Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

De vr-headset die Sony Computer Entertainment ontwikkelt voor de PlayStation 4, maakt gebruik van de lichtjes die zich bevinden op de PlayStation 4 DualShock-controllers. Eerder was niet duidelijk waarom die lichtjes niet uitgeschakeld konden worden.

Virtual-reality-headset Project Morpheus heeft de lichtjes op de controllers nodig om hun bewegingen te kunnen volgen, zo legde Sony uit aan Techradar. Dat was dan ook de reden dat Sony al bij de release van de PlayStation 4 aangaf dat de lichtjes op de DualShock 4-controllers niet uitgeschakeld konden worden. Nu blijkt dat dat altijd al aan Project Morpheus te 'danken' was.

"Het was onze afdeling die zei dat die lichtjes erop moeten zitten, omdat het nodig is voor tracking", verklaarde designer Jed Ashforth tegenover Techradar. "Toen al die controllers zes maanden geleden op de markt kwamen en iedereen met klachten kwam, zoals: 'Hij reflecteert in mijn televisie', dachten wij: 'Oh nee', omdat we niemand mochten vertellen waarvoor het diende."

Sony's vr-headset werd in maart aangekondigd onder de naam Project Morpheus. Het apparaat werkt samen met de PlayStation Camera en Move, en toont beelden in een 1920x1080-resolutie. Verwacht wordt dat Sony op de E3-gamebeurs, die volgende maand in Los Angeles wordt gehouden, meer bekend zal maken over Project Morpheus en de games die daarvoor ontwikkeld worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

blijft naar mijn mening raar dat het dan nog steeds niet uitgezet kan worden. als je niet gebruik gaat/wil maken van de vr-headset heb je nog steeds die lichtjes.
Je kunt als Tweaker de lichtjes wel uitzetten natuurlijk. Kwestie van de contoller open schroeven en een pin op een14-pins connector afplakken.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=dLEfnQU3peQ (geluid uit!)
Kan bevestigen dat dit werkt :) Maar dit werkt alleen voor Player 1 en de kleur blauw. Opladen werkt gelukkig ook nog.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 9 mei 2014 12:22]

Ja ik vind het ook een vreemd verhaal. Volgens mij was het toch echt vanaf dag 1 duidelijk dat ze gebruikt zouden worden voor tracking, en ik zie ook geen enkele reden om ze altijd aan te hebben. Je zou prima een signaal kunnen sturen naar de controller om hem aan te zetten indien nodig, net zo als sommige games de kleur kunnen veranderen en hem laten flikkeren.

Onnodig gemiste kans om de batterij van de controller te sparen.
Sinds de laatste firmware update kun je de LED strip aanzienlijk dimmen.

https://www.youtube.com/watch?v=jC7T9pHfgKI
ik ben met je eens dat het een gemiste kans is maar batterij bespraren zal het niet veel doen. denk eerder dat mensen minder zeuren van die lichtjes
Je kunt de LED lichtjes gewoon loskoppelen in de controller (Moet je hem wel voor openschroeven).
Veel mensen doen dit al en de stroombesparing is toch wel zeker een merkbaar verschil (Zo rond de 50% langer).
Heb je daar een bron van? Mijn controller is al een aantal x open geweest (Ik heb er oa een sterkere accu in en Xbox One pookjes) en maak hem graag nog eens open voor 50% voordeel.

Voor zover ik nu heb kunnen zien zaten de ledjes en de Usb ingang namelijk op dezelfde flatcable.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=723148

LED enabled: (1000/80) = 12.5 hours
LED disabled: (1000/35) to (1000/30) = 28.6 hours

Is het toch zeker waard om die LEDs uit te zetten.
Heb je ook verder gelezen dan de back-of-the-envelope 'berekening' die je aanhaalt?
The odd thing here is the mathematical test and the real world one don't quite square.
Bij real-world gebruik verbruikt de DS4 controller relatief veel meer dan als je hem idle en doodstil op tafel legt: de radio voor communicatie met het systeem, de inputs en accelerometer data die verstuurd moet worden, rumble, mogelijk audio. Het aandeel dat door de LED-jes wordt gebruikt wordt daardoor relatief steeds kleiner, wat je dus ook gewoon in die NeoGAF thread kunt lezen waar andere mensen zeggen dat het verschil bij normaal gebruik nihil is. Mijn DS4 gaat met LEDjes aan ook bij lange na geen 12.5 uur mee bijvoorbeeld, eerder 6 uur. Zou het zonder LEDjes misschien 6 uur een een kwartier zijn, niet echt de moeite waard.

