Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Nvidia heeft versie 3.6 van zijn GeForce Experience-software uitgebracht. De update maakt het mogelijk om met ShadowPlay gameplay op te nemen en te streamen in games die gebruikmaken van Vulkan of OpenGL. Voorheen werkte ShadowPlay enkel met DirectX.

Dankzij de update is het nu ook mogelijk om games als Doom, Minecraft en No Man's Sky op te nemen met ShadowPlay. Beelden kunnen met de Nvidia-tool ook direct uitgezonden worden op streamingdiensten als Twitch, Facebook en YouTube.

Bij games die zowel DirectX als Vulkan of OpenGL ondersteunen, kunnen ShadowPlay-gebruikers voortaan kiezen welke api ze willen gebruiken. Wel moet er in alle gevallen een recente driver gebruikt worden: versie 385.61 of nieuwer.

Volgens Nvidia zijn ook de prestaties verbeterd bij het gebruik van de GeForce Experience-overlay in games. Verder heeft Nvidia de interface aangepast en Gallery Upload en Broadcast samengevoegd in een venster, met dezelfde opties. Wisselen tussen websites waar materiaal naar geüpload kan worden zou makkelijker moeten gaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Om heel eerlijk te zijn: ik mis het wel.. Toen Nvidia besloot om geforceerd inloggen erin te stoppen, heb ik besloten om de software te verwijderen, wat ik heel jammer vind. Ik vertik het om een nep-account aan te maken, of weet ik het wat, omdat ik gewoon controle wil houden.. Tch mis ik het wel, want het was verrekte handig om je gameplay mee op te nemen. Er is in mijn ogen geen equivalent alternatief, helaas.
Overstappen naar team red om zo ook aan te geven dat je het niet eens bent met de gang van zaken.

edit: @reacties hieronder: Even overstappen is inderdaad niet voor iedereen zomaar mogelijk maar laat ik mijn advies iets aanpassen. Denk bij de aanschaf van je toekomstige GPU eens niet alleen naar de generieke reviews maar kijk ook naar Software reviews (vooral van gebruikers zelf). Tot op heden heeft AMD laten zien dat ze voor open standaarden zijn en dat zie je terug in hun drivers en software stack. Mooi voorbeeld: Je kan met de software van AMD je gamesessies opnemen (Relive) of met third-party software via AMDs Advanced Media Framework. (zit in elke GCN kaart). OBS + AMF Encoder Plugin. Zo benut je nog steeds je hardware maar kies je zelf de software in dit geval.

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 10 mei 2017 19:16]

Niet iedereen kan zomaar even overstappen, plus je zit met het feit dat de meeste games beter op Nvidia kaarten werken vanwege GameWorks(dat vrijwel elke AAA game company tegenwoordig gebruikt).
En waaruit blijkt dat?
http://wccftech.com/fight...-amd-call-program-tragic/
http://wccftech.com/fallout-4-nvidia-gameworks/

TL;DR: GameWorks reduced performance voor zowel Nvidia en AMD, maar erger bij AMD(Verklaring van een AMD medewerker). Het is dus een damaging dev-kit voor iederen, niet alleen AMD. Maar bij Nvidia doet het toch altijd "net even" iets beter(wat logisch is, omdat Nvidia de source code heeft, en AMD niet)

Hier een mooi voorbeeld is Project CARS 2(GameWorks titel), waarbij blijkt dat de GTX 970 2x sneller is dan een vergelijkbare AMD 390X.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 mei 2017 19:55]

Helaas kiezen developers er te vaak voor om GameWorks te gebruiken, waarvan bekend is dat het alleen goed draait op GPUs van n hardware boer.
GameWorks is voor consumenten van beide team groen en team rood een probleem(volgens AMD).

AMD heeft zelf nu al 2 jaar "een antwoord" op GameWorks: http://gpuopen.com/

AMD weer met hun Open initiatief, het is misschien moreel, maar zo Nvidia weer wegkomen met optimizations voor toekomstige GPUOpen games 8)7
Gameworks zijn smerige praktijken, en het zou alleen maar beter zijn als gamers gedag zouden zeggen tegen die propriety muk.
Niet per se Gameworks, maar voor de gemiddelde FlightSim draait NV toch echt beter :/
Wat is dat precies? Kan er niet gek veel over vinden. Eigenlijk vind ik dat er gewoon een petitie of iets moet worden ondertekend door zo veel mogelijk mensen.

Edit: @.oisyn @nst6ldr natuurlijk... helemaal niet bij nagedacht :P. Dacht dat hij/jij het over software had (facepalm).

