Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Sony Computer Entertainment zou plannen hebben om PS1- en PS2-games via emulatiesoftware aan te bieden op de PlayStation 4. Eerder werd bekend dat oude games als stream aangeboden zouden worden, maar dat lijkt alleen voor PS3-games te gelden.

Volgens een bron van Digital Foundry, dat onderdeel is van Eurogamer, is Sony van plan om PlayStation 1- en PlayStation 2-games lokaal te emuleren op de PlayStation 4, in plaats van ze aan te bieden via het gameplay over IP-concept dat gebruikt zal worden voor PlayStation 3-games. De games zouden dan op een hd-resolutie geëmuleerd moeten worden, waarbij de console de upscaling op zich neemt. Daardoor zou moeten worden voorkomen dat de oude games dezelfde wazige upscaling-effecten meekrijgen als op de PlayStation 3, waar PS1- en PS2-games eveneens op geëmuleerd worden.

De emulatiesoftware voor PS1- en PS2-games zou een aanvulling zijn op de streams die Sony via PlayStation Now wil aanbieden op onder meer de PlayStation 4. Via deze streams zouden gamers oude PlayStation 3-games moeten kunnen spelen. Voor de nog oudere games kiest Sony dus waarschijnlijk voor een lokale oplossing, wat de latency en beeldkwaliteit ten goede zou moeten komen.

Sony heeft zelf nog geen commentaar gegeven op het eventueel ondersteunen van PS1- en PS2-games via emulatiesoftware op de PlayStation 4. Het is dan ook nog niet duidelijk wanneer de emulatiesoftware uitgerold zou moeten worden op Sony's nieuwste console. Ook de verschijningsdatum van PlayStation Now is nog niet exact bekend, al is wel duidelijk dat Europa pas in het eerste kwartaal van 2015 aan de beurt is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Goede oude tijden, ik zou graag o.a. Tekken 3 en Grand Theft Auto 2 weer eens langs zien komen.
ik wil best wel weer de oudere offline delen van Final Fantasy terug zien, en dan vooral 7 en eerder.
Tekken 2 en 3, Gran Turismo 2....lekker ziekelijk racen met de Escudo Pikes Peak Version..als je die had, was de enige die je bijhield iemand anders die dezelfde auto reed :)

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 29 januari 2014 11:16]

Mocht je een PS3 of Vita hebben; er is nu een Final Fantasy sale op PSN ;) Ik geloof dat de oudere delen (1 tot en met 9) 4,99 per stuk zijn (50 cent korting als je PS+ hebt). Heb zelf 7, 8 en 9 opnieuw gekocht..toch weer veel uren aan plezier voor 15 euro; en hoef niet meer de zolder op om mn originele versies te zoeken :+
Ze willen deze delen toch ook opnieuw uitbrengen als high definition versies (zag dit als reclame filmpje in de MM) Alleen deeltje 7 houden ze buiten beschouwing en word deeltje 10 hieraan toegevoegd.
Volgens mij is er alleen een officiele HD-versie/remaster/re-release van FFX + X-2 bekend. Als die goed genoeg verkoopt dan zou ik ook graag FF12 opnieuw zien in een HD-sausje :) Ik denk niet dat ze 6/7/8 echt gaan remasteren, gezien dan ook alle statische backgrounds opnieuw gerenderd moeten worden etc. Dat is bij de nieuwere delen natuurlijk een minder groot probleem, gezien dat meer een kwestie is van de textures eens goed upgraden, de engine tweaken etc.
oh, dan heb ik dit helemaal verkeerd gezien :)
Thnx!

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 29 januari 2014 19:11]

