Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Het is dinsdag 20 jaar geleden dat id Software de shooter Doom uitbracht. Het spel was een van de eerste first-person-shooters en bezorgde het genre enorme populariteit. Doom was beschikbaar als shareware en er werden meer dan een miljoen licenties verkocht.

John Carmack, van id Software begon de ontwikkeling van Doom eind 1992, terwijl de rest van het bedrijf aan de prequel van het eerder in 1992 uitgebrachte Wolfenstein 3D werkte. Op 10 december 1993 vond de release plaats via een upload naar een ftp-server van de University of Wisconsin.. De engine was complexer dan die van Wolfenstein 3D en bracht enkele nieuwe eigenschappen naar 3d-shooters, zoals vervagend licht, hoogteverschillen in levels en texture mapping. Om de game soepel te laten draaien op langzamere processors zoals Intel 80386-modellen, was het mogelijk de game te draaien met minder details.Doom

Aanvankelijk was het plan om van Doom een avontuurgame te maken en de nadruk op de verhaallijn te leggen, waarbij de speler in de huid van vier verschillende hoofdrolspelers zou moeten kruipen. Carmack gaf echter de voorkeur aan snelle actie en geweld, waarbij het verhaal een ondergeschikte rol zou spelen. De hoofdrolspeler werd uiteindelijke een niet nader aangeduide marinier die slechts bekendstaat als 'Doomguy'.

Doom

Doom werd uitgebracht als shareware, maar die versie bevatte alleen de eerste episode: Knee-Deep in the Dead. De sharewareversie werd naar schatting door meer dan tien miljoen spelers gespeeld toentertijd. De volledige release inclusief de overige twee afleveringen, The Shores of Hell en Inferno, werd meer dan een miljoen keer afgenomen. In 1995 verscheen de Ultimate Doom, de versie die in winkels kwam te liggen en die een vierde episode, Thy Flesh Consumed, toevoegde aan het spel.

De klassieker speelt zich af op de manen van Mars, Phobos en Deimos, waar de Union Aerospace Corporation een ruimtebasis heeft en experimenteert met teleportatie. De manen worden overspoeld met monsters en demonen, die vanuit een poort naar de hel onder het maanoppervlak verschijnen.

Doom kreeg enkele uitbreidingen en de vervolgtitels Doom II: Hell on Earth en Doom 3. Doom 4 was in ontwikkeling maar die titel is afgelopen jaar, in ieder geval onder die noemer, geschrapt. Doom kreeg in de jaren negentig echter vooral veel klonen. John Carmack, ook mede verantwoordelijk voor Quake, Rage heeft id Software inmiddels verlaten en is nu cto bij Occulus VR voor de ontwikkeling van een virtual reality-headset.

Doom floppy

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Ik vind het nogal jammer dat tweakers.net alleen Carmack in het licht plaatst voor Doom. Zeker omdat Doom voor Carmack voornamelijk om de technologie ging, en niet het uiteindelijke spel. Zonder John Romero, Tom Hall en Adrian Carmack (geen familie) was Doom nooit in deze vorm er geweest.

(En ik blijft er bij dat als Id Software Hall's "Doom Bible" had uitgevoerd dat we in 1995 al het niveau van Half Life hadden bereikt).

Voor iedereen die geintreseerd is in de opkomst en ondergang van Id Software kan ik "Masters of Doom" ten zeerste aanraden.
Zeker in de Doom-franchise moeten we 'eindbaas' John Romeo niet vergeten :P

Voor de rest heb je groot gelijk :)
Ik kan niks vinden over Doom Bible anders dan gewoon info over de Doom series. En wat is Masters of Doom? Een docu/boek/spel?

