Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 157 reacties
Submitter: Caayn

Nvidia gaat de installatiebestanden van zijn Game Ready-drivers niet meer los beschikbaar stellen. Vanaf december zijn deze updates, die bugfixes en optimalisaties voor nieuwe games bevatten, alleen nog via de GeForce Experience-software te downloaden.

De wijziging in de distributie van drivers heeft Nvidia bekendgemaakt in een persbriefing, schrijft onder andere AnandTech. Momenteel kunnen bezitters van een GeForce-gpu iedere driver update als los bestand downloaden van de Nvidia-website. In de toekomst zal dat niet meer het geval zijn en zal de fabrikant ieder kwartaal een grote update op zijn website plaatsen. Bij de kleine Game Ready-updates, die vaak samenvallen met de marktintroductie van nieuwe games en de spelervaring moeten optimaliseren, zal registratie met een e-mailadres verplicht zijn via de GeForce Experience.

Wat de reden is voor Nvidia om de distributie te wijzigen is niet duidelijk. Volgens de fabrikant worden driver-updates al in negentig procent van de gevallen uitgevoerd via de software. Met de GeForce Experience-software kunnen instellingen van games worden geoptimaliseerd en kan gebruikgemaakt worden van de Nvidia GameStream-functionaliteit. Ook hoeven gamers niet zelf te zoeken naar updates, de software pusht die zelf naar pc's.

Nvidia heeft een nieuwe bètaversie van GeForce Experience uitgebracht, die het mogelijk maakt om gamebeelden in 1080p-resolutie met 60fps te streamen naar YouTube en Twitch. Ook is het nu mogelijk om met de GameStream-techniek games in 4k-resolutie met 60fps en 5.1-surroundgeluid te streamen naar de Shield Android TV-settopbox. Daar is volgens Nvidia wel een GTX 980 Ti-gpu en Core i7-processor nodig.

Nvidia GeForce Experience

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (157)

1 2 3 ... 6
Ik heb in het verleden meerdere malen meegemaakt dat games instabiel werden op het moment dat GFE aanstond. (februari-april dit jaar). Sindsdien installeer ik het niet meer. Dat ik het nu verplicht moet gebruiken om een net uitgekomen game probleemloos te kunnen spelen is volkomen achterlijk en schandalig. Volgens mij is het gewoon een methode om meer info over hun klanten te verzamelen. Zou me niet eens verbazen als GFE straks gewoon doorstuurd wat jij illegaal hebt gedownload aan NVIDIA, wat vervolgens wordt doorgestuurd naar de uitgever die weer een klein briefje naar de rechter stuurt en zie de gevolgen voor miljoenen vrijbuiters die alleen dat kopen waar ze echt van houden. Enorm inkomstenverlies gegarandeerd door de uitsluiting van een bepaald type consument zal dan het gevolg zijn.
Oei. Ik denk dat hier veel mensen op tegen zullen zijn.

Ik vind wel dat ze hun Geforce Experience programmaatje, wat beter mogen testen voordat ze het uit brengen. Maar 2 keer een probleem gehad sinds Windows 10, maar toch. Ik gebruik het vrijwel alleen voor Shadowplay :).
Ook hoeven gamers niet zelf te zoeken naar updates, de software pusht die zelf naar pc's.
Dat heb ik dus lekker uit staan :). Als er een nieuwe driver is uitgebracht. Zoek ik altijd eerst op het forum van Nvidia of er klachten zijn over de nieuwe driver, zo niet, dan download ik hem.


Ik snap alleen dit niet helemaal
Bij de kleine Game Ready-updates, die vaak samenvallen met de marktintroductie van nieuwe games en de spelervaring moeten optimaliseren, zal registratie met een e-mailadres verplicht zijn via de GeForce Experience.
Je moet dus inloggen ofzo, om een driver te downloaden??? Dat is echt klinkklare onzin als dat zo is.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 oktober 2015 09:38]

Erger nog dan dat: ik KAN vaak niet eens via die tool drivers installeren! Krijg ik halverwege errors (op iets lulligs als de Shadowplay driver ofzo, die ik nooit gebruik) en dan kapt ie ermee, en dus is niets ge-upgrade!

De enige manier om dan te updaten is via los-staande drivers. Dat gat elke keer WEL goed.
Mag ik je een tip geven?

Installeer DDU (http://www.wagnardmobile.com/DDU/).

Verwijder eerst Geforce Experience > reboot > start DDU op (je moet toestaan dat hij in safe mode gaat booten) > met je integrated graphics (indien je die hebt) > download de nieuwste versie van Geforce Experience, en you are ready to go.

