Google start verkoop Chromecast in Nederland voor 35 euro

Vanaf woensdag verkoopt Google de Chromecast ook in Nederland. De kleine streaming-dongle, die in juli in de Verenigde Staten uitkwam, gaat in Nederland 35 euro kosten, zo heeft Google bekendgemaakt. Het apparaat kan via de Play Store worden besteld.

De Chromecast zou per direct verkrijgbaar moeten zijn, zo blijkt uit een verklaring van Google. Het apparaat is met 35 euro omgerekend iets duurder dan in de Verenigde Staten, waar hij 35 dollar kost. Dat komt neer op 25 euro, al is dat nog exclusief btw. Het apparaat kan worden besteld via de Play Store van Google.

De Nederlandse introductie van de Chromecast komt een dag nadat de Nederlandse Play Store de mogelijkheid kreeg om films te huren en te kopen. Die kunnen naar de Chromecast worden gestreamd; het is dan ook aannemelijk dat beide introducties met elkaar verband houden. Eerder opende de muziekstreamingdienst van Google al zijn deuren in Nederland; ook die app werkt met de Chromecast.

In Nederland is verder onder meer Netflix geschikt om naar de Chromecast te streamen, evenals Plex. Andere apps, zoals de apps van de publieke omroep, RTL en betaalzender HBO, hebben vooralsnog geen ondersteuning. Volgens Google zal die ondersteuning er ook nog niet direct zijn, maar het bedrijf zegt dat dit 'hopelijk snel' volgt. De publieke omroep heeft eerder al aangegeven te werken aan Chromecast-ondersteuning.

De Chromecast kwam in juli uit in de Verenigde Staten. Het apparaat, een hdmi-stick die via usb van stroom moet worden voorzien, laat gebruikers streams 'casten' naar het apparaat, vanaf een tablet, smartphone of pc. Daarbij wordt de stream niet 'geforward' door het apparaat: in plaats daarvan wordt de url van de stream naar de Chromecast gestuurd, die hem daarna laadt. Daarnaast is het mogelijk om tabs te streamen, maar dat werkt minder soepel.

Lees ook onze review van de Chromecast

ChromecastChromecastChromecast

Door Joost Schellevis

Redacteur

19-03-2014 • 01:01

236

Reacties (236)

236
229
153
7
0
14
Wijzig sortering
Mooi dat Google eindelijk met een hardware store komt! Nu de Nexus apparaten nog!

Nexus apparaten staan er inmiddels tussen, dit is niet in het bericht opgenomen! ;)

https://play.google.com/store/devices

Nexus 5 - 16 GB - 349 euro
Nexus 5 - 32 GB - 399 euro
Nexus 7 (2013) - 16 GB - 229 euro
Nexus 7 (2013) - 32 GB - 269 euro
Nexus 7 (2013) - 32 GB LTE - 349 euro

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 23 juli 2024 10:38]

Die zullen ook beschikbaar zijn als de winkel live gaat, verwachting vandaag!

Die dongle moet altijd gevoed worden via microUSB, klopt dat?
Zie je nagenoeg nooit op de (product)foto's, maar is natuurlijk niet heel handig, if so?
Ik ken ze inderdaad, maar je ziet 't nooit groots afgebeeld, toch bedankt.
De kabel die er bijgeleverd werd is veel langer. Aangezien mijn vrije hdmi aansluiting aan de zijkant van mijn tv (Pana Vt20) zit gaf dat best wel een rommelig aanzicht. Ook de dongel zelf steekt uit. Dat eerste idd verholpen met een korte kabel die ik nog had liggen. Dat laatste maar voor lief genomen.

Zijn nu best al wat apps waarbij je local content kan streamen naar je chromecast maar bijna elk zelf opgenomen filmpje met mijn Z1 speelt niet zonder haperingen af. Nog opzoek naar de ideale app. Wel prettig dat er rap apps bijkomen.

Wel werken de synology apps uitstekend!!

Edit :
casting apps : http://liliputing.com/201...ndroid-to-chromecast.html

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 23 juli 2024 10:38]

Bij mijn Chromecast (UK Import) zat een kort HDMI verlengkabeltje, zodat je de stick flexibel kunt positioneren.

Ben benieuwd wanneer de NPO met een App voor Chromecast komt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 63975 op 23 juli 2024 10:38]

Bij mijn Chromecast (UK Import) zat een kort HDMI verlengkabeltje, zodat je de stick flexibel kunt positioneren.
Bij mij zat er ook een kabeltje bij, maar zo kort dat ie juist eerder stijf te noemen is dan flexibel, ja ik kan hem met mijn handen buigen maar die chromecast die een paar gram lukt dat niet (laat staan in een hoek van 90 graden of zelfs 180 graden)...

Gevolg is dus dat als een Chromecast al uitsteekt, je met die kabel zorgt dat ie 5 a 6 cm verder uitsteekt :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 10:38]

Heb de mijne al enige tijd uit de US.
Is toch ook niet nodig? je ziet hoe het zit en das prima, toch?
Da's ook niet handig voor een niet-smart-tv.
Dacht dat HDMI een 5v-pin had.

even opgezocht, is maar 5mA, lijkt me niet genoeg :P
Als je TV ook USB poorten bevat is het niet heel erg. Anders heb je nog een extra stopcontact nodig.
Ik heb hem juist op mijn netstroom, maar dat komt omdat hij ook niet rechtstreeks op mijn TV zit, en ik de TV dus ook niet perse aan wil zetten om er gebruik van te maken...

De versterker waar die in zit heeft enkel USB aan de voorkant en dat is lelijk om daar een kabeltje in te stoppen die weer naar achter loopt :P
Ja dat klopt.

