Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Submitter: 4WardNL

Nvidia heeft zijn GeForce Experience-software een upgrade gegeven naar versie 1.8.1. Met de upgrade wordt het mogelijk om via ShadowPlay live-gamebeelden te streamen naar de online-videodienst Twitch.

Nvidia-logoShadowPlay maakt het op videokaarten met een Nvidia Kepler-gpu mogelijk om gamebeelden op de harde schijf op te slaan in mp4-formaat. Ook kunnen beelden gestreamd worden. In de laatste 1.8.1-update van de GeForce Experience is dit nu ook mogelijk naar de populaire online-videodienst Twitch. Hierdoor kunnen andere gamers live meekijken. Ook kan de speler commentaar geven tijdens het gamen.

Volgens Nvidia heeft het inschakelen van het streamen van beelden naar Twitch slechts een minimale impact op de prestaties. De gpu-fabrikant stelt dat dit mogelijk is omdat videokaarten in de GeForce GTX 600- en GTX 700-serie hardwarematig de beelden met behulp van de h.264-codec kunnen comprimeren.

Het ondersteunen van Twitch door Nvidia komt niet als een verrassing; onder andere de PlayStation 4 kan al gebruik maken van de online-videodienst. Ook de Xbox One moet Twitch gaan ondersteunen, maar onduidelijk is nog wanneer deze mogelijkheid geactiveerd zal worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Wordt officieel niet ondersteund door mobile GPU's maar via een shortcut naar:
C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\NVIDIA GeForce Experience\GFExperience.exe"-shadowplay
werkt het daarop ook. In elk geval op m'n GTX 780M
Opzich ook wel het vermelden waard, dat de beelden in 1080p met 60fps kunnen worden gestreamd.

Here with integration with Twitch, users will be able to make their entire gaming experience public – instantly – and at 1080p and at 60fps as they do so.

Uberhaupt bijzonder dat een online-videodienst dat doet, gezien vrijwel niemand anders dat toelaat.
Ik heb er gisteren wat mee gespeeld maar ik moet zeggen dat de kwaliteit behoorlijk tegenviel op de high settings. De framerates en resolutie lijk je wel te halen, maar het is alles behalve scherp.

Verder kun je ook nog maar alleen fullscreen streamen. Dus je stream start pas als je de game start. Volgens mij ligt het wel in de planning dat je een desktop/monitor kunt streamen, maar dat kan nu dus nog niet.
Wat bedoel je hiermee? Zowel OBS als XSplit laten je toe om in 1080p 60FPS te streamen, maar dit wordt zwaar afgeraden door zowel de programma's als Twitch.

Eigenlijk is dit ook nutteloos, want (zeker voor Twitch) wordt je video toch sowieso gedownscaled naar 720p, tenzij je een tier 2 partnership hebt (sub button).
Je video word niet gedownscaled, het is een straight pass through als je niet partnered bent.
Nope, wordt effectief downscaled naar 720p. Het equivalent van de "High" setting op partnered streams.
Dat is niet waar, zolang jij je settings correct hebt, zoals keyinterval op 2 sec etc. dan is het een directe 1080p passthrough, misschien moet je het eens uit testen;) Als je aan het streamen bent zie je op je dashboard dan ook in groene tekst Optimal configuration.
Ik weet 100% zeker dat er niet gescaled is want dat is duidelijk te zien als ik op 1080p stream. ik stream dan op 4k bitrate 1080p 40fps
:)

En Shadowplay was dus precies één van de redenen dat ik een Nvidia GTX 770 heb aangeschaft in plaats van een AMD Radeon R9 280X.
Heb zelf het streamen uitgebreid getest met Battlefield 3 en het gaat vele malen beter dan het streamen met de ingebouwde functie in Origin!

Ik mis alleen nog de mogelijkheid om net zoals in de vele andere livestream software overlays toe te voegen, maar dit zal vanzelf wel komen aangezien Shadowplay voor zover ik weet nog volop in ontwikkeling is.

