Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Khronos brengt hardware-agnostische raytracing-extensies voor Vulkan uit

De Khronos Group heeft een open raytracing-standaard uitgebracht voor de Vulkan-api. Het gaat hierbij vooralsnog om een voorlopige versie. Khronos hoopt feedback te ontvangen van ontwikkelaars. De extensie wordt gratis vrijgegeven zodra de code definitief is.

Vulkan Raytracing is cross-vendor en hardware-agnostisch, waardoor het in theorie compatibel is met alle hardware. Zo kan de standaard functioneren op traditionele shader cores, zodat ook gpu's zonder extra raytracing-cores gebruik kunnen maken van Vulkan Raytracing. De extensie kan daarnaast gebruikmaken van hardwarematige raytracing, zoals de RT-cores in Nvidia's RTX-videokaarten, voor betere prestaties.

De Khronos Group stelt verder dat Vulkan Raytracing 'erg vergelijkbaar is met bestaande raytracing-implementaties', waardoor het relatief gemakkelijk moet zijn voor ontwikkelaars om bestaande games te porten naar Vulkan.

Vulkan Raytracing tegenover DirectX Raytracing van Microsoft

Khronos heeft onder andere samengewerkt met Intel, AMD, en Nvidia. Het laatstgenoemde bedrijf heeft zijn VKRay-extensie ter beschikking gesteld voor de ontwikkeling. Via VKRay was raytracing in de Vulkan-api al mogelijk, maar dit was een gesloten standaard en werd enkel ondersteund door videokaarten van Nvidia. Tijdens een presentatie in 2019 liet Nuno Subtil van Nvidia weten dat het bedrijf hoopte dat Vulkan Raytracing grotendeels compatibel zou zijn met VKRay. Eén van de games met VKRay, Wolfenstein: Youngblood, lijkt al te werken met de nieuwe Vulkan Raytracing-extensie.

AMD geeft in een blogpost dan ook aan dat het bedrijf van plan is om 'alle grote functies van deze extensie te ondersteunen'. Het is nog onduidelijk wanneer het bedrijf met deze ondersteuning komt. Ook Intels aankomende Xe-gpu-architectuur krijgt ondersteuning voor Vulkan Raytracing. Nvidia brengt op zijn beurt deze week nog bèta-drivers uit met ondersteuning voor de nieuwe standaard.

Khronos geeft aan dat realtime raytracing in games erg belangrijk voor de nieuwe standaard is, voornamelijk in combinatie met het meer traditionele rasterization. Daarnaast kan Vulkan Raytracing gebruikt worden voor het accelereren van offline-producties, zoals offline light-map baking, meldt de Khronos Group.

Wolfenstein: Youngblood met Vulkan Raytracing (links) en zonder raytracing

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

18-03-2020 • 09:50

35 Linkedin

Submitter: Balance

Reacties (35)

Wijzig sortering
Rechts is toch veel mooier dan links (screenshots) :|
Ik denk dat rechts 'mooie' reflextion maps heeft. En links moet het doen met echte simulatie (moet er wel wat te reflecteren zijn in de raytracing natuurlijk).
Als links raytracing is, dan hoef ik geen raytracing haha. Rechts is veel realistischer.
Toch apart hoe iedereen die dingen verschillend ziet, want ik vind links er beduidend mooier uit zien. De reflecties op de vloer zijn misschien iets te ver opgeschroefd (zo erg spiegelt bijna geen enkele vloer), maar dat is natuurlijk om te laten zien wat de mogelijkheiden zijn. Rechts heeft bijna geen reflecties en minder realistische schaduw rond kleine details.
Daar druk je precies de vinger op de zere plek. Ik vind beelden met ray tracing vaak ook wel mooi, maar om de ray tracing te showen is het veel te overdreven toegepast. Alles spiegelt waardoor het lijkt alsof alle vloeren en wanden nat zijn of spiegelglad geboend, wat totaal niet realistisch is. Het idee van deze technieken lijkt mij juist om het realisme te verhogen, maar ik voorzie een hele generatie games met veel te overdreven toegepaste ray tracing waardoor het realisme juist af neemt.
Kan er wel vet uitzien, los van realisme, denk bijvoorbeeld ook aan synthetisch-ogende omgevingen zoals in Deus Ex of in games als Beat Saber waar alles reflecteert, plus voor liverendering van models in 3d applicaties etc.. maar ik snap dat mensen liever niet nog een hamer geven aan developers die sowieso alles al als een spijker zien :P
Schroeven kun je ook gewoon met een hamer de muur in slaan hoor... vraag maar aan collega's van mij :P
Nee joh, waar heb je het over..

ze hebben daar gewoon hele goede schoonmakers die helden/innen zijn met polijsten!
Ze hebben water gemorst op de vloer daar :P
links zie je reflecties op de vloer en de muur, rechts is veel minder realistisch wat dat betreft.
het zal hier gaan om de techniek niet of het nu mooier is of niet, dat is een kwestie van smaak ;)
Heb jij in het echt wel eens tegels gezien die zo reflecteren? niet echt realistisch naar mijn idee
Het lijkt wel een beetje op alle ENB-presets voor Skyrim.

"Realistisch" betekent dan opeens hetzelfde als "meer contrast!!, meer saturatie!!!".
Bij Raytracing lijkt het vooral te gaan om "meer reflecties!! Alles is nu een nat oppervlak!!!!".
precies, Ik vind de rechter veel realistischer dan de linker. Die reflecties zijn toch in het echt ook niet..
Nou nee, maar dat heeft dus ook te maken met het design van games, of het realistisch is dat de tegels reflecteren is maar de vraag (al komt een badkamervloertje aardig in de buurt :) )

wat wel realistisch is, is dat het licht en de reflecties live berekend worden, dus in plaats van een statisch aanzicht. als de speler zich verplaatst zal dit dus ook weer correct berekend worden.

neem een auto, iets met glas, een glad metalen oppervlak.