@Pikkemans Klopt, maar om nu al m'n GTX 970 weg te doen. Wellicht in de toekomst :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 10 mei 2017 18:55]

ATI (zie kleur logo)
Tot op heden heeft AMD laten zien dat ze voor open standaarden zijn en dat zie je terug in hun drivers en software stack.
En dit zie je ook terug in de overhead van de DirectX 11 driver dat veel hoger is dan de NVIDIA variant. Dat grapje alleen al is voor mij genoeg reden om weg te blijven van AMD. Zodra er meer DirectX 12 games komen wordt AMD meer en meer interessant, maar tot die tijd blijf ik gewoon bij NVIDIA (heb verder niks met NVIDIA).

https://nl.hardware.info/...d-versus-nvidia-conclusie
Dit is exact waar ik ook mee zit. En je kan er tegenwoordig bijna van uit gaan dat alle data die nvidia verzameld zal gebruiken voor $$$, daar zie ik nvidia wel voor aan. /aluhoedje
Precies, en dat gun ik ze gewoonweg niet. Waarom niet? Ik heb verdomme 350 euro gelapt voor m'n videokaart toendertijd (GTX 970). Nu willen ze ook nog m'n systeem-informatie om extra geld te genereren? Ik dacht het even lekker niet..

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 10 mei 2017 18:43]

Naast die 350 euro heeft Nvidia je ook nog eens voorgelogen dat je 4 gig geheugen zou hebben waarvan later bleek dat eigenlijk 3,5gig maar bruikbaar is. Het is een naar bedrijf.
Nee, dat is een misvatting en klopt dus niet. Je krijgt wl 4GB aan VRAM, maar 0,5GB daarvan bleek aanzienlijk trager te zijn dan de overige 3,5GB. Echter leek dit geen verschil te maken in benchmarks, zo bleek.
Omdat op dat moment er gewoon geen games waren die optimaal gebruik konden maken van 4 gig videogeheugen. De 512 mb is niet een beetje trager maar praktisch onbruikbaar traag. Ik heb twee 970's in SLI en zodra je gaat benchmarken die max texture geheugen gebruiken zie je dat je opeens grote drops heb, meer dan je zou verwachten. De eerste game waar je dit ook echt zag gebeuren was Shadow of Mordor. Witches 3 is er ook n waar je dit goed kan zien.
Dat is vreemd. Ik speel games die tegen de 4GB aan zitten zonder problemen :). Wellicht komt het door SLI, wat ik overigens ruk vind :O.
Het ligt eraan wat voor games. Dingen als Assassins Creed zijn bagger, je ziet soms hickup's en rare effecten (reflecties van water b.v.), ziet er niet uit. De meeste games werken echter perfect, b.v. Tomb Raider is een goed voorbeeld die er max uithaalt. 1 snelle kaart is natuurlijk altijd nog wenselijk maar had het budget niet voor een 980 destijds, dus eerst maar een 970, een tweede later erbij :)
Ik ook. Heb het er meteen afgedonderd toen ik dag zag. Is het inloggen nog steeds verplicht dan?
Jup, volgens mij wel. Tenminste: ik heb het nooit in de changelogs zien staan. Mij lijkt het dat je dat in de changelogs zet, zodat je weer mensen zoals jij en ik weer kan overhalen het te gebruiken.
Je kan geforce experience 2.0 nog steeds vinden en installeren. Is natuurlijk wel alleen directx shadowplay.
Dat is waar, maar volgens mij wilt hij dan meteen die update door je strot stouwen, en inderdaad veel optimalisaties en features die je mist. Ze moeten het gewoon optioneel maken. Kijk, als je wilt streamen kan ik het begrijpen dat je moet inloggen, maar niet voor het opnemen van gameplay, of erger: het aanpassen van game-settings..
Je kan de update ook blokkeren door de update map te verwijderen in de nvidia GeForce experience map op de c schijf. Bij mij deed de 3.4 update het steeds niet, vandaar dat ik terug ben gegaan naar de 2.0 versie. Na het verwijderen van de update map werkt het gewoon prima.
Ah oke, dankje! Maar dan mis je volgens mij wel wat recording features. :(
MSI heeft software bij hun videokaarten waarmee je ook kan opnemen. Laatste keer dat ik het gezien heb hoefde je daar niet voor in te loggen of iets dergelijks. Toentertijd had ik het probleem dat ik een oude cpu had waarmee het niet werkte en Geforce Experience wel. Vrijwel iedereen zal een cpu hebben die wel nieuw genoeg is :+
Och, het is rotzooi. Ik had wl een nepaccount aangemaakt. Regelmatig gaat hij zeuren dat mijn instellingen in games niet optimaal zijn en biedt aan om dat op te lossen maar faalt om onduidelijke redenen. Daarnaast wil hij regelmatig ook een nieuwe driverversie installeren, en je raadt het al: ook dat gaat met een nietszeggende foutmelding fout.

