Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Sony is begonnen met het versturen van uitnodigingen aan een selecte groep PlayStation-gamers om mee te doen aan een gesloten bta van zijn streaming-gamedienst PlayStation Now. De fabrikant adviseert minimaal een vaste ethernetaansluiting en een brandbreedte van 5Mbit/s.

Dat meldt IGN op basis van een e-mail die Sony naar een groep gamers heeft gestuurd. Belangstellenden konden zich inschrijven voor de gesloten bèta kort na de bekendmaking van de komst van PlayStation Now op de CES begin deze maand. Hoeveel PlayStation-gamers er mee zullen doen aan de bèta is niet bekend. Het bedrijf adviseert gamers echter minimaal een internetverbinding van 5Mbit/s en het gebruik van een vaste ethernetaansluiting in plaats van een wifi-verbinding.

Sony wil PlayStation Now naar eigen zeggen medio dit jaar in de VS publiek beschikbaar gaan maken. Uit een gelekte roadmap zou de uitrol van de dienst pas in het eerste kwartaal van 2015 in Europa moeten gaan beginnen.

Volgens verse geruchten zal PlayStation Now PS1- en PS2-games via emulatiesoftware aanbieden op de PlayStation 4. Eerder werd bekend dat oude games als stream aangeboden zouden worden, maar dat lijkt alleen voor PS3-games te gelden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

De bandbreedte van 5MB/s 5Mb/s geldt voor up en down of alleen down?
Up lijkt me minder van belang maar ben toch wel benieuwd.

Bekabeld heeft natuurlijk een lagere latency dan draadloos. Maar zal dit merkbaar zijn wanneer je een oke internet verbinding hebt?

Playstation now/gakkai zijn technieken, die wanneer voldoende ontwikkeld worden, de complete console markt kunnen verwoesten. Is het wel slim van Sony om dit verder te ontwikkelen? (iets met je eigen graf graven)

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 29 januari 2014 23:12]

Eigen graf graven? Het is hun natte droom. Alle content en de toegang die de gebruiker er toe heeft zelf kunnen beheren. Playstation now abbo niet betaald = niet gamen.

Cheaten? BAN, en koop al je games maar opnieuw. Ombouwen heeft ook geen nut meer, dus hoeft er geen dure anti-kopieer techniek meer ontwikkeld te worden, en de hardware die ze aan de klanten moeten verkopen kan ook een stuk simpeler worden, met minder defecten en een lagere prijs tot gevolg.


Het heeft in zekere zin ook potentie, omdat je in theorie kan laten betalen per tijd dat iemand een game speelt. Dan verdienen de devs van prutsgames die je 10 min speelt, en dan van ellende weggooit geen drol meer, en zouden uitgevers in theorie meer gestimuleerd worden om nieuwe content te leveren en bugs te patchen zodat mensen het meer zullen spelen,

Mogelijkheden genoeg, en zowel positieve als negatieve voor de gebruikers. Maar ik denk niet dat sony zn eigen graf er mee graaft.
Het heeft vooral zijn eigen dynamiek: als je developers per minuut betaald worden dan krijg je vanzelf games die onnodig tijd rekken (niet snel een save-game kunnen laden, opzettelijk door drie menu's moeten om simpele handelingen te verrichten, enz.)

We zien die eigen dynamiek ook terug bij free-to-play spellen: je kunt gratis spelen maar moet eindeloos grinden om gratis verder te komen.

Ik vind het er allemaal niet beter op worden.
Uiteindelijk verandert er weinig. De mogelijkheden voor developers wordt uitgebreid, niet beperkt vergeleken met fysieke winkels, toch?

Lijkt me ook wel interessant om hogere revenuestreams (+ evt. lagere prijzen?) voor developers wanneer bv. in een RPG vending machines branding hebben zoals in het echte leven, waarbij men het realisme verder verhoogd zonder echt intrusive te zijn.
Uiteindelijk zal het toch vooral gaan om de latcency van bij u thuis tot aan de Playstation Now servers van Sony. En bekabeld zal natuurlijk wel helpen. Ik veronderstel namelijk dat iedereen in NL/BEL kan beschikken over 5 megabit aan constante downloadsnelheid. En met een veelvoud daarvan denk ik dat je gewoon goed zit. En zelfs met Wi-Fi ga je gewoon perfect kunnen genieten van de meeste games.
latency maakt niet zo veel uit, alhoewel er natuurlijk niet teveel tussen moet zitten. normale video gaat over het udp protocol, en dan wordt het videobestand als het ware naar je pc toegegooid, maar er wordt niet gevraagd of het bestand heel opgevangen is. nu maakt dit ook niet uit, omdat dat dat normaal kleine stukjes data zijn die je aan het beeld niet kunt waarnemen.

