Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

Kaz Hirai, ceo van Sony, denkt dat de PlayStation 4 het bedrijf meer gaat opleveren dan de PlayStation 2. Dat maakte hij bekend op een vergadering over de bedrijfsstrategie van Sony. Hirai baseert zijn uitspraak op het feit dat er nu al winst wordt geboekt met de console.

Sony-logoVolgens AV Watch claimt Hirai dat de verkoop van een losse PlayStation 4 op het moment al winstgevend is. Daarmee zou Sony de verhouding tussen kosten en opbrengsten op hardwaregebied sneller op orde hebben dan bij eerdere Playstation-introducties. Dat er in zo'n vroeg stadium winst wordt geboekt met alleen de console is redelijk uniek; het bedrijf maakte eind oktober vorig jaar nog verlies op de verkoop van losse PS4's, maar dat werd toen gecompenseerd als de klant naast de console, ook een game en een abonnement op PlayStation Plus nam. Volgens Hirai heeft momenteel de helft van alle PlayStation 4-bezitters een PlayStation Plus-abonnement.

Sony sloot ondanks goede PS4- en smartphoneverkopen zijn afgelopen fiscale jaar 2013 wel af met verlies. Reden voor het verlies in 2013 zou volgens Sony onder andere de reorganisatie van de Vaio-divisie en de kosten die gemoeid waren met de introductie van de PlaySation 4 zijn. De omzet uit gaming en smartphones steeg in die periode wel met 38,5 en 29,6 procent.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Dat het nu al winstgevend is laat duidelijk zien dat de hardware van de ps4 niet zo vooruitstrevend en cutting edge is. Hadden ze wel het snelste van het snelste genomen was het nog lang niet winstgevend geweest.
Als men geen exotische hardware gebruikt, dat drukt de kosten enorm ( en maakt het leven van de ontwikkelaars een pak makkelijker ).

Zeg nu zelf, als je de Xbox360 vergelijkt met de PS3, ondanks de PS3 zijn exotische hardware, waren de verschillende enorm beperkt tussen beide platformen.

Je mag ook niet vergeten, vrij gestandaardiseerd PC materiaal met een paar extra's, en dat in bulk aankopen kost een pak minder, dan speciaal materiaal van een markt met bijna geen concurrentie.

Dat de Console niet zo vooruitstrevend zijn, ... je moet het zo bezien: Er zijn toch bepaalde deftige upgrades. Veel meer threads zijn nu mogelijk. En nog belangrijker in mijn mening, dat men van 512MB geheugen naar 8GB geheugen gegaan is. Ondanks de "tragere" systemen ( x360/ps3 ) waren de graphics zeker niet slecht, maar dat geheugen beperking begon zeer zichtbaar te worden ( zeker met de meer open werelden ).

Je kan de graphics ook maar tot een bepaald niveau pushen... Tegenwoordig zijn zelf de niet zo A-titels kwa graphics zo goed, dat de graphics eigenlijk niet het probleem zijn.

Het is niet alsof we van ... een PS1 naar een PS2 gaan kwa graphics deze dagen. De evolutie curve is veel kleiner. Het maximaal dat je kan halen, is photorealistic ...

Als PC gamer, betekend deze nieuwe generatie gewoon dat er meer open wereld games zullen uitkomen en dat de curve meer gepushed kan worden. Als je ziet hoeveel men op zo een "oude" console als de PS3/X360 kon...

Zou meer kracht in de Consoles beter geweest zijn? Natuurlijk ... maar het feit dat we eindelijk eens gaan kunnen weg stappen van games beperkt door de x360/ps3, is toch al een stap voorwaarts. En om eerlijk te zijn, ik mis niet echt de tijden meer, waar je om het jaar je PC moest upgraden omdat de games zo snel evolueerde kwa graphics. Spaart als PC gamer ook veel geld uit. ;)

Ik zie liever dat men tijd steekt in meer gameplay / game content / afwisseling / enz, dan de oude graphics push push push ...
Was ook niet nodig als je naar de concurrent (Xbox) kijkt. Veel games moeten ook op beide platformen uitgebracht kunnen worden zonder al te veel moeite.
Maar het is wel nodig als je naar PC gaming kijkt. En dat is net de reden waarom er een nieuwe generatie consoles nodig was, het gat tussen PC gaming en console gaming werd te groot. Dat de Xbox minder krachtig is, is een faal van hun kant, en wil alleen maar zeggen dat hun techniek ng minder cutting-edge is ;)
Ja, dat is "nodig" vanuit ons PC gamers bezien, maar voor de fabrikant is dat eigenlijk niet zo'n groot issue. De PC is toch meer geschikt voor de enthousiasts die het niet erg vinden om er wat meer geld en/of moeite in te steken, om zo (veel) betere graphics en mogelijkheden (denk bv aan modden van games als skyrim) te behalen dan met een console.
Veel mensen willen gewoon een niet al te duur kastje voor onder de TV waar gegarandeerd een gecontroleerd niveau aan kwaliteit uit komt en dan ben je beter af met een console. Vanuit de PC markt is daar nauwelijks concurrentie voor. Kant en klare gamepc's zijn vaak slecht geconfigureerd/samengesteld en veel te duur en je loopt nog altijd meer risico op dingen zelf uit moeten zoeken dan met een console. Steamboxen komen er aan maar zijn ook nog lang niet op het punt waar ze serieus concurrentie gaan vormen voor Sony en MS. Dus, vanuit een bedrijfseconomisch oogpunt, waarom zouden ze wel een zwaardere console bouwen waarmee ze minder winst maken?
Omdat een console waarschijnlijk meer dan 5 jaar mee moet kunnen. Als een redelijke gaming pc nu al beter is qua grafische capaciteiten, superieur qua opslag en meer mogelijkheden heeft voor nauwelijks meer prijs (vergeet niet dat games op de PC ook goedkoper zijn!), hoe gaat die verhouding dan over 2 jaar zijn? En over 4? En als het, net als de PS3, 7 jaar duurt voor er een opvolger is?
Ja, dat gaat voor ons PC gamers weer pijn doen want wij raken dan potentieel weer gefrustreerd omdat de multiplatform games onze mooie PC's nauwelijks benutten omdat ze voor consoles ontwikkeld zijn.
We hebben echter wel een geluk, deze consoles zijn een heel stuk ruimer bemeten in werkgeheugen en dat was de grootste belemmering in de vorige generatie. CPU en GPU power kun je veel makkelijker opschalen op een PC, maar bij het beperkte werkgeheugen konden de levels gewoon niet groter gemaakt worden (zie bv bethesda RPG's die bagger lopen op voornamelijk de PS3).
De consolegamers gaan daar echter niet zo bijzonder veel van merken... Ja, misschien zien ze eens een PC game die wel het onderste uit de kan haalt en realiseren ze zich dan dat hun console het wat minder doet, maar de games die voor de consoles uitkomen zullen over het algemeen gewoon goed lopen, immers zijn ze voor die hardware ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 mei 2014 22:11]