De interesse heb ik. Als jij nu even de [url]-tag gebruikt.. :)

edit:
Die laatste is een boek inderdaad. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Masters_of_Doom

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 11 december 2013 16:23]

"Doom Bible" is het design document voor Doom dat Tom Hall geschreven had: http://5years.doomworld.com/doombible/
Het lijk nu misschien niet heel bijzonder, maar in die tijd was het toch heel anders, zeker voor ID software.
Maar lees het boek "Masters of Doom", daar wordt het ook beschreven.
Wat gaat de tijd toch snel, 20 jaar al. Magnifieke game voor zijn tijd. Mooie eraan is dat er nog steeds WADs voor worden gemaakt.

"Brutal Doom" is een echte aanrader wat mij betreft
Doom... Wie is er niet groot mee geworden!
Haha, ja gefeliciteerd met het jubilieum!
Lang geleden zeg... Kan me ook nog de spelletjes als Commander Keen, Epic Pinball, Descent, Californian Games, Heretic, Supaplex, et cetera herinneren.

... Ik ga meteen eens ff opzoek naar dat spul :)
Descent! die was ik vergeten!

Schitterend, daar had ik een aparte opstartdiskette voor nodig om het te kunnen draaien op mijn 386DX 40mhz met 4 MB ram :)

Hetzelfde voor "Rise of the Triad"

Waar is de tijd?!
Raptor Call of The Shadows, Whacky Races....

Rise of The Triad is overigens (samen met de remake) op Steam te vinden, Keen ook, Heretic en Hexen ook. Epic Pinball heb ik hier op schijf ook nog staan, mooi spul! :D

Supaplex...das idd wel een goeie! :D Zou dat inmiddels onder abandonware vallen?
Fuck yeah! :D thnx :D

Wacky Wheels ja :P my bad :D

Ik ga m eens ff binnen harken
Supaplex was geweldig :D Op de basisschool vechten om een plekje achter de computer om te kunnen spelen... goeie tijden :)
Rise of the triad!!!!!!!!

Zo ontzettend vaak gespeeld! Heerlijk!

Maar ook Doom inderdaad. Wat vliegt de tijd enorm snel zeg! 20 jaar alweer!
Gefeliciteerd!!!!
... op mijn 386DX 40mhz met 4 MB ram :)

Waar is de tijd?!
En met vloeiend beeld op de 14" non-interlaced toeter dankzij een Trident 1MB :D
Descent! Die speelden we vroeger over het netwerk van (fluister aan) de MIVD (fluister uit) met een man of zes tegelijk. Super spel, eigenlijk mis ik het nog.
Vooral met wat biertjes op met zijn allen Descenten... Prachtig om te zien hoe sommige mensen compleet hun oriëntatie kwijt waren soms :?
Met zwaar geoptimaliseerde config.sys en autoexec.bat bestanden om zoveel upper-memory geheugen te gebruiken, want niet alleen had je minimaal 4MB nodig, je moest ook nog eens 572kb werkgeheugen.

Doom was samen met Lemmings, Worms en Wolfenstein voor mij de reden om eindelijk de overstap van de C64 naar de PC te maken..
572kB viel dan nog wel mee - ik kan me herinneren dat Formula One Grand Prix (van Microprose, als m'n geheugen me niet in de steek laat) ergens tussen de 610 en 620kB nodig had. Dat aan de praat krijgen was al een spel op zich (al helemaal als ik dan ook nog een null-modem wilde gebruiken om tegen mijn huisgenoot te spelen) :D
Van een andere orde weliswaar maar bewaar ook goede herinneringen aan Popoulos.
Haha, die titels zijn zo heerlijk om terug te zien. Ik was er veel vergeten en heb daarom ook een Dosbox collectie opgebouwd. Met voor mij ook klassiekers als Prince of Persia 1 en 2, Alone in the Dark, Dark Seed 2, Lost Eden (die muziek blijft nog steeds super), Jazz Jackrabbit, Pepper in Time, Stunts, Syndicate, The Incredible Machine, Ugh!, Dune 2, Warcraft en nog wel een zooitje meer :P Nu nog op zoek naar 7th Guest en Phantasmagoria enzovoorts.

