Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Microsoft heeft Forza Motorsport 6 aangekondigd voor de Xbox One. De uitgever maakte dat bekend tijdens de North American International Auto Show in Detroit. Gameplay van het racespel werd nog niet getoond; die wordt pas tijdens de E3 in juni onthuld.

Tijdens de autoshow in Detroit kondigde Microsoft alleen aan dat Forza Motorsport 6 er aan komt en dat het spel de nieuwe Ford GT zal bevatten. Die sportauto werd in Detroit door Ford onthuld, en zal op het doosje van Forza Motorsport 6 gebruikt worden. Ook de Shelby GT350 Mustang en de F-150 Raptor zullen hun opwachting maken in het nieuwe racespel van ontwikkelstudio Turn 10 Studios. De studio liet weten dat er pas op de E3-gamesbeurs in juni voor het eerst gameplay van het spel getoond zal worden.

Forza Motorsport 6 is het zesde deel in de serie die in 2005 begon met Forza Motorsport voor de eerste Xbox. Het spel is inmiddels al het derde Forza-spel voor de Xbox One; bij introductie van de console verscheen Forza Motorsport 5, terwijl in het najaar van 2014 Forza Horizon 2 op de markt verscheen voor Microsofts meest recente console.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Echt jammer dat ze games zoals Gran Turismo en Forza niet voor PC maken.
Ik vind het nu eerder op Call of Duty gaan lijken qua releases.

Het spel is inmiddels al het derde Forza-spel voor de Xbox One

Voor de rest is het wel een top game om te spelen als je van racen houdt.

[Reactie gewijzigd door Mijnenveger op 13 januari 2015 11:07]

Valt mee toch?

Om de anderhalf/ tot 2 jaar komt er een nieuwe FM uit, vindt ik dan reuze meevallen.

En de ''Horizon serie'' wordt door een andere studio gemaakt en niet TURN10 en heeft dus niks met FM serie te maken, is meer arcade dan simulatie.

Buiten dat een racespel buiten de grafische pracht heeft niet veel meer weg dan een paar racetracks/ auto's (+ nieuwe auto's) in detail en thats it. Hier en daar wat omgeving wat in FHD is , maar meer is het ook niet.

Je kan beter zeggen, waarom is GT die er altijd zo lang over doet en de kwaliteit niet behaald wat een FM in 2 jaar behaalt kan je beter dat zeggen :) ....
Omdat GT nog steeds regelmatig update's krijgt + nieuwe auto's in DLC's.

Kijk naar GTA hoelang die doen over een release, en kijk naar de kwaliteit en verandering. Zoals GTA: SA naar GTA: IV, ongeveer 4 jaar over gedaan. GTA IV naar GTA V ook ongeveer 4 jaar. Als je dan de verschillen ziet zijn deze inmens. Ik vind het nooit erg om te wachten op een game, zolang er maar genoeg tijd aan is besteed.
Dit wil niet zeggen dat ik bedoel dat het spel van slechte kwaliteit is, en het hoeft maar voor 1 platform ontwikkelt te worden.
Nou ik kan je vertellen:

1. Rockstar (DMA Design) heeft wat meer ervaring met games ontwikkelen;
(Hebben een vertrouwde fanbase, dus kunnen hun fans wat langer laten wachten.)

2. De serie is totaal anders, racen en open wereld actie/geweld en noem maar op.
FM is toch wel makkelijker te maken dan bijvoorbeeld een GTA.

En FM is een systemseller voor ''XBOX One'' zonder Halo / Gears of War / Forza Motorsport hebben ze niet veel goede systemsellers, dus moeten ze vrijwel elke 2 jaar een nieuwe racespel (FM) uitbrengen om geld op te brengen.

En FM is een console exclusive als ik me niet vergis, TURN10 kan niks anders dan naar Microsoft luisteren, en hun ding doen.
Op punt 2 ben ik het niet geheel met je eens. Hoewel een open wereld (zeker zo groot als GTA) meer oppervlatke heeft dan de 17 circuits in FM5 tezamen ligt het er ook aan wat het detail niveau is. Zo kan ik me voorstellen dat voor een echt goede sim-racer de kuiltjes, hobbeltjes, hoogteverschillen, lengtes, breedtes, hoeken, etc. veel preciezer moeten zijn dan bij een fantasie (al dan niet geïnspireerd op) wereld. Al zal in de vergelijking met GTA V die wereld zoveel groter zijn dat de tijd die daar in gaat zitten meer zijn dan voor FM5.

