Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Op het YouTube-kanaal van uitgever Bethesda Softworks staat een zeer korte teaser van een aankomende Doom-game. Bethesda zal tijdens de komende E3 op 14 juni de gameplay van het nieuwe Doom-spel aan de wereld tonen.

Ontwikkelaar id Software is wederom de maker van de vierde Doom-game. Naar eigen zeggen gaat het spel terug naar het begin van de serie, waardoor het weer ouderwets knallen moet worden. Id kondigde de game al in 2008 aan. Na de overname in 2009 van id Software door Bethesda bleef het stil rond de game. In 2011 wilde id Software opnieuw beginnen met de ontwikkeling van het spel.

Het filmpje laat niet veel meer zien dan een paar korte shots uit het spel en een schietend geraamte. Fans in Europa zullen tot vier uur in de ochtend van 15 juni moeten wachten om meer te weten te kunnen komen over de game.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Dat "schietende geraamte" ziet er uit als een revenant, dus in ieder geval een herkenbaar monster ;)

Wat de originele Doom zo sterk maakte was ook het feit dat je enigszins 'opgevoerd' door de omgeving kon verplaatsen en je ook redelijk goed kogels kon ontwijken. Daarnaast is er in de originele Doom ook sterk nagedacht over het ontwerp van de omgevingen en de kamers, dit is goed terug te zien in de reeks "Devs play" met John Romero, zie hier. Kort samengevat: andere kamers/ruimtes zien, maar er niet direct in kunnen komen omdat je eerst een hoop andere gangen doormoet. Je komt ook vaak weer terug langs bepaalde plekken, waardoor je kaarten beter leert onthouden. Sowieso een tip om de reeks "Devs play" te bekijken van Doom omdat van elk level alle details en weetjes worden besproken en de gedachten erachter waarom het zo gedaan is.

Als o.a. genoemde elementen terug komen in een nieuwe Doom dan heb je in ieder geval alvast een paar succesformules. De vraag is natuurlijk: kun je het succes overtreffen van de originele Doom?

Een tijd geleden is er ook een remake gemaakt van Rise of the Triad en ik moet zeggen, die heeft vrij goed uitgepakt, dus misschien dat dit voor Doom ook mogelijk is. Toch denk ik dat de kans groter is dat het matig wordt ontvangen en zeker niet wereldschokkend zal zijn zoals Doom ooit was.
Als o.a. genoemde elementen terug komen in een nieuwe Doom dan heb je in ieder geval alvast een paar succesformules. De vraag is natuurlijk: kun je het succes overtreffen van de originele Doom?
Succes heb je met de hoeveelheid 'units sold'. Gezien de staat van games markt van toen en nu, zal het echt niet moeilijk zijn het succes van Doom #1 te overtreffen. De markt is tegenwoordig veel ruimer dan 15-20 jaar geleden.

Doom I & II zullen onderhand ruim 2 miljoen stuks hebben verkocht (per stuk, over een periode van ~10 jaar). Doom III zat ergens rond de 4 miljoen. In vergelijking, Wolfenstein: New Order deed met enkel fysieke verkopen er 2.8 miljoen in een jaar, daar komen nog alle digitale sales bij (zoals bv. Steam, die geeft echter geen data vrij).

Dus het zal wel loslopen qua sales en omzet...

Of dat ook betekent dat al die oude fans die nostalgie erbij voelen is dan nog maar de vraag. Maar nostalgie wordt altijd bekeken door de welbekende 'rose colored glasses'.
Succes heb je met de hoeveelheid 'units sold'.
Dat is wel een heel droge visie, er zijn andere manieren om succes te meten. Vanuit de economische hoek zou je op z'n minst naar marktaandeel kunnen kijken. De games-wereld was ten tijde van Doom 1 maar een fractie van wat het nu is en het kopieren van games was toen helemaal standaard. Waarschijnlijk heeft meer dan 90% van de gamers in die tijd Doom gekopieerd en niet gekocht. Iedereen speelde toen Doom. Een spel met dezelfde verkoopcijfers is tegenwoordig niet meer dan een middenmoter.