Eh... Huh? Ik denk dat je mijn reactie compleet verkeerd interpreteert...
Ik bedoel helemaal niet te zeggen dat mensen met consoles geen enthousiast kunnen zijn of dat ze geen geld aan hun hobby uit willen geven, ik bedoelde juist te zeggen dat de PC niet voor iedereen is. Je moet er namelijk of flink geld tegenaan gooien of een beetje handig mee zijn om zelf wat kostenefficienter te werk te gaan en de settings van games een beetje optimaliseren. Hoe jij het dan gelezen hebt om mij als PC fanboy weg te zetten snap ik niet...
En nee, ik ben best wel anti-Apple, niet dat dat er iets mee te maken heeft ;-) Dan zou je me eerder een HTC "fanboy" kunnen noemen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 mei 2014 22:13]

Je kunt gewoon hier op Tweakers een BBG bestellen en in elkaar laten bezorgen? Niets moeilijks meer aan.

Verder zijn games supercheap. Gaat er meer naar de dev etc etc.
Ik heb zelf 5 jaar gedaan met mn eerste build. Nu gaat er een nieuwe gpu in.

Wil je meer info over de pros en cons kun je het beste hier kijken http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide

//ontopic
Verbaast me niets, de consoles hebben deze generatie slechte specs. Het zou prima in een laptop kunnen. En ze hebben vast een goede deal met AMD.
Tja, mij hoef je niet te overtuigen hoor :)
Maar ik denk dat de gemiddelde consument toch liever een doos bij de mediamarkt meeneemt waarbij het moelijkste wat je moet doen is het inpluggen van de hdmi kabel. Doordat deze generatie relatief niet zo krachtig is zullen er wellicht wel wat mensen die anders voor een console gegaan waren nu naar de PC overstappen (en dat is goed nieuws voor ons PC gamers want het maakt het eerder rendabel om goede games voor de PC te ontwikkelen), maar waarschijnlijk wordt dat toch ruimschoots gecompenseerd door het feit dat Sony nu bv dus al winst maakt op de console.
Uiteindelijk gaat het Sony maar om een ding en dat is hoeveel geld ze binnen harken (net als elk bedrijf overigens, Sony is hier niet uniek in of zo, don't get me wrong). Dat is mijn punt, het maakt ze niet uit dat ze het afleggen tegen de PC als ze maar geld verdienen.
Waar veel mensen zich helaas niet van bewust zijn is dat met name gpu's sinds de vorige generatie veel meer energie zijn gaan gebruiken. Een Geforce 7900 welke in de PS3 zit gebruikt zo'n 80 W, en zelfs de absolute top modellen gingen maar mondjesmaat over de 100 W heen. Tegenwoordig verstookt een high end kaart al gauw meer dan 200 W, om nog maar te zwijgen over de absolute topmodellen.

Zulke chips zijn echt onbruikbaar in een relatief kleine console, en als je een PC zou bouwen met een maximum gebruik van zo'n 150 W voor het complete systeem dan kom je niet veel verder dan wat er in de PS4 zit. Sterker nog het is best een aanzienlijke prestatie dat ze de gpu en cpu op 1 chip hebben weten te krijgen. Ook dat zal in de kosten schelen overigens.

Bij de PS3 hebben we ook al gezien dat een console voor $600 op de markt zetten geen nut heeft, dat is simpelweg niet aantrekkelijk. Dus zelfs al hadden ze er een bakbeest van gemaakt was het niet interessant geweest om voor hele dure hardware te gaan.

Persoonlijk denk ik trouwens dat Playstation Plus de voornaamste reden zal zijn dat de PS4 meer op kan gaan leveren dan de PS2.
De One is bedoelt voor meer dan gamen waar de PS4 gemaakt is om alleen te gamen.
Ik game niet alleen op een console, mijn eigen muziek draaien op 1 apparaat vind ik fijner dan op 2, de Ps4 is dus voor mij onder de maat, de One is voor mij de geschikte machine vanwege het multitasking.
Als ik grafische kracht wil bouw ik wel een pc.
En dat vind ik juist kwalijk en tot nu toe de grootste rede dat ik voor PS4 wil gaan. Mijn ervaring met media afspelen op dit soort devices is niet al te best. De mogelijkheden zijn vaak redelijk beperkt om zoveel mogelijk betaalde diensten te pushen. Nu heb ik geen ervaring met de xbone op dit gebied, dus dit is wellicht een oneerlijk vooroordeel dat ik heb. Maar voor media (muziek, films/series streamen vanaf nas) gebruik ik veel liever een dedicated apparaat die niet veel ruimte in beslag hoeft te nemen en aanzienlijk minder stroom verbruikt.

