Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Ontwikkelstudio id Software zal de volgende game in de Doom-serie maken met id Tech 6, een nieuwe versie van zijn eigen engine. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse fanbeurs QuakeCon.

De nieuwe versie is de opvolger van id Tech 5, de engine die id Software gebruikte voor Rage. Na het vertrek van John Carmack bij de studio staat de ontwikkeling van de engine onder leiding van technical director Robert Duffy. Het bedrijf maakte geen technische details bekend over de nieuwe engine.

De game zal geen Doom 4 gaan heten, maar simpelweg Doom. Met de nieuwe game gaat id Software naar eigen zeggen 'terug naar het begin van de serie'. Doom verschijnt niet alleen voor Windows, maar ook voor Xbox One en PlayStation 4. De game zou bovendien draaien in 1080p, op 60fps. Of die resolutie en framerate op alle drie de platforms gehaald wordt, zei het bedrijf niet. Ook een releasedatum is nog niet bekend.

De ontwikkeling van Doom verloopt niet geheel volgens plan. De ontwikkelstudio kondigde de game aan in 2008. Sinds Zenimax Media, het moederbedrijf van uitgever Bethesda, de studio in 2009 opkocht, is het stil rond de game. In 2011 greep de nieuwe eigenaar in bij id Software en droeg het de ontwikkelstudio op om opnieuw te beginnen.

Eerste trailer Doom

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

"Met de nieuwe game gaat id Software naar eigen zeggen 'terug naar het begin van de serie'."

Bedoelen ze dan, voor alles? Voor dat er "monsters" waren?
Of bedoelen ze net zoals in Half-Life 1, de testchamber, waarin ze in de nieuwe Doom, het prille begin laten zien? Klinkt allemaal wel heel aanlokkelijk natuurlijk, zeker met id tech 6!!
Dat de GPU's maar sneller beginnen worden en beter om deze Doom te kunnen spelen op 1080p 60fps :p (want mijn huidige computer kan het allesinds nog niet aan)
ik vermoed een remake van doom 1 maar dan met nieuwe tech. Want de trailer laat toch duidelijk de cyber demon zien, de ultieme bad ass van de eerste game.
60fps op ps4/xbox'one' zal betekenen dat op de pc het mooier of sneller zou moeten kunnen draaien :) Maarja of ze daadwerkelijk het optimalizeren voor de pc is natuurlijk de vraag.
En weer de vermelding van 1080p @ 60fps. Who cares?! :?

Als de game maar lekker speelt. En ja, ik weet dat 60fps soepeler oogt dan 30fps, maar als het verder een beroerde game is heeft die 30fps extra ook geen nut.
Dat wordt aangegeven omdat dit toch de minimale eis is om een shooter soepel te kunnen spelen. Vooral als je het ook nog eens een mp van hebt. Dat is dus gewoon belangrijke informatie, dus je mag het zelf niet belangrijk vinden, voor de game is het wel van belang.
onzin! Het is puur marketing geworden.

Vroeger speelde men quake en CS. Daar riep men het ook niet constant bij.
Omdat je dat met praktisch elke pc voldoende frames had, en had je dan niet dan zorgde je daar toenmalig ook voor, sterker nog meestal keek je dan of je minstens 90 had. Met de opkomst van de consoles met de fps games is het belangrijker geworden idd. dus niks geen pure marketing, is gewoon goede informatie.
Ik heb nooit 90 fps gehad in CS. Ik was een van die arme tieners die er alles moest aan doen om framedrops (zo laag als 8 fps op aztec) te vermijden op afgedankte hardware (pii 350, celeron 600). Concreet betekende dit aztec links laten, open vlaktes negeren, 640x480 resolutie, low smoke en texture detail en zelfs low poly models. En toch heb ik het iedere dag gespeeld.

Op online quake (quakeword) gingen we zelfs verder: spelen in 320x224 en de gl modes niet aanzetten om toch maar die extra fps te halen. En daar had ik ook geen 90 fps hoor.

