Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De allereerste telg uit de Doom-reeks, die in 1993 uitkwam, heeft een nieuw level gekregen. Deze is gemaakt door John Romero, die ook bij de ontwikkeling van het origineel betrokken was. In de toekomst komt er waarschijnlijk nog meer nieuwe content.

Wie geïnteresseerd is in de nieuwe Doom-content kan de benodigde bestanden via Dropbox downloaden, zo liet Romero weten in een bericht op Twitter. Wie ermee aan de slag wil moet wel weten hoe .wad-bestanden werken; hiervoor staan instructies op een Doom-wikipagina. Het nieuwe level dat door Romero is gemaakt heet Tech Gone Bad en vervangt het originele gevecht met de eindbaas.

Romero liet eerder al weten dat het project een 'opwarmertje' is. Hij liet niet weten wat er met die uitspraak wordt bedoeld, maar het is aannemelijk dat er op termijn nog meer nieuwe Doom-content wordt uitgebracht. De game kwam in 1993 uit, en Romero stelt dat hij sinds 1995 geen nieuwe content voor Doom heeft gemaakt.

Terwijl Romero bezig is met het maken van content voor de originele uitgave van Doom, moet er dit jaar ook een geheel nieuwe game in de reeks uitkomen. Ontwikkelaar Bethesda is bezig met een testfase waarvoor gamers zich eerder op konden geven. Een precieze releasedatum is nog niet bekend, maar wel is duidelijk dat er versies voor Windows, PlayStation 4 en Xbox One komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Voor de old-school DOOM fans is deze videoserie tof om te kijken ( https://www.youtube.com/watch?v=ygp4-kmjpzI ).
"Devs play" is een interview met John Romero die terwijl hij de levels van Doom 1 speelt, uitlegt wat er achter het levelontwerp zit en de beperkingen en features van de engine toelicht.


En vast al 1000 keer op T.net voorbij gekomen, maar het boek Masters of Doom is ook tof om te lezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Masters_of_Doom

[Reactie gewijzigd door LowTone op 17 januari 2016 11:28]

Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe versie van bethesda eruit gaat zien. Ik hoop niet dat ze een vervolg op doom3 maken, want die viel zwaar tegen.
Ik denk niet dat het een vervolg is. Het wordt een totaal nieuw spel, nieuw verhaal, en veel focus op Multiplayer: reviews: Doom - Heerlijk knallen in multiplayer
Heb de beta gespeeld en daar haak ik direct op af

Ik hoop toch echt dat ze wat moois van singleplayer maken want daar is het juist de game voor
De nieuwe versie van Doom is al in volle glorie te aanschouwen op YouTube, en er zijn al zelfs previews op Tnet gewesst. 30 minuten game play vids zijn makkelijk te vinden.

En ik heb persoonlijk erg genoten van D3. Ook de high res remake heb ik nog eventjes meegepakt. Boeiend genoeg. Voor mij beter dan die dertien-in-een-dozijn fully scripted oorlogsspelletjes.
Smaken verschillen. Doom 3 was donker met een prominent horror aspect. Persoonlijk kon ik dit wel waarderen. Anderen hadden liever een wat vettere knaller gezien, hoewel dat zeker ook een belangrijk aspect is van Doom 3. Ik hoop alleen dat ze wel een flinke single player campagne in Doom (4) stoppen; multi-players zijn er al afdoende en die bestaan bij de gratie van online populariteit.
Ik heb doom3 misschien wel 20 keer uitgespeeld en heb er erg van genoten. Op nightmare mode in kleine gangetjes volop knallen is hoe een shooter moet zijn.

Veel shooters spelen zich af in heel grote ruimtes of buiten waardoor je amper close combat hebt. Dat vind ik jammer want een vijand doden die aan de andere kant van een plein staat heeft meer met geluk dan skills te maken. En als het plein vol met vijanden staat dan moet je al snel vechten vanachter een muurtje wat helemaal saai is.
Een vervolg betekent niet per se slecht.
Vooral de laatste tijd dankzij internet met blogs en recensies enzo ipv een blad leren ze "meestal" wel van hun fouten.
Ik wacht gewoon op Doom 4. Tenminste een ÉCHTE fps (hoop ik) ipv de troep wat na UT99 uit kwam.