Een console koop ik voor games, niet voor al die andere onzin. Xbone is nu wel wat aantrekkelijker aangezien ze hem ook zonder de kinnect gaan leveren. Kinnect is op het moment ook alleen nog maar interessant voor besturen van media ed, althans, de eerste game die hier echt leuk gebruik van maakt moet ik nog zien.
En omdat de Kinnect niet meer verplicht gaat zijn zullen weinig games er nog gebruik van maken... Jammer.
De PS4 is net zo goed een multimedia monster als de One, zo niet meer - het was wel Sony die met een BlueRay drive in elke PS3 een grote stap vooruit zette in multimedia in huis. Wat dat betreft doet MS erg zijn best, maar of ze het BETER doen is nogal discutabel... We zullen het de komende jaren gaan zien, natuurlijk.
PS3 kwam 1 tot 1.5 jaar later na de 360.
Maar PlayStation mist nog steeds multitasking.
Waar je op de 360 al je game plus eigen muziek kan draaien kan de PlayStation 4 dat nog steeds niet.
De X-One is al voorbereid op 4K, PS4 niet.
De X-One heeft HDMI-in, PS4 niet.
De X-One heeft ook USB aan de achterkant, PS4 niet.
De X-One heeft veel betere koeling dat geen tering herrie maakt wat bij de PS4 wel is.
De X-One kan je met je stem en beweging besturen, PS4 niet.
De X-One kan je tv aanzetten, PS4 niet.
De X-One heeft de Kinect waar je veel mee kan doen, de PS4 heeft een goedkope webcam met de naam Sony.
Ik kan zo door blijven gaan.
De PS4 vind ik gigantisch achterlopen op dit soort dingen, PS4 is ook alleen gemaakt voor gamers waar de X-One toch bedoelt Is voor een veel breder publiek wat meer futuristische dingen in zijn huis wilt hebben.
Dan is het juist slim van Sony om een console te maken dat "betere" hardware heeft dan zijn concurrent en toch 100 euro goedkoper is.
Ze kunnen wel een monster van een console maken en PC gamers wegblazen met hun systeem, maar als de verkoopprijs 800-1000 euro is, koopt niemand het.
Techniek is gewoon cutting-edge hoor (28nm,laatste architectuur,8GB GDDR5) maar de highend kaarten van tegenwoordig zijn veel extremer geworden ten opzichte van vroeger(ten tijde van launch 360). TDP's van ver boven de 300w etc.
Dus? De koeling van kaarten is ook gevolueerd en de eerste PS3's en 360's hadden ook een hoog energieverbruik. Architectuur zegt natuurlijk lang niet alles. Een Haswell i3 is ook een pak trager dan een i7.
nieuws: Energieverbruik Xbox 360, PS3, Wii vergeleken

~ 180watt voor lastgen launchsystemen, PS4 rond de 140w als ik me goed herinner. De 360 had daar zelfs moeite mee qua koeling. De kaarten die hier gewenst worden gaan daar zelf al ruim over heen.
Dit is een onjuiste vergelijking. Een GTX7900 uit de PS3 plus de Cell zouden het ook niet voor 180 watt halen als je aan losse componenten gaat rekenen.
de RSX gpu in PS3 is op 7800GTX gebaseerd. Deze heeft een TDP van 108w
http://www.techpowerup.co...geforce-7800-gtx-512.html
Cell weet ik niet en bovendien had eerste PS3 nog Ps2 chips voor BC.

TDP van waar de GPU in de PS4 erg op lijkt is 130W. Jaguar CPU TDP is 15watt dus komt toch aardig overeen.

Hieruit blijkt ook dat ze toch relatief krachtige hardware hebben uitgekozen en met de gpu zelfs over het powerbudget heen zijn gegaan. Concureren met 290's en Titans is sowieso onrealistisch
Qua koeling is ook gewoon vooruitgang geboekt hoor. En ik betwijfel of de consument zo op energieverbruik let.

Een 7950-like chip had er prima in gekund en dan had je veel betere prestaties.
yup, ze hebben ook wel een beetje mazzel dat microsoft nog zwakkere hardware gebruikt om een kinect en hdmi in erbij te kunnen doen en die ook tegen winst proberen te verkopen (en nog wat andere onhandige acties had).
Ik denk dat Sony dat niet meer zou accepteren. Playstation is een leuk uithangbord voor Sony, maar het moet op z'n minst wel z'n eigen gewicht kunnen dragen.

Daarnaast zou Sony er beter aan doen om te investeren in het op orde krijgen van hun games. Met name hoe developers goed om kunnen gaan met al die rekenkracht. Je kunt wel het snelste van het snelste hebben, maar wat heb je daaraan als je games niet het maximale uit dat ding kunnen persen. Als een mindere machine betere games voortbrengt ben ik alleen maar voor!
Vergeet ook niet dat er in de PS2 een dure DVD speler zat en in de PS3 een nog duurdere Blu Ray speler. Dat maakte beide consoles eigenlijk veel te duur bij introductie.
Klopt, maar Sony had met de PS3 en de bluray speler die daar in zat nog een 2e motief, en dat was het laten winnen van de Bluray standaard, die ook dankzij de PS3 gewonnen heeft van de HD-DVD..
Uiteindelijk is vooruitstrevende hardware in consoles maar vrij belachelijk. Je stopt het van het in je box wat je pakken geld kost om te concluderen na een jaar dat het al terug antiek is.
Consoles moeten het hebben van zeer geoptimaliseerde code om mee te kunnen tov pc gaming omdat hun vervang cycle veel te laag is om op hardwarevlak te kunnen concurreren.

Als je echter wat meer betaalbare hardware erin stopt zal je iets sneller de console moeten vervangen. In de plaats van pakweg 6jaar om de 5 jaar.
Probleem is vaak ook met cutting edge chips dat deze duur te produceren zijn en blijven. Dus dan moet je met een kleinere chip afkomen maar wel een die volledig compatibel is. Dat komt dan doorgaans op de markt als slim versie van de console.
Heel die vooruitstrevende hardware is dus voor niets nodig, concurreren op brute kracht met PC is een slag die ze bij voorbaat verloren zijn.

