Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Ontwikkelaar id Software heeft aangekondigd dat de gratis browser-based shooter Quake Live nog voor het einde van dit jaar een stand-alone game wordt. De beslissing om over te stappen is genomen omdat populaire internetbrowsers het gebruik van plug-ins steeds meer beperken.

Het bedrijf geeft in een forumposting aan dat het de afgelopen tijd al lastiger werd om de gewenste functionaliteit en kwaliteit via een plug-in te realiseren. Recente beslissingen van Google en Mozilla om plug-ins te blokkeren of uit te faseren hebben id Software doen beslissen van Quake Live een stand-alone spel te maken. Browserontwikkelaars leggen het gebruik van plug-ins steeds meer aan banden. Veel plug-ins zouden de browser instabiel maken. Daarnaast gebruiken veel exploits beveiligingsproblemen in plug-ins om malafide software te installeren.

De overstap heeft volgens de id Software een aantal voordelen. Doordat het spel straks niet meer in de browser draait, krijgen de ontwikkelaars meer controle over het spel. Ook zal het spel beter te integreren zijn met de online componenten. Hierdoor zal het spel soepeler draaien, vooral het verbinden met de servers zal sneller gaan en spelers kunnen straks ook de ping van een server bekijken.

Voor het einde van het jaar kunnen spelers na het inloggen via de website van Quake Live een launcher downloaden, die zal het spel ook automatisch updaten voor het spelen. De launcher zal echter alleen draaien op Windows, de ontwikkelaar geeft aan Mac OS X en Linux niet te gaan ondersteunen. Uit tests blijkt wel dat de launcher op die platformen te gebruiken is met behulp van emulatie- of virtualisatiesoftware, al wordt deze methode officieel niet ondersteund.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Is het inmiddels niet mogelijk om Quake Live tot HTML5 app om te bouwen?
Als ik zie wat je moet schrijven aan code om een html 5 video player(incl. layout) te bouwen, vermoed ik dat dit niet haalbaar is binnen de komende 2 jaar.
Dat bedoel ik niet, ik heb recent de moeite genomen om de CSS Sheet op te bouwen om een HTML 5 player te maken. Ik kan je zeggen dat dit met redelijke CSS ervaring toch echt een bak werk is. Het klinkt in theorie allemaal leuk echter in de praktijk is het toch aardig wat werk
Echter zal je in de regel om een spel als Quake te maken vrijwel geen css gebruiken. Dat zal 99% webgl/javascript zijn.
Dit is nog maar slechts een zeer klein onderdeel. Kan me nog herinneren dat ik dit ergens rond 2000 als vingeroefening ook gebouwd heb. Natuurlijk niet in HTML5, in C++, maar dit bouw je in max 1 week. Als je het Q3 formaat kunt lezen, begrijpt hoe de PVS werkt dan ben je al eigenlijk al halverwege.

Gezien de snelheid van deze demo zijn er nog grote stappen te nemen voor WebGL.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 8 november 2013 22:12]

Dat is niet quake 3, het is slechts een bsp map viewer. Dat je er met WASD/mouse look doorheen kunt lopen is een leuke bonus.
Sorry, but your browser does not support WebGL or does not have it enabled.
To get a WebGL-enabled browser, please see:
http://get.webgl.org/
Nope, dus niet. Ik moet er een plugin voor downloaden, of misschien wel een hele browser. Geen idee, link niet geklikt.
Dan moet je waarschijnlijk je Internet Explorer updaten naar versie 11 ;)
Chrome, Firefox, Safari en Opera ondersteunen het al een tijdje...
Helaas pakt IE11 hem hier nog niet (Surface RT)
Dan moet je je browser updaten. Ik hoefde niks te downloaden.
Firefox 25 werkt prima.

Het spel is alleen duidelijk nog ver van af,. maar tis een leuke demonstratie.

[Reactie gewijzigd door bbr op 8 november 2013 23:13]

lol nja daar heb ik geen last van ... en dit is een fresh instal van deze pc met firefox... meer heb ik nog niet gedaan :)
2 jaar lijkt mij lang als je ziet wat epic al kan: http://www.unrealengine.com/html5/
Hierbij moet je wel denken dat er bij EPIC er vermoedelijk een iets groter development team achter zit dan bij Quake Live
Daarbij heeft mozilla net een js framework uitgebracht die het zelfs promoot.

Een beetje vreemd dat het artikel daar geen enkele relatie mee heeft.
Godzijdank!

Ik heb dit zoveel gespeeld tot opeens uit het niets het niet meer werkte, naar een gare browser update. Toen weken lang plat gelegen voor mij.

Enigste wat ik wel hoop dat ze toch nog Linux versie van maken. Want dit was wel het grootste voordeel van Quake Live.

[Reactie gewijzigd door Cloontje op 8 november 2013 18:52]

Linux niet te gaan ondersteunen. Uit tests blijkt wel dat de launcher op die platformen te gebruiken is met behulp van emulatie- of virtualisatiesoftware, al wordt deze methode officieel niet ondersteund
Jammer geen native linux Q(3)L , zal wel mss komen als het ook op PS4 uitkomt
Waar slaat dat dan weer op? PS4 heeft werkelijk bijna niets met Linux te maken qua development.
Orbis een freebsd kloon , dus zou je in theorie een makkelijk een linux variant maken van QL
Net als de oude Q3 die je met wat brei en haak werk op Freebsd kon draaien

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 8 november 2013 18:52]

Een op FreeBSD gebaseerd OS met VOLLEDIGE andere API's voor graphics en input. Nee, je zou niet 'makkelijk' een Linux port kunnen maken.