Was ik nu een uitzondering ? Mijn vrienden hadden ook wrakken van PC's. Misschien waren wij de uitzondering.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 18 juli 2014 11:55]

Gok van wel, bij mij was in ieder geval niemand ik mijn omgeving of vriendenlijst, die problemen met frames had, of iig niet vrij recent een upgrade gepland had die dit verhielp.
DOOM 1 en 2 waren allebei standaard gehardcode op 36FPS (Of 35?) en daar moest je het mee doen, natuurlijk kon je wel lager halen maar niet er boven. Pas in sourceports zoals ZDoom kon je dit er af gooien.
We hadden het over counterstrike tijd, dit is nog even een jaar of 5 eerder.
Het was vroegah dan ook haast onmogelijk om vsync te krijgen op de pc. Dan praat ik over de jaren 90.
Consoles hadden het toen al standaard wel maar blijkbaar was de pc industrie er toen van overtuigd dat vsync niet opwoog tegen de verscheidenheid aan mogelijke apparatuur. Het was nooit gestandariseerd en het was voor de game makers lastig om het voor alle gevallen te implementeren. Gevolg, decenia lang geen of brakke vsync op de pc. Nu nog zie je dat engines het gewoon weigeren doen.
Dat terwijl opa SNES geen enkele moeite had met 50/60 fps en vsync en bijna alle daarop uitgebrachte games het ook gewoon gebruikten.
Wie is men? Bij ons werd wel degelijk over de framerate gesproken bij quake en CS hoor.
"Joh heb je gezien hoeveel frames pietje haalt met zijn twee voodoo2's in SLI?? Zo supersmooth jongen!!"
Destijds was het zelfs nog wel meer want velen kochten ook een CRT monitor met een hoge verversingssnelheid. Nu pas de laatste jaren zijn er langzaam weer opties om datzelfde met LCD monitoren te kunnen doen.

Dat het in de marketing niet ter sprake kwam is nogal wiedes als je het over niet-console games hebt. Op de PC hangt het immers van je eigen configuratie af.
En weer de vermelding van 1080p @ 60fps. Who cares?! :?
Ikke!
Ik vind met name een strakke framerate en native resolutie enorm veel bijdragen aan de gameervaring.
Ik vind een goede game met beroerde framerate en gescalede resolutie een heel stuk in waarde dalen.

Jij noemt de situatie van een slechte game met goede framerate, maar wat ik wil is een goede game met goede framerate. Dat is hoe het volgens mij zou moeten.
Framerate zou al lang geen issue meer hoeven zijn. Het is alleen zo dat het marketingteam uitlegt dat ze meer gaan verkopen als ze de engine volpoepen met features en de framerate dan maar laten varen... Die framerate zien ze toch niet in youtube reviews..
En dat vind ik jammer.
Heeft er iemand al aan gedacht dat 60fps op PS4 waarschijnlijk betekent dat op de PC we meer kunnen vinden, en of betere graphics?
Voor virtual reality is zelfs 60fps te laag, de oculus rift DK 2 heeft minimaal 75 nodig om goed te draaien en voor de CV1 willen ze dit volgens mij naar 90 brengen.

Nu is carmack bezig met technieken als Timewarp die de refreshrate omhoog gooien (zit in de SKD die volgende week uit komt), maar aangezien het moederbedrijf van ID, Zenith, Oculus nu loopt aan te klagen gaan ze ook niet voor de Rift ontwikkelen en lopen ze de boot toch helemaal mis.

Dus ik zie dit zelf meer als laatste spartelingen, en verwacht er nog weinig van.
leuk en dergelijke, maar laat ze maar eens beginnen met leveren van die DK2, want ze zeiden dat de eerste units vanaf 14 juli bij mensen op de mat zou liggen (voor degene die binnen 36 uur hadden bestelt), maar tot op heden heeft nog niemand hun preorder gehad (en bij mij staat ook nog steeds "awaiting inventory" terwijl ik nog op dezelfde dag dat de preorders van start zijn gegaan bestelt heb.. Maar het blijft akelig stil vanuit Oculus over de levering...
ze hebben het een week uitgesteld vanwege problemen met de SDK:
http://www.reddit.com/r/o...ng_update_july_16th_2014/