Als ik problemen met drivers had, of met Geforce Experience zelf, hielp dit altijd voor mij. Hopelijk werkt dit ook bij jou :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 oktober 2015 10:38]

ik download altijd de losse drivers via de site (uiteraard ook enkel de whql versies) en dit wanneer ofwel ik problemen heb met de oude driver, ofwel wanneer het weeral een hele tijd geleden is (bv meer dan 3 maanden oude driverl zodat er toch iets te halen valt uit een recente kaart, want elke driverversie mee updaten is overkill)

bovendien gebruik ik om op een ander toestel te gamen geen shadowplay maar gewoon de ingebouwde functie van steam; dit werkte op mijn amd hd6850 ook al perfect een tijdje geleden dus ik zag geen reden om daarvan af te wijken..

Ik speel altijd in fullhd render op 30 mbit met setting op maximum gezet op prestaties voor de beste resultaten (minste lag); uiteraard speel ik wel altijd met een kabel (ook als het via de netbook gaat)omdat wifi door de drukte hier niet stabiel genoeg is om constant 30 mbit of zelfs 20 mbit constant zonder spikes door te geven.
maar ik denk niet dat ik hier nog aan echte tweakgamers moet gaan uitleggen dat ze niet via wifi moeten gamen als ze een optimale ping willen houden
Ik had het afgelopen maandag nog.
Update via GeForce Experience ging niet omdat er geen connectie met Nvidia gemaakt kon worden.
Vervolgens de driver gewoon via de website kunnen downloaden...
Dus nee, blij ga ik hier niet mee zijn. Volgende kaart dus weer gewoon een AMD.
Ranzig programma, wat prestatie/instellingen totaal niet optimaal zijn. Laat geen game meer door die tool instellen
Het enige rare vind ik dat Euro Truck Simulator 2 er 2 keer in staat (in de lijst). Ik weet zelf beter wat m'n GPU aan kan dan dat Geforce Experience dat weet.
Komt omdat ets2 een 32bit en 64bit applicatie heeft ;-)
beide een aparte start .exe
Hm, bedankt. Mij lijkt het dat hij dan ook sneller werkt (?)

Ik heb een GTX 970 en ik speel nu met alles op z'n hoogste settings @1080p, met 'maar' maximaal 64 fps. Minimaal 28fps..

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 oktober 2015 09:48]

Als je de schaling omlaag doet zul je al degelijk een prestatie winst zien
Had ik al een keer geprobeerd. Ik had de schaling op z'n laagst gezet, en ik had 'maar' 5-10 fps meer. Of de game is niet goed geschreven waardoor hij zwaarder is dan dat hij hoort te zijn. ”f het is daadwerkelijk een zware game.
"Maar 5-10 fps" is in percentages vrij veel.. op 28 FPS is dat 20% - 35%. Bij 64 FPS is het 8% - 15%. Misschien zit jouw bottleneck in de processor?

[Reactie gewijzigd door Point.Flare op 16 oktober 2015 11:00]

Dat denk ik niet haha. Deze processor heb ik in februari aangeschaft (gelijk met mijn hele build). De processor zou nog minimaal 2 jaar mee kunnen qua games. mijn CPU load met deze game zit rond de 70%. Dus de processor lijkt mij het probleem niet.
Er is een verschil tussen wanneer je iets aanschaft en de introductiedatum. Jouw processor is in q2 2014 geÔntroduceerd. We leven nu in Q4 2015. Maar vooruit, het zal niet de bottleneck zijn...
Weet ik. Het was meer zo van "just saying". Ik had er verder geen bedoelingen mee, en doelde ook nergens op met die uitspraak.
Ik voelde mij ook niet aangevallen. Alleen als ik in jouw huidige build een bottleneck zou moeten wijzen, zou ik de processor kiezen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de game meer dan 3,5 GB videoRAM gebruikt. (Ik neem aan dat je bekend bent met deze problematiek). Probeer eens om je AA optimalisatie uit te zetten. Die paar jaggies moet je wel trekken, toch??

Dat is altijd mijn trucje geweest om behoorlijke FPS te trekken op ultra settings in BF
Volgens mij, voor zover ik het nog uit mijn hoofd weet, liet MSI Afterburner/Rivatuner Statics mij zien dat ETS 2 circa 3GB aan VRAM in beslag nam (alles op hoogste settings @1080p).

Ik zal het eens proberen als ik vanmiddag/vanavond thuis kom. Ty ;).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 oktober 2015 11:34]

Hmm hmm ik speel zelf op een gtx 880m en zit tegen de 55 - 60 fps met schaling op 400. Een gtx 880m staat gelijk aan een gtx 680 dus jou gtx 970 zou balgehakt ervan moeten maken.

