niet ingezet bij de afwerking van bijvoorbeeld Goede Tijden Slechte Tijden, maar eerder bij speelfilms en commercials.

Wat betreft het verschil in kwaliteit tussen dit soort displays en dat wat je thuis hebt heb je natuurlijk voor een deel gelijk. Ergens moet je echter de standaard zetten en daar kan de rest zich dan op richten. Daarnaast kunnen in deze schermen ook profielen geladen worden die LCD, Plasma's etc. emuleren. Zo heb ik persoonlijk ook een profiel in mijn monitor wat het display van een iPad emuleert. Altijd handig om even te checken en desnoods daarop aan te passen.
Er zijn genoeg mensen die, net als met audio thuis, juist veel tijd en geld besteden aan kwaliteit. Daarbij worden dit soort monitoren niet ingezet bij de afwerking van bijvoorbeeld Goede Tijden Slechte Tijden, maar eerder bij speelfilms en commercials.
Helemaal met jou eens.
OT: GTST word wel kleurcorrectie gedaan, alleen niet op deze kwaliteit ;-)
Wij geven zelfs onze sales promos kleurcorrectie.
Dus wie maakt zich druk voor de absolute kleur echtheid. 99% absoluut niet. Dus wij doen het voor die ene 1%?
Dat is maar goed ook dat 99% zich er niet druk om maakt.
Want dan doet die 1% namelijk goed werk met behulp van dit soort producten/tools
Ik denk dat er veeeeel betere alternatieve zijn tegen een veeeeeel lagere prijs , 30.000x3 kan je bijna een IMAX bioscoop van kopen man
Een prive IMAX bioscoop kost 250.000. Maar denk niet dat die deze hoeveelheid kleuren biedt.
Een zzp'er of klein vedrijf zal dat bedrag nooit kunnen ophoesten en voor grote bedriiven is het ook een uitgave die waarschijnlijk buiten het budget valt.
Volgens mij is dit gewoon marketing van Canon, 'kijk eens wat wij kunnen maken'.
Wil die droevige verkoopcijfers van dit scherm eind 2014 wel eens zien.
Zoals je in andere reacties kan lezen; dit is bedoeld voor een zeer specifieke doelgroep waar productiekosten per definitie erg hoog zijn. Als je een film of serie produceert van enkele miljoenen, dan zijn dit echt de kosten niet.
Bedrijven als Pixar die producties maken met miljoenen omzet denken daar toch heel anders over denk ik. Die kopen juist liever zo'n duur scherm als dat ze het risico lopen dat ze achteraf iets gemist hebben. Zo'n schermpje schrijven ze met gemak in één productie af.
Voor veel 4k schermen heb je nog 2 of meer displayport aansluitingen nodig toch? Lijkt me voor consumenten pas leuk worden als er ook gewoon 1 standaard enkele aansluiting is en dat je niet hoeft te gaan klooien met 2 kabels. Of is dat er al?
Kijk eens naar de aansluitmogelijkheden van deze bak, helemaal allemaal bekende standaarden. Alleen de bnc aansluitingen snap ik niet helemaal, dat is voor zover ik weet voor analoog signaal (of 2Mbit ethernet 8-)

Enne, klooien met dubbele dp-aansluitingen... volgens mij gebruikt ze er 4... tegelijk.

Wat die usb2 er nog op moet? Zal er een hupje in zitten voor muis en toetsenboard (en tablet)?
Dat bedoel ik, hier heb je er 2/4 voor nodig, en ik begreep dat je voor dat asus 4k paneel er ook 2 DP kabels/ports nodig hebt. Dat klinkt nou niet echt practisch en doorontwikkeld, ik neem aan dat we op een gegeven moment als we 4k panelen in huis kunnen halen ook 1 enkele aansluiting krijgen

BNC zijn SDI ingangen, veel profi kaarten en video spul hebben dat.

[Reactie gewijzigd door maratropa op 8 november 2013 20:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True