×

Doom Preview

Heerlijk knallen in multiplayer

Door , 115 reacties

Denkend aan vroeger

Er was een tijd dat de strijd om de meest populaire multiplayershooter niet ging tussen Call of Duty en Battlefield. Rond de eeuwwisseling waren er twee andere grootmachten. Je speelde ofwel Unreal Tournament ofwel Quake III: Arena. In UT was de schaal wat groter en daarmee de afstand tussen de spelers. Q3A was veel meer close quarters battle waarin je het wit van de ogen van je tegenstanders kunt zien.

Leuk natuurlijk, die herinneringen aan UT en Q3A, maar wat hebben die oude games te maken met de nieuwe Doom? UT niet zoveel, maar Quake III: Arena des te meer. Ten eerste is dat een game van id Software, net als alle Doom-games. Maar belangrijker: wat we van het nieuwe Doom gespeeld hebben deed ons meer denken aan het oude Quake dan aan het oude Doom. Geen probleem natuurlijk, beide series zijn ons even lief. Bovendien hebben we het hierbij over een deel van de game. Tijdens QuakeCon in Dallas was alleen het multiplayergedeelte van de game speelbaar, en dat deel deed ons aan Quake denken. Wat we van de campagne hebben gezien, heeft wel degelijk alles van Doom en minder van Quake. Omdat we niet de campagne hebben gespeeld maar alleen de multiplayer, willen we het daar echter over hebben.

Indruk

Ontwikkelaar id Software had voor zijn eigen QuakeCon, het evenement dat de studio voor de twintigste keer organiseerde, een speciale build van de game gemaakt waarin welgeteld één map speelbaar was. Dat niet alleen, er was ook slechts één spelvorm speelbaar en bovendien waren er maar zes wapens om uit te kiezen. Jammer? Ja natuurlijk, maar de game heeft desondanks diepe indruk gemaakt.

Doom in singleplayer.

*