Iets wat trouwens niet in het nieuwsbericht vermeld staat: Je kan nu ook je webcambeeld (in een zelf gekozen hoek) eraan toevoegen

[Reactie gewijzigd door 4WardNL op 17 december 2013 21:34]

Nu nog de 1440P mogelijkheid aub!
enig idee hoeveel bandbreedte dat zou vergen?
2560*1440=3686400 pixels
dat is dubbel de bandbreedte van Full Hd... compressie kan wel helpen maar de twitch servers hebben het al zwaar zat met minder hoge resoluties. plus dat je pc dan ook een flinke upload moet hebben... (en dat kan wel eens lag veroorzaken zeker in een multiplayer game.)
Met de huidige restricties op bandbreedte zou 1440p een stream met maximaal 15fps opleveren:P
Ik neem aan dat de kwaliteit maximaal 720P Wordt. Met huidige upload snelheid is het wel mogelijk. Maar zelf denk ik dat 480P vaker gebruikt wordt. Omdat het anders je hele netwerk opslokt en heb je geen ruimte voor iets anders.

Maar andere plekken, anders abbo's. En tegenwoordig wordt glasvezel overal in nederland aangelegd. Dus ik denk niet dat we ver vanaf 1080P zijn.
Qua uploadsnelheden zitten de meeste mensen in nederland zelf wel goed maar om 1080p@60 fps naar twitch te kunnen streamen moet je een partner zijn (lees subscriber) omdat dit ongeveer 7Mbps vereist voor games als SC2, LOL en DOTA2 en je standaard gelimiteert bent tot 3.5Mbps. Zodra je FPS of iets dergelijks wil gaan streamen met deze settings en zonder artefacten is zelfs nog meer bandbreedte nodig ivm snelle bewegingen in het beeld. Dit is overigens voor veel mensen in de wereld lastig kijken omdat niet iedereen een goede aansluiting heeft.

EDIT van kleinde type-o's

[Reactie gewijzigd door RikvE op 17 december 2013 22:46]

Er zijn helemaal geen bandwidth limitations op twitch, ik kan als ik wil met 7mbit/s gewoon streamen zonder dropped frames. Het probleem is dat mocht je niet gepartnered zijn (subscriber is totaal iets anders dan partnered) dan heb je geen downscale knop. Aangezien de twitch play al aardige cpu tijd opslokt zal die met hogere bandbreedte niet beter worden. Dus vooral het probleem treed op dat mensen je stream niet kunnen zien (zoals jij ookal aangaf) omdat of 1, hun computer is niet goed genoeg of 2, hun internet connectie niet. Want streaming vereist wel een stabiele connectie. Dus stel je hebt een 10mbit connectie, een 7mbit stream kijken is vrijwel onmogelijk zonder lag.

Wat twitch wel doet is Reccomended settings. en deze settings zeggen tot maximaal 3500 bitrate voor de beste experience, maar ook bij "partnered" streamers word die als reccomended gegeven. 3500 bitrate is prima voor 1080p @ 30fps, de bekende streamers die ik kennen streamen tussen de 2500 - 3000 op 1080p 30fps.

Daarnaast zit de gemiddelde BEKEKEN resolutie tussen de 480 en de 720p. (bron twitch network staff member die ik ontmoet heb op dreamhack).
dankje voor deze info, zal mn steam dan maar eens op 1080p@120 gooien aangezien in 60mbps upload tot mijn beschikking heb:)
Zat dit niet al langer in Experience?

Meen het al sinds in ieder geval 1.7 te zien.

(Geen idee of het bruikbaar was want ik heb "slechts" een gtx765m)
Het opnemen van beelden wel, het direct streamen vanuit Geforce Experience zat er eerst nog niet in.

Jammer dat mijn kaart (GTX570) niet ondersteund wordt, had het graag eens uitgeprobeerd. Wordt toch maar eens tijd voor een upgrade in de toekomst!
In hoeverre kan je zeggen dat nVidia een voorsprong heeft op AMD/ATI wat betreft drivers en software?

Edit: Dit is gewoonweg een vraag, geen kritiek op je post! ;)

[Reactie gewijzigd door HgnX op 17 december 2013 20:46]

In hoeverre kan je nu zeggen dat nVidia een voorsprong heeft op AMD/ATI wat betreft drivers en software?
Ik zie niet in mijn bericht waar ik dit zeg (en vind het ook jammer dat ik een -1 krijg voor een ontopic bericht) maar aangezien ik na wat googlen er achter ben gekomen dat AMD een dezelfde soort software pakket heeft genaamd: "Gaming Evolved" is er niet veel verschil.