een normale verbinding van bijv. een website die veel minder data bevat, gaat over het tcpip protocol, en dan wordt er wel gecontroleerd als het bestand/website goed aangekomen is.

edit: Mn excueses, ik las streamingsdienst en dacht aan een netflix variant 8)7 dan is tcpip dus aan de orde en is latency wel belangrijk, zoals ik hier boven uitleg

[Reactie gewijzigd door SureEye op 30 januari 2014 22:08]

Latency maakt juist wel veel uit, dat lijkt mij net hetgene wat het kan maken of breken. Je wil niet in de situatie terecht komen dat je input een halve seconde later pas zichtbaar is op het scherm - nadat het is geupload naar de Sony server en daarna het veranderende beeld is gedownload - want dan zit je in een onspeelbare situatie.
Het zal niet zozeer draaien om latency maar wel om downloadlimieten.

5 MBit/s is wel 2.25 GB per uur. Met een limiet van 150 GB kun je elke dag iets meer dan 2 uur spelen. Lijkt me wat weinig voor een gamer.
Wij wonen dan ook in Nederland waar wij geen downloadlimieten kennen. In Belgi wel.
Ik denk niet dat Sony zo zijn eigen graf graaft, met de komst van de PS4 zullen ps3 games waarschijnlijk langzaam aan uitgefaseerd worden. PS2 games, die komen vrijwel niet meer uit, met uitzondering van FIFA (ik werk bij de Intertoys, het is het enige wat we nog krijgen van PS2)
En PS1 games zijn al te koop in de PS3 playstation store.

Met deze service denk ik juist dat ze meer uit het gene halen van wat ze al gemaakt hebben.
Playstation now/gakkai zijn technieken, die wanneer voldoende ontwikkeld worden, de complete console markt kunnen verwoesten. Is het wel slim van Sony om dit verder te ontwikkelen? (iets met je eigen graf graven)

De woorden voldoende & kunnen zijn bewust gekozen... Kijk even naar de ontwikkelingen als steam machine, ouya en F2P games.

Wanneer men de fun kan halen uit een alternatief, wanneer het minder kost dan het andere en het even goed beschikbaar komt... dan gaat het grote publiek al snel om. (kwaliteit moet dan uiteraard ook "voldoende" zijn)

(geen flaming op de 3 boven genoemde headers aub)

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 29 januari 2014 21:15]

Alleen down. De video is namelijk het meest bandbreedte intensief en die hoef je alleen te downloaden. Wat je upload is alleen input.
PS4 haalt zijn winst uit verkoop van content en niet vanuit hardware (Console)
Dus dat ze een eigen graf graven lijkt me stug. Juist doordat ze meer producten (content) <- soort van dienst leveren hebben ze een grotere marge daarop dan dat ze consoles gaan kopen.

ik denk dat sony met de nieuwe kant die ze op zijn gegaan qua denken voor de gamer en de toekomst sowieso een streep voor hebben op de rest van de markt.

Internet in Nederland zal het probleem sowieso niet zijn, het zijn meer de landen zoals Afrika enz die problemen zullen ondervinden. Er gingen al geruchten dat sommige landen niet eens PSNOW zullen krijgen puur doordat de internet-infrastructuur verouderd en gewoon slecht is...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 29 januari 2014 20:52]

Ik wil het eerder vervangen noemen en niet zo zeer verwoesten. De "consoles" zullen technisch simpeler worden en op den duur verdwijnen (op een kleine niche-markt na). Waarop je gamet maakt dan niet meer uit zolang je een internetverbinding hebt en beeld. Dit is ook veel efficinter (energie, grondstoffen) dan tientallen miljoenen consoles aangezien de rekenkracht vanuit de cloud wordt geregeld (middels grote datacenters).

Sony graaft hiermee ook niet zijn eigen graf, Sony verdient nauwelijks op de consoles zelf. Het huidige en toekomstige verdienmodel is het bieden van een platform waarop ontwikkelaars hun games op kunnen uitbrengen en dat ze daarmee gegarandeerd een grote groep gamers bereikt. Het platform zal zich alleen volledig online gaan ontwikkelen en biedt mogelijkheden tot vergaande differentiatie. Iemand die nu al "next-gen" wil gamen neemt een duurder abonnement waarbij je meer verwerkingskracht krijgt toegewezen.

