Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Khronos kondigt opensourcetools aan voor Vulkan-ondersteuning op macOS en iOS

Khronos, de organisatie achter onder andere de OpenGL- en Vulkan-api's, heeft bekendgemaakt dat het in samenwerking met Valve en andere bedrijven verschillende opensourcetools beschikbaar heeft gesteld om Vulkan te ondersteunen op macOS en iOS.

Volgens Khronos gaat het bij de andere bedrijven om The Brenwill Workshop en LunarG, die beide software vrijgeven in het kader van het zogenaamde Vulkan Portability Initiative. Daaronder is MoltenVK van Brenwill, een softwarebibliotheek die†calls†vanuit Vulkan moet omzetten in calls van Apples eigen Metal-api. MoltenVK zal gratis te gebruiken zijn door alle ontwikkelaars, aldus Khronos. Daarnaast is de LunarG Vulkan-sdk open source gemaakt.†Daarmee kunnen ontwikkelaars Vulkan-applicaties op macOS bouwen en debuggen.

Phoronix schrijft dat onduidelijk is hoe de overeenkomst tussen de bedrijven tot stand is gekomen. Het zou alleen duidelijk zijn dat het aan Valve te danken is dat Brenwill†zijn software open source wilde maken. Valve zelf wil Vulkan-ondersteuning voor Dota 2 op macOS in de komende maanden via een update uitbrengen. Volgens Valve, dat MoltenVK intern al gebruikte, draait deze versie sneller dan de versie met†native†OpenGL-ondersteuning.

De 1.0-versie van de Vulkan-api werd iets meer dan twee jaar geleden†uitgebracht†door Khronos. Het is een lowlevel-api voor het aansturen van de gpu. De api is grotendeels afgeleid van AMD's Mantle en geeft direct toegang tot diepere lagen van grafische hardware, zodat de†overhead†wordt verminderd.

Door

Nieuwsredacteur

22 Linkedin Google+

Reacties (22)

Wijzig sortering
Ben wel benieuwd naar de performance ten opzichte van pure Metal calls. Lijkt mij dat bepaalde Vulkan calls wat overhead gaan brengen als ze gemapt moeten worden naar Metal.
In zekere zin wordt OpenGL ook gemapt naar Metal, dus het wordt er iig niet slechter op tov OpenGL. Die extra stap zal wel wat performance kosten inderdaad. Jammer dat Apple niet mee gegaan is met Vulkan maar in plaats daarvan Metal is gaan gebruiken.
Jammer dat Apple niet mee gegaan is met Vulkan maar in plaats daarvan Metal is gaan gebruiken.
Zal er deels mee te maken hebben dat Metal stamt uit 2014, en Vulkan uit 2016. Natuurlijk is Vulkan afgeleid van AMD Mantle, maar dat is pas in 2015 aangekondigd. Lang nadat Apple Metal had. Als Vulkan er eerder was geweest, had Metal wellicht nooit het licht gezien. Maar Apple zal, in ieder geval nu, niet meer van Metal afstappen.
Vast. Maar Vulkan is in 2015 al aangekondigd, er was toen nog geen stable release. Metal stamt uit 2014, maar dat was alleen op iOS, het is in 2015 toegevoegd aan Mac OS. Op dat moment was Vulkan ook al bekend.

Vulkan was net iets te laat wat dat betreft, maar er was op dat moment ook nog geen (niet-mobiele) software die Metal gebruikte, dus een switch had toen nog best gekund.

Ik vraag me heel erg af of als het omgekeerd was, als Vulkan 2 jaar eerder gereleased was, of Apple het dan wel gebruikt had. Iets zegt mij dat ze het ook helemaal niet zo erg vinden om enige vendor-lockin te creŽren.
ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat apple niet al lang wist van vulkan lang voor de officiŽle aankondiging.
ze hebben genoeg lijntjes naar khronos als naar beide GPU fabrikanten.

En als nog hebben ze gekozen om zelf iets te maken wat alleen op hun software werkt, en saboteren daarmee de adoptie van vulkan over openGl omdat openGL nog wel volledige cross platform is.

tot deze tools er zijn tenminste.
Dat is lekker doem denken. Metal is ook niet van de 1 op andere dag bedacht. Kan me ook niet voorstellen dat Apple zich afhankelijk wil maken van een derde en daarbij de release datum nog niet wetend.
Metal was te belangrijk voor Apple voor hun nieuwe producten.
niks doom denken, ze metal niet op zichzelf ontwikkeld. daar hebben ze bijna gegarandeerd ook AMD en nvidia bij betrokken.

