Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Groothandel in kantoorartikelen Staples heeft maandag zijn 3d-print-service geopend. Gebruikers kunnen 3d-ontwerpen uploaden, waarna deze met Iris-printers van Mcor Technologies als 3d-prints op basis van papier en lijm in full color worden afgedrukt.

In november vorig jaar kondigde Staples al aan dat het in zijn winkels 3d-printers zou gaan plaatsen. Inmiddels heeft het bedrijf ook op zijn website een dienst geopend voor het maken van 3d-prints. Naast het uploaden van eigen ontwerpen kunnen gebruikers ook uit een catalogus 3d-objecten bestellen. Daarnaast kan bijvoorbeeld een 3d-designer zijn eigen designs verhandelen via een webwinkeltje binnen de Staples-omgeving.

Staples claimt dat de Iris-printer van de firma Mcor Technologies, dankzij het gebruik van papier in plaats van plastic, de hoogste kleurkwaliteit biedt. Ook zou de technologie dankzij lijm op waterbasis milieuvriendelijker zijn en bovendien 40 tot 60 procent goedkoper als naar de prijs per kubieke cm wordt gekeken. Nadeel van de geprinte objecten is dat ze minder stevig zijn dan plastic 'printjes'.

Het bedrijf heeft op zijn 3d-printdienst nog geen mechanismes ingebouwd om mogelijke 'piratenversies' van 3d-objecten tegen te gaan. De verantwoordelijkheid voor eventuele auteursrechten op ontwerpen ligt daarmee volledig bij de uploader van een bestand, zo laat Staples aan Tweakers weten. Ook laat Staples weten dat het gemiddeld 8 à 14 werkdagen duurt voordat een bestelling klaar is. De ontwerpen worden door een pakketdienst bij de gebruiker afgeleverd.

Mcor Iris 3d-printer

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Inmiddels heeft het bedrijf ook op zijn website een dienst geopend voor het maken van 3d-prints.
Vreemd, op de site van Staples staat nog "houd de site in de gaten".
Inderdaad, is nog niks live of te bestellen...

Hoe gaat dat met prijzen? Gaat dat aan de hand van kubieke cm's, gewicht, buitenmaten?
Opzich wel leuk als je voor 2 tientjes nog een klein iets kan laten 'printen' om zodoende als kadootje weg te kunnen geven, maar ik vrees ervoor. Iemand een idee hoe die prijzen werken?
Mr Laschet vertelde vandaag nog op BNR dat het "vanaf morgen ONLINE" zou zijn" vreemd...

Wel veel belovend... Maar ik denk uiteindelijk dat PRIJS alles is inderdaad. De kwaliteit komt later wel...

[Reactie gewijzigd door StWesleyT op 16 september 2013 16:41]

Prijzen werken op basis van volume (cm3). waarmee door de prijsopbouw vooral voordeel gehaald kan worden bij grotere objecten.
De site is live (http://staples.myeasy3d.com) maar nog wel vol dingen die niet werken. Updateje draaien, beste Staples?
Dit is dan puur voor ontwerp en design? Of is dit materiaal sterk genoeg voor constructies op klein niveau.... ? Zou je er bv een functioneel LEGO blokje mee kunnen maken wat je kunt gebruiken...?
0.1mm (0.004in)
0.19mm (0.007in ply colour only)
Mwua... de nauwkeurigheid is dus 0.10-0.19 mm=0,01-0,019 cm. Dat is best heel erg nauwkeurig. Ik denk dat je er dus wel een legoblokje mee kan printen. :)

Hier is een leuk filmpje van deze printer:
http://www.youtube.com/watch?v=LafffSXHNFY
Je onderschat de nauwkeurigheid die nodig is voor de produktie van lego met een factor 10.
Lego werkt zo als het werkt omdat de stukjes op elkaar passen maar toch klemmen. En wel zo precies dat de nodige kracht om de stukjes op elkaar te duwen, of van elkaar te halen, altijd ongeveer even groot is, onafhankelijk van welke lego blokje je gebruikt.

