Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Vliegspel War Thunder zal het eerste en tot nu toe enige spel op de PlayStation 4 zijn dat overweg kan met andere invoerapparatuur dan de DualShock 4-controller van de console zelf. De game ondersteunt toetsenborden, muizen en 'flight sticks'.

Hoewel War Thunder op een door Kotaku bijgewoond PlayStation-evenement liet zien overweg te kunnen met onder meer een toetsenbord en muis, is het nog maar de vraag of er snel veel andere games zullen komen die gebruikmaken van alternatieve invoerapparatuur. Volgens Anton Yudintsev, de president van ontwikkelstudio Gaijin, kost het de ontwikkelaars behoorlijk wat tijd en moeite om de game die alternatieve besturingsmethoden te laten ondersteunen. Welke handelingen er precies bij komen kijken maakte de ontwikkelaar echter niet bekend.

Door spelen met toetsenbord en muis of met flight sticks mogelijk te maken op de PlayStation 4 zorgt Gaijin bovendien voor gelijke concurrentie tussen PS4-gamers en pc-gamers. Een andere opvallende feature van War Thunder is namelijk dat het spel crossplatform is. Gebruikers die War Thunder op de pc spelen zullen dus gekoppeld kunnen worden aan PlayStation 4-gamers. Op beide platformen kunnen gamers nu dezelfde inputapparaten gebruiken. Daarnaast werkt de PlayStation 4-versie ook samen met PlayStation Eye; de camera kan hoofdbewegingen tracken en het gezichtsveld in het spel daarop aanpassen. Met de juiste software en een webcam is datzelfde echter ook al mogelijk in de pc-versie van het spel.

Net als de PlayStation 4 zelf en de rest van de spellen die bij de introductie van de console beschikbaar zijn, verschijnt War Thunder op 29 november. De game belooft een geloofwaardigere simulatie van luchtgevechten te bieden dan concurrent World of Warplanes. Zo wordt schade in War Thunder dynamisch toegepast op basis van waar een vliegtuig geraakt is, terwijl Gaijin van plan is om later nog tanks toe te voegen aan de gevechten, waardoor vliegtuiggevechten en tankgevechten zich binnen dezelfde map af kunnen spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Hiermee wordt de deur geopend naar Tobo-muis ondersteuning voor FPS games. Dit kan ik alleen maar toejuichen.

De enige reden dat ik nog game op mijn pc is dat ik FPS games niet met een controller kan spelen. Als blijkt dat het straks ook met de PS4 kan, dan ben ik om. Dan wordt de PC enkel een werkmachine en koppel ik de PS4 aan mijn computer monitor om te gamen. Ik hoef namelijk niet perse te gamen op de bank en tv.

Dus laat maar komen die tobo-muis support.
Dat ligt echt aan de spelontwikkelaar of een toetsenbord en muis wordt ondersteund en niet aan het console. Unreal tournament voor de PS3 ondersteund bijvoorbeeld wel een standaard usb toetsenbord en muis.

Er zijn wat hardware matige opties:
http://www.splitfish.com/...ts/fragfx-shark-ps3-v2013
maar die blijven op niveau 'matig'
Uiteraard, maar ik hoop echt dat (en met name de FPS game ontwikkelaars) ze toetsenbord-muis combinaties gaan ondersteunen. Dat zou namelijk denk ik een hoop PC gamers over de streep trekken om alsnog een console te kopen.

De enige reden dat ik nog investeer in een degelijke videokaart etc. is dat ik hedendaagse FPS games wil kunnen spelen op een degelijke resolutie met leuke graphics door middel van een toetsenbord en muis. Als blijkt dat games als BF4 etc. het ook op de PS4 gaan ondersteunen, dan wordt mijn pc een normaal werkstation (voor ontwikkeling van websites etc.) en gebruik ik de console voor het gamen.
Deze opties simuleren de dualshock en kunnen per definitie niet boven het nivo van die controller uitstijgen. Ik speelde BF3 met een Aimon PS Elite en daarmee kan je meekomen met de controllerspelers, niet meer of minder. Alleen de XIM3 op de xbox360 schijnt een volledige Tobo/muis experience van de PC te geven.

Ik zou het prima vinden als de PS4 straks met FPS-games in ieder geval een muis native ondersteund. Lopen e.d. zou je met een nunchuck kunnen doen, net als de PS Elite heeft. Dat werkt wel erg fijn.
mooie trailer zeg. Maar juist vliegspellen zijn leuk met controller. Ik had liever BF4 of CoDG met tobo ondersteuning gezien.
Ik had liever BF4 of CoDG met tobo ondersteuning gezien.
Op consoles gaat dit niet zomaar gebeuren. Voor multiplayer is het aangetoond dat gelijkwaardige en zelfs slechtere spelers in shooters met een toetsenbord en muis een groot voordeel hebben ten opzichte van spelers met gamepads. Dit zou oneerlijk zijn tegenover de spelers die geen gebruik maken van een toetsenbord en muis.

