Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Microsoft heeft tijdens zijn E3-presentatie aangekondigd dat Forza Horizon 2 op de Xbox One in 1080p zal draaien. Ook komt het beroemde Nürburgring-circuit per direct en zonder kosten beschikbaar voor Forza Motorsport 5.

De komst van Forza Horizon 2 werd vorige week al aangekondigd voor zowel de Xbox One als de Xbox 360. De racegame zal op Microsofts nieuwe console op 1080p-resolutie draaien, zo liet creative director van Turn 10 Studios Ralph Fulton weten. De Xbox 360-versie is beperkt tot een 720p-resolutie. De racegame, waarin onder andere een nieuw weersysteem is opgenomen en nieuwe bolides beschikbaar zijn, zal op 30 september uitkomen.

Spelers van Forza Motorsport 5 worden getrakteerd op een gratis nieuwe racetrack die is te downloaden: het in Duitsland gelegen Nürburgring-circuit. Het circuit bevat de beroemde Nordschleife. De baan is een begrip in de racewereld. De track is per direct beschikbaar.

Forza 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Resolutie zegt eigenlijk helemaal niks. Het gaat om de algehele kwaliteit van het grafische aspect. Hierbij moet je denken aan filters, "draw distance", anti-aliasing en de hoeveelheid informatie die in deze videostream zit.

Er zijn tenslotte ook zat films in 1080p te downloaden waarbij de grootte sterk varieert. Zo kan een film 2GB hebben, maar ook 16GB. Dat verschil in kwaliteit zie je direct, ook al hebben ze beiden dezelfde resolutie.
Resolutie zegt eigenlijk helemaal niks. Het gaat om de algehele kwaliteit van het grafische aspect. Hierbij moet je denken aan filters, "draw distance", anti-aliasing en de hoeveelheid informatie die in deze videostream zit.
Resolutie is de basis. Je kan alles wat je verder noemt (en wat zonder twijfel van groot belang is!) voor elkaar hebben maar als het dan op SD loopt heb je een mooi SD beeld en dat konden de vorige consoles ook.

Er is wel degelijk een issue hier. Ik geloof niet dat er iemand was die in 2012 had verwacht dat de huidige consoles problemen zouden hebben met 1080p resoluties.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Als ik een 720p film heb van 8GB en kijk die op mijn 42" Bravia TV, dan ziet deze er toch mooier uit dan de 2GB 1080p versie van dezelfde film.
Dat is een totaal ander concept dan het verminderen van grafische features. Wat je doet met die 2GB 1080p file is simpelweg bitstarven en hoewel het resultaat niet totaal gelijk is aan het verminderen van de resolutie, kan je ongeveer stellen dat het effect dat wel is (blocking, mosquito noise,...)

Bij games is het een totaal andere zaak. Kijk even naar dit diagram. Je ziet dat pas in de allerlaatste fases van het renderproces de effectieve opdeling in pixels wordt gedaan. Je kan dan om gpu kracht te besparen de schaduwen, reflecties op water, drawing distance,... minder zetten. Hierdoor boet je niet in aan kwaliteit maar eerder aan grafische rijkheid, dit is in mijn ogen toch iets anders. Uiteraard zijn er wel een aantal dingen die de kwaliteit beïnvloeden als texture quality ed.
Ik en ook andere mensen die ik ken zie geen verschil tussen 10+ GB 1080P films en 20+ GB 1080P films, alles vanaf 10 Mbps beeld ze je niet meer op een 40 a 45" scherm vanaf 2,5 a 3 meter.

Of ik moet 1 a 1.5 meter vanaf mijn 40" scherm gaan afzitten.
Filmbestanden die groter zijn dan 10GB hebben enkel nut zodra het om een 3D uitvoering gaat. Anders heb je je NAS binnen de kortste keren vol staan.
Dat is ook de rede dat ik rond de 10GB blijf met films, want meer heeft met 2D films geen nut.
"Er zijn tenslotte ook zat films in 1080p te downloaden waarbij de grootte sterk varieert. Zo kan een film 2GB hebben, maar ook 16GB. Dat verschil in kwaliteit zie je direct, ook al hebben ze beiden dezelfde resolutie.

