Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: OPSLAGHOND

Sony heeft woensdag zijn eigen virtual-realityheadset voor de PlayStation 4 aangekondigd. Project Morpheus beschikt over een resolutie van 1920x1080 pixels en werkt samen met de PlayStation Camera en Move. Voorlopig gaat het om een prototype.

Sony maakt al jaren head mounted display-brillen, zoals de Sony HMZ-T2 Personal 3D Viewer, maar dat zijn viewers die simpelweg films of gamebeelden weergeven. Nu heeft het Japanse concern Project Morpheus aangekondigd, die je in games bijvoorbeeld opzij laat kijken als je je hoofd beweegt en waarmee het direct de concurrentie met de Oculus Rift aangaat.

Sony heeft nog weinig details bekendgemaakt over de vr-bril en het gaat dan ook nog om een prototype. Wel is duidelijk dat deze een resolutie van 1920x1080 pixels en een gezichtsveld van 90 graden biedt. Er zit accelerometers in de headset en ook een gyroscoop en de PlayStation Camera speelt een rol bij het tracken van hoofdbewegingen. Ook werkt Project Morpheus samen met de DualShock-controllers en met Move.

Nu maakt de bril nog verbinding met de console via draad, maar Sony streeft ernaar de headset draadloos te laten functioneren. Sony claimt al drie jaar aan het project te werken. Het bedrijf demonstreert de virtual-realityset tijdens GDC 2014 die deze week in San Francisco plaatsvindt.

Microsoft werkt volgens bronnen van The Wall Street Journal ook aan een virtual-reality-headset. Microsoft zou al langere tijd bezig zijn met een project genaamd 'Fortaleza', dat 'een pakket aan ervaringen dat exclusief voor Microsofts Xbox-producten' zou moeten leveren. Bovendien zou Microsoft tot nu toe één patent hebben aangevraagd met betrekking tot virtual reality.

Sony Project Morpheus

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Erg interessant deze ontwikkelingen op VR gebied.
Hopelijk komt er nog meer concurrentie van de overige Tech bedrijven en dan zitten we in 2015 met mooie hardware op ons hoofd.

Handig om te weten uit andere bronnen:
"There's positional head tracking, a 3-meter working volume with full 360-degree tracking that works with the PlayStation Camera"

"The dev kit also has a "breakout box" between the headset and your television (akin to the original Oculus Rift dev kit)"

Verdere Project Morpheus specs:
Panel Size: 5 inches
Panel Resolution: 1920◊RGB◊1080 (960◊RGB◊1080 per eye)
Connection interface: HDMI + USB

Wat nog mooier is om te melden is dat Sony in zijn bril een Sound systeem wil gaan inbouwen, of als optie gaat aanbieden (binaural tech?) welke een illusie gaat creŽren dat je in de wereld staat en het effect van 60 speakers rondom je hoofd gaat na bootsen.
Ik kan niet wachten om hem te proberen.

[Reactie gewijzigd door Luxurydiver op 19 maart 2014 07:59]

Volledige lijst met specificaties van de headset:

Component: Processor unit, head-mounted unit
Display Method: LCD
Panel Size: 5 inches
Panel Resolution: 1920◊RGB◊1080 (960◊RGB◊1080 per eye)
Field of View: 90 degrees
Sensors: Accelerometer, Gyroscope
Connection interface: HDMI + USB
Function: 3D audio, Social Screen

During the presentation, Sony also detailed a number of other hardware attributes, including:

- 90 degree field of view
- 1000Hz tracking
- 3 meter working volume
- Full 360 degrees
- Supports forward prediction
- DualShock 4 and PS Move with the same camera
- True spacial sound, synthesized by stimulating the human ear.
- Highly Adjustable
- Comfortable for Prolonged use
- Direct on-board audio jack for headphones.
- 'Social Screen feature' mirrors experience onto TV (Allows for unique asymmetric gameplay)
- No weight placed on nose or cheeks.
http://www.computerandvid...s-vr-tech-specs-detailed/

Volgens deze site is een Motion sensor aan de zijkant van de headset te monteren.

http://www.computerandvid...roject-morpheus-revealed/
Hopelijk kan de DS4 controller ook in de headset worden geklikt, deze beschikt immers ook over de move-sensoren.

