Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Veel PlayStation 1- en PSP-games zijn dinsdag plotseling beschikbaar gemaakt in de Sony Entertainment Network Store. Games als Gran Turismo en de Sega Genesis Collection zijn te downloaden en speelbaar, zeggen gebruikers op fora.

Ook zijn er PSP-games beschikbaar die er voorheen niet waren. De games verschijnen niet op de voorpagina van de store en er is ook geen garantie dat ze allemaal werken. Pocket Fighter werkt volgens volgens DualShockers bijvoorbeeld niet. Ook zijn lang niet alle titels die wel beschikbaar zijn voor Amerikaanse gebruikers van Neogaf beschikbaar in de Europese SEN-store. Voorbeelden van titels die volgens Neogaf wel in Europa werken zijn Burnout Legends en de Capcom Classics Collection.

Waarom en hoe lang de games beschikbaar zijn, is niet duidelijk. Ook is het niet bekend of de games die werken in de toekomst speelbaar zullen blijven. Mogelijke oorzaken voor de plotselinge beschikbaarheid van de games zijn een bug of een menselijke fout; als de Japanse fabrikant de games met opzet had uitgebracht, zou het er vermoedelijk meer aandacht aan besteden. Sony wil vooralsnog tegenover Tweakers geen reactie geven op de plotselinge release van veel PS1- en PSP-titels in de downloadwinkel.

Update, 24 april 10,49: De desbetreffende games zijn inmiddels verwijderd uit de Amerikaanse SEN-store. In de Europese SEN-store is niets veranderd.

PS Vita PSP-games

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Zijn deze games ook allemaal gratis? Dan lijkt het me inderdaad een foutje van iemand bij Sony.
Nee, het screenshot hierboven is iemand's aankopen lijst op een Vita
Het is correct hoor, wat bones zegt. Ze zijn op dit moment gratis verkrijgbaar. Ik heb meerdere sites gezien die dit bericht plaatsen met de vraag of dat wel de bedoeling is. Lijkt me wel, want als dit een foutje was geweest hadden ze het al lang rechtgezet. Ik denk echter dat het een 'stunt' is om meer mensen naar de vita te krijgen.
Deze zijn niet gratis, het gaat om PS1 spellen die je al eens hebt aangeschaft voor je PS3 (psp?). Je kunt sommige op de VITA (weer) downloaden.

Zoals hieronder ook al vermeld, het gaat hier om je "download lijst", dus je eigen spellen!
Dit zie je ook aan de screenshot!

Ik zie in mijn download lijst ook een PS1 spel staan: "Popoulous The Beginning".
Deze is voor zover ik zie niet te koop voor de VITA, maar ik kan 'm wel (weer) downloaden.
(Doe ik straks wel...) Gechecked: het werkt!

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 23 april 2014 16:36]

Als je ze voorheen al had gekocht, ja. (digitale versies uiteraard)

Maar dit gaat dus enkel over de downloadlijst, veel PS1 classics en PSP games zijn niet in de PSN Store op PSVita.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 22 april 2014 15:11]

De truuk is dus: eerst kopen voor de PS3, dan downloaden op de VITA (via je download lijst).
Dat is geen truc, maar een feature van Playstation Network. Zodat je tegen elkaar kunt spelen of verder kunt spelen op een Vita als je bijv. weggaat of ergens anders in huis.
"Ook zijn er PSP-games beschikbaar die er voorheen niet waren. De games verschijnen niet op de voorpagina van de store verschijnen en er is ook geen garantie dat ze allemaal werken. Pocket Fighter werkt volgens volgens DualShockers bijvoorbeeld niet."
Dit is m.i. toch wel het meest kwalijke. ALS je dan besluit om games in de store TE KOOP aan te bieden, zorg dan in ieder geval dat ze werken...
Lees dan, ze zijn niet eens in de PSN Store (voor PSVita dan) te koop. :)

Ze verschijnen enkel in je PSVita downloadlijst (als je ze voorheen al met hetzelfde account had gekocht op PSP of PS3 had gekocht uiteraard) en zijn nu dus ook beschikbaar om te downloaden op PSVita, wat voorheen voor een groot deel van deze games niet het geval was.

Sowieso werken de betreffende games normaal gezien gewoon op het oorspronkelijk platform waar je het gekocht hebt. Dit gaat enkel over de downloadlijst op psvita, waarvan PS1 en PSP nu dus te downloaden zijn.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 22 april 2014 15:02]

En dan houdt dit toch in dat je een game uitbrengt op een platform (of je het nou al voor het oude platform hebt of niet) dat dan niet zou kunnen werken? Dan is dat toch kwalijk?