Natuurlijk zou ik ze ook liever uitzetten maar niet vanwege de batterijduur. Liever doet Sony een betere accu in die controllers, daar heb je veel meer aan.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 9 mei 2014 14:20]

Cool thnx, ga ik vanavond gelijk doen !
wow, dat zijn geen ledjes maar gloeilampjes dan!
Veel mensen doen dit al en de stroombesparing is toch wel zeker een merkbaar verschil (Zo rond de 50% langer).
Dat lijkt me vrij stug, die paar LEDjes zuipen echt niet zoveel stroom, dat dat significant voor verschil zorgt. 50% zou betekenen dat hij in plaats van 8 uur (dat doet de mijne) 12 uur meegaat.

Ik heb wel gemerkt dat als je de audio output laten lopen via de controller (headphones) dat flink kan schelen, maar dat is logisch, omdat hij dan behoorlijk hoog kwaliteit audio loopt te streamen.
Als het omdraait zou het betekenen dat de hele rest van de controller net zoveel stroom vraagt als een paar ledjes! Dat zou dan wel weer een hele mooie ontwikkeling zijn van Sony! :+

Maar nee.. onzin natuurlijk 50%. Als het 1 a 2% is denk ik dat je meer in de buurt zit.
Onzin een paar ledjes in je controller uit of aan zorgt echt niet voor 50% verschil......
Als het zoveel uitmaakt is het ronduit belachelijk dat het niet kan.
een stukje zwarte tape doet wonderen, en daar hoef je niet voor te schroeven
Het gaat veel mensen waarschijnlijk ook om de batterijbesparing.
hoe lang gaat de controller met lichtje aan mee dan?
Weet het niet precies, maar de controller is een stuk sneller leeg dan een ps3 controller.
De DS4 controller heeft dan ook nog een gyrscoop en een accelerometer die constant aanstaan en een kleine accu dan de DS3 controller

dit verklaart onder andere ook waarom ie langer mee gaat

verder neemt een led niet veel stroom in gebruik (en volgensmij heeft de DS3 ook een analog-ledje toch? (net als DS2) dat zou je dan ook merken,,
Maar dan heb je niet als voordeel dat je batterij langer meegaat.
Dat is namelijk een van de voornaamste redenen dat ik die LEDs überhaupt zou loskoppelen.
Ze hadden natuurlijk voor infrarood licht kunnen kiezen, dan zou je die klacht in ieder geval niet hebben. Maar dat ziet er niet tof uit en hoogstwaarschijnlijk moeilijker om te variëren qua kleur.
Er zou een optie komen om de lampjes te dimmen, maar lampjes optioneel maken zou handig zijn.
Met de laatste PS4 firmware update 1.70 kan het lampje in de DS4 al worden gedimd via de adjust devices optie.
Plus dat men de lichtjes niet ziet, en daardoor onnodig het gaan obstructen (of je moet mensen weer gaan uitleggen waar ze hun handen niet mogen houden, maar dan weet nog niemand waarom niet)
Ik zou zelf voor infrarood kiezen ipv leds die men kan zien.
infrarood kan een camera wel gemakkelijk waarnemen, en een mens niet, lijkt me ook ideaal voor tracking. word ook veel gebruikt bij motion detectie van diverse systemen zonder de mens te hinderen
Zoals bij de Wii ;)
Bij de Wii is het andersom.
Dat balkje die je op je TV plaatst, bevat alleen maar 4 IR LED's.
Daarbij bevat juist de controller een IR sensor om te kijken waar die LED's zich bevinden.

(Via de console instellingen krijgt de controller dan vervolgens nog de informatie hoe groot de TV is qua inch, en of die balk boven of onder zit, waardoor het een ongeveer weet waar je richt)
Als de mensen de lichtjes niet zien, dan weet men ook niet wat ermee aan te vangen.

Heb je al gezien op welke manieren mensen omgaan met een infraroodafstandsbediening? Tegen de tv houden maar wel niet voor/naar het elektronische oog, enz.

:)
Heb je er serieus last van dan? Ik heb nog nooit last gehad van de lampjes op mijn DS4, maar misschien ligt dat aan het type tv en de coating van het scherm en dergelijke.

Ik vind ze eigenlijk vooral handig. Met Fifa kun je makkelijk zien welke kleur controller je hebt, als ik twee controllers op de bank heb liggen zie ik meteen welke actief is, games doen er leuke dingen mee, etc. Ik las een test dat wanneer je de leds dimt tot stand 'low' je nog geen 45 minuten langere batterijduur hebt tov 'high', dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Dat ze dienen voor Morpheus was te verwachten maar nu is dat bevestigd. Goed om te zien dat bij het gehele ontwerp van de PS4 al rekening gehouden is met Morpheus. De camera heeft een zeer lage latency, controllers uitgerust met LEDs, etc. Hopelijk komt hij snel op de markt.
3 kwartier langer gamen dus, misschien wel anderhalf uur als je de LED's totaal uitschakelt...

