Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: RadiusK

Microsoft komt vanaf juni met eigen multimediaproducties die onder andere via Xbox-consoles te bekijken zijn. Het Amerikaanse bedrijf maakte dinsdag bekend dat onder meer Steven Spielberg en Ridley Scott meewerken aan content voor Xbox Originals.

Onder de noemer Xbox Originals wil Microsoft allerlei content aan gaan bieden aan consumenten die beschikken over een Xbox-console of Xbox-diensten gebruiken op Windows 8 en Windows Phone. De producties variëren van drama- en komedieseries tot documentaires, live-shows en andere evenementen, zo kondigde het bedrijf dinsdag aan. De content zal op elk Xbox-apparaat gebruikmaken van interactieve features, al maakte Microsoft nog niet bekend hoe die precies ingezet zullen worden. Het is nog niet duidelijk of de introductiemaand juni wereldwijd geldt, of alleen voor de Amerikaanse markt. Microsoft Nederland was niet bereikbaar voor commentaar.

Hollywood-regisseurs Steven Spielberg en Ridley Scott werken al aan Halo-gerelateerde producties voor Xbox Originals, maar volgens Microsoft is dat slechts het begin. Binnen afzienbare tijd zou er onder meer een serie over internationaal straatvoetbal te zien moeten zijn, alsmede een serie over een robots en een documentaire over de door Atari begraven E.T.-games, die recent door Microsoft werden opgegraven in de woestijn van New Mexico. Daarnaast heeft het bedrijf nog diverse andere projecten in ontwikkeling.

Microsoft ziet de stap naar tv-content als logische vervolgstap binnen zijn Xbox-strategie en hoopt dat Xbox Originals er voor zorgt dat consumenten het Xbox-platform zullen kiezen als hun 'all-in-one' entertainment-apparaat. Het bedrijf biedt consumenten behalve games ook al langere tijd de mogelijkheid om audio- en videocontent via onder meer Xbox Music, Netflix en Pathé Thuis te bekijken.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Maak me toch wel enigszins zorgen om de versnippering van de TV content markt.
Wil best voor content betalen (doe ik nu ook via Netflix) maar hoe moet dat dadelijk? Netflix en HBO zijn al 2 aanbieders met erg goede maar exclusieve content en moet ik dan ook nog een Xbox kopen? En uiteindelijk (bijvoorbeeld) een andere TV omdat dat merk een samenwerking heeft waardoor ik een bepaalde serie kan zien?
Dit is precies het probleem.
Er is niet 1 aanbieder die ALLES aanbiedt.

NetFlix is goed, maar mist toch wat content (vooral HBO)
HBO is goed, maar dat is alleen maar HBO.

Nu krijg je nog meer versnippering en platform specifieke aanbieders.

Er is er maar 1 "aanbieder" die wel alles heeft en dat zijn de illegale kanalen (usenet/torrents/whatever)
Precies, straks komt Sony als reactie met ook een aantal series van hoge kwaliteit en moet je daar ook weer een ps4 voor hebben. Zit niet te wachten op versplintering over HBO, NETFLIX, XBONE en PS4.

Achja mocht het zo worden dan zal het vast binnen de kortste keren ergens te downloaden zijn.
Precies, waardeloze ontwikkeling! MS zou eigenlijk als schot in de roos ALLES moeten aanbieden. Dan hebben ze gegarandeerd wereldwijd succes.
Ben helemaal met je eens met de versnippering. Heb onlangs mee te maken gehad bij Ziggo. Ik had eerst Sport1, met voetbal uit zowat heel europa. Sinds eind vorig jaar zijn enkele competities verhuisd naar Fox sports, maar moet voor Sport1 hetzelfde betalen. Had uiteindelijk een aanbieding voor Fox sport genomen. Betaalde bijna het dubbele voor hetzelfde voorheen. Het werd dus te gek en ben gewoon helemaal gestopt met beide.
Ja, exclusives is leuk en alles maar het is de vraag in hoeverre mensen je console gaan kopen om een serie of film te zien. Ik zou er niet door overgehaald worden in elk geval.

Ik denk dat een goede serie aanbieden op ALLE devices je meer winst oplevert...
Maar goed, dan maar via Netflix op je PS4?

[Reactie gewijzigd door alingebruik1978 op 30 april 2014 10:48]

Als je het puur als media device aanschaft zou dit een pluspunt kunnen zijn. Anders kan ik me inderdaad niet echt voorstellen dat je alleen voor een serie een Xbox One aan zou schaffen.