Een andere kijk is culturele impact. DOOM 1 werd gespeeld door vrijwel alle gamers. Iedereen kende het en wel zo goed dat het tot op de dag van vandaag een legendarische reputatie heeft. DOOM 1 heeft het genre shooter bijna gedefinieerd. Iedere shooter die er na kwam heeft elementen uit DOOM 1 overgenomen. Er zijn talloze referenties in films, boeken, reclames en andere spellen te vinden naar DOOM 1. Cultureel gezien zijn er weinig games die zo succesvol zijn als DOOM 1. Hedendaagse opvolgers kunnen daar neit aan tippen.
Maar nostalgie wordt altijd bekeken door de welbekende 'rose colored glasses'.
Natuurlijk speelt nostalgie een rol maar bij DOOM 1 is er meer aan de hand. Dat spel zat zo goed in elkaar dat het op punten als level design en opbouw van het spel nog steeds niet is achterhaald. De techniek is tegenwoordig natuurlijk verouderd maar net zoals een zwart-wit film nog steeds een goede film kan zijn zo is DOOM 1 nog steeds een goed en leuk spel.
Level design? Stukken afsluiten met keycards. Monsters die uit één of andere muur die open gaat komen. Geen echte 3D, ik heb zelf nog levels gemaakt en je kon bijvoorbeeld nooit over een brug lopen waar je ook onder kon. Je kon niet naar boven of beneden kijken.

Het was voor die tijd enorm leuk om te spelen maar nostalgie laat je door een erg roze bril kijken. De échte revolutie was het uitbrengen van Quake 1.
Level design? Stukken afsluiten met keycards. Monsters die uit één of andere muur die open gaat komen. Geen echte 3D, ik heb zelf nog levels gemaakt en je kon bijvoorbeeld nooit over een brug lopen waar je ook onder kon. Je kon niet naar boven of beneden kijken.
Level design heeft niets met graphics te maken, maar juist alles met gameplay. Conceptueel is "level design" al zo oud als de eerste games. En juist over de DOOM levels is heel erg goed nagedacht, met choke points, exploration, backtracking, en teasers van wat er komen gaat. Ze waren allesbehalve lineair, iets wat je tegenwoordig helaas maar al te vaak ziet.

Keycards waren gewoon een bekende gameplay mechanic in die tijd. Dat is trouwens iets dat gewoonweg nog altijd in games voorkomt, alleen is het niet de letterlijke keycard maar is het een een of andere inventory item die je nodig hebt om ergens verder te kunnen. Er zit dus gewoonweg meer fluff omheen, maar conceptueel is het identiek aan de oude keycard.
Ik herinner me flashback, wat een keycards heb ik daar bij elkaar gesprokkeld. Jeumig...frustrerende game.
IDKFA opgelost =)
En IDDCLIP niet te vergeten =).
Ik denk dat ik die drie codes nog steeds kan op dreunen als ik al volledig dement ben.
Dat was Doom 2, in Doom 1 was het nog IDSPISPOPD ;)
Level design? Stukken afsluiten met keycards. Monsters die uit één of andere muur die open gaat komen. Geen echte 3D, ik heb zelf nog levels gemaakt en je kon bijvoorbeeld nooit over een brug lopen waar je ook onder kon. Je kon niet naar boven of beneden kijken.
Je moet de technische mogelijkheden niet verwarren met hoe de beschikbare middelen worden toegepast. Je zegt ook niet dat het verhaal van een boek niet goed is omdat er geen bewegende beelden in zitten.
"Level design? Stukken afsluiten met keycards. Monsters die uit één of andere muur die open gaat komen. Geen echte 3D, ik heb zelf nog levels gemaakt en je kon bijvoorbeeld nooit over een brug lopen waar je ook onder kon. Je kon niet naar boven of beneden kijken."
keycards zijn een belangrijk aspect van de level design, hierdoor moest je een map verkennen, anders kan je gewoon zo snel mogelijk van de start naar het einde van een level lopen, de rest dat zijn meer engine limitaties, en zelfs met die limitaties is de level design veel beter dan 99% van de games die nu op de markt komen, dat quake een betere game was qua level design is te discussieren, persoonlijk vond ik de level design van doom beter, ook al zijn de engine limitaties die doom had bij quake grotendeels weg
Schaken is ook zo'n belachelijk spel. Zo 2 dimensionaal en dan die belachelijke zetten van die stukken. Gelukkig kwam later het spel zeeslag 3d (duikbootjacht van MB).
Het op gang komen van de diverse computer game genres ging gepaard met een creatieve boom die de nodige pareltjes hebben opgeleverd, zelfs als je ze nu nog bekijkt.
Naar mijn smaak was w3d grappig maar simplistisch, doom vond ik super en quake was ook nog erg goed. Quake 2 was wat mij betreft al ongeinspireerd en fantasieloos en daarna is het nooit meer goed gekomen.

