Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Diverse Amerikaanse media hebben zich in hun eerste reviews over de PlayStation 4 gematigd positief uitgelaten over de nieuwe console van Sony Computer Entertainment. De media roemen het design en de controller, maar geven ook aan nog te weinig met de console te kunnen.

Hoewel de PlayStation 4 in Europa pas op 29 november verschijnt, kunnen Amerikaanse gamers al vanaf vrijdag aan de slag met de nieuwe console van Sony. Reviewers van Amerikaanse media hebben inmiddels al de kans gekregen om de spelcomputer uitgebreider onder handen te nemen. Het merendeel van die media lijkt aanwezig te zijn of te zijn geweest op een door Sony georganiseerd reviewevenement, al lijkt vooral de uitgebreide review van Polygon te verraden dat die site al wat langer over de console beschikt.

Polygon legt in zijn review de nadruk op de vele mogelijkheden die de PlayStation 4 biedt waar nu nog niets mee gedaan wordt. De website roemt het enorme potentieel van de machine, maar houdt het bij een bescheiden oordeel omdat met die potentie nog te weinig gedaan wordt. Zo ziet Polygon kansen in de remote play-functie van de PlayStation Vita en in de extra mogelijkheden die de PlayStation App en de PlayStation Camera bieden. Tegelijkertijd merkt de website op dat er nog nauwelijks software is die van deze mogelijkheden gebruikmaakt.

Over het apparaat zelf heeft Polygon vrijwel niets dan lof. De console wordt geprezen om zijn stijlvolle uiterlijk en ook de nieuwe DualShock 4-controller krijgt lovende kritieken. Wel merkt Polygon op dat de PS4 de 802.11ac-wireless standaard niet ondersteunt, maar alleen de 802.11//b/g/n-standaard op 2,4Ghz, wat Polygon teleurstellend vindt in een apparaat anno 2013. Over het aanbod van launchgames is Polygon kort: het zijn er vooral te weinig. De echt nieuwe games beperken zich tot Killzone: Shadow Fall, Knack en enkele downloadbare games, terwijl de multiplatformgames volgens Polygon niet zoveel beter zijn op de PS4 dat gebruikers de console er voor zouden moeten kopen.

Kotaku, dat aangeeft nog niet klaar te zijn voor een definitief oordeel, sluit zich aan bij Polygon. De site oordeelt dat er door het gebrek aan nieuwe games nog geen sprake is van een must-have console. Desondanks is de website voornamelijk positief over de PlayStation 4. Kotaku complimenteert Sony met de bescheiden afmetingen van het apparaat en merkt op dat de console daardoor eenvoudig mee te nemen is: veel lastiger dan het meenemen dan een dikke laptop is het volgens Kotaku niet.

Net als Joystiq besteedt Kotaku daarna ook aandacht aan de nieuwe PlayStation Netwerk-features. Beide websites benadrukken hoe eenvoudig het is om je 'game-ervaring' met anderen te delen door je games via Twitch live te streamen. Het valt de reviewers op dat hoewel Sony nooit heeft gezegd dat een PlayStation 4 altijd online moet zijn, de meerwaarde van het PlayStation Netwerk zo groot is dat gamers waarschijnlijk uit zichzelf continu online zullen willen zijn.

Alle reviewers gaan ook in op de manier waarop software en andere games op de PlayStation 4 geïnstalleerd wordt. Dat gaat makkelijker en sneller dan op de PlayStation 3. Vooral dat games al opgestart kunnen worden als er slechts een procent van het spel geïnstalleerd is op de harde schijf, wordt als een voordeel gezien. Hoewel die harde schijf op papier een capaciteit van 500GB heeft, merken diverse reviewers op dat niet de volledige grootte van de schijf ter beschikking staat van de gebruiker. Bovendien eisen diverse games behoorlijk wat ruimte op; vier games uit de initiële line-up nemen meer dan 30GB in op de harde schijf van de console.