Mits als jou tv hdmi 1.4 ondersteunt, dan wordt het via de hdmi gevoedt. Dan heb je geen voedingskabel nodig.
Ook in België zijn de apparaten te koop!
Inderdaad. En aan dezelfde prijzen als hierboven vermeld door GoT.Typhoon.

Er worden ook covers verkocht:
  • hoes Nexus 7 (grijs/wit, zwart/grijs, rood, geel): €24,99
  • bumper case Nexus 5 (grijs, zwart, rood, geel): €29,99
  • QuickCover Nexus 5 (zwart, wit/grijs): €39,99
Vreemd is wel dat verzendingkosten worden samengeteld. Verzending van een N5 is bvb. €9,99, verzending van een QuickCover is €3, en bestel je beiden samen kost het je €12,99.

Maar het bevalt me wel. Goede stap, onze landen doen eindelijk mee. Ik denk dat ik volgende week maar eens een N5 bestel...
Eindelijk inderdaad, nu nog de N10 in de winkel en ik ben tevregen.
Ik denk niet dat hij reeds beschikbaar is in België. Wanneer ik naar de site van Google ga, klik op "Chromecast bestellen", dan kan ik klikken op "via PlayStore". Maar op dat moment zegt hij nog steeds "We're sorry, there was an error. Please try again later.". Dus ik ben niet zeker of je hem al kan bestellen hoor.
In België staat de Chromecast er inderdaad nog niet tussen. Enkel de Nexus 5 en 7 en de cases.

GoT.Typhoon had het in zijn post enkel over deze toestellen en ik vermoed dat KoensSocialL dus ook enkel deze bedoelde.
Bolletje Moderator Harde Waren @GoT.Typhoon19 maart 2014 01:05
Die staan er ook al in! Zie het nieuwsbericht van gisteren: nieuws: Google verkoopt Nexus 5 en 7 in Nederlandse Play Store - update

En de pagina op Google: https://play.google.com/store/devices
Onderaan de chromeast pagina staat dit:

Ondersteunde besturingssystemen
Android 2.3 of hoger
iOS® 6 en hoger
Windows® 7 of hoger
Mac OS® 10.7 en hoger
Chrome OS (binnenkort extra Chromebooks beschikbaar).

Betekent dit dat er chromebooks in de Nederlandse playstore komen? Is hier meer over bekend, dwz iets over een chromebook van Google of deal met fabrikant?
Ik hoop het. Het Chromebook aanbod in Nederland is echt om te janken, wat 4 modellen nu? Moet je eens in de VS/UK gaan kijken...
wow de playstore werkt ook in belgie (zou google denken dat nederland en belgie nog steeds een land zijn) 8)7
Alleen jammer dat de Chromecast in België nog niet wordt verkocht. Alleen Nexus toestellen.
Als ik al die franse boeken zo zie in mijn belgische Play Store, denk ik het zomaar van niet. Verschrikkelijk is dat, je kunt het niet eens op taal filteren.
Wat is nu in hemelsnaam het nut van een ChromeCast t.o.v. HDMI dongles die streaming ondersteunen?

Een HDMI dongle waar je naartoe kunt streamen lijkt me veel handiger. Kost iets meer setup, maar dan kun je ook meer. Bijv. zowel MiraCast als Airplay streamen naar je TV.
Het voordeel van de Chromecast is dat je mobiele device als afstandsbediening dient ( je hebt je mobiel altijd bij de hand, geen extra afstandsbediening nodig of een muis). Je opent dus bijv. netflix op je mobiel, kiest een film/serie en klikt op de cast knop. Hierna wordt ie geladen op de chromecast en speelt het af. (Je streamt dus niet vanuit je mobiel, maar direct vanaf de stick) Je telefoon kan uitgezet worden bij wijze van. Op mijn N5 heb ik dan in mijn lockscreen en notifications weergave een pauze/stop knop. Hoef dus niet nogmaals Netflix te openen om stop te zetten of te pauzeren, maar kan direct vanuit de notifications of de lockscreen. Daarnaast kan je direct vanuit je Chrome browser ook streamen op je Chromecast. Dit werkt op zich, wel af en toe vertraging, maar het is nog een beta versie. En er komen steeds meer apps bij die kunnen 'casten'. Ik merk ook dat ik meer van youtube gebruik maak (hier maak ik een queue aan) en Vevo is ook wel leuk (muziekclips afspelen in prima kwaliteit) leuk voor een feestje.
En het allerbelangrijkste voor mij is PLEX! Nu kan je dus je content van je pc/mac diect streamen op je tv via plex. Dit was eerst alleen voor betaalde members van plex, maar sinds een paar dagen voor iedereen beschikbaar. Werkt hetzelfde als hierboven beschreven.
Daarnaast is de stick relatief goedkoop en makkelijk inderdaad te installeren. De stick steek je in je lcd en dan sluit je de voeding aan (indien je geen usb aansluiting hebt zoals ik voor stroom) dan is het een kwestie van minuten.
En omdat het een stick is zie je hem niet. Geen boxen ofzo verder naast je LCD. Ook handig voor de slaapkamer toch.

[Reactie gewijzigd door zokiz op 23 juli 2024 10:38]

Die HDMI dongles heb je ook in box varianten dus een HDMI stekker met een verlengde snoer. Het verschil is (correct me if i am wrong) dat Chromecast geen volledig werkende Android omgeving heeft wat je wel bij die chinese HDMI dongles/boxjes hebt. Wat benamingen RK3188 RK3288 MK908. Ik zie ook airpush dongles op de chinese sites verschijnen misschien dat de Chromecast op dezelfde manier werkt?
Jammer dat Chromecast niet beschikbaar is in België.
http://www.chromecastwinkel.nl/

Verzenden door hele Benelux voor 34,50 en volgens mij geen verzendkosten naar Belgie. (alhoewel ik dat niet zeker weet)
Ze hebben de prijs direct omhoog gegooid naar €49,99 EN ze zijn nu uitverkocht.
Ik heb hem net op amazon.de besteld voor € 35, inclusief verzending naar België. Nog goedkoper dan bij de play store, waar je blijkbaar € 3 verzending betaalt.