Je ziet trouwens op de rechter foto dat het design was om de vloer glimmend/reflecterend te hebben alleen was de mogelijkheid er niet dit realtime te berekenen.
Kwestie van smaak natuurlijk. Links is weer accurater/realistischer. Als ze de belichting aanpassen om maximaal van raytracing gebruik te maken kan het weer mooier zijn dan mogelijk is zonder raytracing.
Ik had de beschrijving nog niet gelezen, dus ik moest ook even zoeken wat nu wat was. :) Ik denk gewoon een wat ongelukkig gekozen voorbeeld.
lijkt me ook de bedoeling aangezien rechts met ray tracing is :*)
Vind het in dit geval een mooi voorbeeld hoe raytracing iets toevoegd. Ben die voorbeelden van onder alle hoeken compleet spiegelende waterpartijen wel zat. Die zijn mijn inziens minder realistisch dan zonder raytracing en geen spiegeling
Volgens de tekst onder de afbeeldingen is links degene met ray tracing.
lezen is ook een vak |:(
werd getriggered door de muren die er volgens mij realistischer uitzien, maar blijkt dat links ook nog van die spiegel vloeren heeft ugh. Is het niet mogelijk om een reflectiecoëfficiënt en iets van verstrooiing toepassen?
Zal het hele raytracing wel een stuk ingewikkelder maken
Tja, dat is het probleem met raytracing. Een simpele spiegeling is makkelijk en kost niet al te veel resources. Maar wil je het echt realistisch maken dat loopt het aantal traces en weerkaatsingen dat je moet doen veel te hard op.

Verstrooiing is makkelijk te zeggen, maar bedenk eens wat dat doet met de resources die je nodig hebt om dat te berekenen.
Links in met raytracing ;)
Volkomen mee eens, misschien hebben ze de screenshots door elkaar gehaald?
Anyway, persoonlijk vind ik met raytracing dat oppervlaktes vaak een plastic uiterlijk krijgen. Mooie vooruitgang verder!
De eerste 25 minuten stonden de plaatjes andersom, vandaar alle verwarring
nee dat is niet waar.
Ik heb het toch echt gezien..
Andere mensen ook volgens mij, zie bijvoorbeeld deze reacite:
Ik denk dat rechts 'mooie' reflextion maps heeft. En links moet het doen met echte simulatie (moet er wel wat te reflecteren zijn in de raytracing natuurlijk).
Op dit moment heeft de linker duidelijk betere reflecties. Deze comment is dus geweest op het moment dat de plaatjes omgewisseld waren.
Het was handig geweest als @AverageNL deze edit genoemd had.
ja op de voorbeelden wel..tot je de details ziet op de grotere foto';s
Raytracing maakt niet alles automatisch mooier, nep is soms mooier dan realistisch. Raytracing maakt belichting realistischer (wat er vaak beter uit ziet), dynamisch, en wanneer alles met raytracing gedaan kan worden makkelijker voor devs.
Realistischer is niet altijd beter of mooier. Dat is, wat mij betreft, dan ook gelijk de achillishiel van raytracing. Vooral als je het hebt over games de beleving daarvan en creatieve vrijheid is raytracing slechts een tool wat nog steeds op de juiste manier gebruikt moet worden.

Je kunt niet stellen dat een game met raytracing beter of mooier is dan zonder, volgens mij ligt dat alsnog compleet aan de implementatie. Ik heb nog vrij weinig gezien wat indruk op mij heeft gemaakt vanaf de dag dat het werd geïntroduceerd bij rtx ( ja maar het is al veel ouder en blabla, jaja weet ik allemaal wel). Het is in mijn beleving vooral anders en een mooie tool voor ontwikkelaars om mee te werken en eventueel tijd en geld te besparen. En hopelijk gaan games er uiteindelijk mooier uitzien als het goed word benut. Maar dat zal vast weer geen populaire mening zijn.
Rechts ziet er momenteel realistischer uit, maar link zorgt ervoor dat shadows, reflections and andere vormen van licht out of the box werken op een realistische manier.
De fout die hier is gemaakt, waarschijnlijk express om raytracing te showcasen is dat alle oppervlakken TE reflecterend zijn gemaakt. Dit zou makkelijk aan te passen moeten zijn als ik me niet vergis.

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 18 maart 2020 13:40]

Die screenshots geven totaal niet weer hoe je dit ervaart in de game als je het zelf vergelijkt.
Het lijkt erop dat de screenshots niet op dezelfde positie, hoek en "tijd" gemaakt zijn.

Dat maakt vergelijken sowieso lastig.
Zou dit zijn wat de ps5 gaat gebruiken ? Xbox series x gebruikt dxr, dus dit als tegenhanger zou opzich kunnen.
De ps4 support vulkan, maar volgens mij maakt maar een handjevol games er gebruik van op de ps4. Volgens mij is het de bedoeling dat je Sony’s eigen api mort gebruiken.
Voor welke os werkt dit windows? linux ?
Vulkan werkt op meerdere OS'en :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)
Android, Linux, Windows, Nintendo Switch,[4][5][6] Stadia, Tizen,[7][8] macOS[9]

[Reactie gewijzigd door 418O2 op 18 maart 2020 10:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True