Echter nu TV eindelijk op hogere resoluties zitten word het wel pijnlijk duidelijk dat PC altijd al veel krachtiger was. Voor hogere resoluties heb je immers kracht nodig en gaat code optimalisatie niet veel uithalen.
Maarja, hoe krachtiger de console in het begin, hoe langer je er meer en meer uit kunt halen gedurende zijn levensduur, kijk maar naar de PS3 als je ziet wat ze daar nu uit kunnen persen (en het einde is nog niet eens in zicht)...
Ik heb het zelden over correct taalgebruik, maar nu moet ik wel. Werkelijk geen enkele zin is juist, grammatica is waardeloos waardoor de inhoud van je posting voor mij in ieder geval niet te volgen is. Het verbaast me dan ook dat er inhoudelijk op gereageerd wordt.
Misschien komt hij uit het buitenland of heeft hij dyslexie? Ook als je Nederlands niet zo goed is mag je toch best reageren..
Dat is nogal een stoere uitspraak!
Ik moet het allemaal nog even zien. Een goede steambox zou het hele plan, door veel betere graphics, zomaar eens compleet in de war kunnen schoppen.
Een steambox die betere graphics produceert dan een ps4 kost toch al gauw 1000 tot 1400 euro. Het is waar dat in de ps4 hardware zit vergelijkbaar met 500 euro aan pc hardware, maar de ps4 heeft door zijn ddr5 geheugen, bare metal toegan en directe pipelines een aantal voordelen, waarbij je met een pc toch al gauw het dubelle moet uitgeven om dezelfde game power te realiseren. Een PC is nou eenmaal niet tot de volste geoptimaliseerd voor gaming prestaties en blijft het een all round machine. Toch is het wel jammer dat bij de ps4 toch niet voor iets betere hardware is gekozen al denk ik dat we de komende tijd wanneer engines geoptimaliseerd zullen zijn wij heel wat mooie eye candy gaan zien.
Daar heb je er weer een hoor... Nee, je hoeft echt geen 1000 euro uit te geven om een PC samen te stellen die een PS4 verslaat.
In mijn profiel staat een wenslijst "hypothetische gamebak" die de PS4 faliekant van zijn sokken blaast. Dat systeem kost 672 euro, maar voor een steambak kun je de windows en DVD drive weglaten, scheelt weer dik 100 euro. Dan moet er nog een controller bij, maar gecombineerd met slim inkopen, zelf de behuizing en power supply regelen zou je voor zeg 600 euro een nog wel sterkere machine samen kunnen stellen (die videokaart is nog relatief behoudend, het is al even geleden dat ik dat lijstje maakte en wou vooral mijn eigen setup benaderen).
Dus ja, het systeem is duurder, maar hoeft niet 2 keer zo duur te zijn terwijl het wel degelijk een stuk krachtiger is dan de PS4, laat staan 1000-1400 euro.
Daarnaast kun je vervolgens enorm op de games besparen want ik koop mijn games over het algemeen tussen de 5 en 10 euro in op steam, om het maar helemaal niet over humble bundles te gaan hebben. Console titels zakken nooit naar zulke lage prijzen omdat Sony en MS hun royalties moeten ontvangen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 mei 2014 17:59]

Die in jouw wenslijst blaast de PS4 echt niet omver hoor. In hardware specs op papier misschien wel, maar zoals al gezegd heeft de PS4 een aantal op game gerichte optimalisaties die je op de PC gewoon mist. Om dezelfde performance te bereiken heb je op een PC gewoon veel meer hardware power nodig. Daarnaast is de kast die je hebt gekozen niet bepaald console like en is hij nog altijd 272 euro duurder dan de PS4 (wat al bijna weer geld is voor nog een PS4)

Ik heb zelf onlangs een console PCtje gebouwd voor in mijn slaapkamer om te kijken of het me lukt de PS4 te evenaren voor hetzelfde geld. Ik heb gekozen voor een a10 7850k van AMD om zo een extra GPU kaart achterwege te kunnen laten. Al met al zat ik toch nog op 520 euro en dat zonder controller. Nog steeds niet in de buurt van de 400 euro die de PS4 kost en qua performance al helemaal niet. Begrijp me niet verkeerd het game'd redelijk weg en met Steam big picture mode is het een heerlijke apparaatje, maar met een PS4 heb je op dit moment gewoon wel meer bang voor je bucks hoe je het ook went of keert.

Ik ben er dus weer en blijf er een die inderdaad zegt dat je minimaal 1000 euro moet neertellen wil je echt precies hetzelfde bouwen wat in performance en looks hetzelfde brengt wat een PS4 kan brengen. Hoewel mensen denken dat de PS4 gewoon een zooitje PC componenten bij elkaar geraapt is zit er wel degelijk een verschil in de werking tussen de componenten. De PS4 kan in bepaalde gevallen veel meer performance uit de chipsets halen dan een PC dat kan.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 mei 2014 18:51]

Precies heb zelf een PS4 naast mijn gamepc (met Radeon 280X) . Maar games als Killzone, Infamous,Driveclub leggen de lat tot nu toe nog flink hoog. Enige voordeel is dat je multiplats op wat hogere framerates en resoluties kan spelen.
En die games draaien nog op oude engines. De lat gaat nog veel hoger worden..
Die in mijn wenslijst is heel close bij mijn eigen systeem waar ik bijna alles met 60 of bijna 60 fps draai. Gezien het feit dat de PS4 het niet voor mekaar krijgt om alle games in full HD op 60 fps te draaien verliest hij daar wat mij betreft al. Dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar voor mij schokt alles dat onder de 50 fps zakt en dat schaadt mijn spelplezier. Een ander heeft daar wellicht minder last van.

Overigens heb ik nu de 560Ti die in dat systeem zat vervangen door een 770, maar dat komt omdat ik skyrim enorm aan het modden was waardoor het supermooi uit gaat zien maar wat de 560Ti niet meer trok. Met de 770 zit ik echter weer rocksolid op 60fps en als je in mijn wenslijst configuratie een 770 stopt zit je nog altijd significant onder de 1000 euro. Alle andere (niet enorm gemodde) games liepen nog uitstekend op die 560Ti die zwakker is dan de kaart in mijn wenslijst.

Wat betreft de kast, ja dat is een goedkoop kastje ja. Denk je dat als een grote fabrikant een steambox uit brengt dat de kosten voor de kast dan 50+ gaat zijn? Want daar hadden we het over he, niet zelfbouw, maar hoe goedkoop kan een fabrikant een steambox bouwen die een PS4 verslaat? Juist, je kast argument slaat dus nergens op.

Wat betreft jouw console PC'tje, tja sorry maar je hebt het over een AMD en dan nog wel over een APU. Begrijp me niet verkeerd, dat is mooi spul hoor, maar niet om serieus op te gamen. Een intel CPU en discrete GPU kan dat heel makkelijk heel hard verslaan. Verder is het moeilijk om er commentaar op te geven als je niet exact vermeld wat je gekocht hebt en voor hoeveel dan. Daarnaast, nogmaals, ik probeer aan te tonen dat het mogelijk is om de componenten te kopen die samen een PS4 kunnen verslaan. Die componenten hoeven niet mooi te zijn want het punt is dat als ik als consument die onderdelen al voor die prijs kan krijgen, dan kan een fabrikant in bulk dat zeker en er wel een mooi kastje omheen kan bouwen.

Je hebt gelijk dat je niet voor 400 euro een systeem kunt bouwen dat de PS4 verslaat, maar de gedachtekronkel dat een systeem dan meteen 1000+ euro moet zijn die volg ik echt niet... Als je bij de bakker een brood wil kopen en je hebt maar 2 euro en de bakker zegt dat dat niet genoeg is, concludeer je dan ook dat hij een schoft is omdat hij zijn brood voor 5 euro probeert te verkopen? Of kijk je naar het prijskaartje en zie je dat je het brood voor 2,20 wel mee krijgt?