ontopic: Ben heel benieuwd naar een nieuwe Doom. De belichting in de trailer ziet er supergoed uit, maar ik hoop dat het kleurenspectrum iets groter is dan de oranjetinten die we hier zien.
tja, als ze dat gewoon eens via de mail naar de mensen sturen ipv op een forum te plaatsen waar lang niet iedereen kijkt, de gepinde topics over verzenden gaan zelfs nog over de DK1...
En ik weet niet hoe laat je besteld hebt, maar dat van binnen 36 uur bestellen is in de 1e levering hebben ze nooit gezegd. De 1e verzending gaat om 5.000 stuks, de volgende verzending (ook nog in juli) zijn ook 5.000. Dat zijn 10.000 verzendingen in juli. Maar er zijn er veel meer dan 10.000 verkocht in de eerst 36 uur. Ik hoop nog steeds dat ik bij de 1e verzending zit omdat ik er binnen 3 uur bij was, maar de kans is groot dat ik hem ook nog niet deze maand binnen heb.

Gewoon Reddit in de gaten houden: http://www.reddit.com/r/oculus/

En niet zelf dingen verzinnen! Ze reageren altijd goed op vragen van Reddit, gewoon af en toe kijken en je weet waar je aan toe bent!
uh, dat van die 36 uur heb ik niet zelf verzonnen, dat stond indertijd meen ik op engadget..
Inderdaad, zielig dat dit genoemd wordt als pluspunt.
Voor PC-gamers wordt dit trouwens meer en meer een minimum, met de opkomst van betaalbare 1440 of zelf 4k monitors.
Waarom zielig? Ik vind het zielig dat mensen als jij voor andere mensen denken te moeten bepalen dat dat niet uit maakt. Persoonlijk vind ik framerate zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van prestatie, iets wat op 30 fps draait vind ik nauwelijks speelbaar.
Dat je framerates belangrijk vind begrijp ik volkomen.
Maar ik vind het jammer dat dit dan blijkbaar 'nieuwswaarde' heeft op een website die (dacht ik toch) voornamelijk gericht is op 'tweakers'.
ALS gaming-promotalk dan al 'nieuws' is hier (ik ben zelf een gamer dus vind het niet echt erg, hoewel ik daarvoor in eerste instantie wel naar andere sites ga dan tweakers) lijkt het me dat dit eerder PC gaming zou zijn - iets waaraan 'getweaked' kan worden.
En (mijns inziens) is voor 'tweakers' console promotalk als 'Speelt 1080p aan 60fps!' totaal waardeloos en zelf een teken van achteruitgang. Deze dingen zouden in dit tijdperk (en zelf voor "next-gen" consoles) totaal vanzelfsprekend moeten zijn.
"Speelt 120fps op 4k met matige hardware" of "ondersteunt VR-brillen en Virtuix Omni", dat zou nog nieuwswaardig zijn.
Maar bon, meningen verschillen. Ik vind het gewoon spijtig.
Ik denk dat ik je verkeerd begrepen had, je bedoelt dus dat het zielig is dat het nieuwswaardig is als een game 1080p met 60fps haalt, omdat elke game dat zou moeten ondersteunen?
De realiteit is nou eenmaal dat er erg weinig console games zijn die dat (continu) halen, dus ja dan is het toch nieuws... Overigens blijf ik zelf onder andere om die reden toch op de PC, consoles zijn wat mij betreft gewoon niet goed genoeg terwijl de games een stuk duurder zijn.
Iedereen die houdt van een soepele game cares, op 30 fps zit er 33 ms tussen 2 frames, maar omdat frames buffered worden om tearing tegen te gaan en renderen vanaf een andere core, is het vaak al zo dat wat er op je scherm staat al 3 frames achterloopt op de input die je geeft. Dat is de helft van de gemiddelde reactie tijd! Bij 60 fps halveer je deze waarde en is de input lag een stuk minder merkbaar.
De Rage engine had wel potentie.. Maar ook teveel bugs en issues.. Hopelijk hebben ze dat allemaal weggepoetst met deze versie!
Als het nu maar eens SLI/CF gaat ondersteunen!
Ja ofniet. Voel me nog steeds hard in mn poeperd genomen met mn cf setup. Recente games die dit fatsoenlijk ondersteunen zijn op een hand te tellen.
Het merendeel van de gamers merkt het niet eens dat het niet werkt, de game doet het tenslotte wel.
En die grote mond van amd en nvidia. 70% tot wel 100% sneller, met gratis framedrops/frameskipping/micro-stutter.