Een dagje of drie/vier later in je handen of bij het postkantoor :-)
Kijk, dat kan in NL nu weer niet. Ik had de chromecast al sinds tijden in mijn wensenlijstje staan maar verscheping naar NL wil amazon.com niet.
Bedankt eens kijken :)
Airtame (+- 70eur) vind ik wat te duur
HBO go heeft wel ondersteuning voor chromecast, snap niet waarom tweakers niet even research doet.

Al sinds november 2013...

http://chrome.blogspot.nl...-with-chromecast.html?m=1

[Reactie gewijzigd door Lawwie op 23 juli 2024 10:38]

Je hebt twee manieren om HBO Go te kijken:
- Casten vanaf een ander apparaat wat HBO Go afspeelt richting de Chromecast;
- De HBO app op de Chromecast draaien.

Dat laatste kan in NL niet, net als dat HBO Go op de Apple TV ook niet kan. Ziggo heeft ooit gezegd dat dit om "technische redenen" niet kan... Dit is ook hetgeen wat mij ervan weerhoudt om dit ding aan te schaffen, omdat het nu geen toegevoegde waarde biedt t.o.v. de manier waarop ik nu HBO Go kijk.

[Reactie gewijzigd door CJ_Latitude op 23 juli 2024 10:38]

Het is jammer dat HBO in nederland alleen beschikbaar is via een internet provider. In Zweden is dat niet nodig.
Chrome verandert steeds met de dag met het toegankelijk maken van zijn api
Ja maar de ondersteuning zit er al in sinds november 2013, waarom tweakers dan 4 maanden later in een nieuwsartikel zet dat er nog geen ondersteuning in zit voor HBO. 8)7
Mooi prijsje!

En een praktisch apparaat,
Met nauwelijks een interface, waardoor je direct content, vanuit je bron op je scherm krijgt.
Ik hoop wel, dat er snel eentje uitkomt met ondersteuning op de wifi 2.4 & 5Ghz banden.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 23 juli 2024 10:38]

Anoniem: 524877 @3x319 maart 2014 07:03
Het is een mooie prijs. Alleen wel jammer dat je weer een credit card nodig hebt. Die heeft niet elke nederlander.
Daar is veel en vaak over gesproken. Ga naar de Primera en koop een 3V kaart. Kost eenmalig wel een tientje, maar dan heb je een prepaid creditcard die je zelf kan aanvullen met je iDeal.
Daar is veel en vaak over gesproken. Ga naar de Primera en koop een 3V kaart. Kost eenmalig wel een tientje, maar dan heb je een prepaid creditcard die je zelf kan aanvullen met je iDeal.
In dit geval werkt die methode wel, maar dat gaat niet altijd op. Als je een account wilt registreren voor Microsoft Windows Azure, wordt een 3V kaart geweigerd.
Omdat dat met maandelijkse betalingen werkt. Dan is het voor een bedrijf niet verstandig om dat op basis van een prepaid creditcard (die term is trouwens onmogelijk, dat is dus gewoon een debitcard) te doen.

Eenmalige aankopen daarentegen wel, omdat direct het bedrag gecheckt & overgeschreven kan worden.
Heb het ook ervaren maar slaat nergens op. Ik gebruik 3vcard voor alles en ook veelal subscription services (o.a. Spotify, Netflix en Adobe Creative Cloud) en heb nooit problemen. Als saldo te laat is krijg je gewoon een mail en proberen ze het iets later nog eens. Slechte policy van Microsoft.
Ik heb het dan 2 jaar zonder problemen gedaan in de Windows Phone store.
Dus naar mijn idee kan dat gewoon. Ik had al een account en heb daar later een 3V kaart aan toegevoegd.
Dat wist ik niet eens. Bedankt voor de tip. Ga dat vandaag even doen !
Het kan goedkoper, bij verschillende supermarkten heb zoals de Albert Heijn en Vomar heb ik deze Visa Gift Cards zien hangen naast de vouchers van Spotify, Hunkemöller en bol.com.

Scheelt weer €10 als je toch alleen maar dit speeltje wilt bestellen :)
Kost wel weer 2 euro per storting, je kunt niet exact het benodigde bedrag storten en er zijn transactie kosten.

Daarnaast kost het google meer om via VISA geld te innen dan via iDeal en die transactie kosten betaal jij natuurlijk wel via de prijs van het artikel.
Je kunt tegewoordig ook een giftcard kopen, zie hier.

Ik ga me nog even meer verdiepen in het apparaatje. Zeker de optie om Netflix te kunnen streamen is wel een aardige. Ik heb een net te oude Samsung TV waarop geen Netflix app is uitgebracht. Er komt wel een mogelijkheid om het binnen korte termijn via Raspbmc naar de Raspberry pi te streamen.

edit @RonnieBiggs:
Dan niet het apparaat zelf misschien, maar wel de content. Wel vreemd overigens.

[Reactie gewijzigd door Tupel op 23 juli 2024 10:38]

Gift cards kan je niet gebruiken voor aankopen op apparaten en abonnementen.

Ik had vanochtend 50 euro credit in de store gepompt om vervolgens te zien dat ik alsnog via creditcard mocht gaan betalen....