Dat is ook het verschil tussen Lego en goedkope Chinese namaak. Die laatste valt veel te makkelijk uit elkaar of is juist moeilijk in elkaar te duwen. En bij elk stukje weer anders.
Ik heb ergens een filmpje gezien waarin iemand lego blokjes uitprintte en deze volledig op elkaar paste. Daarin werd ook vermeld dat voor het maken van lego blokjes heel nauwkeurig moest zijn maar het paste wel. En tevens compatible met de echte lego blokjes.

Volgens mij was het dit filmpje, zelfde blokjes en dezelfde presentatie.
http://www.youtube.com/watch?v=t4sL0kZNlIM

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 16 september 2013 20:48]

Ja. Sterker nog er is een hele community van mensen die lego en duplo blokjes printen. Leuke is dat je helemaal custom blokjes print. En aangezien dit van zichzelf al niet het goedkoopste speelgoed is komt het ook op prijs aardig uit de vergelijking.

Ik vind zelf deze erg leuk:
Duplo hexagon railroad crossing
Dat is Duplo, daar zijn de toleranties een klein beetje lager...
Vooralsnog is het 'papier' gebaseerd, dus modellen of maquettes, maar in de toekomst komt daar ook plastic en metaal bij:
In een vervolgfase is het mogelijk om bijvoorbeeld ook op plastic en metaal te printen
Ik heb wel aardig wat ideeŽn om mee te kunnen werken (mal voor glasvezel maken), maar er is nog weinig info momenteel qua prijs en kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 16 september 2013 16:43]

Je kunt met een beetje nauwkeurige 3d printer prima lego blokjes printen. Ik heb enkele jaren voor een project een paar dingen geprint die in combinatie met wat technisch lego dienden als een proof of concept. Gezien de door ons gebruikte printer een lagere nauwkeurigheid (in de beste richting <1mm) had dan deze printer zou dat makkelijk moeten kunnen.
Ja, je kan er een functioneel lego blokje meemaken. Zelfs een ketting waar voldoende kracht op gezet kan worden om iets fundamenteels aan te hangen zoals een volle bloempot. Daarnaast kan je het 3D paper printed model ook nog coaten, waardoor het in extra stevigheid, en kleurvastheid voor de full colour prints, toeneemt.

En nee, voor de geÔnteresseerden, die coating is niet een goedje waar we dan allemaal de 'hoest' van krijgen over 10 jaar and beyond. Ook daar geldt de milieutechnisch-vriendelijke filosofie.

[Reactie gewijzigd door BartelScheers op 16 september 2013 19:58]

Nou kan papier best wel sterk zijn in combinatie met lijm maar hele kleine onderdelen kunnen toch wel kwetsbaar zijn.
Ik hoop dat ze de boel dan ook goed inpakken en niet de goedkoopste bezorger nemen.
Er wordt nog wel eens gegooid met die pakjes.
Maar zeker wel een handige service.
ik hoop wel dat er een beetje 'groen' of duurzaam papier gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 16 september 2013 16:26]

De berzorger is DHL. Die doen uitstekend hun werk.

3d modellen geprint van papier zijn kwetsbaar zeker op de de dunne verbindingen, maar dat is het populaire 'sand stone' ook.

Ja er wordt groene technologie gebruikt. Dat is eigenlijk door het gebruik van papier al een no-brainer tov van de overige beschikbare materialen. De Mcor printer kan je gewoon op je kantoor naast je bureau zetten, qua gezondheid en qua formaat. Dat zie ik je nog niet doen met de overige 3D printers. Blijft toch gesmolten plastic/kunststof dat je inademt.
@Soldaatje:
Wat 'BartelScheers' beweerd is keihard niet waar; mijn vrouw werkt al jaren bij Staples als 'Customer Client Support' en wordt dagelijks geconfronteerd met de 'bezorg service' bij Staples, en vertelde mij net dat TLS de bezorging doet, DHL heeft vorig jaar de strijd 'om dit transport / bezorg service leverancier contract' verloren t.o.v. TLS.
Staples is wat prijs betreft duur, en werkt met 'Excl. Btw' prijzen - dat je het even weet.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 22 september 2013 02:31]