[Reactie gewijzigd door HanslH op 20 mei 2015 07:13]

Yup eens Quake1 was voor mij toendertijd het spel
Quakeworld heb ik heel veel gespeeld en het staat nog steeds op mijn computer
en volgens mij draait er nog steeds een Quake.xs4all.nl server
zal het binnenkort weer eens testen.
quake 1 was zoooooo eng toen ik die kreeg voor mijn 15e verjaardag (wat eigenlijk niet mocht want hij was 16+, oeeeehhh :P )
ja idd, DOOM, Quake, UT, HL, Forsaken ... en meer van die leuke titels van toen gaven veel gameplezier, dus blijft nostalgisch :-) ik ben benieuwd of ze het gevoel kunnen treffen van de game van toen ;-) , zal het leuk zijn !
Vergeet Soldier Of Fortune niet. Online ook kapot gespeeld }>
oja die was echt extreem bloederig toendertijd. eerst ze linkerbeen, dan ze rechterbeen, linkerarm, rechterarm, hoofd :P
Quake 1 was fantastisch. En daarna halflife en UT, die drie games hebben de belangrijkste grondslagen voor FPS gelegd. Desalniettemin was DOOM net als RTCW een absolute klassieker, maar gezien de mogelijkheden toen, had het spel een aantal elementen niet die fps juist hebben gemaakt tot fps.
Halflife heb ik (zeg ik gewoon vol schaamte even) nooit helemaal gespeeld.. Deel 2 met alle uitbreidingen dan weer wel.

UT ben ik he-le-maal verslaafd aan geweest, incl clans en oefenafspraken ed :P
Ik heb ook het meest UT gespeeld. Gewoon omdat je samen met anderen kon spelen. Ook ik in clans en oefenen enalles.

Maar quake 1 was mijn eerste liefde ;) halflife heb ik nachtenlang zitten spelen... die waterval met tonnen waar je achteraf bovenin moest zijn.. en ik maar doodgaan daar onderin. Helemaal te gek, HL2 was realistisch gezien veel beter trouwens.
Totaal niet mee eens. Het level design van Doom is geweldig, beter dan Quake. Quake voelt allemaal wat kleiner aan, dat was ook nodig omdat het zo zwaar was voor de toenmalige computers (vanwege de "echte" 3D). In Quake zijn de aantallen monsters ook al veel minder dan in Doom. Heb Doom laatst weer eens gespeeld en het is nog net zo goed/leuk als vroeger, en dat heeft helemaal niks te maken met nostalgie maar alles met sfeer en spanning. En het feit dat je, na een enorm gevecht waar je maar net uit kwam, meteen weer met een monster werd geconfronteerd. Bij Doom werd je al voorzichtig als je ergens een voorraad wapens zag liggen, want dan wist je wel dat je ze nodig ging hebben. Hoe vind je dat leveldesign van tegenwoordig dan? Dat bestaat niet eens. Het zijn allemaal lineaire corridor games of open world zonder dat er over het level is nagedacht. Zoals Doom maken ze ze niet meer.
Thanks voor die link naar de Devs plays! Suuuuper intressant om te kijken! :P
Zowiezo is de weg die ze met Doom3 zijn ingeslagen niet de doom die de meesten kennen, Doom is een massa slachtpartij in vrij open ruimtes, terwijl doom3 kleine gangetjes, 1 tegen 1 is.