Kunt het eigenlijk niet maken, het niet ondersteunen. Een groot deel vam de pc gamerd heeft een sli/cf setup toch?

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 18 juli 2014 22:52]

Rage was zo'n slechte game nog niet hoor.
Rage was zeker niet slecht, ik heb hem zelfs 2 keer uitgespeeld.

Ik zeg alleen dat de Engine een aantal irritante bugs had..
Ik heb hem een paar keer uitgespeeld (moeilijkheidsgraden afgegaan) en de DLC gekocht.
Ik vind het een fantastische singleplayer horde shooter, het schieten en de postapocalyptische sfeer voelen gewoon fantastisch aan. Maar de engine heeft last van "Texture popping", bizarre low-res textures (Doom III had hier ook last van). En het einde viel dik tegen en was zeer anticlimactisch.
De game en de setting waarin het afspeelde was fenomenaal. Ik ben ook een van de ongelukkige die hem op de release gekocht had. Tot op heden heb ik hem niet vloeiend kunnen spelen met een AMD videokaart (R9 290X). Met mijn toenmalige 2x GTX470 setup lukte het maar net om hem te draaien maar de bugs waren te groot. (extreme fps drops naar 1 fps etc)

Mits ze hard aan de engine hebben gewerkt afgelopen jaren zie ik er zeker potentie in! Het had ondersteuning voor zeer hoge resolutie textures d.m.v. GPU rendering (uitpakken ervan) en dit is mooi voor de huidige 4K schermen bij sommige mensen.
De ouput resolutie word niet hoger toch?
Rage was zo'n slechte game nog niet hoor.
Dat was hij ook niet, ik had maar 2 problemen met het spel, alles zat vast gelijmd, je kan de kleinste ding geeneens kapot makken, zo goed als niks kon kapot in de spel wereld.

En hij was veelte kort, ik had hem zo uitgespeeld, ik dacht toen het de einde was, "wat was dat het?" ik dacht dat hij nog veel langer duurde, jammer.

En van de Doom spellen hield ik nooit, ik zat te erg op de punt van me stoel, ik zat er te erg in, spellen zijn VEEL griezeliger dan Films, als ik een spel speel zit ik echt in het spel, ik ben als ware de persoon die ik bestuur op het scherm, en ik maak de keuzes, en dat was ook voor mij een van de rede waarom ik Mass Effect spellen zo fantastisch vind, alles wat je deed in het spel had consequenties, en ook de relaties die had met de personages in het spel.

Een van de beste spellen die ik ooit gespeeld heb.

Maar ik kan Rage ook wel is weer een keer spellen ook weer een tijd terug gespeeld, en dan met alle DLC:

The Scorchers
Authority Pack
Sewers

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 juli 2014 20:01]

Inderdaad. Die mega-texture technologie was best mooi. Denk alleen dat door alle slechte berichtgeving uiteindelijk is besloten om gewoon opnieuw te beginnen en een nieuwe engine te ontwikkelen. Daarmee maakt men zich ook meteen los van John Carmack waar Bethesda op dit moment sowieso niet zo'n lekkere relatie mee heeft na heel het Occulus Rift gebeuren en Facebook.

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 18 juli 2014 09:33]