Ook ben ik benieuwd of het niet mogelijk zou zijn de tv voor de orientatie van de bril te gebruiken. Waarbij de camera dus op de bril gemonteerd is en de tv bepaalde vormen weergeeft als baken voor de oriŽntatie.
De specs vergeleken met de Oculus Rift, (Dev kit en HD versie):

Dev kit
Panel size: 5,6 inches (14,2 cm)
Panel resolution: 1280x800 (640x800 per oog)
Kijkhoek: 110 graden horizontaal en 90 verticaal

HD
Panel size: 7 inches (17,8 cm)
Panel resolution: 1920x1080 (960 x 1080 per oog)
Kijkhoek: 110 graden horizontaal en 90 verticaal

Het gemiddelde menselijke oog heeft een gezichtsveld van tot 180 graden horizontaal en 100 verticaal. In de werkelijkheid is het horizontale gezichtsveld rond de 90 graden horizontaal per oog (gefocust), ofwel 180 graden bij elkaar.
Dus het gezichtsveld lijkt laag, maar m.i. is dat ook niet nodig. Je ogen ga je hierdoor minder bewegen en je draait je hoofd meer.
Ook best natuurlijk, kijk maar eens om je heen. Je ogen beweeg je bij kleine afstanden en verder draai je je hoofd.

De schermgrootte is vrij laag met 12,7 cm (5 inches), maar zou tijdens de ontwikkeling nog groter kunnen worden, natuurlijk.

Al met al prachtig dat Sony een VR-bril op de markt wil gaan brengen, verbonden aan de PS4. Het voorspelt een mooie tijd als je van gamen houdt...!

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 19 maart 2014 10:07]

Ik hoop vooral dat de verschillende systemen redelijk compatibel met elkaar blijven. Niemand is gebaad bij allemaal aparte ecosysteempjes omdat dat de totale doorbraak van VR is de weg zal zitten. In dit geval zou dat moeten betekenen dat een ontwikkelaar gemakkelijk zowel voor de Oculus Rift als voor dit Sony apparaat kan ontwikkelen.

Concurrentie is goed, maar houdt het aub makkelijk voor de ontwikkelaars die VR uiteindelijk een succes moeten maken.
Jach, nee :P

We zitten toch al met de console war samen met de PC.
Ik bezie in dit opzicht de consoles meer als een F1 playground en de waardige dingen mogen dan overkomen naar de PC,of omgekeerd.
Best dat ze eerst van alles proberen en dan zal hopelijks het beste systeem wel bovendrijven.

Zie het beetje als met de nieuwe steam-controller, er mag best nog iemand de moeite doen om eens buiten de bestaande lijntjes te denken, als je slechts 1 standaard hebt, is er ook geen kans op innovatie
Het leek lang stil te zijn rondom VR en HeadTracking.

Van de Naturalpoint TrackIR zijn wel wat versies uitgebracht en is er wel wat gameondersteuning maar er is verder weinig tot zelfs geen concurrentie te vinden eigenlijk. Ondanks dat veel gamers staan te springen om meer immersie in een game te krijgen.

TrackIR werkt wel en is een leuke gimmick, maar nog niet optimaal. Mede ook omdat je je hoofd van het scherm moet draaien (afhankelijk hoe gevoelig je de headtracking zet). En een keer niesen of wegdraaien en de camera heeft moeite om de positie van je hoofd in een ruimte te bepalen.