@Tupel: Content gaat inderdaad wel. Maar daar had ik dan weer geen 50 euro voor nodig gehad. Heb overigens via een 3V Voucher de Chromecast besteld. Dat ging probleemloos.

[Reactie gewijzigd door RonnieBiggs op 23 juli 2024 10:38]

Bij T-Mobile kan je in de playstore nu met je mobiele-abbo betalen. :)
Dit kan dus niet:
De aankoop overschrijdt uw transactielimiet - Via T-Mobile kunt u maximaal € 20,- per aankoop betalen. Als u een app koopt die duurder is, kunt u een andere betalingsmethode selecteren.

Bron: http://service.t-mobile.n.../answers/detail/a_id/3226
Heb het geprobeerd om via lokale pc via de Google Play store. Daar komt dan niet de t-mobile facturatie betaalmethode in voort.

- Zal het eens proberen via de telefoon aan te schaffen.


Dit stukje hardware voor me oude HDTV is geniaal, lekker netflixen in bed doordeweeks is nu mogelijk gemaakt voor mij :)

* Update. Via de google Playstore via mijn telefoon (Samsung Galaxy S3) kan ik geen hardware aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door flexity op 23 juli 2024 10:38]

Anoniem: 524877 @marcel-o19 maart 2014 07:31
Ik heb geen Andriod telefoon dus weet niet of het mogelijk is.
Vanuit de Netflix en YouTube app op de iPad kan ik in ieder geval de Chromecast aansturen. Spotify ondersteunt het niet en Google play music heb ik niet getest.
Je kunt, zoals ik gelezen heb op het www (niet zelf getest dus), via de browser naar spotify gaan en dan in chrome die tab 'casten' naar de chromecast en zo dus wel spotify luisteren.
Dit werkt inderdaad. Helaas alleen vanaf een pc/laptop in combinatie met Google Chrome en Cheapcast.

Een browsertab vanaf je Android doorsturen werkt niet omdat de Spotify site detecteert dat je vanaf Android komt waarna je de app weer moet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door oef! op 23 juli 2024 10:38]

Ik vraag me eigenlijk af of dat werkt.
Je streamt namelijk niet naar de Chromecast, maar je verteld alleen aan de Chromecast welke URL hij moet openen (dacht ik gelezen te hebben). Dit loopt dan toch over een andere (niet ingelogde) sessie?

[Reactie gewijzigd door SWINX op 23 juli 2024 10:38]

Anoniem: 524877 @oef!19 maart 2014 08:06
Dat klopt. Ik heb thuis een synology nas en deze werkt er ook mee. Ik wil hem ook voor mijn NAS gaan gebruiken. Sinds DSM 5 is hier namelijk ondersteuning op en zoals altijd werkt dat super goed. Heb al genoeg video's gezien op yt.
Werken Mkv bestanden met een dts stream ook vanaf je synology nas?
Anoniem: 524877 @born2rule23 maart 2014 13:10
Geen idee
Inderdaad gewoon via iDEAL of Paypal betalen was toch een stuk handiger geweest.
Ik begrijp ook niet dat een groot bedrijf als Google dit niet gewoon gebruikt.
Ik heb begrepen dat er in Duitsland bij de tankstations Google Play tegoedkaarten te koop zijn. Deze werken dan ook hier. En lees nu ook dat er zelfs een website is die deze ook nog verkopen.
http://www.playcardgiftco...t-card.php?ref_id=8694136
mooi prijsje?

ik vind het wel aan de dure kant hoor.
Als je kijkt dat je t ding voor 23$ kan krijgen :s
23 USD? Waar? En de verzendkosten?

Hou je rekening mee dat in Amerika ze de belasting pas berekent als je gaat betalen in de kassa? Dus de prijs die je in winkels ziet is niet het "echte" prijs.
Als er belasting is, dat is niet in alle staten het geval, en dan kost het toch gewoon de geadverteerde $35, $29 of @Genco.osman's $23.
De geadverteerde prijzen in de USA zijn altijd ex btw, hier mag dat niet.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 juli 2024 10:38]

Amerika heeft geen BTW (VAT), wel sales tax, die per staat verschilt.
Amerika heeft geen BTW (VAT), wel sales tax, die per staat verschilt.
leg mij eens uit wat het verschil tussen de twee is dan :) Beide is belasting geheven over de verkoop van een product. :)
Nope, als je iets uit de States of een ander niet EU-land importeert en het wordt door Nederland heen naar jou gebracht kan (hoort) er btw bovenop komen. Belasting Toegevoegde Waarde, de toegevoegde waarde van het door Nederland heen transporteren. Soms een beetje koekeroekus, maarja :)
BTW is omzetbelasting. Sales tax is omzetbelasting. Het is exact hetzelfde. Dat de hoogte van de gegeven OB/sales tax niet overal gelijk is, is volkomen logisch.
FOUT

It differs from the sales tax in that, with the latter, the tax is collected and remitted to the government only once, at the point of purchase by the end consumer. With the VAT, collections, remittances to the government, and credits for taxes already paid occur each time a business in the supply chain purchases products.

BTW is door de hele keten van aankopen maar iedereen tot aan de eind consument kan betaalde BTW terug vragen.