Hopelijk doen ze het met deze doom beter
Het probleem met oude shooters versus nieuwe in een notendop: http://www.aspaceman.com/...y/blog_1/fpsmapdesign.jpg

Hopelijk betekent "terug naar het begin van de serie" dan ook hopeloos verdwalen, keycards zien te vinden, de juiste deur voor die keycards zien te vinden, en uitvogelen hoe je dan van de een naar de andere komt. Waarbij je de automap dan ook -heel- hard nodig hebt. :)
Is het erg dat ik de linker map van jouw linkje nog herken ook?

E1M6 - Central Processing...
Daar mag je trots op zijn. ;)
ohhh ja ik ook... damn ik ben oud ;(
Join the club, anders ik wel, hahahaha... Yep, FF doom starten vanavond :-)
Welke is de rechter dan? Final fantasy?
Ik herken hem ook nog.
Ik herkende hem ook (21 jaren oud hier)!

Maar zo erg als het op dat plaatje is, is het ook niet denk ik haha, alhoewel veel games qua linear pad aardig in de buurt lijken te komen.
Epic :) games zijn inderdaad veel te simpel geworden...
Ik denk echt dat ze zoiets niet moet proberen. Het is voor vele een nostalgische titel en ik denk niet dat ze er goed aan doen om hier nieuw leven in te blazen
Wolfenstein was goed geluk vond ik, waarom deze dan niet?
Herinner je de remake van Duke Nukem nog, die (op z'n best) matige reviews kreeg na een "ontwikkeltijd" van 10+ jaar ? Het kan dus zeker ook helemaal fout gaan. Persoonlijk vond ik Doom 3 al niet veel soeps, dus op nog een remake zit ik eerlijk gezegd niet te wachten.
Duke Nukem was wel een ander verhaal. Deze heeft gewoon te lang in ontwikkeling gezeten door verschillende ontwikkelaars. Gevolg was dat er een leuke game uitkwam die totaal niet bijzonder was voor de tijd.

De enige achter doom 3 was voor de tijd best indrukwekkend. Vooral op een highend pc was de het licht best mooi, maar ze hadden volgens mij wel het idee dat het cashen van de game een stuk simpeler ging. De enige was destijds niet gebouwd op een grote omgeving en je bleef maar gangetje en halletje ingaan.

Bethesda en ID staan, persoonlijk bij mij, wel goed aangeschreven. Dus ik kijk er stiekem wel naar uit. En wat de reacties hieronder al aangaven is de new order van wolfenstein misschien wel de best shooter van 2014. Dus het kan wel.
Euhm neee. Deze heeft te lang in ontwikkeling gezeten bij 1 enkele ontwikkelaar :p . Hierdoor was de gameplay inderdaad 10 jaar in het verleden blijven steken. Enkel op het einde werd de ontwikkeling overgenomen door een andere studio, maar dat was ook alleen maar om van het spel een samenhangend geheel te maken dat verkocht kon worden zodat men nog iets van de investering kon recupereren.
Vandaar dat het hele spel ook zo onlogisch aanvoelt en daardoor heb ik het spel ook nog nooit uitgespeeld. Terwijl ik het eigenlijk best mooi in elkaar vond zitten totdat de aliens kwamen en het 1 grote kijk maar in donkere hoekjes en altijd te dichtbij van die geluiden horen.