Naast het feit dat er volgens mij geen drivers via het programma worden aangeboden en dus (nog) niet het "vervolg" op catalyst is, heeft Nvidia hier een kleine voorsprong aangezien het van hun zelf is (Gaming evolved is door Raptr gemaakt) en een grotere installbase zal hebben omdat zodoende de plek is waar je alles met betrekking tot je videokaart kan regelen.

Edit: ok, foute interpretatie van mijn kant dan ;)

[Reactie gewijzigd door Strykeforce op 18 december 2013 11:25]

Intel heeft ook al zoiets (QuickSync met OBS bijv.), ik kan 1080p door de GPU op de CPU laten opnemen. Nog niet optimaal maar het werkt een stuk sneller dan de CPU zelf.
Betekend dit, dat als je nu zo'n kaart heb, dat je met een mindere PC ook zou kunnen streamen?
shadowplay heeft nauwelijks impact op je fps dus ja :) mits je natuurlijk voldoet aan de voorwaarden van de kaart etc.

zolang shadowplay ingame wel maar voip via ts of iets dergelijks niet opneemt zie ik nog vrij weinig youtubers deze optie zien gebruiken. het is gewoon zoveel meer werk apart de voice en ingame footage op te nemen en in een video te verwerken. als ze dit bij shadowplay inbouwen, word het wel een heel interessante optie. :)
Voice is ingebakken (als je dat wil). Zo'n kaart zou ik echter geen onderdeel willen noemen van n mindere pc ;D.
heb 780m in sli maar zelfs dan kan ik het niet doen omdat je de desktop versie van de kaart moet hebben....
Zijn manieren (als in, command line switches) om blijkbaar voor elkaar te krijgen.
Zolang je maar een _Echte_ kepler gpu hebt, maar een 780m is dat wel (meeste / sommige 6xxm niet)
Goede toevoeging aan shadowplay. Het is leuk dat 1080p beschikbaar is als resolutie maar aangezien twitch een maximale upload bandwith van 3500kbps hanteerd betekent dat 1080p@30fps. Ik zou niet weten waarom je zo/n lage framerate zou willen gebruiken voor een stream. Zodra je in game een fps drop hebt is je stream meteen zo goed als onkijkbaar.

[Reactie gewijzigd door RikvE op 17 december 2013 19:41]

Ik veronderstel dat wanneer je de game zelf in 720p instelt dat hij dan ook gewoon in 720p zal streamen. Geen idee of er een downscale mogelijkheid zit op de shadowplay feature.
First and foremost, Windows 7 users can now save up to 20 minutes of Shadow Mode footage, just like Windows 8 users, and Windows 7 Manual Mode is no longer restricted to a single 3.8GB file – footage is now recorded continually across multiple files until the moment you run out of HDD or SSD space.
EINDELIJK! Hiermee kan ik veel gemakkelijker YouTube video's produceren, geen Fraps huge-ass AVI video's meer. Heerlijk dat er door sommige fabrikanten WEL geluisterd wordt naar de community. Grote pluim voor nVidia!
Is ipc ook niet een probleem hoor,

1 TB HDD is zo goedkoop, daar save je je FRAPS video naartoe

met een beetje decent videokaart heb je een 10 mins fraps filmpje (aka 20-25 GB) zo op 1080P ge-encode naar een 1 GB h264 filmpje

(Gebruik Freemake Video Converter, het is compleet gratis, en gebruikt je GPU om te re-encoden dus het gaat super snel op hoge kwaliteit) (http://www.freemake.com/ , niet als promotie bedoelt maar als hulpmiddel)
Weet ik, weet ik. Maar zelfs dan - ik neem vaak treinritten van Train Simulator 2014 op. Deze duren meestal zo'n 60 minuten, soms langer. Dan zit ik op 1080p met 60fps al snel op zo'n 24 videobestanden. Hiermee is dat in ieder geval minder, de performance drop is een stuk lager (Fraps neemt nogal wat performance, zoals jullie allen vast bekend is) en ik kan gemakkelijker monteren, want de Fraps codec heeft nog weleens kuren met Sony Vegas.

