Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Quake Live is woensdagavond vanaf 22:00 uur speelbaar via de servers van Steam. Quake Live is nog steeds gratis speelbaar, net als bij de release in 2010. De makers brachten vlak voor de release wel wat wijzigingen aan in de gameplay.

Ontwikkelaar id Software maakte in juli bekend dat Quake Live via Steam speelbaar zou worden. Wanneer de release precies zou zijn, was echter niet bekend. Inmiddels is duidelijk dat de gratis speelbare shooter vanaf 22:00 woensdagavond via servers van Steam te spelen is.

Voorafgaand aan de release via Steam heeft id Software een aantal wijzigingen in de gameplay van de shooter doorgevoerd. Zo kunnen spelers nu een load out kiezen, een reeks wapens waarmee ze spawnen, iets wat tot nu toe in Quake Live noch voorganger Quake III: Arena mogelijk was. Spelers kunnen nu een vast primary en secondary wapen kiezen. Om spelers te stimuleren andere wapens te proberen krijgen ze bij de start slechts een zeer beperkte hoeveelheid munitie voor de twee wapens van hun voorkeur. Wie wil, kan de game echter op de klassieke wijze blijven spelen, door bij het starten van de match de Classic Ruleset te kiezen.

Verder heeft id Software een nieuw wapen aan de game toegevoegd: de Heavy Machinegun. Met de wijzigingen probeert id Software de game toegankelijker te maken voor nieuwkomers, die vooral klaagden over de moeite die het kost om na een respawn in leven te blijven.

Quake Live via Steam

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Vooral door de Level Editor vonden mijn maat en ik UT toffer (En de Taunts "Kjooooah" :P ).
De Editor (Ued) was gewoon veel beter in elkaar gezet in combinatie met de UE.
Events scripten, Triggered events, Mashes, ga zo maar door. Zelfs regen was do-able in Ued1.0.
Was uiteraard wel volop kloten, en build times liepen tegen het uur aan toendertijd.
Maar dat deed niet onder aan de extra dimensie. Terwijl Radiant gewoon een ramp was.

Maar uiteraard was een potje fraggen lang geleden in QA ook zeker tof.

Maar als je zoals wij van level design hield, dan was Radiant echt ondergeschikt. (spijt me zeer om dat zeggen)
Ah well....memories.
Toch zijn er zijn nog steeds tot op de dag van vandaag mensen die erg mooie en ook goed speelbare maps maken voor Q3 en QL, gelukkig. :)

UT is nooit mijn favoriet geweest omdat de core gameplay (physics, wapens) lang niet zo leuk en snel is als in Quake 3/Live. De movement is erg traag vergeleken met elke versie van Quake (geen strafe jumping/bunny hopping).
In ut99 kon je de gamemode en gamespeed zelf instellen. Snelheid opbouwen was er inderdaad niet bij.

Dodging (strafe jumping) was er zeker wel in UT99. :)
Dodging (strafe jumping) was er zeker wel in UT99. :)
Strafe jumping heeft niets met dodging te maken in Quake; het is een vorm van bunny hopping. Als je blijft springen afwisselend naar links/rechts strafed en de muis op een bepaalde manier beweegt ga je steeds sneller.
Oeps, mijn fout. :)

Ik heb Q3 dan ook bar weinig gespeeld omdat ik, op de e.o.a. manier maar niet kon wennen aan de handling.

Ik vond (en vind nog steeds) UT99 overigens ook veel meliger (en leuker) en je had daar dan ook een aardige kluif aan mij. De opvolgers van UT99 vond ik dan weer minder. Te "serieus" vergeleken met UT99 en standaard gameplay was ook veel trager..
UT99 (sniper only servers) vond ik zelf ook nog wel leuk vroeger, maar ik was te verslaafd aan Q3 om het veel te spelen. :)
Datzelfde geldt voor UT. Maar ik ben het dan ook helemaal niet met je oneens.

QA (live nooit gespeeld) was gewoon tof. Zelfs nu nog, als je de video bekijkt.

Ik heb het over level design, wat in Radiant (imo) echt minder logisch was uitgewerkt.