Hoewel alle reviewers wat kritiekpuntjes in hun review hebben opgenomen zijn de, voor een deel voorlopige, conclusies redelijk eenduidig: de PlayStation 4 is een stijlvol en krachtig apparaat met een prima controller en vele interessante mogelijkheden, maar beschikt nog over te weinig titels die recht doen aan dat totaalpakket. Desalniettemin zorgt de console in alle opzichten voor een flinke stap vooruit ten opzichte van de PlayStation 3, en is er alle reden om aan te nemen dat gamers met de PlayStation 4 weer jaren vooruit zullen kunnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

IGN is ondertussen aan het live streamen...heel interessant allemaal om te zien!

http://www.gamespot.com/v...-on-and-q-a/2300-6416086/
Even de nadelen opnoemen die genoemd worden in de polygon review welke hier niet benoemd worden aangezien ik verwacht had na het lezen van dit artikel dat het een erg positieve review zou zijn:
- Controller is binnen 8 uur leeg en kan enkel met draad opgeladen worden
- Menu's zijn nog steeds veel te onoverzichtelijk
- Alle games die je ooit in je PS3 stopt worden geinstalleerd en komen in een lange lijst die niet te ordenen is
- geen slaapfunctie dus altijd harde boot en gamevoortgang wordt niet frozen
- geen local media playback
- video capture is zwaar compressed en blurry
- Softwarematig erg rommelig en PSN heeft een reorganisatie en cleanup nodig

Als punt krijgt het ook een 7,5.

Nu ben ik misschien bevooroordeeld aangezien ik een preorder van een Xbox One heb gehaald (deze generatie is PS3 mijn main console dus fanboy ben ik niet) maar zoals ik het lees zijn de meest positieve punten inhaalacties tov de 360 in plaats van vooruitstrevende items. Een aantal pluspunten waarvoor dit geldt:
- De controller tov de DualShock3 (die afgebrand wordt) heeft eindelijk een layout waar grotere handen ook mee overweg kunnen. De sticks staan verder uit elkaar en triggers hebben inhammen zodat je vingers er niet uitschieten. Beide had de 360controller al.
- Je krijgt standaard een headset en een headsetplugin zit in je controller dus Sony denkt aan de multiplayer). (komt bekend voor)
- Je kunt nu tijdens gamen vloeiend gebruik maken van alle menu's en hoeft er je game niet voor af te sluiten.
- Je kunt je account downloaden op andere PS4's