Uiteraard is het een zware game. Net zoals flight simulator is het een simulator gebaseerd op real life physics en dat kan je vooral voelen met een stuur, pedalen en een pook. Flight simulator leunt hevig op de processor daarom wordt over het Algemeen aangeraden een i7 met minimaal 4ghz of up, aangeraden voor een smooth fsx experience. Hoe het precies zit met truck simulator zit kan ik je niet vertellen. Wat ik wel weet is dat hij wel af en toe heel veel videokaart aanspreekt maar na verloop van tijd daalt dat weer met na 4 Š 5 weer hetzelfde doet ( waarschijnlijk textures renderen ) dit allemaal waargenomen op een alienware 17 gtx 880m svl7 bios en Mr.Fox custom desktop drivers ( 344.75 )

Edit : So Many Typo's

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 16 oktober 2015 11:57]

Dat is wel raar. Ik heb v-sync uit staan. Geen flauw idee waardoor het dan zal komen :/.
Hmm Misschien heeft onze heilige orakel "google" wel een antwoord.

Ik zou onze heilige google vragen wat de beste optimalisatie opties zijn voor eurotruck simulator 2 gtx 970. Ook raad ik je aan om eens een kijke te nemen of je in je Nvidia configuratie scherm wat kan spelen met de settings misschien dat je daar iets vind !

Als je hulp nodig hebt stuur me een PM !
Ik verricht heus wel eigen onderzoek hoor ;). Ik heb al tig keer gegoogled :).

Overigens staat hier wel het een en ander, maarja, of dat nou waar is..

https://steamcommunity.co...ons/0/618459109263599205/

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 oktober 2015 12:13]

Het lijkt me nogal een complex probleem
Het valt niet te vergelijken. Het voordeel van de 64 bits versie is dat deze de native bestanden kan gebruiken. De 32 bits versie van een programma dient apart te worden gehouden van de 64 bits versie. Dit omdat een 32 bits programma in een 64 bits omgeving via een secundair proces verloopt(WOW64 meen ik). Het voordeel is dat 32 bits programma's door deze emulatie voor een deel gebruik kunnen maken van de voordelen van 64 bits processing (meer dan 4gb RAM files ed.).

32 bits programma's kunnen efficienter zijn, omdat ze maar de helft aan geheugenbus kunnen gebruiken. 64 bits gebruikt dubbele bandbreedte (dubbele aantal bits). Dus 32 bits heeft een kleinere impact op de geheugenbus. Alleen omdat je "emulatie" van WOW64 mee moet rekenen, kan het zijn dat de 32 bits versie in een 64 bits versie langzamer is. Het kan net zo goed dat de 32 bits minder bandbreedte gebruikt en nog wel sneller is dan de 64 bits versie. Het is echt niet te zeggen. Praktijk is dat het redelijk bij elkaar in de buurt zal zitten en soms de ene kant op valt, soms de andere kant.

[Reactie gewijzigd door Point.Flare op 16 oktober 2015 10:52]

Ik heb het thuis nu reeds een jaar draaien. Ik installeer ook alleen de driver maar ik kan me niet herinneren dat ik perse game-optimalisatie dingetjes doorvoer en inloggen hoeft volgens mij echt niet.. Je hoeft het programma volgens mij niet eens draaiend te hebben.
Het bestaat dus uit 2 delen - de driver en de gamespecifieke optimalisaties. Ik zal thuis eens kijken wat nu moet en niet moet.. Lijkt met inderdaad raar dat specifieke optimalisaties door je strot worden geduwd maar dat je gamedrivers via deze tool moet downloaden vind ik niet zo'n ramp. Ik zal ook eens kijken op dit appje op de achtergrond moet blijven hangen of dat je het gewoon kan killen.
Ik ben al tijden geen PC-gebruiker meer maar zou inmiddels helemaal suf worden van alles wat standaard op het achtergrond 'verplicht' moet draaien om up to date te blijven.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik inderdaad een ATI tool had voor de grafische kaart, MSI software had voor moederbord drivers, Adobe voor Acrobat, Sun voor Java, etc etc etc

Nu we in de tijd leven van 'app stores' zou dit toch veel meer via het windows update platform moeten verlopen zou je zeggen, je pc heeft wel betere dingen te doen dan 10-20 stuks software die slechts iedere paar uur polled of er iets aan te passen valt waar je jezelf ook nog eens voor moet inschrijven...

Ik heb op mijn mac nu 'verplicht' creative cloud die continu maar update met het voordeel dat deze eigenlijk vooral op het achtergrond zijn taken doet maar ook die vind ik maar al te irritant nu ik gewend ben dat de app-store alles voor me regelt en drivers eigenlijk nooit tot zelden aanspraken komt...