En dat ze al aan metal begonnen waren is nog steeds geen excuse om vulkan niet out of the box te ondersteunen.
Zeker weten? Want Metal is eerst ontwikkeld voor IOS en later naar MacOS gekomen. zou niet weten wat AMD en Nvidia van doen heeft met Metal voor IOS.
Daarbij nog bedenkend dat Metal toch eerder is uitgebracht.
Je opmerking dat Apple iets probeert te saboteren lijkt me niet echt terecht.

Met Metal heeft Apple alles zelf in de hand, voor hun eigen hardware en OS. Dat lijkt mij de belangrijkste reden voor Apple. Geheel onafhankelijk je API's kunnen ontwikkelen.
OpenGL was een zootje... dus dat hebben ze snel achter zich gelaten.

Of ze vulkan ook zouden kunnen ondersteunen is wel een terechte vraag...had prima gekund. Maar ik kan me zo voorstellen dat ze het liefst zien dat Metal gebruikt wordt.
Zeker weten? Want Metal is eerst ontwikkeld voor IOS en later naar MacOS gekomen. zou niet weten wat AMD en Nvidia van doen heeft met Metal voor IOS.
maar wel voor MacOS.
Je opmerking dat Apple iets probeert te saboteren lijkt me niet echt terecht.
ik zeg dat het resultaat is dat vulkan's uitrol gesaboteerd word.

En zoals je zelf al zegt, daar is geen enkele technische reden voor bij apple.

Dat of ze het bewust hebben gedaan of niet boeit me geen ruck, ik neem het ze nog steeds kwalijk.
E vergeet ook niet dat Apple een bedrijf is dat op lange termijn denkt. Ze hebben vorig jaar voor iOS hun eerste zelf ontwikkelde grafische chip uitgebracht, het zou mij niet verbazen als ze in de planning hebben om over een paar jaar ook voor de desktop eigen grafische chips te gebruiken. En dan is het natuurlijk wel zo prettig optimaliseren als je ook de taal en api's ervoor volledig onder eigen beheer hebt...
Apple maakt al jaren eigen CPU voor mobiele devices, dat doen ze op pc gebied ook niet. Ik verwacht niet dat ze zelf aparte GPU chips voor pc/laptop apparatuur gaan produceren.
Als ik het goed heb gebruikte Apple voorheen nog geen GPU’s van hunzelf in de oudere iPhones. Pas sinds de iPhone 8/X hebben ze eigen grafische chips.

Ik zie Apple nog wel afstappen van Intel in hun computers. Echter is dit een gewaagde stap.
Dat zou wel een flinke stap terug betekenen, volgens mij is de switch van IBM naar Intel wel erg belangrijk geweest in het 'redden' van hun pc/laptop producten.
Apple heeft in de laatste MacBooks meerdere zelf-ontworpen chips zitten waaronder ARM-based chips. Het idee dat Apple in de toekomst daar meer op gaat draaien (IOS apps) is totaal niet onrealistisch.
Alles is in ieder geval beter dan de huidige OpenGL implementatie in macOS. Die is zeker vergeleken met Linux en Windows enorm slecht geoptimaliseerd.
Dat niet alleen, volgens mij ligt het qua versie en dus features ook nog een stukje achter.
Schijnt dat macOS draait op 4.1 of 4.2, maar inderdaad niet de volledige featureset.
Waarschijnlijk wel, maar zolang de snelheid van Apple's prehistorische implementatie van OpenGL verslagen wordt lijkt me dat een trade-off die de meeste niet Apple specifieke software development houses wel willen nemen. Anders moeten ze een team Metal specialisten inhuren/opleiden, iets wat de meeste van hen niet zullen willen doen.

Dit is een drempel verlagende actie. Beter nog zou zijn als Apple een native Vulkan implementatie zou toevoegen aan MacOSX/iOS, maar dat lijkt me iets wat Apple nooit zal doen. Liever vender lock-in met Metal dan open standaarden ondersteunen!
Daar ben ik ook benieuwd naar. Wellicht dat de compiler ook wel een hoop van die mappings kan optimaliseren tot bijna niets.

Mooie vooruitgang hoe dan ook

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 26 februari 2018 16:36]

Ja ik vroeg me dus af of je Vulkan code compiled naar native Metal calls of dat het gewoon een wrapper is. Op het niveau van de API die de game gebruikt natuurlijk gewoon een wrapper lijkt me?
Zijn meer applicaties die Graphics API’s gebruiken dan alleen games.
En gamen op een Mac is niet eens zo slecht. Mijn Mac is de stabielste en meest betrouwbare laptop die ik ooit heb gehad.

En ik heb best veel high end laptops in het verleden en heden gehad.
Nu zelfs een gloed nieuwe MSI.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*