Dan komt daar nog bij wat er aan auto's moet worden getekend. De voertuigen in GTA V zijn relatief simpel in vergelijking met FM5. Ook hier komt dit deels doordat auto's in GTA V fantasie zijn (ook hier al dan niet geïnspireerd op RL). Daarnaast wordt de wereld van FM5 gevormd door de auto's waar dit in GTA V maar een klein deel is. De auto's moeten er in FM dus veel beter uitzien en meer detail bieden om de juiste sfeer neer te zetten.

Als laatste punt dat ik wil noemen is de physics van de spellen. GTA V kent voor mijn gevoel veel minder complexe physics dan FM5. Het rijden van auto's voelt onnatuurlijk aan in GTA V en dit zal voor een groot deel komen door de vereenvoudigde physics, een auto in GTA hoef immers niet realistisch te zijn zolang de auto maar aanvoelt als een auto. Bij FM is het echter cruciaal dat een auto goed aanvoelt. Op het moment dat een Fiat 500 aanvoelt als een Porsche 918 verliest kun je het geen sim meer noemen. Er zal dus bij FM veel tijd besteed worden aan het simuleren van banden, veren, dempers, stuurinrichting, versnellingsbak, differentieel, motor, aerodynamica, remmen, etc. Hier gaat veel tijd in zitten.

Ik zou dan ook niet kunnen zeggen welk spel makkelijker te maken is.
GT is als ik me niet vergis ook Sony exclusive?
Aan de ene kant wel jammer. En wat ik vind dat microsoft over het hoofd ziet: XB1 is hun console maar ze hebben ook de gamers op Windows, hun besturingssysteem. Waarom releasen ze deze ook niet daarop (maar dan niet op Linux/Mac, voor zover er hier een grote gamersbasis achter zit).

En op die manier zouden ze "Games for Windows Live" misschien nog wat vaker gebruikt kunnen maken.
Ik denk dat ze wachten op dx12.
Ze lieten niet voor niks een forza demo op pc zien met dx12, dus zal me niks verbazen als ze de 21ste januari forza voor pc aankondigen. Tenminste zou wel een stunt zijn.
Hope so, eindelijk een goeie racegame voor pc!
Het valt best wel mee hoor. Alleen je gaat je wel afvragen of het voor Microsoft wat exclusives betreft niet een beetje te voorspelbaar wordt. Goed, Halo 5 komt er aan en Sunset Overdrive was leuk. Maar dan...? Dan vind ik Sony toch een indrukwekkender portfolio hebben als het gaat om exclusieve games...
Wat hebben we op de PS4: Killzone, Infamous Son, Uncharted reeks, GT ook lekker voorspelbaar.
Waarom wel een review van de herkouwde versie van Last of Us en niet MCC?
Waarom GTAV: GETEST OP PS4?
Ik begrijp dat je voorkeur uitgaat naar Playstation, vandaar dat ik je reaktie wel kan begrijpen.....
Oh, nee hoor. Ik speelde de vorige generatie juist vooral Xbox en kreeg toen van de PS-fans hier te horen dat ik biased was. En nu is het kennelijk al omgedraaid. Persoonlijk vind ik de PS4-controller lekkerder, maar het systeem (zeker online) van de Xbox One beter. Maar het maakt me geen fuck uit waar ik op speel verder.

Wat platformkeuze betreft zijn we gewoon afhankelijk van wat de uitgevers ons sturen. Dat hangt vaak samen met de samenwerkingen die ze zelf sluiten. Activision werkte met Destiny bijvoorbeeld samen met Sony, maar voor CoD weer met Xbox One. Dat is dan ook leidend voor de platformen waarop zij review-versies kunnen aanbieden.