Als je dezelfde film download in 720p en 1080p met in verhouding dezelfde bitrate zie je wel degelijk verschil.

Resolutie is wel belangrijk. Hoe groter je beeldscherm hoe meer je het verschil ziet. Op een klein 32" TVtje is 720p misschien prima, maar op 42" of hoger is 1080p zeker wenselijk.

1080p 60fps zou het uiterst minimum moeten zijn met de huidige next-gen consoles maar helaas zijn ze daar niet toe in staat.
Het is belachelijk dat in deze tijd met "next-gen" consoles spellen niet op native 1080p kunnen worden gespeeld. Dit zou gewoon standaard moeten kunnen en niet nieuwswaardig moeten zijn. Jammer genoeg zijn zowat alle spellen gerenderd op een lage resolutie met een nep-AA (FXAA/SMAA/varianten) die de hele afbeelding blurren. Ook zitten spellen al jaren lang op 30fps, wat gameplay sowieso niet ten goede doet. Alles voelt so soepig aan op consoles.

Ach ja, hopelijk krijgen devs het voor elkaar om wat efficientere engines in elkaar te knutselen. Met een desktop-specced console met alle console-optimalisaties die ze zich maar kunnen wensen, doen de devs het tot nu toe behoorlijk matig. Een gemiddelde build met een tweede-generatie i7 en een degelijke videokaart als een GTX660 laat de huidige generatie consoles nog steeds ver achter zich.
Het is een keuze die men moet maken tussen grafische kracht en kostprijs. Uiteindelijk moet zo een console zoveel mogelijk verkocht worden en moet de prijs dus zo aantrekkelijk mogelijk zijn, dan kan je geen high-end hardware in zo een doosje gaan steken. PC grafische kaarten die vlot 1080p halen aan hoge refresh rates bij de zwaare, recente titels kosten al meer dan zo een console en dan heb je enkel nog maar een GPU.
Ondanks dat elke game tegenwoordig als 1080p60 wordt aangekondigd (om het vervolgens stilletjes een maand voor de lancering terug te schroeven naar 900p30) lijkt het me niet meer dan normaal dat Forza Horizon 2 op 1080p draait. Dat deed Forza 5 ook. Forza 5 zag er ook niet echt speciaal uit, grafisch gezien.
PC grafische kaarten die vlot 1080p halen aan hoge refresh rates bij de zwaare, recente titels kosten al meer dan zo een console en dan heb je enkel nog maar een GPU.
Iets zoals de GTX760 is tegenwoordig al meer dan genoeg en kost je volgens de pricewatch welgeteld ¤211. Een AMD variant is waarschijnlijk nog goedkoper. Eigenlijk is het vreemd, de consolemarkt heeft nu net de midrange pc markt bijgehaald terwijl de pc markt al geruime tijd met refreshes aan het gooien is. Zodra het 20nm geweld volgend jaar begint is het gat weer enorm.
plus het systeem zelf en een bijbehorende 550 W voeding en het feit dat je over 2 jaar weer 210 Euri neer moet tellen want dan is je kaart weer verouderd.

Ik heb vroeger met veel plezier ge-gamed op de PC, maar ik ben afgehaakt door vooral de kosten. En de hackers,krakers etc die de online gameplay bleven verzieken.
Deze discussie kunnen we eindeloos voeren.
plus het systeem zelf en een bijbehorende 550 W voeding
Laat een game pc ¤750 kosten.
- Pc games zijn gemiddeld ¤20 goedkoper per game (bespaart je ¤100 per jaar als je 5 games per jaar koopt, dat is ¤500 over 5 jaar )
- Geen Live/PSN abonnementskosten nodig (bespaart je ¤35 per jaar, ¤175 over 5 jaar)
- Geen laptop/tablet/pc nodig voor je administratie/huiswerk (bespaart je ¤500 in 3-5 jaar)

En de reden die nooit wordt genoemd maar voor mij reden #1 is:

- Backwards compatibility. Ik vind het triest dat mensen thuis een PS4 of ONE hebben staan met 3 games waarvan je er 2 nooit speelt omdat je op je gloednieuwe ¤400/¤500 console al je oude games niet meer kan spelen en dus genoodzaakt bent om je oude console ernaast te laten staan. Koop een nieuwe pc en je kunt alle games van de jaren '80 tot vandaag spelen, heck ik kan zelfs games van de PSX/PS2 spelen in betere kwaliteit dan Sony's eigen HD remakes, dit geeft een mate van zekerheid die je niet hebt bij consoles, waar je volledig afhankelijk bent van Sony, Microsoft of Nintendo in hoeverre je nog je oude games kunt spelen. Eigenlijk zouden ze verplicht moeten worden om oude OS'en open source te maken vanaf het moment dat ze een console niet meer maken.
en het feit dat je over 2 jaar weer 210 Euri neer moet tellen want dan is je kaart weer verouderd.
Over 2 jaar voldoet je GTX760 nog prima, want elke game die vanaf nu uitkomt is een port van een console game voor een console die niet meer krachtiger wordt. Meestal persen ze er wat extra's uit voor de pc, maar die extra's hoef je niet te nemen. Het zogenaamde 'feit' dat je elke 2 jaar je videokaart moet vervangen omdat je anders niks meer kunt spelen is niet alleen een mythe maar ook nog eens een grijsgedraaide mythe.

Iedereen komt altijd met het argument dat pc gaming zo duur is maar als je de cijfertjes bij elkaar optelt kom je al gauw tot de conclusie dat het juist goedkoper is dan console gaming.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 10 juni 2014 16:36]

Ik heb ze niet horen zeggen dat het in 60fps was. Is dit wel juist? Want tegen IGN hebben ze paar dagen geleden toch 1080p/30fps gezegd?

http://me.ign.com/en/feat...ate-music-more-detailed/2

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 9 juni 2014 19:09]

Ja, we laten het aantal fps nog maar even in het midden (verwijderd uit tekst)
Ik hoorde het hem wel zeggen, of ik ben erg in de war met een andere game.. :)
Ook komt het beroemde Nürburgring-circuit per direct en zonder kosten beschikbaar voor Forza Motorsport 5.

Dus als ik het goed begrijp krijg je als nog een uitgekleed spel tot je beschikking en daarna ben je kapitalen kwijt (vaak 80 a 100 euro) .
Het begon met betaalservice om alleen al online te kunnen spelen, vervolgens extra levels of auto's. Strakjes gaat het om motor onderdelen of versleten banden vervangen of nog erger uitmelken dat je benzine moet kopen voor je auto('s). Het einde raakt een beetje zoek.

Vroeger had je een compleet spel voor 50 euro. Het enige wat nu verbeterd is naar mijn inziens : Mooiere beeldweergave. Is dit het verdien model of anders verwoord uitmelkerij jou allemaal waard?

Er zullen vast een hoop mensen zijn die even aan hun ouders vragen of ze een in game aankoop mogen doen. Maar het probleem is dat mensen verslaafd raken en het dan dicht tegen gokken aan ligt. Mensen kunnen dan in de schulden komen. Ik zou graag willen zien dat het oude manier van spel uitgeven weer terug zou komen (alles in 1 spel) in plaats van levels reserveren en deze na uitkomst van spel voor volle pond verkopen als DLC.

Ik speel nu geregeld Tetris Blitz, maar ze pushen je daar echt om elke 2 minuten je portemonnee open te trekken. Als je niet oplet kan je in 2 uur 100 euro kwijt zijn als jij jezelf niet kan beheersen!!!!

Persoonlijk hoop ik dat de overheid zich hiermee gaat bemoeien, want nogmaals dit kan voor veel problemen leveren.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 9 juni 2014 19:34]

Een van de redenen waarom ik in zijn geheel gestopt ben met gamen.

Ter vergelijking, vroeger kocht je bijvoorbeeld UT99 voor een degelijke prijs, en kreeg je tot 2 jaar aan toe nog gratis expansion packs en patches voor je kiezen.

Nu koop je een basic spel voor 60 euro, en verwachten ze dat je de rest later wel koopt.
Sterker nog; vroeger kocht ik de eerste Unreal voor ƒ 99,95 (¤ 45,35). Op een begeven moment kregen we de euro en betaalde je standaard ¤ 59,95 voor een spel (dus 32% meer !).