Nou kan papier best wel sterk zijn in combinatie met lijm maar hele kleine onderdelen kunnen toch wel kwetsbaar zijn.
Voor productontwerpers is dit handig voor spuugmodellen met veel detail. Dus voor aankijken, niet voor fysieke belastingen.
Alleen is nabewerking aan het oppervlak met dit materiaal waarschijnlijk wat kritischer; ik vraag me af wat dat papier-en-lijm materiaal kan hebben aan eventueel schuren en lakken (niet?).
Anders ben je toch 'veroordeeld' tot stl rapid prototyping, wat normaal veel duurder is.
Krijgen we een review van de resultaten van deze printer? dat lijkt me zeker interessant.
Je bent welkom in het Staples MyEasy3D experience center in Almere. Als je even laat weten wanneer je tijd hebt om langs te komen, dan krijg je voldoende info om zelf een review te schrijven.

Interesse?
Je bent welkom in het Staples MyEasy3D experience center in Almere. Als je even laat weten wanneer je tijd hebt om langs te komen, dan krijg je voldoende info om zelf een review te schrijven.

Interesse?
Misschien is dit wel een goeie gelegenheid voor het Tweakers videoteam. Ik zou graag een keertje langs willen komen, wat me vooral interessant lijkt om te weten is hoe de sterkte van deze papieren prints zich verhoudt tot andere printmethoden en -materialen.

Als je een doos kopieerpapier op elkaar lijmt kun je er ook een ruit mee in gooien, dus ik heb er meer vertrouwen in dan je op het eerste gezicht zou denken.
Je bent welkom, je kan contact met me opnemen dan is een afspraak zo gemaakt.

Een DM is voldoende denk ik, en dan wordt een afspraak geregeld

[Reactie gewijzigd door BartelScheers op 16 september 2013 20:43]

De verantwoordelijkheid voor eventuele auteursrechten op ontwerpen ligt daarmee volledig bij de uploader van een bestand
Zoals het hoort.
Maar reken maar dat dit onhoudbaar gaat blijken.

Zolang je alleen voor jezelf upload is dit nog houdbaar, maar als je dingen in die store gaat zetten dan kan Staples daar echt niet zijn verantwoordelijkheid ontlopen en zal ze net als al die andere grote content uitwisselings platformen ook gewoon moeten gaan toezien op naleving van het auteursrecht, door bijvoorbeeld mogelijkheden te bieden om takedown requests in te dienen etc.
Daar vergis je je toch echt in het verschil tussen fysieke producten en werken als muziek, film en geschriften.

Waar de werken uit de laatste categorie onder het auteursrecht automatisch beschermd zijn, geldt dit voor een fysiek product niet. Een fysiek product kan wel beschermd worden door middel van bijvoorbeeld een patent, maar in tegenstelling tot auteursrecht gaat dit niet automatisch maar moet hiervoor een (vrij kostebare) aanvraag ingediend worden. Daarnaast gelden voor het toekennen van een patent strengere voorwaarden met betrekking tot o.a. innovativiteit dan bij het auteursrecht.

Dit alles houdt in dat als jij een onderdeel van zeg je wasmachine besluit te reverse engineeren en middels een Additive Manufacturing techniek te laten reproduceren, de kans vrij groot is dat je de rechten van niemand daarmee schendt.