Hoewel ik een PC gamer ben en voor shooters een toetsenbord en muis verkies boven alternatieven, moet ik toegeven dat deze manier van invoer gewoon niet lekker speelt vanaf de bank. Controllers zijn daarvoor een stuk beter en consoles worden best wel vaak gebruikt om vanaf de bank te gamen in plaats van aan een bureau. Van de gemiddelde speler wordt dus uitgegaan dat deze een controller zal gebruiken en geen combinatie van een toetsenbord en muis.

Er zijn wel technieken zoals aim assist om gamepad gebruikers tegemoet te komen. Echter werkt het nooit zo accuraat als een toetsenbord en muis, omdat aim assist aannames moet doen over waar een speler op mikt. Richten kost hierdoor soms extra tijd omdat de aim assist één kant op wijst (doordat deze bijvoorbeeld een ander doel volgt) en de speler zijn daadwerkelijke doelwit de andere kant op gaat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 november 2013 14:48]

Dat is toch vrij simpel op te lossen door twee servers te starten, eentje voor muis/tobo en eentje voor controllers ;)
Het nadeel is dat je de community meteen weer opsplitst. Bij spellen waarvan addons zijn te downloaden, gebeurt dit ook geregeld Dat moet je eigenlijk niet willen.
Die community is al opgesplitst. Voor Sony kan tobo/muis invoer juist voordelig zijn, omdat het bedrijf op deze wijze ook de pc gaming community deels naar zich toe kan trekken.

Voor dice/ea zal het weinig uitmaken. Gamers die muis tobo willen kopen atm gewoon voor de pc.
Naja, dat multiplayer game instances een bepaalde input kunnen eisen zou het mogelijk maken om eerlijke comptetieve spellen te hebben, maar als je het ook toestaat om games op te zetten waar iedereen kan joinen dan kunnen vrienden wel lekker samen spelen. Zorg er ook nog even voor dat je de rankings wel opsplist en ingame de verschillende spelers over de teams eerlijk verdeeld en het zou redelijk ideaal kunnen zijn. (En mischien ook nog een slider waarmee je aim assist kan instellen in sterkte, dan kan de community zelf bepalen wat ze een eerlijke waarde vinden)
Het is een persoonlijke ervaring met persoonlijke voorkeuren.
Ik zou liever de keuze hebben om gamepad of tobo/muis te gebruiken.
Ik pas mijn positie wel aan, tobo/muis op de tafel + lage stoel o.i.d.
Feit blijft voor mij persoonlijk dat ik veel liever bv bf4, cod etc met toto/muis speel.
Kan mij werkelijk helemaal niets schelen dat het voor een producer "lastig" is om dual support in te bakken. Wat een non argument.
Schiet verdorie eens op met crossplatform ondersteuning en bied bv de mogelijkheid om op de servers te kunnen kiezen om CrossPlatform of niet te spelen.
Dont waste any time giving bullcrap statements and start coding!

"gelijkwaardige en zelfs slechtere spelers in shooters met een toetsenbord en muis een groot voordeel hebben ten opzichte van spelers met gamepads."

Hiermee bevestig je feitelijk dat spelen met gamepads standaard een beperking betreft.
Ik ben ook veel beter met tb/muis combi maar om mij nu een mindere speler te noemen...
Ik hoop dat in ieder geval FPS games nooit toetsenbord + muis support gaat krijgen. Is een te groot voordeel tegenover gamepad gebruikers.
Valt opzich wel mee eigenlijk.

Ik weet niet meer welke game het was. Het was voor de PC en had je de mogelijkheid om met KB/M te spelen, of met een Gamepad.

Speel je met een gamepad, kreeg je aim-assist. KB/M spelers kregen dit niet. Ik kon met mijn gamepad winnen van KB/M spelers
Euphanasia heeft zeker wel een punt over het voordeel dat je hebt met KB/M vs controller.

Microsoft heeft al een tijd terug een project gehad om spellen crossplatform te maken, en is toen geschrapt mede door de reden die Euphansia aangeeft.

Bron:
http://www.techspot.com/n...ecked-console-gamers.html

Edit: het mooie van consoles is echter wel dat iedereen met het zelfde systeem speelt en de zelfde controller waardoor je niet hardware matig een voordeel hebt op andere. Iets wat op de PC wel het geval is.

[Reactie gewijzigd door QPeter op 13 november 2013 14:48]

Das een beetje een kromme redenering.