Ik vind het overigens raar dat ze niet gewoon een port maken, want de web versie draaide niet echt in de browser maar gewoon als native process. Eigenlijk vervangen ze dus alleen de frontend, dus om dan al het portwerk weg te gooien is gewoon zonde.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 november 2013 18:55]

<irritante laptop trackpad (erg gevoelig), ben blij als mijn MBP weer gerepareerd is>

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 8 november 2013 22:06]

Quake 3 en Quake 4 doen het gewoon onder linux met de linux patch.
Live is niks anders dan Quake 3 in je browser, dus als je Quake3 "Live" wilt spelen onder linux zie dan hier:

http://planetquake.gamesp...iew=Quake3.Detail&id=1441
Sry maar ik gebruik al jaren ioquake3
Prima. Het was natuurlijk sowieso al een verkapte stand-alone game... Dat ie als Browser plugin van meer dan 100 MB was vermomd sloeg nergens op.

Zodra deze uit is ga ik hem zeker weer installeren.
Prima. Het was natuurlijk sowieso al een verkapte stand-alone game... Dat ie als Browser plugin van meer dan 100 MB was vermomd sloeg nergens op.
De plugin is tot nu toe maar 5 MB of zoiets geweest. Je moet natuurlijk wel alle assets van de game downloaden (maps, models, geluiden, etc.), waardoor je waarschijnlijk eerder aan de 1 GB komt.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 9 november 2013 16:02]

*doet vreugdedansje*
Quake live is toch gewoon Q3 Arena alleen browser-based. oftewel ze gaan Q3A weer opnieuw stand-alone maken? 8)7
Haha ja dat was ook het eerste wat door mijn hoofd ging. "Ah, Quake 3 Arena dus?"
Ik neem dan ook maar aan dat er een aanzienlijk verschil is tussen Q3A en QL, naast het feit dat QL free to play is.
het feit dat je op q3a met bots kunt spelen/lan mode kunt doen, voor de rest zie ik ook geen verschil
Leuk dat er dan een stand-alone versie van gemaakt wordt. Ben wel benieuwd. heb dit altijd een u\interessanter spel gevonden dan COD etc.
Unreal, Soldier of Fortune en Quake behoren nog steeds tot mijn favorieten.
100% true, ook bij mij, als je nog verder in de tijd gaat zijn de 1e 2 dooms ook een van mijn favorieten(ook al waren ze released voor ik geboren ben), ik speel nog steeeds soms de brutal doom mod
Ik vind dit helemaal niet erg! Ik heb hele tijden last gehad van nare bugs, omdat de updates niet goed binnenkwamen of iets dergelijks.

De game speelt gewoon lekker weg, met wel een erg hoge lat, en ik weet zeker dat deze stand-alone aanpak de game alleen maar ten goede komt.
Met Warface gaat het anders nogsteeds prima!
Goede ontwikkeling, hou totaal niet van die browsergebaseerde spellen, zo ook bijvoorbeeld Battlefield sinds BF3. Het voelt gewoon een stuk trager en onstabieler aan, als je een andere server wilt joinen kun je ook eerst de game afsluiten en deze weer opnieuw opstarten bij een nieuwe server..
Sinds wanneer is Battlefield 3 en nu 4 browser gebaseerd? Alleen een server kiezen doe je in de browser. En hoezo is deze reactie informatief? Vraag me toch wel af hoe mensen reacties beoordelen.
Klopt, maar het menu en de serverbrowser en eigenlijk alles eromheen gaat via de browser, dat daarna het spel wel los van zichzelf opstart heeft verder weinig verschil ten opzichte van Quake.
Leuk dat de game straks, in elk geval voor Windows-gebruikers, standalone te spelen zal zijn. Altijd handig voor wie gewoon even een potje high-speed will fraggen.

Het subgenre van de "fast-paced fragging arena shooter" (geef het beestje een naam) is behoorlijk uit de mainstream verdwenen, in het voordeel van Call of Duty en Battlefield. Het lijkt wel alsof alleen die twee tranchises er nog toe doen qua online shooters, en dat gebrek aan diversiteit vind ik zonde. Hopen dat er binnenkort een volledig nieuw deel komt van één van de bekende arena shooters, zoals Unreal Tournament of Quake. Iets op de Unreal Engine 4 met een klein beetje vernieuwing, maar voornamelijk gewoon de basisgameplay zonder te veel poespas. En skill-based, niet perk / luck based a.u.b. :)
ja ik hoop dat ze een nieuwe quake uitbrengen, unreal tournament zou ook goed zijn, maar de laatste UT vond ik iets minder
voorlopig doe ik het maar met tribes ascend, misschien zeer veerschillend in gameplay van quake en unreal door de jetpacks/skiing, maar vergt tog een hoop skill
anders is er nog altijd shootmania, alhoewel ik het niet speel en ook niet weet of er veel mense online zijn/het interessantte gameplay heeft
Shootmania Storm doet mij heel erg aan de Q3 tijden denken, misschien moeten jullie die maar eens proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True