Door Jurian Ubachs en Willem de Moor

Wat brengt de PlayStation 4?

Focus op functies

Sony Computer Entertainment heeft tijdens een presentatie in New York de PlayStation 4 officieel aangekondigd. Grote afwezige op het evenement was de console zelf. De hardware was, op de nieuwe Dualshock 4-controller na, nog niet klaar om te worden getoond. De presentatie richtte zich dan ook vooral op wat de nieuwe console aan mogelijkheden biedt voor game-ontwikkelaars. Daarbij was er natuurlijk aandacht voor nieuwe games, maar vooral ook voor de diverse nieuwe functies die aan de PlayStation zijn toegevoegd.

Andere visie op next-gen

Als tijdens de presentatie één ding duidelijk werd, is het wel dat Sony's visie op 'next-gen' anders is dan veel gamers van tevoren hadden verwacht. Waar nieuwe consoles traditioneel voor een flinke stap voorwaarts stonden op audiovisueel gebied, lijkt de PlayStation 4 op dat gebied een bescheiden stapje vooruit te maken. In plaats daarvan kiest Sony dus voor nieuwe features, met daarbij een sterke focus op connectiviteit, zowel in sociaal opzicht als tussen verschillende apparaten.

PS4 logo

Die focus komt nergens zo zichtbaar naar voren als bij de nieuwe controller. De Dualshock 4-controller beschikt over een nieuwe 'Share'-knop die gamers met een druk op de knop in staat stelt een net gespeelde passage uit een game als filmpje te delen met vrienden. De sociale features houden daar niet mee op. Gamers zouden hun games ook eenvoudig naar vrienden kunnen streamen, die in het meest interactieve geval items zouden kunnen plaatsen in het spel waar ze op dat moment naar aan het kijken zijn. Op de volgende pagina lees je meer over de diverse streaming-functies van de PlayStation 4.

Hoewel er voldoende games en features zijn gepresenteerd om over te praten, ontbrak er ook iets tijdens Sony's presentatie. Anders dan de PlayStation 3 lijkt de PlayStation 4 namelijk geen opvallende hardwarematige vernieuwing te bieden. De PS3 was behalve een nieuwe spelcomputer ook de eerste goede en betaalbare Blu-ray-speler. Verwacht werd dat de PlayStation 4 dat stokje over zou nemen door bijvoorbeeld Blu-rays van 100 GB te ondersteunen, of door beelden in 4k te kunnen produceren. Sony besprak de videomogelijkheden van de console nog niet, en dus valt niet uit te sluiten dat dergelijke features alsnog worden aangekondigd, maar vooralsnog ontbreken ze.

Dualshock 4

Wel aanwezig: de nieuwe controller, die inderdaad veel weg heeft van de controller waarvan eerder deze week al foto's verschenen op internet. De Dualshock 4 bevat nog steeds alle kenmerkende knoppen en thumbsticks. Nieuw is het touchpad in het midden van de controller, een headphone-jack, een share-button en een lampje. Dat lampje zal worden gebruikt om aan te geven wie welke speler is in een multiplayer-spel, maar ook als referentiepunt voor de nieuwe stereocamera, die dankzij het lampje kan bepalen waar de controller zich in je kamer bevindt.

Sony toont nieuwe DualShock 4-controller

The Witness is op 26 januari verkrijgbaar Nieuws van 18 september 2015
Sony kondigt Uncharted-game aan voor PS4 Nieuws van 15 november 2013