Edit: Trouwens, nog even over het zwaar kunnen optimaliseren op de PS4... Misschien gaat dat nu wel gebeuren, maar dat moeten we nog maar afwachten. Op de PS3 werd dat de gehele levensduur van het apparaat ook geroepen maar hoeveel games zijn er werkelijk uitgekomen die optimaal gebruik maken van de hardware van de PS3? Gran Turismo... en... ?
Optimaliseren is heel leuk, maar dan moet het wel gebeuren. Aangezien de PS4 de zwaardere van de twee consoles zit heb je goed kans dat ontwikkelaars het al snel toch wel goed vinden. Dan krijg je een paar exclusives waarmee je je gelijk kunt halen en kunt showen hoe goed die PS4 wel niet is, en ondertussen zit je bij de multiplatforms alsnog met je crappy framerates terwijl PC gamers heerlijk van de vloeiendheid genieten.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 mei 2014 21:02]

Heb er ook 1 samen gesteld met de volgende hardware specs.

CPU: i3-4330 (107 EUR deal op Alternate.nl)
MOBO: Gigabyte B85-HD3 (2de hands 40 EUR)
RAM: 8GB Kingston HyperX Beast (had ik nog liggen)
Graphicscard: Gigabyte GTX 750Ti OC edition (2de hands 100 EUR)
PSU: Corsair CX430 (39,99 EUR op Alternate.nl)
SSD: Crucial M500 240GB (87 EUR deal op Alternate.nl)
Case: Custom heb ik laten maken voor 20 EUR van RVS.
Controler: XBOX controller for Microsoft (had ik al)

Totaal prijs: 386,99 EUR

Dus als je nog 60 EUR rekent voor 8GB RAM en 40 EUR voor controller kom je op 486,99 EUR uit. voor een custom SteamBox met upgrade mogelijkheid.

Als ik iets meer aan de Graphicscard had uit gegeven had ik waarschijnlijk een veel beter systeem dan de PS4 en XBOXone. Echter heb ik in mijn PC een EVGA GTX680 zitten en met Steam-in-home stream kan ik die dus gebruiken om hele zware games te streamen naar mijn SteamBox, vandaar de Graphicscard keuze.

Als je alleen spellen zou kopen in de aanbieding (Humblebundle of Steam summer sale) dan zou je dat geld weer kunnen stoppen in een Graphicscard die de PS4 en XBOXone wel omver blaast.

Veel mensen vergeten dat de nieuwe consoles gebaseerd zijn op de x86 architectuur en dat de spellen die geoptimaliseerd kunnen worden voor de PS4 en XBOXone dus ook automatisch beter geoptimaliseerd zijn voor de PC dan bij voorgaande consoles, aangezien deze een totaal andere architectuur gebruikten.
Je laat hier wel alleen de positieve punten zien aan de PC tov de PS4. Ja, je hebt gelijk dat je geen 1000 euro uit hoeft te geven om de PS4 omver te blazen qua performance, maar die 600 euro die je aangeeft, dan krijg je daar wel een karig systeem voor terug.
Daarnaast zijn games voor de PS4 geoptimaliseerd, dat merk je nu nog niet, maar dat komt tegen de tijd dat ze gewend zijn aan de architectuur wel weer.

Daarnaast kun je de games natuurlijk niet vergelijken in prijs. Je wacht gewoon ontzettend lang voordat je de games koopt, in principe kan ik dan ook gewoon op de vraag&aanbod lijst wachten totdat iemand die game uit heeft gespeeld en ook voor 5 a 10 euro ophalen.

Kortom, het ligt er maar net aan wat je zoekt. Een systeem dat puur gemaakt is om te gamen en waarbij je zonder enige moeite met je maten samen kan spelen of een systeem dat veel meer kan maar niet geoptimaliseerd is voor gaming. (Persoonlijk ben ik nog niet achterovergeslagen door Steam OS, dat moet zich nog bewijzen)
Je vergelijkt nu 2e hands van particulieren kopen op console met gewoon nieuw als digitale download, niet echt eerlijk he? Met jouw methode moet je maar kijken in wat voor staat de fysieke media is en krijg je mogelijk te maken met dingen als online passes en zo.
Ontzettend lang wachten is maar net hoe je er tegenaan kijkt, vaak is het maar een half jaar of nog korter voordat je de game in een steam sale zo goedkoop kunt krijgen. Zelfs meteen bij release is er echter al een prijsverschil van 10-20 euro tussen PC en console, dus hoe je het ook wendt of keert, op games bespaar je geld met een PC.
Verder weet ik niet zo goed wat je bedoelt met dat dit systeem karig is?
Wat betreft je laatste alinea, absoluut, daar ben ik het met je eens. Mijn reactie was op iemand die zei dat een steambox die een PS4 verslaat op graphics 1000-1400 euro moet kosten en dat is onzin.
Dezelfde gamepower? Carmack heeft geroepen dat je het dubbele nodig hebt om hetzelfde te bereiken. De PS4 produceert 1.84 TFLOPS. Ter vergelijking: Een Radeon 290X poept er 5,6 uit. Dan zit je er al ruim overheen. Een 280X haalt dat net.
Nu scheelt het dat geheugen gewoon veel ruimer aanwezig is in een pc en een ssd ook wonderen doet voor laadtijden en dergelijken.
Je hebt dus gelijk dat je dit jaar zo'n 1000 euro kwijt bent om de Playstation 4 compleet uit het water blazen (pricewatch mei met een R920). Volgend jaar kost dat al ver onder de 800 euro gok ik zo. Als deze generatie nog een poosje mee moet en ze bij Valve het gemak weten te brengen voor de gewone consument....
Wat een onzin over de r9 280x ...

