Door Daan van Monsjou

Redacteur

'Next-gen wordt fantastisch'

Interview met Billy Khan van id Software

Inleiding

Als het op game-engines en shooters aankomt, is id Software geen nieuweling. Aan het begin van de jaren negentig bracht de in Texas gevestigde studio bijvoorbeeld al de 'grootvader van alle firstpersonshooters' uit. Wolfenstein 3D was revolutionair, een van de allereerste games in een tegenwoordig mateloos populair genre. Door de beperkingen van de computers in die tijd kon de game echter alleen worden voorzien van relatief simpele 2d-omgevingen. Deze werden door slimme vormgeving als 3d-beelden weergegeven, maar met Doom, dat op 10 december 1993 uitkwam, tilde id Software de grafische pracht en praal van zijn shooters naar een hoger niveau. Waar Wolfenstein 3D volgens ontwikkelaar John Carmack nog als een 'doolhofspel' kon worden gezien, had Doom 'echte architectuur'.

De game maakte de overstap naar een volledig verlichte gamewereld die geheel van textures was voorzien. Daardoor konden designers voor die tijd grootsere levels maken. Hoewel de game in feite nog steeds in 2d werd gerenderd, was de 3d-illusie hierdoor sterker dan in Wolfenstein. Dit alles was te danken aan de engine, die toentertijd 'Doom-engine' werd genoemd. Deze Doom-engine kwam later bekend te staan als 'id Tech'.

Door de jaren heen heeft id Software verschillende nieuwe engines ontwikkeld onder deze id Tech-noemer. Met de release van Doom Eternal eerder dit jaar zijn we aangekomen bij de zevende iteratie. Deze engineversie, door de studio toepasselijk id Tech 7 genoemd, heeft veel nieuwe features ten opzichte van zijn voorgangers. Zo is id Software bijvoorbeeld volledig overgestapt op de Vulkan-api van Khronos. Ook heeft de studio zogeheten megatextures definitief de deur gewezen.

Door deze en nog vele andere veranderingen heeft Doom Eternal diversere omgevingen en betere graphics dan zijn voorgangers, terwijl de game nog altijd op veel platforms op hoge framerates draait. Tweakers kreeg onlangs de kans om te praten met Billy Khan, de lead engine programmer van id Software. Hij vertelde over de fijne details van zijn engine. Ook hadden we het over Vulkan, Doom Eternal en id Softwares plannen voor de volgende generatie consoles.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

Id Software werkt aan Doom Eternal Nieuws van 11 juni 2018

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee