Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Ontwikkelstudio id Software werkt mogelijk aan een nieuwe game in de Quake-serie. In verschillende vacatures verwijst de studio naar Quake. Vorige week bracht Bethesda de reboot van Doom uit, eveneens gemaakt door id Software.

ZeniMax Media, het moederbedrijf van id Software, heeft diverse vacatures op zijn website staan. Zowel voor de dependances van id Software in Dallas, Texas en in Frankfurt zoekt het bedrijf naar mensen die onderdeel uit zullen maken van een ontwikkelteam dat zal werken aan 'legendarische games zoals Doom en Quake'. Die omschrijving is onder meer te zien bij de vacatures voor een Art Supervisor, Lead Gameplay Programmer en Senior Physics Programmer.

Quake kwam in 1996 uit en een jaar later verscheen Quake II. Met name Quake III, dat in 1999 verscheen, wist een grote schare fans te verzamelen en werd veelvuldig online gespeeld. De twee volgende games, Quake 4 uit 2005 en Enemy Territory: Quake Wars uit 2007, werden door andere ontwikkelstudio's gemaakt en wisten de populariteit van Quake III niet te evenaren. In 2010 kwam id Software met Quake Live, dat gratis gespeeld kon worden en waar tegen betaling van een maandelijks bedrag extra content voor te krijgen was. Sinds 2015 is die game niet meer gratis en alleen tegen een eenmalige betaling te spelen via Steam op Windows.

Uitgever Bethesda heeft de afgelopen jaren diverse klassiekers van id Software nieuw leven in geblazen. Dat begon in 2014 met singleplayergame Wolfenstein: The New Order, ontwikkeld door MachineGames. Vorige week verscheen de reboot van Doom, met zowel een singleplayercampagne als een multiplayeronderdeel. Gezien de geschiedenis van Quake als multiplayershooter lijkt het aannemelijk dat daar bij een eventuele nieuwe game ook de nadruk op zal liggen.

Quake III Arena

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Quake 2 en expansion , the rekoning heb ik ,en Quake 4 gespeeld met plezier.. Ik hoop wel op een mooie story line ,maar misschien ben ik 1 v/d weinige.
Quake 2 had niet echt een boeiend story ,maar veel levels en er was toch iets , i.i.g meer dan gewoon dom schieten.Kleine "puzzels"( puzzels waren het niet echt ,meer moeilijke omwegen om de juiste key te krijgen) en ik hoop nog steeds de 2de expansion te kunnen kopen van Q2 ( Quake II Mission Pack: Ground Zero ) .Dus als iemand hem heeft en zich geroepen voelt,graag dm mij even.Steam heeft ze wel allebij maar zonder muziek ,dus dat is no fun.
Ik denk dat ik zeker zo`n 25 uur bezig ben geweest met Q2 en expansion samen.
Q3 ,arena kon mij niet boeien. Ik hoop op een Quake 5 of een vervolg op Quake 2 .
En dat voor een "ouwe" man van 45.Nog steeds gamen als een boy van 16 ;) .

Lijkt mij leuk werk ,trouwens,hieraan te mogen ontwikkelen..
-"Gezien de geschiedenis van Quake als multiplayershooter lijkt het aannemelijk dat daar bij een eventuele nieuwe game ook de nadruk op zal liggen.-"Ben ik niet helemaal mee eens,ook de single player was goed uitgewerkt en goed voor verkoop.Dan heb ik het over deel 2 en 4 ,deel 3 was i.d.d meer multi player.

[Reactie gewijzigd door tweaker1971 op 17 mei 2016 16:04]

Gelukkig wacht nog steeds op waardige Multiplayer opvolger van Quake 3.
En een leuke singleplayer campaign zie ik ook wel zitten.
Niet vaak blij dat ze oude formules gaan herkauwen maar voor Quake, Doom en UT maak ik graag een uitzondering :)

Gouden tijden voor de shooterfanaat op leeftijd.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 17 mei 2016 14:38]

Met het oog op de multiplayer van Doom denk ik niet dat je een volwaardige opvolger van Quake 3 Arena hoeft te verwachten. Misschien naar Unreal Tournament kijken. Gratis te downloaden en te spelen en voelt exact zoals de oldskool UT99. Al is Unreal Tournament aanraden aan een Quake-fan wel vloeken in de kerk natuurlijk }>
Wat is er mis met de Doom online multiplayer?

Goede maps, lekkere wapens, goede modussen etc.

Alleen load outs. wat een verklaring heeft. Namelijk dat niet 12 spelers naar diezelfde rocket launcer spawn rennen.
Load outs, maximaal twee wapena, geen weapon pick ups, traag, beperkte mobiliteit (minder dan in de single player), hack modules.