Vooral het feit dat de software nog een hoop kritiek krijgt, gecombineerd met de vooruitgang in software die ik tijdens de levensduur van de PS3 heb gemerkt (die er dus amper was), doet mij vrezen dat Sony zich puur op de handware gericht heeft om een voordeel tov MS te krijgen en over de softwarekant nog niet lang genoeg nagedacht heb of er nog niet hard genoeg aan gewerkt heeft.
Wel, het is natuurlijk dat het hardware in één keer goed moet zijn, gelukkig heeft Sony dat dik voor elkaar met PS4. Dat de menu en features nog niet helemaal in orde zijn, daar kan nog aan worden gewerkt, tenminste, dat hoop ik!
Menu's zijn nog steeds veel te onoverzichtelijk
XMB is misschien niet je stijl , om om het onoverzichtelijk te noemen vind ik persoonlijk te ver gaan. Ik kon alles er altijd makkelijk in terug vinden
geen slaapfunctie dus altijd harde boot en gamevoortgang wordt niet frozen
Als de opstarttijd laag genoeg is is een slaapfunctie niet nodig. Daarnaast kun je gamevoortgang ook opslaan zonder slaapfunctie
De controller tov de DualShock3 (die afgebrand wordt) heeft eindelijk een layout waar grotere handen ook mee overweg kunnen. De sticks staan verder uit elkaar en trigger
De DS3 vind ik persoonlijk lekkerder dan de controller van de 360. Ik heb erg grote handen (ken zelfs niemand die grotere heeft ( }> )) maar vind de DS3 erg lekker in de hand liggen en lekkerder werken dan die van de 360. Dat asynchrone voelt gewoon niet lekker (en ja ik heb ze allebei veel gebruikt. DS3 voor PS3 en de 360 controller voor de PC)
Ik heb het dan ook puur over de conclusies in de review, waarvan ik bij de PS3 de mening deel en het jammer vind dat het weer voorkomt.
The legacy of the Playstation 3's operating system remains in the PS4's often confusing hierarchy of menus, sub-menus and hidden options. For example, the console's Notifications menu includes Notifications, Invitations, Game Alerts, Downloads and Uploads, all as distinct inboxes. The Friends menu includes separate inboxes for Friend Requests and Name Requests, both of which also appear under Notifications. Perhaps the utility of these discrete areas will become more clear with more time spent using the system.
Oftewel erg onoverzichtelijk met menu - submenu - submenu en dan owneej het zit toch ergens anders deze optie.
Other advertised PS4 features haven't made it in time for even the system's day one update. The console lacks a sleep feature, meaning it requires a full reboot whenever it's shut down — and active game sessions are closed.
Het gaat niet over opslaan, het gaat over je huidige staat gewoon op pauze zetten en instant doorgaan waar je mee bezig was. Dus niet eerst je console starten, je game selecteren, je savegame loaden en dan pas verder maar console aan en doorgaan.
Now that the PlayStation 4 and a new console generation is upon us, a contingent of Polygon's editorial staff feels free to finally admit a deep, unbridled hatred of the DualShock 3. The sticks were too close together, too squishy; the triggers weren't triggers; those of us with bigger hands had difficulty using the controller for very long.
Ik vind het zelf ook een gruwel van een controller en verkies zelfs een oude pc controller boven de DS3
De DS3 vind ik persoonlijk lekkerder dan de controller van de 360. Ik heb erg grote handen (ken zelfs niemand die grotere heeft ( }> )) maar vind de DS3 erg lekker in de hand liggen en lekkerder werken dan die van de 360. Dat asynchrone voelt gewoon niet lekker (en ja ik heb ze allebei veel gebruikt. DS3 voor PS3 en de 360 controller voor de PC)
Ik ken ook niemand die grotere handen heeft dan ik, maar de DS3 controller is voor mij echt te klein en kan nauwelijks de twee thumbsticks goed gebruiken. 360 Controller ligt toch een stuk beter in de hand.
Hier nog een persoon met grote handen en beide consoles, geen fanboy dus. Maar ik kan na al die jaren nog steeds niet overweg met de PS3 controller. Ik vraag me echt af hoe je dat doet met grote handen.
De onderkant van de controller/staaf/whatever you wanna call it, tussen de 2 bobbels aan de onderkant van je hand. Vervolgens je handen rechthouden en je vingers aan de bovenkant over de l1/r1 en l2/r2 houden. Vervolgens je duimen iets optillen bij het kootje het dichtsbij je hand en vervolgens de top van je duim op de analoge sticks leggen. Werkt heerlijk accuraat en plezierig voor vele uren (en imo een stuk beter dan de xbox 60 controller waar de welving goed in je hand probeert te liggen, maar imo loopt het niet lekker aan de onderkant van het middenstuk)
Ten eerste moet ik zeggen dat ik polygon JUIST negatief had verwacht (en dus ook is). Een hoop van je genoemde punten zijn behoorlijk opgeblazen. Maar goed het zijn dingen die inderdaad nog aangepast moeten worden. (Persoonlijk vind ik de xbox interface onoverzichtelijk en de ps4 juist niet maar dat is imo)
Over het verhaal dat Sony hardwarebedrijf is en Microsoft software, is ook allang achterhaald. Beide zijn ze goed instaat om zowel hardware als software te creëren. (In dat geval had Microsoft juist beter extra kunnen investeren in hardware)
Microsoft blijft beter met software zoals dat de X360 en X-One meerdere actieve accounts kan aansturen, muziek kan afspelen tijdens het gamen, instellingen op de juiste plaats heeft en het respect systeem heeft en wat de PS3 niet en waarschijnlijk bij de PS4 ook niet heeft.
Oh en vergeet niet dat de X-One een HDMI-in heeft.
Oh vergeet niet dat Sony dom genoeg is om van een CD speler een PS3ss te maken(voelt aan als een 30,- cd-speler)
Sony bouwt een instabiele powerhouse met weinig functies.
Microsoft maakt gewoon een stabiele machine met veel functies zoals altijd.
"en is er alle reden om aan te nemen dat gamers met de PlayStation 4 weer jaren vooruit zullen kunnen."
dat zou ik juist jammer vinden. ik wil niet weer 8 jaar op oudere hardware zitten
van mij mogen consoles wel om de 3 jaar vernieuwen.
Ik denk dat jij beter af bent met een PC. De reden dat het interessant is voor een ontwikkelaar om voor een console te ontwikkelen is juist omdat de console langer 'meegaat'. Op die manier krijgen ze de investeringen er beter uit. Overigens zullen de investeringen nu wel iets lager zijn dan in het PS3 tijdperk, omdat de architectuur van de PS4 op die van een PC lijkt.
Is wel leuk een vette dikke pc maar de meeste klachten die ik waarneem tegenwoordig gaat over het feit dat de meeste pc spellen ports zijn van de consoles. Zit je dan met je dure pc, port spelletjes te spelen uitzonderingen daar gelaten. Wel meer frames maar oh wat mooier, nee.
Een pc heeft wel wat meer voordelen dan iets mooiere console ports.

