Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Khronos brengt versie 1.2 van Vulkan-api uit

Khronos heeft versie 1.2 van de Vulkan-api uitgebracht. De nieuwe update integreert 23 extensies, en moet onder andere tot betere prestaties leiden. Nvidia en AMD hebben beide gpu-drivers met ondersteuning voor Vulkan 1.2 uitgebracht.

Vulkan 1.2 is de eerste grote upgrade van de api sinds 2018, toen Khronos versie 1.1 uitbracht. Vulkan 1.2 introduceert voornamelijk nieuwe functies die interessant zijn voor ontwikkelaars. De doorsneegebruiker zal in eerste instantie dan ook weinig merken van deze vernieuwingen. Wel moet de update volgens Khronos leiden tot 'verbeterde prestaties en betere visuele kwaliteit'. Alle gpu's die de vorige versie van Vulkan ondersteunen, zijn ook compatibel met Vulkan 1.2. Zowel Nvidia als AMD heeft gpu-drivers met ondersteuning voor de geüpdatete api uitgebracht. Daarnaast kunnen alle huidige applicaties die op Vulkan draaien, naar versie 1.2 worden overgezet.

Khronos schrijft dat onder andere 23 voormalige extensies in de Vulkan 1.2 core-api worden geïntegreerd. Hieronder vallen onder andere timeline semaphores, die moeten leiden tot een verbeterd beheer van synchronisaties. Semaphores zijn een manier om toegang tot gedeelde resources voor verschillende processen te regelen. Vulkan ondersteunde semaphores al gedeeltelijk, maar met de introductie van timeline semaphores wordt deze functie verbeterd. Zo krijgen de semaphores een grotere waarde: 64bit in plaats van 1bit. Andere functies die worden geïntegreerd in Vulkan 1.2, zijn descriptor indexing, buffer device address, shader float controls en host query reset. Ook krijgt Vulkan 1.2 verbeterde ondersteuning voor HLSL, Microsofts shaderprogrammeertaal. Bovendien gaat de nieuwe update gepaard met versie 1.5 van SPIR-V.

In een bijbehorende presentatie gaat Khronos verder in op de roadmap van Vulkan. Zo staat er een open raytracingstandaard voor de api in de planning, waarover vermoedelijk in 2020 meer informatie zal worden gedeeld. Ondersteuning voor variable rate shading wordt eveneens verwacht. Er wordt ook gewerkt aan videocodering en -decodering. Deze functie staat volgens Phoronix voor de eerste helft van 2020 in de planning.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

16-01-2020 • 10:23

32 Linkedin Google+

Reacties (32)

Wijzig sortering
@Yordi-

Khronos is een membership based non-profit organisatie waar de meeste grote jongens en wat kleintjes in de grafische industrie onderdeel van zijn. Vulkan is bedoeld als onafhankelijke open standaard van de onderliggende API voor grafische doeleinden en de successor van OpenGL.

Het verdien model ligt hem dus in het hebben van VulkanAPI, een low-overhead cross-platform 3D graphics API waar iedereen het over eens is en gebruikt :P

[Reactie gewijzigd door jackyallstar op 16 januari 2020 13:23]

Wat is het verdienmodel van dat Khronos?
Toevallig ben ik laatst in Khronos gedoken voor een klein onderdeel van een artikel dat nog moet verschijnen.

Khronos is een non-profit consortium, en wordt volledig gefinancierd door de bijdragen 'members' van de Khronos Group, die ieder een jaarlijks bedrag betalen. Enkele leden zijn bijvoorbeeld Apple, arm, AMD, Google, Intel en Valve.

Je kunt hier meer lezen over de lidmaatschappen, hier een volledige lijst met leden vinden, en hier de member agreement lezen waarmee alle betrokken partijen akkoord moeten gaan.
Exact. Wel is zo dat iedereen gratis gebruik mag maken van de API, deze is namelijk open & royalty-free. Je hoeft geen lid te zijn van Khronos.
En als je lid bent kan je dan (lijkt me) de standaard beïnvloeden. Zo kan je hem sturen dat jouw chips goed tot hun recht komen, je kan drivers of applicaties eerder klaar hebben.
Vulkan *O* maakt windows gaming op linux goed mogelijk. ben r blij mee :)
Heb laatst nog Vulkan (dxvk) gebruikt in windows om een oude game aan de gang te krijgen (had graphische corruptie in menu's, totaal onbruikbaar. Met DXVK werkte het weer perfect)).
En vulkan in Cemu is echt geweldig.

Dus ook windows gebruikers zijn er blij mee.