Ik heb FFIX nog origineel op PSX schijfjes, nieuw, kan niet wachten tot ik die in de PS4 kan drukken :-P
Ik was verslaafd aan Overboard! :9
whoooo, yeaahhh! XD
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat werken, voor de PS I & II games maar zeker het streamen van de PS3 games. Eerlijk gezegd ben ik wel bang dat het geen alternatief gaat zijn voor de PS3 voorlopig gewoon maar houden :(
ik heb hier nog steeds de oude ps-one, ps2 en xbox-1 op mn beamertje aangesloten staan. Heerlijke retro games!!
Op een beamer? Lol ,ik heb mijn oude spelcomputers op een oude ( kleine ) crt aangesloten. Vooral voor de oude atari games gaat dat prima ;)
Een crt-tje kan ook natuurlijk, of willekeurig welk scherm eigenlijk. De beamer is op zich wel prettig, lekker groot beeld :p
ja en starwars battlefrond, of dat zoals er ook geruchten zijn dat er een nieuwe game van uit komt hopelijk komt die dan ook op de PC
Battlefront vond ik nu niet een echt PS2 spel (mijn vriendin had het daar wel op, maar die heeft nooit echt aan PC gamen gedaan behalve The Sims). De nieuwe Battlefront komt er zeker aan, is meer dan een gerucht, en komt hoogstwaarschijnlijk naar PC en PS4/Xbox One (DICE heeft bij mijn weten nog nooit exclusives gedaan sinds Battlefield Modern Combat 2).
gewoon afwachten en tot die tijd kun je het eigenlijk niet zekerweten. Maar we hopen het natuurlijk wel.
Oh man, GT2 <3!! en Ace Combat 2-3 _/-\o_ Gex enter the gecko xD was ook zeer tof.
Soul Blade/Edge EPIC intro!! : http://www.youtube.com/watch?v=Yxrpyv8SNS4

Voor de mensen die het niet kennen (en het kennen) Check zeker de link hier.

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 29 januari 2014 13:13]

ZEKERS ik zou Crashbandy coot , Poy Poy en Rollcage o zo graag weer eens willen spelen

hopen dat die emulator de controllers ook online kan emuleren waardoor je multiplayer zou kunnen spelen :P
Ik zou het erg raar vinden. Bij de PS3 is de backwards compatability geschrapt omdat te weinig mensen het zouden willen gebruiken om de kosten ervoor te rechtvaardigen (terwijl het er dus al in zat).
Je moet snappen dat de PS3 architecteur volledig anders is dan de PS4.

Ze zouden zoals bij de PS4 een extra CPU erin moeten steken wat grotere kost gaat hebben voor een kleinere doelgroep.. Terwijl bij PS1 dit puur software matig zou kunnen en PS2 waarschijnlijk idem.

Edit:
Of ze zouden PS2 zelfs via hun streaming dienst laten gaan.. hangt er vanaf welke optie meest kosten efficiŽnt is.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 29 januari 2014 11:08]

Ik weet niet wat jij voorstelt bij de architectuur van de PS4, de PS2, maar voor zover ik heb begrepen is de PS4 bijna een gewone PC, terwijl bijvoorbeeld de PS2 erg anders in elkaar zat. De GPU zat erg verwoven met de CPU, waardoor een efficient maar zeer complex systeem ontstond, wat als gevolg heeft dat het nog steeds niet echt goed te emuleren is. Nu weet ik vrij weinig van de PS3, maar ik dacht dat dat ook meer een PC was, dan een PS2 qua architectuur. Ik snap dan ook niet hoe het emuleren makkelijker zou zijn op een PS4 dan een PS3.
Inderdaad de de PS2 is eigen architecteur (EMotion..), echter er zijn al hobbiest programmeurs die het laten werken op de pc... Als je weet dat xbox360 xbox1 games ondersteuden zou het mogelijk moeten zijn voor ps2@ps4 te draaien..
Echter zoals je ziet in bovenstaande post kunnen ze uiteraard ook gewoon beslissen dit te streamen :)

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 29 januari 2014 11:48]

De PS3 maakte gebruik van Toshiba's/Sony's/IBM's Cell-processor. Hoe deze zich tot de EMotion Engine in de PS2 verhoudt weet ik niet.
Er zijn inderdaad PS2 emulatoren voor de PC, maar die werken maar half. Veel graphics gaan nog redelijk stuque
'Half werken' is een beetje overdreven. PCSX2 werkt juist erg goed, en op de website staat dat van de 2400 games ruim 84% werkt. Ik heb zelf ook wat games geprobeerd op mijn 4 jaar oude pc en die werken na wat wijzigen van de instellingen op 1 na prima op 60fps upscaled naar 2560x2048. Er zijn uiteraard wel wat games die of niet werken, of erg moeilijk te emuleren zijn, maar ik gok zelf dat minstens 75% prima te draaien is met hele mooie graphics op een wat ouder systeem. Met de nieuwste i5 zal dat dicht bij die 84% komen.