P.s. mijn windows ervaring hield op rond de lancering van Windows 8, ik realiseer me goed dat er een hoop anders kan zijn tegenwoordig :+
Mijn driver-updates van AMD krijg ik sinds ik van Windows 7 ben geŁpgraded naar Windows 10 gewoon van Windows Update binnen. Het verbaast me een beetje dat nVidia hier blijkbaar een eigen tool voor heeft. En nog registratie vereist daarvoor ook :/
Nou, die van Windows moeten whql zijn.
Nvidia wil tussentijds ook wel performance Updates uitbrengen natuurlijk. (whql certificeren duurt wel ff)

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 16 oktober 2015 15:06]

Dat doet AMDtoch ook gewoon.. Die wachten alleen niet tot ms het goedkeurt.
Nee precies dat bedoel ik ook..!

WHQL is 'onzin' voor games PCs :D
En waar haalt MS deze denk je ?
Als je Linux bekijkt, gebeurt het inderdaad allemaal via de 'app store' (package manager, met op Ubuntu het "software center" als front-end). Ik snap dan ook niet dat een groot bedrijf als Microsoft dit niet voor elkaar krijgt.
Die vraag is eenvoudig te beantwoorden: Verantwoordelijkheid.

Stel jij kunt via Windows Update Flash updates binnen halen en die update gaat niet goed. Wie denk je dat er dan wordt aangekeken? Juist, Microsoft want zij bieden de update aan..
Geforce Experience kan je er gewoon afdonderen, en alle andere auto updates en "dingen die dingen in de gaten houden" zijn via een simpele msconfig sessie van 1 minuut aan te passen. Voor sommige dingen moet je even de Services in, zoals Google spul, maar ga me nou niet vertellen dat dat jou als Tweaker van het Windows OS heeft afgehaald. :?
Tuurlijk kan dit allemaal, maar dan is het gemak van automatische updates volledig weg (en dus ook 'veiligheid), als jij zin hebt continu alles in de gaten te houden is dat prima.

Het probleem zit hem vooral in dat 2 andere besturingssystemen (MacOS en Linux) laten zien dat het wel allemaal centraal kan, 1 tool die checked en update. Idem voor Android en IOS trouwens.

Nee ik ben weggegaan van Windows omdat ik op het werk met OSX werkte en in zag hoeveel simpler/logischer dit allemaal zijn ding doet. Hoe de integratie tussen IOS/OSX al erg feilloos was en installeren, updaten en drivers niet meer ter sprake kwam (nog voor de app-store). Toen ik bij mijn digibete (...) werkgever zag dat hij de overstap zonder al te veel uitleg kon maken vervolgens ook nog eens meer zelf kon doen was ik overtuigd dat het gewoon beter kon. Gamen doe ik op consoles (of ipad/iphone), tv voeden van content met de Chromecast (via iphone/ipad) en zware dingen op mijn macbook en indien nodig kan ik een aantal taken ook prima op mijn iphone/ipad uitvoeren.

Ieder nadeel van OSX kan je weerleggen met een voordeel van Windows en visa versa maar uiteindelijk gaat het om wat je verwacht en krijgt ;)
De Nvidia Geforce Experience controleerd niet vaak op nieuwe drivers of versies. Op dit moment weet ik vaak eerder dat er een nieuwe versie is dan GE. Dan laat ik hem handmatig controleren en update ik vanaf daar.

ps. Je kunt in GE instellen wanneer hij controleerd, bijvoorbeeld bij het opstarten van GE.
Aan de ene kant kan het me niet zoveel schelen omdat ik die gameready drivers toch vaak oversla behalve als ze een aantoonbaar effect hebben op de game(s) die ik wil spelen en dus voor de grotere updates ga.
Aan de andere kant het stukje "registratie met een e-mailadres verplicht zijn via de GeForce Experience" staat me dan weer heel erg tegen. Waarom moet ik me voor driver updates registreren? Dat heeft werkelijk geen enkel nut. Ja, Nvidia kan zien welk deel van de klanten de updates installeerd en (waarschijnlijk) wat voor hardware ze hebben. Leuk voor de statestiekjes maar de klant heeft er niks aan.
Het lijkt me dat ze sowieso kunnen zien welke hardware er in gebruik is met welke drivers. Het verplicht stellen van een e-mailadres dient waarschijnlijk alleen een commercieel doel; de software (die dus verplicht wordt) regelt de updates al, dus hier kan alleen maar spam uit volgen.

Goed, als het te irritant wordt....de drivers komen vast gewoon op softpedia etc. terecht. Uiteindelijk zit er een stand-alone package achter en dat zal vast wel door driver-sites gehost gaan worden.
Ik sta geregistreerd bij Nvidia (GE), maar de enige mail die ik ooit van hun heb ontvangen betreft: Welkom, en een wachtwoord reset.