Alweer 20 jaar geleden dat Doom uitkwam. De tijd vliegt. Toen was het zo supergaaf omdat het écht vernieuwend was. Dat wauw-gevoel is de laatste 20 jaar nooit meer zo sterk geweest :)
... omdat het écht vernieuwend was.
Echt vernieuwend vond ik Wolfenstein: dat gaf als 1st person shooter als eerste een echt 3D-gevoel, in die bunker. Maar Doom sprak wmb wel meer tot de verbeelding.
Dat klopt, ik zei het eigenlijk verkeerd. Wolfenstein 3D staat ook op hetzelfde wauw-niveau als Doom bij mij :) Wolfenstein was inderdaad het meest vernieuwend met z'n 3D look. Deze heb ik rond 1992/1993 vaak stiekem gespeeld bij een vriendje op z'n vader z'n 386 als zijn ouders niet thuis waren. Dan was het of Wolfenstein, of Prince of Persia spelen en snel de PC uitzetten als we de voordeur hoorden opengaan. Bij Doom had ik vooral die wauw doordat ik het pleuris eng vond qua sfeer en ook omdat het toch weer een behoorlijke stap vooruit was na Wolfenstein. Die belichting, de aliens, de donkere levels, brrrrrrrrr. Heb ze overigens ook origineel in Steam (waar geloof ik ook grotendeels Dosbox wordt mee geinstalleerd) maar vind het leuker om zelf de Dos omgeving op te starten en met Dir alle klassiekers in de 8 letterige mappen te zien zoals ik ze toen ook onder elkaar op de 280MB schijf had staan :P
Haha ja dat was nog eens een tijd dos opstarten en dan je spel starten, we wisten niet beter maar toch vind ik de grafische interface met alles ook in windows toch fijner.

Ik heb me over gegeven en begin echt een hekel aan alle dos commando's te krijgen terwijl het vroeger zo leuk was :P
[...]

Maar Doom sprak wmb wel meer tot de verbeelding.
En veel betere gameplay dan wolf3d.
Misschien vind je dit wel vet:
http://www.rmla.co.nr/

Een of andere vent die de soundtracks/muziekjes van allerlei oude spelletjes opnieuw opneemt met z'n Roland en ze in lossless formaat upload :P
Phantasmagoria heb ik hier nog liggen in zijn fluwelen doosje met 7 cdroms:)
Nice :) Ik kan me nog goed herinneren hoe gaaf ik dat hoesje vond. Best wel collector's items tegenwoordig, net als een goedwerkende 486 DX2/66 scoren of iets in die trant. Lijkt me tof om games als Doom weer op een echte DOS machine te installeren en spelen met een oude CRT bak.
Die heb ik inderdaad ook nog liggen. Op dezelfde stapel overigens als de originelen van The 7th Guest en The 11th Hour. Ik heb in de loop van de jaren weinig spellen ooit aangeschaft, maar deze drie dus wel...

Laatst nog een DOS/Windows 3.11 machine inhericht op VMWare Workstation om te zien of Phantasmagoria nog wilde draaien. En ja, hoor. Het werkt uit de kunst (met wat tweaken). En daarbij nog steeds dezelfde gevoelens erbij als toendertijd.

Het blijven tijdloze spellen... :)

Ik heb maar weinig spellen gevonden in het genre na T7G, T11H en Phantasmagoria die mij dezelfde gevoelens gaven als die drie...
Dune2 vind je ook - in zijn geheel - in de Google Play store. Het werkt bijzonder goed om wat tijd te doden, bijvoorbeeld tijdens lange trein reizen. Maar: Het is inclusief de klassieke besturing, dus je drukt heel vaak op move en attack :). En soms dus ook op "destruct" van Devastators O-) .

Het is echter een aanrader. de "Move/attack/guard" is prima te doen met een vinger rechts en links. Beter dan met de muis wat mij betreft.
Dan ben je geen hardcore Dune 2'er, want die commando's gaf je gewoon met je keyboard (M voor move, A voor attack, etc.) zodat je niet de hele tijd heen en weer hoeft met je muis ;).