Ben gewoon blij dat ik mijn videokaart nu ten volle kan benutten, heb hem tenslotte ook gekocht voor deze feature. Was dan ook zwaar teleurgesteld dat de feature slechts 10 minuten kon opnemen. En opnieuw starten was niet altijd de optie.

Ik hoop alleen wel dat ze de snelheden gefixt hebben, want met een FPS van 60 wilde de filmpjes nogal eens last hebben van schommelingen in de FPS waardoor delen van de video ineens met 1,25x speelden en andere met 1,00x...
Als het goed is neemt ie automatisch de laatste 10 mins op, maar als je het opnemen zelf aanzet dan kun je langer opnemen..

(of je hand per se windows 8 nodig daarvoor omdat iets met het 4GB file-size limit)

*edit Ik lees net ergens op youtube
"btw the limit size for win7 has been lifted. shadowplay got updated last week"

Kweet niet of het waar is maar dan lijkt met ook handig


Nvm, had de ge-quote tekst niet goed gelezen op de comment waar ik op reageerde,

excuses

[Reactie gewijzigd door Themperror op 18 december 2013 09:17]

1 oplossing: Dxtory met Lagarith Lossless Codec.
Leuke ontwikkeling! Ik stream nu met OBS en dat geef regelmatig softwarematige problemen, eens kijken of dit beter werkt :D
Bij dit mis je gewoon teveel voordelen van OBS of een ander programma, het grootste nadeel vind ik dat je alleen online bent op twitch wanneer je echt in-game bent.
Zodra je alt tabbed ga je gelijk offline en dat is niet goed voor je viewercount :+

Verder heb je ook geen overlays/apps zodat je verschillende dingen in je scherm kan laten verschijnen

Natuurlijk is dit net nieuw en er zullen vast nog wel veranderingen komen, maar voorlopig ben je echt beter af met OBS oid.

[Reactie gewijzigd door iTeamLeader op 17 december 2013 22:17]

Ikzelf heb een 780 Ti en ook een van de redenen (naast dat deze kaart stiller draait dan een AMD) om deze te kiezen, vandaag de melding gehad dat er een update beschikbaar was ervoor.
Tja ¤620,- tegen +/-¤500. Met een andere cooler of waterblok is de AMD stiller/sneller/koeler en goedkoper dan de 780ti. Laat staan dat de 3th party kaarten er ook aan komen met Mantle. Ik vind de prijs voor dit foefje nou geen meerwaarde. Laat staan dat als er geen 290x kaart was uitgekomen, NVIDIA gewoon nog steeds de prijzen op abnormaal hadden gezet om de consumenten uit te melken en de TI versie nog lang niet op de markt was gekomen.
En vergelijk de R9 290X nu eens met een 780 en dan is het opeens een heel ander verhaal. Die zitten ook redelijk dicht bij elkaar, alhoewel de 290X in de meeste gevallen sneller is, is het verschil marginaal.

De 780 is op dit moment goedkoper en brengt ook al deze features met zich mee. De 780ti heeft een vreselijke price/performance ratio, dat is absoluut waar. Alleen hebben ze die kaart natuurlijk alleen om te zeggen dat ze de snelste kaart hebben.

Kijkende naar de prijs, dan maak je met de 780, naar mijn mening, een goede vergelijking. ¤450 tegen ¤500. Dan kan je pas gaan kijken welke voorkeuren je nu het liefst hebt. De NVIDIA perks of de AMD perks.

Beide kampen hebben in mijn optiek op dit moment aantrekkelijke kaarten op goede price points. Dat de 780 overpriced is geweest is discutabel. Dat AMD voor gezonde concurrentie zorgt is wel een feit.

[Reactie gewijzigd door ruudvgeleuken op 17 december 2013 23:06]

Dus 500¤ plus een waterblok van 100¤, mét de extra kosten van je custom loop, is beter dan 620¤?

Je haalt verkeerde argumenten aan om aan te tonen dat de prijs/performantie verhouding van Nvidia nu eenmaal beter kan. Het is bovendien standaard dat de producent met de beste kaart een premium prijs vraagt. Wat was de launch prijs van de 7970 ook alweer? ;-)