Stel je koopt een PS4, verplichte PSN en koopt 10 spellen (¤50 per stuk, nog ruim genomen) in 5 jaar. Daarnaast heb je een laptop (¤400) nodig omdat je geen belastingaangifte, huiswerk, fotobewerking of administratieve taken op een PS4 kunt doen. Over 5 jaar ben je dus ¤1500 kwijt.

Of je koopt een game pc voor ¤1000 en 10 spellen (¤35/stuk), kost je ¤1400, waarbij je vanaf dag 1 een gigantisch spelaanbod hebt (de pc is het enige platform met ongeëvenaarde backwards compatibility waar je zelfs PS2, PS1, Wii, (S)NES, N64, etc, op kunt spelen). Daarnaast heeft die ¤1000 pc betere graphics, meer flexibiliteit met controls (muis of controller, wat jij wil) en de nodige pc exclusives die om de een of andere reden nooit worden genoemd (ARMA 3, ROME 2, Starcraft 2, DayZ, DOTA 2) en meer opties als entertainment center (MKV support, FLAC support, opvolger van Bluray erin? Geen probleem).

Feitelijk het enige voordeel wat een console nog heeft t.o.v. een pc is dat het iets meer plug & play is dan een pc, maar zelfs dat voordeel verdwijnt snel met alle OS updates, game updates, dashboard updates en weet ik wat allemaal waar de pc met Steam het juist alleen maar makkelijker is geworden.

2014 wordt het jaar van de pc.
Je argumenten kloppen gewoon niet. Want waarom zit het meerendeel van de mensen tegenwoordig op een laptop? Juist, ze willen mobiel zijn. Het zei op de bank, of onderweg of op school of dergelijke. We komen juist van een tijdperk waar iedereen een desktop pc had, gaat dus niet meer gebeuren. Dus om nu te stellen dat je met een dekstop je het geld voor een laptop kunt uitsparen is korzichtig en ondoordacht.

Daarnaast backhands compatibility op een pc is ook echt een regel rechte ramp. Tuurlijk zijn er games die oud zijn en nog steeds werken maar het is niet zo makkelijk als jij voorspiegelt. Vaak werken ze weer niet op windows 8, ondersteunen ze geen breedbeeld, hebben patch na patch na patch nodig die niet meer te vinden zijn en zit je uren op vage forums oplossingen te zoeken om je game te starten. Support is er niet meer aangezien die games te oud zijn. dus compatibility met nieuwe os'ssen is er niet.