Dune 2 heb ik echt helemaal sufgespeeld. Ik denk dat ik alle 3 de campaigns wel 10x heb uitgespeeld. Pas nog een keer in DOSBox. Ook superveel van gereverse engineered trouwens. Tool gemaakt om die .pak files uit- en in te pakken, voice over van Harkonnen over die van Atreides heengezet want die was veel vetter :P, mapeditor gemaakt (kon alleen units en gebouwtjes editen, de maps zelf waren random gegenereerd), erachter gekomen dat er nog een hele 5e klasse was die verder helemaal niet gebruikt werd in het spel (de mercenaries, waren bruin van kleur, iets andere tint dan de fremen. Ontdekt omdat er ook voices voor bestonden: "Warning, mercenaries approaching from the north").

Die game, tezamen met UFO: Enemy Unknown en Quake (QuakeC _o_) hebben echt wel substantiele invloed gehad op mijn carrière. In de positieve zin dan :P

Oh the days... O+

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 december 2013 23:34]

Oh, je hebt helemaal gelijk! Daar had ik even niet bij nagedacht toen ik die reactie typte :).

Kwam alleen wel een 'probleem' tegen in het laatst level... vroeger hadden we een stickertje op de monitor geplakt :+ -: Op de radar, waar ongeveer de palace zou moeten zijn van de emperor. Op een telefoon toch iets lastiger om die Deathhand goed te mikken (als Harkonnen zijnde) :+ ;)

[Reactie gewijzigd door Sponge op 10 december 2013 23:28]

:D goed bezig, krijg steeds meer zin om ook weer eens echt tijd in die klassiekers te stoppen. Dune2 was wel weer erg wennen met de losse commando's voor move en attack enz., het is tegenwoordig vanzelfsprekend dat dat vanzelf gaat met een klik ergens in de map. Met Warcraft 2 ging dat al wel merkte ik en kon je al meerdere units met shift selecteren :P Gisteravond weer een tijdje Doom gespeeld, maar zelfs na 20 jaar bezorgd het me nog de kriebels. Goed gedaan, ID software _/-\o_
Hebben we eigenlijk de 20ste verjaardag van Dune2 nog gevierd? Als we verjaardagen gaan vieren van baanbrekende games dan horen we deze niet over te slaan. De release was in 92 voor MSDOS en in 93 voor Amiga. De datum weet ik niet, wel dat ik het grijs gespeeld heb op mijn Amiga en dat mijn studie geleden heeft onder de nachtelijke uurtjes die hierin gezeten hebben.
Dune 2 - EPIC!!!! _/-\o_

Een van mijn meestgespeelde spellen ooit. Heb hem sowieso 3 keer helemaal doorgespeeld (met alle facties uiteraard) - de eerste keer zonder geluidskaart, de tweede keer met een Ad Lib-kaart (fractioneel beter dan een internal speaker), en daarna nog maar eens een keer toen ik eindelijk een fatsoenlijke geluidskaart had (een of andere Soundblaster-kloon) had aangeschaft. Werd helemaal wild toen mijn eenheden ineens begonnen te praten! Sweet, sweet memories....

Van Dune 2 zouden ze wmb. nog wel eens een Frostbite3 remake (of met de engine van World of Conflict) mogen maken.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 11 december 2013 11:43]

Als je het van plan bent nog eens door te spelen mag ik dan brutal doom aanraden :D Het is zowat het beste van vanilla doom met het beste van huidige generatie games (dus geen ellenlange cutscenes of regenerating health :+ ).