AMD is positioning the R9 280X with 3GB of DDR5 memory for high-quality gaming on 2,560-by-1,440 resolution displays, and making some pretty bold claims about the soon-to-be released discrete cards performance in key games compared with Nvidia's GTX 760. All of that memory support, by the way, equips the R9 280X for Battlefield 4, due out on Oct. 29.
This 250W card has 2,048 Stream processors, a 1GHz GPU clock, 4.1 tFLOPs in compute performance, 3GB of GDDR5, 384-bit memory with 6.0 Gbps of memory speed, and support for PCIe 3.0, DirectX 11.2, OpenGL 4.3, and Mantle.
Laten we niet zeggen dat 4,1 heel veel meer is dan 3,68 ;) Mij hoef je niet te overtuigen, ik heb juist een 270X gekocht en koop aan het eind van het jaar/begin 2015 gewoon een krachtigere ;)
Consoles zullen ongetwijfeld meer bang for the buck geven maar ik zou niet te hard roepen. Alienware belooft met hun Steambox toch een waardig toestel op de markt te zetten met en prijs die concurreert met huidige consoles. (-> http://www.alienware.com/Landings/steammachine/)

Natuurlijk is men nog flink aan het sleutelen en de hardware is ook nog een raadsel.
"Consoles zullen ongetwijfeld meer bang for the buck geven"
Initieel wel; de aanschafprijs van een console ligt onder dat van een PC. Bij een PC bespaar je dan weer een hoop op games en gratis online multiplayer. Ik koop veel games, speel veel online, en hecht veel waarde aan de grafische kwaliteiten van mijn PC. In mijn geval geeft het PC platform mij meer bang for buck.
" Toch is het wel jammer dat bij de ps4 toch niet voor iets betere hardware is."

Zoals? Wat kon de ps4 als betere hardware kiezen volgens jou?
Euhm... Een processor die niet gebaseerd is op een low-voltage, low-budget, low-prestation core (Google AMD Jaguar eens) en een GPU die vergelijkbaar is met de huidige top (er is nu gekozen voor een 7850, de 7970 presteert, zo'n 2-3x zo goed en ten tijde van de release lag de R9 290x (3-4x zoveel!) al in de winkel).

En ja, de Xbox 360 kon ook de beste AMD videochip die ten tijde van de release beschikbaar was inbouwen en voor $299 in de winkel leggen. Nu is het andersom.

Of dat erg is mag je zelf uitmaken (Sony wou de console natuurlijk wel winstgevend hebben) maar dat het systeem specsmatig niet beter had gekund is echt onzin.
Wat hierboven ook al wordt aangegeven - de console makers zitten ook met een energie budget. De 1e 360 stond toch ook wel bekend om daar problemen mee te hebben, niet? Een enkele 7970 alleen gebruikt meer stroom dan twee PS4's - en er wordt al gezegd dat de PS4 meer geluid maakt dan de One.

Daarom is er gekozen voor 8 jaguar cpu's (samen toch best krachtig) en een wat minder extreme GPU.
De eerste 360 had de koeling niet voor elkaar.
Op gebied van koeling is ook vooruitgang geboekt de afgelopen 8 jaar ;)
Betere hardware net als een 1200,- PS3?
Als je een pc met een Kavari APU (A10 7850) bouwt kom je denk ik aardig in de buurt van beide consoles.
En GDDR5 is grafische geheugen, geen normaal werkgeheugen net als DDR3 of DDR4.
Op papier zijn ze 2 keer sneller, in de praktijk valt het reuzen mee.
Ik had het ergens gelezen(Wikipedia) dat GDDR5 gebaseerd is op DDR3.
Alleen GDDR5 is bedoelt als grafische geheugen en DDR3 als werkgeheugen.
Anders hadden PC's ook al GDDR5 als werkgeheugen.
Als fanatiek PC gamer hoop ik dat je gelijk hebt. Maar ik denk het niet.
De steambox is een PC met een ander OS. De ontwikkelaar van de game kan niet zoals bij een console specifiek voor de hardware schrijven waardoor de hardware vergelijkbaar moet zijn met een gewone game PC met een hogere aanschafprijs. Daarnaast heb je bij een console de garantie dat je game werkt.
Bij een steambox zul je met instellingen te maken krijgen.

Ik denk dan ook dat een steambox, hoe mooi ook, geen directe concurrentie is voor consoles.

Verder doen ze het goed bij Sony om winst te maken. Ze hebben de betere prijs van de 2 next-gen consoles en de (marginaal) snellere hardware. Maakt Microsoft ook winst op de XBOX One?
Ik snap niet hoe de steambox alles moet gaan veranderen. Het blijft gewoon een pc in een fancy doosje met een costum OS van steam.

de steambox krijgt hetzelfde wat pc's hebben, door de oneindige verschillende hardware die erin gestopt word zal het nooit plug en play worden. Er zal altijd gespeeld moeten worden met de settings, de framerate en kwaliteit zal bij iedereen anders zijn. En het belangrijkste, de game ervaring zal voor iedereen verschillen.

hoe kan de steambox ooit concureren met een console? Ik denk dat ze eerder concureren met makers van game pc's
Wat is een steambox? niets meer dan een PC, het zegt namelijk niets over de GPU die er in zit of de CPU.. En dat is het grootste probleem van de steambox, het heeft geen vaste specificaties, dus een hoop mensen zullen bedrogen uitkomen als ze voor zo'n goedkope steambox gaan..
Nu nog zorgen dat die krengen beter beschikbaar zijn. :P
Nu nog zorgen dat er wat games komen voor een non shooter fan.
Mijne staat stof te vangen onder de TV.

Beetje FIFA 14 maar was voor mij inderdaad nog geen reden een Plus-abonnement aan te schaffen. Nog wachten op DriveClub
AC4, Infamous zijn toch wel 2 lekkere games voor PS4 geweest voor mij afgelopen maanden...
Jahoor, kijk maar is op www.wehkamp.nl
Gedaan, ook daar >5 weken levertijd. ;)
Dat is de reden dat ik al een half jaar de aanschaf uitstel.
Geen zin om weken lang te wachten en ook niet dat ik de enige ben.
Je stelt de aanschaf uit omdat je niet wil wachten? Dus je wacht met aanschaffen omdat je geen zin hebt om te wachten.... Juist ja...

Als je wel 'gewacht' had (wat eigenlijk dus al doet) dan had je de PS4 allang :p
Ik heb geen zin in preorderen. Ik wil gewoon een winkel in kunnen lopen en hem meenemen. En daar zal ik echt de enige niet in zijn. Zo gek is het echt niet.
dat is geen preorderen maar gewoon orderen

preorderen kan alleen als het product nog niet uit is en dat is hij wel.

als je dat ding gewoon orderd bij game mania kun je hem over 5 weken gewoon ophalen in de winkel en dan betaal je daar aan de balie.

wat jij nu doet is gewoon luiheid en wel degelijk gek. |:(

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 23 mei 2014 18:17]

Goed hoe je het noemen wilt. Ik bestel gewoon niet vooruit. En dat doen veel mensen niet. En dat heeft niets met luiheid te maken maar met hoe graag je een product wilt hebben. Ik wacht lekker tot hij in de winkel ligt en ik op een dag wakker wordt en denk ik wil hem nu wel hebben. Het is niet dat ik dood ga omdat ik nog geen PS4 heb.
Of je belt net als ik heb gedaan naar een lokale gamemania zegt dat je er een wilt reserveren, zei zeggen ok en je hoeft niets vooruit te betalen. Dit heb ik gedaan en kon 1 week na mijn telefoontje?!!? de PS4 ophalen. Dit was 12 December.