[Reactie gewijzigd door Sandy Bridge op 29 januari 2014 12:47]

En dan moet je niet vergeten dat het door mensen in hun vrijetijd wordt gemaakt en niet altijd volledige beschikking hebben over de originele games.. Eerst is van belang dat het allemaal grotendeels werkt, daarna kun je de games die niet werken gaan kijken waarom niet (vaak omdat die allemaal truukjes gebruiken van de chips die niet gedocumenteerd zijn, DAT zijn dus dingen die naar boven komen als developers lange tijd bezig zijn met 1 en dezelfde configuratie, en IMHO is DAT dus ook de kracht van consoles)..
Bij de PS3 was de Cell processor architectuur best een drama om voor te ontwikkelen. Maar de PS4 draait gewoon X64/X86, wat veel makkelijker zou moeten zijn, net zoals er voor de reguliere PC/Mac emulators worden geschreven.
de BC van de PS2, niet de BC van de PS1, die zit er nog steeds gewoon in..
alleen de PS3 was net niet krachtig genoeg om de PS2 volledig in software te kunnen emuleren (ja, uiteindelijk zou het wel kunnen als ze er een echte dedicated developer op zetten, maar dan wel dus op de kwaliteit zoals de PS2 zelf, geen postprocessing upscale (heel HEEL misschien wel))..
Bij de PS3 zaten er ook per console kosten aan, omdat er aparte hardware in het apparaat moest om de oudere games te ondersteunen. Ondertussen is hardware krachtig genoeg om pure softwarematige emulatie te gebruiken. Dat betekent dat je eenmalig een emulator hoeft te programmeren en daarna heb je, misschien afgezien van onderhoud/updates, geen kosten meer. Sony zou hiervoor zelfs code uit PCSX2 kunnen gebruiken, om nog meer de kosten te drukken. De backwards compatibility is een enorm stuk voordeliger voor Sony geworden.
Je kunt alle PS1 games gewoon spelen op de PS3. Alleen de PS2 titles zijn niet backwards compatible in de latere versies van de PS3.
Het is me niet duidelijk of ze daadwerkelijk bedoelen dat je oude PS1 en PS2 disks zal kunnen afspelen op de PS4, of dat ze oude games gewoon als downloads zullen aanbieden zoals dat nu op de PS3 al een hoop oude titels beschikbaar zijn.

Het originele artikel meldt ook ' Internally, PlayStation 3's firmware contains emulators for PS1, PS2 and even the handheld PSP' terwijl je op de PS3 toch echt geen PS2 games kunt afspelen (behalve op de oude PS3s die effectief hardware hadden voor de backward compatibility).

Dus zou het dan toch enkel over downloads gaan... ?
De disks zullen een probleem worden als de technologie die simpelweg niet kan inlezen. Ik weet het niet, maar het zou natuurlijk niet ondersteund kunnen worden door dat aspect alleen al. Softwarematig een spel downloaden en emuleren zou dan totaal niet vreemd zijn: het is en blijft maar software. De hardware in de PS4 is snel genoeg om zich in allerlei bochten te wringen en PS1/PS2 games af te spelen.

Kortom: ik verwacht dat je bestaande disks niet kan hergebruiken, en de oude games tegen een kleine prijs kan laten emuleren. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat PS3 titels hier bij gaan horen over een paar jaar; voorlopig willen ze die natuurlijk aan PS3-eigenaars verkopen, en bestaande voorraden bij suppliers helpen legen.
maaruh, de PS1 discs kunnen rustig gelezen worden door de PS3 (of je PC), zelfde is ook met de PS2 discs.. Dus de drive van de PS4 zal em gewoon kunnen lezen..

De reden dat Sony het niet zal toevoegen is omdat je dan dus weer lekker kunt gaan betalen voor games die je al mogelijk hebt, en dat verrek ik toch echt..
De PS3 emuleren op de PS4 zal toch behoorlijk lastig zijn, om realtime te kunnen emuleren is toch wat sterkere hardware nodig..