Vooralsnog leuke ontwikkelingen. Hopende op voldoende support van ontwikkelaars. Volgende stap ook virtuele interactie in een game door middel van een VR handschoen?
In theorie wel leuk, maar is de ps4 wel krachtig genoeg om hier fatsoenlijk mee om te gaan? de huidige consoles hebben uit zich zelf toch al moeite genoeg met full hd? Of kost zo'n VR headset niet zoveel rekenkracht?
Ik denk ook niet dat we op dat vlak het 'nieuwste van het nieuwste' moeten verwachten. Ik verwacht eerder een mix van PS2/PS3-niveau graphics; met relatief minder complexe graphics dan moderne nieuwe games. Maar als het VR-effect daardoor juist beter gerealiseerd kan worden dan heb ik daar persoonlijk geen bezwaar tegen. Ik zou best een VR-versie van Wipeout HD/Pure willen; of een 'remake' van BioShock met VR support :)
Nee, zo'n VR headset kost niet echt veel meer kracht, immers gaat het hier dus sowieso niet om 1920x1080 per oog, maar net als bij de Oculus om 960x1080 per oog. En de resolutie ansich is ook niet het probleem, het probleem komt van hoe complexe dingen je wilt laten tonen (hoe meer objecten, hoe meer kracht nodig is)..
En VR is echt een compleet andere belevenis IMHO als naar een vast scherm zitten kijken, dan is zo'n hoge resolutie niet eens perse nodig (maar hoe hoger hoe beter natuurlijk, dat is zeker)..
Tweet van John Carmack:

"Calibrate PS4 VR expectations: a game that ran 60 fps on PS3 could be done in VR (stereo 1080 MSAA low latency 60 fps) on PS4."

https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/446271995668217857
Een beeldverhouding van 21:9 in deze VR-brillen zou natuurlijker overkomen denk ik.
Dat lijkt mij ook. Maar ik weet niet hoe het dan met het upscalen gaat, de spellen zijn nu al omhoog geschaald en dan nog eens uitrekken. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het moeilijk uit te voeren is.
Als het spel de VR bril herkent kan er toch ook voor worden gekozen voor een 21-9 verhouding. Simpelweg extra pixels in de breedte rekenen en minder in de hoogte en dan hoeft het ook niet ten koste te gaan van de framerate.
Ik maak me eerder zorgen over de 90 graden FOV.
Daar erger ik me altijd kapot aan wanneer ik een (console port) spel speel met 90FOV die je niet kunt aanpassen.

90 graden voelt mijns inziens te onnatuurlijk aan en maakt mij serieus misselijk.
Ik kan er wel aan wennen wanneer ik zo'n spel ťcht wil spelen maar het blijft onaangenaam.

Gezien mensen +- 120 graden (binocular) FOV horizontaal hebben en zo goed als 180 graden totaal (neus zit in de weg voor volledig binocular) vind ik 90 toch echt te laag.
Van een serieuze 'VR' bril verwacht ik toch echt wel beter dan 90 graden.
Mits de precieze hoog genoeg is heb je minder field of view nodig op dezelfde resolutie dus je ziet meer pixels in de verte, met bewegingen zie je dan alsnog 10000:9 ;)
Niet echt, het idee is nou juist dat het scherm je hele blikveld vult. Dus niet zoals een TV dat je naar een rechthoek zit te kijken.
...een gezichtsveld van 90 graden ...
Toen ben ik afgehaakt. Dat is bijna de helft van je werkelijke zichtsveld. Lijkt mij een bril met tunnelvisie.
Da's anders een stuk breder dan het gezichtsveld van je TV (zo'n 30 graden?). Bovendien wordt het beeld natuurlijk ook minder scherp als je breder gezichtsveld wil, dus het blijft een kwestie van een optimum tussen grootte en scherpte.
Overigens gaat het hier nog steeds om een prototype, dus specs staan nog zeker niet vast.
Het gezichtsveld van de TV zoals jij dat bedoelt is puur afhankelijk van de grootte van je scherm en hoe ver je er vanaf zit (ga je bovenop je tv zitten dan heb je zo goed als 170-178 graden 'gezichtsveld' dat uit beeldscherm bestaat).