Het zijn de reguliere gamestores die het heel moeilijk gaan krijgen. Maar er blijven ook voor de gamestores voldoende kansen aanwezig.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 29 januari 2014 22:26]

Je moet een beetje opletten met die notatie:

5 (Mbit / s) =5 Mb / s
5 (MB / s) =40 Mbit / s
5 (Mbit / s) = 0.625 MB / s
Het lijkt me dat ze waarschijnlijk een soort grading systeem gaan ontwikkelen om Internetverbindingen te raten volgens ping en bandbreedte. Niet elke game heeft een erg lage ping + hoge bandbreedte nodig. Een online schaakspel is geen FPS, dus zelfs al heb je een hoge ping, waarom dan uitgesloten worden van bepaalde casual games waarbij dat geen probleem is. :)
5 Mbit/s check.
PS4 check.
Wonend in USA NEE.

Ik snap dat ze in de USA beter kunnen testen en eerder uitrollen maar ik vind dit altijd zo jammer, USA altijd als eerst. Ik heb wel een USA PSN account, ben benieuwd of ik in de open beta ook mee kan testen.
Ze zullen het hoogstwaarschijnlijk per regio uitrollen omdat het nogal een onderneming is om die centrales neer te zetten. Er zal ongetwijfeld een hogere latency zijn op het moment wanneer je van EU/NL naar USA moet gaan zitten uploaden. Het zijn geen grote hoeveelheden data, maar wel data wat zr gevoelig is voor een hogere ping.

Om te voorkomen dat mensen straks allemaal negatieve verhalen gaan schrijven over het feit dat ze iedere keer (input)lag hebben, zal Sony hebben gekozen voor een land waar het al een sterke infrastructuur heeft. Zo kan ze het grootste publiek pakken en precies meten of er in de huidige setup nog het enige getweakt moet worden.

Daarnaast is het ook nog mogelijk dat het invoeren van dit soort systemen in Europa aan strengere voorwaarden moet voldoen dan in Amerika. Het kan eigenlijk n van heel veel redenen zijn waarom ze Amerika het eerst pakken.
ik zit ook te denken om een USA PSN account te maken maar mag ik vragen hoe je de betalingen regeld als je iets wil kopen
Als je een USA paypal account hebt kan je er psn tegoed op zetten anders moet je met gift cards je tegoed opwaarderen.
Ik geef het zeker eens kans, ik denk dat mensen met een goede internet kwaliteit hier voordeel van gaan ondervinden, mits ze het willen gebruiken.
De PS4 krijgt hierdoor weer een streepje voor. Maar het wordt helemaal interessant als in de toekomst wellicht ook PS4-games gestreamd kunnen worden; zouden die dan ook beschikbaar komen op oudere, minder krachtige consoles/handhelds zoals de PS3(al dat lijkt niet het geval te zijn).
Ik ben wel benieuwd hoe snel er games en welke games voor het platform beschikbaar zullen worden gemaakt. Uitgevers zullen wel toestemming moeten geven waarschijnlijk en ze weten ook dat ze er veel meer aan verdienen als ze de games beetje bij beetje uitbrengen, elke maand een paar nieuwe (zoals de Gratis games tegenwoordig voor de Playstation Plus abbo).
Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de prijzen voor die abonnementen.
na het lezen van de comments denk ik hier misschien anders over..

de ps4 heeft zijn "limiet" qua hardware
zou je dus een streaming dienst opzetten waarbij je servers de berekeningen uitvoeren.

dan heeft de gebruiker alleen nog een kastje/app of whatever nodig om dit beeld op zijn tv/monitor te krijgen en zijn input door te geven aan de server.

hiermee heb je geen ontwikkelkosten qua hardware voor consoles
de content die geleverd wordt kan het maximum van de servers vragen en zou hier meer vraag naar zijn dan kan dit geupgrade worden achter de schermen.

zo kun je content blijven uitgeven zonder dat de eindgebruiker zijn apparaat hoeft te vervangen lijkt mij..

beetje het onlive idee..

[Reactie gewijzigd door eehbiertje op 29 januari 2014 23:05]

Wanneer men de fun kan halen uit een alternatief, wanneer het minder kost dan het andere en het even goed beschikbaar komt... dan gaat het grote publiek al snel om. (kwaliteit moet dan uiteraard ook "voldoende" zijn)
oke ben zelf een xbox persoon dus ben niet zo van sony zijn producten op de hoogte maar het ziet er veelbelovend uit (en zal de toekomst worden denk ik)
Ik kijk nogal sceptisch tegen dit soort game streaming diensten aan. Het zit hem allemaal in de latency van deze service. Sommige mensen boeit het niet of zien het verschil niet, maar ik kan me soms al ergeren aan de input lag van m'n TV.

[Reactie gewijzigd door pduin op 30 januari 2014 12:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True