@ontopic
Ach, als ze deze Doom uitbrengen met double jump en walrunning en gigantisch snel door de levels heensprinten en gigantische demonen met de BFG neerhalen dan ben ik wel tevreden ;) totdat ze ook die cyclops spiders erin gaan gooien... kogels kon je niet ontwijken, wat een klote dingen waaren dat..
Waar het volgens mij mis was gelopen was het verkoopbaar maken van het spel. Op het einde van ontwikkeling van het spel ze zich bedacht hadden het toch een goed idee was om het alsnog te porten naar de xbox-360 en PS3, ivm. verwachte lage verkopen op de pc. Toen hebben ze alles overhoop gehaald om het geheel nog een opfris beurt te geven en ze geen budget meer hadden. Toen Take-Two geen extra budget gaf om het spel af te ronden was 3DRealms failliet en werd het ontwikkel team ontslagen. Omdat dit zonde was van alle inspanning is een deel van het team vrijwillig nog 1 jaar door gegaan met het houtje-touwtje aan elkaar knopen van alle levels om het speelbaar te maken (Triptych Games). Dit team is (als ik mij goed herinner) samen gevoegd met Gearbox die toen samen met Piranha Games het spel volledig afgerond heeft (houtje-touwtje versie). Een deel van de ontbrekende levels is later als DLC beschikbaar gemaakt. Om het spel uit te kunnen geven heeft Gearbox de rechten gekregen op de Duke Nukem serie. Wat later weer uitmonde in een nieuwe rechtzaak tegen Interceptor Entertainment die een nieuwe Duke Nukem platform game wilde uitbrengen. 3DRealms is daarna overnomen geworden door Interceptor Entertainment. Deze heeft de remake van Rise Of The Triad gemaakt.
De Duke Nukem platform game is daarna omgetoverd tot de, voornamelijk onbekende vrouwelijke tegenhanger van Duke Nukem, Bombshell.

De originele Doom is ontwikkeld door Id software, opgericht door oa. Tom Hall. Tom Hall werkte ook bij Apogee Software, ook bekend van Rise Of The Triad (aka. Wolfenstein 2.0). De naam Apogee Software verwaterde en werd gezien als 3DRealms (terwijl die titel eigenlijk alleen voor hun 3D games was bedoeld). Door alle gedoe met Duke Nukem Forever is op de achtergrond door Scott Miller het bedrijf gesplits in Apogee Software LLC en Apogee Software (aka. 3DRealms). Wat later een goede zet bleek te zijn, want zo kon 3DRealms failliet gaan zonder dat alle rechten van voorgaande spellen verloren gingen.
Tom Hall merkte daar verder niets van, die zat er niet meer. Tom werkt nu bij PlayFirst (ook bekend van Diner Dash, en ander *Dash titels).
Duke nukem heeft geen 10 Jaren ontwikkeltijd gehad. Maar eerder paar gecancelde producties waar er een van is afgemaakt.
Mischien wel 5 Jaren productie overboard en gerelateerde vermogen.
Ik dacht ook dat een andere studio de laaste poging had gedaan.
Ondanks het misschien wat het cliché verhaal van Doom III vond ik de scare momenten erg goed en was de spanning vaak om te snijden. Dat is iets wat ik in heel veel lineare shooters van tegenwoordig niet meer ben tegengekomen. Ook de atmosfeer was erg goed uitgewerkt, het was een van de weinig games waar ik af en toe ook echt eens ging stil staan om de omgeving eens goed te bekijken (en alle details).