Vervolgens vonden studio's het een goed idee om de single-player campaign steeds verder uit te kleden. Waar je eerst nog makkelijk 10 - 15 uur bezig was, heb je de meeste moderne FPS-titels binnen 5 á 6 uur uit gespeeld. Als excuus werd aangevoerd dat mensen het liever online wilde spelen. Feitelijk kreeg je dus flink minder waar, terwijl je nog steeds hetzelfde prijskaartje bleef betalen.

Daarna zag je dat studio's ook de multi-player begonnen uit te kleden. Ook hier kreeg je steeds minder content omdat ze wilden dat je spullen via DLC en microtransacties aan ging schaffen. Ook spellen die initieel kosteloos waren i.c.m. een abonnement of "P2W" (Pay to Win) principe werden doorgevoerd.

Dat hele DLC verhaal zie ik sowieso niet zitten. Destijds bij Call of Duty : Modern Warfare 3 alle mappacks gekocht. Vervolgens werden de kaarten die in de DLC's zaten hoogstens 1 á 2x per 20 potjes uitgeloot, waarna ze vervolgens werden weggestemd in de lobby omdat de meeste gamers liever de standaard maps wilden spelen. Dat waren dus ¤ 45 die door het toilet waren gespoeld ...

Ik doe er niet meer aan mee. Spellen koop ik enkel nog 2e hands of als ze in de afprijsbak bij de Mediamarkt liggen voor een leuke prijs. En dan enkel als het om complete spellen gaat waar ik niet allerhande shit hoef bij te kopen om het fatsoenlijk te kunnen spelen. Die hele industrie kan me lekker de rug op.

Feitelijk zou je spellen net zo goed illegaal kunnen downloaden; als je een spel 2e hands koopt van iemand dan verdient de uitgever daar ook geen cent aan. De enige die er beter van wordt is diegene die het spel aan jou verkoopt.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 9 juni 2014 21:48]

Gelukkig zijn we allemaal meer gaan verdien. Helaas kostten games ook een tikkeltje meer om te maken tegenwoordig :P

Ik ben wél met je eens dat je voor die 60 euro een volledige game mag verwachten. Eventueel kan je dan in de vorm van echte uitbreidingen meer gameplay kopen (zoals GTA IV destijds deed met episodes). Dan vind ik het niet minder dan terecht om een 10tje te vragen.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 9 juni 2014 22:55]

Nu koop je een basic spel voor 60 euro, en verwachten ze dat je de rest later wel koopt.
Dit bericht gaat over resoluties en het feit dat een fantastisch circuit gratis (dus zonder geld te betalen) ter beschikking is gekomen. je mag dan gestopt zijn met spelen maar je commentaar slaat in DIT geval als een tang op een varken.

On topic.... meteen downloaden (als het je lukt), de Ring is geweldig.
Het gaat er om dat het uberhaupt nieuws is dat een map die er normaal gesproken al in hoort te zitten gratis weggegeven wordt.
Ik weet dat er staat gratis, maar vroeger in Forza Motorsport 2,3 (die ik beiden heb gespeeld toen ik een Xbox360 had) zat Nürburgring al standaard in het spel. Nu mogen we "BLIJ" zijn dat dit level gratis wordt meegeleverd met Forza Horizon 2. Beetje omgekeerde wereld lijkt me.
Het is een soort van zoethoudertje naar mijn mening voor de mogelijke komende onkosten die eraan zitten te komen..


Mogelijk zullen er wel meer levels ontbreken die in andere delen wel standaard in het spel aanwezig waren. De toekomst zal uitwijzen.....

[Reactie gewijzigd door aliberto op 9 juni 2014 20:52]

Wel vreemd dat deze wel weer uit komt voor de 360 en destijds helaas Forza 5 niet.. :(

Ook al houdt dit mij niet tegen om deze alsnog aan te schaffen voor de 360!
Andere engine volgens mij. (plus er zit een andere ontwikkelaar op de 360 variant)

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 9 juni 2014 22:50]

Waarom komt deze dan wel voor de Xbox 360 uit?
Omdat er 70 miljoen xbox 360 spelers zijn. Verder wordt de 360 versie door een andere studio met de oude FM4 engine ontwikkeld.
Wat ik niet snap is waarom Tweakers deze titel heeft gekozen. Is het misschien niet beter om gewoon inhoudelijk het over de game te hebben en heel misschien een FH2 trailer?
Ik blijf het grappig vinden hoe dit nieuwswaardig is, terwijl elke budget pc van 4 jaar geleden dit ook al haalde.
Het zal ook wel op 30 fps draaien voor dat "cinematic feel"...