Hulde aan de mensen die het wel deden, maar de UT levels die mijn maat en ik gemaakt hebben toendertijd, werden door een wijdverbreid publiek gespeeld.
Al liepen ze vaak niet zo vloeiend. Want veel polygons, want veel inspiratie.

Om de actie in UT als traag af te spelen is natuurlijk niet waar. Erg snel spel ook.
Maar idd, ik vond QA ook tof, en ook de single player Quakes.En Dooms.

Maar dat is mijn punt dus niet.

Off (of juist on?): Bovendien snap ik de nieuwswaarde niet. Je kan QA nu via Steam spelen,. maar ook nog steeds zoals je het altijd al deed.

[Reactie gewijzigd door HMC op 17 september 2014 19:53]

Om de actie in UT als traag af te spelen is natuurlijk niet waar. Erg snel spel ook.
Ik heb het puur over de movement he. Je kon in alle versies van Quake steeds meer snelheid opbouwen als je op een bepaalde manier blijft springen. Bij UT kun je vziw alleen een soort dubbele sprongen maken en dus niet continu versnellen. Dit maakt een erb groot verschil.
Off (of juist on?): Bovendien snap ik de nieuwswaarde niet. Je kan QA nu via Steam spelen,. maar ook nog steeds zoals je het altijd al deed.
Weinig verschil ja, behalve dat Quake Live (QL, niet QA) nu wellicht een groter publiek zal bereiken.
UT is nooit mijn favoriet geweest omdat de core gameplay (physics, wapens) lang niet zo leuk en snel is als in Quake 3/Live. De movement is erg traag vergeleken met elke versie van Quake (geen strafe jumping/bunny hopping).
Over welke UT heb je het nu want UT2003/2004 is wel iets sneller dan UT99, ookal hebben ze daar de "eightball gun" verpest. Het bizare is dat zelfs UT vandaag de dag als snel, chaotisch en hectisch wordt bestempeld.
Maar als je zoals wij van level design hield, dan was Radiant echt ondergeschikt. (spijt me zeer om dat zeggen)
Ik gebruikte vroeger Quark om levels proberen te maken op Quake engine games, maar inderdaad uEd was veel beter. Het klote aan die bsp maps was dat je makkelijk een void had. Je creeerde een level door vlakken aan elkaar te plakken en te hopen dat er geen spleet tusssen zat. Terwijl in Unreal Ed hakte je je level eerder uit een blok en had je de resulterende clipping issues niet.
Kun je hier nu Private matches aanmaken zodat je alleen met vrienden kan spelen, en kan je spelen met bots? Of zitten die opties achter een betaalmuur??
Toen ik het probeerde circa 2010 denk ik werd je gematched met spelers van een gelijkwaardig niveau en was er geen mogelijkheid tot private games. Echter dit staat nu op de steam pagina:
Subscribing to Quake Live will open up access to the Create Match feature, which allows you to play with friends, or the public, on a customized server of your choice.
Dus hopelijk is deze subscriptie gratis.
Zelf servers opstarten kan alleen met Pro, en dat kost maandelijks (of jaarlijks, goedkoper) geld.

Of je ook met bots in een multiplayer game kan spelen dat weet ik niet eigenlijk.

edit; Je kan als je een Pro subscriptie hebt ook kiezen of je een Premium of Normale server gaat hosten. Dus niet iedereen in je vriendengroep moet Pro hebben. En 'Pro' persoon host een non-premium server en alle mensen die gratis spelen kunnen daar op komen.

[Reactie gewijzigd door kevz op 17 september 2014 18:12]

Ja, maar dat zit dus achter de betaalmuur. 5 dollar kost het en dan kun je dus alle modi, alle settings en alle maps selecteren. Op zich werkte het lekker voor een lan die we hielden, maar het is jammer dat de standalone versie geen offline installer had waardoor iedereen hem opnieuw moest downloaden. Ook de ping viel wat tegen. Maar meer dan zat om een avondje lol te hebben. En dat voor 5 dollar. Prima voor lan-party dus.