Als je met gamepad speelt krijg je een (on)eerlijk voordeel. Daarom kon je winnen. Dan moet er gewoon opnieuw gekeken worden naar de sterkte van de Auto-aim, tot de boel in balans is. Voor warthunder denk ik niet dat je een groot voordeel kunt halen met tobo muis. Ik zou net de joystick verkiezen.
Dan ben je wel erg 'underpowered' als je geen toetsenbord + muis of een zogeheten 'flightstick' koopt voor je PS4 en gewoon met controller speelt.
Cross-platform is wel een mooie ontwikkeling, net als het toevoegen van ondersteuning van toetsenbord en muis voor een PS4-game.
Mwa,
De meest eenvoudige besturing "mouse aim", welke beschikbaar is in de arcade modus van deze game is dan ook helemaal niet leuk om te gebruiken. Je wijst eigenlijk met de mouse pointer aan waar je heen wilt en de game stuurt vervolgens de rol, hoogte en richtingroeren aan om het vliegtuig die kant uit te richten.

Zelf speelde ik steevast eerst met de optie "mouse joystick", dit maakte het lastiger maar je hebt wel meer het gevoel dat je het vliegtuig bestuurd ipv zeg maar het commando geeft waar hij heen moet vliegen.

Op het moment probeer ik om te schakelen naar een joystick (op zolder gevonden), dit vliegt na wat gewenning toch wel erg prettig. Biedt een controller niet vergelijkbare input doormiddel van die kleine pookjes?
Cool :)

Ik speel WT op de PC, alvast welkom aan de toekomstige PS4 spelers ;)
IDD vet...!!! Muis en Keyboard.... ok, nu als de duvel WOW naar PS4 porteren....
(Ook al is dit off-topic)

Ik hoop van harte dat je er World of Warplanes mee bedoelt...
Dit is in mijn ogen de brug tussen console & computer die we nodig hebben. Ik game nu op beide, omdat ik shooters niet kan spelen op een console, daarvoor heb ik namelijk een toetsenbord en muis nodig. Maar goed, er staat in het artikel dat het veel tijd en geld kost om dit te implementeren en dan kunnen ze natuurlijk geen 2 games meer verkopen.. (console & PC)
Er zijn wel meer games op de huidige consoles (PS3/X360) die je met toetsenbord en muis kan spelen. Dat kwam nou niet bepaald van de grond en de kans dat het nu wel van de grond komt is wederom vrij klein.
Ik denk dat een muis + toetsenbord op een console geen groot succes wordt. De hele opzet van een console is juist dat je in de woonkamer op de bank kunt gamen. En een muis + tobo is praktisch alleen te gebruiken bij een tafel / bureau / oppervlak. Dat rijmt niet, en console-gamers zoeken dit ook niet. Voor console-games is specifiek aandacht besteed aan het besturen met een controller en dit zorgt naar mijn idee juist voor een mooie eigen identiteit van de consoles ten opzichte van de PC. Dit overbruggen lijkt me niet zo nodig, en de praktijk wijst dat ook uit, aangezien dat er weinig mee gedaan wordt (op de huidige en nieuwe consoles).

Maar: Voor specifieke spellen, en voor specifieke doelgroepen zoals pc-geörienteerde gamers, kan het wel een uitkomst zijn. War Thunder kan zo'n geval zijn, zeker met het oog op cross-platform multiplayer.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 13 november 2013 14:54]

Ik wilde op een console spelen (lekker op de bank), maar kon niet wennen aan screen tearing (het gros van de games op PS3/X360). Gelukkig staat mijn PC naast mijn TV, Xbox controller voor PC erbij (werkt op 95% van de games, zelfs met directe button uitleg). Als ik wil relaxen speel ik een game op easy met controller of als ik echt wil raken pak ik mijn tobo+muis en ga ik weer achter mijn monitor zitten. In sommige games kan je gewoon beide door elkaar gebruiken (Borderlands).

Muis en toetsenbord op een console lijkt me juist weer minder. Dat is niet echt op de bank/achter de tv vriendelijk. Controller achter je monitor kan juist weer wel.
Ik maak me vooral zorgen om verkapt cheaten om eerlijk te zijn...
IK moet zeggen dat de emoties mij toch even overvielen, mooi filmpje!
Jammer dat er geen gameplay beelden in zitten
PS3 had toch al muis en toetsenbord support? Maar natuurlijk moeten de games het ook ondersteunen; maar met de Eagle Eye adapter kon je elk spel met muis en keyboard spelen
Leuk dat dit kan :) Persoonlijk vind ik War Thunder echt niet te spelen muis + keyboard. Dit soort games hoor je toch gewoon met een joystick te spelen, alleen al voor de feeling?

Offtopic: IL2 1946 naar mijn mening nog steeds veel beter dan War Thunder.
http://goo.gl/r61IJs :9

[Reactie gewijzigd door m0nkm0nk op 13 november 2013 14:33]

Doet me terug denken aan die war planes simulator van microsoft en hun eerste force feedback joysticks .... aaah , toen waren zulke dingen toch zo geweldig in mijn ogen ( jeugd )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True