All joking aside, dit is niet normaal. Terwijl PC langzaam opschuift naar 1440p/4k @60fps of 1080p @120fps/144fps, hebben de "next-gen" consoles moeite met 1080p en 30fps... Ik snap niet dat mensen dit pikken, terwijl je voor hetzelfde geld een PC kunt kopen die wel goede performance haalt.
Uhm 4k 60fps dan heb je het over zware crossfire en sli setups. Als je echt 60 max detail wilt moet je zelf maar 3 kaarten. Dan heb je het ook over 800/900 watt verbruik. Totaal niet vergelijkbaar met consoles die rond de 100 zitten en ook niet veel hoger kunnen omdat je zit met formaat en herrie. 1440P gaat ook niet met 1 kaart ik draai zelf 1600P en moet altijd settings lager zetten om die 60 te halen (of het gaat over oude games die kunnen wel op max settings)

120/144 hz hetzelfde een kaart trekt dat niet op 1080.

Dat soort machines zijn ook behoorlijk wat duurder dan een console.

Het is wel zo dat in verhouding de hardware van de consoles deze ronde minder krachtig is. Maar dat heeft vooral met verbruik te maken.
Dat het dure setups zijn klopt zeker. Consoles hoeven dan ook niet die zelfde performance te halen, maar 1080p @60fps moet toch een minimum zijn, maar zelfs dat halen ze al niet.

En 1440p gaat prima met één kaart, ligt er alleen aan welke kaart je hebt. Zelf heb ik een Gigabyte GTX 770 2GB en ik draai er 1 1440p scherm op en 1 1080p scherm. Ik max gewoon nog steeds alles uit (behalve Watch_Dogs dan maar dat is een bekend probleem).

Maar het probleem is, dat console gamers ook niet de keuze hebben om wel voor een wat duurdere setup te gaan met wat meer performance en grafische kwaliteit. Het is of een PC, of een Xbox/PS4, en that's it. Daarom kijk ik zelf ook uit naar SteamOS, dan krijgen de console gamers wel die keuze die ze gewoon verdienen.
Dan ben ik wel benieuwd naar je setttings op 1600P haal ik met een R9 290X niet de max. AA en AOC neuten vaak uit. Soms naar high ipv ultra om bijna altijd 60fps te halen.

1440p = 3,686 mpixel
1600p = 4,096 mpixel

Dus wel meer dan 10% zwaarder. Maar de R9 290X is ook een stuk sneller.

Ik heb dit met BF4, NS2 en MWO.
Eerlijk zijn, ik snap het zelf ook niet.
Ik begon op 1 1080p scherm, alles maxed out en zonder problemen 60fps (vaak nog hoger). Toen kocht ik 2 1080p schermen erbij en speelde ik dus op 5760x1080, ook hier had ik precies dezelfde settings en haalde ik dezelfde fps. Helaas viel NVIDIA surround mij behoorlijk tegen, waardoor ik 2 1080p schermen weer heb verkocht en daarvoor in plaats een 1440p scherm gekocht. Ook hier draai ik gewoon dezelfde settings met dezelfde fps.

Mij lijkt ook dat hoe meer pixels, hoe zwaarder het wordt, maar om één of andere reden lijkt het totaal geen performance impact te hebben bij mij.

Als iemand mij kan uitleggen waarom dit is zou ik blij zijn, maar ik heb er geen problemen mee.
Hopen dat het wel 60fps is, anders liever 720p maar wel met 60fps.
Vaag dat de Nürburgring er nog niet in zat. In forza 3 en 4 zat die er wel in. De afgelopen drie jaar heb ik na genoeg alleen maar die baan gereden om te oefenen voor het echte werk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True