Sales tax is ALLEEN aan het einde van de productie keten.
<offtopic>
Juist en dat is de ellende in NL.
Continue 21% rondpompen van B2B totdat het B2C is. Het gekke is dat als ik iets koop in niet NL landen zoals DE of BE etc. ik geen BTW moet betalen indien ik mijn BTW nummer kan tonen. Dat zouden ze in NL onderling B2B ook moeten doen. Scheelt gigantisch veel administartie en mogelijkheden tot BTW fraude.
</oftopic >
Dat gaat alleen over het verschil in systeem om het te innen, niet om het soort belasting. Er wordt bij beide systemen aan het eind van de schakel belassting geheven over de omzet. Alleen vindt in het ene systeem bij alle tussenschakels verrekeing plaats en in het andere niet.
Je bron zegt niet dat sales tax geen BTW is, het beschrijft slechts het verschil in heffing tussen de systemen zoals die in de VS (sales tax) en GB (VAT) gehanteerd wordt. Het eindreslutaat is in beide systemen hetzelfde en beide systemen hebben hun eigen problemen: bij ST kan handelaar A zeggen dat hij aan handelaar B verkoopt, terwijl B eigenlijk een consument die ST had moeten betalen; Bij BTW kan handelaar A met BTW aan handelaar B verkopen, waarbij hij B de BTW wel terugvraagt, maar A de BTW niet afdraagt (als ze hier in samenwerken kan dat BTW-carouselfraude zijn).
BTW betaalt iedereen die iets koopt, sales tax niet.

Dat is een fundementeel verschil. Er is een reden waarom simpele winkels die zich op de consument richten NIET mogen adverteren met de prijs zonder BTW terwijl winkels die zich op bedrijven richten dat juist wel doen.

En in America adverteren bedrijven met de prijs EXCLUSIEF sales tax.

Als je dan gaat claimen dat ze het zelfde zijn, dan loop je gewoon te lullen. Al helemaal omdat sales tax niet word/werd geheven door amazon voor online verkopen en verkopen over staats grenzen, zou bol.com eens moeten probere, "oh je bestelt uit limburg? Dan hoeven we voor jou geen btw in rekening te brengen".

De bewoording alleen al toont het verschil, de een is een verkoop belasting, de andere is een belasting op de toegevoegde waarde, het idee dat als produkten door de verkoop keten gaan, er waarde wordt toegevoegd en daar wordt een belasting op geheven.

Een groot verschil is bijvoorbeeld dat is sommige staten er een max geld op het bedrag, florida 5000 euro. Ga jij maar eens aan de belasting dienst vermelden dat je geen BTW hoeft te betalen over een bedrag over de 5000 euro. Kunnen ze ook eens lachen.

Het zijn gewoon twee totaal verschillende dingen.

Zo meteen ga je claimen dat toeristen belasting ook BTW is. Of accijns ook BTW? Moet ze allemaal betalen aan de kassa, toch zijn het niet dezelfde dingen.
BTW betaalt iedereen die iets koopt, sales tax niet.
Doorsnee bedrijven betalen BTW en krijgen het ook weer terug, waardoor ze per zaldo geen BTW betalen. Alleen de consument betaalt per saldo BTW, net als bij sales tax. Beide zijn een belasting over de omzet van de retailer die door de consument betaalt wordt.
Dat de wijze van heffing van elkaar verschilt (door de hele keten afdragen en terugkrijgen en pas aan het eind definitief afdragen of alleen aan het eind afdragen), dat er andere percentages berekend worden, dat er bepaalde minima of maxima zijn of dat je de prijzen inclusief of exclusief moet aangeven verandert niets aan het feit dat het beide per saldo belastingen zijn over de omzet van de einverkoper aan de consument.

Wanneer je Amerikaanse staten wilt vergelijken, dan moet je vergelijken met de EU (BTW percentages zijn gelijk in Nederland, maar verschillen tussen landen in de EU). Wanneer Bol.com meer dan € 100.000 naar een land in de EU verkoopt (totaal van alle verkopen naar dat land in één jaar), moet het het BTW percentage van dat land in rekening brengen en aan de belastingdienst van dat land afdragen.

Je ziet, voordat je anderen ervan gaat beschuldigen uit allerlei lichaamsdelen te lullen mag je je zelf eerst wel eens verdiepen in het belastingrecht. Zo voorkom je dat blijkt dat je het zelf aan het doen bent. :)
Het resultaat mag dan hetzelfde zijn, je geeft nu zelf al aan dat het gewoon 2 verschillende soorten belastingvormen zijn. Dus je statement was simpelweg onjuist.
Waar zeg ik dat het twee verschillende belastingvormen zijn?
Het is dezelfde soort belasting: een belasting over de omzet van de eindverkoper die uiteindelijk door de consument betaald wordt. Er zijn alleen verschillen in de systematiek van de heffing, net als er verschillen zijn in de systematiek van de heffing van BTW, VAT en Mehrwertsuer.

Mijn statemant was juist, is juist en zal altijd juist blijven, omdat mijn statement feitelijk juist is.
Sales tax of BTW is gewoon hetzelfde. Alleen de heffingsmethode is anders. De reden daarvoor is dat het geld veel eerder wordt geïnd door de blauwe rakkers. Alles wat bij ons in de winkels staat is voor een groot deel de BTW al betaald. Sales Tax is een veel betere methode voor B2B zou flink schelen in de boekhouding, maar ja de staat wil zijn centen.
En die in de staat Oregon is 0%. Handig om daar familie te hebben wonen om dingetjes te kopen ;)
En in de meeste andere staten is het ook maar 7 - 8% gemiddeld. Als je daar verteld dat wij 21% betalen kijken ze je aan alsof ze water zien branden.
Sja, en als je ze verteld over onze brandstofprijzen vallen ze allemaal om... beetje een dooddoener niet?
Ja maar als je dan weer verteld dat je maar 100 euro per maand ziektekosten betaald zijn ze weer jaloers :P
basis dan wel he.
En als je verteld wat een bosje tulpen (nu 2 euro bij de AH) of kaas (ook lokaal geproduceerde), stroopwafels (ik heb ze gezien voor $6,99), een trosje druiven of ander fruit of een paar jaar geleden DE coffee pods (koffiepads) kosten, dan lachen wij hun weer uit.
Je zeurt teveel, volgens mij heb jij geen idee wat de chromecast allemaal mogelijk maakt. 35 euro om van de slechste TV met een HDMI aansluiting of HDMI port een top smart-TV te maken. Kom op zeg. Daar hadden ze zo 100 euro voor kunnen vragen. Youtube, Netflix, Browsen het is allemaal mogelijk met de chromecast en je hoeft er alleen een PC, smartphone of tablet voor te hebben. Dit cadeautje kun je dus mooi een maandje na je het zelf hebt gehaald met moederdag cadeau doen als je uit huis woont ;)