Het gaat mij er niet om of je de game kunt kopen of niet, het gaat erom dat een producent weer gewoon een game de wereld in slingert die niet goed getest is op het platform en dus niet werkt of crashed of zo bugged is dat ie onspeelbaar wordt.
Kunnen we ergens opzoeken welke games te koop zijn? Of kan dat enkel vanaf een PSP vita?

Ik heb zelf nog een eerste generatie PSP, en zou daar wel graag Final Fantasy IX op willen spelen :)
Volgens mij hebben ze net weer opgeruimd, zit beetje te zoeken in de online store en kom bijvoorbeeld de 2 titels die in het artikel vermeld worden al nergens tegen. :(
Ah dankje! Ik wist niet dat de store ook online in te zien was :)

Volgens mij is het ook afhankelijk van het land waarin je woont?

FF IX vind ik in ieder geval terug in de Duitse store, nu eens kijken hoe ik die precies op mijn PSP kan krijgen.
Ah dat is waar, het kan inderdaad goed zijn dat we in de Amerikaanse store moeten kijken om de betreffende titels te zien.

Voor het krijgen van die game op je PSP kun je volgens mij de onderstaande route(s) proberen, moet hier echter bij zeggen dat ik dit nooit heb gedaan (wel met PSVita aankopen, maar dan heb je voor PC iig een stukje software van Sony nodig)

1] Koop FF IX op je PC of PS3
2a] Log met je PSP in op je Playstation Network account, zet wifi aan, wacht, download start vanzelf
2b] -OF- Download aankoop naar PC of PS3
3a] In geval van PC download het bestand van de Playstation Store, plaats in de juiste directory (PSP doet zich voor als USB drive, met daarin een paar mapjes, o.a. GAME en ISO, volgens mij kan je daar zelf games in gooien en worden ze gedetecteerd)
3b] In geval van PS3 download, verbind PSP met een USB kabel aan de PS3, en kies er vervolgens op de PS3 voor om de PSP game te installeren naar de PSP.

Beetje omslachtige uitleg, maar feitelijk komt het er dus op neer dat een makkelijke manier zou zijn om te kopen met * en dan automatisch te laten downloaden naar PSP (via wifi) en de wat ingewikkeldere versie is een USB verbinding maken tussen PSP en PC/PS3 en dan de beschikbare opties te gebruiken. (in dat geval misschien even Googlen voor de precieze howto)
Wat kosten die PS1- en PSP-titels?
Normaal gesproken 9,99 voor PS1 games dacht ik. Ik heb 2 weken geleden dat betaald voor Final Fantasy XI.
Normaal gesproken 9,99 voor PS1 games dacht ik. Ik heb 2 weken geleden dat betaald voor Final Fantasy XI.
Je bedoelt denk ik FF IX (9) niet XI (11).
En dat had je beter via de US store kunnen doen om de 60 FPS versie te pakken. Maakt Steiner's Excalibur een stuk makkelijker te halen, aangezien de EU versie van de game gewoon in het geheel gedownclocked is naar 50 FPS en dus feitelijk alles op 5/6e snelheid draait. Zelfs de muziek, als ik me goed herinner. Alles behalve de interne klok dan; die telt stug op het normale tempo door voor de tijdslimiet op Excalibur... :)

(En op de digital versie kun je niet cheaten door de drive te openen om lange cutscenes te skippen, zoals dat op het origineel wel kon...)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 april 2014 22:28]

gedownclocked? Je bedoelt dat US; NTSC gebruikt en EU; PAL?

PAL heeft IMHO veel betere kleuren dan NTSC, en voor een klassieker als IX vindt ik dat belangrijker dan de 10(eigenlijk 9,94) FPS verschil.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 23 april 2014 12:57]

Ik bedoel dat Square een stelletje luie donders geweest zijn en het complete spel gewoon op 5/6e originele snelheid hebben laten draaien ipv netjes een pulldown van 60 FPS naar 50 FPS te doen.

En ja, dat f*ckt behoorlijk met QTE events en Steiner's Excalibur. (Die laatste is zo goed als onhaalbaar.)
oh, dat bedoelde je dus. Maar je hoeft dat toch niet te doen? Laat het spel op 60FPS draaien en laat PAL het zelf lekker omvormen.(Ik weet niet precies hoe dat zit, ik kan het fout hebben)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 23 april 2014 12:58]

Haha, inderdaad IX. Vroeger helemaal plat gespeeld. Toen bijna alle legandary weapons gehaald, maar nooit die van Steiner. Dat gaat me nu overigens ook niet lukken. Ik ben de game echt goed in me aan het opnemen. Een van m'n all-time favorieten. De Vita is een ideaal platform voor zulke games. Alleen jammer dat ze niet widescreen zijn.
De FF titels zijn wel vrij duur, het varieert voor de meeste PS1 games tussen de 5 en 10 euro.
Mooi, zal eens tijd worden!