Mochten mensen nog wat meer uit doom willen halen /vr/ op 4chan heeft continue een doom thread waar nog actieve modders zitten en veel goede mods aangeraden worden. (En occasionele humor gepost staat :+ )

Prachtig dat zo'n spel na 20 jaar nog altijd zoveel terechte aandacht krijgt :) Enkel jammer dat Doom 3 imo wat minder was. Nuja, het is nog niet zo erg als wat Duke Nukem overkomen is :/

Gaat brutal doom nog eens opstarten
Thanks, ik ga eens kijken :)
Net ook de shareware versie van Doom weer even rondgespeeld :P
Op Steam zijn de meeste te koop.. werkt gewoon op huidige Windows versies
californian games idd :D oh zalige tijd op de amiga,
en heretic was dat met zo supergave gadgets die je kon kopen voor je vechtbaas ? Een beschermende vogel, een mega groot bij etc.... :o
edit: nee dit was godz:
http://www.mobygames.com/...ot-starting-the-games.gif

http://www.consoleclassix...Games_SMS_ScreenShot3.gif
hilarisch :D
Haha, ja gefeliciteerd met het jubilieum!
Lang geleden zeg... Kan me ook nog de spelletjes als Commander Keen, Epic Pinball, Descent, Californian Games, Heretic, Supaplex, et cetera herinneren.

... Ik ga meteen eens ff opzoek naar dat spul :)

[Reactie gewijzigd door bluetorch002 op 11 december 2013 10:55]

Haha geweldig! Ik heb de floppies nog van commander keen, alleen geen floppy drive meer,,

Die lijst die je opnoemt! Ik was ze bijna vergeten prachtig die tijd
De hoofdrolspeler werd uiteindelijke een niet nader aangeduide marinier die slechts bekendstaat als 'Doomguy'.
Dat dacht ik niet :)

William Joseph Blazkowicz was born on August 15, 1911, son of Polish immigrants. Top OSA agent and Captain during World War II. He was relatively muscular in appearance standing 6 ft 4 in (1.93 m) in height and weighing 210 pounds (95 kg). William was called "B.J." by his friends. B.J.'s exploits in the Wolfenstein series centers on his missions to thwart the Nazi war machine by foiling it's special projects and assassinating key members. He was deployed at least 14 different times behind enemy lines, culminating in an operation that marked an end to the War. These deeds, earned him the Medal of Honor. After the War, he got married to Julia Marie Peterson at age 40, and had a son.

B.J.'s great, great, great, grandson is Sergeant Stan Blazkowicz, a marine in the Doom series. After B.J. defeats the Harbinger, he tells B.J. that he will fight his great, great, great, grandson in the future. The Harbinger becomes the Cyberdemon in the Doom series, who retains the injuries inflicted by B.J. Sergeant Blazkowicz is well known for having helped stop the invasions from hell. Whenever, the demons returned with vengeance every-time try to destroying the civilization again.
Dat staat niet in de orginele handleiding en is er gewoon later bij verzonnen. Op dezelfde manier is Commander Keen de kleinzoon van William Blazkowicz uit Wolfenstein 3D, Id is gewoon achteraf z'n games aan elkaar gaan knopen.

Toen Doom uitkwam was het gewoon "Doomguy" :P
Dus eigenlijk ben je in level 32 van Doom II je eigen 4 overgrootoudjes kapot aan het schieten :+
Blijkbaar. Ik had trouwens begrepen dat ze daarmee ook definitief een punt achter de Commander Keen franchise wilden zetten, volgens mij waren ze er helemaal klaar mee :D
Als je de vier boeken in acht neemt als deel van het officiële verhaal, dan heet ie Flynn Taggart. :)
Jeugdsentiment! Ik heb zovaak cheats gebruikt bij dit spel dat ik er nu nog 2 uit mijn hoofd weet!
iddqd, idkfa... xD
Als ik het me goed herinner:
IDDQD = onsterfelijkheidsmodus
IDKFA = alle wapens met max ammo

En dan maar rennen door die gangen tot je draaierig en misselijk werd.

Toch es kijken of die CD met WADS via dosbox te spelen zijn...
Gewoon zdoom of gzdoom downloaden en je wad files in die folder doen. Dat werkt fijner dan via dosbox.

IDKFA = Keys Full Ammo and Armor :P.
IDFA = Full Ammo and Armor.
IDCLIP = no clipping :D.