[Reactie gewijzigd door Countess op 16 januari 2020 11:10]

Het ziet er grafisch wel iets beter uit idd,
maar waar ik met dx11 60fps haal ,
doet vulcan pak em beet 5fps minder |:(
Beetje vergelijkbaar met dx12
Of DX11 or vulkan hogere FPS heeft zal per spel verschillen. Vulkan moet je vertrouwen op de game/engine developers, bij DX11 op microsoft en de driver ontwikkelaars.

in CEMU is het openGL vs vulkan en op mijn systeem is vulkan veel sneller.

wat looks betreft zou het eigenlijk geen verschil moeten maken, ik geloof niet dat er extra grafische effecten zijn toegevoegd met dx12 of vulkan namelijk.
Bij Rise of the Tomb raider ben ik juist van 50-80fps naar 70-110 fps gegaan. Echt een aanzienlijke verbetering.
Bij RDR2 was het elke update afwachten.... of DX12 of Vulkan nou beter was, dit was gewoon per update verschillend. :)

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 16 januari 2020 11:09]

2-3jr geleden was prestatie speelbaar, maar nu zijn we op punt aangekomen dat (AAA) windows games icm linux soms beter draaien (fps). dat het met 'oude' games zo was, was bekend. maar de nieuwste AAA-games ... was 2-3jr ondenkbaar

https://www.youtube.com/watch?v=VIwaRJjHGqk

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 januari 2020 11:20]

Vulkan heeft in CEMU laatst inderdaad een enorme stap vooruit gemaakt, en is daarin nu beter dan openGL. Prachtige vooruitgang.

In Yuzu gaat het ook hard vooruit. Erg leuk om te zien. Ik ben benieuwd of een update als deze daar nog veel voor gaat betekenen.
Met dat Vulkan Video, zou het dan mogelijk worden voor Firefox om video decode op Linux te kunnen doen?
Ik denk dat dit eerder voor in-game videos is bedoeld. Firefox kan overigens al prima video's decoderen in Linux als de juiste (none)-free dependencies zijn geïnstalleerd.
Nee hoor, Firefox heeft helemaal geen hardware-decoding voor video's op Linux. Sterker nog: geen enkele browser op Linux heeft dat momenteel standaard aan boord.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 januari 2020 14:36]

Chromium gebaseerde browsers kunnen hardware decoding toepassen. Simpelweg met "use_vaapi=true" compileren en dezelfde versie libva gebruiken als bij het compileren. Webkit2GTK kan geloof ik gebruik maken van gstreamer acceleratie.

Dus eigenlijk alleen Firefox heeft geen ondersteuning ervoor, maar dat is juist mijn favoriete browser.
Mijn fout. Ik bedoelde dat geen enkele Linux-browser dat momenteel *standaard* kan. Alleen door zelf te compileren inderdaad.
Bedoelt @xfj hardwarematige decodering? Dat ontging mij eerlijk gezegd.
Ja, dat bedoelde hij/zij.
Firefox op Linux kan dat alleen op de CPU doen, helaas. Niet geweldig voor de batterijduur.
Ik ben benieuwd of vulkan relevant is voor de next gen consoles.
Niet voor de Xbox, je mag er vanuit gaan dat Microsoft vast blijft houden aan hun eigen DX12 API.

De Nintendo Switch gebruikt volgens mij al Vulkan, ik verwacht dat Nintendo deze API zal blijven gebruiken op toekomstige consoles.

Wat de PlayStation momenteel gebruikt weet ik eerlijk gezegd niet.
PS4 gebruikt zijn eigen graphics API (GNM/GNMX en PSSL als shader language). PS5 zal backwards compatible zijn met PS4, dus het zou me verbazen als ze daar iets anders voor gaan gebruiken.
" Daarnaast kunnen alle huidige applicaties die op Vulkan draaien, naar versie 1.2 worden overgezet."

Dus als ik bijvoorbeeld Red dead redemption 2 speel met Vulkan, moet ik dan wachten op de Rockstar devs tot zij eventueel dit zelf in het spel integreren? Of is het enkel aan mijn kant dat ik mijn driver update genoeg is?
De game/engine developers moeten dat implementeren (net als dat ze voorheen een nieuwe versie van DX moesten implementeren)
Ik zie nog geen referenties naar Stadia hier, maar de hele roadmap lijkt erop gericht om Stadia en cloud gaming mogelijk te maken. Video encode kan alleen maar handig zijn voor Google
Het is ook iets wat Google zelf kan toevoegen inplaats op hun gaat wachten..
Geflopt? Vulkan is volgens mij nog steeds de toekomst hoor
Waar baseer je op dat Vulkan geflopt is? Zoals JoeBlack2k zegt is het de toekomst, maar ook in het heden laat Vulkan echt wel zijn meerwaarde zien (in games en emulators, compute-toepassingen weet ik minder over).
Ook Vivaldi draai ik met Vulkan op Linux en Android, waardoor de interface en websites dus met Vulkan worden gerendered. Kun je gewoon aanzetten in de flags. Dus ook browsers hebben er voordeel van :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True