Je hebt geen idee wat de chromecast mogelijk maakt tot straks iedereen ineens een smart-tv heeft voor maar 35 euro ;)

1x tanken is nog duurder!

Zoals je wel begrijpt zat ik hier wel al heel lang voor te wachten, en ik was van plan om in een paar weken deze zelfs te importeren tot ik al die berichten over Chromecast ondersteuning in NL zag. Bespaard me weer een paar tientjes!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 23 juli 2024 10:38]

Ik ZEUR niet.

Ik reageer alleen maar door te zeggen dat ie goedkoper is. ik heb er zelf 3 stuks meegenomen voor 23 $ de stuk. en dan vind ik 35 euro wel duur jah (is meer dan het dubbele)
Ik wil niet veel zeggen, maar je mag dan wel even een link doorsturen waar jij hem voor 23$ hebt gehaald... Eerst zien dan geloven. In Amerika kost hij namelijk ook gewoon 35$, dus tenzij je gewoon vette geluk hebt gehad zie je niemand een Chromecast voor 23$ krijgen. In NL kostte dat ding zelfs 60 euro als je hem wou importeren.

Desalniettemin, 35 euro is geen geld voor wat dit apparaatje allemaal mogelijk maakt op je TV. Dit maakt smart TV overbodig, en nu kunnen we ons weer concentreren op de TV met het beste beeld ipv apps! Een smart tv kost vaak 100 tot 200 euro duurder dan een TV zonder smart functie maar met beter beeld!
Tja, maar dan nog moet je er BTW over betalen, en dat is dus over de prijs van het apparaat EN de verzendkosten.. Uiteindelijk zal het niet zo heel veel uitmaken, tenzij je misschien mazzel hebt en je pakje niet gecontroleerd wordt. Maar dan zit je nog wel eventueel met het gezeur als er problemen zijn en je garantie wilt gaan bedingen, dan zul je toch echt in de VS moeten zijn.. Met een device van $23 zul je je daar niet zo'n zorgen om maken, maar als het $230 is wordt het al weer langzaam een andere zaak (en dan kun je er ook bijna wel zeker van zijn datie niet zomaar door de douane komt zonder dat je BTW en importbelasting moet betalen..
Tja, maar dan nog moet je er BTW over betalen, en dat is dus over de prijs van het apparaat EN de verzendkosten
Dat is niet geheel correct zie onderstaande link :
http://www.belastingdiens..._zo_ja_hoe_bereken_ik_dat
De omzetbelasting berekent u over de waarde van de goederen (waarde inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de plaats van bestemming) plus de douanerechten.
Dus in dit geval geen douanerechten, maar wel BTW, want je gaat me niet vertellen dat de chromecast inclusief verzendkosten vanuit de VS onder de 22 euro blijft...
Invoerrechten betaal je als je iets importeert dat meer dan 22 euro kost.
Heb zelf al een apple tv voor netflix enzo maar heb hem toch maar besteld. Voor dit soort bedragen kan je het gewoon even proberen :)
kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen dan zit je verder niet meer aan google vast: voorlopig nog wat hobbelig pad.

http://liliputing.com/201...ks-probably-cant-use.html
Tsja, een Raspberry Pi kost net zo veel en heeft wel ethernet (lees: kan wel BluRay bitrates streamen) en is niet afhankelijk van Google om content beschikbaar te maken. Raspberry Pi + XBMC lijkt me nog steeds de betere keus.
Behalve als je je content op een centrale server hebt en op al je devices wil bekijken.

Dan is Chromecast + Plex een veel betere optie, en ook wat consument vriendelijker.
En waarom is dat een betere optie? Bijna iedereen in mijn famillie kan perfect een raspberry pi besturen, en ik ben toch echt de enige die er echt verstand van heeft dus dit lijkt mij een non argument.
Dat is natuurlijk niet te vergelijken. Ik durf wel te beweren dat niemand in jouw (en ook in mijn) familie een raspberry pi uberhaupt aan de praat krijgt. Sterker nog, ze weten nieteens wat ze aanmoeten met een printplaatje.
je kunt ze natuurlijk ook met behuizing en besturingssysteem voorgestinsalleerd van een 3rd party halen, maar dan nog zul je een hoop moeten configureren dat ze niet zal lukken. Om nog nieteens te praten over het feit dat je dan al weer duurder uit zult zijn dan een Chromecast.

Het is gewoon een apparaatje dat geen klote kost en door iedereen met 2 handen te gebruiken is met allerlei content. Terecht dus dat het als een trein verkoopt.
Correctie, iedereen in de familie kan perfect door XBMC heen wandelen. Als er wat mis gaat dan hebben ze jou nodig.

