Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Een ontwikkelaar is bezig met het ontwikkelen van een Plex-applicatie voor de Xbox One. Alhoewel de ontwikkelaar geen officiŽle relatie heeft met Plex, heeft hij van Microsoft toestemming gekregen om de app voor de console uit te brengen.

Het gaat om de ontwikkelaar Tyson Edwards, die zijn project aankondigde op de Plex-forums. In een bericht stelt hij dat Microsoft groen licht heeft gegeven voor het uitbrengen van een Plex-app voor de Xbox One via het ID@Xbox-programma, dat bedoeld is voor onafhankelijke ontwikkelaars.

Tyson is van plan om Plex voor Xbox dezelfde functionaliteit te geven als Plex voor Windows 8. Wanneer de software uit moet komen is echter niet bekend. De software moet nog worden ontwikkeld, waardoor de app waarschijnlijk pas over enkele maanden uit kan komen.

Met Plex is het mogelijk om content te streamen en te synchroniseren tussen apparaten. De software is al voor de meeste besturingssystemen beschikbaar, net als verscheidene mobiele besturingssystemen en apparaten zoals de Chromecast en de recent aangekondigde Amazon FireTV.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Nog maar pas XBMC buiten gegooid voor Plex en ik moet zeggen, geen moment spijt van gehad.
Plex heeft een zalig web-interface, houdt veel beter bij wat wel en niet gezien is, voegt zonder moeite metadata toe (album art, kort serie/film samenvattingen), fantastisch als je meerdere toestellen hebt (gewoon Home Theater installeren en je bent vertrokken), mobiel toegang (steaming naar je toestel), Chromecast (hoewel nog niet getest),...

Heb nu de opstellen met 1 media center (verbonden aan TV en waar de content op staat) en desktop PC en laptops die er vanaf steamen. Ga waarschijnlijk nog de Chromecast kopen om voor de andere TV niet constant een laptop te moeten aansluiten.

Wie zoekt naar een alternatief voor een media center moet dit echt een proberen.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 6 april 2014 12:26]

En welkvan bovenstaande features heeft XBMC niet volgens jou?
Het scannen naar nieuwe media in XBMC was vreselijk traag, album art en meta data kreeg ik niet binnen (of het is dan althans niet out-of-the box wat Plex wel meteen zelf doet), webinterface (misschien met plugins), Chromecast nope.

XBMC heeft wel PVR ondersteuning en plex (voor zover ik weet) niet. Ook is XBMC krachtiger in instellingen, maar waar je hopelijk in verdwaalt geraakt als je het niet nodig hebt. Dit was dan een van de pijnpunten.

Webinterface van Plex vind ik handig aangezien op mijn media center geen muis en toetsenbord hangt. Daarbij werkt media center software doorgaans niet met Remote desktop. Dan is beheer vanaf een webinterface best wel handig (daarbij iets dat ook meteen werkt op mijn tablet en desktop)

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 6 april 2014 13:30]

Denk dat je dan iets verkeerd hebt gedaan in XBMC, scannen gaat razendsnel en pakt direct meta data en art op. Webinterface heb ik nooit nodig gehad, een Logitech Harmony voor m'n XBMC ondersteunt alles en op m'n tablet heb ik ook gewoon XBMC draaien.
Ook is XBMC krachtiger in instellingen, maar waar je hopelijk in verdwaalt geraakt als je het niet nodig hebt. Dit was dan een van de pijnpunten.
Dat is opgelost in Gotham, er zijn nu drie niveaus van instellingen, en op het laagste niveau krijg je lang niet alle instellingen te zien.
Het belangrijkste verschil zit hem vooral in de opzet van XBMC en Plex. Plex heeft een duidelijk server/client opzet en dat heeft wel wat voordelen. Zo kan de Plex server transcoderen (mits de hardware waar de server op draait dit toelaat) wat er voor zorgt dat je naast DLNA meer clients kunt ondersteunen en daarnaast zorgt het voor betere prestaties, kleinere stream in formaat/container die de client aan kan. Ook kun je dankzij myPlex heel makkelijk je bibliotheek delen met familie of vrienden. Met XBMC kun je je bibliotheek ook wel delen maar dat gaat veel omslachtiger en vereist dat je dingen handmatig moet configureren. Plex doet dit allemaal out-of-the-box en is door z'n server/client opzet een stuk flexibeler.

De Plex client voor Android is een stuk beter dan de officiŽle XBMC Remote, maar die van Plex is dan weer niet gratis. Overigens is Yatse voor XBMC ook een erg goede app. De Android versie van XBMC werkt aardig met een skin geoptimaliseerd voor touch apparaten maar het streamen van 14GB mkv's is in de meeste gevallen geen pretje, dan werkt het transcoden vanaf de Plex Server naar clients of via DLNA toch een stuk beter.