Al hoop ik zelf dat ze nog een keer met een strippenkaart oid komen zodat je alleen betaald wanneer je het gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 september 2014 18:16]

Ik zei het in 1996 al toen Quake 1 uitkwam, beter dan dit wordt het niet.. En jahoor, ruim 18 jaar later is er idd nog geen FPS game geweest die Quake qua pure gameplay heeft kunnen overtreffen.. Is ook erg lastig, want Quake bevat eigenlijk alles wat DM FPS gaming moet hebben en leuk maakt, valt gewoon weinig tot niks aan te verbeteren.. Het feit dat het nu nog steeds gespeeld wordt spreekt boekdelen..

Quakelive is opzich prima, ik irriteer me alleen wel mateloos aan het betaalmodel erachter.. Daar vertik ik toch echt om aan mee te doen.. Dan draai ik nog liever gewoon een eigen Quake 4 server (met Q4max etc)..
Klopt dat hier niets aan kan tippen, toen niet en nu ook niet.

Ik speel Q3 en Live al vanaf de begin data. Q3 was vanaf 1999 en Live enkele jaren geleden.

Ik mis de proxy mines in CTF, die waren super grappig om 5 op elkaar om de hoek te plakken _O-
Het betaalmodel vond ik op zich niet een drama. Ik vind het alleen wel jammer dat je moet inloggen om uberhaupt te kunnen spelen.
Het lijkt nu wel op Steam en dat is voor mij genoeg reden om het te laten liggen. Echter, Q3 normale versie is niet handig, want daar zie ik helemaal geen servers meer in het MP scherm.
Toch vind ik de originele Q3 prettiger.
Vet!

Nu ben ik geen liefhebber van Steam, maar wel van Quakelive.

Ik heb alle versies nog geinstalleerd staan en ik speel het ook regelmatig, Quake 1, 2 en 3 en in allerlei uitvoeringen, origineel en Quakeworld en Quakelive.

Man, dit is echt een superserie. Jammer dat de piek alweer achter ons ligt, maar ik kan nog regelmatig spelers vinden.

Er is echter wel 1 groot nadeel met quakelive, de verbindingen. Er zijn veel mensen die een gruwelijke ping hebben, ik ook. De meeste servers kan ik niet joinen, ook niet als ze gewoon in Duitsland staan.

Er was op het QL forum iets over gezegd, heel technisch allemaal. Het heeft iets te maken met routering bij je ISP. Routering op het hardwarevlak en op het IP vlak.
Als je net zoals ik in zo'n slecht gebied zit, dan heb je echt een probleem.
Dan zit er niet veel meer op dan te wisselen van ISP.
Je kunt je ISP ook aanspreken op de verbinding en in een extreem geval helpen ze je ook. Ze kunnen het, maar de beslissing om het te doen schijnt nogal lastig te zijn.
Nou ik ben toch een stuk meer voorstander van Steam dan alles wat te maken heeft met games die gentegreerd zijn in webbrowsers ( ben even het woord daarvoor kwijt ), ronduit verschrikkelijk vind ik dat, net zoals quake live, BF3/4 etc.

Maar vanavond weer eens Quaken dan maar :)
Quakelive draait al vrij lang niet meer in een browser omdat het teveel problemen gaf na browser-updates.
Ah oke excuses dan, al jaren geen quake live meer gespeeld en was niet meer up2date qua veranderingen.
Ik heb QL onlangs pas geinstalleerd, ik speelde alleen maar die andere versies van Quake.
Maar het QL is echt wel leuk hoor. Als ik tenminste kan connecten, want dat is serieus een drama voor mij. De meesten hebben een ping die te hoog is, hij blijft eeuwig connecten.

Het voelt ietsjes anders dan Q3 maar ik ben er nog niet achter wat het is. Ik kon in elk geval lekker meekomen met de spelers.
Serieus? Ik heb meestal een ping tussen de 15 en 30 binnen europa. Nooit problemen met connecten tenzij de server vol is :p
Ja echt.

Ik had ook niet verwacht anderen te vinden met hetzelfde probleem. Maar op het QL forum stond er wel degelijk iets over.