Overigens zou een lichte voorkeur naar PlayStation (die er op de redactie dus niet is) niet helemaal onligisch zijn: de verhouding aantal PS4's versus aantal Xbone's in Nederland ligt nog steeds ergens tussen de 3:1 en 4:1, en op Tweakers zelf is het verschil zelfs nog groter. Keuze voor PS4 als reviewplatform zou dus voor meer lezers nuttig zijn dan bij de XBone het geval zou zijn. Maar nogmaals: zo'n voorkeursbehandeling is er niet. We reviewen op het platform waarvan we een versie binnenkrijgen.

De reden dat TLOU wel nogmaals besproken is en MCC niet, is simpelweg timing. Toen TLOU verscheen (begin augustus) hadden we vrij weinig te doen. Dan is zoiets, een vergelijking tussen PS3/PS4, nog wel interessant. Maar zo'n artikel gaat er als eerste uit als er andere reviews liggen te wachten. MCC verscheen in de weken dat het najaar op zijn drukst was, en haalde om die reden de selectie niet.

Je kunt er trouwens niet echt omheen dat Sony met Gran Turismo, Killzone, Infamous, Uncharted, God of War, Ratchet & Clank, Littlebigplanet, etc. in elk geval een bredere line-up heeft dan Microsoft. In elk geval wat de zogenaamde 'AAA'-titels betreft.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 13 januari 2015 13:18]

Beste jur, weet je wanneer god of war ps4 uitkomt. Ik weet pas welke console wil na de vergelijking halo 5 vs god of war

Denk stiekem god of war
Grand turismo komt als je mazzel hebt over een jaar of twee uit.
Ratchet en clank, Littlebig planet., nah zijn geen AAA titels hoor.
Dus nee, het valt wel mee kwa line up van de ps4. Vergelijkbaar met de Xbox one.
Dan vind ik Sony toch een indrukwekkender portfolio hebben als het gaat om exclusieve games...
Gelukkig blijft dat bij een mening, want niet iedereen is het daar mee eens :) harrytasker geeft precies weer hoe Sony te werk gaat.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 januari 2015 12:53]

Echt jammer dat ze games zoals Gran Turismo en Forza niet voor PC maken.
Daarom zit ik dus te wachten op Project Cars. Is in mijn ogen toch een van de weinige alternatieven voor PC die eraan zit te komen :)
Zou dan toch Asetto Corsa eens oppikken in de aanbeiding. De Ai is helaas niet geweldig en de career mode is niet heel spannend, maar voor die ¤20,- dat ik hem heb gekocht wel een toppertje ;)
Mooi spel inderdaad, dat Asetto Corsa, maar Forza vind ik wel iets toegankelijker - terwijl je het ook best 'moeilijk' kan maken. Asetto is waarschijnlijk wel de betere sim, maar Forza is voor mij de perfecte mix van fun en realisme (gewoon goed te spelen met een controller, geen stuurtje nodig). Op de XBOX 360 veel plezier gehad met Forza 3 en 4. Nu ik die de deur uit heb gedaan en weer op de PC game heb ik nog geen echte vervanger gevonden.
Forza is inderdaad nog wel te spelen met een controller, behalve voor de simulatiemode, daar heb je toch wel een stuurtje voor nodig.
Dit is soort van Offtopic, maar ik zou je graag willen vragen wat voor stuur het beste is voor een budget onder de ¤100?

Ik wil graag racing simulators spelen, maar het gaat gewoon niet lekker zonder stuur.
Onder de ¤100,- is moeilijk, heb zelf een Logitech Driving Force GT gekocht voor ¤130 4 jaar terug, weet niet of die nu goedkoper te krijgen is tegenwoordig.
Ik had hetzelfde budget, plus dat hij ook voor x360 moest werken. Heb destijds deze gekocht:
http://tweakers.net/price...ur-zwart-pc-xbox-360.html
Enige nadeel is dat hij geen trillingen doorgeeft, maar voor de prijs zeker een fijn stuurtje! (en de officiële ferrari-license geeft natuurlijk ook wel een leuke naam ;) )
Hmm, die ken ik niet. Ik zal hem straks opzoeken, thx voor de tip! :)

edit: gameplay kan ik nog niet over oordelen natuurlijk, maar op grafisch gebied vind ik het (voor wat ik tot nu toe heb gezien) een beetje tegenvallen :/