Dus ik heb het verwijderd, de driver los geinstalleerd en werk deze nu telkens handmatig bij, zonder enig probleem. De framecounter was leuk omdat fraps niet werkt in DX12 maar voor de rest biedt het me niets waar ik interesse in heb. En die login is tenenkrommend. Gelukkig denken ze dat ik Piet Heyn heet en in Zuid-Afrika woon :D
Klopt, GeForce Experience zeurt daar inderdaad regelmatig om, maar je kunt het automatisch updaten van drivers uitzetten volgens mij (tenminste, tot kort geleden. Als dat niet kan, is het ontzettend onhandig).

Fraps vind ik zelf compleet ruk, dus ik gebruik MSI Afterburner in combinatie met RivaTuner Statics Server. Veul uitgebreider en fijner :). Werkt ook met DirectX 12 als het goed is.

Haha, ja, maar het gaat mij niet om de gegevens die je invoert (die kun je gemakkelijk faken inderdaad). Het gaat mij om de gegevens die zij loggen ;). Kijk hier maar wat ze allemaal loggen: Vipeax in 'nieuws: GeForce Experience 3.0 bevat aangepaste interface en verei...

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 10 mei 2017 19:15]

je kan 2.9 installeren en de update.exe renamen zodat 'ie nooit update, werkt prima en raar genoeg heeft mijn 2.9 ook opeens OpenGL support.
Oh, nice, dankje :). Enneh, is 2.9 een beetje stabiel en bugloos?
Jammer dat de LED Visualizer nog steeds niet gentegreerd is in 3.x

https://forums.geforce.co...-0-/post/4969573/#4969573

[Reactie gewijzigd door GuusFrenken op 10 mei 2017 18:40]

Vind ik ook een vreemde keuze. 'Vroeger' (lees: 1,5 jaar terug ongeveer) was dit wel in GeForce Experience ingebakken.
werk vulkan nu ook op nvidia dan ?
dacht altijd dat dat AMD only was
Nee Vulkan is de nieuwste OpenGL versie, dus zolang je videokaart een driver met support heeft dan werkt het.

AMD variant daar van was Mantle, misschien dat je dat bedoelde?
Zij hebben het balletje wel aan het rollen gebracht volgens mij.
Vulkan is gebasseerd op Mantle. Mantle is door AMD geschonken aan Khronos Group die het hebben doorontwikkeld voor verschillende platformen.

Vulkan is Mantle, Mantle is daar dus geen variant van
Nee Vulkan is de nieuwste OpenGL versie, dus zolang je videokaart een driver met support heeft dan werkt het.
OpenGL is niet (een nieuwe versie van) Vulkan.
[...]


OpenGL is niet (een nieuwe versie van) Vulkan.
Ik zei: Vulkan is een nieuwe versie van OpenGL.

Het was voorheen bekend als OpenGL Next, dus ging daar eigenlijk gewoon van uit

[Reactie gewijzigd door Mostrow op 10 mei 2017 21:13]

Nooit AMD only geweest, dat was Mantle.
Vulkan is cross-platform.
Vulkan kan op zowat elk device werken dat je wil.
AMD, Nvidia, Intel, Qualcomm, Mediatek, Samsung (Exynos) en nog een paar zijn allemaal ondersteund door Vulkan. Uiteraard is er meer nodig dan dat om alles vlotjes te laten werken, maar gebrek aan support vanuit de ontwikkelaars van Vulkan is er zeker niet :)
Nvidia doet ook mee met de Krhonos group. Zelfde als microsoft die is ook partner..

Elk bedrijf mag zich daar gewoon bij aansluiten..
Dat is zeer goed nieuws voor Linux gebruikers... Ware het niet dat ze nog steeds vertikken het naar Linux te brengen. Ondertussen zou daar eigenlijk geen reden meer moeten zijn, met name als je kijkt naar Vulkan en OpenGL, welke op Windows nagenoeg toch niet gebruikt worden. Erg jammer, want ShadowPlay werkt eigenlijk best goed.
Vulkan werkt gewoon op Linux hoor? Daarnaast, Vulkan is niet de opvolger van OpenGL, maar n nieuwe API voor de developers die t onderste uit de kan willen halen. Vulkan is ook uitgebreider dan DX12 en ondersteund veel meer platformen, enige voordeel van dx12 is dat je explicit multi adapter hebt, wat bij vulkan pas voor de volgende major versie op de planning staat.
Vulkan werkt ook wel op Linux, alleen werkt Nvidia Experience er niet op. En op Windows gebruikt vrijwel niemand Vulkan (of OpenGL, for that matter).
Toen Nvidia het forceerde om een account aan te maken voor hun driver-software ben ik afgehaakt. Ik ben er klaar mee dat je overal maar accounts voor nodig hebt en ze micro-data verzamelen...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*