Ik heb nog geen spam in welke vorm dan ook zien komen uit Nvidia, wel geven ze de optie om aan te vinken dat je product informatie wilt maar zet je dit uit krijg je ook echt niks binnen.

De registratie bij GE komt ook uit hun Shield productlijn, hier koppel je elk apparaat met een account en kun je overal ter wereld je Shield aan het internet hangen en GameStream gebruiken vanaf je eigen systemen (die aan & ingelogd staan).
Wellicht valt het mee dan...laten we het hopen. Maar aangezien ik geen Shield heb, hoef ik 'em ook niet te koppelen en als het niet noodzakelijk is dat mijn email + (weer een) wachtwoord ergens in een database gepropt wordt, doe het dan maar niet.
Wellicht is het dan meer om wat statistieken te krijgen over welke videokaart bij welk e-mailadres hoort en wat het upgrade path is van een user
AFAIK heb ik me nooit 'aangemeld' bij Geforce experience.. Slechts de applicatie geÔnstalleerd.

Jammer dat het nu wel moet gaan gebeuren ja

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 16 oktober 2015 10:29]

je hoeft het daarom nog niet te doen.

zelf heb ik momenteel geen Nvidia kaart, maar zat het lichtjes te overwegen.
Dank u Nvidia om dit toe te voegen nu is mijn keus gemaakt om bij AMD te blijven.
registreren om driver updates te krijgen is absurd.
Ja, maar de AMD tooling is ook geen feestje hoor..
het is zo'n feestje dat het weg is, maar moet mij daar niet registreren om updates te krijgen.
Waarschijnlijk zijn er niet genoeg mensen die hun product registreren.
Ladinkje e-mail adressen "verkopen" brengt ook geld in het laatje.
Gewoon een van de accounts gebruiken die op bugmenot staan.

http://bugmenot.com/view/nvidia.com

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 16 oktober 2015 15:15]

Dat is me wel een +9 waard die site;p

Ik gebruik zelf vaak guerilla mail als ze ergens om een mailadres vragen, blijft me trouwens volstrekt onduidelijk hoe een zichzelf respecterend bedrijf zoiets kan verzinnen.
Dat receptensites en win-actie niveau werkt toch ook niet positief bij het publiek van een nvidea.
Nou, nvidea ken ik niet als bedrijf, maar gezien de statistiek die aangehaald wordt in het artikel, zijn wij "super slimme Tweakers" ;) meer uitzondering dan regel...helaas.
Waardeloos. Zelfs bijna zo waardeloos dat ik overweeg om van Nvidia af te stappen.

Terugkijkend op het afgelopen jaar waren de driver updates meerdere malen reden om terug te gaan naar eerdere versies.
Op zich wel grappig, gebruik al een tijd GeForce tooltje en ik heb juist geen gedonder met drivers meer voor mijn mobile gpu.
same here.. ik heb in al die maanden ik 1x gehad dat de tool crashte, maar niet de driver want die staat daar natuurlijk los van.
Ik heb juist alleen maar problemen ondervonden van geforce experience met betrekking tot nvidia optimus. Meerdere keren gehad dat games op de integrated gpu zaten. Dat heb ik uiteindelijk op kunnen lossen Door een programma te gebruiken dat alle video driver bestanden verwijderd en daarna handmatig alleen de driver te installeren zonder allerlei extra software erbij. Ik zou het erg jammer vinden als dat in de toekomst niet meer mogelijk is en ik dus met ofwel brakke drivers zit ofwel met verouderde drivers (bij gta v maakte de drivers bijvoorbeeld best wel een groot verschil).
En wat zie je dan als alternatief? AMD? Met hun nog brakkere drivers en software?

Vind dit overigens geen goede ontwikkeling, het moet altijd mogelijk zijn een driver te installeren zonder GeForce Experience (hoewel ik het zelf wel gebruik).
Je kan zo te zien ook gewoon de driver installeren via de website, alleen niet meer met al die kleine game fixes, dan moet je wat langer wachten op een grote release waar hij bij in zit (ik denk haast omdat er zo veel uit komen dat ze gewoon van het packagen en testen daarvan af willen)

tegenwoordig is het de trend om zo snel mogelijk updates te willen verspreiden, je ziet het met win10 ook al. En ik denk dat dit een goede manier is om de kosten een beetje te drukken, en de drempel voor een update te verkleinen.
Als je nu ziet dat GFE ook iedere keer een installer van 200+ MB moet downloaden, kan ik me best voorstellen dat ze er naar toe willen dat ze alleen de veranderde bestanden updaten bijvoorbeeld ipv iedere keer de hele zwik moeten downloaden. Ik verwacht dus dat er wel een efficienter systeem geintroduceerd zal worden.
kijk..
das info waar we wat aan hebben. iedereen schiet gelijk in de ankers door alleen al het lezen van de titel en de screenshot van een bloat-ware achtige tool.. Valt voorlopig dus wel mee geloof ik
Ik weet ook niet exact wat deze veranderingen gaan inhouden hoor, maar een tijd terug heb ik met een (technisch, dus niet marketing of beleid) persoon gesproken die aangaf dat zoiets het uiteindelijke doel zou zijn. (de plannen voor GFE gingen volgens hem nog veel verder dan dat)

Het moeten registreren met een mailadres voor die updates zou ik persoonlijk wel lomp vinden.