[Reactie gewijzigd door AmineBouhafs op 17 januari 2016 11:36]

Wat is een ECHTE fps dan? Of bedoel je een fps zoals ze vroeger gemaakt werden?

En ik denk dat genoeg mensen het geen troep vinden. Anders waren ze er wel mee gestopt.
Nja ik denk dat hij met een ''echte'' eerder bedoelt: een snelle shooter.

Er bestaat gewoonweg geen neppe of echte FPS :P Het kan alleen een voorkeur hebben of je verstand op 0 wilt zetten en keihard erdoorheen wilt gaan of dat je je hersens (tactiek) gebruikt en het langzamer doet (ala BF bijv wat hij waarschijnlijk als een neppe shooter ziet)
Uiteraard is het even kort door de bocht met verstand op 0 of je hersens gebruiken ( ik bedoel dit niet als een aanval alsof je hersenloos bent indien je een snelle shooter doet, want dat is natuurlijk niet het geval ! )
Een "echte" snelle klassieke fps is in mijn beleving ook veel leuker dan dat spul van tegenwoordig dat sloom is gemaakt zodat het ook met een controller gespeeld kan worden.

Snap wel wat hij bedoelt ook al is "echt" mss niet t goede woord. Enige langzamere fps die ook wel leuk zijn, zijn de heel realistische zoals vroeger delta force enzo.

Er zullen zat mensen zijn die het niet met mij eens zijn anders liepen de cod en bf series niet zo goed, maar dat zijn waarschijnlijk mensen die niet opgegroeid zijn met de klassiekers en de lan parties enzo maar die met slome spul op Xbox live groot geworden zijn.
Nou ik begrijp volledig wat jij bedoelt, maar ook ik ben met doom 1 opgegroeid ( ik ben inmiddels 28 ). Echter heeft dit natuurlijk met een persoonlijke voorkeur te maken. Zo heb ik echt ontiegelijk veel uren doom 1 gespeeld, zo ook de eerste unreal en quake. Maar de games die met de tijd gekomen zijn raken mij een stuk meer, zo hoef ik niet echt meer een snelle shooter te hebben.

Over het console verhaal, dat zou zomaar kunnen. Ik ben een enige tijd geleden volledig overgestapt van pc gamen naar console ( xone in mijn geval, voorheen mixte ik nog weleens de 360 met de pc wegens de grafische kwaliteiten, echter met de xbox one vind ik de grafische vlakken meer dan voldoende, dat heeft mij in ieder geval doen besluiten over te stappen ). Maar goed ook met de PC gaming tijd had ik niet heel veel meer met die snelle shooters.

Heeft dus niet echt direct veel te maken met welke game je opgegroeid bent, dat was in mijn geval dus ook oa doom ( vanaf de floppy volgens mij :P )
Doom, Quake, UT, W:ET om er paar op te noemen

Niet uren maar maanden zitten te knallen in een donkere kamer en de headset op max.

Drank...check!
Eten...check!
Sigaretten.....check!

Verstand op nul en blik op oneindig, gaan met die banaan :)
Dit :P
Dat waren nog eens tijden.. _/-\o_ 8-)
Kijk dan noem je ook een spel...ut99
Ik speel deze nog geregeld, het mag er misschien niet uitzien maar de funfactor vind ik top :)
trm0001 gaat alvast zijn double barreled shotgun afstoffen, kom maar op met die nieuwe levels...... :9

Op de een of andere manier was het geluid van die double barrel lekkerder in de eerste 2 dooms......
Terwijl de (audio) hardware in de tussentijd natuurlijk veel beter is geworden.
De 'double-barrelled shotgun' was enkel in Doom 2. ;-)
En de expansion pack van Doom 3 :)
Die was handig om demons met 1 shot te doen van dichtbij. Het herladen was net snel genoeg om te voorkomen dat ze kunnen bijten. Op afstand veel te grof om je ammo mee te verspillen. Kettingzaag was daar ook wel ok voor maar duurt lang. :)
Niet om op te scheppen, maar ik heb alle levels op 1 na moeilijkste difficulty uitgespeeld zonder cheats, met uitzondering van het laatste level van elk (die zijn gewoon niet te doen). :D Dus inclusief TNT, Plutonia, enz...