Ik heb hem gekocht voor de single player, die geniaal is, de multi player is ronduit kut (wist ik ook van te voren omdat ik de beta gespeeld heb). Niet te vergelijken met Quake 3 Arena helaas.
Heb pas nog een hoop uren in Quake live gestoken en de snelheid is vrijwel gelijk tussen quake 3 en doom. Dus ben het hier totaal niet mee eens. Die loadouts zorgt dus ervoor dat het wapen obalans weg is. Iemand di eeen pickup controleerd, domineerd een hele match in Quake. Dit wordt dus op deze manier voorkomen in deze shooter. Daarnaast beperkte mobiliteit? Je kan precies hetzelfde doen in MP als in SP.

zet trouwens je FOV op z'n hoogst voor het snelheids gevoel. Deze staat een stuk lager dan standaard Quake.

[Reactie gewijzigd door Rin op 17 mei 2016 17:45]

Wapen onbalans was er in Quake ook nooit. Iedereen had een gelijke kans om goede wapens op te pakken. Kwestie van goed leren omgaan met de wapens die je op kunt pakken en tactisch wapens voor andere mensen wegkapen. Een hele match domineren ben ik nog nooit tegengekomen in Quake. Iemand die een goed wapen heeft wordt binnen een paar minuten wel door iemand anders gedood.

Je kan niet hetzelfde doen in MP als in SP. Door runes heb je in SP meer controle over je beweging in de lucht.
De basis character in de SP is minder behendig als de character in MP.

Daarnaast ik wist anders hele potjes te domineren in Quake door gewoon de pickups te controleren en niemand die er nog bij kwam. Dit is altij dene hekel punt in non competitive Quake 3 play geweest. Het gat was erg groot qua skill tussen public spelers en mensen gingen het uitbuiten. DIt wordt tot zekere hoogte nu verholpen. Al kan je wel nu met snapmap classic modes maken.
In snap maps zit je ook vast aan die idiote 2 wapen limiet. Ook geen reet aan dus.

Potjes domineren was nooit een groot probleem. Als je zelf niet in staat was om de persoon die "domineert" uit de weg te ruimen is dat je eigen schuld. "Git gud" zou men tegenwoordig tegen zo iemand zeggen. Gelukkig had je vroeger gewoon een server browser waardoor je eenvoudig en snel een andere server kon opzoeken om te gaan spelen. Dat is er tegenwoordig ook niet meer bij, we moeten het doen met een crappy matchmaker.

Hopelijk komt de nieuwe Quake er snel zodat er weer een fatsoenlijke arena shooter is en geen Call of Doomy 8)7

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 17 mei 2016 18:18]

Als fanatiek cod speler kan ik zeggen dat doom totaal niet op cod lijkt. Totaal andere mechanics, flow, mapdesign, feel, type wapens etc. Als de loadout het enige overeenkomst is kan je elke shooter wel wegvegen want dan zijn het allemaal kopieen van elkaar.
Alleen load outs. wat een verklaring heeft. Namelijk dat niet 12 spelers naar diezelfde rocket launcer spawn rennen.
Want dat probleem is er ook in de originele Quake 3 Arena of Unreal Tournament? Het is een onzinreden, gericht op een probleem dat nooit een probleem geweest is. Vergeleken met de snelheid in de nieuwe UT is de multiplayer van Doom een lachertje :X
Op de PC is de snelheid van Doom te vergelijken met Quake 3.

Heb je 'm overigens uberhaupt echt gespeeld of praat je anderen na die het ook niet gespeeld hebben? Unreal Tournament is een tikkeltje sneller ja. Maar de maps zijn dan ook anders en die snelheid zou niet passen in deze corridor shooter.

Daarnaast was het inderdaad in Quake een probleem dat iemand die de rocket launcher spawn bijvoorbeeld domineerde uiteindelijk de hele match ging domineren. Leuk voor esports. MInder leuk voor even casual een paar team matches spelen.
Ik heb Doom gespeeld en het voelde (op de PC) echt enorm traag en stroperig aan. Was overigens wel de beta/alpha, dus het kan inmiddels verbeterd zijn, maar die ervaring heeft wel een bittere nasmaak achtergelaten.

In UT overigens nog nooit tegengekomen dat één iemand om de reden die jij noemt de match domineerde.
Niet vaak blij dat ze oude formules gaan herkauwen maar voor Quake, Doom en UT maak ik graag een uitzondering
De laatste Doom laat perfect zien hoe je wel een revival doet. Een perfecte combinatie van een nostalgische formule met nieuwe elementen die de game toch vernieuwend aan doen voelen. Zowel een fanservice naar de veteranen als de mogelijkheid een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Moet zeggen dat ik in het begin best zuur was. Maar ik denk dat het gevaar ligt in het feit dat men teveel een remake verwacht, waarna er weer commentaar zal komen dat het een inspiratieloze cashgrab zonder vernieuwing is. Aan de andere kant, past de developer te veel aan, dan is het weer niet 'true to the roots'. IMO, id Software heeft het perfect aangepakt met Doom, ik heb er dan ook de volste vertrouwen in dat het ze gaat lukken met Quake ;)
Vroeger met veel plezier instagib UT en Counter-Strike (van beta tot 1.6) gespeeld, maar nu zou ik het niet meer willen of kunnen.