Anyway, ik heb geen problemen met GFE, het werkt prima en het altijd crashen waar sommige mensen het over hebben heb ik nog nooit meegemaakt. Alleen een paar weken terug dat de updater niet meer werkte. Toen heb ik de recentste versie van de site gepakt en was dat ook opgelost. Bloatware zou ik het niet noemen, het bied imho genoeg mogelijkheden die veel mensen wel gebruiken. En de enkeling die het niet wil gebruiken. tjah dan ga je maar naar de concurrent als je gelooft dat het gras daar zo veel groener is. Ik word er iig een beetje moe van dat mensen er alleen maar op lopen te zeiken omdat het je games "traag zou laten lopen" of "continu zou crashen"

Ik heb tot een maandje geleden ofzo nog vrolijk zitten gamen met mn athlon X2 4000+ met 3 GB RAM en een gf 650Ti 1GB, en dat ging met veel games nog best goed. Dan kan die overhead echt niet zo groot zijn dat ik mensen met een van de nieuwste i7's 16 GB RAM en een GTX 980 met onspeelbare games zitten omdat GFE wat RAM gebruikt. Ook hoor je mensen over dat het 50% CPU gebruik zou opleveren onder het gamen, maar ik heb dat nog nooit zelf bij iemand gezien. altijd gewoon 0% in de achtergrond voor de nvidia processen. (tenzij je natuurlijk hun streaming spul in gebruik hebt, dan is het een paar % en dat is logisch. zonder GFE KAN je dat ook niet gebruiken)

Mensen willen volgens mij gewoon altijd wat te mopperen hebben tegenwoordig. Persoonlijk vind ik veel van de functionaliteit gewoon geniaal, shadowplay staat op beide systemen bij mij gewoon altijd aan om net ff die gare glitch vast te leggen of die ongelooflijke kill, en het op afstand met 2 spelers kunnen spelen heeft ook al hilarische resultaten opgeleverd. Ook het (met een omweg) kunnen streamen naar een tablet terwijl ik met mn 360 controller speel kan leuk zijn als ik geen zin heb om beneden een PC/console aan te sluiten.
Welke brakke drivers? Ik heb zelden problemen met die drivers. Dit stereotype blijft wel erg lang hangen.

EDIT
Deze reactie ging over AMD drivers, gezien de verwarring hieronder.

[Reactie gewijzigd door LongBowNL op 16 oktober 2015 11:12]

Erg lang? GTA V release is nog niet zo gek lang geleden hoor, en destijds was het een ramp om een driver te vinden die goed werkte. Hoe vaak ik niet terug ben gegaan naar een oudere versie voor die game... En als de driver het deed, was het Chrome die voor TDR's zorgde.

En daarna was er het debacle met TW3 op Kepler kaartjes.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 oktober 2015 10:55]

Geen problemen gehad met GTA V op mijn 7970 hoor.
Het artikel gaat dan ook niet over AMD...

Mijn wasmachine doet het ook nog steeds ja.
Mijn reactie was op iemand die beweerde dat AMD drivers brak waren. Ik had het dus over AMD drivers. ;)
Onder welke steen heb jij geleeft? Op het forum zie je het laatste jaar vaker driver problemen voorbij komen bij Nvidia kaarten.

Nvidia begint met GFE een beetje elitaire trekjes te vertonen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen geen GFE willen instaleren net zoals de AMD tegenhanger. Nog meer troep die er op de achtergrond draait :|.
Rare beslissing om de Game Ready drivers van hun website weg te halen. Daarmee schop je een boel mensen tegen het been. Het domme is is dat de groep die dat niet leuk vind juist vaak de tweakers zijn die wat meer controle over hun systeem willen hebben en liever geen bloatware willen instaleren. Die groep raad ook vaak kaarten aan hun vriendenkring aan.