Neej zeker geen plug en play en dus ook geen oneindige backwards compatibilty. Tuurlijk heb je ook de emulators voor de oude consoles maar dat is voor 90 procent van de mensen niet toegankelijk.

Verder is het leuk dat een pc ook een perfect media center is, maar als ie niet bij de tv staat is het voor veel mensen ook al niet nuttig.

Met een ps4 doe je nu een eenmalige investering en hoef je de komende 8 jaar nergens meer op te letten. Op wat pc exclusives na kun je elk spel dat uitkomt spelen en ze worden na mate de tijd vorderd alleen maar mooier.

Spellen hoeven trouwens ook echt niet altijd 60 euro te kosten. Er is juist voor de console een heel levendige tweedehands markt waar je voor 20 euro genoeg leuke games kunt kopen.

Kortom console staat voor gemak en zekerheid, PC is cutting edge. Mooier, sneller maar met meer gedoe en een hogere entry barrier.

[Reactie gewijzigd door MenN op 13 november 2013 23:46]

Graphics op een PC zijn juist een gedrocht.

Dan heb je een GPU van honderden euro's,
dan kan je systeem het niet aan....

Kan me goed de PS2 herinneren, aan het eind van zijn cyclus kwamen er steeds betere games uit omdat de ontwikkelaars steeds beter in staat zijn om alle functies te benutten. Hetzelfde geld voor de PS3, aan het eind van de cycli wordt de hardware steeds beter benut, en moet de gameplay de toegevoegde waarde zijn.

Op de PC is de GPU/CPU is de gemene deler de bottleneck. De ene game moet het hebben van je CPU en belast de GPU minder,
de ander maakt juist meer gebruik van je GPU, Physics is daar een voorbeeld van, en minder van de CPU. En dan hebben we het niet eens over het totaal, SSD doet het weer beter, Dual Channel kan ook weer voordelen hebben, etc.
Ja maar op een Pc ga je zoveel vette spellen missen die wel op de consoles uitkomen, games die echt elke gamer gespeeld moet hebben. Kan er echt zo 50 opnoemen als je wilt.
dan zou je eens met pc gaming moeten beginnen
dat doe ik ook al. sterker nog. ik heb op een nitendo ds / gba na. nooit een echte console gehad. maar de computer games worden ook gelimiteerd op wat consoles kunnen.
Steam OS iets voor jou... is combinatie van beide. :) PC + Console
Als je elke 3 jaar een nieuwe console uit gaat brengen ga je flinke problemen met BC krijgen, ontwikkelingskosten worden niet terug verdiend en waarom zou je dan nog elke keer een nieuwe console kopen? Je werkt versplintering in de hand en dat is niet waar de ontwikkelaars op zitten te wachten. Zes jaar zou een betere termijn zijn.
Hierom wacht ik dus op SteamOS en de Steambox.

Dan heb ik het grootste voordeel van een PC in de vorm van een console (namelijk upgradable hardware). Ook de nieuwe controller lijkt mij erg prettig met shooters.

Dat neemt niet weg dat ik de PS4 er op zich goed vind uit zien. Alleen jammer dat er weer zoveel features blijken te missen (zoals fatsoenlijke video formaat ondersteuning).
nee dankje, 3 jaar is echt te weinig, meestal komen dan pas een beetje titels die echt gebruik maken van de hardware, vaak zelfs nog later...
oftewel: goede hardware, waar nog aardig wat rek in zit, maar de software laat nog steken vallen incl te weinig spellen.

kan me herrineren dat dit tot nu toe bij iedere console zo is en snap niet waarom je gebaseert op te weinig games een console zelf een minder oordeel geeft... Er waren toch al iets van 50 spellen aangekondigd en al aardig wat launch games? zie het probleem niet zo.