Kijk anders even op plex.tv/features, daar staan wel een aantal dingen tussen die met XBMC niet kunnen.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 6 april 2014 14:04]

Ik vind dat juist een nadeel, m'n hardware is krachtig genoeg zelf te decoden. Als ik op 2 devices tegelijk iets wil kijken gaat anders m'n NAS over z'n nek als ie ook tegelijk par's moet uitpakken. Het opzetten van een shared library is ingewikkelder maar op m'n werk heeft een niet-tweaker een handleiding gekregen en die kreeg het zonder probleem werkend dus het is goed te doen. Kwestie van smaak blijft het.
In de gevallen dat de client het bestandsformaat native ondersteunt dan hoeft de Plex server niet te transcoderen en krijgt de client gewoon de originele stream. In sommige gevallen kan het handig zijn om de stream te transcoderen en in dat soort gevallen, het streamen via WiFi/3G/4G naar een goedkope client met beperkte CPU power en codec support (zoals de Chromecast), is het handig dat de functionaliteit er is. Ik zou niet weten waarom zoiets een nadeel is :?. Het transcoden zorgt voor grotere compatibiliteit en maakt een groot scala aan clients mogelijk (Chromecast, Samsung Smart TV, Roku, Amazon FireTV, Xbox One etc.).

Daarnaast kun je je server zo instellen dat Plex een hogere CPU prioriteit krijgt dan par/unrar waardoor je zonder problemen kunt blijven kijken.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 6 april 2014 14:37]

Mijn grootste probleem met Plex is dat je weinig controle hebt over het transcoden. Zo speelt mijn windows media player dankzijn shark007 codec pack alles out of the box met hardware versnelling incl subtitles etc. Open ik de windows 8 app van plex, begint ie audio en/of video completely @random te transcoden... resultaat batterij belachelijk snel leeg en een gloeiend hete cpu. Voor mij mag transcoden dus gewoon uitgeschakeld worden... helaas niet 100% te doenn :(
In de Android app van Plex staan bij de instellingen de opties 'Direct Stream' en 'Meteen Afspelen'. Hiermee kun je aan- of uitzetten of de server wel of niet gaat transcoderen. Ik weet echter niet of deze opties ook beschikbaar zijn in de Windows 8 app.

Daarnaast kun je bij de geavanceerde instellingen van Plex Server bij de DLNA client voorkeuren ook instellen of 'Direct Play' en 'Direct Stream' aan of uit moeten. Misschien dat je daar eens mee kunt spelen. Dit vereist dan wel dat je client de benodige codecs heeft om de stream te kunnen decoderen.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 6 april 2014 16:08]

Heb zelf plex ook een keer geprobeerd. Moet zeggen dat het wel een leuk iets is maar niet egt wat voor mij. Vond het zelfs een klein nadeel dat alles via de browser moest werken aangezien ik soms het gevoel had dat alles een beetje traag reageerde.
Ook vind ik XBMC gewoon fijner in bediening voor op de TV de applicatie van Plex zelf is een beetje karig en heeft weinig instel mogelijkheden buiten de browser om.
Wat dat betreft is het mischien een goede combi om Plex de media server te laten regelen en dit binnen in XBMC te laden.
Allen via de browser? Dan ben je vergeten de overige downloads te checken (https://plex.tv/downloads) Ik draai al een paar jaar de Plex Home Theater (voorheen Plex Desktop app) op mijn Mac Mini als mediaspeler frontend, en gebruik de web interface nauwelijks. :)
Als je goed had gelezen heb ik ook gezegd dat ik de TV app van plex zelf heb geprobeerd. Ik vond echter dat hier vrij weinig mee was in te stellen en op aan te passen. Zonder de webapp kun je vrij weinig na mijn idee, dus vond ik de combi XBMC met Plex als media server een mooie oplossing ;)

-edit-
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de crawlers etc. van Plex en zie hier een betere toekomst in dan die van XBMC. Als ze de Home Theater wat meer uitbreiden ben ik zeker om!

[Reactie gewijzigd door Hylix op 6 april 2014 14:01]

Ik gebruik ook XBMC als main system, m'n vriendin kan er heel goed mee uit de voeten (belangrijk) en voor het streamen gebruikt m'n vriendin d'r telefoon of iPad om op bed enz via Plex te kijken die naast XBMC als media server draait waar ik dus mee stream baar buiten het huis of de slaapkamer enz. Werkt prima samen. Daarbij doet trakt.tv het 'bekeken'-status synced tussen beide.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de crawlers etc. van Plex en zie hier een betere toekomst in dan die van XBMC. Als ze de Home Theater wat meer uitbreiden ben ik zeker om!
De library van Plex is server sided waar je clients naar laat verbinden. Vervolgens streamed de server het dus naar de betreffende client toe, eventueel met transcoding.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 6 april 2014 22:40]

Zoveel valt er niet in te stellen, de settings die je via je browser doet zijn vaak eenmalig.