[conspiracymodus]
GFE met de Game Ready drivers is de perfecte tool voor planned obsolescence, wat een meesterzet van Nvidia!
[/conspiracymodus]
Vind de streamoptie ( indien het vlekkeloos werkt ) dan wel een grote vooruitgang :) Scheelt me weer een apart programma te installeren en draaien :) ( die vaak ook nog eens buggy is in het gebruik, vooral wanneer er nieuwe updates voor de GPU's uitkomen )
Dat heeft helemaal niets met drivers te maken.
Wel degelijk, want alles moet nu via het geforce experience scherm. Wat niet alleen, ik weet vrijwel zeker dat meerendeel van de gebruikers de drivers via Geforce experience download, omdat ze wss anders niet eens weten dat ze moeten of kunnen updaten. De tweakers is uiteraard een ander verhaal, die weten hoe en waar.
Ik zie het probleem niet zo. De laatste keer dat ik een driver gedownload heb via de site was toen Windows 10 uitkwam, daarna gaf Geforce Experience aan wanneer een nieuwe driver beschikbaar was en heb deze ook via hetzelfde programma een update gegeven. Dit gaat vlekkeloos.

Wanneer je Windows 10 opnieuw installeert krijg je meteen al een vrij recente driver gepusht via Windows Update, je kan daarna -mocht dit nodig zijn- 'intern' updaten naar de laatste driver. In het geval van Windows 7 of 8.1 download je de laatste kwartaal-update en doet hetzelfde.

Om nu meteen te gaan roepen dat het je laatste nVidiakaart is vind ik wat voorbarig, maar ik wens je alvast veel succes met het updatebeleid van AMD. Eens per half jaar een stabiele driver en tussendoor beta's die meestal later uitkomen dan de release van de nieuwe A-titel game die je gekocht hebt. Het is maar waar je voor kiest.
Ik denk dat de reactie vooral is tegen het feit dat je je moet registreren om drivers te downloaden via GeForce Experience. De exacte details zijn blijkbaar nog niet gekend maar waarom een e-mail adres in ruil voor een driver?
Inderdaad een beetje vreemd dat je een email nodig hebt voor een driver, maar zo'n probleem is dat toch niet?
Welke "gamer" die zo'n drivers nodig heeft, heeft nu geen email account voor zulke soort spam? ;)
Ach, dan gebruik je toch even eenwegwerp e-mailadress om een account te maken? Doe ik regelmatig.
Ja, maar ik hoef geen extra bloatware op mijn PC te zien.

Ik ga niet
- Streamen
- Nvidia's optimale settings gebruiken
- Gameplay opnemen

Ik wil gewoon de simpele driver, en verder niks. Dat kon tot nu prima, en ik kan geen enkele logische reden bedenken om GFE te verplichten. Het is bullshit, en ik hoef het niet.
Zelfde hier.

Ook speel ik geen Day 1 Games, dus een Day 1 Driver heb ik ook niet nodig.
Om nu meteen te gaan roepen dat het je laatste nVidiakaart is vind ik wat voorbarig, maar ik wens je alvast veel succes met het updatebeleid van AMD. Eens per half jaar een stabiele driver en tussendoor beta's die meestal later uitkomen dan de release van de nieuwe A-titel game die je gekocht hebt
En deze uitspraak vind jij niet voorbarig? ik heb nu na me laatste nVidia kaart al jaren AMD en loop letterlijk tegen 0 problemen op.
Om nu meteen te gaan roepen dat het je laatste nVidiakaart is vind ik wat voorbarig, maar ik wens je alvast veel succes met het updatebeleid van AMD. Eens per half jaar een stabiele driver en tussendoor beta's die meestal later uitkomen dan de release van de nieuwe A-titel game die je gekocht hebt. Het is maar waar je voor kiest.
Dan is het ook nog maar de vraag, of die beta goed gaat werken. Want uit mijn ervaringen (en die van vrienden van mij), zijn er altijd problemen met de beta drivers.
Herkenbaar, ik had ook steeds gedonder met de AMD drivers. Hebben ze intussen wel het het up to date houden van de drivers weer in hun software gestopt? Ik zie zo veel AMD gebruikers die gewoon nog nooit hun drivers hebben bijgewerkt, en daardoor vaak met stabiliteitsproblemen zitten omdat ergens door de jaren heen een windows update problemen heeft veroorzaakt met de oude drivers die ze gebruiken.