En met "veel betere optie" doelde ik meer op het "op al je devices" gedeelte van mijn comment.
Dit zal ook voor PLEX gelden, dus in dat opzicht is het ook een non argument.
Dat heb ik al met XBMC en een Synology NAS. Alle content en de XBMC library staan op de NAS en alle XBMC devices maken gebruik van deze library. Qua gebruiksvriendelijkheid heb je een punt, maar het is zeker niet onmogelijk je content te centraliseren met XBMC.

http://quixventure.com/20...er-for-xbmc/#!prettyPhoto
Tja, met een RBP en xbmc kan ik geen netflix streamen (zelfs op een x86 systeem is het een hel omdat je vanuit xbmc een full screen chrome sessie moet gebruiken, clunky), nadeel aan de chromecast is dan weer dat de ondersteuning voor content (net als bij de appletv) extreem beperkt is, je wordt al gauw gedwongen om te transcoden via plex of toevallig geluk hebben dat je je lokale content via chorme kan pushen naar de chromecast.

Wel weer treurig dat er weer zon 15% opslag op zit kwa prijs aan deze kant van de plas, nog bovenop de BTW, het is op deze prijs natuurlijk niet veel (+/- 5 euro) maar bedrijven zouden prijzen toch gelijk moeten trekken al was het maar vanwege het principe (niemand vind het fijn om genaaid te worden)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 23 juli 2024 10:38]

Maar op een Raspberry Pi kun je geen netflix gebruiken
Anoniem: 256386 19 maart 2014 01:07
Kan je toch beter 3 maanden wachten op de opvolger?
Dat leek mij ook... Daarnaast was de Chromecast geruime tijd voor $25 te verkrijgen, of 17 pond, dan is €35 wel wat veel, zeker gezien het alweer "een oud beestje" is en de opvolger verwacht wordt.

Maaaaaar, ik ben allang blij dat het nu verkrijgbaar is hier. Was te verwachten, nu ze Play Movies ook net deze week in Nederland hebben uitgebracht. (Of meer, aangezet)
$25? Waar dan? En zonder verzendkosten? 35 euro is al hartstikke weinig.
Een goede 7 maanden terug als ik mij niet vergis. In de hele US of A. Nou was daar de standaard prijs ook $35, maar ze hebben em een tijd lang als promotie voor minder aangeboden.
Vrienden in de UK hebben ook hun Chromecast voor minder dan 35 gekocht zo ongeveer een jaar terug.

Ik zeg niet dat je em in Nederland voor minder kunt krijgen, maar ik vind de prijs niet meevallen. Des te meer niet, omdat zoals ik al aangeef, er al een nieuwe versie op stapel ligt.

Oh en ik heb em ook gehad, vorig jaar Augustus voor ~€21.
Niet om bijdehand te doen, maar heb je een bron van deze'nieuwe versie'? Ik zie namelijk niet in wat verbeterd kan worden, en t lijkt alsof men vindt dat er elk jaar een nieuwe versie van alles uit moet komen sinds de iPhone.
Ik moet deze nog uitproberen maar na een jaar klooien met Android-sticks (mk908, cx919, mx2) heb ik er een punt achter gezet en alles de deur uitgedaan omdat ik helemaal kriegel werd van de wifi-problemen en de lag op al die sticks. Gamen was echt niet te doen, hd streamen uiteindelijk alleen bekabeld met een usb-lan ding, dus had ik uiteindelijk ook een usb-hub nodig en een iPad-lader omdat de standaard adapters niet genoeg stroom leverden, en bleef er niet veel over dan een slecht uitvergrote versie van je mobiel of tablet op 40" bekijken. Nu superblij met mijn NUC die alles vervangen heeft en maar iets duurder was (€120, ik had nog wel wat schijfjes en ram liggen).

Deze Chromecast (misschien niet helemaal te vergelijken met een Android-stick) heeft volgens mij een 1.2 dual cpu, die android sticks hadden quadcores 1.6 en dubbel geheugen. Ik kan me niet voorstellen dat ie beter presteert dan de vorige sticks, maar ik ga het ervaren.

[Reactie gewijzigd door Benno de Bruin op 23 juli 2024 10:38]

Een puntje: Het OS wat op de chromecast draait is super geoptimaliseerd voor die hardware, iets wat Android niet lukt.
802.11ac? Volledige 1080p of zelfs 4k ondersteuning? H.265?
Niet dat ik 802.11ac of 4k ondersteuning nodig heb, maar er zijn zeker nog verbeterpunten.
Vergeet niet dat we hier in Nederland ook nog zoiets hebben als "thuiskopieheffing" en dergelijke.
Bron waarin deze opvolger aangekondigd word?
Anoniem: 256386 @sfranken19 maart 2014 01:18
Geen bron. Maar je mag tegenwoordig wel vanuit gaan dat elk jaar een opvolger komt.
De hardware is dan weer up to date.
Als de hardware doet wat hij moet doen zou Google gek zijn 'm te vervangen. Dit soort dingen zijn niet van die prestige paardjes als smartphones, tables of laptops.
Misschien dat ik de plank mis sla en dat er inderdaad binnen nu en ~3 maanden een nieuwe aangekondigd word. Dan duurt het echter nog een tijdje voordat hij hier uit is.
Dat is niet de opzet van Google. Het moment dat er consumeerbare media via Play beschikbaar is in een regio, moeten Google / Nexus apparaten ook gewoon meteen beschikbaar gemaakt worden.