Als het Bethesda lukt om weer een goede atmosfeer met spannende moment weet neer te zetten dan zie ik mezelf wel weer een nieuwe Doom spelen. Is ook weer eens wat anders als al die shooters die vrijwel alleen maar op multiplayer focussen.
Dead Space! Een van de weinige shooters waarbij ik net als Doom na een uurtje spelen klamme handen krijg. Vooral als je voor het eerst met 'stalkers' te maken krijgt. Beesten die je alleen maar zitten aan te staren vanachter een hoekje met hun irritante smoel, en dan valt een ander je opeens van de zijkant aan.
De Dead Space games zijn voor mij wat DooM nooit heeft kunnen waarmaken, je wordt echt paranoide als je een tijdje in het donker zit te spelen. Een van mijn katten kan niet goed meer miauwen en doet enkel nog whreeeeiiiieiiii. Dat kwam hij dan even achter mijn stoel doen terwijl ik juist op een lastig punt in Dead Space zat, top momentje :)
Hell yeah dead space!! daar wil ik een nieuw deel van zien vooral een die net zo goed als deel 2 was.
Waarom niet? Wellicht zetten ze een goede game neer... De 'nieuwe' Wolfenstein (New Order) game schijnt ook erg goed te zijn.
"The Old Blood" bedoel je?
zou het niet nieuw leven noemen ze zijn al on en off bezig met Doom "4" sinds RoE
Deel je mening. Mits er voldoende andere shooters op de markt kwamen die doen wat hun proberen. En zo snel kan ik alleen op dead island 2 komen. :+
Ik denk het wel.
DOOM3 was destijds meer een horror shooter dan het 'domme knalwerk' wat D1 en D2 was. Als ze die kant terug gaan zie ik mezelf het spel nog wel spelen, als het weer een horror wordt absoluut niet. Doom 1 was ook echt geniaal in ieder opzicht omdat het vernieuwend was. Ben erg benieuwd of ze dat gaat lukken..

Ik mis die oude simpele shooters wel eens; Duke Nukem, Doom, Quake _/-\o_
DOOM3 was destijds meer een horror shooter dan het 'domme knalwerk' wat D1 en D2 was.
Zo herinner ik het me niet. Het kan iets met leeftijd te maken hebben maar van Doom 1 ben ik ook een aantal keren flink geschrokken. De levels zitten vol met rottigheidjes om je de stuipen op het level te jagen. Zo is er veel moeite gedaan om monsters te laten spawnen in hoekjes waar je het niet verwacht. Ook zijn er flinke stukken waar je door slecht verlichte gangetjes de weg moet zoeken. Verder zit het spel vol met duivels, monsters en occulte gebeurtenissen.

Misschien is het moelijk om de graphics van toen nog serieus te nemen en is het allemaal wat minder benauwd op onze grote en goedverlichte flatscreens maar indertijd was het behoorlijk spannend.
In die tijd werd er volgens mij ook iets meer aandacht geschonken aan het level design, ook al omdat de levels door heel wat minder personen werden ontworpen. Vandaag lijkt het ontwerp mij een enorm complexe bezigheid waarbij je met zoveel andere mensen moet rekening houden dat men het liefst alles gewoon wat eenvoudiger maakt.
Tegenwoordig zijn graphics en physics zulke grote kostenposten dat er simpelweg minder geld is voor goed leveldesign.

En al helemaal niet omdat vele goede leveldesigners juist om specifieke graphics gaan vragen (bijv voor een doorkijkje) dan is het veel makkelijker om een simpel straight-forward level-design te hebben waar je gewoon "random" graphics in kan dumpen.
Inderdaad, toen ik DOOM voor het eerst speelde schrok ik me helemaal rot om van alles en nog wat. Onderhand natuurlijk niet meer, maar als ik het speel hoor ik mn vriendin soms nog omhoog springen van de stoel haha, vooral bij de donkere stukjes!

Maar het is wel zo, DOOM 3 had als insteek een horror shooter te zijn en 1 en 2 waren meer arcade shooters. Van wat ik heb begrepen wordt deze DOOM meer als 1 en 2.
Ben erg benieuwd naar de nieuwe Doom! Helaas is deze teaser niet echt boeiend, wachten dus maar voor de echte trailer.
Ik denk dat deze Doom, net als het origineel, een grondlegger zal zijn van nieuwe game technologie.