Haha, je denkt toch echt niet dat ze van scratch een nieuwe engine schrijven. 8)7 Dit is gewoon een nieuwe iteratie. ;)
Zou best kunnen, maar ik denk toch echt dat Bethesda zich een beetje wil distantiëren van John Carmack. Die heeft namelijk ID Tech 5 geschreven (voor een groot gedeelte dan).
Ze gaan toch niet miljoenen waard aan onderzoek/technologie weg gooien omdat Carmack niet meer bij ID werkt? Alsof Carmack die hele engine in zijn eentje geschreven heeft. Net zoals Jobs zeker, die heeft die hele iPhone van nul af met de hand helemaal zelf gemaakt. Ik hoop dat je je realiseert dat Carmack in de laatste jaren een belangrijke programmeur was bij ID, maar zeker niet de enige, en zeker ook niet de enige getalenteerde. Dit is gewoon een iteratie. Zoals UE4/CE3 ook iteraties zijn van hun eerdere versies, en Unity en Source (en noem ze maar op) ook itereren. Vaak worden er onderdelen geüpdatet of vervangen, maar een compleet nieuwe engine, wanneer ze er een hebben die meer dan prima is, zie je weinig bij een groot bedrijf.
ja maar als het nummer 6 word en niet 5.5 ofzo dan moetten ze er well heel wat in stoppen, zo oud is 5 nog niet
Nee hoor, versie nummers zijn vaak compleet generiek en worden (vaak) gewoon als markering gebruikt. Battlefield 4 is geen slecht voorbeeld denk ik. :9
Gelukkig dat er een nieuwe versie wordt gebruikt van de engine. Ik moet zeggen dat zowel Rage als Wolfenstein New Order me geen van beiden visueel wisten te raken. Nu maar hopen dat het een grafisch juweeltje wordt zoals Doom 3 in zijn tijd.
Ik moet zeggen dat zowel Rage als Wolfenstein New Order me geen van beiden visueel wisten te raken.
Dan weet ik niet op wat voor aardappel je Wolfenstein gespeeld hebt, hier ziet het er anders fenomenaal uit.
Fenomenaal vind ik ook wel meevallen. Heb sinds 3 maanden een nieuwe game PC en speel alles op max, maar ik vond het Wolfenstein grafisch niet echt denderend in vergelijking met elke andere willekeurige game. Veel details op object waren er gewoon plat boven op getextured, waar dat in andere games detail models zouden zijn of tenminste normal maps.
Inderdaad, een potlood of zo was getekend op de tafel ipv dat er een echt model was ervoor
Lekker belangrijk dat het potlood in een shooter in 2d is getekend. de nieuwe wolfenstein is gewoon prima in orde grafisch, er zijn altijd spellen die nog mooier, nog beter, nog meer blabla. Maar het is gewoon een mooie shooter, we zijn gewoon veelste verwend.
in vergelijking met elke andere willekeurige game
Watch_Dogs is inderdaad zo veel mooier dan Wolfenstein. :>

Maar eventjes serieus, zulke dingen zijn altijd jammer maar hebben vaak met poly en texture budgets te maken. Bij Wolfenstein hebben ze meer nadruk gelegd op de wapens, vijanden en grote omgevingen dan op kleine details die je niet ziet in een vuurgevecht. Maar jammer desalniettemin, natuurlijk.
Vooral omdat je op zoek moet gaan naar goud, brieven, platen,..

Dus er is veel meer te doen dan enkel nazi`s doden, dus ook een deel verkenning.

Daarom mochten ze kleinere zaken ook mooier hebben afgewerkt.
Ik heb ook weinig te klagen over de grafische bombarie van Wolfensten TNO.
De pixels spatten van je scherm af.

Prachtig spel.
haha duidelijk ik heb voor 400 euro me pc moeten upgraden om m op ultra te draaien maar het was elke euro waard echt een vet spel
Dus ze moeten nieuwe grafische designers aannemen en niet proberen met techniek iets te doen wat alleen mensen kunnen.
Een shooter is voor mij nog altijd "snelle actie"... Daar ga ik niet kijken dat het grafisch perfect in orde is... Wolfenstein was voor mij meer dan genoeg...
Ik heb het onderhand wel door waarom voor mij persoonlijk spellen zoals Doom in hun originele stijl (dus pixelig VGA) me altijd het meest aan zullen blijven spreken. Ik zat laatst een interview te bekijken van Matt Chat met Mark Soderwall (graphics designer) en hij ging daarin ook in op hoeveel je moet laten zien aan een kijker qua detail of dat je de gebruiker zijn fantasie zelf moet laten gebruiken.