Sorry hoor, maar die keuze zou gewoon aan mensen gegeven moeten zijn, zeker als het alleen maar nut heeft bij een VR-headset.
Ik vind 45 minuten best nog wel veel voor alleen een lampje.
Je zou het kunnen omdraaien door het geforceerd aan te zetten als die bril verbonden is inderdaad :)
De bedoeling was geheimhouding. Als er een menu-optie is die "zinloze" lichtjes aan en uit zet, dan ruikt men lont, maar als je die lichtjes kunt verkopen als onschuldige designblunder dan zoekt men al wat minder ver.

NU daarentegen zou er een update mogen komen om ze uit te zetten.
Of men had voor IR kunnen gaan zoals bij Xbox. De Kinect herkent ook de controllers daardoor. Een combo was dus de gulden middenweg geweest, als je de led uitschakelt schakelt hij over naar IR. Iedereen content (maar wss iets duurder).
In een reflecterende tv kan het wel storen de leds, bij de meeste kameraden hangt er al een stuk Ducttape over om dat te voorkomen.
De lampjes zijn ook van noodzaak op moment dat je local multiplayer doet, zodat je weet welke kleur je bent in bv fifa.
Dus dat zal een reden zijn dat ze ze niet hellemaal uit laat schakelen icm het morpheus nieuws.
Ik heb totaal geen last van de lichtjes in de controller , ok batterij gaat iets sneller leeg , maar heb een tweede controller dichtbij liggen..
ooit gehoord van duct tape? :+
Is toch mooi? ;)
dat houden we maar in het midden... ;-)
stukje duct tape erover ;)
Ik weet niet waar je hebt gelezen waar he tniet kan uitgezet worden.
Maar met de nieuwe update kan je gewoon het compleet dimmen of 90% dimmen de ligtbar...
90% is nog altijd niet volledig uit. Echter is dit uiteraard wel een fijne toevoeging!
als ze het trouwens goed zouden programmeren zou de DS4 gewoon een optie moeten hebben om de leds uit te schakelen, en wanneer je de VR-Bril Morpheus erbij pakt en verbinding mee maakt, de nodige leds automatisch aangaan. dit blijft een rare motivatie, want Project Morpheus is er nog lang niet, dus zie ik geen reden waarom de leds op de DS4 nu niet uit kunnen..
Vergeet niet: geheimhouding! Ondoofbare leds kun je gemakkelijk afdoen als een relatief onschuldige designblunder, maar leds die uitstaan totdat "een signaal" ontvangen wordt, zijn natuurlijk wel uiterst verdacht.
Maart zolang Project Morpheus er nog niet is, en veel gamers die die ook niet direct aanschaffen, zouden ze toch alsnog uit kunnen?
Beetje rare reden omdat er nu ook nog geen toegevoegde waarde is...
Eerder was niet duidelijk waarom die lichtjes niet uitgeschakeld konden worden.
Dat is het nog steeds niet. TechRadar stipt het kort aan, maar Sony zelf beweert helemaal niet dat dit de reden is.

Het enige wat Sony beweert is dat de lichtjes er op moeten zitten ivm tracking. Dat om deze reden de lichtjes niet uitgezet kunnen worden, wordt helemaal niet gezegd door Sony, maar door TechRadar zelf beweerd.
Door TechRadar EN Tweakers.net worden twee zaken door elkaar gehaald.

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 9 mei 2014 13:09]

Van de andere kant, zou je dan ook niet met een beetje solderen een iets kunnen maken dat Project Morpheus opvat als een PS4-controller?

Een soort van hack om met een simpele beweging doorgaans complexe combo-moves te maken in vechtspellen of zo. O-)
Waarom gebruiken ze geen IR lampjes? Die zie je niet en kunnen ook gebruikt worden voor tracking.
Om dat je dan niet weet wie welke controller vast heeft als je multiplayer doet. Dat is ook de reden dat de Move gekleurde lampjes heeft.

Microsoft gebruikt wel IR ledjes in de controller om die te tracken, maar omdat de Kinect wel kan zien wie de controller vast heeft is dat geen probleem.
IR stuurt ook gewoon info welke controller je vast hebt, waar Move kleurtjes koos was omdat de camera niets anders kon registeren. (je moest ook altijd calibraten om een kleur te kiezen die de Move-cam zou opvallen tov de achtergrond).

Als ik wissel van controller, ziet de game gewoon dat ik een andere controller vast heb (en bv FIFA springt dan automatisch naar de instellingen van die controller).
Het onderscheid in golflengtes ('kleur') is net zo goed te maken in het onzichtbare deel van het spectrum, toch? Dat wij een hele band 'infrarood' noemen wil niet zeggen dat het 1 'kleur' is en er geen kleurenonderscheid te maken is. Het infrarode gebied is ongeveer 2x zo groot als het zichtbare gebied... Of zou de apparatuur daarvoor te duur worden?