Wat een geweldig spel is dit.
Zonder te cheaten? Ik ken in doom2 2 secret ruimtes met een teleport platform erin. Door een foutje wordt je eerst weg geteleport waardoor de secret nooit wordt meegeteld. Oplossing is met de no-clipping cheat aan erin te lopen om vervolgens de cheat weer uit te zetten en de ruimte te verlaten zonder te teleporten. Maar ja, dan heb je dus gecheat. ;(
Haha die kende ik niet. Maar idd zonder cheaten. Gewoon veel schieten, veel doodgaan en vaak opslaan. :P
Dat was echt geweldig toen, eigen levels maken. Heb er ook veel gedownload bbs en later internet via 14k4 verbinding. Ook kocht ik regelmatig doom cd's met extra levels of aangepaste wapens en monsters. Alles was mogelijk, mooi man. Maar was er voor de eeuwwisseling wel klaar met de graphics. In 98 nog de levels geprobeerd die de shooters van columbine hadden gemaakt, maar de graphics konden me echt niet meer bekoren. Quake hadden we toen en daar was ook een flink community voor.
Toen was Quake II eral met 3DFX en PowerVR accelerators. :)
Voor mensen die episode 1 van Doom een keer opnieuw willen doorlopen is het aanrader een om eens de herinterpretatie van de makers van Zdoom te proberen. Deze "mod" waarvoor doom.wad nodig is laat alle nieuwe mogelijkheden van de zdoom engine zien.
De mod "Knee Deep in ZDoom" is op de volgende site te vinden, http://kdizd.drdteam.org/. Hou er rekening mee dat dit een stuk pittiger is dan de originele Doom (met name het eerste level waar ammo schaars is).
Leuk weetje, een aantal mensen zijn al een tijd bezig op het vervolg hierop voor episode 2 van Doom 1 :D.

Overigens is Brutal Doom ook erg leuk om een keer te proberen, zoals de naam al aangeeft is alles brutal. De baddies kan je helemaal kapot schieten :p. De finishing kills die je bij Doom 4 ziet zijn duidelijk een knipoog naar deze mod.
Beetje sneu dat hij in de headline als gewoon "ontwikkelaar" wordt genoemd. John Romero is samen met John Carmack de grondlegger van het FPS genre. Een legende.
Het level e1m8b is per direct te spelen in je browser door naar archive.org te gaan, hier de hyperlink: https://archive.org/details/msdos_romero_e1m8b
Voor een HD playthrough van E1M8B (het nieuwe level):

https://www.youtube.com/watch?v=hDIhlfob_4c

Best een goed gemaakt level, en dat 21 jaar na dato en met enkel de shareware assets van het spel. Indrukwekkend werk.
Best goed level inderdaad. Leuk om te zien! Die kerel die het speelt (Romero zelf?) kent het door en door in ieder geval, anticipeert goed op waar de monsters staan enzo.

Wat me meteen opvalt is dat tie omhoog en omlaag richt, dat kon in de originele Doom niet.

Was ook niet nodig wat technisch gezien bestond er geen omhoog of omlaag, het spel was eigenlijk 2D maar wekte de illusie van 3D. Er kunnen in Doom ook niet 2 ruimtes boven elkaar bevinden.

Was best grappig want je kon dus, als er een Imp voor je stond maar op een hoger geleden platform gewoon tegen de muur gaan staan en tegen de muur schieten, ging de Imp boven je dood :).
Dat klopt.
In ZDoom (een soort doorontwikkelde engine) kan dat wel, genaamd Freelook.
Zie uitleg: http://zdoom.org/wiki/Free_look
Lol

Ach, dat ene leveltje stelt niks voor vergeleken met de miljoenen maps en .wad files die online te vinden zijn.
De nieuwswaarde hieraan is dat het door een ontwikkelaar is gemaakt die ook aan doom heeft gewerkt.
De nieuwswaarde hieraan is dat het door een ontwikkelaar Mr. Doom himself is gemaakt. die ook aan doom heeft gewerkt.
Ftfy

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True