Overigens is Netflix ook op de Xbox te gebruiken...
alleen als je een Xbox Live Gold abbo hebt
Zoals in het artikel staat waar naar werd gelinkt:
Available only on Xbox 360, Xbox One, and other Microsoft devices
dus het is niet Xbox one exclusive
Surface tablets? Lumia telefoons ?
Nee, mensen zullen niet een console gaan kopen omdat ze een serie of film willen zien. Mensen kopen wel een console omdat samen met alle andere functies deze ook (exclusieve) films en series heeft. Het gaat om de verzameling aan functionaliteit en content. De hier genoemde content is er voor om het totaalplaatje aantrekkelijker te maken en zo meer mensen over de streep te trekken, cq. de bestaande klanten tevreden te houden. Mensen kennen aan dat totaalplaatje een gevoelscijfer toe en beslissen dan of zij het het geld waard vinden. Alles dat dat gevoelscijfer ophoogt helpt dus bij de verkoop. En dat het jou niet over de streep trekt, betekent niet dat het toevoegen van content geen succes heeft.

Ik koop ook geen auto alleen omdat die airco heeft. Maar het maakt de auto wel aantrekkelijker.
Ik koop ook geen huis alleen omdat deze een grote tuin heeft. Maar het maakt het huis wel aantrekkelijker.
Ik koop ook geen telefoon alleen omdat deze goede navigatiesoftware heeft. Maar het maakt de telefoon wel aantrekkelijker.
Snap je het punt?

[Reactie gewijzigd door twiFight op 30 april 2014 11:05]

Maar goed, dan maar via Netflix op je PS4?
Daar noem je nog eens een grootmacht qua content (Sony dus :P ).
Sony heeft zo ontzettend veel topcontent in eigen bezit, daar wordt je een beetje eng van. O.a. te zien op Sony Pictures Network, Sony Pictures Entertainment, Sony Music. Media komt zeker nog wel naar de PS4.
Als ze XBOX daarvan zouden uitsluiten... Maar dat is gelukkig niet klantvriendelijk :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 30 april 2014 12:36]

Qua exclusives, b.v. hoe erg ik ook Killer Instinct wil hebben, ik ga er geen Xbox One voor aanschaffen. Dan maar hoop op een PC port of anders maar ergens spelen een keer. Dus niet alleen bij films en/of series.

Daarbij hekel ik echt aan het XBL abonnement om b.v. functies als IE te mogen gebruiken.
Maar dat is weer iets anders.

ik las vluchtig door exclusives heen en realiseerde mij dat dit in een andere context was

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 30 april 2014 17:47]

Veel is waarschijnlijk niet voor Nederland beschikbaar. Dat zou behoorlijk jammer zijn.
Is het al bekent of Microsoft dit volledig in eigen beheer doet of dat er ook pertners zijn.
Waarom niet? In tegenstelling tot de deals die ze met providers van content hebben leveren ze nu hun eigen content, dus minder problemen met internationale licenties end dergelijke. Netflix biedt House of Cards en Orange is the new black ook wereldwijd aan.
Goed, maar aan de andere kant bied Microsoft de Xbox One zelf nog niet eens in Nederland aan ;)
Dit is niet alleen voor de xbox one maar ook de x360, vandaar ook dat er gesproken
wordt van xbox-consoles (xbox algemeen).
Ik heb ook een Xbox hub op mijn Windows Phone telefoon.
Daar zou ik die content misschien dan ook wel op willen...
U vraagt, Microsoft draait. Uit het artikel:

"Onder de noemer Xbox Originals wil Microsoft allerlei content aan gaan bieden aan consumenten die beschikken over een Xbox-console of Xbox-diensten gebruiken op Windows 8 en Windows Phone."
Ja, de tekst in het artikel is later aangepast
Goed dat ze het Multi platform hebben gemaakt, anders moest Phil Spencer weer aan de bak om te verdedigen dat de Xbox One echt een game console is.

Maar met al die unieke aanbieders, wordt het wel een dure grap als je alles wilt blijven volgen. Zou het voor de Xbox 360/One nog nodig zijn om Live Gold te hebben?
Multi platform? Xbox platform bedoel je. Verschillende versies van een product maken geen meerdere platformen. Als een app Android 3.0 en 4.0 ondersteunt, is dat niet multi platform. Windows 7 en 8 maakt ook geen multi platform. Xbox 360 en Xbox one is ook niet multi platform. Het is 1 platform, met verschillende versies ervan.