Als ze nou ook nog een keertje kunnen nadenken over PSP titels zou helemaal top zijn, ik 'moet' nog steeds mn vita 'hacken' wil ik mn (legaal in bezit hebbende) collectie PSP games kunnen spelen, zorg nou gewoon voor een script wat checkt welke spellen ik op PSP heb gespeeld (of desnoods via een speciale menu optie in PSP) en geef me vervolgens de optie die spellen aan mn PSN account te hangen. (en vervolgens op mn vita te kunnen downloaden en spelen)

Ik was dan wel gek genoeg om (al een tijd geleden, toen er ~5 games waren) een Vita te kopen, maar ik ben dus niet zo gek dat ik PSP games 2x ga kopen.. snap niet dat Sony dit doet (oke, ik snap t wel, inkomsten, maar flikker op, bij ps3<->ps2 verhaal hebben ze ook miljoenen vijanden gemaakt en 'warez' aangezwengeld)
Ik ga er van uit dat het geld kost om die games op PS Vita speelbaar te maken. Dus als Sony deze versies ook beschikbaar maakt voor de Vita hebben ze op elk vlak het recht om daar ook geld voor te vragen. Het zou leuk zijn als ze de bezitters van die games op andere toestellen korting gaven, maar niets verplicht hen daar moreel toe.
Ik ga er van uit dat het geld kost om die games op PS Vita speelbaar te maken.
Niet echt tot nauwelijks.
In de PSVita zit een PSP emulator, die emulator gebruik ik ook (zonder problemen) voor mijn 'illegale kopies', en die draaien zonder morren. Het is dus feitelijk voor Sony niet meer dan een PSP spelletje inpakken in een PSVita installatie bestand, en dan kan ie zo op de Playstation Store geslingerd worden. Misschien 5% van de PSP games draait niet in de emulator, en moet aangepast worden, daar zou een nieuwe aankoop niet meer dan terecht zijn. (probleem is alleen, zoals dit artikel ook al aangeeft, er staan spellen in de store die niet werken met de emulator.....?!)
Dus als Sony deze versies ook beschikbaar maakt voor de Vita hebben ze op elk vlak het recht om daar ook geld voor te vragen. Het zou leuk zijn als ze de bezitters van die games op andere toestellen korting gaven, maar niets verplicht hen daar moreel toe.
Hier heb je op zich wel gelijk in, ze zijn nergens toe verplicht (zoals bijvoorbeeld de kortingen) en hebben volledig recht om geld te vragen voor die spellen, het is alleen meer dat ik gewoon te koppig ben 2x te betalen hehe.

En ja, voor de volledigheid, in mijn geval trek ik dus UMD's leeg met mn PSP en plaats de bestanden op mn PSVita, komt Sony nooit tussen, ik doe 'het werk' van poorten, dus zie ik niet waarom ik zou moeten betalen.
Voor mij geen reden om een Vita aan te schaffen.
Wat ik graag zou willen zien is, dat wanneer je bv een spel hebt gekocht voor je PS3 of PS4 deze gratis kunt binnen halen op je PS Vita en je buitenshuis verder kunt spelen.
En niet dat je op twee verschillende systemen hetzelfde spel hoeft te kopen...

Zit ik thuis lekker een footie te spelen, wil ik buitenshuis lekker verder waar ik gebleven was.
Beetje offline remote-play idee.

[Reactie gewijzigd door Noax op 22 april 2014 19:36]

Ze komen wel steeds vaker met Cross-buy games. Deze maand met psplus nog Sly Cooper crossbuy gratis gehad. En Guacamelee werkt ook prima.
Maar zijn ze nou ook nog gratis of moeten ze wel gewoon gekocht worden? :? alleen te downloaden als je ze al voor een ander platform had gekocht.

er komt op deze manier wel een hele hoop bij :)

edit: Ik speelde al gran turismo op mijn psp tegen mijn broertjes vita, dus die was al beschikbaar. Of wordt hier de console versie bedoeld?

[Reactie gewijzigd door Gmount op 22 april 2014 15:01]

PS1 titels kosten over het algemeen 3-5 euro in de PSN store, en dan zijn er soms ook bundels, zoals bijvoorbeeld tomb raider 1+2+3 of de spyro collectie, crash bandicoot collectie, die je voor een iets lagere prijs kan kopen

[Reactie gewijzigd door Android Cpt op 22 april 2014 14:54]

Heeft iemand een volledige lijst van de beschikbare games?
Is Final Fantasy VII Crisis Core, ook eindelijk een van de beschikbare titels? :-)
Ik hoop het, maar ik ga er niet van uit...
ze hebben geen nieuwe spellen toegevoegd.
de enige verandering is dat alle psp en ps1 spellen die in een psn store staan nu als compatible aangemerkt staan.
als iets een maand geleden niet legaal op een PSPgo kon, kan het nog steeds niet op een vita.