Ze werken / werkten aan een versie van deze Chromecast met meer buffer, die via hogere snelheden bijvoorbeeld hele films / series kunnen binnenhalen na aanschaf vanaf Play. Geen rechtstreekse opvolger van deze "stick" maar er komt wel degelijk een nieuwe TV-interface van Google. (met oa Drive en Printer support)

De bron is simpelweg een zooi "gelekte" informatie uit een overzicht van nieuwe APIs van Google. Duik in de HTC geruchten molen en ontdek dat er nogal een gedoe is met hun nieuwe firmwares en de nieuwe Android update die support voor dit alles gaat mogelijk maken.
Het ding kost 35euro, geen 350. Dus om nou te wachten. Als er over 3-4 maanden een opvolger mocht zijn heb je al maanden plezier gehad van deze.
Lokale content kan je dus niet via dit apparaat tonen? Bijv. een foto of filmpje?
Daar zijn apps voor van andere ontwikkelaars. Google ondersteunt dit (nog?) niet in de officiële app
Er zijn ook apps die je locale content (filmpjes, foto's) van je mobiel naar de tv kunnen casten. Ik heb Allcast op mijn N5 geinstalleerd en dat werkt prima.
Anoniem: 16328 @gabba2519 maart 2014 17:35
Je kunt Plex gebruiken. Hiermee kun je van alles streamen. Je moet wel Plex installeren op je NAS of computer.
Maar, is een Raspberry Pi net zo plug-and-play als een Chromecast?
Daarbij is een Raspberry Pi ook nog duurder dan een Chromecast (behuizing, SD, eventueel wifi-kaartje, voeding, USB kabel komt daar nog bij)

Keuze snel gemaakt voor de meeste ;)
Daarnaast is XBMC op de RPI rete-traag, iets waar je op den duur wel een hekel aan krijgt.
Nee, om die reden gebruik ik liever iets anders dan een rpi, Voor 100 euro kan je al een AMD htpc bouwen. Maar een Chromecast lijkt me ook wel interessant qua prijs en legale streaming.
Met een beetje overclocken en de juiste skin & settings valt de traagheid reuze mee.
De nieuwste beta's zouden sowieso sneller moete reageren, dus daar wordt ook nog aan gewerkt.
Daarnaast ondersteund de RPi CEC, zodat je niet NOG een afstandsbediening nodig hebt. (of een telefoon bij de hand moet houden).

Het enige nadeel (en ook de reden dat ik al een Chromecast heb) is dat Netflix niet werkt op een RPi (en ook niet op een x86 HTPC waar geen Windows op staat, en als je er wel Windows op zet, dan nog is het een lelijke hack (Chrome fullscreen draaien)).
CEC met rpi en xbmc werkt ook niet altijd helemaal goed, niet alle toetsen werken dan zoals de cijfertoetsen niet, maar dat kan ook aan mijn LG tv liggen.
Overclocken begin ik niet aan, het moet gewoon out of the box snel zijn, skins zou kunnen ik weet alleen niet welke, de meeste zijn zwaarder dan Confluence.
Nee, de RPI is voor mij meer geschikt als meterkast servertje.
Licht overklokken (naar 800MHz) is geen probleem (Ik moest toch in de config.txt zijn om de mpeg2 license toe te voegen).
Confluence ZONDER rss feed is al een stuk beter, Amber is net iets vlotter (en past beter in mijn interieur dan het blauw van Confluence :-))

Je hebt gelijk dat de LG's wat moeilijk kunnen doen qua toetsen layout.
Mee eens. Een Pi is handig als je iets goedkoop en makkelijk op te zetten wilt hebben, maar als je bereid bent om een paar tientjes meer uit te geven om iets zelf te bouwen of een 2de handse NUC koopt, heb je er zeker over langer termijn profijt van als je XBMC of een andere media suite wilt gebruiken. Heb je eventueel ook de optie om Windows te gebruiken wat handig is als je een applicitie wilt installeren om volledige BD structuren te kunnen lezen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 23 juli 2024 10:38]

Idd heb dat ding ook gehad , pff super traag met xbmc.
Heb nu een boxee box op de kop getikt met xbmc op een usb stick dat gaat super...
Ik draai op dit moment openelec met 13.0b2 en het is alles behalve traag, ja het gaat nog niet zo extreem soepel als op mijn htpc maar traag is het zeer zeker niet, er zit voor 99% geen lag meer in de UI sinds 13.
Is de Chromecast eigenlijk niet meer dan een 'vrij domme' draadloze verbinding tussen je PC/Smartphone en de TV? Iets wat opzich best handig kan zijn ... maar goed, na het zien van de review van Tweakers sla ik hem toch maar even over.
Het voordeel aan de chromecast is dat je niet van server > telefoon > device streamt maar dat je direct van server > device streamt. Je telefoon dient als afstandbediening en kun je in principe uit zetten omdat deze niet meer actief in het proces mee doet. De apple TV werkt wel volgens het eerste concept dus de werking van de chromecast is daarin iets beter (voorheen bezitter van de apple TV, tegenwoordig de chromecast).
het zijn de apps die dom zijn om op n juiste manier de gegevens door te sturen naar de Chromecast. De Chromecast zelf is 24u pd bezig te wachten op een inkomend opdracht. In het filmpje streamen ze content vanaf een tablet via de app Tweakcast. Denk dat deze app nog in een beta fase zit. Apple's variant mbh Bonjour die standaard op elk pc laptop tablet of mobiel is geinstalleerd werkt vrijwel altijd probleemloos (ios 7 buiten gelaten). XBMC bijvoorbeeld kan Airplay aan en deze installeer ik op me laptop en sluit hem aan op me tv. Vervolgens kan ik op me iPad alles en echt alles laten streamen naar me laptop. Voorbeelden hiervan zijn Moviebox, Youtube, Safari filmpjes...ideaal. Voor Android zijn er teveel stream (cast) apps waardoor er geen eenheid bestaat. Hadden ze beter moeten doen. Alles streamen gaat niet wat erg irritant is!!!! Maar dat komt door ervaring met Apple's systeem.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.