Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Gamedeveloper id Software heeft de broncode van een aantal van zijn eerste games onder een opensource-licentie vrijgegeven. Het gaat onder andere om de spellen The Catacomb, Catacomb 3D, Catacomb en Hovertank 3D, destijds uitgegeven onder het Softdisk Games-label.

De games waren geschreven in Turbo Pascal en C++, meldt John Carmack, mede-oprichter van id Software, op zijn Twitter-account. Momenteel zijn de rechten in handen van Flat Rock Software, maar het bedrijf heeft besloten om de games onder een GPLv2-licentie vrij ter beschikking te stellen, aldus Phoronix. Alleen de broncode is beschikbaar gesteld. De assets van de games zijn niet gratis; daarvoor moet nog steeds een licentie worden aangevraagd.

De vrijgegeven broncode is onder andere van de 2d-shooters Catacomb en The Catacomb, de 3d-variant Catacomb 3D op basis van de Wolfenstein 3d-engine en de tank-shooter Hovertank 3D. De games kwamen voornamelijk uit voor pc's die op ms-dos draaiden, al kwam Catacomb ook voor de Apple II uit.

Catacomb 3D

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

de broncode van Quake 3 is al langere tijd uitgegeven
Niet alleen van Quake 3, ook van oa Quake 2, DOOM (ook 3), Wolfenstein 3d is de source vrijgegeven. Zie https://github.com/id-Software :).

Als je er echt in wilt duiken is http://fabiensanglard.net/quake3/ misschien een goed startpunt. Die man heeft de verschillende codebases die vrijgegeven zijn gereviewed. John Carmack heeft hem hier al eens complimenten voor gegeven.
De site die je noemt is zowat de enige site die ik ken die diep op de code in gaat van een heleboel oude spellen waarvan de broncode vrij is gegeven. Ook af en toe stukjes "interview" die in gaan op het waarom van bepaalde code. Zie bijvoorbeeld Prince of Persia hier.
Leuk om te zien dat dit soort projecten opensource worden.

Gebeuren meestal leuke dingen mee, zoals het uitbereiden van verhaallijn oid of ports naar andere platformen!
Het porten naar andere platformen zal niet zo gauw gebeuren omdat daarvoor juist een licentie moet worden afgesloten. Ik denk eerder dat je een compleet nieuwe game moet maken op basis van de engine. Dat mag dan wel weer.
Voor de textures, geluidseffecten e.d. moet een licentie worden afgesloten, maar daar valt verder ook weinig aan te porten. Juist de code moet geport worden en die valt nu onder een GPL licentie en mag je dus mee doen wat je wilt, zolang je wijzigingen ook open source zijn.

Maar goed dit is echt oude meuk, dus ik zie niet in waarom je op basis hiervan aan de slag zou gaan. Als ik het goed heb is Quake ook open source. Dat lijkt me een veel logischer keus, zelfs voor tablets en phones. Alsnog cool van Id.
Volgens mij zei ik hetzelfde :-). Als je de textures en geluidseffecten e.d. niet mag gebruiken zonder licentie dan moet je een compleet nieuwe game maken on in de hobby sfeer te blijven. Je kan dus niet zo maar gratis porten en uitbrengen. Je moet er dan toch geld voor vragen. Maar ik vraag mij af of daar belangstelling voor is.

[Reactie gewijzigd door IJsbreker op 10 juni 2014 01:08]

Klopt, maar OddesE zei het wat duidelijker :)
Op naar de eerste HD versies :+
Het vrijgeven van de broncode geeft een mooi kijkje in de keuken van ontwikkelaar.
Doet het ook. Echter diezelfde ontwikkelaar gaf eerder al de code van o.a. Doom en Quake vrij. En de Doom code is ook nog heel goed te overzien. Ik zie echt geen reden meer om nu nog met de Wolvenstein code aan de slag te gaan.