Behalve als je Microsoft heet. Die beweren altijd dat iets multi platform is als het meerdere versies van een product familie ondersteunt.
Zoals in het artikel staat waar naar werd gelinkt:
Available only on Xbox 360, Xbox One, and other Microsoft devices
dus niet alleen het xbox platform. of bedoel je dat ook, met xbox @ Windows Phone e.d.?

[Reactie gewijzigd door dsmeef op 30 april 2014 11:19]

Je hebt gelijk, dat zijn verschillende platformen...

Al is het voor mij nog steeds het Microsoft platform :+
Xbox platform? Je bent nu een argument aan het verdedigen met zelfverzonnen termen?

Xbox 360 heeft een ander besturingssysteem, andere hardware, verrek, zelfs een totaal andere techniek (PowerPC vs x86)

Xbox 360 en Xbox One verschillen net zoveel van elkaar als een Xbox en een Playstation.
Xbox 360 en Xbox One verschillen net zoveel van elkaar als een Xbox en een Playstation.
Dat is wat overdreven. Ondanks de verschillende hardware delen de xbox 360 en de One veel van Microsofts technologieen zoals DirectX maar de One zit natuurlijk wel op een nieuwere versie

[Reactie gewijzigd door 80466 op 30 april 2014 13:34]

voor zover ik weet is de surface ook een microsoft device.
en nu microsoft de telefoontak van nokia heeft overgenomen, zullen daar ook wel microsoft devices uit komen.
dat lijkt me dus wel multi-platform
XBOX platform is beschikbaar op andere platformen dan de XBOX console, dus multiplatform is gewoon een goede omschrijving. En multiplatform betekent ook niet gelijk alle platformen natuurlijk.
Exclusive als game snap ik nog wel, maar overige media?
House of Cards is toch ook een Netflix exclusive? Zo overtuig je mensen om Xbox Live Gold account te nemen ;)
Netflix is voornamelijk een video content provider. Een serie als House of Cards past goed in het al aanwezige aanbod.

Veel mensen zien de Xbox als een gameconsole, dit is in eerste instantie ook wat veel gamers ervan verwachtte. Microsoft wil de Xbox echter zoals in het artikel aangegeven is als "all-in-one" entertainment oplossing aanbieden.

Dit zorgt voor een zekere discrepantie tussen wat de gamers willen en wat Microsoft wil. Veel gamers hebben dan ook dezelfde reactie als heedrinm hier.
Tjah gamers kiezen niet wat Microsoft doet, dat ze dan maar een PS4 kopen als ze niet tevreden zijn met het feit dat Microsoft uw een game console geeft én extra content, multimedia features.
Dit is dan ook wat je ziet gebeuren, de verkoopcijfers van de PS4 zijn duidelijk beter dan de Xbox One.
Please, 50 landen tov 13, en dan nog de tijdelijke slechte pers omtrent Xbox One. Alsof het altijd 3:2 verkoopcijfers zullen blijven...
Naast in het begin slechte design keuzes, is de gameconsole dus ook niet goed verkrijgbaar. In ieder geval wordt de marktpositie van de Xbox One er niet veel beter op.

Uiteindelijk is het mij allemaal om het even, beide zijn te duur voor wat het is. Ik blijf voor de komende jaren wel bij m'n pc en de oudere generatie consoles.
Je kunt House of Cards ook gewoon bekijken zonder Netflix door de dvd's aan te schaffen. Het is een tijdelijke exclusive.
Je zal House of Cards niet op andere zenders gaan zien als Netflix beschikbaar is in het land. Die DVD's zijn ook van Netflix, dus het is toch nog steeds exclusief. Of zie ik dit fout? Je moet als zender toch de rechten kopen van Netflix, maar als zij die niet verkopen, tjah dan gaat het ook niet.
Heb je hier Live gold voor nodig?
Dat is inderdaad het geval, ja. Dus als je een gamer bent en als Xbox Live Gold hebt, is dit gewoon een extra waarde aan je abonnement.
Je hebt overal gold voor nodig, zelfs voor browsen.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 30 april 2014 12:45]

Ik kan zonder gold anders nog steeds gewoon games downloaden etc? Je kunt ook overdrijven
Meh, zo overdreven is het niet, behalve singleplayer games kan je niets zonder gold.
En wat gaat dat kosten? Moet je straks EN je Xbox Gold abonnement betalen (want zonder dat kun je een app als netflix ook al vergeten...) EN ook nog eens een extra bedrag voor hun service, waarvan de helft weer niet hier beschikbaar gaat zijn? Of zou een Gold abonnement voldoende zijn?
Ik dacht dat gold abonnement genoeg was, en wat bedoel je met service waarvan de helft niet beschikbaar gaat zijn?
Microsoft zal naar verwachting geen wereldwijde release, inclusief alles wat daaromheen hoord zoals ondertitels etc, doen. Althans, kijkend naar de geschiedenis.