Maar dat is helemaal niet 'de FOV' (Field of View) waar het hier over gaat. Dit gaat over de weergegeven FOV *op* het scherm, en daarin is 90-105 graden gangbaar, ook op een TV. Veel mensen vinden 90 graden inderdaad te weinig maar het Ūs voldoende, al komt het op een 16:9 aspect al gauw wat 'afgesneden' over. Dat kan weleens heel anders zijn hier omdat er een res van 960x1080 per oog is. Dan is 90 graden niet zo gek meer, net zoals 90 graden FOV veel minder onnatuurlijk lijkt op een 4:3 scherm.

@0vestel0: als je echt wenst dat je FOV gelijk is aan je werkelijke gezichtsveld dan zal dat eruit zien alsof je door een groothoeklens aan het spelen bent. Heb je Borderlands 2 dan kun je er eens mee spelen, je zal zien dat boven de 105-110 het er allemaal wel erg apart uit gaat zien... Ook je 'echte ogen' kijken niet tegelijkertijd naar 170 graden voor je, je hebt een zgn 'focus' net als een camera dat heeft. De 'tunnelvisie' ontstaat JUIST met een erg hoge FOV terwijl het beeld er met een lagere 'platter' uit ziet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 maart 2014 09:23]

"Maar dat is helemaal niet 'de FOV' (Field of View) waar het hier over gaat. Dit gaat over de weergegeven FOV *op* het scherm, en daarin is 90-105 graden gangbaar, ook op een TV. "

Nee, het gaat in deze hele discussie over het blikveld van het scherm in de bril.
Bij een vr bril moet het beeld hoe dan ook gegenereerd worden met een fov dat overeenkomt met het blikveld van de bril.
Bij deze sony kijk je als het ware door een soort duikmasker naar het beeld. Dat komt omdat het blikveld slechts 90 graden is.
Wat dat betreft dekt de oculus dus veel meer en bijna je hele blikveld wordt bedekt met pixels.

Tiimmeh heeft dan ook gelijk alsie zegt dat het beeld minder scherp wordt als je het over een groter oppervlak uitsmeert.
De oculus rift lost dat probleem deels op door slimme lenzen te gebruiken waardoor de pixeldichtheid in het midden van het blikveld hoger is dan aan de zijkanten. Hierdoor heb je wel het gevoel dat er overal in je blikveld beeld zit maar wordt de resolutie vooral nuttig toegepast op de plekken waar je het meest kijkt, dus recht vooruit.

"@0vestel0: als je echt wenst dat je FOV gelijk is aan je werkelijke gezichtsveld dan zal dat eruit zien alsof je door een groothoeklens aan het spelen bent. "

Niet met een vr bril. Daar wil je dus dat je blikveld 1-op-1 overeenkomt met de projectie in de helm.