Twitch gameplay is iets waar ik gewoon niet vlug genoeg meer voor ben denk ik.
als ze goed afkijken naar hoe doom in elkaar steekt gaat dat helemaal goed komen.

niks van dat "druk op V voor VATS" maar "druk op F om de voet van een demon door zijn hoofd te stouwen" _/-\o_
2011 alweer... En (helaas) blijft het erg waar.
Hahaha juisssssst. Deze kwam meteen in me op. Heerlijk zeg.
Quake wat een mijpaal. Visuals, gameplay, balans, af. Helemaal af.
Hihi klinkt goed. Wel een beetje appels met peren vergelijken.
Jij hebt zo te zien ook de RockPaperShotgun review van Doom gelezen :D
Yesz, de sp net uitgespeeld.. Heerlijk ( maar te makkelijk ) vanavond de mp zalen eens ownen !
Het is nu ook gewoon leuk om in een groep te duiken en gewoon om je heen te meppen, gezien je met health gecompenseerd wordt.
Als ze met Quake hetzelfde gaan doen als ze met Doom hebben gedaan dan komen er weer mooie tijden voor de liefhebbers van de snelle arena shooters.
Helemaal mee eens. Het tempo in Doom is HOOG en zo'n beetje alles is goed in orde. Blij dat de studio ervoor gekozen heeft om het gevoel van de oude Doom terug te toveren. Grafisch in orde (en op de PC zelfs erg goed als je een fatsoenlijke videokaart hebt), TOP geluid, ook muziek, en vooral de gameplay is helemaal ok!

Quake heeft me vroeger ook erg weten te bekoren maar na 3 was de lol er voor mij echt vanaf! Ik hoop dat ze een zelfde keuze maken als ze bij de meest recente doom hebben gedaan.
Ohhh Quake 2 wat een geweldig spel was dat. Heb daar echt zoveel tijd in gestoken. Lekker op clanbase en naar lan parties :D. Hopen dat ze zo iets weer terug brengen lijkt me erg tof.
Jazeker, helemaal top! Tot 2007 Q2 CTF gespeeld, al was het de laatste jaren veel cheats en terugloop in spelers en clans. Ik heb mijn Clanbase glazen muis 'mat' nog van uit die tijd ;)

De grappling hook en de railgun uit Q2 CTF is toch nog steeds het mooiste om te herinneren!

Speel nog steeds wekelijks aantal uren ETQW en hoop op een mooie opvolger.
Dit was toch een van de eerste shooters dat de tegenstanders ook in 3d waren toch?
Dit was uberhaupt de eerste echte 3D-shooter, met idd tegenstanders die een achterkant hadden! Het moest niet gekker worden...
Ja, Quake was de eerste echte 3D-shooter gemaakt met de gelijk genaamde engine.
Doom en Wolfenstein waren eigenlijk top down shooters. hier een filmpje die dat haarfijn uitlegt
Officieel heet de Engine van Quake 2 id Tech 2 en had deze daarvoor geen naam 8-)

Prior to the presentation of the id Tech 5-based game Rage, the engines lacked official designation and as such were simply referred to as the Doom and Quake engines, from the name of the main game series the engines have been developed for. "id Tech" numbers 2, 3, and 4 have been released as free software under the GNU General Public License, along with the source code to Wolfenstein 3D, Doom, and Quake.
Ik speel soms nog steeds Quake Live, puur vanwege de nostalgische waarde.
Op zijn tijd nog steeds heel erg leuk!

Ik kijk erg uit naar een vervolg, ik hoop dat het qua speelstijl ongeveer hetzelfde blijft.

[Reactie gewijzigd door jeffer op 17 mei 2016 14:41]

Hopelijk een SP zoals die van Quake II. Die intro geeft me nog steeds kippenvel.
Inderdaad, dat was zo gaaf. Die muziek ook. :D
Q2 campaign vaak gespeeld! Een favoriet.
Meer als 17 jaar in deze genre gestopt en ik speel het nog steeds. Quake 1, Quake 2, Quake 3, Reflex FPS, Warsow. Zelf Quake 4 en Quake Live een beetje overgeslagen.

EMS Quakelive was altijd nog wel grappig alleen kom je dan alleen maar tegen namen zoals if22 en voo dus slaag je toch bijna niet om door te gaan.

Goeie tijden. https://www.youtube.com/watch?v=ch3rY-h2O8w

En en dan nog de lange uren die we gemaakt hebben in de defrag mod...

[Reactie gewijzigd door Perfectioncss op 17 mei 2016 14:45]

_O_

Geweldig! Doom vermorzelde alle twijfels die ik had, ik ben uitermate positief verrast. Ik hoop al jaren op een revival van lastige, fast paced shooters. Geen handje vasthouden maar bikkelen! Het begin lijkt in zicht. Eerst Doom, nu Quake. Een welkom tegengeluid!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True