Bij de meeste VGA-spellen kon je vroeger met de beperkte pixels die je op je scherm had toch voor jezelf duidelijk maken wat het was, maar je moest zelf met je creatieve brein een 'echte' vorm geven aan het monster zoals jij je het voorstelde. Er was in ieder geval veel ruimte voor eigen interpretatie. Zodra de spellen steeds mooier zijn gaan worden en gedetailleerder valt er voor je hersenen ook steeds minder zelf bij te verzinnen. Ene kant leuk en mooi dat het gedetailleerder en realistischer wordt, maar aan de andere kant zal denk ik voor mij het originele Doom-spel toch de voorkeur blijven hebben, juist om de reden dat het meer over laat aan je eigen fantasie.

Of deze nieuwe versie van Doom een succes zal worden? Ik denk alleen als het net als bij het uitkomen van de originele Doom een revolutionair concept gebruikt (of daar op voortbouwt en perfectioneert). Misschien een idee om de nieuwe Doom i.c.m. ondersteuning voor een Oculus Rift op de markt te brengen? Anders denk ik dat het gewoon een doorsnee opvolger wordt die alleen door de harde kern wordt gewaardeerd.
En grappig genoeg was het geluid van de originele Doom wel dik in orde. Met een goede midi kaart had je een dikke soundtrack en de geluidseffecten waren toen ook al realistisch genoeg. Dus ik zat achter mijn monitor te rillen doordat de effecten uit een dikke installatie kwamen en realistisch overkwamen en vanuit jouw verhaal redenerend deed mijn fantasie vanuit de pixelige monsters de rest...
Juist, die soundtrack, te zalig :D Heb een aantal van die nummers nog leren spelen op gitaar, vette tracks. Er is die Master Of Puppets-ripoff die echt wel bangelijk was :)
Maar on topic: vind dat wel een interessante stelling van die lage details versus 'mentaal' aanvullen. Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, een beetje het verhaal waarom 'het boek atlijd beter is dan de film'.
Maar on topic: vind dat wel een interessante stelling van die lage details versus 'mentaal' aanvullen. Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, een beetje het verhaal waarom 'het boek atlijd beter is dan de film'.
Ik denk dat het nog een stukje complexer ligt.
Ik heb dit fenomeen nameleijk wel met pixels en 2D graphics maar het houdt een beetje op bij vroeg 3D. Er zijn bijvoorbeeld een hoop PS1 spellen (en pc spellen uit die tijd) waar ik me absoluut niet goed in kan leven.
Het is, denk ik, niet alleen het feit dat er iets weggelaten wordt.
Er moet een mens aan te pas komen om te bepalen wat er weggelaten wordt.
Het is niet de technische beperking zelf die het um doet maar hoe die wordt gebruikt of vermeden door de programmeurs en artists.
Mee eens. HL 1 raakt mij ook niet echt meer, ondanks dat het een tijd lang gewoon veruit de beste game voor mij was, maar de Doom serie wel. HL 2 vind ik steeds nog wel leuk.
Ik denk dat het plezier grotendeels ligt in het expirimenteren in een nieuwe virtuele wereld.
Realisme en voorspelbaarheid zijn denk ik niet zo leuk om opnieuw te spelen, maar snelle en fantasie onrealistische physics die zijn leuk om nogmaals te ontdekken.

Suggestie: Brutal Doom Mod - Echt geweldadig goedde gameplay.
als je goed luistert op de officiele trailer van doom hoor je de orginele deur. ;)
Ik weet dat dit zwaar off-topic is, maar daar begint de verwarring al !

officiele trailer van doom

Kunnen ze het nu niet gewoon Doom 4 noemen of desnoods Doom 2015 ?