Waar de originele Doom erg belangrijk was voor de hedendaagse First Persoon Shooters zal de aankomende Doom (naar mijn verwachting) als een van de eerste grote games gebruik gaat maken van Virtual Reality.

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de aankomende E3, ik verwacht dat veel bedrijven hun eerste VR games gaan aankondigen nu het zeker is dat bijna elke grote naam in de game industrie er wel op een bepaalde manier mee bezig is.
Doom in VR, lol, dan heb je mensen die aan hartfalen sterven - maar je hebt zeker een punt en daarom ga ik dit jaar naar de gamescom in Keulen :)
ik heb in een aantal discussies over VR al een weddenschap gemaakt:
in de komende 3 jaar gaat er een rechtzaak komen over iemand die een hartaanval heeft gekregen, of dood is gegaan, aan de gevolgen van een VR (horror) game.
Nou dan zijn we het roerend eens :*)
Ik zag het toen ik Cymatic Bruce (youtuber) een VR demo van een oculus horror game zag spelen; het zag er nog niet zo heel schokkend uit, maar er zat een goed schrikmoment in en Bruce schoot met zijn bureaustoel naar de andere kant van zijn provisorische studio, hij wist niet hoe snel hij de oculus af moest zetten, excuseerde zich en zei dat hij klaar was met deze titel...

[Reactie gewijzigd door lowlandsrouter op 18 mei 2015 20:48]

Een teaser van een teaser...... :/
Wat wil je daar nou mee bereiken..... Ze verzinnen steeds gekkere dingen.

Ik ben ook een game aan het maken. Zal ik alvast een pixel ervan laten zien? Kijk hier >> .

[Reactie gewijzigd door Zeror op 18 mei 2015 19:10]

Je bent alvast begonnen met je avatar zie ik. Maar je hebt een goed punt mbt marketing van games.

Alhoewel de teaser van MW3 dan wel weer gaaf is met paint it black erin...
Ja dat is een echte teaser.. Dit is meer 3 screenshots.
Hoelang was alles zichtbaar? 3 seconden? Dat zijn dus op 60fps 180 screenshots! HAH! :+

Maar het is inderdaad een echte... teaser :) Maarja vandaar die naam ook denk ik zo dan!
Zit er eigenlijk nog iemand van de originele ontwikkelaars bij id software?
Van Romero en Carmack weet ik dat ze al een tijdje weg zijn.
Ben benieuwd wat het huidige team er van maakt!
Nou ze haalden hun faam in een tijd dat genres tot stand kwamen en men de hardware push dmv technische hoogstandjes. Toen draaide het meer om programmeurs die genzen verzetten.
Teams waren klein.
Nu zijn het tot zeer grote producties geworden. Er zijn aardig wat engine bouwers die ook degelijke engines leveren. Maar meer gericht op de grote teams en productie effcientie door goede content pipeline. Huidige grote studios die triple A caliber games doen, hebben naast een game visionair gamedesigner en engine guru vooral een goede producer nodig.

Iemand die niet geintimideerd is door een famous guy en toch even tot orde kan roepen.
We maken een game geen uit de kluiten gewassen tech demo.

6 jaar voor Rage. Mede door het brilliante megatexture tech.

Al heb ik mij goed vermaakt met Rage. Maar die tech viel mij totaal niet op.
De Core FPS was goed. Zoals ik het liever heb. Wapens die power geven.
NPC die wegblaast worden zo vet.
In Doom1 die bouble barrel shotgun. Dat gevoel kreeg ik weer.
Megatexture ? Valt niet op. Value null. Kosten miljoenen door uitstel.

Maar wat ik wel mis is wat StalkerCOP wel buiten het schieten om leverd. Voor meer sandbox game. Maar de FPS gun play maakte het voor mij de moeite waard.