Tuurlijk het is leuk om te leren, maar wat heb je uiteindelijk aan die skills? Als je dan toch wil leren game programmeren kun je denk ik veel beter naar modernere engines kijken want die zijn veel 'puurder'. Games als Wolvenstein zijn eigenlijk één grote hack want de mahines van die tijd konden 3D nog niet fatsoenlijk renderen. Alleen met trucs kon je er acceptabele graphics uit persen. Knap hoor, maar vandaag de dag volkomen irrelevant geworden.
Je zegt het niet erg aardig, maar je hebt eigenlijk wel gelijk. De wereld zit niet meer echt te wachten op games gebaseerd op de Wolvenstein engine...

Alsnog blijft het erg cool van Id software. Ze proberen gewoon alles uiteindelijk Open Source te maken en dat valt toe te juichen. Met andere OSS releases, zoals Quake en Doom 3 waren ze er vroeger bij waardoor de code op dat moment nog enigzins relevant was.

Bedenk wel, Unity moet je toch > 1000,- per developer voor neerleggen up-front. En Unreal en CryEngine kun je weliswaar gratis mee beginnen maar als je je game gaat verkopen moet je toch betalen. Zou je je game baseren op de Quake 2 engine bijvoorbeeld, dan ben je echt niemand iets verschuldigd. Dat is dus echt een kadootje van Id. Dus op zich mag daar wel iets aardiger over gedaan worden. Iets met gegeven paarden in de bek kijken en zo...
Nee, de wereld zit inderdaad niet meer te wachten op games die gebaseerd zijn op de Wolvenstein engine...

De wereld zit echter wel te wachten op mensen die goed kunnen programmeren en verstand hebben van het maken en/of onderhouden van game-engines of andere complexe systemen.

Het vrijgeven van de broncode geeft een mooi kijkje in de keuken van ontwikkelaar. Het kan bijvoorbeeld een prima startpunt zijn voor iemand die één van de genoemde talen zou willen leren (je zult ergens moeten beginnen, Turbo Pascal is op zich een toegankelijke taal - op school begonnen wij er ook mee). Wellicht zou het zelfs een ervaren developer nog nieuwe of andere inzichten kunnen bieden, hoe primitief de broncode ook mag zijn.

Ik heb zelf het idee dat het vrijgeven van broncode zoals deze dan ook voornamelijk voor educatieve doeleinden bestemd is. Zoals meerdere keren aangekaart, er zijn immers modernere alternatieven beschikbaar (maar die zijn voor de echte beginner niet erg toegankelijk natuurlijk). :)
Voor mij betekent unity een stoplicht tenzij het een vrij kleine game is of dat de qualiteit van de game toch nog goed is. Ik juich dan ook dit soort initiatieven toe van Id. Zoals E-B zegt kan het voor educatieve doeleinden geschikt zijn, en aangezien men in die tijd vrij efficiënt moest programmeren (anders redde je het niet met geheugen of cpu kracht), zou het veel devs kunnen helpen fatsoenlijke engines zelf te schrijven.

Los ervan is het sowieso wel een compliment waard als de oude games opensourced worden in plaats van in een bejaardentehuis voor games weggestopt worden ;)
Waarschijnlijk kreeg je -1 omdat je reactie Helemaal niets toevoegt aan dit artikel. Niemand, behalve de schrijver zelf, zit te wachten op dit soort reacties.

Verder vertaalt populariteit zich niet direct in sourceports. Duke Nukem 3D was een zeer populaire shooter, maar het aantal ports sinds de uitgave van de broncode is op een hand te tellen. Waarschijnlijk heeft de timing van de uitgave van de broncode hier ook veel te maken, aangezien de broncode van Duke Nukem 3D 6 jaar na het verschijnen van de Doom code uitgebracht werd. Verder was Doom echt een fenomeen, terwijl Catacombs 3D en de andere spellen die in dit artikel genoemd worden relatief obscuur waren.
Zelf moderratie, weg reactie. Link naar moderatie niveaus: http://tweakers.net/reviews/718/2/tweakers-moderatie-faq-reacties-modereren.html

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 9 juni 2014 22:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True