Over de software, tsja dat kan gelukkig nog worden aangepast en uitgebreid, waar het om gaat is dat de hardware nog genoeg rek heeft en daarop is het antwoord dus ja.
Ik heb zin in de PS4 :) Ik vind het echter wel erg jammer dat de 802.11ac standaard niet ondersteund wordt. Niet dat het echt nodig is, een 900Mbit verbinding op je PS4, zou alleen handig zijn met downloaden van games/updates, me hele 17MB verbinding benutten. Dan maar weer een kabeltje prikken.

Ook vallen de launch games me tegen. Gelukkig heb ik toch pas kans op een PS4 begin volgend jaar, en hoop dat er tegen die tijd al een aantal geweldige releases zijn geweest.
Het probleem met 802.11ac is dat de hoge snelheden alleen gehaald worden wanneer de AP in de buurt staat, anders ben je net zo goed af met de N standaard. Ik zie trouwens niet zoveel nut in meer dan 150Mbit kunnen streamen naar een console.
Mijn AP staat 150 centimeter van me PS3 af. Dan kan 802.11ac handig wezen. Meer dan 150Mbit streamen heeft inderdaad niet veel nut, aangezien dat op dit moment ongeveer de snelste particuliere internet verbinding is.

Echter is de 802.11ac standaard wel iets voor de toekomst. De snelheden zullen al snell er gaan stijgen, en ook de grote van de films/spellen zullen blijven stijgen. Als dan de apparaten niet mee gaan met die snelheid, zal het dus steeds langer duren voor je iets gedownload hebt.

Ik zou gewoon graag draadloos snel kunnen downloaden op mijn PS4 straks, en met de huidige 802.11n standaard gaat het niet snel genoeg. Ik zal nooit mijn volledige 150Mbit kunnen trekken, en met 802.11ac wel. En aangezien de PS4 toch minimaal 8 jaar zal mee gaan voordat de PS5 uit komt, had ik graag gezien dat Sony ook mee zou gaan met de nieuwe standaard.
over de launch games valt te twisten, maar gelukkig komen er zeer ''soon'' nieuwe games uit, dat moet een hoop goedmaken toch?

Over de 802.11ac weet ik niet of je gelijk hebt, wanneer ze later games willen streamen met gaikai zul je toch echt wel een aandige verbinding moeten hebben (ligt ook aan je eigen snelheid bij provider) maar stel ze willen full HD streamen, en op de achtergrond updates downloaden en met sony unlimited muziek een achtergrond muziekje opzetten etc... heb je toch aardig wat nodig, laat staan 4k2k streamen }>

[Reactie gewijzigd door prupke15 op 13 november 2013 16:44]

sowieso kabel prikken. draadloos is niet stabiel.
tja, ik vindt heel wifi niet interessant op de console, hij zou bij mij toch aan de kabel gaan, stuk stabieler en sneller.
Yep, heb er ook zin in. Ik heb een Day One edition gereserveerd en kijk er aan de ene kant erg naar uit om direct te gaan spelen als 'ie hier over 2 weken uitkomt. Maar tegelijk heb ik 'm ook op Marktplaats gezet en voor een goed bod (600 euro) wil ik best nog een paar maanden wachten.

Bij release zien Killzone 4 en Contrast er mij wel interessant uit, maar dat is het dan wel. De beste titels waar ik in geinteresseerd ben komen eigenlijk allemaal volgend jaar. Denk aan The Order 1886, The Division, inFamous: Second Son, en voor mij in mindere mate Destiny en Watch Dogs. Om nog te zwijgen over wat Naughty Dog hopelijk allemaal gaat brengen.

Overigens kijk ik ook erg uit naar Dark Souls II volgend jaar, maar zoals het er nu naar uitziet moet ik daarvoor toch nog op de PS3 blijven spelen. Dus ook wat dat betreft kan ik nog wel even wachten. Wel hoop ik heel erg dat de geruchten waar blijken dat er ook een Demon Souls II naar de PS4 komt.
verkopen aan Brazilianen die betalen zich blauw aan de PS4 ding kost volgens mij 1200 amerikaanse dollars van wegen import taxen etc :Y)
Dit wordt hetzelfde verhaal denk ik als de PS3 toen bij de Launch, toen was de software ook niet bijzonder uitgebreid en veel functies waren er toen nog niet(denk aan ingame XMB, Trophies e.d.). Zal vast nog wel flink wat maanden duren voordat er meer functies bijkomen.