Of geef de controller 4 IR-ledjes die afzonderlijk aan/uit kunnen...
Pulserend IR-licht voor indentificatie ?
Volgens mij is het ook een stukje marketing en om de controller minder op de DS3 te laten lijken.
Dan laat je ze toch flikkeren op een bepaalde frequentie? Of je registreert de startpunten en blijft ze vervolgens tracken...
als je de Morpheus op hebt hoe wil die kinect jou zien dan?
aan je dikke lippen of hoeveel haartjes je hand heeft? :+
Morpheus is voor de PS4. Kinect voor de Xbox One.
Wat ik bedoel is als de move net als de kinect was dan kon hij jou niet zien Door die morpheus waardoor je weer vast zit aan die lampjes.
Sony kennende hebben ze vast wel research gedaan om tot die conclusie te komen.
Ik begrijp wat je bedoelt. Zou het in dat geval geen mogelijk zijn om de lichtjes op de Morpheus te zetten?
Je kunt handig met verschillende signalen het verschil tussen IR-lampjes zien. Maar kleuren zijn mooi :)
De game-industrie wordt de komende jaren steeds interessanter. En die VR-headsets zullen voor meer doelen als alleen games gebruikt kunnen worden. Ben bijvoorbeeld benieuwd of je in de toekomst een bepaalde cursus kunt kopen waarbij je met je VR-headset een simulatie krijgt voorgelegd. Dus dan kan je de (in dit geval PS4) VR gebruiken voor educatie, simulatie, modelleringen, etc.

kortom: top ontwikkelingen!
De game-industrie wordt niet interessanter door VR, maar door games met goede *gameplay*. VR is enkel voor realisme, en als je alleen geeft om realisme dan kun je net zo goed een film kijken.

En als je ziet wat voor onwaarschijnlijke rommel uitkomt voor mobile dan houd je je hart vast.
Maar dit reikt verder dan de game industrie. Kun je dat ook inzien? Je beperkt je tot de game industrie en de content ervan. Maar met de Oculus Rift worden nu al simulaties uitgevoerd wat niks met gamen te maken heeft. Zie mijn eerdere reactie als een out-of-the-box idee..
Cpimp: De game-industrie wordt interessanter
Enai: VR =/= goede gameplay
Cpimp: Je beperkt je tot de game-industrie!


...
Het lijkt me toch een koud kunstje om de lichtjes alleen aan de zetten als er een apparaat, in dit geval een vr-headset, aangesloten is die ze nodig heeft.
Dat zou ik ook denken. Controller-console communicatie is toch in beide richtingen?
Dus laat de vr bril dan weten wanneer het nodig is deze aan te zetten.
Op dat moment hebt ge geen last van reflecterend licht in het televisiescherm :p
Ik heb met Playroom gemerkt dat hij de controller automatisch weer op High zet qua belichting, en zodra je Playroom uit zet, dan hij weer terug op je ingestelde stand gaat. Dus die communicatie is er blijkbaar al.

Ook logisch, want in games als Outlast, krijg je dat zelfde "night vision" effect uit de controller en momenten dat je batterij van je ingame camera op is, gaat het ledje ook langzaam knipperen.
precies was ook mijn eerste gedachte maar sony denkt over alles blijkbaar zo moeilijk dat ze een simpele oplossing over het hoofd zien,why niet 3 dim standen en stand 4 dan lichtje uit
Toch vreemd dat ze die lichtjes niet optioneel gemaakt hebben. Als enkel de VR headset de lichtjes nodig heeft, dan zouden die lichtjes toch enkel aan kunnen gaan wanneer de VR headset gebruikt wordt met het systeem. Tussen de VR headset en de PS4 zal voor functioneren toch een communicatie nodig zijn. Dan had er ook een systeemcheck kunnen zijn die aangeeft of dat de VR headset gebruikt wordt ja of nee. Zo ja, lichtjes aan. Zo nee, lichtjes uit.
Inderdaad, beetje kul dit.

Waarom geen infrarood gebruiken, in plaats van zichtbaar licht?
Waarom moeten die lichten altijd aan, vooral aangezien de VR headset nog niet eens klaar was.

"Toen al die controllers zes maanden geleden op de markt kwamen en iedereen met klachten kwam, zoals: 'Hij reflecteert in mijn televisie', dachten wij: 'Oh nee', omdat we niemand mochten vertellen waarvoor het diende."

Misschien hadden ze gewoon een update kunnen pushen, zodat de lichten uitgeschakeld werden, in plaats van een vooralsnog nutteloze functie erin te laten zitten, ook voor iedereen die geen Morpheus wil?
Het is wel mogelijk om je lightbar te dimmen, uit zetten helaas niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True