Op een plat 2D scherm kan je wel wat spelen met vof, maar met een tracking helm wil je dat absoluut niet omdat het je verwart.
Eigenlijk zou je bij normale schermen ook het fov van de game moeten aanpassen aan hoeveel ruimte je monitor inneemt in je blikveld. Alleen is het dan zo dat onder de meeste omstandigheden de fov zo laag zou worden dat het spel onspeelbaar zou worden. Gelukkig kunnen je hersenen een platte projectie redelijk goed omzetten naar de juiste verhoudingen en kom je weg met hogere fov's.
Maar met een head tracking helm wordt het moeilijker. De stereoscopische cues in combinatie met een verkeerd afgestelde fov zullen tot rare resultaten leiden.
Ik game op me beamer. Dan zit ik 3.5m van een scherm van 110inch / 275cm Dus 30 graden lijkt me vrij weinig.....En je zal je verbazen hoe ideaal zo een schermafmeting is. Heb normaal een 50inch tv en die lijkt ineens ontzettend klein als het scherm weer omhoog gaat. Zou nooit meer anders willen gamen.....vooral kleine details met shooters enz is het perfect voor
Met die afmetingen beslaat je scherm overigens minder dan 46 graden op je blikveld..
Same here.... als het gezichts veld kleiner wordt, dan is de kans op misselijkheid groter.
1920x1080 resolutie dan moeten er eerst games zijn die dat native draaien op de next gens...
voor de rest wel een leuke ontwikkeling ben heel benieuwd wanneer hij ook echt wordt uitgebracht.
En nog met minimaal 60-90 fps. Waarschijnlijk gaat het bij de beginnende VR-games niet om high-fidelity maar om presence te bereiken. Dus zullen ze grafisch wat teruggeschroeft worden.
De ps4 kan bijvoorbeeld unreal tournament met 9000fps draaien :p
Dus geen titanfall graphics maar wel VR :p
die resolutie ansich is niet zo het probleem, het probleem gaat em meer zitten in hoeveel objecten etc je wilt tonen.. zelfs 4K moet te doen zijn op de PS4 voor bepaald soort games..
Overigens is het dus ook 1920x1080 / 2 (ofwel 960x1080 per oog)..
Opvallend is dat ze de playstation camera gaan gebruiken.
Dus naast de VR bril zal je ook de camera moeten kopen. Nu zullen ze die vast bundelen, maar het blijft vreemd dat ze nu techniek ontwikkelen die afhankelijk is van andere devices die standaard niet bij de PS4 worden geleverd.
Ze ontwikkelen nu techniek (die dus nog niet op de markt is) die afhankelijk is van devices die nu nog niet geleverd worden bij de PS4. Misschien wordt tegen de tijd dat de introductie daar is, de camera wel gewoon standaard meegeleverd. Ik zie het probleem eigenlijk niet echt?

Moet je dan bij elk product dat je verkoopt standaard de accessoires meeleveren die je nodig zou kunnen hebben voor toekomstige accessoires wanneer een product verder ontwikkelt? Dat is gekkenwerk. En dat doet geen ťťn fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 19 maart 2014 12:46]

De camera zal waarschijnlijk worden gebruikt om de positie van je hoofd in de ruimte te volgen. Nodig voor bewegingen buiten de X,Y,Z rotaties.
Wat zijn de gevolgen van het dagelijks gebruik van zo een ding? En krijg je geen afdruk van die bril rond je ogen.
Op de Playstation Blog is dezelfde vraag gesteld; antwoord van Yoshida: "It feels very natural when you use it, but we are working with medical experts."

Dit is natuurlijk geen garantie, maar men houdt het dus wel in de gaten :)
Wat zijn de gevolgen van het dagelijks dragen van een ski-bril? Ja je zal kringen krijgen op je voorhoofd door het drukkende materiaal wat na enkele uren gewoon wegtrekt. Daarnaast is er geen 'eye-strain' voor je ogen met deze apparatuur door de 'oneindige' lenzen die er in zitten waardoor je ogen niet focussen op iets dichtbij, maar op iets veraf.
Dit zat er al wel even aan te komen natuurlijk, maar blijft wel mooie techniek. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen, want een dergelijk project is vooral van de games afhankelijk of het een succes gaat worden.

Opvallend om te zien dat de PS Camera niet genoemd wordt om games te besturen, gezien dat een aardige toevoeging kan zijn om handbewegingen/gebaren mee te nemen in de besturing.

Het lijkt er verder op dat Microsoft ook met een dergelijke toevoeging komt en daarbij is de kans natuurlijk erg groot dat ook de Kinect geÔntegreerd wordt in de ervaring. Ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen.

Is er eigenlijk bekend of deze ook voor de PC gaat werken of alleen Playstation producten? Want als dat wel is dan kan de Occulus Rift wel inpakken denk ik. Die moeten hun systeem wel erg goed opzetten, willen ze het gaan winnen van een grote naam als Sony die toch wel wat meer ervaring zal hebben op dit gebied (gezien ze al jaren vr-brillen maken).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 maart 2014 08:11]

Dit zat er al wel even aan te komen natuurlijk, maar blijft wel mooie techniek. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen, want een dergelijk project is vooral van de games afhankelijk of het een succes gaat worden.