De opslagruimte die spellen nodig hebben vind ik nog aardig veel, bij een spel of 8-10 moet je al installaties gaan verwijderen als het zo door gaat...

Maar verder, kijk erg uit naar de PS4. :)
Doet me terug denken aan de memorystick van 8MB voor de PS2. Goede tijden, sindsdien geen Sony console meer aangeraakt, op enkele keren skyrim bij een vriend spelen na dan.

Snap alleen niet wat mensen in de blokkendozen zien die nu als consoles door moeten gaan maar dat is volgens mij een kwestie van smaak.
Het uiterlijk van een console vind ik wel het minst belangrijke. Tuurlijk, leuk als ie er goed uitziet, maar uiterlijk is voor mij een dealmaker of -breaker. Alle consoles zijn (tot nu toe) nou niet echt mooi. Heb zelf daarom ook alles (pc, verscheidene consoles)netjes uit het zicht opgesteld staan.
Ik gebruik mn ps3 90% van de tijd als media server, dus tot het moment dat ps4 dat kan ga ik die niet vervangen..
Het gebrek van 802.11ac is voor mij een tegenvaller. Dit wordt de nieuwe Wi-Fi standaard en als ik weer een console neem voor de komende 8 jaar voor een paar honderd Euro, dan wil ik niet halverwege weer een (slim) variant kopen waar dit dan wel in zit om weer mee te kunnen online.

Ik vraag me af waarom zij dit niet toegevoegd hebben aan de console; is dit een kwestie van kosten drukken om de console zo goedkoop mogelijk aan te bieden of is dit een uitmelk-strategie om zo "verbeterde consoles" in de mid-cyclus uit te brengen?

En het gebrek aan musthave games en de 'verlengde' ondersteuning op de huidige generatie, zorgt ervoor dat ik rationeel naar de release aankijk, want zoals bij elke nieuwe gadget jeuken mijn handen om er mee aan de slag te gaan.
terwijl de multiplatformgames volgens Polygon niet zoveel beter zijn op de PS4 dat gebruikers de console er voor zouden moeten kopen.
BF4 schijnt er op de PS4 toch fantastisch uit te zien en ik heb al diverse berichten gelezen waar het advies word gegeven om BF4 voor de current gen consoles links te laten liggen.

En ik mag voor Activision hopen dat Ghost er op de PS4/XBone er een stuk beter uit gaat zien dan 360/PS3 anders staan ze echt voor schut.

En tot slot:Een paar goede titels beschikbaar isv oldoende om mij een tijdje bezig te houden vanaf de 29ste :Y)
De PS3 had ook het potentieel om dé multimedia machine te worden, en kijk wat daar van geworden is... je kan met moeite MKV'tjes afspelen.
Kotaku, dat aangeeft nog niet klaar te zijn voor een definitief oordeel, sluit zich aan bij Polygon. De site oordeelt dat er door het gebrek aan nieuwe games nog geen sprake is van een must-have console.
Oftewel een console launch zoals elke andere in de geschiedenis. Ik heb indertijd ook gewacht met het kopen van de PS2 and PS3 totdat er wat meer keuze was en er wat tweedehands games in de rekken begonnen te verschijnen, want ook bij die consoles sprak het launch aanbod me absoluut niet aan. Dat is helemaal niet zo vreemd natuurlijk en eigenlijk ook wel best. Laat de early adopters maar pijn lijden en de bugs eruit lepelen, dan kijkt de rest van ons wel de kat uit de boom en wacht op de eerste killer title die het kopen van het ding de moeite waard maakt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True