Bij Nvidia zie ik toch dat in 99% van de gevallen de "grote" releases wel geinstalleerd zijn. (eigenlijk het enige geval waarbij ik me dat niet kan herinneren was een paar jaar terug iemand die buiten de generieke drivers van microsoft helemaal geen drivers geinstalleerd had met als gevolg dat ze al jaren op een veel lagere resolutie zat te werken dan noodzakelijk was :X
Vreselijk programma, je kan niet eens instellen bij de installatie dat je die 3D troep van NVIDIA absoluut niet wilt installeren :(
Dat kan wel hoor. Bij de installatie gewoon op "geavanceerde installatie" klikken.
Laatste keer dat ik het gebruikte kon dat nog niet, zal wel redelijk recent zijn dan...
Dat is raar. Voor zover ik weet kan dat al een aantal jaar. Heb je het dan over het downloaden van de driver via Geforce Experience? Of via de website?
Dat is inderdaad al een paar jaar mogelijk. Wat mij wel irriteert, is dat ik toch elke keer weer moet kiezen voor Custom install en de zooi die ik niet heb (en waarvoor ik dus ook geen drivers nodig heb) moet uitvinken. Een beetje update-install kiest default wat er de vorige keer gekozen is. Bij Nvidia hebben ze die notitie nog niet gelezen.
Ik weet eigenlijk nooit echt wat beter is. Gewoon voor custom install kiezen, en dan aanvinken "schone installatie uitvoeren", of met DDU een volledige re-install doen.
Clean install is vrijwel nooit nodig. Dat die optie er is, is goed (zodat je bij problemen die wellicht door een corrupte install komen niet eerst full uninstall + reboot etc. hoeft te doen) maar deze zou in de praktijk niet nodig moeten zijn.

Mijn irritatie zit in het feit dat de install er elke keer vanuit gaat dat ik de 3D drivers en de Shield drivers wil installeren...terwijl ik al tientallen keren die vinkjes uitgezet heb. Ik ken maar weinig installers die zo weinig doen met de door de gebruikers al gemaakte keuzes.
Ik heb het over de driver via Geforce Experience...
Dan klik je gewoon op "aangepaste installatie". Zo moeilijk is dat toch niet?
Blijkbaar had ik toen nogal veel moeite :+
(Meer dan de losse .exe van de website in ieder geval)
Dat kan wel en net nog gedaan ook.
Dit.

Het ergste is dat de software door je strot geduwd wordt. Nvidia software vertraagt het systeem aantoonbaar. Athans, dat was een bug met shadow play.

Er draaien tig services die je totaal niet nodig hebt als je een simpel spelletje hier of daar speelt... Pas als die services permanent (dus ook door updates heen!) uitgezet kan worden in de Experience center, dan zal ik het niet zo erg meer vinden.
Ik vraag me af of dit gevolgen heeft voor de linux gebruikers aangezien Geforce Experience (gelukkig) niet beschikbaar is voor linux.
betwijfel het, incidenteel loopt de linux driver zelfs voor op die van windows met feature(s)
[spam]
Ik vind Geforce Experience best prettig op Windows, moet ik zelf geen 10 keer een nieuw spel herstarten om geschikte instellingen te vinden.

Ik zou het wel niet verplicht willen op Linux. Ik ga er van uit dat het ook niet verplicht wordt voor Quadro hardware.
Zal nooit gebruikt maken van de fabrikant gegeven drivers OF die van Nvidia zelf. Als je ziet wat voor een prestatie winst behaald kan worden met custom drivers, is het gewoon nog belachelijk dat niets of niemand een impact zou kunnen hebben op Nvidia, behalve als de helft van alle Nvidia gebruikers over stapt naar AMD ( wat opzicht best aantrekkelijk eruit ziet ) jammere wel is het gebruik en de tenparatuur. ( laptop gamer geen PC ) maar als ze een nieuwe kaart uitbrengen wat een stevige concurrent is voor de 980m of de 980 ( Notebook ) overweeg ik wel een MXM kaart aan te schaffen van AMD

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 16 oktober 2015 10:00]

Custom drivers?

Waar haal je die vandaan dan?
Windowsdrivers waarschijnlijk. Komen gewoon met Windows Update binnen.
Dat zou ik niet custom noemen.

Ik denk dat ie doelt op drivers die door enthousiastelingen worden geschreven. Maar of die zo stabiel zijn...
Oeps, verkeerd gelezen inderdaad. Maar die custom drivers variŽren van geoptimaliseerde drivers naar het inzicht van de maker tot aan gewoon onveranderde originele drivers waar het geheel gereduceerd is tot de drivers voor de GPU en evt. overige onderdelen (zoals de audiovoorziening) in kwestie.
http://forum.notebookrevi...-980m-mobile-gpus.767644/ &http://forum.notebookreview.com/threads/mr-foxs-geforce-345-20-desktop-driver-mod-for-alienware-and-clevo-mobile-gpus.772018/

Alstublieft
En updates via Windows update, of gaan die ook verdwijnen?
Die zijn volgens mij sowieso al minder frequent dan de Game Ready drivers.
Misschien, maar Windows 10 heeft verplichte updates die in staat zijn de updates van Nvidia te overschrijven en eventueel je driverversie te downgraden als de versie op Windows Update ouder is. Ik vraag me af hoe Nvidia dit zal verhinderen.
1 2 3 ... 6