Daarnaast is er vooral wat video content betreft enorm veel regiogelocked. Toen ik nog een USA account had hoefde ik niet eens te proberen om een video te bekijken. "This content is locked for your region".

Hoewel ze wel de rechten hebben om het wereldwijd uit te zenden (eigen productie) zullen ze er niet de moeite voor doen om het ook direct in ons klein landje te releasen.
Ik veronderstel subtitles in het Engels sowieso, niet zeker over andere talen, Nederlands waarschijnlijk niet, maar Frans, Spaans, en Duits lijken me wel logisch. Video content is locked voor een reden, zij bezitten die content dan ook niet.
Nou, zoals NightFox89 al zegt... we missen op de Xbox zelf ook al redelijk wat opties. En als ik las wat de Xbox One in amerika moet kunnen qua televisie e.d. mist dat hier ook nog (als ik het goed begrepen heb).

Services als netflix hebben ook verschillende content per land. En die zijn al een tijdje bezig. Dus ik vermoed niet dat MS zo'n soortgelijk systeem opeens wereldwijd uitrolt met een lading content die overal te zien is.
Dat mist het hier niet :) In Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italie en UK is die TV gids er ook allemaal al. Niet in Belgie/Nederland aangezien de console hier ook niet uit is. Maar ze doen het deze generatie echt véél beter op vlak van content voor iedereen, en niet enkel Amerika.
Ah, dat is mooi.

Dat wist ik niet. Dank je.
Het begint ondertussen een prima all-round media systeem te worden, ondanks dat het steeds aantrekkelijker begint te worden om er een aan te schaffen ga ik nog zeker een jaar wachten totdat er meer game-content beschikbaar is en de prijs hopenlijk wat lager zal zijn. :)
Oh, ik hoopte dat dit ging om Xbox (360) games op de One... ;(
MarioKart 8 is een super leuke game, alleen bijna niemand koopt hiervoor een WiiU. Dit gaat ook voor de XO gelden. Microsoft kan nooit een gigantische berg content met het principe "all you can eat" aanbieden als ze zelf alles moeten maken. En dat is wat mensen willen. Die ene serie die niet op Netflix staan downloaden we wel.
'Een Nintendo console koop je altijd voor de first-party exclusive, wat wil je er anders mee doen?' ;)
Dat is precies mijn punt. De fans kopen de Wii/u, maar hoeveel zijn dat tegenwoordig nog? De WiiU is keihard geflopt. Ik weet zeker dat er miljoenen XBOX en Playstation bezitters graag MarioKart of een andere exclusieve Nintendo game willen spelen, maar voor die 2 of 3 games gaan ze niet een console van 300 euro kopen.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 30 april 2014 13:26]

Ik heb me dus laten verleiden door de zelda bundel en heb verder geen enkele game op mijn wii u gekocht.. maar ach, een hobby kost geld. Ik sluit ook niet uit dat ik geen xbox one ga kopen in de toekomst. Echter het spelaanbod is te vergelijkbaar tussen ps4 en xbo waarbij de ps4 de betere versies voert. De wii u is daarintegen een heel ander beestje met eigen games die zijn plaats onder mijn best verdiend. Nu nog de games ervoor asnschaffen.

[Reactie gewijzigd door swopdark op 30 april 2014 23:59]

Ik denk ook dat ms zich vergist in de hoeveelheid mensen die dit extra gaat aantrekken. Natuurlijk is het leuk maar dit gaat geen mensen van de ps4 naar xbox trekken. Daar hebben ze een halo voor nodig incl marketing op full throttle. Echter kijk naar titanfall dat ms ook heeft gepushed als the next big thing en deze grote vis heeft mensen ook niet afgehouden een ps4 te kopen. Gears en halo, dat is nodig om het xbox platform weer terug te brengen maar men verwacht dat xbox eind dit jaar bijna 50% minder xbox console heeft verkocht. Dit kan het buissenes model sterk onder druk zetten.