Wachten omdat je niet wilt wachten is een rare reden.
1st world problems at its best of eigenlijk worst }:O
Als je de PS4 levertijden topic af en toe had bekeken, had je er gewoon een kunnen bestellen had je het de volgende dag in huis...

Maar goed, als jij liever wil wachten tot je letterlijk in de winkel een kan kopen. Ik bestel sws liever via internet, volgende dag in huis. Maargoed ieder zn ding ;)
Je kan hem ook gewoon kopen bij amazon.fr als je een creditcard hebt. taal etc kan gewoon ingesteld worden naar wens kost je 410 euro inclusief verzendkosten en je hebt hem binnen 3 dagen
November orders van de PS4 zijn nog steeds niet uitgeleverd. Ik beschik liever nu over mijn geld en geef het pas uit als ik ook daadwerkelijk een fysiek product in handen kan krijgen.
Logica...je wacht liever 6 maanden dan enkele weken? 8)7
Ik heb hem bested op 28 November. kreeg hem 10 Mei binnen.
Ik was het spuugzat met het bedrijf waar ik hem besteld had.
(hoewel ze er niks aan konden doen, natuurlijk..)

@Koninkje
Daar is hij 40 euro duurder, dit zijn meestal imports..

Ik ben het dus helemaal eens met spaceboy.
Zodra ze op voorraad liggen knallen de verkopen nog wel ff wat harder!

[Reactie gewijzigd door NepGangster op 23 mei 2014 17:05]

Dan had je hem al wel binnen die half jaar :p
Even pricewatch, hoppa http://topprice24.nl/sony-playstation-4-500-gb-2-4

OT:

De Playstation 2 was een enorm succes, ik ben benieuwd of K. Hirai gelijk gaat krijgen. Dat ze nu al winst maken is opmerkelijk, we zitten in een economische crisis, maar wel goed voor het bedrijf en de game-ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door Koninkje op 23 mei 2014 16:46]

HAhahaha je die is leuk,
Oude prijs: 、470,00 incl. BTW, Nieuwe Prijs: 、499,00 incl. BTW
.

Ach een beetje geduld is toch niet erg, al duurt het 3 a 5 weken?


Ontopic: Apart dat ze nu al winst makken op de Playstation 4 consoles, erg goed gedaan van Sony.
Dat is niet zo raar, vorige consoles waren veel meer state-of-the-art, de vorige generatie ging van SD kwaliteit naar 1080p/30 fps en was voor een aantal maanden zelfs competitief met de PC markt. 7 jaar later en 1080p/60 fps is niet haalbaar. Ik heb het gevoel of ze erg hebben bezuinigd op de specs van de XBone en PS4.

[Reactie gewijzigd door Marrtijn op 24 mei 2014 11:36]

Toen maakten ze verlies al zodra de console de fabriek verliet, en de PS3 was nog belachelijk duur.
Als ze project Morpheus uitbrengen zou dit wel een groter succes dan de ps2 kunnen worden...ik heb de Oculus Rift geprobeerd en ik kan je verzekeren dat het echt gaming 2.0 is. Ook al weet je dat het nep is, voor je gevoel zit je in een andere dimensie ;)
LOL: Oude prijs: 、470,00 incl. BTW Nieuwe prijs: 、499,00 incl. BTW
Ook uitverkocht.
Lol, net zo duur als de One.
Beschikbaarheid:: Niet op voorraad
Niet moeilijk dat ze nu al winst maken als ze goedkope hardware insteken die met moeite 1080p kan weergeven. Ik weet niet precies welke hardware id vorige PS zat maar heb de indruk dat die een stuk krachtiger was.

Kan ook zijn dat ze meer PS4 verkopen door de mindere concurrentie van de Xbox omdat die toch wel de mindere hardware heeft en ook niet overal beschikbaar is.
Daar zijn ze slecht beschikbaar. Heb begin maart besteld, toen stond er ook >5 weken. Ondertussen zijn we 9 weken verder en ik heb nog niets.
Oh zoals in den haag waar ze gewoon te koop liggen? :D

Maar snap je punt wel. Zo lang na release nog steeds bedroevend slecht leverbaar zijn is gewoon erg jammer.
Is nog altijd vele malen beter dan als een of andere achtergestelde derde wereldland behandeld te worden zoals door MS die vrolijk een jaar later pas de XBONE in NL released.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 mei 2014 17:03]

Zoals Sony, Samsung, Apple etc ook met andere landen doen? maar omdat wij het nu hebben is het opeens zoveel erger?

Ik snap je frustratie wel, maar je moet je ook beseffen dat er altijd bepaalde landen later zijn.
Serieus, ik heb hier genoeg hardware wat amper tot niet bekent is in Amerika en Asie.
Een monitor met Wi-Di wat amper bekent is geworden in Amerika en een laptop met een externe grafische booster/kaart wat origineel alleen in Europa verkocht werd.
Dat de One later te krijgen is heeft te maken met mensen die hier in Nederland en Belgi geen normaal Nederlands of Engels kunnen praten en zo is het ook in Bulgarije, Turkije, waarschijnlijk Rusland ook en nog meer landen.
We zijn niet de enige.
>Dat de One later te krijgen is heeft te maken met mensen die hier in Nederland en Belgi geen normaal Nederlands of Engels kunnen praten