Het heeft te maken met de fysiek aansluiting van de ISP op internet.
Men kan het op een aantal manieren oplossen, routering of gewoon keihard een andere lijn aan te leggen.

Er was iemand op het forum die zowaar feedback kreeg van zijn ISP met uitleg.
Het is echt dramatisch als je dit hebt. Ik zie alleen servers in NL die een beetje normale ping hebben van 60.
Duitsland of iets anders is drama, gelijk alles in het rood.
Ik zie zat servers met mensen, maar kom er gewoon niet in.
probeer eens via een VPN , er zijn er zat waar mee gewoon online te gamen valt.
Steam heeft teveel macht wat mij betreft.
Die EULA license kunnen zij intrekken voor je en dat is niet ok.
Het is zelfs al 1x voorgekomen dat er een spel is gedeactiveerd omdat de leverancier dat wilde of omdat het moest om andere reden.

Bij een normaal geinstalleerd spel kunnen ze intrekken wat ze willen, maar dan kun jij gewoon doorspelen.

We zien steeds meer dat leveranciers een internetverbinding willen hebben en dat is een slechte zaak.

Ik heb ook Steam spellen, maar als ik een normale installatie kan vinden dan ga ik altijd daar voor, ook al kost dat meer geld.
Steam heeft een machtspositie die ik serieus eng vind.
Steam is idd een stuk beter dan battlelogs eeuwige wachttijden en plugins. Wel vindt ik dat ze de client eens mogen update, vooral voor touch is de interface onmogelijk te bedienen(text selecteren ipv scrollen? Het is geen 2006 meer). Het controleren op updates zou ook wel wat minder obstructief mogen zijn... Duurt meestal langer dan een evt update.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 18 september 2014 11:17]

En de andere online shooters gaan wel goed? Lijkt me dan eerder aan Quake liggen dan...
Ik bedoel ook puur quake servers, ik heb dit met Quakeworld, Quake 2, Quake 3 en Quakelive.
Nog nooit heb ik met online games zoiets meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 17 september 2014 19:17]

Onzin, je kan elk spel hosten en alleen quake xx niet als server? Dan ligt het gewoon aan Quake, of het nu Quake A, B of C is.
Er was op het QL forum iets over gezegd, heel technisch allemaal.
Als je iets niet begrijpt kan je het beter niet overnemen, want het gaat gewoon nergens over.
Huh?

Gaat ie?
Ik ben eerlijk geweest in mijn woorden, even normaal doen aub. Ik ben niet gediend van vage beschuldigingen. Ik heb niet gezegd dat ik probeer te hosten, even lezen aub,.

Als je wilt zal ik die link erbij zoeken weer. Ik heb nooit gezegd dat ik het 100% begrijp, maar heb alleen uitgelegd wat ik ervaar.

Ik kan bijna geen enkele quake server joinen, punt!
Alles buiten NL heeft een drama verbinding voor mij.
Is dat dan alleen voor Windows, of ook op OSX?
De non-steam versie is er volgens mij alleen voor Windows. En bij de eerdere windows-release was dit in de FAQ:
Will there be Mac/Linux support?
We will be unable to support Mac and Linux clients with this transition. While we have reports from our testers that the game works through emulation or virtualization software, we are unable to support native Mac and Linux versions. If you’re using Mac and Linux and have a paid subscription, you will only be able to access the game using emulation or virtualization software.
Wel jammer, moet je toch nog Windows erop houden.
"Quake Live is not available on your current platform"
Humpf.

Dan doe ik lekker verder met IOQuake
Heerlijk spel dat Quake Live, jammer dat ik er nog altijd geen kont van kan.

Dat dood binnen 0.10 seconden klopt wel al is het wel minder erg dan in Quakeworld :).