Zijn nog wel wat andere zoals IDCLEV, IDBEHOLD(x) en IDDT.

Als mensen het spel willen spelen maar dat het iets moderner (en lomper) is dan is Brutal Doom een aanrader.
Video review van de mod (van TotalBiscuit!):
http://www.youtube.com/watch?v=H4kLpBUHf9E

Edit:
Voor fans van het Roguelike genre:
Doom Roguelike

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11 december 2013 17:32]

IDCLIP werkt (als mijn geheugen mij niet in de steek laat) alleen in Doom 2.

In Doom 1 is no-clipping mode: IDSPISPOPD

Voor level change: IDCLEVxx, waar de eerste 'x' episode is, en de tweede het level voor Doom 1. Voor doom 2 geldt dit alleen voor het level omdat deze meer dan 10 levels had in 1 episode... Tsjah, er was dan ook maar 1 episode (Hell on Earth) :+
Ik ga nu meteen me pc met Windows 95 pakken , ik moet dit spelen haha!
Bedankt voor de links, werken deze ook op Windows 8? Die engines
Ze werken juist op de nieuwe Windows versies! Van 8 weet ik het niet zeker omdat ik deze zelf niet heb draaien.
Ik ga het gewoon proberen, anders maar gewoon de diskettes in de oude pc!
Deze codes "werkte" ook in Heretic.... echter niet zo als gewenst.

IDDQD = Trying to cheat? Now you die
IDKFA = Trying to cheat? Now you have nothing

.... Of zo iets.
ja maar tegenwoordig kan je beter gzdoom downloaden en de shareware versie spelen, ofwel de echte doom in gzdoom launcher spelen, werkt fijner met eeen muis
ik heb 3 dagen geleden nog brutal doom gespeeld, ik kan mij nog steeds zeer goed vermaken met die mod
Als je Doom met een muis speelt, speel je geen Doom ;)
En het werkt nog steeds op Windows 8.1 volgens diverse YouTube video's. Nostalgie.
De orginele Doom draait perfect onder Dosbox en anders zijn er genoeg Windows ports die het prima doen onder 8.1 :)

Ik heb hem laatst zelf nog gehaald voor de SNES :P
De orginele Doom draait perfect onder Dosbox en anders zijn er genoeg Windows ports
Ik gebruik hier zdoom. Extra voordeel is dat je de muis kunt gebruiken.

Wolfenstein en Doom waren goed voor hun tijd. daarna heeft iD het een beetje laten liggen, hoewel ik zelf Doom3 en Rage ook goed vond maar niet meer de top.
Gefeli, en RIP idsoftware :P

Ben bang dat er maar weinig top titels uit gaan komen, 't is al lang een neerwaardse spiraal. Niets kan Quake 3 Arena voorbij gaan O+
doom 3 vond ik nochtans een grafisch hoogstaande game, gameplay iets minder maar nog steeds zeer goed
rage vond ik ook een zeer goede game, ondanks de kleine probleempjes en het slechte einde
het waren geen 100% topgames zoals quake 3 en daarvoor waren, maar desondanks zeer leuk om te spelen
Ah Mooie herinneringen :')

Ik heb mezelf uren met Doom95 in Doom II's level 32 op 'Ultra Violence' & 'Respawn Monsters' vermaakt met hoe die Cyberdemon respawning SSers afknalt terwijl ik in God en NoClipping mode rond aan het rennen was :P

Toch vond ik Heretic qua graphics en sfeer sterker. Jammer dat het vervolg (resp. Hexen en Hexen II, Heretic 2 als 'zijspoor') te repeterend en te complex waren.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 10 december 2013 23:18]

Hexen was saai, op een gegeven moment was alles dood en liep je maar een beetje rond te dolen op zoek naar die ene schakelaar die ergens in een donker hoekje was weggestopt. Heretic was wel geniaal, Doom maar dan in een fantasy setting :D Heb ik me erg mee vermaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True