Ooh, en daarom is ie al uit Mexico en Frankijk, omdat ze daar zo goed engels praten!
Ik heb het over al die buitenlanders die geen normaal Engels en Nederlands kunnen.
Die elke zin en woorden verkeerd uitspreken.
Media Markt? Verkoopt gewoon de one hoor?
Mediamarkt Groningen heb ik maandag ofzo nog 4 zien staan.
een concullega van de pricewatch, Budgetgaming.nl.
Bijna dagelijks komen er wel posts dat er ergens PS4's te bestellen vallen. Heb de mijne afbesteld en ging eerst de lokale MM binnen. Zag toen op budgetgaming een post dat Sony er zelf 250 had. Hoppa binnen 3 dagen binnen. Beetje rondzoeken levert makkelijk een PS4 op.
Ze zijn gewoon verkrijgbaar. Hoeveel wil je er morgen hebben?
Kijk bijvoorbeeld maar bij Trendy Computers.
Heb er in totaal al 6 gekocht voor mijzelf/vrienden/familie, zo moeilijk is het niet, genoeg beschikbaar.
Lijkt me logisch, hele Playstation gebeuren heeft tot ver na PS3 launch meer heeft gekost dan het heeft opgebracht.
Doel je hier op de PS3, of ook op de PS1 en PS2? Ik had het vermoeden dat die eerste twee consoles juist wel winst opleverden (en geruime tijd!)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 23 mei 2014 16:43]

Niet voordat de volgende console uit was. PS2 maakte pas na PS3 launch winst. PS3 was de eerste die tijdens zijn levensduur al winst maakte, al was dat pas rond de 2de slim. PSX heeft zover ik weet nooit winst gemaakt.
Wat mij betreft ook dik verdiend! Ik vind persoonlijk dat ze een prima next-gen console op de markt hebben gebracht. Dat de helft van alle PS4 bezitters al een PlayStation-Plus abonnement vind ik ook een goede zaak, zo blijven ze (hopelijk) steeds met leuke aanbiedingen en exclusieve dingen komen, je betaald er wel voor, maar ik vind het ook wel echt waard. :)
Ik snap de fanboy wars echt niet.
Je kunt console hardware niet eerlijk vergelijken met PC hardware. Een PC os moet ook andere zaken regelen en een console os minder. Die "graphics zijn beter" opmerkingen, ga toch weg na de eerste 10 minuten merk je dat niet eens meer. De grootste game van afgelopen tijd was Minecraft.

En dat Xbox one vs PS4... Ik wordt er zo moe van. Het gaat om de titels en sommige titels zijn nu eenmaal exclusives. Ik kan wel een gigantische fan zijn van de xbox maar ik kan er geen Killzone op spelen of Enchanted. Of als ik ern PS4 fan zou zijn geen Gears of War of Halo. Kooo een console voir de goede titels en niet ds graphics die ze in theorie zouden moeten hebben.
Enchanted? Denk dat je Uncharted bedoelt ;) K wordt zelf ook wel moe van dat PS vs Xbox... Ja, ik had graag Gears of War 1 gespeeld. Helaas, niet waard om een hele Xbox voor te kopen. Daar tegenover kreeg ik veel meer games die mij wel kunnen bekoren met de PS3. Ieder zn ding toch? De een zal wild worden van de Halo's, de ander geniet intens van Uncharted games. Dan zal t inferieure hardware zijn. I don't care. Exclusives sell! K zou voor geen goud games willen missen als: Uncharted/God of War/Ratchet & Clank/LittleBigPlanet/inFamous/Heavy Rain/Beyond: Two Souls/Heavenly Sword/Motorstorm. Dat zijn een aantal exclusives waar ik ontzettend van heb genoten. Ik zou daar werkelijk geen vervangers voor weten op de Xbox en dat maakt mij ook niet uit.

OT: Ben blij voor Sony dat de PS4 nu al winst maakt. Ook de omzet stijging betreft de smartphones doet me goed. Sony is goed bezig met de Xperia lijn en hopelijk zet dit door in een lange periode van groene cijfers! Gewoon verdiend!
Ja, ik bedoelde Uncharted xD Ik wist dat het fout was maar ik ging er vanuit dan men wel zal weten waar ik het over had.

Ik heb zelf een 360 en als ik het geld had had ik een PS4 gekocht en later een Xbox One. Maar ik heb het er niet meer voor over.
Fijn dat er toch nog iets winst maakt bij Sony. Ze zullen het nodig hebben om overeind te blijven de komende jaren.
Nou zo erg is het nou ook weer niet hoor. Maar ze kunnen niet meer in elke markt meedraaien en moeten toch meer prioritijdten stellen. Wat alleen maar beter uit kan pakken voor de consument. Want nu luisteren ze naar de koper en als je naar microsoft kijkt met de xbox one, die doen gewoon wat hun denken dat goed is en dat is meestal in het nadeel voor de consument. misschien dat ze daarom nu de kinect hebben dedumpt, iets waar ze zo achter stonden lol
jep nu kunnen ze mbv hun 50$/year paywall
games exclusief houden voor hun platform --'
Saturn in Amersfoort had ze gewoon op voorraad.. Gisteren avond gewoon een gehaald... :9~
Helaas staat mijn ps4 stof te happen. Ik schakel momenteel alles door via de pc op mijn tv en aangezien mijn 780 SLI opstelling wat betere beelden uitpoept zal ik voorlopig alleen exclusives op de ps4 spelen.
Ja, tuurlijk geeft jouw 2000 euro kostende PC betere beelde... :+
399 vergelijken met iets wat 4x zoveel stroom verbruikt en 4x zo duur is 8)7
Echt offtopic dit , maar wou stewie's uitspraak kracht bij zetten dat je een PS4 van 400 euro niet kunt vergelijken met een PC met een 780 SLI opstelling. Dat had je kunnen weten voordat je die PS4 kocht.
Dus je zet met deze reactie jezelf voor paal...
Waar claim ik dat ik had verwacht dat de ps4 betere graphics zou uitpoepen dan mijn pc? Wat ik probeerde te zeggen is dat het momenteel goedkoper is om PC spellen te kopen en deze via mijn tv te spelen dan dezelfde titel voor de ps4 en ongeveer het driedubbele kwijt te zijn.

Daarnaast heb ik de ps4 niet gekocht om alleen op te gamen, en is ie ook gekocht voor de exclusives die er momenteel zijn (Killzone en Infamous) en wat er nog aankomen. Wat kan ik me ergeren aan sommige mafkezen hier op Tweakers voor wie begrijpend lezen soms erg lastig is.
Waar heb ik dan gezegd dat jij dat had verwacht? over begrijpend lezen gesproken.

Jij vergelijkt een PS4 met een PC door te zeggen dat de PC betere beelden uitpoept.
En ik zeg dat je die twee niet kunt vergelijken.

Je reactie "Helaas" doet sterk vermoeden dat je teleurgesteld bent in de PS4. En daarom zeg ik dat had je dus kunnen weten.

Jammer dat je zo kinderachtig moet schelden, nu laat je jezelf wel heel erg kennen....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True