×

War Thunder: de baas in de lucht

Door , 78 reacties

Nu vliegtuigen, straks ook tanks

Game-ontwikkelaars zijn niet vies van een lekkere steek onder water. Zo sneerde Sony er lustig op los tijdens zijn persconferenties op de E3 en de Gamescom, en hebben we het EA en Activision al vaak genoeg over 'andere shooters' horen hebben, als vrij duidelijk de directe concurrent bedoeld wordt. Het hoort er een beetje bij. Wat dat betreft zijn de mannen van Gaijin prima op hun plaats in de game-industrie. Tijdens een presentatie van War Thunder waren de Russische ontwikkelaars niet te beroerd om de beperkingen van concurrent Wargaming.net te noemen: "Wisten jullie dat die games draaien op een engine die eigenlijk al tien jaar oud is?"

Nu zijn we bij Tweakers zeker niet van plan onszelf als podium te laten gebruiken voor dat soort propaganda, maar het is wel een aardig tegengeluid. Niet heel lang geleden hadden we immers een uitgebreide reportage over Wargaming. Het Wit-Russische bedrijf oogstte niets dan lof. Hun games doen het, sinds het bedrijf zich op online free-to-play ging richten, uitstekend. World of Tanks is gigantisch, World of Warplanes begint hoopvol en World of Warships is in aantocht. Maar hoe goed Wargaming.net zijn zaakjes ook voor elkaar lijkt te hebben, er zijn indicaties dat Gaijin het misschien wel nóg beter doet.

Met die laatste zin doelen we dan op de gameplay, of beter gezegd: op wat we hebben gehoord over de gameplay. Onder elk artikel over World of Warplanes lazen we steevast reacties van gamers die ons vroegen eens een kijkje te nemen bij War Thunder. De gameplay zou diepgaander zijn en de simulatie van de luchtgevechten zou een stuk realistischer zijn. Zo gebeurde het dat we feitelijk op verzoek van de diverse gamers die onder de artikelen reageerden eens een blik wierpen op Gaijins oorlogsspel. Dat deden we in eerste instantie op de Gamescom, waar we de PlayStation 4-versie even konden spelen, en daarna ook nog even thuis, gewoon op de pc.

Tanks gecombineerd met vliegtuigen

Daarbij viel direct op dat Gaijin iets doet dat volgens Wargaming.net onmogelijk is. In War Thunder worden gevechten met tanks namelijk gecombineerd met luchtgevechten. Volgens Wargaming.net ligt de schaal van dergelijke gevechten te ver uit elkaar om een goed gevecht op te kunnen leveren, maar Gaijin bewijst hun ongelijk: het werkt. Overigens verbaast het standpunt van Wargaming.net de mannen achter War Thunder niet. "Vliegtuigen moeten sneller gaan dan tanks. In de 'World of'-games gaan ze even hard. Ook de vliegtuigen gaan maar zestig kilometer per uur, en die snelheid wordt vermenigvuldigd met tien en in die vorm getoond in de interface. Zou je de tanks en vliegtuigen daar bij elkaar brengen, dan zul je zien dat ze even hard gaan..."

Nu gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat we de tanks in War Thunder nog niet zo heel veel in actie hebben gezien. We zagen een voorbeeld van een gecombineerd gevecht en dat zag er werkbaar genoeg uit. Zelf spelen was er echter nog niet bij dus kunnen we nog niets zeggen over de balans tussen beide voertuigtypen, en daar valt of staat zo'n combinatiespel natuurlijk wel mee.

*