Ik gebruik zelf verschillende Roku 3's om mee te streamen en de Plex app voor Android en Windows 8.1 en die werken allemaal perfect. Ik vind Plex media center eerlijk gezegd een gedrocht van een applicatie waar nog veel aan verbeterd kan worden. Bovendien is er nog niet officieel Linux support (hoewel er wel onofficiele versies bestaan).

De web player is vaak juist weer wat buggy lijkt het hoewel er de laatste tijd veel verbeterd is maar imho werkt Plex het beste/simpelste als app, dus op Windows 8, Samsung TV, Roku etc.
Allen via de browser? Dan ben je vergeten de overige downloads te checken (https://plex.tv/downloads) Ik draai al een paar jaar de Plex Home Theater (voorheen Plex Desktop app) op mijn Mac Mini als mediaspeler frontend, en gebruik de web interface nauwelijks. :)
In den beginne werkte Plex inderdaad het beste via de webclient, Plex desktop app (Home Theatre) bestond nog niet eens. Een aparte client was er wel, maar was in beta. Beste manier, als je een client wilde, was toen althans nog PleXBMC, een plugin voor XBMC dus, waar Plex een fork van is. De ontwikkeling van Plex is inmiddels al wat jaren verder.
Ik vind Plex klote. Die gast verdient al jaren aan dat pakket met zijn plexpass oid maar de server/client programmatuur blijft slecht.

Ikzelf heb niets dan gezeik met Plex:
- Spamt mijn hdd letterlijk vol met honderdduizenden bestanden
- Server crasht eens in de zoveel tijd
- De betaalde iOS / Android apps crashen / kunnen om een of andere reden geen server vinden
- MyPlex kan af en toe geen servers vinden
- Chromecast app vertoont raar gedrag.
- Traaaaaaag (op hardware die het aankan)

[Reactie gewijzigd door oef! op 6 april 2014 14:40]

Plex icm. Chromecast werkt ook perfect, zeker een aanrader!
Zou wel een mooie toepassing zijn!

Het begint er op te lijken met de Xbox One, natuurlijk.... Andere consoles doen het met bepaalde games iets beter, maar dit soort toepassingen! MS lijkt nu echt werk van het ID@Xbox programma te maken.

Iets wat alleen maar voordeel heeft voor ons als gebruikers van het apparaat.
Mja goede ontwikkeling. Wel is het jammer dat je voor Xbox One apps nog expliciet toestemming van Microsoft moet hebben om je app te mogen releasen.
Als Microsoft dat niet doet heb je binnen de kortste keren een dozijn emulatoren, of andere ongein, in de marketplace staan. Kan me heel goed voorstellen dat Microsoft liever geen Nintendo 64/GameCube/PS2/etc emulatoren op de Xbox One ziet.
Waarom niet? Als ze er extra Xbox Ones door verkopen... Het zijn toch geen direct concurrenten voor de nieuwere Xbox One spellen.
Ik denk dat MS een groot probleem heeft als er emulatoren op de XBOX ONE te spelen zijn.
Zijn er nu ook al voor Windows8 in de app store en ook voor Windows Phone 8, waarom zou het dan voor de Xbox One wel ineens een probleem zijn. Op mijn surface tablet kan ik met mijn xbox controller ook gewoon snes spellen spelen.
Simpel gezien

Met Windows 8 verdienen ze geld dmv het verkopen van een OS
Bij de Xdoos willen ze geld verdienen door de diensten/software

Als je dus app's gaat uitbrengen die ervoor zorgen dat je games kan emuleren dan zijn een hoop Xbox arcade games (of hoe die kleine ook genoemd worden) waardeloos.

Verder ben ik het ermee eens... De geef ontwikkelaars vrijheid en laat de Xbox de wereld echt eens overnemen ipv het blijven van een console met ster alures (wat de 360 en PS3 eigenlijk zijn...)
Windows 8 wordt ook al gratis op tablets en phones kleiner dan 9", dus ook daar verdienen ze geen geld meer aan het OS zelf. Voor Windows 8 geld ook al dat ze geld willen verdienen met de verkochte apps en diensten.
ik denk het juist niet, het is voor MS toch alleen maar fijn om nog meer xbox one's te verkopen, vergeetcnamelijk niet dat dat zowat de nummer 1 homebrew applicaties zijn op een gehackte console.. Nu moet Sony nog met zo'n programma a la ID@xbox komen, zou ook daar een heel pluspunt kunnen zijn.. dat er op de xbox one ook windows8 apps kunnen draaien is toch wel een groot pluspunt en mag zeker niet onderschat worden voor langere termijn...
Niet per se. Dat soort emulatoren worden al toegestaan op de Win8 Store.
Er staan al emulatoren in de Windows Store en Windows Phone store, als ze aan de regels voldoen en geen libraries aanspreken die niet mogen is dat dus perfect mogelijk dat deze toch op Xbox One verschijnen. Op men Surface speel ik ook nu en dan Mario of Zelda met men Xbox controller.