De huidige PS1/PS2 PC emulators kunnen al perfect fullHD games emuleren (en dus dat ze er ook mooi uit zien, eigenlijk vaak gewoon als de HD-'remakes'), en de PS4 heeft hardware die een stuk krachtiger is dan de PC-specs die nodig zijn voor de PS1/PS2 mooi te laten uitzien..
Ik denk dat het wel te doen moet zijn om discs in te lezen. Het zijn gewoon CD's en DVD's. Het enige dat misschien een probleem kan bezorgen zijn de kopieerbeveiligingen. Ik weet niet of iedere speler die kan herkennen (of je laat dat deel achterwege, maar dan gaat iedereen massaal Playstation schijfjes downloaden en branden). Schijfjes ondersteunen zal echter niet de meest winstgevende methode zijn. Voor Sony is het interessanter om spellen ter download aan te bieden, dan kunnen ze er nog een bedrag voor vragen. Aan ondersteuning van oudere schijfjes verdienen ze niets, behalve het feit dat het misschien een handjevol klanten meer overhaalt om de PS4 te kopen.
Tsja, of je verkoopt de emulatiesoftware apart en vraagt daar een eenmalig bedrag of een abonnementsprijs voor, wellicht in pakket met je online diensten. Of eerder andersom: je schaft een online 'gold' abo aan, en krijgt daar gratis de mogelijkheid bij je oude PS1/2 gameschijfjes te gebruiken.

@CRXDelSol; uiteraard kan het fysiek. Maar bij fysieke mogelijkheden horen ook altijd firmwares en ander softwarespul om het ook te kunnen gebruiken. Ik ken verder de kopieerbeveiliging van de PS games niet, maar als ik bijvoorbeeld naar mijn DVD kijk van een van de eerste conferences van Javier Guzman (Sinterklaasconference), dan kŠn ik die niet eens inlezen op mijn computer. Geen enkele computerdrive pakt hem. Zelfs mijn dvd speler skipt sommige stukjes. Dus in die zin is het belangrijk of de software bij de hardware dit ook ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 29 januari 2014 13:44]

Mja hier gaat het specifiek om PSX en PS2 emulatie, buiten PSNow om, dus dan lijkt het mij dat het qua emulatie ook via discs moet kunnen, zoals dat bij de PS3 kon met PSX games. (Virtuele memory card aanmaken enz)

Daar heeft de PS3 ook een bluray drive, en die kon ook gewoon probleemloos PSX discs lezen.

// Reactie op reactie hierboven //

De firmware is van Sony, dus die kunnen er zelf van alles mee doen toch?
Aangezien ze het op de PS3 ook zo gedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 29 januari 2014 14:02]

Playstation Now is een streaming dienst dus het zou dus niet gaan om de schijfjes.
maar het gaat hier niet over Playstation Now, het gaat hier echt over op de PS4 zelf draaiende emulators..
Ik heb het verkeerd gelezen inderdaad, toch wel leuk scheelt opnieuw aanschaffen je oude schijfje erin en spelen weer tomb raider 1 bijvoorbeeld of tony hawk :)
Ja, dat hoop ik dus ook, maar ik denk dat sony voor 'download only' kiest zodat ze je nog eens een zak geld afhandig kunnen maken ook al heb je het origineel nog..
Dit gaat buiten PS Now .. PS Now zal meer gaan over PS3 games streamen.
Hier willen ze PS2 en PSX games emuleren op de PS4 zelf.
Dit staat volledig los van PS Now.
Als ik dan ook mijn oude ps1 en 2 games in de ps4 kan steken is het een top oplossing, ik kijk er naar uit.
Als je de originele discs nog hebt kun je beter een emulator op de PC zetten. Die ondersteunen vaak ook nog opties om de beeldkwaliteit te verbeteren zoals AA en VSync.

Vooral voor de PS1 heb je geen snelle PC nodig om het te kunnen spelen.

Ik denk dat het gewoon de beurs trekken word als je PS1/PS2 spellen op je PS4 wilt spelen.
Als je ziet wat die emulatie software van Sony (als je de screenshots mag geloven) kan met GT4, dan lijkt het een heel grote stap vooruit te zijn ten opzichte van emulatiesoftware als bijvoorbeeld pcsx2 met alle toeters en bellen aan.
Als je de screenshots op digital foundary bedoeld, die zijn op de PC.
Not every PS1/PS2 title will scale up to 1080p quite so well as this, but this comparison of Gran Turismo 4 running under PC emulation demonstrates that running older games at full HD can produce some lovely results.
Dus, zoals ik al zei een emulator op je PC kan je de graphics flink verbeteren, resolutie was ik even vergeten maar dat is er inderdaad ook een van.
De output heeft opzich niet zo heel veel met de emulator te maken maar meer met de plugin voor video.