[Reactie gewijzigd door Ebbeliebebbelie op 13 januari 2015 12:26]

Ik speel ook AC en heb de resolutie gesupersampled op 3200x1800 met 2xAA en alles ultra. Ziet er briljant goed uit. licht effecten zijn ook erg realistisch. De omgeving zou wat mooier mogen maar daarintegen zijn de wagens erg mooi en rijden ze erg realistisch.
Forza is gewoon de overkoepelende naam, want er zijn namelijk twee type Forza games.

Je hebt Forza Horizon, wat in 2014 uitkwam, maar gemaakt is door een andere studio dan Forza Motorsport wordt gemaakt. Die Forza Motorsport heeft trouwens altijd al een cycle van 2 jaar gehad.

Bij Call of Duty heb je nog dat de game altijd rond hetzelfde draait en dat de mechanics klein beetje verschillen. De verschillen tussen Horizon en Motorsport zijn veel groter. Ene is arcade game, terwijl de andere sim is. Ene is open-world, andere closed track. De mechanics zijn dus volledig anders van het auto besturen.
Forza heeft een 2 jaarlijkse release cycle, net als Horizon. Ze hebben wel allebij Forza in de naam, maar het is niet het zelfde type racegame.

Call of Duty heeft dan weer wel dat ieder deel dezelfde gameplay bevat.
Wat ik mij steeds afvraag sinds de aankondiging dat Microsoft Windows als een serieus game platform zullen gaan beschouwen... Wanneer gaan ze dan serieus games uitbrengen voor windows?
Wacht daarvoor tot 21 januari voor meer nieuws ;-)
Thanks, lees n.a.v. jou reactie dat microsoft dan meer verteld over windows 10 en gaming. Ben benieuwd.
Op pc heb je wel veel betere opties zoals iRacing.
Ik heb veel genoten van de Forza games maar nadat ik iRacing heb ontmoet heb ik geen Forza meer aangeraakt.
Ik heb een video of twee bekeken van iRacing. Zag er leuk uit totdat men elkaar voor debiel en klootzak begon uit te schelden na een crash.

Wellicht de beste koop voor simfanaten, maar blijkbaar nog steeds niet voor een volwassen publiek.
Jij trekt toch wel heel gemakkelijk je conclusie aan de hand van niet meer dan een paar video's. Na ondertussen al weer ruim een jaar lid te zijn van iRacing kan ik namelijk concluderen dat de iRacing community één van de meest volwassen communities is die ik ken.
Beter is relatief. Voor de casual gamer is Forza een stuk prettiger denk ik. Althans, dat is mijn ervaring. Op gebied van sims heb je op de PC natuurlijk veel betere keuzes, maar de mix van arcade/sim die Forza en GT bieden op de consoles is er nog niet. Althans, niet in die kwaliteit imo.
Het hangt er helemaal vanaf wat voor racinggame je wilt spelen. Casual racers zijn er meer op de consoles en qua development halen games als iRacing het echt niet bij wat een console-game voor elkaar kan botsen. En voornamelijk vanwege het budget. Licenties krijgen pc-games maar met mondjesmaat en dat is natuurlijk jammer.

Maar ik vind het erg overdreven om te stellen dat iRacing een betere optie is. Het is voor een specifiek publiek weggelegd, maar het merendeel zal het snel naast zich neerleggen.
Dat is niet erg, maar zet het wel in perspectief.

En ja ook ik heb iRacing en Asetto Corsa in mn Steam library staan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 januari 2015 13:01]

het is eigenlijk wel leuk, ieder jaar een deel: het ene jaar arcade met Horizon en het volgende weer simulatie met Motorsport! _/-\o_ O-)

Speel ze altijd met veel plezier.