[Reactie gewijzigd door zipje_en_zopje op 18 juli 2014 13:53]

de orginele doom uit 1993 (ja, we worden oud mensen :'( ) had geen trailer, alleen een shareware versie, dus dat maakt het al simpeler.
Klopt. Ze hadden alleen ook die kreun van de cyberdemon moeten toevoegen. :)
Toch zit er in dit spel ook een deel Stealth, waar je de Commander moet doden in alle stilte
Wolfenstein The New Order heeft mij positief verrast juist. Graphics waren niet het nieuwste van het nieuwste, maar voldeden prima! Game speelde heerlijk weg en het verhaal zat ook goed in elkaar. Hopelijk nemen ze die kennis mee naar deze game.
Hmm... maar Wolfenstein TNO is niet door ID gemaakt volgens mij maar door MachineGames... Ook van Bethesda, maar andere ontwikkelaar, of mis ik iets?
Rage heb ik nooit goed kunnen spelen welke patch ik ook installeerde! Als ik me maar even draai in het spel heb ik al enorme framedrops. Zelf met verschillende gpu's! Jammer want het leek mij echt een toffe game... Tja en een fps spelen op de console is voor mij ook geen optie,de muis blijft me toch heilig! Hopelijk zal ID Tech 6 minder of geen bugs meer hebben!
Meerdere gpu's? Je moest crossfire of sli net uitschakelen om het te kunnen spelen. De engine ondersteunt het nog steeds niet. Moest de nieuwe wolfenstein ook op één gpu spelen :/
En de texture pop-ups zijn ronduit schandalig. Wolfenstein introduceerde zelfs nog extra vreemde frame-sync bugs. Zelfs met v-sync aan...
Verwacht niet zoveel van de nieuwe doom :s
Niet geheel waar wat je zegt. Na een tijdje wachten op een sli profiel kon ik prima met quad sli Rage spelen. die 690's hebben maar 2gb per gpu en nog kreeg ik 60 fps met alles op high in surround 8080x1440. Mega textures is echt een grandiose uitvinding. Toch is Wolfenstein the new order anders. Niet alleen dat het weer wachten is op sli support maar ook slokt het veel meer ram geheugen op. Ik heb het idee dat ze geen mega textures gebruiken bij wolfenstein the new order. Als iemand daar een verklaring voor heeft met artikel dan lees ik die graag!
De ID tech 1 t/m 4 engines waren top engines die zorgden voor goede fps in veel van mijn favoriete games en de meeste daarvan werken nog steeds prima.
De ID tech 5 engine van Rage en de nieuwe Wolfenstein is echter een drama. De nieuwe Wolfenstein is op zich een prima game alleen de engine zorgt voor slechte framerates en framedrops op mijn 7970 wat echt niet zou mogen gebeuren.
Ze moeten echt terug naar de tekentafel en weer verder bouwen vanaf ID tech 4, want dit hele megatextures verhaal levert absoluut geen betere graphics op en zorgt voor slechte framerates, texture pop-ins en games van 40GB!!!!
Maar op wat voor resolutie speel jij de game, want dat maakt natuurlijk ook wel uit.. met bv 2560x1440 (gemiddelde resolutie van een 27" scherm) hebben veel videokaarten toch al een probleem met alles op max..

En ID tech 5 IS een voortborduring op ID tech 4..
Na het vertrek van John Carmack bij de studio staat de ontwikkeling van de engine onder leiding van technical director Patrick Duffy.
Toch leuk dat de Man van Atlantis nog andere skills heeft dan alleen rondjes zwemmen in de Middelandse Zee...
http://www.imdb.com/title/tt0075533/
Vergeet ook niet duetjes zingen. ;)

Id was ooit toonaangevend maar is door de wet van de remmende voorsprong ingehaald.
Wat dat betreft is de industrie keihard en als je een paar missers maakt dan sta je of in de verkoop of raak je failliet. Niet voor niets dat afgelopen tijd een aantal game ontwikkelhuizen het lood je hebben gelegd.
Misschien wat minder op hun oude glorie teren en meer op de nieuwe klanten richten die verwend zijn met wat er de laatste tijd is uitgekomen.
Vergeet ook niet duetjes zingen

Ja, met Mireille Mattieu... waanzinnig k*tlied!
Wolfenstein The New Order viel mij erg tegen. Zowel grafisch als gameplay, beide slecht in balans.
Rage was af en toe zo slecht dat je dacht met een 2000 game van doen te hebben zonder de gameplay.

ID valt me de laatste jaren dan ook best wel tegen, na hun geweldige klassiekers zoals de quake series.
Ik hoop dat DOOM de oude trent opnieuw inzet.
De naam is er al plus het idee, nu de rest nog.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True