@k-city
Als de PS4 geen PS1/PS2 discs slikt, dan maakt dat het verschil. Dan moet je namelijk je spellen opnieuw kopen. Veel emulators op de PC kunnen wel overweg met de door jou legaal gekochte spellen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 29 januari 2014 14:35]

Oeps, je hebt gelijk. Ik heb echter nog nooit ps2 games op die manier kunnen emuleren, niet eens in de buurt en heb best wat video-plugins geprobeerd. Vandaar dat ik dacht dat het software van Sony was. Maar maakt het verschil of je het op een PS4 of pc emuleert dan? Het is toch zo'n beetje dezelfde architectuur?
De screenshots uit het Eurogamer-artikel zijn van een PC-emulator ;)
Ik wist niet dat dat kon! Gebruik jij zulke software? Graag hoor ik van je waar ik die kan krijgen en welke tips je ervoor hebt.
Via Google kom je sowieso een heel eind.
Het zijn leuke ideeen van Sony maar helaas zit er wel een betaalmodel achter denk ik, ik heb de PS Vita ook alle Final Fantasy's gekocht en vrees dat ik die straks opnieuw mag gaan aanschaffen...

//edit: hierbij moet ik toevoegen dat ik ook alles inderdaad op disc al heb origineel..

[Reactie gewijzigd door Step op 29 januari 2014 17:22]

Net zoals je nu in een keer voor psPlus moet betalen om online te kunnen.
Wellicht ondersteunen ze gewoon de originele discs.
Dat deed de PS3 ook in zijn blu-ray speler, dus waarom zou de PS4 dit niet kunnen.
Wie heeft er eigenlijk al een ps4? Ik wil er wel een kopen alleen is die overal uitverkocht. Wel vet dat je alle oude spellen op de ps4 kan spelen straks. Misschien dat ze ook trophy support voor de ps1 en ps2 spellen kunnen geven, zodat er nog een beetje extra uitdaging is.
Heb er onlangs 2 gekocht. 1 voor mn broer en een voor mezelf. Ze zijn dus te krijgen...
(Overigens wel in Belgie) In de carrefour lagen ze gewoon voor het grijpen.
Ik wacht nog even tot die goedkoper is of als er 2 controllers en 1 of 2 spellen bij zitten. Zo had ik het ook met mn ps3 gedaan omdat je sowieso 1 controller oplaad en een spel t.w.v 60 euro voor bijv: 399,-
En misschien dat er een versie komt met 1TB erin, dat zal wel mooi zijn.
Ik heb zelf de PS4 sinds de launch.
Vermaak mij prima met de nieuwe NFS, Killzone (vooral online) en Assassins Creed 4.
Ik zou het persoonlijk alleen maar kunnen toejuichen. Ben alleen wel bang dat we als consumenten dan gewoon in de buidel moeten tasten willen we die oude games spelen. Wanneer ze voor een beperkt maandelijks bedrag beschikbaar komen lijkt het me bij een groot aanbod zeker het betalen waard. De huidige Crash Bandicoot games zijn ook niet meer zoals die door Naughty Dog werden gemaakt.
Ik kan me voorstellen dat je ten hoogste eenmalig geld zou moeten neerleggen voor de emulatiesoftware. Dat zou nog wel te behappen zijn. Als je huidige PsOne of PS2 stuk gaat zit je met een stapel games waar je niks meer mee kunt doen. Als je PS4 de mogelijkheid zal hebben die games in te lezen (en te upscalen :D) kun je ze blijven spelen. Hoe ik dit bericht begrijp is namelijk dat je gewoon je huidige game-discs in je PS4 kunt stoppen om te gamen.

Los van het feit dat de oudere games vaak gewoon zeer goed zijn, is het namelijk ook een voordeel voor mensen die nu pas de gamewereld instappen. Vaak berusten huidige gameseries op games die oorspronkelijk al op de PSOne uitkwamen, en daarmee een groot verhaal vormen. Kijk bijvoorbeeld naar Metal Gear Solid. Ik denk dat als je pas begon met MGS op de PS2 (overigens moet ik er nog mee beginnen, ik ben momenteel bezig mijn PS2-gamesverzameling bij te vullen met tweedehands games voor een paar euro per stuk) denk ik dat je een heel stuk achtergrond mist; achtergrond die het spel juist mede zo goed maakte. Recenter geldt dat bijvoorbeeld voor God of War, Devil May Cry, of Onimusha (zijn daar PS3/PS4 games van?). Of Resident Evil, Silent Hill, Twisted Metal Black - al die oude series.