Off-Topic: hopelijk halen ze die micro-transacties eruit.. zoals we hadden bij FM5 .... :|
Ik hoop zo dat deze geen Pay 2 Win elementen krijgt of paid DLC van auto's of dat soort meuk. Dan lijkt het me wel een vette game.
Ik ben erg benieuwd wat ze gaan toevoegen. Als het alleen maar nieuwe auto's zijn en nieuwe tracks laat ik deze liggen.
Ik hoop persoonlijk op langere races, weeromstandigehden en een slimmere AI.

Ben benieuwd naar de eerste echte beelden en aanpassingen.
Op een gegeven moment ben je natuurlijk wel uit ontwikkelt, dan is het alleen nog maar finetuning denk ik. Wat voor spectaculaire dingen / veranderingen zou je dan willen ?
Ik zou nog wel wat dingen willen, maar dan is het realisme wel weg ;)
(thinking, burn-out / split second ;) )

[Reactie gewijzigd door bonus op 13 januari 2015 11:22]

Er zijn nog véél zaken die kunnen worden toegevoegd aan de FM-serie, en daar denk ik dan bij aan weersomstandigheden (ook eventueel tijdens de nacht), langere races en eindelijk fatsoenlijke pitstops (realistischere bandenslijtage,...), een beter schademodel,...

De AI van de FM-serie vind ik door de Drivatar wel een positief punt, maar het kan wel wat verfijnd worden (iets minder botsen in bepaalde bochten).
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Het is duidelijk dat ze FM5, want de release was samen met de XBO. Nu hebben ze veel meer tijd, dus ik verwacht sowieso meer auto's en circuits (hopelijk echt bestaande circuits).

Maar is dat genoeg om een nieuwe game te rechtvaardigen? Eigenlijk niet. Dus inderdaad weersomstandigheden, langere races. Ook graag een beter online matching systeem, zodat je zelf meer invloed hebt op de te racen race.

Nou ja, we zullen het zien :)
Ik denk zoals altijd dat het toch wat jij zegt nieuwe tracks wat nieuwe auto's zoals de nieuwe HONDA NSX wat mooiere omgevingen en klaar voor release.
Meer wordt het niet denk ik, qua content zit je toch wel beter bij GT alleen qua grafische pracht en simulatie zit je weer beter bij FM...
Verassing was het uiteraard niet dat hij kwam dit jaar, maar zo vroege aankondiging wel.
Meestal wachten ze tot e3.
Hoop dat ze nu wel eens een echte evolutie doorvoeren, en dus echt een nieuwe next gen game maken.
Fm5 was leuk en had begrijpelijk kwalen ivm tijdsdruk en sdk's en tools in baby schoenen.
Maar als je kijkt hoeveel mooier horizon 2 al is dan fm5(uiteraard 30fps vs 60fps) maar horizon heeft 4xmsaa dus kan fm6 misschien wel met 2xmsaa overweg icm 60fps. Lets hope so.

Maar het is echt tijd voor nieuwe toevoegingen, zoals echte regels, icm vlaggen systeem.
Bv olie vlekken na een crash op een locatie. Of als je gras op gegaan bent je echt grind en gras meeneemt de baan op en dus dat stuk effe wat gladder wordt voor iedereen.

Vond in forza 5 wel het drag racen eindelijk leuk, want de drag strip heeft nu eerst paar meters echt zon behandeling gehad voor grip. Maar ik zou nu wel meer willen zien, dus drag parts, zoals methanol injectie of nitrous, of turbos en superchargers die meer vermogen leveren dan nu in fm5.
En van mij part locken ze deze parts voor drag strip only(logisch ook als ze wat real life regels na bootsen etc) maar make it happen!!

Naja meer circuits en autos is allemaal vanzelf sprekend.
Dag nacht is een gevalletje of ze hebben iets gevonden dat het kan of ze doen resolutie naar 900p/60fps of het zit er niet in. En vrees die laatste.

Owh en als laatste, mogen ze wel eens wat aan de customalisatie doen van heel veel auto's.
Meeste autos hebben alleen die lelijk forza bumper/spoiler. Zien er meestal niet uit...
Ik wil veel meer keuze, in merken maar ook in bumpers die dus downforce genereren, niet alleen die lelijke forza bumper met downforce, nee net als in het echt zijn er veel meer opties daarin.
Zelfde geld voor spoilers skirts motorkappen etc. Zit al zon beetje sinds fm2 niet echt progressie in(met uitzondering van misschien paar autos).