Jammer dat "mijn" clan er na 15 jaar mee gestopt is :) www.lkff.nl

[Reactie gewijzigd door 4play op 17 september 2014 16:56]

Je mag je wel bij ons aansluiten :)

FunFraggers Clan (FF) maar we doen nooit tourneys, is gewoon voor de fun :) We hebben 5 eigen servers momenteel, 1 gehost voor FFA, en 4 oefenservers (eigen servertje bij mij thuis) met de 3 game modes en 1 als trickserver :)
Wut, LKFF gestopt? :-(

Nog een tijdje in rondgehuppelt na het einde van x-plicit4 (x4) en in mn PZZ tijd tijdens de lans.. gezellig clan :-)
PZZ (paniek zaaiende zigeuners toch? :D) lanz.... ach wat een nostalgisch gevoel overkomt mij ineens...
(en altijd moet ik denken aan de "slaapnegert")

[Reactie gewijzigd door deuzige op 17 september 2014 17:15]

Whoa, een Q3 reunie op T.net. Heb na mijn "deegroller" tijd nog wat jaren voor PZZ gespeeld!
Nog met S1CK Eurocup lan finals gehaald in de 2v2 toernooien ;)
Leuk al de bekende spelers hier.. Wasted hier van AoS :)

Binnenkort maar weer eens inloggen op QL. Kijken of er nog wat TDM te spelen is.

[Reactie gewijzigd door Antonie_Bouman op 17 september 2014 21:24]

ik was toen bij Wn4E geloof ik. wasted n00bz 4 ever.
Ik ben ooit eens met wat LKFFers naar Rotterdam afgerijst om Deegrollers aan te moedigen :)
LKFF was altijd wel een leuk team. Lang bij elkaar gebleven ook! Ik herinner mij namen als Naas & Spaas, Right, Relaxed, Azzmodan enz.
Bijna altijd op lanparties aanwezig en leuk meedoen bovenin.
Deegrollers.. Geweldig team, ben ten tijde van quake 2 begonnen samen met Tim/warlock. Topspeler was dat ook
Wauw wat een bekenden hier! Leuk om te zien dat jullie allemaal op tweakers rondhangen. Hier zelf een tijd bij x4 gespeeld, ik mis de goede oude tijd nog wel eens :)
Vergeet Fragsquad niet :P
omg ja die slaapnegert was erg grappig.

Zoveel goede herinneringen aan die PZZ/Regroup lan's.

Was zelf altijd meer een UT dan Q3 speler,
Hah.. De slaapnegert.. Good times zeker
De slaapneger. Was ik al bijna weer vergeten :-)

Youtube filmpje
We bestaan nog in Quake Live maar ons forum was gehacked enzo en geen zin in herstelwerkzaamheden.
Ah das gaar ja.. Maargoed mooie tijden
EN!!
de mooiste moeten nog komen
!
Speelden jullie CPMA of niet ?
Vroeger met Q3 nog veel met LKFF gespeeld.... Inc. :) leuke tijd via clanbase gehad.
Oh inc. Daar heb ik nog in gezeten 😁 veer/f34r
Bekende namen :) vroeger volgens mij wel eens tegen gespeeld in cup/ladder (of was het pzz?) waarbij ik in CnS zat. Jammer dat clanbase offline is ;) kon ik het checken.

Maar onntopic, die veranderingen zijn echt vervelend. Geen idee of ik al classic gespeeld heb maar de populaire servers zijn sowieso aan veranderinge onderhevig. en dat merk je aan alle kanten. Andere voices, dmg is voor sommige wapens anders, items worden voor je getimed met ctf, auto bump wanneer je spatie indrukt, automatisch sneller tijdens bunnyhop etc.. Lees ook dat de classic set ook veranderingen bevat.

Ben nog niet in de config gedoken maar veel punten wat dit game pro maakte is genivelleerd om het voor de zwakkere wat makkelijker te maken. Zowel classic als nieuwe ruleset, geen ontkomen aan dus.

Osp installen doet

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 17 september 2014 18:46]

Gaat Quake Live hiermee volledig over naar Steam of blijft de standalone client ook beschikbaar? Dit is mij namelijk niet helemaal duidelijk.
Volgens mij komt Steam er gewoon als extra bij, mischien om het draagvlak te vergroten. Steam is nogal populair volgens mij.