Opvallend om te zien dat de PS Eye niet genoemd wordt, gezien dat een aardige toevoeging kan zijn om handbewegingen/gebaren mee te nemen in de besturing.
Zie het artikel "Er zit accelerometers in de headset en ook een gyroscoop en de PlayStation Camera speelt een rol bij het tracken van hoofdbewegingen"
PS Eye heet al een tijdje anders..

On-topic: Ben erg benieuwd naar deze ontwikkeling, denk dat het de droom van iedere gamer is om je dichterbij je spelwereld te brengen. Vooral in first person shooters kan dit heel erg gaaf worden, of misschien nog wel beter.. The Elder Scrolls (of soortgelijke first person RPG)
Vraag me alleen af hoeveel tijd Sony nog nodig heeft om dit echt te vermarkten, en daarnaast wat voor effect dit eventueel heeft op de 4K (niche) markt.
Even aangepast met wat ik bedoelde.

Ik vraag me af of het in RPGs wel zo boeiend gaat zijn. Dat zijn niet echt in-your-face spellen. Het zal verder geen effect hebben op de 4k markt, want met een dergelijke bril heb je geen scherm meer nodig. En ik denk dat je zo'n scherm juist neemt omdat je er wat mee wilt doen :+

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 maart 2014 08:13]

Een draak die ineens voor je staat en vuur in je gezicht spuwt? Pijlen die rakelings langs je gezicht vliegen?

Overigens spreek je jezelf nogal tegen, het heeft geen effect op de 4K markt want als je zo'n bril hebt, heb je geen TV meer nodig? 8)7
Er is geen directe concurrentie tussen een 4k tv kopen en een vr-bril kopen. Dus in die zin denk ik niet dat je de markt van 4k schaad door vr-brillen.
Ik heb een oculus rift dev kit, en ik kan je uit ervaring vertellen; een first person rpg is erg gaaf in vr.

De wereld van skyrim is super gaaf in vr!

Ik ben zelf blij dat sony hiermee komt. Hopelijk gaat dit de adoptie van VR versnellen.
De kracht van RPG's als de Elder Scrolls en Fallout series is juist het gevoel dat je in een andere wereld rond loopt. Juist in dat soort spellen zal VR een enorme meerwaarde hebben.
Ik hoop wel dat ze em niet PS4 only maken en dus gewoon ook fatsoenlijke drivers uitbrengen voor de PC (immers zouden die er wel moeten zijn omdat er ontwikkeld wordt op een PC).
Volgens mij is er al gezegd dat het (voorlopig) PS4 only zal zijn, dit ook ivm de benodigde camera, en optioneel ook de Move. Maar technisch gezien is het natuurlijk mogelijk; het zou Sony sieren als ze de boel enigszins openstellen voor andere platforms.
De move is niets meer dan een bluetooth device, en die werkt ook perfect met de huidige PS3 camera die wel gewoon een normale USB stekker heeft..
Het wordt voor mij in iedergeval geen aanschaf als deze PS4 only gaat worden, veel te duur om alleen aan de PS4 te kunnen hangen..

Ondertussen heb ik mn pre-order voor de Oculus Rift DK2 al staan.. ;)
Klopt, maar de nieuwe PS4 camera is (zoals ik het begrepen heb) nodig voor Morpheus. Of dit technisch ook echt zo is is natuurlijk te betwijfelen :)
Ziet prijs van de Sony HMZ-T2 Personal 3D Viewer naast het artikel staan en vraagt zich af hoe veel deze mooie gadget mij moet gaan kosten straks... :P
Ik denk dat de Sony HMZ-T2 Personal 3D Viewer nogal een nicheproduct was, iets luxieus. Deze zal voor Sony waarschijnlijk de bedoeling worden (hopelijk) als een bijproduct van de PS4. Iets wat je bijna zult moeten hebben voor je de PS4 volledig kunt benutten. Dus hopen dat ze de prijs op 400max houden, anders is 'm duurder dan de PS4 zelf..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True