Ook qua velgen mag wel veel meer inkomen, en zeker bij hoop autos meer opties voor breedere velgen, sommige wagens hebben maar een 255 band achter ofzo... maar kan je er wel een v12 met 1000pk inhangen.... lekker logisch...

En als het even kan zou ik graag wide body kits zien, niet van die lelijke NFS dingen maar echte zoals ze gemaakt worden bij tuning bedrijven. Effectieve spullen die in de racerij nut hebben zeg maar.
En dan als echt aller laatste, laat ze nou eens als ik mijn uitlaat upgrade naar stage 3 de standaard uitlaat veranderen, liefst nog met opties qua design of als hellemaal kan qua geluid. Maar een 1000pk skyline met een standaard knalpijpje zie je nooit. En is toch zeker icm photomode vaak wel een hekelpunt voor mij.
Nu weet ik niet welke 'unlocks' FM5 al mocht gebruiken van de XBO bij release, maar zou kunnen met de nieuwe vrijgave van CPU-core en betere SDU, ze nog wel een bergje meer kunnen persen uit de game.
Ja mooier dan fm5 moet absoluut kunnen, de game heeft niet eens anti alliasing.
Horizon 2 heeft ineens 4x msaa, dus met 60fps en alle upgrades die x1 heeft gehad ondertussen moet 1080p/60fps met goede anti alliasing oplossing mogelijk zijn.
Maar of dat ook lukt als ze dag/nacht met real time lighting en weerveranderingen erin.
Dat wordt afwachten :P
De vroege aankondiging kwam vooral door de Detroid Motor Show die nu bezig is waar Ford, Chevrolet en Honda wat mooie aankondigingen hebben gedaan. Bij de onthulling van Forza 5 was ook de McLaren P1 betrokken.

Enne volgens mij zoek jij een simracer en niet een racegame. Waarbij het ook weer lijkt alsof er een budget van 3 miljard nodig is om een game te maken die aan jouw wensen voldoet
Komt Forza Motorsport ook nog een keer uit voor de PS?
kans is nihil aangezien het eigendom is van MS ... kun je net zo goed vragen of GT voor de xbox one uitkomt ...

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 13 januari 2015 14:39]

jammer. Aangezien het altijd wel een van de betere racegames is.
Kun je tegenwoordig op de Xbox one wel spelen met een Logitech G25 og G27? Want hoe vet Forza ook is, zonder goed stuurtje is het gewoon een stuk minder leuk om te spelen.
Helaas heeft Logitech nu helemaal geen support voor de Xbox One en PS4, Thrustmaster heeft wel een paar modellen beschikbaar voor de Xbox One die uitstekend zijn. Zelf heb ik de Thrustmaster TX gekocht voor de One en vind dit een uitstekend stuur!
en is nu inderdaad nog maar een jaar en 2 maand 'officieel' in de benelux verkrijgbaar :)
Eigenlijk ongelofelijk hoe goed de grafics eruit zien in dat filmpje. Nu moet natuurlijk nog maar blijken of dit een opgepoetst filmpje is maar de verschillen zijn nog maar subtiel met een werkelijke intro van een auto.

Wat zijn we toch een eind gekomen met de techniek in die paar jaar.
Niet echt, dit was in F5 al op aardig niveau (zeker met reflectie van verschillende materialen), maar dit is ook puur enkel en alleen auto renderen. Zoiets in een race zal je nooit zien.
Hopelijk voegen ze eindelijk iets nieuws toe in de trand van Rally of motoren.
na alle 5 de delen van de game te hebben gespeeld had ik bij deel 5 toch wel zoiets van meer van hetzelfde.
(daar nog is bij komend dat deel 5 veel minder tracks had dan deel 4)
Forza 2 is naar mijn mening nog steeds verreweg de beste, gedateerd ondertussen maar die bleef uitdagend en leuk.
Ik hoop naast alle genoemde wensen vooral dat ze de online marketplace terug brengen. Zodat spelers onderling weer auto's kunnen verhandelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True