Dit is een van de....laten we het uitdagingen noemen ;) die in de nabije toekomst in de Additive Manfucturing tak ongetwijfeld nog voor de nodige discussie gaat zorgen, simpelweg omdat auteursrecht hier niet van toepassing is. En eenvoudigweg zeggen dat de eigenaar van het apparaat verantwoordelijk is, is nauwelijks een oplossing aangezien ten eerste de apparaten steeds toegankelijker geprijsd worden voor thuisgebruik, en ten tweede je onmogelijk van de exploitant van een dergelijk apparaat kan verwachten dat hij van elk onderdeel dat jij uit een auto reverse engineered kan zien wat en van wie het is.
Lijkt me ideaal voor maquettebouw.. Full color en het hoeft niet de sterkte van plastic te hebben.
ja zeker dat is. Full colour printing geeft je daarnaast ook veel beter resultaat in verloopjes en/of schaduw enzo, maar ook voor scenaries is het best wel ideaal.

Zie bijv deze Google 3D maps print. Je kan zo je eigen landschap as is uit laten printen tegen erg aangename kosten.

http://www.flickr.com/photos/mcor3dprinting/8643581782/
ja zeker dat is. Full colour printing geeft je daarnaast ook veel beter resultaat in verloopjes en/of schaduw enzo, maar ook voor scenaries is het best wel ideaal.
Ik zie het ook nog veel aftrek krijgen in de anime/cosplay-wereld.

Je kan met deze techniek namelijk gewoon kant-en-klare props, insignes en accessoires printen die je niet meer hoeft te schilderen of te bedrukken. Een hele Stormtrooper-helm is misschien wat aan de grote kant, maar een Star Trek-communicator of tricorder rolt er denk ik zonder problemen uit, ready to use.
Jammer dat er geen keuze is tussen plastic en papier. Opzich niet raar, want dan moeten ze meer apparaten aanschaffen, maar er zijn systemen die verschillende matterialen door elkaar kunnen gebruiken. Schreeuwend duur, en daarom handig om ergens te kunnen printen.

Ik vraag mij ook af hoe zo'n anti-piracy systeem werkt? Dan moet een file toch DRM hebben en niet het daadwerkelijke object?
Dit zal net als bij ieder ander formaat natuurlijk ook weer nergens heen gaan, en kan een of andere stichting daar weer centjes mee gaan verdienen.
Een 3D printer die zowel 3D paper printing als andere materialen aan kan bestaat nog niet. Dat wil niet zeggen dat Staples MyEasy3D alleen maar 3D paper printing gaat aanbieden. Dat komt, sterker nog, staat al klaar, maar laat je eerst eens verrassen door het 3D paper printing. Echt een fascinerende nieuwe technologie.

Copyright is een fascinerend nieuw issue met 3D printing. En zal wat game changing rules losmaken IMO. Ik denk dat niemand in de 3D printing industry op dit moment weet hoe de kaders liggen. Vooralsnog houdt iedereen, dus ook Staples, de uploader dus verantwoordelijk, en zal het slechts bij overduidelijke copyright overtredingen - Donald Duck kennen we allemaal - ingrijpen en een print weigeren. Vraag blijft dan; mag een 3D copy van een copyrighted character prive geprint worden via een 3D print shop, of niet?

Vwb de copyrights op je eigen werk, en dat je uploadt in het systeem van de 3D print service geldt daarbij de simpele afspraak - en verantwoordelijkheid voor beide partijen - dat je bestanden niet opduiken bij derden. Maar is dat hetzelfde als wanneer je je fotoalbum van je vakantie online inschiet bij je favoriete retailer voor een fraai boekje met plaatjes?

[Reactie gewijzigd door BartelScheers op 16 september 2013 19:49]

Als de vraag heel hoog gaat worden
Gaat de wachtijd dan ook omhoog?

Ik kan me voorstellen dat zo'n printer niet heel snel is
Uh ja, dat doet het natuurlijk. Er kunnen maar (x) printjes per (x) periode door 1 printer worden uitgevoerd. Dit is dus een simpele business beslissing. is het druk, en is het interessant, dan worden er meer printers naast gezet, of worden andere printstraten ingezet/aangekoppeld.

Maar dat kan je wel aan Staples overlaten, die doen dat soort berekeningen 's ochtends voor de koffie.
Hier staat iets meer informatie:
http://www.staples.nl/3dprinten