Ik heb IDsoft games gemeden na quake2. Niet mijn ding. Wist dat Rage anders zou zijn. Dus kans gegeven. Past wel beter bij mij. Doom3 nee niet mijn ding.

Ik wacht wel op de reviews van deze next DOOM.
Eeen remake van Quake2 , daar wordt tijd voor...
Wolvenstein anno 2015 prima. Maar DOOM? Ik heb er helemaal niets mee. En daarin sta ik denk ik niet helemaal alleen. Domme aliens afknallen? Waar je bij wolvenstein nog getrokken wordt door de tweedewereld oorlog setting en de spinoff er van. Is DOOM generiek er.
Wat maakt het dan uniek anno 2015?
Het lijkt meer wat voor fans en mensen die arcade lekker gory willen shooten. DOOM heeft nooit bekend gestaan om het verhaal maar om de gameplay: met 45km/h rondrennen terwijl je demonen terug de hel in knalt met een dubbelloops jachtgeweer terwijl er heavy metal op de achtergrond draait. Geen diepgang, geen gezeur, gewoon lekker dom knallen! :D
Die doelgroep is er ongetwijfeld. Maar ik denk dat het project veel te veel kost voor wat het gaat opleveren. Zal het over die twee miljoen exemplaren verkopen? Gaat lastig worden.
De persconferentie van Bethesda op de E3 zou nog wel eens een hele interessante kunnen worden. Geruchten van Fallout 4 en Dishonored 2 hebben al 's de ronde gedaan, en van deze nieuwe Doom was het bestaan zelfs al bevestigd. Alle drie deze titels hebben aanzienlijke kans om tijdens de E3 echt onthuld te worden. Bethesda heeft dit jaar voor het eerst een eigen persconferentie, dus ik verwacht dat ze in elk geval 1 of 2 van deze titels zullen tonen. En ik ben naar alle drie heel benieuwd!

Doom zal wel een mix worden van oldschool-gameplay met wat nieuwe features en hedendaagse graphics, en dat zou nog best eens leuk kunnen worden. Het schijnt dat er zowel singleplayer als multiplayer komt. Hier nog een stukje van Wikipedia:
quote: Wikipedia
From what was seen in the QuakeCon presentation, the new Doom is to feature mechanics such as melee combat, finishing moves, and the ability to rip someone's arm off and use it to open a biometric security door. Also said to be featured in the game are double jumping and freedom of movement such as vaulting and manteling. The developers also revealed that the game will bring back certain elements that characterized the original Doom games, such as fast strafing, the lack of reloading, and the ability to carry numerous weapons at once.
Finishing moves... lijkt erop dat ze hebben gekeken naar Brutal Doom. :)
Als ik 10 seconden kijk naar de aankondiging dat ik over 10 seconden een reclame kan wegklikken voordat deze 10 seconden beginnen te lopen is dat dan niet net zoiets als ehh laat me denken ... over 20 seconden een reclame weg kunnen klikken. Maar wat zeur ik als ik daarna 1.3 seconde naar een wandelend geraamte mag kijken dat er grafisch puik uitziet en in deze korte tijd weet te verbeelden dat er weer een fantasieloze uitmelking van een succesgame uit de oude doos zit aan te komen.
Het is met recht een Teaser dus :) Maar inderdaad het is wat aan de korte kant. Er is overigens nog een teaser te vinden die wat langer is en de bekende CyberDemon laat zien:
https://www.youtube.com/watch?v=cYjR5UzhcZA

Een uitmelking wordt het denk ik en hoop ik niet. Van wat er gezien is op QuakeCon 2014 was het spel met recht 'Awesome' te noemen. Of dat nu anders is weet niemand behalve de developer natuurlijk!
We're gonna need a bigger gun ;)
A "Big Friggin' Gun 9000" :+

[Reactie gewijzigd door Actinide2k9 op 19 mei 2015 11:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True